Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 43:sta
  1. #1
    Pyörä tulee päivitettyä tässä talven aikana ja vakioputkea pitäisi kanssa päivittää vähän äänekkäämpään, jotta pääsis V2:n äänet oikeuksiinsa... Samalla pyörä kevenisi, joka tämmöisellä pätkällä vois helpottaa pyörän käsittelyä paikoillaan ja hiljaisissa nopeuksissa.

    Pyörä on vm.2002 Suzuki SV650 ja Yoshimuran TRS-kokoputkistoa olen ajatellut siihen. Mikään E-hyväksytty putki toi ei taida olla, joten mietityttää, tuleeko siitä sanomista vai ei. Mahtaisko kellään olla tietoa, millaisia kriteereitä putkien pitäisi täyttää tuon vuotisissa pyörissä?

    Kovasti kävin aiempia kirjoitteluja läpi foorumissa näistä putkenvaihdoista, ja ilmeisesti jos putken vaihtaa, pyörä pitäisi ainakin muutoskatsastaa, vaikka putki olisikin e-hyväksytty. Pitääkö paikkaansa? Jotenkin olen ollut siinä käsityksessä, että vanhempiin pyöriin saisi vaihtaa putkia ilman mitään ongelmia laillisuuden kanssa, mutta ilmeisesti olen ollut väärässä.

    Faktaa asiasta selkokielellä kellään?
  2. #2
    Ite laitoin 12r kawaan yoshimuran rs-3 kokoputkiston alkukesästä ja ei ole ollut virkavallalla huomauttamista vaikka kyllähän ne voi sanoa että konttori on tuolla päin, sinne mars jos haluat ajella.
    Ehkä täällä on vaan tavallista kivempiä poliiseja josta sain kesällä esimerkinkin ... Tuli kiihäytettyä kaupungin ulosmeni tiellä liikenne valoista yli aika reilusti että kerkisin vihreillä. Noh heti liikennevalojen jälkeen näin että on maijaa ja mondeoo tiellä 100m päässä ja puolenkymmentä poliisia seisoo ja kattoo mun hienoa sisääntuloa. Hiljentelin sitten nätistä siihen jonon jatkoksi puhallukseen ja oli meinaan vähän pulssi korkeella että saapa nähdä mitä seuraa.... Mutta just kun ois edellä menevän auton pitänyt puhaltaa niin viittoivat vaan että menkäähän siitä, olin meinaan aika onnellinen mies ja ihmeissään kun annoin niin hienon ääninäytteen niille yläkierroksista ja olin varma että nyt napsahti.
    Eli poliiseista ja tuurista se on kiinni mutta kyllähän siinä riskin ottaa jos haluaa ajella putkella jossa ei ole sitä E kirjainta ja merkintää rekisteriotteessa.
    Kiva on kallista ja tosi kiva on tosi kallista
    zx-12r 02
  3. #3
    Onko kukaan ikinä muutoskatsastanut putken vaihdon jälkeen?
  4. #4
    Laitoin omaan SVhen Leoovincen SBK EVO IIsen sliparin.

    Sain V2 äänet esiin aika edullisesti 220Eur eBaystä uusi putki.

    Siinähän on E-hyväksyntä ja dB-killeri ruuvilla putkessa. Tosin se killeri lähti aikanopeasti varaston hyllylle.

    Sit vähän neuloja suuttimia ja ilmanputsaria. Saatiin korvakuulolta pelittään ihan ok. Keväällä olis tarkotus penkittää ja varmistaa, että seokset on kondiksessa.
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
  5. #5
    Jos oikein laikia haluaa noudattaa niin pitää olla e-hyväksytty ja muutoksen jälkeen pitää muutoskatsastaa. Virkavalta ei ole niin herkästi vahtinut niitä putkia mutta mullekin sanoneet pariin kertaan että tosta voisi antaa sakon, mutta on niin yleisiä että menköön tän kerran... tiedän muutaman tapauksen jossa on rangaistu, tosin niissä pyörissä on ollut paljon muutakin laitonta.
    EX-Kawasaki zx-9r 2002
    ja
    matkapyöränä


    Onko värillä väliä? -Ei tietenkään kuhan se on vihree...
  6. #6
    Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: jos putken vaihtaa ja ei muutoskatsasta sitä, onko väliä, onko putki e-hyväksytty vai ei?

