Merkittävintä on se, että nyt Yamaha ei enää pelkästään vetoa osien virheellisyyteen, vaan nimenomaan huonoon suunnitteluunsa.
Konkreettinen esimerkki tästä on se, että tässä takaisinkutsussa ei R6-malleja kutsuta takaisin - jotka on jo kutsuttu takaisin TPS-sensorin viallisuuteen vedoten. FZ6-mallitkin olivat kutsuttu samoilla perusteilla, mutta se onkin osoittautunut vääräksi.
Tietysti toinen konkreettinen esimerkki on tämän uuden takaisinkutsun sananmuoto: "an improperly designed
Throttle Position Sensor (TPS)" eli "huolimattomasti suunniteltu kaasuasennontunnistin"...
Itse omasta Yamaha-prätkästäni tykkäävänä ihmettelen suunnattomasti sitä, että miksi ne yrittävät valehdella niin halvatun pitkään? Jos mun pyörä on <span style='color:red'>todella kiva peli</span>, jonka suunnittelussa on tapahtunut muutama virhe (esim. ohjauslaakeri - tai siis sen suojaus sateelta - , jota Yamaha ei ole vielä myöntänyt), niin so what? Virheitä sattuu - loistavissakin tuotteissa - , mutta tuo "ei meidän tuotteissa voi olla mitään vikaa" -mentaliteetti vituttaa. Myöntäisivät suoraan ja reilusti, niin saisivat vielä enemmän uskollisia kanta-asiakkaita.
Eli vähän asiantynkääkin, takaisinkutsuja on tullut Jenkeissä lokakuun puolessavälissä seuraavissa malleissa:
2004~2005 YZF-R1
2004~2005 FZ6
2002~2005 XV1700PC (Road Star Warrior)
2003~2005 FJR1300/A
Syynä ollut siis huonosti suunniteltu TPS:
Yamaha Motor Corporation, U.S.A. has decided that
a defect which relates to motor vehicle safety exists
in all 2004 and certain 2005 YZF-R1 motorcycles, in
all 2004 and certain 2005 FZS600 motorcycles, in
all 2002 through 2004 and certain 2005 XV1700PC
motorcycles, and also in all 2003 through 2004 and
certain 2005 FJR1300 and FJR1300A motorcycles.
In affected motorcycles, an improperly designed
Throttle Position Sensor (TPS) could cause an inter-mittently
unstable idle when the engine is at idling
speed when the motorcycle is stopped or during low-speed
operation. The engine could stall as a result.
If the engine stalls after the operator disengages the
clutch in a low gear while riding, the rear tire might
slip momentarily if the operator abruptly re-engages
the clutch. This could result in a vehicle crash with
injury or death.
("huonosti toimiva TPS voi tappaa kuskin", jos tarvitset tarkempaa käännöstä, niin pyydä)
Ja jenkkimallien sarjanumeroita on tässä:
YZF-R1
2004 YZF-R1S/SC All
2005 YZF-R1T RN13E-0007911~0012965
YZF-R1TC RN13Y-0001423~0003392
FZ6
2004 FZS600S/SC All
2005 FZS600T RJ08E-0002249~0004781
FZS600TC RJ08Y-0000303~0000770*
*NOTE: This affected range is different from that provided
in M2006-011.
Road Star Warrior
2002 XV1700PCP/PCPC All
2003 XV1700PCR/PCRC All
2004 XV1700PCS/PCSC All
2005 XV1700PCT VP14E-0010009~0012298
XV1700PCTC All
FJR1300/A
2003 FJR1300R/RC All
2004 FJR1300S/SC/AS/ASC All
2005 FJR1300T RP07E-0002237~0003981
FJR1300TC RP07Y-0000400~0000661
FJR1300AT RP09E-0000873~0002293
FJR1300ATC RP09Y-0000181~0000510
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Luulis, että noita samoja TPS:ä on käytetty myös Euroopan malleissa. Tietääkseni jenkkimallit eivät oikeastaan eroa Eurooppalaisista kuin tietyiltä "varusteiltaan", eli heijastimet sivuille yms. ja tietenkin värityksiä saattaa olla jenkkilään tarjolla erilaisia. Ameriikassa takaisinkutsuja suoritetaan varmaan herkemmin sen takia, että sikäläinen väki on innokasta haastamaan isoja yhtiöitä oikeuteen miljoonakorvausten toivossa ja oikeusjärjestelmän myötä niitä korvauksia on jouduttu myös makselemaan.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
On niitä Suomessakin vaihdettu... Maahantuoja koville vaan, ei se niiltä pois ole, maksullista työtä, kaikki kulut laskutetaan tehtaalta
Oireina mm. nykivä käynti varsinkin tasakaasulla hiljaa ajettaessa...
