Sivu: 1 / 8:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 234:sta
  1. #1
    Terp,

    mitkäs ois nää seikat, missä vois kehittyä rata-ajossa, eli ideana ois saada nopeempia aikoja. Missä kaikki olennaiset erot tulee? Kaasun avauksissa? Jarrutuksissa? Tietty jousitukset, ja itseasias hirveen monet asiat vaikuttaa, mut lähinnä ajotekniikoita haen. Eli eilen tuli 1:42.03 aika motoparkissa ja kovasti lopussa sitten yritin ja yritin, mut aika vaan nous, vaik selvästikki tuntu nopeammalta. Ellei nyt tos mun laptimerissä on vikaa. (pientä offtopiccia, et tuo XT Racing näyttää aina vaan 3 kierrosta? Eli setin lopussa on ajat vaan kolmesta kierroksesta... välillä 4stä.. oon koittanu tutkia menua, mut ei löydy mitään semmoista säätöä)

    Ähh vaikeeta muotoilla nää kysymykset, mut ymmärrätte varmaan jotenkin mitä tarkotan. Eli miten kehittyä nopeemmaks kuskiks? Takomalla rataahan se tulee ehkä jossain vaiheessa, mutta siis näin muuten vaan ja ehkä joitakin vinkkejä mitä vois saada kokeneemmilta?

    Nyt vähän aikaa sitten saavuin radalta, nii väsymys taitaa painaa, et teksti voi olla mitä sattuu



  2. #2
    No eniten niihi kierrosaikoihin vaikuttaa ajolinjat mutkissa...
    Jos meet liian aikaisin mutkaan sisään ni se syö nopeutta pois mutka-ajosta. Niin ikään jos alat liian aikaisin avaamaan kaasua mutkassa jolloin ajaudut liian ulos linjalta, joudut nostamaan kaasua jotta pääset takaisin oikealle ajolinjalle.

    Sitten ku alkaa ajolinjat löytymään silleen että mutka-ajo istuu takaraivossa, ni sit voi alkaa puhuu pyörän säädöistä ja jarrutusmerkeistä yms...
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  3. #3
    Lainaa (Tianyu @ Syys. 08 2006,02:14) kirjoitti
    Terp,

    mitkäs ois nää seikat, missä vois kehittyä rata-ajossa, eli ideana ois saada nopeempia aikoja. Missä kaikki olennaiset erot tulee? Kaasun avauksissa? Jarrutuksissa? Tietty jousitukset, ja itseasias hirveen monet asiat vaikuttaa, mut lähinnä ajotekniikoita haen. Eli eilen tuli 1:42.03 aika motoparkissa ja kovasti lopussa sitten yritin ja yritin, mut aika vaan nous, vaik selvästikki tuntu nopeammalta. Ellei nyt tos mun laptimerissä on vikaa. (pientä offtopiccia, et tuo XT Racing näyttää aina vaan 3 kierrosta? Eli setin lopussa on ajat vaan kolmesta kierroksesta... välillä 4stä.. oon koittanu tutkia menua, mut ei löydy mitään semmoista säätöä)

    Ähh vaikeeta muotoilla nää kysymykset, mut ymmärrätte varmaan jotenkin mitä tarkotan. Eli miten kehittyä nopeemmaks kuskiks? Takomalla rataahan se tulee ehkä jossain vaiheessa, mutta siis näin muuten vaan ja ehkä joitakin vinkkejä mitä vois saada kokeneemmilta?

    Nyt vähän aikaa sitten saavuin radalta, nii väsymys taitaa painaa, et teksti voi olla mitä sattuu
    Ensinnäkin tsekkaa se Lapitimeris MIN ja MAX time -kohdat. Eli laita MIN nyt alkuun jonnekin 1:30 aikaan ja MAX jonnekin 2:15 aikaan. Pitäis olla haarukkaa mihin tähdätä.

    Opettele ajolinjat, käytä koko rata, aja ilman jarruja ja tahkoa rataa. Motoparkissa pääsee ilman jarrutuksia sellaista 1:37 - 1:38 aikaa, mutta silloin alkaa olemaan jo mutkanopeus ja mutkasta avaus aikalailla hehtaarilla.

    Tutkaile millainen oma ajo-asentosi mopon päällä on. Jos olet siinä päällä yhdessä sykkyrässä niin et saa rentoa ja tukevaa ajo-asentoa sitten millään. Rentous tuo vauhtia. Anna pyörän viedä sua, määräät itse vain nopeuden ja suunnan. Pyörän pitää hiukan antaa elää.

    Tuossa on malliesimerkki siitä miten rata pitää käyttää hyödykseen: http://www.mp-foorumi.com/gallery....a73.jpg