    Yoshin TRS:ään saa ilmeisesti noise-killerin, mahtaakohan se semmoisella mennä läpi asetuksista? Vai mikä siitä tekee "ei-hyväksytyn"?
  7. #7
    En tiedä yhtään kotilokuskia, joka olisi käynyt muutoskatsastamassa autonsa kun vaihtaa tarvikeliikkeestä hakemansa pakoputken paikalleen. Herää kysymys miksi mopottimen putken vaihto edellyttäisi muutoskatsastuksen. On se niin väärin, jos siitä sakkoja oikeasti kirjoiteltaisiin...
  8. #8
    Lainaa (kasuri @ Marras. 18 2006,12:07) kirjoitti
    Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: jos putken vaihtaa ja ei muutoskatsasta sitä, onko väliä, onko putki e-hyväksytty vai ei?
    Ei ole mitään väliä. Mutta jos poliisi-setä tulee putkea ihmettelemään, niin onhan se helpompi mennä katsastuttamaan E-hyväksytyllä putkella.
    Truth, Knowledge, Knackered Sliders
  9. #9
    Luuletteko te ihan oikeasti, että jokainen poliisi Suomen maassa tunnistaa jokaisen moottoripyörän mallikohtaisen vakioputkiston ulkonäöltä ja huomaa välittömästi ohi ajettuanne jo äänistä tämän eron? Valot päälle

    Race-putket vaan pyörään kiinni ja yliäänivauhtia tutkaan.



  10. #10
    Viimekesänä itseltä ratsattiin pyörä Yoshimuran Japanille (K6:n) ja eivätpä he mitään sanoneet. Ja ensi vuotiseen K7:n tulee näillänäkymin kanssa Yoshimuran japanin pönttö/pöntöt...
    "Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
  11. #11
    Lainaa (pks @ Marras. 18 2006,15:47) kirjoitti
    En tiedä yhtään kotilokuskia, joka olisi käynyt muutoskatsastamassa autonsa kun vaihtaa tarvikeliikkeestä hakemansa pakoputken paikalleen. Herää kysymys miksi mopottimen putken vaihto edellyttäisi muutoskatsastuksen. On se niin väärin, jos siitä sakkoja oikeasti kirjoiteltaisiin...
    Siksi että se lukee laissa. Auton putkiston saa vaihtaa ilman muutoskatsastusta mutta moottoripyörän putkistoa ei.
  12. #12
    Lainaa kirjoitti
    Siksi että se lukee laissa. Auton putkiston saa vaihtaa ilman muutoskatsastusta mutta moottoripyörän putkistoa ei.

    No käy sitten muutoskatsastamassa pyöräsi niin ei tarvitse täällä enää asiaa vatvoa!



  13. #13
    Lainaa (nano @ Marras. 19 2006,20:42) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Siksi että se lukee laissa. Auton putkiston saa vaihtaa ilman muutoskatsastusta mutta moottoripyörän putkistoa ei.

    No käy sitten muutoskatsastamassa pyöräsi niin ei tarvitse täällä enää asiaa vatvoa!
    En mä oo täällä mitään vatvonut, vastasin vain kysymykseen.

