Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Ajokausi osaltani ohi, ja pyörä uusiin maaleihin. Kysyisin millähän kantsis hioa katteet ennen maalausta, ja tartteeko muutakuin kiilto pois.
  2. #2
    Itse olen hionut 240 hiekkapaperilla mataksi
    nuo katteet. Naarmuihin sitten olen käyttänyt karkeampaa
    aluksi. Paikka paikoin on mennyt muoville saakka.

    Pohjamaalin olen sen jälkeen laittanut...

    Hyvin on toiminut tähän mennessä konsti.

    Olisi mielenkiintoista kun joku maalari tarkentaisi,
    miten maalamossa homma hoidetaan, jotta saadaan hyvät
    pohjat tehtyä ennen maalausta?
    MTB Racing Team
    VMK ry

    Suzuki GSX1100R -91
    Suzuki GS450E -88 "cafe" projekti
  3. #3
    Lainaa (halurc19 @ Syys. 28 2006,11:20) kirjoitti
    Ajokausi osaltani ohi, ja pyörä uusiin maaleihin. Kysyisin millähän kantsis hioa katteet ennen maalausta, ja tartteeko muutakuin kiilto pois.
    Jollain 180-240 paperilla hioo pinnan pois.
    Eli juuri sen kiillon...

    Sitten jos haluu niin voi vähän hienommalla esim. 400 hioa
    vielä nopsasti läpi ja sit kunnollinen puhdistus ennen
    maalausta.
    Suzuki GSXR 600 L1
  4. #4
    Jos oikein haluaa pröystäillä niin...
    1. jos on tarroja niin pois, kuumailma puhaltimella ja lastalla auttaa tarvittaessa
    2. silikonon poisto aineella vahat ja muut aineet pois (spies hecker: Silicon entferner)
    3. Hiotaan karkealla (120) paklattavat kohdat, (240) naarmut ja muut jäljet pois. Tarvittaessa jos haluaa niin (240) on hyvä ohentaa maalipintaa, monta kertaa maalatut pinnat alkaa peilaamaan...
    4. Viimeinen hionta kauttaaltaan 320
    5.Pohjaväri
    6.Hiotaan 600 kokonaan

    Muovikatteisiin ei sitte kannata laittaa kun hätätilanteessa lasikuitu kittiä. Pääsääntösesti muovikitillä, lasikuitukitti kun ei jousta yhtään.

    Ja tietenkin kaikki paperit vedenkestäviä (ehkä 120 menee kuivana) mutta muuten vedellä.

    Näillä eväillä tulee tehtyä pohjat kun itse maalailen kotiloita ja mopoja. Aikanaan kaverin faija opasti joka on automaalari.

    Niin ja jos aikoo vaihtaa väriä sellaseen joka peittää muut hyvin (tummat värit) niin ei välttämättä tarvitse pohjamaalia vaan suoraan, 320 tai isommalla kevyesti niin että häviää kiilto. Ehkä paras melkein 600...

    edit: kiitos pave. oli vähä kirjotus virhettä ja tuli loppukin oikein



    EX-Kawasaki zx-9r 2002
    ja
    matkapyöränä


    Onko värillä väliä? -Ei tietenkään kuhan se on vihree...
  5. #5
    Lainaa (halurc19 @ Syys. 28 2006,11:20) kirjoitti
    Ajokausi osaltani ohi, ja pyörä uusiin maaleihin. Kysyisin millähän kantsis hioa katteet ennen maalausta, ja tartteeko muutakuin kiilto pois.
    Jos maalipinta on ehjä niin pinta vain puhtaaksi vahoista ja tarroista. Sitten kevyesti 500 / 600 hioma tyynyllä mataksi, siis aivan kevyesti. Jos hiot muoville asti niin muovi primeri pohjalle niin kohtiin...
  6. #6
    Milläs olette paklaillu mahdollisia naarmuja ja koloja muoveissa?
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  7. #7
    Hyväksi havaittu pelkän maalipinnan mattaukseen on tuo mattaushuopa. Eli tuo on ikäänkuin patapadassa se karhea puoli. Pitäis löytyä automaali liikkeistä tuota.