    Kuva on otettu Motoparkissa shikaanin ulostulosta.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  4. #4
    Kuten parjani tuossa edellä sanoi.... Rentous ja kierroksia paljon... Jos mahdollista niin pyydä joku ottamaan kuvia jossa näet mihin suuntaan ajoasentoa pitää korjata. Yksi asia joka helpottaa parantamaan paljon on joku hieman nopeampi kaveri vetämään jolloin voidaan turvallisesti pikkuhiljaa nostaa nopeuksia ja voit apinoida asioita sen nopeamman ajosta. Itselläni vaikutti tuo ajoasento todella paljon (mutta minullapa onkin matkalehmä jolla koitan muiden matkassa pysyä). Viime kesänä koitin pahuuttani sellaista että ratapäivän lopulla laitoin tankin täyteen ja lähdin jo lähes tyhjälle radalle ajamaan... Reippaasti yli 20 kierrosta koko ajan kiristäen kierros aikaa ja viimeisimmät olivat niitä nopeimpia ja kuitenkin varikolle tullessa ihan virkeä olo... Ei väsymystä vain tyytyväinen olo. Tunnet kun olet yhtä sen moposi kanssa ja kummankaan ei tarvitse venkuloida saadakseen yhteistyön sujumaan. Heti jos tulee tilanne jossa pitää avauksissa vetää viimeisetkin irti laitteesta ja väkisin koittaa pitää se linjassa on utkanopeus ollut väärä samoin kuin linja ja ajoasento. Koita saada mahdollisimman paljon painoa sinne eturenkaalle nojaamalla pää sinne kuvitellun peilin kohdalle sisäkurvin puolelle (luonnollisesti).
  5. #5
    Kierroksia vaan lisää ja paljon, jotta alkaa tulla rutiinia ajamiseen. Nopeus tulee ihan vaivihkaa. Tämähän taitaa olla ensimmäinen kautesi radalla?

    Teoriapuolella auttaa kun lukaisee esim. Keith Coden Twist of the Wrist kirjat ja vähän miettii asioita. Kavereiden kanssa pohdiskelu on myös hedelmällistä.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  6. #6
    Vauhti löytyy vain ajamalla. Yritä keskittyä siihen mutkanopeuteen ja vältä kammojarruja ja -avaamisia treenatessa. Usein tuntuu, että nyt mennään kovaa kun jarrutellaan tiukasti ja avataan repimällä, mutta ajo on oikeasti ihan karmeata.

    Änkeä myös jonkun hieman nopeamman/yhtä nopean perään, ja katso miten hän ajaa ja missä erot tulevat.

    Tuo parjanin kuva on loistava. Tosin NOIN leveät ajolinjat myös selittävät ne naarmut siinä pyörän katteessa.

    Onneksi olkoon muuten kolmossijasta parjan. Hyvä kisa.

    Siitä XT:stä; katso ettet ole laittanut kierroslaskuria päälle.
    - JAM Racing Team -
  7. #7
    Mie kun olen tällainen satunnainen radalla kävijä, niin varmaan voin kommentoida tähän... Kun tilanne on ollut itsellä aika sama (Olen käynyt Zetalla keskimäärin 2 kertaa kesässä radalla, eli kokemusta ei ole kauheasti. Kierrosajatkin pitää suhteuttaa varmaan tohon mun pyörään+renkaisiin...).

    Motoparkissa paras aika mitä olen ajanut on 1.41-1.42. Mulla ei ole Laptimeria ja harvoin on kukaan kellottamassakaan, joten tarkkoja aikoja ei oikein ole tiedossa. tuosta kun yrittää puristaa lisää niin aika huononee vain 1-2 sek...

    Siis tuo mitä johtaja sanoi, että oikein repimällä kaasua ja jättämällä jarrut myöhään tuntuu vauhti kovalta, mutta ne mutkanopeudet kärsii. Parhaat ajat on tulleet ihan rennolla ajolla "vahingossa".
    Tankkikameran kanssa, joka haittasi ajamista ja pakotti "rauhalliseen" ajoon, ajoin tasaista 1.43-1.44. aikaa ja se tuntui tosi hitaalta...

    En juurikaan ole kokeillut tuota jarruitta ajamista, mitä nyt joskus olen ajanut kokemattomampien/hitaampien kavereiden perässä lähes ilman jarruja ja silloinkin mennään jotain 1.46-1.48 aikoja. Suorilla&jarruissa jää jälkeen, koska pitää kääntää kaasu kiinni ajoissa. Mutta kun pitää hyvän linjan ja vauhdin mutkan läpi, niin ulostultaessa onkin sitten helposti ihan perässä kiinni tai rinnalla...

    Tätä jarruitta ajamista pitää kokeilla ensi kesänä enemmän. Samoin pitää opetella roikkumaan enemmän, koska kanttivarat tulee nyt kokoajan vastaan. Näinhän siis saa lisää mutkanopeutta samalla pyörän kallistuksella.

    Ja avauksissakin mulla olisi varaa kiristää, mutta se on se vaarallisisn paikka. Vaikka otan ne nyt omasta mielestä vielä aika rauhallisesti, niin "haisaiderit" on pari kertaa ollut lähellä...
  8. #8
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 08 2006,08:14) kirjoitti
    Opettele ajolinjat, käytä koko rata, aja ilman jarruja ja tahkoa rataa. Motoparkissa pääsee ilman jarrutuksia sellaista 1:37 - 1:38 aikaa, mutta silloin alkaa olemaan jo mutkanopeus ja mutkasta avaus aikalailla hehtaarilla.
    No mietihän vähän...
  9. #9
    Lainaa (kwaak636 @ Syys. 08 2006,13:09) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 08 2006,08:14) kirjoitti
    Opettele ajolinjat, käytä koko rata, aja ilman jarruja ja tahkoa rataa. Motoparkissa pääsee ilman jarrutuksia sellaista 1:37 - 1:38 aikaa, mutta silloin alkaa olemaan jo mutkanopeus ja mutkasta avaus aikalailla hehtaarilla.
    No mietihän vähän...
    No mietin hetken ja en hoksannut sun pointtias, olen varmaan tyhmä?

    Jos meinaat ettei tuollainen aika ole mahdollista ajaa ilman jarrutuksen jarrutusta Motoparkissa niin erehdyt kyllä.

    Jarruttoman ajon opettelu on oikeasti aika hyödyllinen juttu. Ne jotka olivat opettelemassa tuota elokuun alkupuolella voivat kommentoida sen toimivuudesta paremmin.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  10. #10
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 08 2006,14:08) kirjoitti
    Lainaa (kwaak636 @ Syys. 08 2006,13:09) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 08 2006,08:14) kirjoitti
    Opettele ajolinjat, käytä koko rata, aja ilman jarruja ja tahkoa rataa. Motoparkissa pääsee ilman jarrutuksia sellaista 1:37 - 1:38 aikaa, mutta silloin alkaa olemaan jo mutkanopeus ja mutkasta avaus aikalailla hehtaarilla.
    No mietihän vähän...
    No mietin hetken ja en hoksannut sun pointtias, olen varmaan tyhmä?

    Jos meinaat ettei tuollainen aika ole mahdollista ajaa ilman jarrutuksen jarrutusta Motoparkissa niin erehdyt kyllä.

    Jarruttoman ajon opettelu on oikeasti aika hyödyllinen juttu. Ne jotka olivat opettelemassa tuota elokuun alkupuolella voivat kommentoida sen toimivuudesta paremmin.
    Topicin aloittaja on aloittelija. Neuvot ajamaan ilman jarrutuksia ja annat samalla tuollaiset ajat esimerkkeinä.

    Saattaa luoda vähän väärää mielikuvaa siitä, miten kovaa aloittelijan on hyvä lähteä ajolinjoja etsimään.

    En epäile, etteikö Motoparkissa ja muualla paljon ajaneet kykene noihin aikoihin ilman jarruttamista. Uskonkin Parru, että laitoit nuo ajat päästäksesi vaan pätemään *



  11. #11
    Lainaa (kwaak636 @ Syys. 08 2006,15:29) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 08 2006,14:08) kirjoitti
    Lainaa (kwaak636 @ Syys. 08 2006,13:09) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 08 2006,08:14) kirjoitti
    Opettele ajolinjat, käytä koko rata, aja ilman jarruja ja tahkoa rataa. Motoparkissa pääsee ilman jarrutuksia sellaista 1:37 - 1:38 aikaa, mutta silloin alkaa olemaan jo mutkanopeus ja mutkasta avaus aikalailla hehtaarilla.
    No mietihän vähän...
    No mietin hetken ja en hoksannut sun pointtias, olen varmaan tyhmä?

    Jos meinaat ettei tuollainen aika ole mahdollista ajaa ilman jarrutuksen jarrutusta Motoparkissa niin erehdyt kyllä.

    Jarruttoman ajon opettelu on oikeasti aika hyödyllinen juttu. Ne jotka olivat opettelemassa tuota elokuun alkupuolella voivat kommentoida sen toimivuudesta paremmin.
    Topicin aloittaja on aloittelija. Neuvot ajamaan ilman jarrutuksia ja annat samalla tuollaiset ajat esimerkkeinä.

    Saattaa luoda vähän väärää mielikuvaa siitä, miten kovaa aloittelijan on hyvä lähteä ajolinjoja etsimään.

    En epäile, etteikö Motoparkissa ja muualla paljon ajaneet kykene noihin aikoihin ilman jarruttamista. Uskonkin Parru, että laitoit nuo ajat päästäksesi vaan pätemään *
    Ilmeisesti halusit vain tulkita viestini noin. Onnistuin tietämättäni ärsyttämään sua? Tarkoitukseni ei ole päteä eikä ärsyttää, ketään. Ja kuka on missään sanonut että minä noita aikoja olisin ajanut?

    Se oli esimerkki että mihin vauhtiin voi jarruttomalla ajolla siellä päästä ja varmasti joku ajaa lujempaakin. Se oli _vain_ _esimerkki_.

    Sitä suuremmalla syyllä neuvon aloittamaan jarruttomalla ajolla kun on kyseessä "aloittelija". Se on oikeasti paras tapa totuttaa pää kaarrenopeuksiin, ajolinjoihin, mutkaan sisääntulonopeuksiin ja muuta sellaista kivaa. Esim. Andyllä on varmaan omakohtaisia kokemuksia kerrottavana siitä miten tuo vaikuttaa omaan ajoon? Onko siitä hyötyä jne.

    Toki jokainen lähtee omalta tasoltaan ja niin pitääkin. En mä ole mikään sanomaan että mitä vauhtia kenenkin pitää ajaa ja missä. Kysyttiin vain neuvoa millä tavalla kehittyy ajamisessa ja minä kerroin itse omat kokemukseni ja havaintoni kuinka siinä kehittyy melkoisen helpolla ja huomaamattomasti.

    Ei ole todellakaan pakko kuunnella / lukea mun juttuja. Saa ignoorata ihan täysin.

    Kiitos ja anteeksi.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  12. #12
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Nyt olisi tilaisuus myös niillä kertoa kokemuksistaan ajamisensa kehittämisessä, jotka ovat ORGin ratapäivien hitaassa ryhmässä noudattaneet vinkkiä olla koskematta jarruun koko päivänä.
    1000
  13. #13
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 08 2006,14:08) kirjoitti
    Jarruttoman ajon opettelu on oikeasti aika hyödyllinen juttu. Ne jotka olivat opettelemassa tuota elokuun alkupuolella voivat kommentoida sen toimivuudesta paremmin.
    Juuri tämä, ja KOKO radan käyttö on parhaita oppeja mitä olen koskaan saanut. Olen sen jälkeen alottanut kaikki ratapäivät kyseisellä treenillä, ajolinjoja hakien.

    Rentous on toinen asia mitä ei voi liikaa painottaa; viime kemoran keikalla tahkosin hammasta purien parempaa aikaa, tuloksetta. Viimeisessä setissä ajelin vaan rennosti enkä enää ajatellut aikaa ja kappas, laptimerista löytyi melkeen kaks sekkaa parempi aika.
  14. #14
    Moi,
    kiitos kaikille vastanneille! Pyrin ottamaan nuo mainitut seikat seuraavan kerran huomioon.

    Mutkan sisääntulo: pyrin ottamaan aina leveimmän ajolinjan, mutta esim. takasuoran jarruissa liukuu perä nii paljon, et en uskalla ihan mennä siihen viivalle ajelee, et otan aina joku 1m varaa. Tuo jarrutta ajamista oon joskus kokeillut, mut pitää kait kokeilla uusiks. Huomaan _joskus_ kun tuun mutkaan, nii mietin että tänhän ois voinu tulla lujempaa, jolloin sitten avaan kaasua. <- eli tolla saisin varmaan aikoja alas.

    Mutkanopeus: roikun jokaisessa mutkassa aika paljon, enkä pelkästään roiku perseellä vaan yläruumiilla nojaan eteen sekä sivulle, samoin pää on reilusti menosuuntaan. Jokaisessa mutkassa raapii polvi maahan ja suurin osa mutkissa joutuu nostamaan polvea ylöspäin että ois enemmän maavaraa. Tässä tuleeki kysymys, et miten paljon voin nostaa sitä polvea ylös? Pelkään aina että renkaista loppuu profiili tai se kosketuspinta. <- tollakin voisi saada aikoja alas, jos ottaa isommat kaarrenopeudet...

    Ulostulo: yritän aina avata ajoissa kaasun, mutta ei tuu rutiinista vielä, mutta aina kun ajattelen tuota asiaa nii avaan sen aikasin. En ehkä kyllä tarpeeks avaa kaasua, mutta ajolinjat levenee reippaasti ulostulon ulkopuolen kanttareeseen. <- tossa en nyt meinaa sitä et suoristan pyörää ylös ja avaan kaasuu nii menee ulkokaarteen, vaan polvet vielä koskettavat maata suht pitkään.

    +Suorat: suorilla voisin avata ehkä sen kaasun kokonaan, kun joskus pelkään noita nopeuksia Mut kyllä on alkanu tottumaan noihin 200km/h nopeuksiin. Ainakin viime kerralla pääsuoralla uskals muutaman kerran viedä vitoselta yläkierroksille.

    Joo, tää on mun eka kausi kun oon radalla alottanu ajeleen ja toka kausi kun pyörällä oon. Kuus kertaa oon päässy radalle ajelee tällä kaudella, joista 2 on 22kW piikin kanssa. Oon sinäänsä tyytyväinen aikoihin, koska oon joka kerta saanu 8-6s pois. Mut aina päivänlopussa kun miettii miten sais parempia aikoja, nii ei saa tuloksia mitenkään, ja sit koko loppupäivän onki vaan miettimäs päätä puhki.



  15. #15
    Lainaa (tommipommi @ Syys. 08 2006,16:16) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 08 2006,14:08) kirjoitti
    Jarruttoman ajon opettelu on oikeasti aika hyödyllinen juttu. Ne jotka olivat opettelemassa tuota elokuun alkupuolella voivat kommentoida sen toimivuudesta paremmin.
    Juuri tämä, ja KOKO radan käyttö on parhaita oppeja mitä olen koskaan saanut. Olen sen jälkeen alottanut kaikki ratapäivät kyseisellä treenillä, ajolinjoja hakien.

    Rentous on toinen asia mitä ei voi liikaa painottaa; viime kemoran keikalla tahkosin hammasta purien parempaa aikaa, tuloksetta. Viimeisessä setissä ajelin vaan rennosti enkä enää ajatellut aikaa ja kappas, laptimerista löytyi melkeen kaks sekkaa parempi aika.
    No nii, piti tostakin vielä muistuttaa

    Mutta tosiaan se jarruton treeni on hyvästä.

    Toinen hyvä on se kun ajaa jonkun vähän itseään paremman edellä/perässä, sillion näkee missä itse menee hitaammin missä taas nopeammin. Esim. meikä on jaloissa kun kaarretaan oikealle, eli sillon on varmaankin jotain häikkää ajoasennossa yms... Noista keskustelemalla molemmat oppivat jotain.

    Mutta paljon tuossa nopeassa ajamisessa on kiinni luottamuksesta (kyllä se kääntyy) ja uskalluksesta (vielä tohon voi vähän kovempaa ajaa), ne ei taas tahdo oiken lisääntyä kun ajamalla.

    Näin tällä ratakokemuksella, joskus kun opin lisää voin ehkä kertoa lisää tai jotenkin toisin ?!?!
  16. #16
    Lainaa (Tianyu @ Syys. 08 2006,19:02) kirjoitti
    Moi,
    kiitos kaikille vastanneille! Pyrin ottamaan nuo mainitut seikat seuraavan kerran huomioon.

    Mutkan sisääntulo: pyrin ottamaan aina leveimmän ajolinjan, mutta esim. takasuoran jarruissa liukuu perä nii paljon, et en uskalla ihan mennä siihen viivalle ajelee, et otan aina joku 1m varaa. Tuo jarrutta ajamista oon joskus kokeillut, mut pitää kait kokeilla uusiks. Huomaan _joskus_ kun tuun mutkaan, nii mietin että tänhän ois voinu tulla lujempaa, jolloin sitten avaan kaasua. <- eli tolla saisin varmaan aikoja alas.

    Mutkanopeus: roikun jokaisessa mutkassa aika paljon, enkä pelkästään roiku perseellä vaan yläruumiilla nojaan eteen sekä sivulle, samoin pää on reilusti menosuuntaan. Jokaisessa mutkassa raapii polvi maahan ja suurin osa mutkissa joutuu nostamaan polvea ylöspäin että ois enemmän maavaraa. Tässä tuleeki kysymys, et miten paljon voin nostaa sitä polvea ylös? Pelkään aina että renkaista loppuu profiili tai se kosketuspinta. <- tollakin voisi saada aikoja alas, jos ottaa isommat kaarrenopeudet...

    Ulostulo: yritän aina avata ajoissa kaasun, mutta ei tuu rutiinista vielä, mutta aina kun ajattelen tuota asiaa nii avaan sen aikasin. En ehkä kyllä tarpeeks avaa kaasua, mutta ajolinjat levenee reippaasti ulostulon ulkopuolen kanttareeseen. <- tossa en nyt meinaa sitä et suoristan pyörää ylös ja avaan kaasuu nii menee ulkokaarteen, vaan polvet vielä koskettavat maata suht pitkään.

    +Suorat: suorilla voisin avata ehkä sen kaasun kokonaan, kun joskus pelkään noita nopeuksia Mut kyllä on alkanu tottumaan noihin 200km/h nopeuksiin. Ainakin viime kerralla pääsuoralla uskals muutaman kerran viedä vitoselta yläkierroksille.

    Joo, tää on mun eka kausi kun oon radalla alottanu ajeleen ja toka kausi kun pyörällä oon. Kuus kertaa oon päässy radalle ajelee tällä kaudella, joista 2 on 22kW piikin kanssa. Oon sinäänsä tyytyväinen aikoihin, koska oon joka kerta saanu 8-6s pois. Mut aina päivänlopussa kun miettii miten sais parempia aikoja, nii ei saa tuloksia mitenkään, ja sit koko loppupäivän onki vaan miettimäs päätä puhki.
    Toi perän luistelu jarruissa johtuu hyvinkin todennäköisesti siitä, että jarrutat liikaa. Tähän auttaa loistavasti tuo parjanin neuvo treenailla ilman jarruja. Mutkiin voi mennä aikalailla kovaa, koska mutka-ajo moottorijarrulla syö nopeuttaa melko tehokkaasti. Kaasulle kannattaa mennä myös riittävän ajoissa jottei vauhti kuole täysin.

    Edit: Kyllähän se perä tuppaa toisinaan tietyissä mutkissa pikkusen tulemaan slaikkarissa varsinkin jos on slipperikytkin. Itse pyrin tätä yleensä välttämään mutta joskus se tulee melkein vahingossa. Kivan näköistä mutta kuitenkin näissä vauhdeissa melko turhaa.

    Mutkanopeudesta: Tuntuuko koskaan, että menee liikaa sisäkanttarille/sisämutkaan ja on korjattava ajolinjaa? Jos tuntuu, niin johtuu liian alhaisesta mutkanopeudesta linjaan nähden. Kovemmalla mutkanopeudella linja sujuu huomattavasti helpommin ja todennäköisesti myös ulostulo on helpompi. Kannattaa myös pitää katse pitkällä ulostulossa ajatuksella: "Tuonne on päästävä nopeasti". Näin mutkanopeus ja ulostulo sujuu vauhdikkaammin lähes automaattisesti.

    Sitten kun mutkanopeus alkaa olemaan kunnossa niin eroja voi nipistää jarruissa ja avauksissa. Jarruissa pitää vaan oppia tiedostamaan oikea jarrun määrä. Myöhäisissä ja kovissa jarruissa on yleensä taipumuksena jarruttaa liikaa. Johtunee hämärtyneestä vauhdin määrän käsityksestä. Itse sorrun tähän turhan usein ja siksi jarrutankin melko aikaisin ja takkiinhan siinäkin tulee niin että ropisee mutta minkäs teet.

    Edit2: Noista suoranopeuksista: Kuussatkulla pitää vetää torvi auki optimikierroksilla ja -vaihteella kaikkilla pätkillä mitä voi vähänkään suoriksi kutsua mukaanlukien mm. Motoparkin bussipysäkki. Muuten ei kello tykkää.



  17. #17
    Mielenkiintoista olis tosiaan oppia tuo roikkuminen..
    Zetalla kans Botnialla ja Kemoralla muutaman kerran käyneenä. Kädet ainaki väsyi aluksi kovasti, ei enää pahasti, mutta siltikään en oo ajanu ku max 10 kiekkaa kerralla.. 60 kiekkaa kolmes tunnis.


    Siihen malliin kului nuo jalkatapit jotta oon koittanu roikkua enee, mutta tuon Z:n kans jotenki outoa, tuntuu HuTeraltA, kurvi ei mene tasaisesti. Onko asento jotenki liianki korkea vai ??

    Jäykemmän etujouset tulossa. Takaiskarin päivityskään ei varmaan haittaisi, jos joku tarjoais sopivaa..

    Viime kerralla kummastutti tuo taka Diablo Corsa 3:sen kuluminen aaltoillen..? Painetta vaihdeltiin välillä 1.9 - 2.3bar.
    Zet (Z), (lue Zeta), (lukutaidottomille se Zorron merkki), Zetori, pikkuzeta eli Z750 => ZX-6R 2006 + BMW F800GS 2009
  18. #18
    Ei tule yleensä että joutuu kiristämään/loiventamaa ajolinjaa. Varsinkaan loiventamista, kun yleensä tuuppaa mennä leveäks, kun tuun kaasuun joskus aika aikasin. Tai siis tuun mutkaan jarrulla ja heti ku kaadan pyörän nii kaasua. Ajolinjat pitäis olla suurinosa kunnossa ainakin mun omasta mielestä. Oon aika usein seurannut nopeampia sekä kokeneempia kuljettajia ja niitten ajolinjoista kattonu. Tuossa MP-Tuen ratapäivillä kaveri kuvas kans tankkikamerasta niin näki oikein että miten vetää ja siitä sai sit hyvät avut.

    Mielestäni ehkä omassa ajossa on tuo uskallus, kun alotin radalla käymisen niin, että kaaduin ekalla kierroksella kolmannessa mutkassa Motoparkissa Aina renkaisiin yrittää luottaa, mut sitten sitä polvea nostaessa sisään nii tuntuu tai luulee, että loppuu pito. Sekä jarrutuksissa pelkää että renkaat ei kestä esim. Ahvenistolla 160km/h mutka ennen sitä "takasuoraa", pelkää aina renkaitten puolesta. Mut ajollahan tuo tulee.

    Tässä kun postasin tänne threadin nii oli ideana, että miten vois yhessä tuumailla, miten sais parannettua aikoja. Erillaisista ajotekniikoista ja tyyleistä sekä seikoista millä sais sitten sekuntteja pois. Täällähän on SM kuskeja, että kokeneita ratakettuja.
  19. #19
    a1 neuvo nopeuden nostamiseen on ottaa nopeampi tuttu kaveri ajamaan edellä ja nostamaan hitaasti nopeutta (olisi hyvä olla vaikka reilusti nopeampi). niin kauan kuin ajat samalla linjalla kuin edellä ajava ja vauhdit pidetään tasolla jolla ei mm-kilpailuissa juhlita niin voit rauhassa jarruttaa vasta kun edellä oleva jarruttaa ja vastaavasti ajaa mutkassa samaa nopeutta.
    pitää ajaa melko lähellä perässä, muuten ei tule ajeltua samalla linjalla.
    toimii erinomaisesti myös ratojen opiskeluun "pikakurssina". turha niitä oikeita mutkaantulonopeuksia ja jarrupaikkoja on ihan itse uudestaan keksiä; joku on ylensä jo ajanut nopeammin kyseisellä radalla
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  20. #20
    Lainaa (Tianyu @ Syys. 08 2006,21:16) kirjoitti
    .. renkaat ei kestä esim. Ahvenistolla 160km/h mutka ennen sitä "takasuoraa" ..
    Käsitykseni mukaan ainoa mutka jossa kyseisellä nopeudella voi ahvenistolla mennä on pääsuoran ja sitä edellisen suoran välissä oleva loiva oikea? Ei lasketa sitä varikon suoraa ja ylämäkeen taittuvaa vasenta mutkaksi, siinä voi joku hurja kai (helposti) 160 vetää? Eikös tuo ole jo aika reipasta haipakkaa (aloittelijalle) siihen kohtaan? Jos en ihan väärin muista niin kaveri joka ajelee Affenistolla 1.33-1.34 aikoja on siinä edellisellä suoralla joku 140-150 ja pääsuoran päässäkin vain 180? Ilmeisesti se pitää sitten takalenkillä kaasua kireämmällä?

    .. minä mistään mitään tiedä, vaan videoita katellut.. eikä niitäkään ole tässä nyt mistä tarkistaa. Korjatkaa nyt ihmeessä kun (aivan väkisin) tuntuu, että olen väärässä. /z

    edit.. edittiä
    Paljonko Tianyu sun Affeniston kierrosajat on?
    Tolla kurvi nopeudella sulla on pääsuoran päässä helposti 240 lasissa.
    Niin joo, ei ole tarkoitus dissata.. tämä on hyvä aihe!
    Mä olen hidas ja silti pysyn esim. jarruitta ajellen helposti ns. vähän nopeamman perässä, jos/kun se yrittää repiä joka mutkaan ja jarrutukseen. Se repivämpi ajaja on suht. helppo rullata mutkassa kiinni. Tämä pätenee absoluuttisesta nopeudesta riippumatta, pehmeämpi mutta silti agressiivinen tyyli pärjää. Ainakin minä koetan soveltaa tätä hitaasti hyvä tulee metodia (jään silti aina hitaaksi..).



  21. #21
    Mulla on apparalla 1:35 vai 36 paras aika, mut luulen et siinäki oisin voinu parantaa jos en ois saanu migreeniä aamupäiväl (syytetään nyt migreeniä!) Mutta joo siis tarkotan sitä, kun tullaan sieltä mutkakompleksista siihen loivaan oikeeseen ja sitten siitä kääntyy vielä oikeelle josta tullaan siihen suoralle. Nii tuo oikea. Mitä oon vilkassu niin se näyttää 157,162, mut toki tuo mittari heittää tuossa varmaan jonkun verran(mulla on vakiovälit).

    Niijoo, ahvenisto kun on tommonen paikka missä ei hirveesti pitkälle liuta niin en käytä laisinkaa täyttäkaasua, ku oon tämmönen pelkuri. Yleensä mulla on se 3 ja välillä 4 yläkierroksilla. Tossa yammu r6rsessa noi vakiovälit(tai muissakin katupyörissä) on nii pitkiä, et meen yleensä pelkästään kakkosella läpi ne takamutkat. Ykköstäkin vois käyttää, mut pelottaa se vapaa :P Mutta kyllä kakkosellakin saa tarpeeks nopeesti mutkista ulos ja vieläpä vähentää riskejä johonkin sladiin.

    Mitens muuten parjan_fin sulla kävi sielä motoparkissa tosa viime vklp? Takasuoran jälkeen välivapaa? Elikkä siis jonkun 3/4 ja 5/6 löyty välivapaa? Ikävä tuoda noita asioita takas, mut kiinnostais tosi kovasti, kun voi sitten ehkä oppia jotain.



  22. #22
    Lainaa (Tianyu @ Syys. 08 2006,22:23) kirjoitti
    Mulla on apparalla 1:35 vai 36 paras aika, mut luulen et siinäki oisin voinu parantaa jos en ois saanu migreeniä aamupäiväl
    Ookkei.. ja olet siis nyt ekaa kautta radalla. Aikamoinen kyky olet - sulla on tulevaisuutta näissä hommissa kun olet vielä ilmeisen nuorikin. Voit ruveta jakamaan mieluummin muille (mulle) neuvoja miten pääsit näihinkin aikoihin. Ihan tarkkaan en tiedä mutta mitä olen katsonut niin 1.33-1.35 aikoja kun ajelee niin pari kilvetöntä (nopeassa) ehkä setin aikana vetää kovempaa? Taas väärässä? /z

    Edit:. asennetta sulla ainakin on.. siitä se lähtee..
    Niinkuin itse jo sanoitkin nyt olis ihan paras jos foorumin tosiketut antas pari vinkkiä sulle.. mulla on nimittäin jo sellainen tutina että nyt esille tulleilla vinkeillä ei enää sun aikoja helposti paranneta? Mitkähän on Apparalla vakio 6-satasten pohjia? Kylsää ainakin vielä voit joku 10 sekkaa puottaa ajasta pois. Kuutiotuumillahan saa noille suorille helposti nopeutta lisää, mutta amatöörillä mutkiin ne ei auta yhtään. |p



  23. #23
    Onko netissä vastaavaa kirjallisuutta, kuin nämä jossain jo mainiut "Twist of wrist" ja pari muuta? Tai onko jollain näitä kirjoja PDF:nä tms.? /z



  24. #24
    Lainaa (Tianyu @ Syys. 08 2006,22:23) kirjoitti
    Mitens muuten parjan_fin sulla kävi sielä motoparkissa tosa viime vklp? Takasuoran jälkeen välivapaa? Elikkä siis jonkun 3/4 ja 5/6 löyty välivapaa? Ikävä tuoda noita asioita takas, mut kiinnostais tosi kovasti, kun voi sitten ehkä oppia jotain.
    Ei siinä sen kummempaa kuin välivapaa takasuoran jarrussa ja enää ei takanen jarruttanutkaan samalla tavalla kuin aikaisemmin ja jouduin etusella jarruttamaan enemmän. Se oli kuitenkin liikaa jarrua keulalle ja keula karkasi alta. Ei siinä sen ihmeellisempää.

    Itse olen nyt parin viime kk aikana oppinut käyttämään moottorijarrua ja pientä sladia siihen että sen laitoksen saa kääntymään mutkaan paremmin ja samalla moottorijarru hidastaa vauhtia. Tosin tuo ei ilmeisestikään silloin toimi, mikäli välivapaan saa survottua jotenkin askiin. Alkukaudesta tuli sillä sladilla leikittyä turhaan ja sladit tuppas oleen järjestään liian leveitä eikä niistä ollut mitään apua ajoon, päinvastoin.

    Loput selitykset löytyy mun kotisivuilta.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  25. #25
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 08 2006,22:58) kirjoitti
    Ei siinä sen kummempaa kuin välivapaa takasuoran jarrussa ja enää ei takanen jarruttanutkaan samalla tavalla kuin aikaisemmin ja jouduin etusella jarruttamaan enemmän.
    Välivapaa alaspäinvaihdettaessa?!? Alkaa Jampin laatikko kuulostamaan kawasakin 6R:ltä. On menty ilmeisesti _pikkasen_ turhan kevyeen konstruktioon tai toleranssit on vaan sinne päin. Suzukissa ei ole tullut yhtään välivapaata edes ylöspäin shifterillä.

    No eihän tuo laatikko ole ikinä Jampin parhaita puolia ollut, mutta olen kyllä yllättynyt.
    - JAM Racing Team -
  26. #26
    Ääh, laittannu jotain Suzukinmaksaöljyä koneeseen...
    <p>Muuten sanoisin että meininki täällä muistuttaa Fingerporin lehtimiehen mallia. Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.</p>
  27. #27
    Lainaa (johtaja @ Syys. 09 2006,09:11) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 08 2006,22:58) kirjoitti
    Ei siinä sen kummempaa kuin välivapaa takasuoran jarrussa ja enää ei takanen jarruttanutkaan samalla tavalla kuin aikaisemmin ja jouduin etusella jarruttamaan enemmän.
    Välivapaa alaspäinvaihdettaessa?!? Alkaa Jampin laatikko kuulostamaan kawasakin 6R:ltä. On menty ilmeisesti _pikkasen_ turhan kevyeen konstruktioon tai toleranssit on vaan sinne päin. Suzukissa ei ole tullut yhtään välivapaata edes ylöspäin shifterillä.

    No eihän tuo laatikko ole ikinä Jampin parhaita puolia ollut, mutta olen kyllä yllättynyt.
    No se oli täysin mun oma moka. En vapauttanut vaihdekiksiä kokonaan, vaan siihen jäi pieni paine päälle ja kun vielä yhtä pienempää yritti kiskaista niin meni väliin.

    Laatikko toimii hienosti ja oikein, jos sitä käyttää oikein. Se on vaan tarkka käytöstä, ei muuta. Toi oli siis täysin mun oma moka.

    Ja tuosta etteikö laatikko olis ollut Yamahalla hyvä, olen kyllä eri mieltä.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  28. #28
    Lainaa (Antti__84 @ Syys. 08 2006,20:29) kirjoitti
    Siihen malliin kului nuo jalkatapit jotta oon koittanu roikkua enee, mutta tuon Z:n kans jotenki outoa, tuntuu HuTeraltA, kurvi ei mene tasaisesti. Onko asento jotenki liianki korkea vai ??

    Jäykemmän etujouset tulossa. Takaiskarin päivityskään ei varmaan haittaisi, jos joku tarjoais sopivaa..
    Aluksi minustakin tuntui huteralta, kun yritin roikkumista aloittaa. Lopulta meno on vakaampaa, kun ei ole paino persiillä enää.
    Keulan pienoinen jäykennys helpottaa tohon huteruuteen... Mulla pelkät jäykemmät jouset ei riittänyt, piti laittaa myös esijännitystä lisää eli 1cm holkit. Ja vaimennusta saa vähän lisää pistämällä paksummat öljyt... Taakse etsi -03-04 6R:n iskari, sopii hyvin Zetaan. Tuolla Z750 topiikissa on enemmän asiaa.
  29. #29
    Lainaa (zeromark @ Syys. 08 2006,21:54) kirjoitti
    Lainaa (Tianyu @ Syys. 08 2006,21:16) kirjoitti
    .. renkaat ei kestä esim. Ahvenistolla 160km/h mutka ennen sitä "takasuoraa" ..
    Jos en ihan väärin muista niin kaveri joka ajelee Affenistolla 1.33-1.34 aikoja on siinä edellisellä suoralla joku 140-150 ja pääsuoran päässäkin vain 180? Ilmeisesti se pitää sitten takalenkillä kaasua kireämmällä?

    .. minä mistään mitään tiedä, vaan videoita katellut.. eikä niitäkään ole tässä nyt mistä tarkistaa. Korjatkaa nyt ihmeessä kun (aivan väkisin) tuntuu, että olen väärässä. /z

    Paljonko Tianyu sun Affeniston kierrosajat on?
    Tolla kurvi nopeudella sulla on pääsuoran päässä helposti 240 lasissa.
    Kyseinen kurvi on nimeltään Tornin mutka. Siihen voi ajaa todella kovaa, niin paljon on tilaa valua leveäksi. Toki kannattaa silti muistaa se teräsaita ulkokurvissa.

    Eräs parivaljakko ajeli tuossa viime kesänä ko.mutkaan 185 -190 kmh, (mittarin mukaan, vakiovälit), ja vielä ois voinu paljon kovempaakin ajaa jos ois riskitasoa nostanut. Tämä parivaljakko ajeli kuitenkin varman päälle ja hidasteli vaarallisimmat paikat (varikon mäki) --> kello näytti noin 1.35, 1.36 -aikoja. Kusiaisella ei taida olla mitään toivoa saada 240-lukemia tauluun Ahvenistolla, muuta kuin todella optimistisella mittarilla?

    Lainaa kirjoitti
    Sitten ku alkaa ajolinjat löytymään silleen että mutka-ajo istuu takaraivossa, ni sit voi alkaa puhuu pyörän säädöistä ja jarrutusmerkeistä yms...
    Kyllä mun mielestä alustan säädöt on tosi tärkeä asia ihan harrastuksen alusta lähtien. Jos alusta ei toimi, voi rata-ajokin olla hengenvaarallista. Itsekin olen melkein tappanut itseni Ahvenistolla ihan vaan sen takia, että en tajunnut alustan säädöistä yhtään mitään --> perä ei toiminut ollenkaan --> pitoa oli TODELLA heikosti. En noviisina tajunnut että pitoa on vähän, ja meinasi käydä huonosti, pystyssä onneksi pysyttiin. Jos pyörän alustan saa itselleen hyväksi, on luottamus laitteeseen ihan eri tasolla --> ajo on rentoa --> kello tykkää. Jos Motoparkissa ajelee 1.42-aikoja, niin vauhtia on jo sen verran että alustaan kannattaa todellakin kiinnittää huomiota.

    Miten vauhtia lisää? Sitä olen pohtinut itsekin monet kerrat. Ei siinä taida muuta viisautta olla kuin että ajamaan oppii ajamalla. Asiaa nopeuttaa, jos miettii mitä tekee ja miksi. Toi jarruton ajo oli mulla ainakin hyvä juttu, mutkaan oppi menemään kovempaa sisään.
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  30.  
  31. #30
    Mulla on suurin murhe tällä hetkellä vielä tuo kaarrenopeus kun tuppaa tulemaan kaarteen sisäkanttare vastaan jo kesken kaarroksen.. No vasta 3 ratapäivää takana ja sain sentään jo polven maahan asti.Pitää kai tuota jarrutonta ajoa alkaa kokeilemaan enemmän, jospa se auttais tuohon etenki mutkan sisäänajoon.
    suzuki gsx-r 1000 k5
Sivu: 1 / 8:sta 123 ... ViimeinenViimeinen