    Ja esim meikäläisen 600rr:n muutoskatsastus ei oikein meinaa onnistua jos sen katalysaattorin poistaa.
  14. #14
    Nää on vähän näitä hommia, joista ei IMO kannata hirveesti huolehtia Jos poliisisedät alkaa viilaamaan pilkkua näistä niin sitten maksetaan sakot ja homma on sillä selvä. Jos ei halua sakkoja niin sitten voi pysyä niissä E-hyväksytyissä putkissa. Muutoskatsastuksesta ei kannattane stressata, kun ne perusputket saa kuitenkin suht helposti laitettua katsastuksen ajaks kiinni.

    Toki päästötestit voi tuottaa vaikeuksia, jos ruisku on säädetty sen viriputken mukaan, mutta sen saa helposti muutettua vakioksi myös.
    premier

    emeritus
  15. #15
    Lainaa (premier @ Marras. 19 2006,21:06) kirjoitti
    Nää on vähän näitä hommia, joista ei IMO kannata hirveesti huolehtia Jos poliisisedät alkaa viilaamaan pilkkua näistä niin sitten maksetaan sakot ja homma on sillä selvä. Jos ei halua sakkoja niin sitten voi pysyä niissä E-hyväksytyissä putkissa. Muutoskatsastuksesta ei kannattane stressata, kun ne perusputket saa kuitenkin suht helposti laitettua katsastuksen ajaks kiinni.
    Samaa mieltä. Tässä kesällä mp-poliisi ratsasi matkalla Jänkhällä Jytisee- tapahtumaan. Oma prätkä FJR ja LeoVince Evot ilman huiluja ja mp-poliisilla samanlainen FJR. Kiersi tarkasti koko mopon ja erityisen tarkasti takapään. Varmasti tiesi, mitä modauksia on tehty. Ja ainoa mitä sanoi, että on hyvät ja asianmukaiset renkaat. Sen kyllä tiesinkin, sillä ne oli vain kuukautta vanhat. Tästä ei voi muuta sanoa, että on niitä asiantuntevia poliiseja, jotka tietää millä on oikeasti merkitystä liikenneturvallisuudelle ja mistä kannattaa palautetta antaa.
  16. #16
    Lainaa (0069 @ Marras. 18 2006,10:48) kirjoitti
    Onko kukaan ikinä muutoskatsastanut putken vaihdon jälkeen?
    On. Mun edellisen pyörän akrapovic putki oli muutoskatsastettu.
  17. #17
    Lainaa (kuulapää @ Marras. 19 2006,22:35) kirjoitti
    Lainaa (0069 @ Marras. 18 2006,10:48) kirjoitti
    Onko kukaan ikinä muutoskatsastanut putken vaihdon jälkeen?
    On. Mun edellisen pyörän akrapovic putki oli muutoskatsastettu.
    Pakko kommentoida vähän OT:

    - ensinnäkin joku kerrankin vastasi tällä palstalla toisen asialliseen kysymykseen asiallisesti.


    - toisekseen en ole kertaakaan aiemmin kuullut jonkun muutoskatsastaneen pakoputkensa (vaikka on ilmeisesti ihan läpihuutojuttu, jos katti on paikallaan).
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  18. #18
    Lainaa (TPM @ Marras. 18 2006,16:59) kirjoitti
    Lainaa (kasuri @ Marras. 18 2006,12:07) kirjoitti
    Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: jos putken vaihtaa ja ei muutoskatsasta sitä, onko väliä, onko putki e-hyväksytty vai ei?
    Ei ole mitään väliä. Mutta jos poliisi-setä tulee putkea ihmettelemään, niin onhan se helpompi mennä katsastuttamaan E-hyväksytyllä putkella.
    Niin, TPM on periaatteessa oikeassa, prätkähän on laiton kun sitä ei ole muutoskatsastettu.

    Mutta IRL siinä voi olla eroa, jos on E-hyväksytty, koska silloin pyörä voi teoriassa olla laillinen (muuten paitsi muutoskatsastuksen osalta).

    Taas jos ei ole E-hyväksyntää, niin prätkä on varmasti laiton (muutoskatsastuksesta riippumatta).