jos ja kun maahantuoja hoitaa tämänkin asiallisesti niin ottavat AKE:sta selville runkonumeroiden perusteella "epäilyttävillä sarjanumeroilla" tehtyjen pyörien omistajat ja kirjeitä tulee kunhan XVS:n kampaja menee ohi.
PS. japanissa valmistettuja pyöriä, joten eivät erottele "saksan-tuliaisia" ja "suomipyöriä".
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Myös tyhjäkäynnillä sammuva pyörä, just kun lämpiämässä (alle 0,5 km viileässä ajettu ja ekat valot)(Matva @ Loka. 21 2006,21:29) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Voi olla pajoilla ruuhkaa, kun kevät koittaa. Kaikilla ei varmaan ole mahdollisuutta kuskata lumikeleillä pyörää pajalle, kun olisi hiljaisempaa.(pekko5 @ Loka. 25 2006,14:12) kirjoitti
Jenkeissä takaisinkutsun laajuus näyttää olevan 39 000.
Nyt varmaan Yamahalla ei toivota yhtään "koskeeko minua" soittoa, vaan antaa heidän tehdä tarvittaessa tiedote ja lähettää kirje niille, keitä ongelma koskee.
Jos ja kun juttu on lähtöisin tehtaalta, niin ei ole paljon varaa kiukutella kenen maahantuoma pyörä on kyseessä.
Kyseessä ei ole takuuasia vaan turvallisuuteen vaikuttava tuotevirhe, jossa ei ole mm. aikarajaa
Yamaha USA
Konekeskohan on toi virallinen maahantuoja. Mitenkähän tuossa käy...kait nekin pakon edessä kutsuu mopot pajalle.
Eipä nuo takuukorjaukset ole kovinkaan mieluisia töitä korjaamoille. Ilmeisesti maahantuojan määrittelemä korvaus on niin alhainen? Itse olen kaverin Yamaha crossin pakoventtiilinkorjausta seurannut ihmeissäni. Kyseessä on juurikin tuollainen "takaisinkutsu".
Ensimmäinen virallinen Yamaha paja ei suostunut ottamaan koko pyörää vastaan. Pitäisi kuulema viedä sinne korjaukseen mistä sen on ostanut (tässä tapauksessa 200km päähän).
Ostopaikassa vitkuteltiin ja ketkuteltiin...3kk päästä ensimmäisestä soitosta venttiili saatiin vaihdettua (tai oikeastaan varattua aika korjaukselle).
Eikös nyt virallisen Yamahan edustajan pitäisi korjata pyörä...oli se ostettu mistä tahansa? Ei saakeli...itse olisin kaverina valittanut vaikka sinne Konekeskolle, ennenkuin alkanu kuskailemaan pyörää pitkin suomea. Vähän samankaltaisia ongelmia voi olla keväällä luvassa TPS vaihdon suhteen...kannattanee kirjoitella kokemuksia homman toimivuudesta...saadaan vähän kättäpitempää asian hoitoon.
...Life`s a series of goodbyes...
-Yamaha FZ6-
Tässä tapauksessa avainsana on, ainakin jenkeissä, "käyttäjän turvallisuus"! Siinä voi joutua tehdas maksumieheksi.
Liikutaan hieman eri tasolla kuin vaikkapa nokkakselin laakeripinta tms.
Ymmärrän maahantuojan nihkeyden harmaatuotuihin, minkä takia kantaa murhetta vehkeestä, jossa omat ropot on jäänyt saamatta välistä ja joutuu kuitenkin pitämään massiivista varaosa yms. varastoa palvelun takaamiseksi.
Toisaalta minäkin haluan, että Kesko korjaa minun viat ennen harmaatuotuja, kun olen heille ylihintaa vehkeestä maksanut. (maksettu etu!)
Saahan kapakkakin valita asiakkaansa, kunhan ei vetoa rotuun.
Katsotaan mitä kuuluu?
Just siks en usko kutsun käyvän Suomessa koskaan, jos ei Yamaha Europe pakota. Keskoo ei just muu pakko koske...(Patteri @ Loka. 25 2006,16:34) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Mitenköhän asian laita ko. vian suhteen on Fjr 2006 mallissa.
Itse olen käyttänyt kerran nykimisen takia merkkipajalla mutta asentaja oli kuukemma koeajanut ja todennut, että ei esiinny nykimistä!?
Olen unohtanut laittaa tämän toisen takaisinkutsun tänne, eli eturattaan kiinnitykseen liittyvä takaisinkutsu on tullut mm. Jenkeissä ja Iso-Britanniassa.
LINKKI_Drive_Sprocket_Nut_and_ Lock_Washer_Replacement_Yamaha
Jos toi kuva häviää bittiavaruuteen, niin kuukkelilla löytyy noilla sanoilla...
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Kiitti Koris! Taidanpa ottaa kuvan, kun seuraavan kerran käyn tallilla, ni näkyy kummia eturattaan tienoilla...
... jotain piti muistaa
Konekeskolta on tulossa kaikille pyöränomistajille ketä TPS:n vaihto koskee lappu varmaan ihan lähiaikoina. Eli ne vaihdetaan myös täällä perähikiällä ihan samalla tavalla kuin muissakin maissa. Malleja oli ainakin R1, FZ-6, MT-01, XV1700, FJR 1300... taisi olla vielä muutama muu malli myös. Vuosilukuja en muista mutta ne ketä asia koskee, saavat postia varmaan ennen joulua. TPS anturin viallinen toiminta johtaa pyörän sammumiseen tyhjäkäynnillä, jotain vaikutusta voi osissa tapauksissa olla myös kaasua vääntäessä pienestä nykäisystä kun anturi antaa esim. puolella kaasulla 50% tehoa ja kiihdyttäessä se tipahtaa hetkellisesti 40% ja siitä takaisin 50%... oliko tarpeeksi hankalasti selitetty?
Jotain oli puhetta virheellisen suunnittelun lisäksi alihankkijan valmistusvirheestä... en muista ihan tarkalleen.
Tälläistä tietoa tällä kertaa....
WildStar XVS 1600
"Nothing beats the cubic inches"
"Loud Pipes Save Lives"
Olisi mielenkiintoista tietää mitä malleja härmälandiassa otethan syyniin...
Kysyy nimim. hankinko jampun turhaan.![]()
Miehen voi saada pois Lapista, Mutta Lappia ei saa pois miehestä.-LORDI-
Läskillä on aina lämmin.
TouringTurbo
TPS anturin vaihto on noin parin tunnin operaatio mallista riippumatta. Kyllä Konekesko ilmoittaa kaikille ketä korjaus koskee, joten jos lappua ei tule niin turha siitä on stressataJa jos oma malli on joku noista mitä edelliseen viestiin laitoin niin todennäköisesti lappu tulee. Ei tietenkään koske niissäkään ihan kaikkia....
WildStar XVS 1600
"Nothing beats the cubic inches"
"Loud Pipes Save Lives"
Mites sulla Numper11 , joko sulla on Willen vaihdelaatikko korjattu ja jos ei oo oletko tietoinen että nyt se koskee lähes jokaista XV1600:sta.
Konekesko
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
No ny ois kuva, mutta en löytäny ohjetta, miten se tänne lisätään. Albumiin sain se jo siirtymään.(seku @ Marras. 11 2006,10:20) kirjoitti
Pankaa joku linkki opasteeseen: "Miten lisäät kuvan viestiin".![]()
... jotain piti muistaa
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Sorry, ei älyllistä apua.. Normaalisti liitetiedoton lisääminen on älyllisemmin kuvattu...(Willi Tähti @ Marras. 11 2006,17:05) kirjoitti
![]()
... jotain piti muistaa
Ei oo vielä korjattu, mutta talven aikana sekin hoituu(Willi Tähti @ Marras. 11 2006,14:53) kirjoitti
![]()
WildStar XVS 1600
"Nothing beats the cubic inches"
"Loud Pipes Save Lives"
No katotaan:
Ällistyttävää, se onnistu. Nyt näkyy se prikan taivutus tohon mutterin ympärille -vai näättekö?
... jotain piti muistaa
Jos ja kun se takaisin kutsu tulee niin miten mahtaa meikäläisen käydä.
Mun pyörästä vaihdettiin TPS viime kesänä ja jouduin siitä kovan hinnan maksamaan, koska takuu oli ummessa. Jonkun aikaa jaksoin tapella niitten kanssa ja sitten luovutin jotta sain pyörän kuntoon.. Konekesko tuskin korvaa mulle yhtään mitään.![]()
Fz6-n -04
No nyt se sitten tuli
Nimittäin Konekeskon kirje TPS-anturin ongelmista ja kehoitus ottaa yhteyttä lähimpää Yamaha pajaan, jossa se vaihdetaan veloituksetta.
Osoitelähteeksi mainittiin AKE
Meille tuli myös kutsu, pyörähän oli siis R1 vm 2004. Minkäänlaista oiretta ei ole ollut, mutta kaitpa se käytäyttää ens kesänä reissun Oulussa![]()
KTM950SE
Kutsu tuli tänään, prätkä FJR '03. Ei ole ollut kyllä mitään ongelmia kaasun vastaavuuden, tyhjäkäynnin tai moottorijarrutuksen kanssa ja kun on tullut laitettua PC ja penkitettyä, niin mahtaako tosta vaihdosta olla erityistä hyötyä? Varmaan pitäisi penkittää uudestaan![]()
JEP kutsu tuli, turun taudista ovat "huolestuneet"... eli R1 menee TPS rokotukseen
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Uskomatonta, maailmasta ei ihmeet lopu! Odottelen mielenkiinnolla, koska postista kolahtaa. Kilosuklaa on Konekeskon "virallinen", FZ6S on harmaatuonti, joten sekin on mielenkinnoinen -tullee konsultoida Yamaha Europe'a...
... jotain piti muistaa
Toisaalla on pitkään väännetty kättä "takuusta"(seku @ Joulu. 02 2006,15:16) kirjoitti
Nyt on paikka tsekata tehtaan tuotevastuun ja takuun eroja.
Koska kutsukirjeen pohjana oli AKE:n rekisteritiedosto, niin nähtäväksi jää onko Kesko ronkkinut siitä pois rinnakkaistuodut yms. ja jättää ne tuojan / omistajan vastuulle.
Ei aleta kinaamaan siitä täällä, vaan tuolla:
takuuvääntö
ei ole ronkkinut rinnakkaisia/saksasta ostettuja japanilaisvalmisteisia pois koska minullekin kirje tuli. kutsut tulevat tehtaan listan perusteella ja AKE:n kannasta katsotaan onko sellaisia Suomeen rekisteröity. eli jos ajopelisi kuuluu "sarjaan" se kutsutaan. varmistin asian kirjeen lähettävältä taholta ihan itse aikapäiviä sitten.
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Joo kutsu tuli tännekin. Pitäisi sujua aika kätevästi kun pyörä on säilytyksessä liikkeessä missä vaihto tehdään. Saa sen nätisti talven aikana hoidettua eikä tarvi keväällä alkaa ihmetellä
Kuulemma pitää takuukirja viedä liikkeeseen mistä pystyvät sitten tekemään Yamahalle takuuanomuksen.
En ollu kyllä huomannu fasussa mitään erikoista, mutta onhan se hyvä varalta vaihtaa.
- Pessimismi on turhaa. Ei se auta kuitenkaan! -
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa -01
Ex. Yamaha FZ6-S Fazer -04