    Mutta ite käytin tuohon kolojen paklaukseen ihan normaalia pakkelia. Ei kait siihen mitään erikoisempia aineita tarvii.
  8. #8
    harmaalla karhunkielellä oon veden kera mataksi hionu noita maalattavia kappaleita jos ei ole naarmuja eikä muita virheitä.perusteellinen puhistus rasvanpoisto-aineella ja sitten harmaa pohjaväri päälle, deltronin DP-40 (hyväksi havainnu). tän jälkeen taas hiontaa 600:lla vesihiomapaperilla ja varovasti. sitten taas puhdistus jonka jälkeen perus-sävy päälle. tämä siis oma menetelmä, ja hyvin on toiminu.

    nimimerkki Ninja 900 antaa hyvää ja kattavaa ohjeistusta asiaan.

    pakkelihommissa polyesterikittiä oon käyttäny ihan pieniin paikkoihin, mutta jos on hitsattua muovia niin kyllä siihen muovikitti on järkevä pohjalle laittaa ennen viimeistelyä polyesterikitillä. sitten taas pohjamaalia ja tätä ennen tarvittaessa muovipinnan tartunta-ainetta.
    Tyyli ennen tarkoitusta.
  9. #9
    Lainaa (Ninja 900 @ Syys. 28 2006,13:10) kirjoitti
    2. silikonon poisto aineella vahat ja muut aineet pois (spies hecker: silocon efetren)
    Aine on muuten Silicon entferner..............(jos joku kysyy kaupasta).
    Tuolla muuten kannattaa pyyhkiä ennen maalaustakin kaikki rasvan jäänteet pois mitä on jäänyt sormista. Niin ja sen jälkeen vielä pölyliinalla (sillä jota myydään maalikaupassa tuolla nimikkeellä) ja sit väri pintaan.
    R.I.P Jaska - Motoristi
    Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
    Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
  10. #10
    Lainaa kirjoitti
    Milläs olette paklaillu mahdollisia naarmuja ja koloja muoveissa?
    Pienet naarmut olen hionut pois,
    syvemmät kolot & naarmut olen muovi hitsannut.

    Eli kolvilla olen sulattanut vanhoista katteista hiukan
    täytettä ja sitten hion pinnan tasaiseksi.

    Kestää paremmin kuin mikään kitti ja monesti kevyempää...
    MTB Racing Team
    VMK ry

    Suzuki GSX1100R -91
    Suzuki GS450E -88 "cafe" projekti
  11. #11
    Tietenkin kannattaa muovihitsata jos on mielenkiintoa ja/tai isoja korjattavia... löytyy vissiin itseltäkin jostain kuumailmapuhaltimeen sellanen suulake, mutta ei oo ollu tarvetta
    EX-Kawasaki zx-9r 2002
    ja
    matkapyöränä


    Onko värillä väliä? -Ei tietenkään kuhan se on vihree...
  12. #12
    Lainaa (Ninja 900 @ Syys. 29 2006,15:20) kirjoitti
    Tietenkin kannattaa muovihitsata jos on mielenkiintoa ja/tai isoja korjattavia... löytyy vissiin itseltäkin jostain kuumailmapuhaltimeen sellanen suulake, mutta ei oo ollu tarvetta *
    Tuo kuumailma puhallin on aika kova lämpöinen.
    Kokeilin aluksi sitä mutta rupeaa sulamaan katteet
    liian nopeasti.

    Peruskolvi on siitä hyvä että sillä pääsee pieniinkin
    paikkoihin ja tuntuu sulattavan sopivalla
    nopeudelle/kuumuudella tuota katetta.
    MTB Racing Team
    VMK ry

    Suzuki GSX1100R -91
    Suzuki GS450E -88 "cafe" projekti
  13.  
  14. #13
    Äskettäin Tampereella eräässä työkaluliikkeessä mirka hiontatuotteiden esittelijä suositteli: Mirlon total VF 360 hiontahuopaa veden kera vanhan pinnan mattaamiseen ennen uuden pinnan vetoa.