    Meni vähän hifistelyn puolelle. Käytännön tilanteessahan ratkaisee, kuinka kommunikaation osapuolilla "kemiat kohtaavat", eli onko:
    + vai
    + vai
    +
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  19. #19
    Kiinnostavaa, että tämä vääntö jatkuu. Toisaalta, se tulee jatkumaan, kunnes pakollinen katsastus tulee. Koska se tulee, siihen kysymykseen on vaikea vastata, mutta todennäköisimmin se tulee, koska se on käytäntö EU:ssa niillä alueilla, joissa prätkätiheys on merkittävä.

    Kun se joskus tulee, on toivottavaa, että edunvalvonta on vahvaa ja innokkaita lobbareita riittää, prätkäkansassa.

    On myös hyvä, jos tyyppihyväksytty putki on muutoskatsastuksessa läpihuutojuttu. Se on kuitenkin vain nykykäytäntö ja jos niin on, hyvä sellainen. Se tarkoittanee, että kun katalysaattori on paikoillaan, ei päästöjen odoteta muuttuneen. Jos se taas halutaan kontrolloida, homma puuttuu prätkähemmon osalta hyvin ongelmalliseksi, nykyisin...
    ... jotain piti muistaa
  20. #20
    Lainaa (Spede1 @ Marras. 19 2006,20:58) kirjoitti
    Ja esim meikäläisen 600rr:n muutoskatsastus ei oikein meinaa onnistua jos sen katalysaattorin poistaa.
    Irtokatteja putken sisään löytyy esim. Louisilta ja katillisia slipareita on myös olemassa, jos oikeasti katsastaa haluaisi.
  21. #21
    7 §
    Pakoputken ja äänenvaimentimen muutokset

    1. Moottoripyörän alkuperäisen pakoputkiston tai äänenvaimentimen saa korvata toisella pakoputkistolla tai äänenvaimentimella tai moottoripyörän pakoputkistoa ja äänenvaimenninta muulla tavalla muuttaa. Muutoksen edellytyksenä on, että korvatun tai muutetun pakoputkiston ja äänenvaimentimen suuntaus ja mitoitus vastaavat katsastushetkellä voimassa olevia määräyksiä ja että moottorin äänenvoimakkuus ja pakokaasupäästöt eivät muutoksen jälkeen ylitä moottoripyörän käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita rajoituksia.

    11 §
    Muutoskatsastus

    1. Muutettu moottoripyörä on esitettävä ajoneuvojen katsastuksesta annetun asetuksen (843/89) 22 §:n mukaisesti muutoskatsastukseen, jos rekisteriin merkityt tiedot ovat muuttuneet tai jos moottoripyörään on tehty edellä 2, 3, 5-7 taikka 9 §:ssä tarkoitettuja muutoksia.

    Nämä tiedot on täältä.

