Sivu: 3 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 234:sta
  1. #61
    Sanoma viestissäni ei ollutkaan se, etteikö neuvoja ja vinkkejä olisi hyvä kysyä kaiken suhteen. Mun mielestä kuitenkin kuskin on luotava se "yhteys" omaan pyöräänsä ja sitä kautta löydettävä ne omaan ajotahtiin sopivat oikeat vaihtopaikat, vääntävät kierrosalueet jne. Ilman muuta on erinomaista jos joku kokeneempi neuvoo tai näyttää ajolinjat tai jarrupaikat, mutta esimerkiksi tuo kaasun avaaminen on mun mielestä kyllä itse perstuntumalla opeteltava kohdilleen.

    Lainaa (flamedragon @ Syys. 12 2006,17:21) kirjoitti
    Jos ihan karrikoidusti pistää niin voishan sitä fiilistellä ja tunnustella miten se pyörä siinä tai tossa toisessa kurvissa käyttäyty mutta mitäs sen jälkeen? Mitä siitä voi päätellä ja miten sitä kulkineen tahi kuski käytöstä voi/kannattaa muuttaa että mennään parempaan suuntaan.
    Ainakin henkilökohtaisesti ajopäivän jälkeen mietin linjoja, vaihtoja ja jarrupaikkoja pohdiskellen millä tavalla ajoa pitäisi muuttaa jotta saisi kellosta sekunteja pois. Joka kerta olen keksinyt parannusideoita ja seuraavalla kerralla soveltanut niitä ajossa. Oman ajon lisäksi olen ainakin toistaiseksi kaikilla ratakerroilla oppinut lisää myös pyörästä, sen käsiteltävyydestä ja sen käyttäytymisestä. Näiden tietojen kanssa on hyvä laskea 1+1 ja seuraavalla kerralla kokeilla onko summa 2 vai ihan jotain muuta. Tähän asti ollut toimiva menetelmä.

    Esimerkkitapauksena kaveri joka oli kuullut että kusiaisgikseri keulii kaasusta 7000-8000rpm kohdalla. Valitti *että pyörässä on jotain häikkää kun ei kaasusta keula nouse. Toinen kaveri päätti yrittää ja parin tuntuman haun jälkeen oli tassu mukavasti ilmassa. Kierrosalue, jolla se lähti, ei tosin ollut kovin lähellä sitä kuultua 7000-8000rpm. Tässäkin jutussa pointtina se, että todennäköisesti hakemalla, fiilistelemällä ja kokeilemalla olisi tuossakin itse löydetty se "kosketus" pyörään.

    Tarkoitin vain, että turha laskelmallisuus pois ja enemmän fiilistä kehiin. Toisten kuskien ja pyörien lukemia ja arvoja on turha kopioida, ne eivät suurella todennäköisyydellä toimi omalla kohdalla kuitenkaan.
    "Paskaks vaan jos se paskaks menee"
    CBR600RR '07 -raaseri
  2. #62
    Lainaa (Earthend @ Syys. 12 2006,17:47) kirjoitti
    Se, että kestääkö mikäkin paikka täyttä kaasua, riippuu niin monesta asiasta, että parempi on ettei luota siihen mitä muut sanoo, vaan ajaa oman fiiliksen mukaan. Jos perä ei varottele, niin lisää hönkää, jos varottelee niin varikolle miettimään mitä tehdään väärin. Mitkä renkaat alla, onko paineet oikeat, onko renkaissa kantteja, onko kaasunkäytössä puutteita, onko vaihdevalinta kohdallaan, voiko ajoasennolla vaikuttaa asiaan, toimiiko alusta oikein...
    Sepäs se.. Tuokin paikka oli sellainen että eipä varoitellut viikonlopun aikana kertaakaan.. Vauhti vaan nousi tasaisesti, kunnes lähtö tuli viimeisessä setissä. Mulla on tapana löytää radan pahimmat paikat aina kantapään kautta.. jälkeenpäin vasta kuulee tutuilta että kyseessä on paha paikka tms.

    Saa nähdä vaikuttaako meikäläisen menoon ensi kaudella tuo mälli.. Pahinta kun on just on heittää pahat lipat ilman että on itsellä mitään hajua mitä tapahtui.

    Kun en muuta keksi, niin veikkaan että alustan säädöt tulivat rajoilleen, tai ajoin jonkun töyssyn yli kantillaan. Jammussa on vakiona mun painolle liian jäykät jouset, ja olin kyllä jatkuvasti pehmentänyt alustaa.. Pidon kanssa ei vaan ollut lainkaan ongelmia aiemmin. Talven aikana menee jouset vaihtoon, ja muutenkin iskarit huoltoon (kuulemma oli jo yhen ratakauden jälkeen öljyt ihan mömmönä..)[/QUOTE]
    Näinhän se menee, pahimipia on aina selittämättömät kaadot sekä kaadot, jotka tulee varottamatta. Niistä on varmaan vaikein toipua. Omalle kohdalle on toistaseksi sattunut vain omia virheitä.

    Alustan pehmentäminekin on vähän kaksjakosta; toisaalta pitoa tulee yleensä lisää, mutta toisaalta taas löysempi alusta ei päästä niitä lipsumisesta kertovia varotuksia läpi --> kun pito loppuu niin sitten mennään. Enemmänhän sä noista alustansäädöistä ymmärrät kun minä.
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  3. #63
    Lainaa (tumeetti @ Syys. 12 2006,18:13) kirjoitti
    Sanoma viestissäni ei ollutkaan se, etteikö neuvoja ja vinkkejä olisi hyvä kysyä kaiken suhteen. Mun mielestä kuitenkin kuskin on luotava se "yhteys" omaan pyöräänsä ja sitä kautta löydettävä ne omaan ajotahtiin sopivat oikeat vaihtopaikat, vääntävät kierrosalueet jne. Ilman muuta on erinomaista jos joku kokeneempi neuvoo tai näyttää ajolinjat tai jarrupaikat, mutta esimerkiksi tuo kaasun avaaminen on mun mielestä kyllä itse perstuntumalla opeteltava kohdilleen...


    ..Tarkoitin vain, että turha laskelmallisuus pois ja enemmän fiilistä kehiin. Toisten kuskien ja pyörien lukemia ja arvoja on turha kopioida, ne eivät suurella todennäköisyydellä toimi omalla kohdalla kuitenkaan.
    Juu, ymmärsin kyllä ja ihan oot oikeessa. Missään nimessä ei ollu tarkotus tota sun kommettia millän tavoi dissata.

    Vielä olis tarkotus mennä kerran tälle kesälle koittamaan rataa ja koittaa soveltaa ajamalla, lukemalla ja fiilistelemällä saatuja ajatuksia käytäntöön.
    Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
    kotisivuräpellys
  4. #64
    Lainaa (Hannula @ Syys. 08 2006,15:39) kirjoitti
    Nyt olisi tilaisuus myös niillä kertoa kokemuksistaan ajamisensa kehittämisessä, jotka ovat ORGin ratapäivien hitaassa ryhmässä noudattaneet vinkkiä olla koskematta jarruun koko päivänä.
    Ite ajoin kuudesta setistäni Ahvenistolla ensimmäiset 3 ilman jarruja. Jälkimmäisessä kolmessa kokeilin jarruja muutamassa paikassa, mutta en usko että ajat siitä ois mihinkää parantunut.

    Enkä muutenkaan ollut niissä parissa ajettavassa mutkassa 100% yrityksellä liikenteessä, koska imo ihan turha ois ollu lopettaa ajokausi siihen että mälläät pyöräs vain siks ku yrität radalla ottaa sekunnin pari pois omasta ajastas. Jos olisin saanu jonku kilpakaluston ilman omakohtaisia kuluja ni oisin ilman muuta ottanu hemmetin paljon kovavauhtisemmat ajolinjat pariinki mutkaan... itseasiassa ois ainoastaan 2-3 mutkaa menny samoilla vauhdeilla ku tänä vuonna meni. Kaikki loput ois ollu varaa mennä sekä sisään että ulos kovempaa...

    Mutta eipä tuolla ainakaa itelleni oo niinkää hirveesti merkitystä, että kuinka kovan kierrosajan saa. Joka tapauksessa radalla pääsee toteuttamaan paljon kovavauhtisempaa ajoa kuin maanteillä, vaikka vetäiskin iha rennolla asenteella. Pitää kyl ens kesänä jossai ratapäivillä (varsinki jos on useampi ajopäivä) ni koittaa yks kokonainen päivä olla koskematta jarruun lainkaan.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  5. #65
    Itse olin eilen Motoparkissa ajamassa ja oudointa oli se vaikka 3 kertaa aiemmin käynyt täs loppukesän aikana niin tuntui et melkein kaiken sai aloittaa alusta..Ajolinjat ovat vielä pahasti hakusessa tai oikeestaan liian vähän vauhtia mutkiin sisään, josta syystä sit taas kaarroksista tulee liian tiukkoja,joka sit taas syö vauhtia..TS. omaa ajoa, kun kaveri arvosteli, joka vanha kilpakuski itsekkin, sanoi etten käytä rataa tarpeeksi hyväkseen ja liian tiukat ajolinjat syövät vauhdin pois siitäkin vähästä. Kello näyttää paskoja aikoja vaikka välillä tuntuis,et nyt mennään kovempaakin, mut taitaa olla parein unohtaa nyt koko kello siihen asti et alkais nuo linjat löytymään. Mulle ylivoimaisen vaikeita kaikki oikealle kaartuvat mutkat ja niihin palaa varmasti useampia sekuntteja, vaik niitä ei motoparkissa montaa olekkaan. Kuitenki tätä pääsuoran shikaania ennen oleva pitkä oikea on mulle erityisen vaikea eikä oikein muuta parannusta ole, kun lähteä seuraavaks radoille joissa oikeelle kaartuvia mutkia enemmän. Jarrutukset myös tulee aloitettua turhan varhaisessa vaiheessa, mut aattelin olevan tärkeempää saada mutkanopeudet ekaks hallintaan ja katella sen jälkeen sitten tuota jarruhommaa..Kaiken kaikkiaan vaikeeta vaikeeta on ajaa niin et aika paranis, mut samalla mielenkiintoista. Huomaa hyvin kokeneempien puheista noista pahoista paikoista, että itellä ihan liian vähän vauhtia joka paikassa, kun kyseisissä paikoissa ei itsellä ole ollut minkään näköistä vaara tai edes läheltä piti tilannetta. No ens kaudeks uus harrastukseen sopiva kalusto alle ja aletaan oikein tosissaan etsimään parannuksia ja vauhtia paljon lisää..
    suzuki gsx-r 1000 k5
  6. #66
    Lainaa (turboJR @ Syys. 13 2006,09:00) kirjoitti
    Itse olin eilen Motoparkissa ajamassa ja oudointa oli se vaikka 3 kertaa aiemmin käynyt täs loppukesän aikana niin tuntui et melkein kaiken sai aloittaa alusta..Ajolinjat ovat vielä pahasti hakusessa tai oikeestaan liian vähän vauhtia mutkiin sisään, josta syystä sit taas kaarroksista tulee liian tiukkoja,joka sit taas syö vauhtia..TS. omaa ajoa, kun kaveri arvosteli, joka vanha kilpakuski itsekkin, sanoi etten käytä rataa tarpeeksi hyväkseen ja liian tiukat ajolinjat syövät vauhdin pois siitäkin vähästä. Kello näyttää paskoja aikoja vaikka välillä tuntuis,et nyt mennään kovempaakin, mut taitaa olla parein unohtaa nyt koko kello siihen asti et alkais nuo linjat löytymään. Mulle ylivoimaisen vaikeita kaikki oikealle kaartuvat mutkat ja niihin palaa varmasti useampia sekuntteja, vaik niitä ei motoparkissa montaa olekkaan. Kuitenki tätä pääsuoran shikaania ennen oleva pitkä oikea on mulle erityisen vaikea eikä oikein muuta parannusta ole, kun lähteä seuraavaks radoille joissa oikeelle kaartuvia mutkia enemmän. Jarrutukset myös tulee aloitettua turhan varhaisessa vaiheessa, mut aattelin olevan tärkeempää saada mutkanopeudet ekaks hallintaan ja katella sen jälkeen sitten tuota jarruhommaa..Kaiken kaikkiaan vaikeeta vaikeeta on ajaa niin et aika paranis, mut samalla mielenkiintoista. Huomaa hyvin kokeneempien puheista noista pahoista paikoista, että itellä ihan liian vähän vauhtia joka paikassa, kun kyseisissä paikoissa ei itsellä ole ollut minkään näköistä vaara tai edes läheltä piti tilannetta. No ens kaudeks uus harrastukseen sopiva kalusto alle ja aletaan oikein tosissaan etsimään parannuksia ja vauhtia paljon lisää..
    Mulle oli motoristiuran alkuaikoina selvästi vaikeampia nuo oikealle kääntyvät mutkat. Aloin sitten ihan tarkoituksella niitä renaamaan, eli kadulla aina oikea ajatuksella ja vauhtia ylös.

    Tuota kun toisti päivästä toiseen, niin oikeat alkoivat sujumaan ihan samaan tapaan kuin vasemmalle kääntyvät mutkat..

    Elikäs pointti oli se, että kadullakin voi reenailla mutka-ajoa, vauhtia voi sen verran pitää oikeissa paikoissa että siitä on taatusti hyötyä sun rata-ajeluunkin.

    Linjojakin pystyy reenaamaan kadulla ihan hyvin. Kun pitää ne aina mielessä, niin ne alkaa tulemaan ihan itsestään paikassa kuin paikassa. Niin autolla kuin prätkällä..

    Radalle sitten testaamaan oppeja kunnon vauhdeilla.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  7. #67
    Lainaa (turboJR @ Syys. 13 2006,09:00) kirjoitti
    Itse olin eilen Motoparkissa ajamassa ja oudointa oli se vaikka 3 kertaa aiemmin käynyt täs loppukesän aikana niin tuntui et melkein kaiken sai aloittaa alusta..Ajolinjat ovat vielä pahasti hakusessa tai oikeestaan liian vähän vauhtia mutkiin sisään, josta syystä sit taas kaarroksista tulee liian tiukkoja,joka sit taas syö vauhtia..TS. omaa ajoa, kun kaveri arvosteli, joka vanha kilpakuski itsekkin, sanoi etten käytä rataa tarpeeksi hyväkseen ja liian tiukat ajolinjat syövät vauhdin pois siitäkin vähästä. Kello näyttää paskoja aikoja vaikka välillä tuntuis,et nyt mennään kovempaakin, mut taitaa olla parein unohtaa nyt koko kello siihen asti et alkais nuo linjat löytymään. Mulle ylivoimaisen vaikeita kaikki oikealle kaartuvat mutkat ja niihin palaa varmasti useampia sekuntteja, vaik niitä ei motoparkissa montaa olekkaan. Kuitenki tätä pääsuoran shikaania ennen oleva pitkä oikea on mulle erityisen vaikea eikä oikein muuta parannusta ole, kun lähteä seuraavaks radoille joissa oikeelle kaartuvia mutkia enemmän. Jarrutukset myös tulee aloitettua turhan varhaisessa vaiheessa, mut aattelin olevan tärkeempää saada mutkanopeudet ekaks hallintaan ja katella sen jälkeen sitten tuota jarruhommaa..Kaiken kaikkiaan vaikeeta vaikeeta on ajaa niin et aika paranis, mut samalla mielenkiintoista. Huomaa hyvin kokeneempien puheista noista pahoista paikoista, että itellä ihan liian vähän vauhtia joka paikassa, kun kyseisissä paikoissa ei itsellä ole ollut minkään näköistä vaara tai edes läheltä piti tilannetta. No ens kaudeks uus harrastukseen sopiva kalusto alle ja aletaan oikein tosissaan etsimään parannuksia ja vauhtia paljon lisää..
    Tulehan Kemoraan treenaamaan niitä oikealle kääntyviä... Siellä kun on vain oikeastaan 2 vasuria....
  8. #68
    Lainaa (Tylyttäjä @ Syys. 13 2006,09:22) kirjoitti
    Lainaa (turboJR @ Syys. 13 2006,09:00) kirjoitti
    Itse olin eilen Motoparkissa ajamassa ja oudointa oli se vaikka 3 kertaa aiemmin käynyt täs loppukesän aikana niin tuntui et melkein kaiken sai aloittaa alusta..Ajolinjat ovat vielä pahasti hakusessa tai oikeestaan liian vähän vauhtia mutkiin sisään, josta syystä sit taas kaarroksista tulee liian tiukkoja,joka sit taas syö vauhtia..TS. omaa ajoa, kun kaveri arvosteli, joka vanha kilpakuski itsekkin, sanoi etten käytä rataa tarpeeksi hyväkseen ja liian tiukat ajolinjat syövät vauhdin pois siitäkin vähästä. Kello näyttää paskoja aikoja vaikka välillä tuntuis,et nyt mennään kovempaakin, mut taitaa olla parein unohtaa nyt koko kello siihen asti et alkais nuo linjat löytymään. Mulle ylivoimaisen vaikeita kaikki oikealle kaartuvat mutkat ja niihin palaa varmasti useampia sekuntteja, vaik niitä ei motoparkissa montaa olekkaan. Kuitenki tätä pääsuoran shikaania ennen oleva pitkä oikea on mulle erityisen vaikea eikä oikein muuta parannusta ole, kun lähteä seuraavaks radoille joissa oikeelle kaartuvia mutkia enemmän. Jarrutukset myös tulee aloitettua turhan varhaisessa vaiheessa, mut aattelin olevan tärkeempää saada mutkanopeudet ekaks hallintaan ja katella sen jälkeen sitten tuota jarruhommaa..Kaiken kaikkiaan vaikeeta vaikeeta on ajaa niin et aika paranis, mut samalla mielenkiintoista. Huomaa hyvin kokeneempien puheista noista pahoista paikoista, että itellä ihan liian vähän vauhtia joka paikassa, kun kyseisissä paikoissa ei itsellä ole ollut minkään näköistä vaara tai edes läheltä piti tilannetta. No ens kaudeks uus harrastukseen sopiva kalusto alle ja aletaan oikein tosissaan etsimään parannuksia ja vauhtia paljon lisää..
    Mulle oli motoristiuran alkuaikoina selvästi vaikeampia nuo oikealle kääntyvät mutkat. Aloin sitten ihan tarkoituksella niitä renaamaan, eli kadulla aina oikea ajatuksella ja vauhtia ylös.

    Tuota kun toisti päivästä toiseen, niin oikeat alkoivat sujumaan ihan samaan tapaan kuin vasemmalle kääntyvät mutkat..

    Elikäs pointti oli se, että kadullakin voi reenailla mutka-ajoa, vauhtia voi sen verran pitää oikeissa paikoissa että siitä on taatusti hyötyä sun rata-ajeluunkin.

    Linjojakin pystyy reenaamaan kadulla ihan hyvin. Kun pitää ne aina mielessä, niin ne alkaa tulemaan ihan itsestään paikassa kuin paikassa. Niin autolla kuin prätkällä..

    Radalle sitten testaamaan oppeja kunnon vauhdeilla.
    No huhhuh!

    Kyllä siellä kadulla juu pystyy treenaamaan niitä mutkia, mutta kuka täyspäinen niitä siellä oikeasti treenaa ja kukaan täyspäinen ei kyllä neuvo treenaamaan kadulla mutkien ajoa?

    Saa käyttää järkeä(kin)...

    *ei jösses sentäs!*

    Kadulla et todellakaan opi hyödyntämään koko käytössä olevaa aluetta, kun aurauskepit ja vastaantuleva liikenne on hiukan haittana.

    Kannattaa pitää mielessä se että jos / kun polvesi menee esim. valkoisen viivan päällä niin olet n. 1 - 1½ metriä liian kaukana oikeasta linjasta ja se on paljon heittoa ajolinjoissa!

    Ainoa oikea paikka harjoitella noita linjoja on moottorirata, ei missään kadulla.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  9. #69
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 13 2006,12:19) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Syys. 13 2006,09:22) kirjoitti
    Lainaa (turboJR @ Syys. 13 2006,09:00) kirjoitti
    Itse olin eilen Motoparkissa ajamassa ja oudointa oli se vaikka 3 kertaa aiemmin käynyt täs loppukesän aikana niin tuntui et melkein kaiken sai aloittaa alusta..Ajolinjat ovat vielä pahasti hakusessa tai oikeestaan liian vähän vauhtia mutkiin sisään, josta syystä sit taas kaarroksista tulee liian tiukkoja,joka sit taas syö vauhtia..TS. omaa ajoa, kun kaveri arvosteli, joka vanha kilpakuski itsekkin, sanoi etten käytä rataa tarpeeksi hyväkseen ja liian tiukat ajolinjat syövät vauhdin pois siitäkin vähästä. Kello näyttää paskoja aikoja vaikka välillä tuntuis,et nyt mennään kovempaakin, mut taitaa olla parein unohtaa nyt koko kello siihen asti et alkais nuo linjat löytymään. Mulle ylivoimaisen vaikeita kaikki oikealle kaartuvat mutkat ja niihin palaa varmasti useampia sekuntteja, vaik niitä ei motoparkissa montaa olekkaan. Kuitenki tätä pääsuoran shikaania ennen oleva pitkä oikea on mulle erityisen vaikea eikä oikein muuta parannusta ole, kun lähteä seuraavaks radoille joissa oikeelle kaartuvia mutkia enemmän. Jarrutukset myös tulee aloitettua turhan varhaisessa vaiheessa, mut aattelin olevan tärkeempää saada mutkanopeudet ekaks hallintaan ja katella sen jälkeen sitten tuota jarruhommaa..Kaiken kaikkiaan vaikeeta vaikeeta on ajaa niin et aika paranis, mut samalla mielenkiintoista. Huomaa hyvin kokeneempien puheista noista pahoista paikoista, että itellä ihan liian vähän vauhtia joka paikassa, kun kyseisissä paikoissa ei itsellä ole ollut minkään näköistä vaara tai edes läheltä piti tilannetta. No ens kaudeks uus harrastukseen sopiva kalusto alle ja aletaan oikein tosissaan etsimään parannuksia ja vauhtia paljon lisää..
    Mulle oli motoristiuran alkuaikoina selvästi vaikeampia nuo oikealle kääntyvät mutkat. Aloin sitten ihan tarkoituksella niitä renaamaan, eli kadulla aina oikea ajatuksella ja vauhtia ylös.

    Tuota kun toisti päivästä toiseen, niin oikeat alkoivat sujumaan ihan samaan tapaan kuin vasemmalle kääntyvät mutkat..

    Elikäs pointti oli se, että kadullakin voi reenailla mutka-ajoa, vauhtia voi sen verran pitää oikeissa paikoissa että siitä on taatusti hyötyä sun rata-ajeluunkin.

    Linjojakin pystyy reenaamaan kadulla ihan hyvin. Kun pitää ne aina mielessä, niin ne alkaa tulemaan ihan itsestään paikassa kuin paikassa. Niin autolla kuin prätkällä..

    Radalle sitten testaamaan oppeja kunnon vauhdeilla.
    No huhhuh!

    Kyllä siellä kadulla juu pystyy treenaamaan niitä mutkia, mutta kuka täyspäinen niitä siellä oikeasti treenaa ja kukaan täyspäinen ei kyllä neuvo treenaamaan kadulla mutkien ajoa?

    Saa käyttää järkeä(kin)...

    *ei jösses sentäs!*

    Kadulla et todellakaan opi hyödyntämään koko käytössä olevaa aluetta, kun aurauskepit ja vastaantuleva liikenne on hiukan haittana.

    Kannattaa pitää mielessä se että jos / kun polvesi menee esim. valkoisen viivan päällä niin olet n. 1 - 1½ metriä liian kaukana oikeasta linjasta ja se on paljon heittoa ajolinjoissa!

    Ainoa oikea paikka harjoitella noita linjoja on moottorirata, ei missään kadulla.
    Linjoja pystyy miettimään vaikka polkupyörällä pyörätiellä, tai leikkimällä pikkuautolla hiekkalaatikolla Ei tartte kadulla linjoja reenatessa vetää aurauskeppeihin asti, vaan ajatuksella miettiä miten mikäkin mutka kannattaa ajaa. Siitä se ajosilmä hioutuu pikkuhiljaa kun asiaa ajattelee ja vähän reenailee samalla. Järkeä saa käyttää, ei kaikki ole niin mustavalkoista.

    Tuossahan juuri sanoin, että kunnon vauhdilla voi ja kannattaa sitten testailla radalla.

    Mutta kyllä kadullakin voi sitä mutka-ajoa harjoitella, tietenkään ei kannata vetää läheskään yhtä lähellä omia rajoja kuin radalla.

    Kun noita hommia on miettinyt ja vähän reenaillut kadulla, niin radallakin ne ajolinjat yms löytyy paljon helpommin ja nopeammin. Ei se rata ole sen kummallisempi paikka, siellä on vaan huomattavasti turvallisempaa ajaa lujaa.

    Arvasin jotta joku lukee pers'silmällään tuon viestin ja kommentoi jotain vastaavaa.

    *ei jösses sentäs!*

    Vielä kerran: en kehoita ketään ajamaan mutkissa ratavauhteja kadulla, tai käyttämään koko tietä. En ainakaan itse sitä tekisi.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  10. #70
    Peruslähtökohtahan alkuperäisen kysymyksen esittäjän (Tianuy) ongelmaan oli se, että hän on harrastanut radalla ajoa, mutta kehittymiseen hän tarvitsee vinkkejä. Oletan tässä, että jo siinä kohtaa kun omistaa ratamoottoripyörän perusasiat ovat kunnossa ja tässä haetaan jo sekunteja pois kierrosajasta eikä harjoitella yleisesti moottoripyörän ohjaamista.

    Rata-ajo ja mutkatiellä ajaminen eroavat toisistaan jonkinverran. Kun on jo ajanut radalla ja päässyt jossain määrin sisälle rata-ajon tekniikkaan, ei kyllä mielestäni katuajosta saa enää apua ajotekniikan harjoitteluun. Kadulla ajaessa mutkanopeudet ovat kuitenkin niin paljon hitaampia kuin radalla ihan jo turvallisuussyistä johtuen.

    Jos moottoripyörän ohjaaminen mutkatiellä on hankalaa oikealle tai vasemmalle suuntautuvissa mutkissa niin siinä tapauksessa mutkateitä ajamalla varmasti oppii miten moottoripyörää ohjataan, mutta Tianuy tässä kohtaa ehkä ei tarvitse enää apua perusasioihin.

    Rata-ajo on Tylyttäjä tekniikkalaji, pelkästään kaasua kääntämällä ja "lujaa ajamalla" ei saada aikaan hyvää kierrosaikaa. Ajotekniikkaa tulee harjoitella... *



  11. #71
    Lainaa (Tylyttäjä @ Syys. 13 2006,12:27) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 13 2006,12:19) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Syys. 13 2006,09:22) kirjoitti
    Lainaa (turboJR @ Syys. 13 2006,09:00) kirjoitti
    Itse olin eilen Motoparkissa ajamassa ja oudointa oli se vaikka 3 kertaa aiemmin käynyt täs loppukesän aikana niin tuntui et melkein kaiken sai aloittaa alusta..Ajolinjat ovat vielä pahasti hakusessa tai oikeestaan liian vähän vauhtia mutkiin sisään, josta syystä sit taas kaarroksista tulee liian tiukkoja,joka sit taas syö vauhtia..TS. omaa ajoa, kun kaveri arvosteli, joka vanha kilpakuski itsekkin, sanoi etten käytä rataa tarpeeksi hyväkseen ja liian tiukat ajolinjat syövät vauhdin pois siitäkin vähästä. Kello näyttää paskoja aikoja vaikka välillä tuntuis,et nyt mennään kovempaakin, mut taitaa olla parein unohtaa nyt koko kello siihen asti et alkais nuo linjat löytymään. Mulle ylivoimaisen vaikeita kaikki oikealle kaartuvat mutkat ja niihin palaa varmasti useampia sekuntteja, vaik niitä ei motoparkissa montaa olekkaan. Kuitenki tätä pääsuoran shikaania ennen oleva pitkä oikea on mulle erityisen vaikea eikä oikein muuta parannusta ole, kun lähteä seuraavaks radoille joissa oikeelle kaartuvia mutkia enemmän. Jarrutukset myös tulee aloitettua turhan varhaisessa vaiheessa, mut aattelin olevan tärkeempää saada mutkanopeudet ekaks hallintaan ja katella sen jälkeen sitten tuota jarruhommaa..Kaiken kaikkiaan vaikeeta vaikeeta on ajaa niin et aika paranis, mut samalla mielenkiintoista. Huomaa hyvin kokeneempien puheista noista pahoista paikoista, että itellä ihan liian vähän vauhtia joka paikassa, kun kyseisissä paikoissa ei itsellä ole ollut minkään näköistä vaara tai edes läheltä piti tilannetta. No ens kaudeks uus harrastukseen sopiva kalusto alle ja aletaan oikein tosissaan etsimään parannuksia ja vauhtia paljon lisää..
    Mulle oli motoristiuran alkuaikoina selvästi vaikeampia nuo oikealle kääntyvät mutkat. Aloin sitten ihan tarkoituksella niitä renaamaan, eli kadulla aina oikea ajatuksella ja vauhtia ylös.

    Tuota kun toisti päivästä toiseen, niin oikeat alkoivat sujumaan ihan samaan tapaan kuin vasemmalle kääntyvät mutkat..

    Elikäs pointti oli se, että kadullakin voi reenailla mutka-ajoa, vauhtia voi sen verran pitää oikeissa paikoissa että siitä on taatusti hyötyä sun rata-ajeluunkin.

    Linjojakin pystyy reenaamaan kadulla ihan hyvin. Kun pitää ne aina mielessä, niin ne alkaa tulemaan ihan itsestään paikassa kuin paikassa. Niin autolla kuin prätkällä..

    Radalle sitten testaamaan oppeja kunnon vauhdeilla.
    No huhhuh!

    Kyllä siellä kadulla juu pystyy treenaamaan niitä mutkia, mutta kuka täyspäinen niitä siellä oikeasti treenaa ja kukaan täyspäinen ei kyllä neuvo treenaamaan kadulla mutkien ajoa?

    Saa käyttää järkeä(kin)...

    *ei jösses sentäs!*

    Kadulla et todellakaan opi hyödyntämään koko käytössä olevaa aluetta, kun aurauskepit ja vastaantuleva liikenne on hiukan haittana.

    Kannattaa pitää mielessä se että jos / kun polvesi menee esim. valkoisen viivan päällä niin olet n. 1 - 1½ metriä liian kaukana oikeasta linjasta ja se on paljon heittoa ajolinjoissa!

    Ainoa oikea paikka harjoitella noita linjoja on moottorirata, ei missään kadulla.
    Linjoja pystyy miettimään vaikka polkupyörällä pyörätiellä, tai leikkimällä pikkuautolla hiekkalaatikolla Ei tartte kadulla linjoja reenatessa vetää aurauskeppeihin asti, vaan ajatuksella miettiä miten mikäkin mutka kannattaa ajaa. Siitä se ajosilmä hioutuu pikkuhiljaa kun asiaa ajattelee ja vähän reenailee samalla. Järkeä saa käyttää, ei kaikki ole niin mustavalkoista.

    Tuossahan juuri sanoin, että kunnon vauhdilla voi ja kannattaa sitten testailla radalla.

    Mutta kyllä kadullakin voi sitä mutka-ajoa harjoitella, tietenkään ei kannata vetää läheskään yhtä lähellä omia rajoja kuin radalla.

    Kun noita hommia on miettinyt ja vähän reenaillut kadulla, niin radallakin ne ajolinjat yms löytyy paljon helpommin ja nopeammin. Ei se rata ole sen kummallisempi paikka, siellä on vaan huomattavasti turvallisempaa ajaa lujaa.

    Arvasin jotta joku lukee pers'silmällään tuon viestin ja kommentoi jotain vastaavaa.

    *ei jösses sentäs!*

    Vielä kerran: en kehoita ketään ajamaan mutkissa ratavauhteja kadulla, tai käyttämään koko tietä. En ainakaan itse sitä tekisi.
    No sanotaan näin et mulla tää oikeaan kääntymisen ongelma tulee lähinnä siinä vaiheessa, kun pitäis jo mahdollisesti polveakin maassa laahata eli ihan äärimmilleen kallistus oikealle puolen hankala ja sama painon siirtäminen oikeelle puolelle myös takkuilee kun ei tosiaan ole sitä harjoitusta oikein tuolle puolen ollut..Painonsiirrossa takkuilee nopeus saada itsensä oikeeseen asentoon ja kun tilanteet tulevat nopeasti niin tuo hankaloittaa ajamista aika lailla.. Tähän asiaan ei taida kadulla ajamisesta olla apua nyt, kun ei uskalla alkaa kanttailemaan ihan noin rajusti liikenteen seassa.. Nooh treenistähän tuo vain on kiinni ja eri radalle harjaannuttamaan tuota hommaa..
    suzuki gsx-r 1000 k5
  12. #72
    Lainaa (turboJR @ Syys. 13 2006,14:13) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Syys. 13 2006,12:27) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 13 2006,12:19) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Syys. 13 2006,09:22) kirjoitti
    Lainaa (turboJR @ Syys. 13 2006,09:00) kirjoitti
    Itse olin eilen Motoparkissa ajamassa ja oudointa oli se vaikka 3 kertaa aiemmin käynyt täs loppukesän aikana niin tuntui et melkein kaiken sai aloittaa alusta..Ajolinjat ovat vielä pahasti hakusessa tai oikeestaan liian vähän vauhtia mutkiin sisään, josta syystä sit taas kaarroksista tulee liian tiukkoja,joka sit taas syö vauhtia..TS. omaa ajoa, kun kaveri arvosteli, joka vanha kilpakuski itsekkin, sanoi etten käytä rataa tarpeeksi hyväkseen ja liian tiukat ajolinjat syövät vauhdin pois siitäkin vähästä. Kello näyttää paskoja aikoja vaikka välillä tuntuis,et nyt mennään kovempaakin, mut taitaa olla parein unohtaa nyt koko kello siihen asti et alkais nuo linjat löytymään. Mulle ylivoimaisen vaikeita kaikki oikealle kaartuvat mutkat ja niihin palaa varmasti useampia sekuntteja, vaik niitä ei motoparkissa montaa olekkaan. Kuitenki tätä pääsuoran shikaania ennen oleva pitkä oikea on mulle erityisen vaikea eikä oikein muuta parannusta ole, kun lähteä seuraavaks radoille joissa oikeelle kaartuvia mutkia enemmän. Jarrutukset myös tulee aloitettua turhan varhaisessa vaiheessa, mut aattelin olevan tärkeempää saada mutkanopeudet ekaks hallintaan ja katella sen jälkeen sitten tuota jarruhommaa..Kaiken kaikkiaan vaikeeta vaikeeta on ajaa niin et aika paranis, mut samalla mielenkiintoista. Huomaa hyvin kokeneempien puheista noista pahoista paikoista, että itellä ihan liian vähän vauhtia joka paikassa, kun kyseisissä paikoissa ei itsellä ole ollut minkään näköistä vaara tai edes läheltä piti tilannetta. No ens kaudeks uus harrastukseen sopiva kalusto alle ja aletaan oikein tosissaan etsimään parannuksia ja vauhtia paljon lisää..
    Mulle oli motoristiuran alkuaikoina selvästi vaikeampia nuo oikealle kääntyvät mutkat. Aloin sitten ihan tarkoituksella niitä renaamaan, eli kadulla aina oikea ajatuksella ja vauhtia ylös.

    Tuota kun toisti päivästä toiseen, niin oikeat alkoivat sujumaan ihan samaan tapaan kuin vasemmalle kääntyvät mutkat..

    Elikäs pointti oli se, että kadullakin voi reenailla mutka-ajoa, vauhtia voi sen verran pitää oikeissa paikoissa että siitä on taatusti hyötyä sun rata-ajeluunkin.

    Linjojakin pystyy reenaamaan kadulla ihan hyvin. Kun pitää ne aina mielessä, niin ne alkaa tulemaan ihan itsestään paikassa kuin paikassa. Niin autolla kuin prätkällä..

    Radalle sitten testaamaan oppeja kunnon vauhdeilla.
    No huhhuh!

    Kyllä siellä kadulla juu pystyy treenaamaan niitä mutkia, mutta kuka täyspäinen niitä siellä oikeasti treenaa ja kukaan täyspäinen ei kyllä neuvo treenaamaan kadulla mutkien ajoa?

    Saa käyttää järkeä(kin)...

    *ei jösses sentäs!*

    Kadulla et todellakaan opi hyödyntämään koko käytössä olevaa aluetta, kun aurauskepit ja vastaantuleva liikenne on hiukan haittana.

    Kannattaa pitää mielessä se että jos / kun polvesi menee esim. valkoisen viivan päällä niin olet n. 1 - 1½ metriä liian kaukana oikeasta linjasta ja se on paljon heittoa ajolinjoissa!

    Ainoa oikea paikka harjoitella noita linjoja on moottorirata, ei missään kadulla.
    Linjoja pystyy miettimään vaikka polkupyörällä pyörätiellä, tai leikkimällä pikkuautolla hiekkalaatikolla * Ei tartte kadulla linjoja reenatessa vetää aurauskeppeihin asti, vaan ajatuksella miettiä miten mikäkin mutka kannattaa ajaa. Siitä se ajosilmä hioutuu pikkuhiljaa kun asiaa ajattelee ja vähän reenailee samalla. Järkeä saa käyttää, ei kaikki ole niin mustavalkoista.

    Tuossahan juuri sanoin, että kunnon vauhdilla voi ja kannattaa sitten testailla radalla.

    Mutta kyllä kadullakin voi sitä mutka-ajoa harjoitella, tietenkään ei kannata vetää läheskään yhtä lähellä omia rajoja kuin radalla.

    Kun noita hommia on miettinyt ja vähän reenaillut kadulla, niin radallakin ne ajolinjat yms löytyy paljon helpommin ja nopeammin. Ei se rata ole sen kummallisempi paikka, siellä on vaan huomattavasti turvallisempaa ajaa lujaa.

    Arvasin jotta joku lukee pers'silmällään tuon viestin ja kommentoi jotain vastaavaa.

    *ei jösses sentäs!*

    Vielä kerran: en kehoita ketään ajamaan mutkissa ratavauhteja kadulla, tai käyttämään koko tietä. En ainakaan itse sitä tekisi.
    No sanotaan näin et mulla tää oikeaan kääntymisen ongelma tulee lähinnä siinä vaiheessa, kun pitäis jo mahdollisesti polveakin maassa laahata eli ihan äärimmilleen kallistus oikealle puolen hankala ja sama painon siirtäminen oikeelle puolelle myös takkuilee kun ei tosiaan ole sitä harjoitusta oikein tuolle puolen ollut..Painonsiirrossa takkuilee nopeus saada itsensä oikeeseen asentoon ja kun tilanteet tulevat nopeasti niin tuo hankaloittaa ajamista aika lailla.. Tähän asiaan ei taida kadulla ajamisesta olla apua nyt, kun ei uskalla alkaa kanttailemaan ihan noin rajusti liikenteen seassa.. Nooh treenistähän tuo vain on kiinni ja eri radalle harjaannuttamaan tuota hommaa..
    Kiinnitäpä tuohon asiaan huomiota kadullakin ajellessasi. Painonsiirtoa yms voi harjoitella paljon hiljaisemmassakin vauhdissa kuin polvi maassa..
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  13. #73
    Juu kyllä pyrin painoa siirtelemään kadullakin mutkateillä, joten työn alla tuo koko ajan on Yks vaihtoehto tietty olis jos jostakin peltoaukeelta löytäs hyvän kurvan missä näkyväisyys hyvä ja tahkois sitä eestakas..Sen vois vaikka vielä sitten lakaistakkin ettei ole ainakaan hiekkaa tiellä Hmm. Muuten tuntuu että mulla on tuolla mutkateillä itsesuojeluvaisto niin voimakas, ettei kovin kovaa vaan uskalla ajaa, just hiekan, vastaantulijoiden ja kaiken muun vastaavan vuoksi..Onneks tuo ilmiö häviää radalla aika tehokkaasti pois..
    suzuki gsx-r 1000 k5
  14. #74
    Suurimmaksi osaksi mielenkiintoista.
    Askarruttaa paljonko painosta olisi hyvä viedä etupyörälle? Sitähän pystyy ajaan ruoto suht suorassa tai sitten vartaloo viemällä etukenoon kohti peiliä. Mietin tässä oikeaoppista ajoasentoa/vaikutusta eturenkaan pitoon.
    BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
  15. #75
    Lainaa (turboJR @ Syys. 13 2006,14:29) kirjoitti
    Juu kyllä pyrin painoa siirtelemään kadullakin mutkateillä, joten työn alla tuo koko ajan on Yks vaihtoehto tietty olis jos jostakin peltoaukeelta löytäs hyvän kurvan missä näkyväisyys hyvä ja tahkois sitä eestakas..Sen vois vaikka vielä sitten lakaistakkin ettei ole ainakaan hiekkaa tiellä Hmm. Muuten tuntuu että mulla on tuolla mutkateillä itsesuojeluvaisto niin voimakas, ettei kovin kovaa vaan uskalla ajaa, just hiekan, vastaantulijoiden ja kaiken muun vastaavan vuoksi..Onneks tuo ilmiö häviää radalla aika tehokkaasti pois..
    Hyvä juttu! Kun se tulee tutuksi kadulla, ja kiinnittää niihin ajolinjoihinkin huomiota aina kun ajaa, niin radallakin se on sitten helpompi omaksua kovemmassa kyydissä..
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  16. #76
    Lainaa (Toyboy @ Syys. 13 2006,14:58) kirjoitti
    Suurimmaksi osaksi mielenkiintoista.
    Askarruttaa paljonko painosta olisi hyvä viedä etupyörälle? Sitähän pystyy ajaan ruoto suht suorassa tai sitten vartaloo viemällä etukenoon kohti peiliä. Mietin tässä oikeaoppista ajoasentoa/vaikutusta eturenkaan pitoon.
    Esim. valokuvista voi vakoilla. Eli katsot sellaisen ajoa kuka osaa oikesti ajaa, niin silloin ollaan jo siellä lähellä. Tosin tähän vaikuttaa aina sen ajajan geometria (lyhyet/pitkät kädet).

    Mutta jotensakkin silleen että istutaan suht takana mutta taas etukroppaa työnnetään niin eteen kuin mahdollista (eli yritetään työntää pää siihen kuviteltuun sivupeiliin).

    Esim. tuolta näkee kuinka nuo maailman huiput siinä penkissä itseään punkeaa joka suuntaan -> http://www.motorsport.com/photos/series.asp?S=WSBK&Y=0
  17. #77
    Lainaa (tumeetti @ Syys. 12 2006,18:13) kirjoitti
    Sanoma viestissäni ei ollutkaan se, etteikö neuvoja ja vinkkejä olisi hyvä kysyä kaiken suhteen. Mun mielestä kuitenkin kuskin on luotava se "yhteys" omaan pyöräänsä ja sitä kautta löydettävä ne omaan ajotahtiin sopivat oikeat vaihtopaikat, vääntävät kierrosalueet jne. Ilman muuta on erinomaista jos joku kokeneempi neuvoo tai näyttää ajolinjat tai jarrupaikat, mutta esimerkiksi tuo kaasun avaaminen on mun mielestä kyllä itse perstuntumalla opeteltava kohdilleen.

    Lainaa (flamedragon @ Syys. 12 2006,17:21) kirjoitti
    Jos ihan karrikoidusti pistää niin voishan sitä fiilistellä ja tunnustella miten se pyörä siinä tai tossa toisessa kurvissa käyttäyty mutta mitäs sen jälkeen? Mitä siitä voi päätellä ja miten sitä kulkineen tahi kuski käytöstä voi/kannattaa muuttaa että mennään parempaan suuntaan.
    Ainakin henkilökohtaisesti ajopäivän jälkeen mietin linjoja, vaihtoja ja jarrupaikkoja pohdiskellen millä tavalla ajoa pitäisi muuttaa jotta saisi kellosta sekunteja pois. Joka kerta olen keksinyt parannusideoita ja seuraavalla kerralla soveltanut niitä ajossa. Oman ajon lisäksi olen ainakin toistaiseksi kaikilla ratakerroilla oppinut lisää myös pyörästä, sen käsiteltävyydestä ja sen käyttäytymisestä. Näiden tietojen kanssa on hyvä laskea 1+1 ja seuraavalla kerralla kokeilla onko summa 2 vai ihan jotain muuta. Tähän asti ollut toimiva menetelmä.

    Esimerkkitapauksena kaveri joka oli kuullut että kusiaisgikseri keulii kaasusta 7000-8000rpm kohdalla. Valitti *että pyörässä on jotain häikkää kun ei kaasusta keula nouse. Toinen kaveri päätti yrittää ja parin tuntuman haun jälkeen oli tassu mukavasti ilmassa. Kierrosalue, jolla se lähti, ei tosin ollut kovin lähellä sitä kuultua 7000-8000rpm. Tässäkin jutussa pointtina se, että todennäköisesti hakemalla, fiilistelemällä ja kokeilemalla olisi tuossakin itse löydetty se "kosketus" pyörään.

    Tarkoitin vain, että turha laskelmallisuus pois ja enemmän fiilistä kehiin. Toisten kuskien ja pyörien lukemia ja arvoja on turha kopioida, ne eivät suurella todennäköisyydellä toimi omalla kohdalla kuitenkaan.
    En toki tee kaikkea niinkuin on sanottu. Tää on vaan tämmöstä funtsimista ja pohdiskeluu kun ei olla radalla. Kyselin tuota rpm mutkissa ja kaasun avausta ihan vaan sen takia, että tiedän miten muut tekevät sen.

    Esimerkiksi tuossa rpm jutussa, yleensä oon pitänyt 8krpm apexin kohdilla, muttakun joku sanoi että 10-12krpm tai muuten kuolee, joka on mun mielestä ihan järkeen käypä juttu kun mulla on vielä vakiovälit. Niin nyt on sitten pikaisessa ostolistalla uudet välitykset. Välitykset on kyllä ollu jo pitkään listalla, mutta en ole nähny niin isoo tarvetta siihen.

    Kaasun avauksessa taas oon yleensä ollu hirveen varovainen, elikkä ennoo itseasias koskaan avannu täyttä kaasua kun tuun apexin ohi, kun ennoo nyt oikeen luottanu pitoon. Nyt saatankin vähän kokeilla avata enemmän ja enemmän, kun kuulin että joku muu tekee niin.

    Emmä toki kaikkea ihan sanan tarkkaan tee, vaan enemmänkin sovellan niitä ite. Esimerkiksi joku voisi sanoa, että bussipysäkki täydellä kaasulla, mutta tossa hommassa kun tuo itsesuojeluvaisto/pelko tulee rooliin niin on tullu vedettyä aina puolella kaasulla läpi bussipysäkin. Mutta tiedostan sen, että niin voi tehdä, kun joku on näin sanonut(toki kyseenalaistetaan aina nuo jutut), jolloin kokeilen hiljalleen lisätä vähän sitä kaasua läpi bussipysäkin. Pyrin vaan saamaan mahdollisimman hyötyä kierrosaikojen suhteen irti jokaisella ratakäynnillä, nii tulee aina vähän mietittyä noita juttuja miten vois aoja parannella.
  18. #78
    Parjan_fin sulla ja Miikalla tais olla nuo pyörät myynnissä ja kait on jo myytynä, nii sopiiko udella, että mitä meinasitte ensi vuonna? Ajatteko vielä? Myittekö nuo pyörät vain siksi, että näillä SS, STD, SB luokissa pitää olla uutta kalustoo jos haluaa pärjätä?

    btw. Hieno suoritus Motoparkissa!
  19. #79
    Lainaa (Tianyu @ Syys. 13 2006,20:58) kirjoitti
    Parjan_fin sulla ja Miikalla tais olla nuo pyörät myynnissä ja kait on jo myytynä, nii sopiiko udella, että mitä meinasitte ensi vuonna? Ajatteko vielä? Myittekö nuo pyörät vain siksi, että näillä SS, STD, SB luokissa pitää olla uutta kalustoo jos haluaa pärjätä?

    btw. Hieno suoritus Motoparkissa!
    Ihan arvauksena sellainen että kaverit aikoo vaihtaa Yamahan uuteen R1:een ensi kaudeksi ja ajella tonnisten luokassa.

    Tai sitten ei
    .
  20. #80
    Lainaa (Tianyu @ Syys. 13 2006,20:58) kirjoitti
    Parjan_fin sulla ja Miikalla tais olla nuo pyörät myynnissä ja kait on jo myytynä, nii sopiiko udella, että mitä meinasitte ensi vuonna? Ajatteko vielä? Myittekö nuo pyörät vain siksi, että näillä SS, STD, SB luokissa pitää olla uutta kalustoo jos haluaa pärjätä?

    btw. Hieno suoritus Motoparkissa!
    Miikan pyörä on jo vaihtanut omistajaa. Omani on vielä kaupan saanut (tai en ole sitä edes vielä kaupannut), mutta sen verran joutuu odottamaan että käyn sen läpi, maalautan jne. Eipä pääse kukaan sanomaan missään vaiheessa että p*skaa myisin. Sillä asenteella siistiksi ja huolletaan että sillä itse ajaisin tarvittaessa, mikäli itselle jäisi.

    Ensi vuosi on vielä auki. Se mikä on varmaa on että Yamahalla ajetaan. Katsotaan nyt ensin meneekö tuo kaupaksi.

    Kiitoksia. Ajo maistuikin hyvältä.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  21. #81
    osaakos muuten kukaan kertoa sillai seikkaperäisesti miten kuuluis se pääsuoran shikaania edeltävä jyrkkä oikee ajaa? Mulla tulee yleensäkin suurin aikahäviö tuon sokeen mutkan ja pääsuoran shikaanin välisellä osuudella, mutta tuo oikea on mun mielestä vaikein kaikista tuolla radalla. Siis Motoparkista nyt kyse.
    suzuki gsx-r 1000 k5
  22. #82
    Miten tärkeitä rengaspaineet on ajamisen kannalta? Tarkotan, nyt tämmöstä meikäläisen tasosta kuskia, joka blaktoneläin-Rossi-asteikolla sijoittuu jonnekki sinne koiran ja kumisaappaan väliin.

    Oon ymmärtäny että pienemmillä rengaspaineilla saadaan juosittamattonta massa pikkusen enemmän liikkeelle ja toisaalta ilmeisesti enemmän kumia rataa vasten ja näiden yhteissummana pitoakin pitäisi olla pikkusen enemmän.

    Aikasemmilla reissuilla en oo lähteny ilmaa ottamaan pois niistä kumeista vaan huristellu ihan normaaleilla paineilla ja kun alussa on kerrottu että olis hyvä justeerata paineita niin välillä on käyny mielessä, että mahtaako pitoa riittää.

    edit: siis vaikka mitään merkkejä pidon häviämisestä ei oo. Mielessä vaan, että karkaako se kumi alta sitetn ihan noin vaan sen kummemmin varoittamatta.



    Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
    kotisivuräpellys
  23. #83
    Lainaa (flamedragon @ Syys. 14 2006,12:15) kirjoitti
    Miten tärkeitä rengaspaineet on ajamisen kannalta? Tarkotan, nyt tämmöstä meikäläisen tasosta kuskia, joka blaktoneläin-Rossi-asteikolla sijoittuu jonnekki sinne koiran ja kumisaappaan väliin.

    Oon ymmärtäny että pienemmillä rengaspaineilla saadaan juosittamattonta massa pikkusen enemmän liikkeelle ja toisaalta ilmeisesti enemmän kumia rataa vasten ja näiden yhteissummana pitoakin pitäisi olla pikkusen enemmän.

    Aikasemmilla reissuilla en oo lähteny ilmaa ottamaan pois niistä kumeista vaan huristellu ihan normaaleilla paineilla ja kun alussa on kerrottu että olis hyvä justeerata paineita niin välillä on käyny mielessä, että mahtaako pitoa riittää.

    edit: siis vaikka mitään merkkejä pidon häviämisestä ei oo. Mielessä vaan, että karkaako se kumi alta sitetn ihan noin vaan sen kummemmin varoittamatta.
    Kumia tulee hieman enemmän rataa vasten pienemmillä paineilla. Lisäksi rengas periaatteessa lämpenee enemmän mitä matalammilla paineilla ajetaan, ratarenkaissa (Pilot Race, Supercorsa SC) toimintalämpötila on tärkeää.

    Sporttisissa katurenkaissa (Pilot Power, Diablo Corsa) on laajempi alue minkä lämpöisenä ne pitävät parhaiten ja paineet eivät ole ihan niin tärkeät kuin ratarenkaissa.

    Ehkä laskisin hieman paineita ajettaessa sporttisella katurenkaalla, mutta en kuitenkaan niin alas kuin jossain ratarenkaissa voidaan laittaa.

    Jos paineet ovat liian alhaiset, runko pääsee elämään liikaa ja se aiheuttanee ongelmia.



  24. #84
    Lainaa (pr0gram @ Syys. 11 2006,19:50) kirjoitti
    Koskas johtaja meinaat laittaa mulle postissa sen XT:n download modulin? *

    -Teemu
    Ouch!! Kysy muistinko, että oltiin sovittu noin. Se on ollut nyt jonkin aikaa tallilla.
    - JAM Racing Team -
  25. #85
    Lainaa (johtaja @ Syys. 14 2006,18:10) kirjoitti
    Lainaa (pr0gram @ Syys. 11 2006,19:50) kirjoitti
    Koskas johtaja meinaat laittaa mulle postissa sen XT:n download modulin?

    -Teemu
    Ouch!! Kysy muistinko, että oltiin sovittu noin. Se on ollut nyt jonkin aikaa tallilla.
    No problem. Jos se on sulla tallilla niin voisin tulla joku viikonloppu hakeen sen pois. Soittelen muutaman viikon sisällä koska olisit paikalla, itse luultavimmin reissussa tämän ja seuraavan viikonlopun.
    .
  26. #86
    Kyllä ainakin täälläpäin porukka tuntuu kovasti treenailevan rata-ajon oloisesti noilla mutkateillä...
    Try again. Fail again. Fail better.
  27. #87
    Kadulla pystyy treenaamaan joitakin asioita, mitä radalla ei kerkee miettiä, kun taas radalla pystyy treenaa asioita mitä kadulla ei uskalla/tai on vaarallista.

    Kyllä esim. treenaan eri ajoasentoja, välikaasua, ja treenasinhan tuon käänteisen vaihdejärjestyksen sekä raakana vaihtamisen. Mutta kadulla se on melkeen ihan eri maailma kuin radalla. Radalla luotan pitoon, kun taas kadulla en uskalla kantata yhtään.
  28. #88
    Lainaa (Tianyu @ Syys. 15 2006,00:32) kirjoitti
    Kadulla pystyy treenaamaan joitakin asioita, mitä radalla ei kerkee miettiä, kun taas radalla pystyy treenaa asioita mitä kadulla ei uskalla/tai on vaarallista.

    Kyllä esim. treenaan eri ajoasentoja, välikaasua, ja treenasinhan tuon käänteisen vaihdejärjestyksen sekä raakana vaihtamisen. Mutta kadulla se on melkeen ihan eri maailma kuin radalla. Radalla luotan pitoon, kun taas kadulla en uskalla kantata yhtään.
    Jep, sitä just meinasin, että kadulla voi reenata monia asioita rataakin ajatellen. Vauhtia vaan ei kannata missään nimessä pitää samalla tavalla. Toki joidenkin mutkatievauhti on kovempaa kun jonkun toisen ratavauhti, mutta kuitenkin, jätetään ne kovat mutkanopeudet radalle.

    Katu tai rata, siinä on edelleen sama ukko saman pyörän selässä asfaltilla. Kun pitää järjen päässä, kadullakin voi oppia vaikka mitä melko turvallisestikin. Ajoasennot, mutkiin sisääntulot, jarrutukset, ajolinjat yms..

    Kai tääkin on jonkun mielestä provo, anteeksi siitä.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  29. #89
    Lainaa (Tylyttäjä @ Syys. 15 2006,08:10) kirjoitti
    Katu tai rata, siinä on edelleen sama ukko saman pyörän selässä asfaltilla. Kun pitää järjen päässä, kadullakin voi oppia vaikka mitä melko turvallisestikin. Ajoasennot, mutkiin sisääntulot, jarrutukset, ajolinjat yms..
    Itsellä ainakin on radalla ihan eri ajolinjat (=radan käyttö), kurviin sisääntulot (esim. Kemora) sekä jarrutukset kuin kadulla.
    Kadulla vaikeaa treenata riittävällä nopeudella kovia jarrutuksia ja jarrulla kurviin sisääntuloja sekä riittävää radan hyväksi käyttöä, jo pelkästään renkaiden lämpenemisen ja pidon takia saati sitten muun liikenteen ja tiellä mahdollisesti olevien epäpuhtauksien takia.
    Huomannut vuosien varrella että ajat paranee vasta kun ajaa riittävän lujaa (=lähellä omaa maksimia), ei puolella vauhdilla sekä riittävällä toistolla.
    Toki kadulla perusasioita voi harjoitella ja vetomies enemmänkin mutta silti mielestäni, määrätyn tason ajossa saavutettuaan, radalla vasta ajotaito kasvaa.
    *Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa*
    *Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni*
  30.  
  31. #90
    Lainaa (Anthony @ Syys. 15 2006,10:02) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Syys. 15 2006,08:10) kirjoitti
    Katu tai rata, siinä on edelleen sama ukko saman pyörän selässä asfaltilla. Kun pitää järjen päässä, kadullakin voi oppia vaikka mitä melko turvallisestikin. Ajoasennot, mutkiin sisääntulot, jarrutukset, ajolinjat yms..
    Itsellä ainakin on radalla ihan eri ajolinjat (=radan käyttö), kurviin sisääntulot (esim. Kemora) sekä jarrutukset kuin kadulla.
    Kadulla vaikeaa treenata riittävällä nopeudella kovia jarrutuksia ja jarrulla kurviin sisääntuloja sekä riittävää radan hyväksi käyttöä, jo pelkästään renkaiden lämpenemisen ja pidon takia saati sitten muun liikenteen ja tiellä mahdollisesti olevien epäpuhtauksien takia.
    Huomannut vuosien varrella että ajat paranee vasta kun ajaa riittävän lujaa (=lähellä omaa maksimia), ei puolella vauhdilla sekä riittävällä toistolla.
    Toki kadulla perusasioita voi harjoitella ja vetomies enemmänkin mutta silti mielestäni, määrätyn tason ajossa saavutettuaan, radalla vasta ajotaito kasvaa.
    Näin on, tuossa annoinkin ohjeita sellaiselle, joka on käynyt 3 kertaa radalla. Perusasioita voi reenata kadulla ihan hyvin, ja nostaa sitten radalla vauhtia.

    Ajolinjojakin oppii, kun niitä miettii jatkuvasti kun tuolla ajelee. Eli miten mikäkin mutka tulisi ottaa, jos se haluaa päästä sujuvasti ja kovaa läpi. Ei tartte tosiaan sinne aurauskeppeihin vetää. Tällöin ne löytyy radallakin aika helposti ja nopeasti, kun ajolinjat erilaisiin mutkiin on ns. selkärangassa.

    Hommia kun voi reenailla muutenkin kuin ihan äärirajoilla. Vertaa esim radan kiertäminen ilman jarruja, sitä pidetään yleisesti hyödyllisenä hommana. Ihan vastaavasti kadullakin voi oppia vaikka mitä ja turvallisesti, kun tekee hommat ajatuksella ja järki päässä.

    Kadulla voi kuitenkin ajaa melko turvallisesti sitä vauhtia, että takarengas tulee kantattua ihan reunalleen. Moni ajaa niin. Tuokin vauhti on jo sellaista, että aloittelijalle riittää. Monella aloittelijalla kun on pieni (joskus vähän isompikin) pussy-stripe jopa rata-ajon jälkeen takarenkaassa.

    Olen samaa mieltä, että kun aletaan tosissaan aikoja pudottamaan ja kun vauhti alkaa olemaan kohdallaan, rata on ainoa oikea paikka reenata. Muuten vauhdit karkaa aivan liian koviksi kadulle. Aloittelijat voivat kuitenkin ihan hyvin reenata kuitenkin perusjuttuja kadullakin.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Sivu: 3 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen