Sivu: 8 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 678
Tulokset 211:stä 234:een 234:sta
  1. #211
    Lainaa (jaulis @ Elo. 25 2008,12:31) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 25 2008,12:08) kirjoitti
    Lainaa (jaulis @ Elo. 25 2008,11:47) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Elo. 09 2008,18:07) kirjoitti
    Lainaa (Vihdin Matti @ Elo. 09 2008,17:42) kirjoitti
    Takarengas on kulunut reunoja myöten ja eturenkaassa olis vielä varaa semmoinen 0,5cm - 1,0cm..
    Ei siin sinänsä oo varaa, ku siin on ihan eri profiili ku takarenkaassa. Ts jos vedät etusen kantille asti, nii oot nurin.
    Etunen kantilleen esim. moottoritien rampilla.
    Mitä teen väärin ku ei kaadu?
    Olen nyybie, en aja radalla.
    Itellä kans Pilot Powerit alla, ja takanen on kulunut reunoja myöten, mutta eturenkaassa on reunoilla n. 1cm kulumatonta pintaa. Onko noiden renkaiden profiili niin erilainen, että etunen ei kulu reunoille asti, vai kestääkö takarenkaan pito kallistaa vielä "reunan yli"? Rojut ei vielä ota kurveissa maahan, joten kallistusvaraa sen puolesta on, mutta kuinka paljon? Juu, tiedän ettei jalkatappien kuulukaan laahata maata mutkissa, puhutaan nyt vain renkaista.
    Ei kyllä mitään faktaa ole pistää, mutta nimenomaan nykyiset rinkulat contiracet ottavat kokolaidalta myös edestä ihan katuajossa. Ajotyylissä tai asennossa ei muutoksia suuremmin. Yleensä ollut alla jos jonkinlaista seka rengastusta ja yleensä siitä etusesta on vähän jäänyt laidoilta käyttämättä. Polvipaloja ei ole ja romut ei hierrä tonttia.
    On muuten hyvät rinkulat nuo contit muutenkin...
    Sporttikäyttöön tarkoitettu Pilot Power etunen on pyöreämpi profiililtaan kuin ratakäyttöön tarkoitettu ContiRace.

    Toki joku Asijan Tuntija saa tulla sanomaan "väärin", jos olen taas "väärässä".
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  2. #212
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Pilot Power eturengas menee laidasta laitaan ihan helposti. Helpommin kun rataetuset.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  3. #213
    Itsellä ainakin menee pilotpowereilla takanen kadulla kokonaan käyttöön ja etuseen jää se 1cm joka sitten kumminkin radalla "kovaa" ajaessa häviää siittä.
  4. #214
    Lainaa (scuuba @ Elo. 09 2008,18:07) kirjoitti
    Lainaa (Vihdin Matti @ Elo. 09 2008,17:42) kirjoitti
    Takarengas on kulunut reunoja myöten ja eturenkaassa olis vielä varaa semmoinen 0,5cm - 1,0cm..
    Ei siin sinänsä oo varaa, ku siin on ihan eri profiili ku takarenkaassa. Ts jos vedät etusen kantille asti, nii oot nurin.
    No mites ku mul on kulunu toi etunen reunoille asti? Johtukohan mun kaatuminen sit siitä, ja varsinkin ku meni vanteelle asti??
    Superstock 600 #77
    www.777rrmotorsport.com
  5. #215
    Lainaa (äsmin @ Elo. 25 2008,19:41) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Elo. 09 2008,18:07) kirjoitti
    Lainaa (Vihdin Matti @ Elo. 09 2008,17:42) kirjoitti
    Takarengas on kulunut reunoja myöten ja eturenkaassa olis vielä varaa semmoinen 0,5cm - 1,0cm..
    Ei siin sinänsä oo varaa, ku siin on ihan eri profiili ku takarenkaassa. Ts jos vedät etusen kantille asti, nii oot nurin.
    No mites ku mul on kulunu toi etunen reunoille asti? Johtukohan mun kaatuminen sit siitä, ja varsinkin ku meni vanteelle asti??
    Siitä sen täytyi johtua... *Tai sitten kyseessä oli klassinen "vedä vähän ylikovaa niin kääntyilee.." Itsekkin suosin kyseistä tyyliä, eipähän ole niin tylsää ku välillä jänskättää.
    Leikki leikkinä, voimia toipilaana oloon niin pääset takaisin mopon päälle.
    Supermoto
  6. #216
    alustan säädöt ratkaisee tuon eturenkaan "reunan" kulumisen.
    omat lehmät ojassa
  7. #217
    Renkaiden reunojen kulumiseen vaikuttaa paljon muutkin asiat kuin profiili. Alustan säädöt on tietenkin yksi vaikuttava tekijä kuten tuossa jo mainittiinkin. Lisäksi pöyrän runkogeometria vaikuttaa huomattavsti siihen kuinka paljon renkaasta saa tonttiin kantatessa, tämä koskee niin etusta kuin takastakin. Ajoasennollakin on tietenkin merkitystä, sillähän sitä painopistettä siirretään etu- ja takarenkaan välillä.

    Mielestäni tuosta oikeasta ajoasennosta jauhetaan täällä ihan liikaa, kovaa voi mennä hyvinkin erilaisilla asennoilla. Verratkaa vaikka Baylissia ja Hagaa, toinen menee pää edellä ja toinen pää pystyssä, silti molemmat menee kohtuulisen kovaa. Tietenkin perusasiat pitää olla kunnossa, mutta se viimeinen säätö ajoasennossa on tehtävä sen mukaan mikä tuntuu hyvältä.
    -Timo
  8. #218
    Lainaa (Zeipii @ Elo. 25 2008,21:58) kirjoitti
    Lainaa (zeromark @ Elo. 24 2008,22:33) kirjoitti
    Lainaa (Zeipii @ Elo. 24 2008,21:26) kirjoitti
    Kommentteja ajoasennosta ja miten sitä voisi parantaa?


    Antakaas palautetta ajoasennosta - kuva
    Spinaaliakseli (selkäranka) linja osoittaa hyvin taka-akselia, mutta onko sulla joku syy pitää pää pystyssä keskemmällä pyörän pituusakselilla? Ehkä se vaan näyttää siltä, vaikee tosta on ainakaan mun muuta sanoa - ihan siistin näkönen paketti, vai onko kroppa vähän poikittain pyörän päällä sen linjaan nähden (counter body)? /z
    Eli ilmeisesti jyvällä oon tuon ajoasennon suhteen.

    Muutama kuva näkyy täältä:
    Kuva 1
    Kuva 2
    Kuva 3 - tästä näkyy hyvin missä kohtaa pää on kaarteessa
    Kuva 4
    Kuva 5

    Useamman kuvan perusteella saa ehkä paremman mielikuvan ajoasennosta. Kaikki rakentava kritiikki otetaan vastaan mielihyvin, jos vielä osaa selittää asentomuutoksen vaikutuksen niin pelkkää plussaa.
    En mä nyt rupee neuvoo toi näyttää amatöörin silmään ihan ok. menolta.

    Linkkaanpa taas nämä samat videot mita on nähty täällä ennenkin.
    Ajoasento 1.
    Body position 1
    ja 2.
    Body position 2

    Ajoasennon hakeminen niin että päästää irti ohjaustangosta on mainio tapa testata kestääkö oma ajoasento, jos tulee jotain yllättävää.

    ***Eikös se "oppikirjan" mukaan menis jotenkin näin: "pää edellä" (painaa noin 10% kropasta ja vetää torson perässään, joka on reilusti enemmän), toinen pakara penkillä, säilyttää takaa katsottuna selkäranka suorana (niin että se osoittaa pyörän keskilinjassa sen keskelle asfaltissa olevan renkaan kanttiin), pitää ulkoreisi lukittuna tankkiin (pysyy penkillä jos tulee pientä äksöniä eikä tuupi niin helposti ohjausta {isommat heittää sen verran että sekään ei aina auta}), pitää ulkokäsivarsi tankissa (1. videon häiskä ei tykkää pitää käsivartta tankissa, vaan pitää mieluummin kaiken paineen reisillä.), katse hakee linjaa apeksiin tai ulos?***

    Siitä sitten vapaalla tylillä omaan tahtiin soveltamaan! * |z

    edit1: kuten jo sanottiin nopeuteen toi ei juuri välttämättä vaikuta, mäkin oon hidas kun mietin liikaa kaikenlaista ajellessa. *

    edit2: Sportrider - vertailu ajoasennoista | vanhanliitto vs. uusiaalto



  9. #219
    Lainaa (äsmin @ Elo. 25 2008,19:41) kirjoitti
    No mites ku mul on kulunu toi etunen reunoille asti? Johtukohan mun kaatuminen sit siitä, ja varsinkin ku meni vanteelle asti??
    Sun kaatuminen johtuu siitä, että työnsin sun pyörän kärryyni. Jos olisin jättänyt sen tallille, olisit mennyt vaihtamaan kissalle hiekat ja juomaan suruusi ja olisit ollut kaatumatta.

    Toinen kaatumisesi syy on siinä, että puolipakotin sinut vaihtamaan pyöräsi ja pakotin lisäksi osallistumaan jo Kemoran kisaan.

    Koska olen aiemmat vuodet ollut myös liivillinen, on vika tietenkin minun. Tänä vuonna en juurikaan liivejä ole pitänyt ja ensi vuonna vielä vähemmän osallistun operatiiviseen toimintaan kun olen viimeinkin saanut sen puolen myös ulkoistettua ja voin keskittyä nettikommentointiin ja omaan ajamiseen. Mutta syy on tässä ja syyllisyyden tuskissani ostin kuorsaavan jäniksen. Väinön tehtävä on vartioida varikkotelttani omaisuutta rähmäsormilta. En suosittele kokeilemaan, on muuten elikolla terävät hampaat.

    http://lyhytlinkki.net/?bwf9jtbt Ohessa Väinö. Ensimmäinen tuntemani puppeli joka on hetero.

    Jukka



  10. #220
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 26 2008,10:17) kirjoitti
    Lainaa (äsmin @ Elo. 25 2008,19:41) kirjoitti
    No mites ku mul on kulunu toi etunen reunoille asti? Johtukohan mun kaatuminen sit siitä, ja varsinkin ku meni vanteelle asti??
    Sun kaatuminen johtuu siitä, että työnsin sun pyörän kärryyni. Jos olisin jättänyt sen tallille, olisit mennyt vaihtamaan kissalle hiekat ja juomaan suruusi ja olisit ollut kaatumatta.

    Toinen kaatumisesi syy on siinä, että puolipakotin sinut vaihtamaan pyöräsi ja pakotin lisäksi osallistumaan jo Kemoran kisaan.

    Koska olen aiemmat vuodet ollut myös liivillinen, on vika tietenkin minun. Tänä vuonna en juurikaan liivejä ole pitänyt ja ensi vuonna vielä vähemmän osallistun operatiiviseen toimintaan kun olen viimeinkin saanut sen puolen myös ulkoistettua ja voin keskittyä nettikommentointiin ja omaan ajamiseen. Mutta syy on tässä ja syyllisyyden tuskissani ostin kuorsaavan jäniksen. Väinön tehtävä on vartioida varikkotelttani omaisuutta rähmäsormilta. En suosittele kokeilemaan, on muuten elikolla terävät hampaat.

    http://lyhytlinkki.net/?bwf9jtbt Ohessa Väinö. Ensimmäinen tuntemani puppeli joka on hetero.

    Jukka
    Hmm. Olenpa nähnyt kuvaa miten ajat ja olet vielä "liivimies".
    Mihin lähetän laskun jos kaadun ku yritän ajaa niinkuin sinä?
    Supermoto
  11. #221
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 08 2006,08:14) kirjoitti
    Lainaa (Tianyu @ Syys. 08 2006,02:14) kirjoitti
    Terp,

    mitkäs ois nää seikat, missä vois kehittyä rata-ajossa, eli ideana ois saada nopeempia aikoja. Missä kaikki olennaiset erot tulee? Kaasun avauksissa? Jarrutuksissa? Tietty jousitukset, ja itseasias hirveen monet asiat vaikuttaa, mut lähinnä ajotekniikoita haen. Eli eilen tuli 1:42.03 aika motoparkissa ja kovasti lopussa sitten yritin ja yritin, mut aika vaan nous, vaik selvästikki tuntu nopeammalta. Ellei nyt tos mun laptimerissä on vikaa. (pientä offtopiccia, et tuo XT Racing näyttää aina vaan 3 kierrosta? Eli setin lopussa on ajat vaan kolmesta kierroksesta... välillä 4stä.. oon koittanu tutkia menua, mut ei löydy mitään semmoista säätöä)

    Ähh vaikeeta muotoilla nää kysymykset, mut ymmärrätte varmaan jotenkin mitä tarkotan. Eli miten kehittyä nopeemmaks kuskiks? Takomalla rataahan se tulee ehkä jossain vaiheessa, mutta siis näin muuten vaan ja ehkä joitakin vinkkejä mitä vois saada kokeneemmilta?

    Nyt vähän aikaa sitten saavuin radalta, nii väsymys taitaa painaa, et teksti voi olla mitä sattuu
    Ensinnäkin tsekkaa se Lapitimeris MIN ja MAX time -kohdat. Eli laita MIN nyt alkuun jonnekin 1:30 aikaan ja MAX jonnekin 2:15 aikaan. *Pitäis olla haarukkaa mihin tähdätä.

    Opettele ajolinjat, käytä koko rata, aja ilman jarruja ja tahkoa rataa. Motoparkissa pääsee ilman jarrutuksia sellaista 1:37 - 1:38 aikaa, mutta silloin alkaa olemaan jo mutkanopeus ja mutkasta avaus aikalailla hehtaarilla.

    Tutkaile millainen oma ajo-asentosi mopon päällä on. Jos olet siinä päällä yhdessä sykkyrässä niin et saa rentoa ja tukevaa ajo-asentoa sitten millään. Rentous tuo vauhtia. Anna pyörän viedä sua, määräät itse vain nopeuden ja suunnan. Pyörän pitää hiukan antaa elää.

    Tuossa on malliesimerkki siitä miten rata pitää käyttää hyödykseen: http://www.mp-foorumi.com/gallery....a73.jpg

    Kuva on otettu Motoparkissa shikaanin ulostulosta.
    Heh, pisti silmään vähän toi linkitetty kuva tossa Janin vastauksessa. Kannattaa sit vaan olla aika tarkkana jos tosta sen linjan ottaa, asvaltin reunalta aikakiva pudotus ja nurtsi täynnä monttuja.

    Nimim.terveisiä Töölöstä..
    Superstock 600 #77
    www.777rrmotorsport.com
  12. #222
    Lainaa (jaulis @ Elo. 26 2008,16:59) kirjoitti
    Hmm. Olenpa nähnyt kuvaa miten ajat ja olet vielä "liivimies".
    Mihin lähetän laskun jos kaadun ku yritän ajaa niinkuin sinä?
    Tuonne: http://lyhytlinkki.net/?zmz4j4y7

    Sinne voi myös lähettää lisäkysymykset, esim. jos liivien käyttö alkaa kiinnostamaan, mutta lähipiirisi pitää sitä kummallisena.

    Taidanpa lähteä kokeilemaan miltä se katupyöräily tuntuu näin parin kuukauden tauon jälkeen...

    Jukka



  13. #223
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 27 2008,12:28) kirjoitti
    Lainaa (jaulis @ Elo. 26 2008,16:59) kirjoitti
    Hmm. Olenpa nähnyt kuvaa miten ajat ja olet vielä "liivimies".
    Mihin lähetän laskun jos kaadun ku yritän ajaa niinkuin sinä?
    Tuonne: http://lyhytlinkki.net/?zmz4j4y7

    Sinne voi myös lähettää lisäkysymykset, esim. jos liivien käyttö alkaa kiinnostamaan, mutta lähipiirisi pitää sitä kummallisena.

    Taidanpa lähteä kokeilemaan miltä se katupyöräily tuntuu näin parin kuukauden tauon jälkeen...

    Jukka
    Onko rata-ajossa tarpeen ns. urheiluliivit?
    Supermoto
  14. #224
    Kehittyminen rata-ajossa alkaa siitä kun alkaa ymmärtämään mihin vauhti ja ajan paraneminen ja kehitys perustuu.

    Ensiksi, valmista itsesi ja kalustosi niin että molemmat soveltuu katuajoa paaaalljon nopeampaan rata-ajoon.
    Itse, pitää olla kunnossa ja reenata roppaa...
    Kalusto, Modaa alusta ja renkaat yms radalle sopiviksi, ymmärrä rata-ajon tuomat muutokset esim. ilmanpaineisiin ja alustan vaatimuksiin, näin olet rakentanut "edellytykset" kovemmalle vauhdille.
    Jos aiot ajaa paljon radalla, muista tehdä lukitukset esim. öljynsuodattimeen yms.
    Perus-sääntö on että kaikki löysät ruuvit ja mutterit varisee sinne radalle jos ne on huonosti kiinni tai ei ole lukittu.

    Toiseksi, Ala ajamaan tasaisesti rataa ja kierroksia, kuuntele miten pyörä käyttäytyy eri kohdissa rataa ja *pyri löytämään säädöistä apua kulloisiinkin *pyörän käyttäytymisongelmiin.

    Ymmärrä geometrian merkitys ja kaarteeseen sisälle tulemisen oikea linja, älä käännä sisälle liian aikaisin.

    Ymmärrä jokaisen radan RYTMI, rata-ajon suoritus on YHTÄ TARKKAA touhua kuin musiikin soittaminen, pienikin erillaisuus kierroksella näkyy kellossa ja kuuluu musiikissa.
    Jos et omaa rytmiä, Sitten kun olet sisäistänyt ja lukinnut kyseisen ajorytmin kulloisellekkin radalle esim. Alastaro, ala keskittymään ajoharjoittelussa aina rytmin kiristämiseen hallitusti perusajorytmiä rikkomatta.

    Kierrosaika parantuu takuulla kun sitoudut suhtautumaan ajamiseesi tarkan ajon harjoittelun kannalta ja aika paranee kun ajorytmi hioutuu pikkuhiljaa kohdille,

    Älä nosta liikaa nopeutta *"kokemattomana" yleensä se johtaa kamojen keräämiseen *radan varresta.

    Aja aina kunnon renkailla, kasvata luottamus renkaisiin.

    Opi käyttämään jalkoja ajamisessa, muutamia esimerkkejä:

    - Sisäkurvissa paino pois perseeltä ja sisämmäiselle päkiälle enemmän painoa.
    - Avatessa vedä itseäsi reilusti ajoissa eteen päin myös jaloilla (tonninen on muuten pystyssä)

    - Kun jarrutus alkaa on hyvä ottaa suurin ja nopein jarrutusvoima myös polvilla /(1 sec) kädet säästyvät

    Keskity kaasun ja jarrun käyttöön niin että ne olisivat kuin yksi instrumentti (kun jarrutat ja avaat niin siinä ei ole yhtään väliä)

    Jarruta ja käännä pyörää samaanaikaa reilusti vastaohjauksella esim. palmasiin tultaessa.

    Tee kaikki puolenvaihdot niin että et ole myöhässä ja että se tapahtuu terävästi, yhtään aikaa haaskaamatta.

    Radan käyttö, käytä rata kokonaan...
    muutama esimerkki:
    Alastaro
    Kaikki alastaron suorat ajetaan n 0-20cm!!!!!! etäisyydellä ulkoreunan*vivasta.
    - 1 kurvi, käännä vasemmalta viivalta aivan viimetipassa pyörä kurviin maksimaallisesti jolloin voit avata kaasun ajoissa
    2 *käännä maksimit niin myöhään kuin mahdollista maksimaallisen vasemmalta *mahdollisimman *sisälle.
    3 kurvi *lähesty 3 mutkaa keskiviivan oikealta puolelta keskeltä rataa ja kallista viime tipassa täydet, pysy aivan sisäkurvissa poist ulkokurvista aivan oikean kanttarin päätä hipoen.
    Palmas, Lähesty (600cc) aivan vasemmasta reunasta *kiilaten niin myöhään kun mahdollista aivan sisälle jouheasti poistuen aika keskeltä
    Lähesty (1000cc) jo jarrutuksessa oikealle aivan sisälle, käännä pyörä mahdollisimman akressiivisesti ja kiihdytä tangentin suuntaan jne...

    Nope vasuri:

    Lähesty oiealta rataa huolellisesti (0-20cm sääntö) ja käännä niin myöhään kuin mahdollista sisäkurviin niin että polvi kanttarilla (tässä vaiheessa kaasu on jo melkein täysin auki) kiihdyttäen taas kohti oikeaa reunaa jatkaen (0-20cm sääntö) kohti Lemminkäistä.
    Lemminkäinen on yli 90 asteen mutka, eli tähän mutkaan käännetään hieman varastaen keskeltä jarrun aikana täysin sisälle *ja avataan apexissa tasaisesti käyttäen taas *koko rata.

    Lemminkäisen jälkeinen oikea1

    Käännetään terävästi maksimeilla vasemmasta reunasta (0-20cm sääntö) täysin siälle ja kiihdytetään käyttäen radan keskiviivan vasempaa puolta noin 1,50cm ja leikataan yhtenäkurvina mahdollisimman oikealle josta oikeaa reunaa lähestytään *kohti vasuria niin sisältä että polvi on 50cm kanttarin päällä.

    Neulansilmä, jossa linja on eri riippuen mikä pyörä
    600cc lähestytään *radan vasemmasta reunasta (0-20cm sääntö) ja käännetään niin myöhään sisään kun mahdollista, käännetään pyörä suuntaan jo ennen apexia ja avataan heti apexin jälkeen kohti varikkoa paino oikealle...
    1000cc lähestytään ja käännetään maksimikallistuksilla peli hieman varastaen aivan oikeaan kanttariin kiinni (polvi 60cm kanttarin päällä) kun laite suunnattu varikolle avataan *niin paljon ku perse kestää ...siinä muutamia juttuja...

    Ai niin, ei vauhti kasva siitä asennosta, se kasvaa siitä että jarruttaa vähemmän ja avaa aikaisemmin ja muistaa kaikeaikaa pysyä pyörän päällä





    Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
  15. #225
    Varmaan jo joku tämän on maininnut ketjussa useaan kertaan, mutta minusta rata-ajosta on hyötyä siinä, että oppii tunnistamaan oman pyöränsä rajat (tai paremminkin sen, että pyörä ei yleensä ole rajoittava tekijä, kun kantantaan tai jarrutellaan). Itse kun tämän on kokenut radalla, niin maantieliikenteessä on huomattavasti helpompi tehdä rajujakin liikkeitä mikäli tilanne niin vaatii ja selvitä tilanteista, joissa jokin rata-ajoa kokematon voisi vaikka ajella mettään tai pahki vastaantulevan auton kanssa.
  16. #226
    Oli paljon mielenkiintoista luettavaa taas. Noi videot oli hyviä ajo-asennoista (opettavaisia). Tuntu pisto sydämmessä, kun huomasi omia virheitä ajossa. No kesällä taas treenaamaan radalle. Mulla nyt ei vielä ainakaan kello vastaan kamppailla, vaan opettelen ajamaan ja tuntemaan tota omaa pyörää. Se on kuin parisuhde. Joka päivä oppii aina jotain uutta puolisostaan.
    R6R räärääpyörä
  17. #227
    Lainaa (lanat @ Tammi. 17 2009,19:44) kirjoitti
    - Sisäkurvissa paino pois perseeltä ja sisämmäiselle päkiälle enemmän painoa.
    Hyvä kirjoitus oli.

    Tuo lainattu kohta jäi häiritsemään. Jos laittaa painon sisemmälle päkiälle niin on pelko, että se luiskahtaa tapilta tai pohje alkaa hyytymään kun paino on siinä päällä. Samalla kun esim. oikealle käännettäessä oikea jalka on jännittyneenä, niin mulla ainakin on yläkroppa myös jännittyneenä ja ajoasennosta tulee kankea.

    WSBK kuskit näyttää aika usein lepuuttavan sisäjalkaa kokonaan pois tapilta. Tuskin sentään tasapainottaakseen? Ainakaan paino ei ole päkiällä silti..



    -Lauri
  18. #228
    Ei kai ne sentään kesken mutkan sitä jalkaansa roikota? Sisään tulossa olen nähnyt jalan roikkuvan mutta kesken mutkan on kyllä jalat tiukasti tapeilla, ja varmasti myös suuri osa kuskin painosta.
  19. #229
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Keddu @ Tammi. 23 2009,15:59) kirjoitti
    Ei kai ne sentään kesken mutkan sitä jalkaansa roikota? Sisään tulossa olen nähnyt jalan roikkuvan mutta kesken mutkan on kyllä jalat tiukasti tapeilla, ja varmasti myös suuri osa kuskin painosta.
    Minä taas olen ymmärtänyt, että suurin osa kuskin painosta olisi tankkia vasten olevan jalan varassa. Menenkö metsään, jos tuolta pohjalta lähden harjoittelemaan ensi kesänä?
    Superbike #7
  20. #230
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 23 2009,16:57) kirjoitti
    Lainaa (Keddu @ Tammi. 23 2009,15:59) kirjoitti
    Ei kai ne sentään kesken mutkan sitä jalkaansa roikota? Sisään tulossa olen nähnyt jalan roikkuvan mutta kesken mutkan on kyllä jalat tiukasti tapeilla, ja varmasti myös suuri osa kuskin painosta.
    Minä taas olen ymmärtänyt, että suurin osa kuskin painosta olisi tankkia vasten olevan jalan varassa. Menenkö metsään, jos tuolta pohjalta lähden harjoittelemaan ensi kesänä?
    Ei varmasti metsään mene, (tuossa aiemmassa viestissä muuten lukee että "suuri osa painosta" ei suurin osa) mutta kuten aiemmin sanottu, kannattaa kokeilla tuota painopisteen siirtämistä alemmaksi painamalla jalkaa vasten jalkatappia.
  21. #231
    Lainaa (Lauri_S @ Tammi. 23 2009,12:12) kirjoitti
    Lainaa (lanat @ Tammi. 17 2009,19:44) kirjoitti
    - Sisäkurvissa paino pois perseeltä ja sisämmäiselle päkiälle enemmän painoa.
    Hyvä kirjoitus oli.

    Tuo lainattu kohta jäi häiritsemään. Jos laittaa painon sisemmälle päkiälle niin on pelko, että se luiskahtaa tapilta tai pohje alkaa hyytymään kun paino on siinä päällä. Samalla kun esim. oikealle käännettäessä oikea jalka on jännittyneenä, niin mulla ainakin on yläkroppa myös jännittyneenä ja ajoasennosta tulee kankea.

    WSBK kuskit näyttää aika usein lepuuttavan sisäjalkaa kokonaan pois tapilta. Tuskin sentään tasapainottaakseen? Ainakaan paino ei ole päkiällä silti..



    -Lauri
    Itselläni oli toissa kesänä suuria ongelmia ajoasennon kanssa, koska siirsin käytännössä KOKO kropan painon tuolle sisäkurvin päkiälle; 10 min settejä jaksoin ajaa ihmetellen setin jälkeen jalkojen vetelyyttä, hyvä että kävellä jaksoi.

    Ajaminen oli todella rankkaa, varsinkin kun samalla siirsin perseenkin pois kokonaan penkiltä, eli käytännössä jos jalka olisi luistanut tapilta, olisin pudonnut kyydistä

    Noh, tuossa ylläolevassa ei varmaankaan tarkoitettukaan näin radikaalia painon siirtoa.
  22. #232
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 25 2008,12:08) kirjoitti
    Lainaa (jaulis @ Elo. 25 2008,11:47) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Elo. 09 2008,18:07) kirjoitti
    Lainaa (Vihdin Matti @ Elo. 09 2008,17:42) kirjoitti
    Takarengas on kulunut reunoja myöten ja eturenkaassa olis vielä varaa semmoinen 0,5cm - 1,0cm..
    Ei siin sinänsä oo varaa, ku siin on ihan eri profiili ku takarenkaassa. Ts jos vedät etusen kantille asti, nii oot nurin.
    Etunen kantilleen esim. moottoritien rampilla.
    Mitä teen väärin ku ei kaadu?
    Olen nyybie, en aja radalla.
    Itellä kans Pilot Powerit alla, ja takanen on kulunut reunoja myöten, mutta eturenkaassa on reunoilla n. 1cm kulumatonta pintaa. Onko noiden renkaiden profiili niin erilainen, että etunen ei kulu reunoille asti, vai kestääkö takarenkaan pito kallistaa vielä "reunan yli"? Rojut ei vielä ota kurveissa maahan, joten kallistusvaraa sen puolesta on, mutta kuinka paljon? Juu, tiedän ettei jalkatappien kuulukaan laahata maata mutkissa, puhutaan nyt vain renkaista.
    Sama ilmiö, tosin reuna siirtyi pienemmäksi kun siirsi painoa eteen reilusti...
    F = dp / dt
  23. #233
    Lainaa (Keddu @ Tammi. 23 2009,17:40) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 23 2009,16:57) kirjoitti
    Minä taas olen ymmärtänyt, että suurin osa kuskin painosta olisi tankkia vasten olevan jalan varassa. Menenkö metsään, jos tuolta pohjalta lähden harjoittelemaan ensi kesänä?
    Ei varmasti metsään mene, (tuossa aiemmassa viestissä muuten lukee että "suuri osa painosta" ei suurin osa) mutta kuten aiemmin sanottu, kannattaa kokeilla tuota painopisteen siirtämistä alemmaksi painamalla jalkaa vasten jalkatappia.
    Painopiste siirtyy vain jos massa siirtyy. Joten ei se jalalla tappia painamalla mihinkään siirry. Ts ajoasento määrää kuskin painopisteen sijainnin. Ja sille painopisteelle on sinänsä aivan sama missä tukipiste on.
    Mopolle sinänsä on ihan sama onko kuskin suurin tukipiste esim reisi tankissa vai päkiä jalkatapilla. Mopon runko on jäykkää tavaraa, joten se ei sinänsä näe mitään eroa noiden kahden pisteen välillä. On vain (kuskin) massa joka on tuettuna mopon runkoon.
    Eri asia on sitten taas se, että miten se kuskin velttoilu siinä mopon päällä vaikuttaa kuskin ja mopon väliseen dynamiikkaan/ kuinka nopeasti kuski väsyy/ miten mopo sen johdosta missäkin tilanteessa käyttäytyy.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  24.  
  25. #234
    Itse olen tuota ajoasentoa yrittänyt treenata apinoimalla nopeampien kuskien ajoasentoja, lähinnä oman mittaisten sellaisten. Edesmennyt kuskit.com on ollut ahkerassa tarkastelussa. Samoin world superbiken tv-lähetykset, jotka myös netistä löytyvät, ovat olleet kovan kulutuksen kohteena.

    Omaa ajoasentoa en ole kauhean analyyttisesti miettinyt. Kokeillut vähän eri tyylejä, kysellyt vinkkejä, otattanut muutamia kuvia, roikkunut siellä sivulla niin paljon kun vaan on pystynyt jne. Siitä se toivottavasti pikkuhiljaa... Rankkaahan se ajaminen vielä on kun siitä puuttuu sellainen tietty rentous. Mä tosin uskon, että se rentous tulee sieltä sit kun on kierroksia tarpeeksi alla. Mulla noita ratapäiviä on kaiken kaikkiaan niin mitätön määrä alla, että ajoasento ja ajolinjat elää jatkuvasti. Koko ajan oppii paljon uutta kun vaan pitää silmät auki, kyselee tyhmiä ja kokeilee.

    Tässä pari esimerkkiä niistä nopeammista kavereista:

    Haarala
    Kesseli

    Omaa viritelmää:

    Taitaa olla kolmas tai neljäs ratapäivä:
    Kuva1

    Aika-ajoista, eli olisko joku kuudes tai seitsemäs ratapäivä:
    Kuva2

    Treenit jatkuu sit toukokuisessa Jurvassa, jos ei Alastaroon ennen sitä pääse treenaamaan.



    Nyt: Triumph Speed Triple
    Aikaisemmin: Husaberg FS650, Honda CR250, KTM 625 smc, Suzuki GSX-R 1000 kisalaite, Yamaha R1, Suzuki GSX-R 600, KTM LC4
Sivu: 8 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 678