    Näillä mennään!
    Truth, Knowledge, Knackered Sliders
  22. #22
    Lainaa (Ytsför @ Marras. 20 2006,11:18) kirjoitti
    Lainaa (Spede1 @ Marras. 19 2006,20:58) kirjoitti
    Ja esim meikäläisen 600rr:n muutoskatsastus ei oikein meinaa onnistua jos sen katalysaattorin poistaa.
    Irtokatteja putken sisään löytyy esim. Louisilta ja katillisia slipareita on myös olemassa, jos oikeasti katsastaa haluaisi.
    Vaan sepä ei oikein riitä. Putken mukana pitää tulla myös (virallinen) paperi jossa lukee mitkä päästöarvot pyörä kyseisellä putkella alittaa. Sen paperin kun vie sitten katsastuskonttorille, voi pyörän saada muutoskatsastettua. Jos ei paperia ole, sitten tarvitaan päästömittaus.
  23. #23
    Lainaa (Spede1 @ Marras. 20 2006,12:43) kirjoitti
    Jos ei paperia ole, sitten tarvitaan päästömittaus.
    ... jonka tekee tällä hetkellä kuka?
    ... jotain piti muistaa
  24. #24
    Ei minulla ainakaan ollut viime kesänä ongelmia putken kanssa, eikä siitä viranomaiset kyselleetkään mitään, vaikka tilaisuuksia olisi ollut.
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  25. #25
    Lainaa (seku @ Marras. 20 2006,13:11) kirjoitti
    Lainaa (Spede1 @ Marras. 20 2006,12:43) kirjoitti
    Jos ei paperia ole, sitten tarvitaan päästömittaus.
    ... jonka tekee tällä hetkellä kuka?
    Ei kukaan = ei hyväksyntää muutoskatsastuksesta
  26. #26
    Lainaa (Koris @ Marras. 20 2006,05:52) kirjoitti
    Lainaa (TPM @ Marras. 18 2006,16:59) kirjoitti
    Lainaa (kasuri @ Marras. 18 2006,12:07) kirjoitti
    Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: jos putken vaihtaa ja ei muutoskatsasta sitä, onko väliä, onko putki e-hyväksytty vai ei?
    Ei ole mitään väliä. Mutta jos poliisi-setä tulee putkea ihmettelemään, niin onhan se helpompi mennä katsastuttamaan E-hyväksytyllä putkella.
    Niin, TPM on periaatteessa oikeassa, prätkähän on laiton kun sitä ei ole muutoskatsastettu.

    Mutta IRL siinä voi olla eroa, jos on E-hyväksytty, koska silloin pyörä voi teoriassa olla laillinen (muuten paitsi muutoskatsastuksen osalta).
    Vaikka pyörässä olisi E-hyväksytty putki, niin se on laiton niin kauan kun se on muutoskatsastettu putkelle ja rekisteriotteeseen on se muutos kirjattu.
    Truth, Knowledge, Knackered Sliders
  27. #27
    Lainaa (TPM @ Marras. 20 2006,14:14) kirjoitti
    Vaikka pyörässä olisi E-hyväksytty putki, niin se on laiton niin kauan kun se on muutoskatsastettu putkelle ja rekisteriotteeseen on se muutos kirjattu.
    Kysyin tätä asiaa katsastuskonttorilta (yksityinen) kun käytin kotiloa leimalla.

    Vastaus oli sieltä ettei pyörää tarvitse muutoskatsastaa kun käytetään E-hyväksyttyä putkea. Katsastusinssi luki lakikirjasta juuri tuon kohdan minkä TPM on tuonne ylemmäksi laittanut.

    Harmi vaan ettei tullut pyydettyä tätä kirjallisena, niin voisi näyttää tarvittaessa poliisi sedälle
    Live fast, die young, leave a beatiful corpse...
  28. #28
    Eivät ainakaan poliisit kyllä pahemmin kiinnitä huomiota jos ei verta nenästään kaiva... kerran on prätkäpoliisi maininnut meikäläiselle akran kokopöntöstä, silloinkin vain tokaisi että olisi "kiva" jos kävisit katsastaan pyörän tohon!
  29. #29
    vakuutusyhtiöt esim helposti tarjoavat tehareita kaskokorjauksiin, kun ne on halvempia kuin orggikset. Kannattaa tällöin sanoa, että hommaan kuuluu sitten katsastus tuolle putkelle!

    P.S. Kellä ne E stanssit on tällä hetkellä lainassa



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  30.  
  31. #30
    Itse kun AKE:lta kyselin aiheesta, niin sanoivat, että vuosimallia 2003 tai uudempi pyörä pitää muutoskatsastaa ja putken pitää olaa E- hyväksytty. Muuten riittää, kun äänet pysyy aisoissa.
    Itellä on vuosimallia ´87 gsxr, niin ei tarvi tollasista asioista murehtia.
    Vastarinta on luvallista, jopa suotavaa!!!
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen