Sivu: 4 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 91:stä 120:een 206:sta
  1. #91
    Bensassa ei enää paljoa rikkiä pitäisi olla. Syöpymisreaktiot siellä moottorissa aiheuttaa käsittääkseni rikkihappo, minkä muodostamiseen tarvitaan vettä. Jos moottorin käyttää kunnolla kuumaksi, ei vettä pitäisi öljyyn jäädä ainakaan tasalämpöisessä tallissa.

    Sen sijaan en itse käyttelisi talvella moottoria turhan päiten, sillä sitä vettä palamisreaktiosta saa sinne öljyyn ehkä jämään. Jos ei siis käytä kunnolla kuumaksi. Niinhän autoissakin muodostuu talvella pätkäajossa öljykorkkiin ruskeaa kylmälimaa, vedensekaista öljymössöä kun ei moottori kuumene kerralla tarpeeksi.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  2. #92
    Lainaa (Taajuus @ Kesä. 09 2009,19:14) kirjoitti
    Ihan vastikään pällisteltiin sukulaismiehen kanssa 1.4 Golffia, johon meni koko kone vaihtoon 60tkm jälkeen. Totaalisesti leiponut kone kiinni, Longlife öljyt ja pelkkää lyhyttä taajama ajoa.
    Ei se öljyjen takia ole leiponut, enempi vaikuttaa ko moottorin(1.4 ja 1.6 16v) tapa kerätä vettä öljyn sekaan öljypohjaan lyhyessä ajossa, niinkuin nuilla monesti ajetaan. Eikä se kerkeä haihtua sieltä, joten painavampana se jäätyy sinne öljyn sihdin ympärille ihan selväksi jääkimpaleeksi..
    ei oikeen voitelu pelaa pakkas-startissa sitten..

    1.8t koneita aikoinaan hajosi montakin longlife öljyjen petettyä/karstoitetta moottorin about 100tkm kohdalla.

    Taas tdi koneissa ei ole ollut ongelmia sen kanssa vaikka esim. sedän työsuhde -01 tdi golfin eka öljynvaihto oli 45tkm..
    Eikä sitä tarvinu ees lisätä..



    GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
  3. #93
    Lainaa (pepper @ Kesä. 09 2009,23:15) kirjoitti
    Menee ot:ksi mut kommentoin noihin long-lifeihin, niissähän on suositukset joko km määrä tai yksi vuosi.
    Volkkarilla taitaa olla kyllä 30tkm / 2 vuotta. Järjetöntä eniveis.

    J.V: Keskellä kaunista kevättä laukesi tuo yksnelonen, joten tuskin kylmäkäynnistyksen takia

    Mutta totaalisen OT joo, jatketaan aiheella...
  4. #94
    Suzuki kehottaa muuten öljyjen uusimisen (suodattimesta ei puhuta mitään) lisäksi talvisäilytykseen laittaessa laittamaan tankkiin bensiinin säilöntäainetta. Tästäkin on kova vääntö ollut foorumilla, että onko turhaa vai ei.

    Olisi mielenkiintoista tietää, että lasketaanko se varsinaiseksi "talvisäilytykseksi" jos pyörää käytetään 1-2x / kk koko säilytyksen ajan.
    Entiset moottoripyörät: https://www.dropbox.com/sh/amqoywn9u...QMSPvQiWa?dl=0 Nyt M-G Bellagio 940
  5. #95
    Lainaa (TwinTenox @ Kesä. 10 2009,12:15) kirjoitti
    Suzuki kehottaa muuten öljyjen uusimisen (suodattimesta ei puhuta mitään) lisäksi talvisäilytykseen laittaessa laittamaan tankkiin bensiinin säilöntäainetta. Tästäkin on kova vääntö ollut foorumilla, että onko turhaa vai ei.

    Olisi mielenkiintoista tietää, että lasketaanko se varsinaiseksi "talvisäilytykseksi" jos pyörää käytetään 1-2x / kk koko säilytyksen ajan.
    Kyllä minä stabilaattorit tankkiin heitin talviseisonnaksi, mutta tila onkin viileä ja lämpötila vaihtelee... Enkä käyttänyt konetta talven aikana.
  6. #96
    Lainaa (TwinTenox @ Kesä. 10 2009,12:15) kirjoitti
    Suzuki kehottaa muuten öljyjen uusimisen (suodattimesta ei puhuta mitään) lisäksi talvisäilytykseen laittaessa laittamaan tankkiin bensiinin säilöntäainetta. Tästäkin on kova vääntö ollut foorumilla, että onko turhaa vai ei.

    Olisi mielenkiintoista tietää, että lasketaanko se varsinaiseksi "talvisäilytykseksi" jos pyörää käytetään 1-2x / kk koko säilytyksen ajan.
    Uusissa ruiskupyörissä bensatankista jo eteenpäin kulkenut polttoaine on paineistettuna, eikä käytännössä pääse reagoimaan ulkoisten tekijöiden kanssa.

    Mutta tankissa olevan bensan säilömiseksi stabilisointiainetta kannattaa kyllä laittaa. Eihän esim. polttoainevalmistajatkaan takaa bensan säilyvyyttä kuin parin kuukauden ajan.

    Ja edes koneen käytteleminen tuskin vaikuttaa asiaan kovin paljoa, koska harvempi meistä varmaankaan käy käyttelemässä puoli tankkia tai tankillisen kerralla, eli tankissa oleva bensa ei vaihdu.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  7. #97
    Lainaa (pecha @ Kesä. 10 2009,13:10) kirjoitti
    Ja edes koneen käytteleminen tuskin vaikuttaa asiaan kovin paljoa, koska harvempi meistä varmaankaan käy käyttelemässä puoli tankkia tai tankillisen kerralla, eli tankissa oleva bensa ei vaihdu.
    Tarkoitus oli kysyä, että jos käyttää konetta talvisaikaankin, niin miten se vaikuttaa tähän "öljyt on vaihdettava ennen säilytystä" politiikkaan. Eli onko tuollainen talvisäilytystä lainkaan siinä mielessä missä se ymmärretään kun kehotetaan öljyt vaihtamaan?

    Itse olen pyrkinyt vaihtamaan öljyt syksyllä ja aina olen laittanut stabilaattoria tankkiin.
    Entiset moottoripyörät: https://www.dropbox.com/sh/amqoywn9u...QMSPvQiWa?dl=0 Nyt M-G Bellagio 940
  8. #98
    Lainaa (CebariTonni @ Syys. 01 2006,13:49) kirjoitti
    Mutta mikä on tuon öljyn vaihdon tarpeellisuus jos käy vaikka joka viikko talven aikana konetta herkistelemässä.

    Sillä onhan noita "sunnuntai kuskejakin" paljon joilla tulee hätäisesti se 1000km kesässä, jolloin pyörä saattaa seistä pitkiäkin aikoja paikoillaan... eikä kukaan puhu että tarttis öljyt vaihtaa kun laittaa pyörän parkkiin ja lähtee seuraavan kerran kuukauden kuluttua liikenteeseen

    Eli miten talvisäilytys lämpimässä tallissa poikkeaa kesäisestä sattumanvaraisesta ajosta, jos käyttelee talven aikana.

    Kysyy nimimerkki: Tietämätön
    Alkuperäisessä kirjoituksessa oli aika tyhjentävä selostus.
    Palamistapahtuman seurauksena öljyyn kertyy aineita, jotka syövyttävät varsinkin laakeripintoja.

    Ei siis siihen asiaan auta mitään, että konetta käyttelee pitkin talvea.

    Kysymys on sinänsä kyllä hyvä, sillä enpä itse ole tullut ajatelleeksi sitä, että se käytetty öljy voi syövyttää laakereita myös ajokaudella!

    Ehkäpä siis se öljynvaihto talvisäilytystä varten katsotaan tarpeelliseksi sen takia, että sitä jatkuvasti tapahtuvaa syöpymistä ei pääsisi tapahtumaan silloin kun se on mahdollista säilytyksen ajaksi estää!!
    Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
  9. #99
    muistelin jossain luennolla kuulleeni että näiden superhyper öljyjenkin ominaisuudet (vissiin myös korroosionesto) laskevat dramaattisesti jo hyvin lyhyessä käyttöajassa. se on karu paikka tuo polttomoottori:mitähäh: siksi tuntuu järkevältä talvisäilyttää uusilla ajamattomilla öljyillä.

    tuohon ot:hen sen verran että longlife höpinät taita olla pelkkää markkinointijargonia. volkkarin myyjä kertoi että täsä pelissä eka huolto 30tkm tai kun huoltonäyttö kehottaa. kuulosti hyvälle. huoltonäyttö alkoi sitten urputtamaan 9kk/15tkm kohdalla.. vaikka saattoihan se muustakin remontintarpeesta johtua. made in germany nääs
    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  10. #100
    Kyllähän ohjekirja suosittelee kaikkea, joka mutterin ja nupin tarkistusta, mutta kyllä mulla on sille ajalle muutakin tekemistä. Kuten myös sille rahalle, minkä voisin heittää hukkaan ylimääräisissä öljynvaihdoissa tai bensan stabilointiaineissa. Asioiden tekemiseen saattaa olla toinenkin vaihtoehto, mut uskon että oma on paras itselleni. Näin oon varmasti säästänyt satasen jos toisenkin ilman minkäänlaisia ongelmia! Tietysti jos tuntuu siltä, että sukisuki tai honukka ei selviä yötä ilman silittämistä, ni siittä vaan. Ei haittaa minun elämää, kunhan se on oma sukisuki eikä minun.
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
  11. #101
    Ite vaihdan joka menopeliin öljyt 5000km välein, niinkuin ennenvanhaan.
    Kyllä se nykysynteettisissäkin näkyy jo tuolla vaihtovälillä, että niiden ominaisuudet heikentyy. Öljynpainemittarista näkee, että 5W50 tms alkaa käyttäytyä niinkuin 10W30, näin niinkuin jonkinlaisena epätäsmällisenä esimerkkinä asian havainnollistamiseksi.

    Jos ajaa aina pintakaasulla, kai sitä voi ajella samoilla öljyillä pitkiäkin rupeamia, mutta mitä enemmän antaa "mummoa" niin sitä kovempia lämpöjä öljyt kokevat, ja nimenomaan nämä PAO-yhdisteiset synteettiset ovat herkkiä kuumuudelle.

    Kuumuudessa pilkkoutuneet PAO-yhdisteet ovat öljyssä yhtä hyödyllisiä mitä takaluukussa painolastina oleva rikkoontuneena vaihdettu katkennut alustan jousi.

    En näe mitään teknologista edistysaskelta, mikä nykymoottoreissa perustelisi valmistajien suosittelemat järkyttävän pitkät öljynvaihtovälit, mitä nykyään on. Ihmisiä ottaa pattiin viedä autoa/mopoa huoltoon, joten valmistajat kilpailevat huoltovälien pituudellakin.

    30000km ajettu öljy on kyllä minusta auttamattomasti niin kaameaa kuraa, että sitä en laittaisi edes mopon ketjuihin.
    Ei mikään ihme että tämän tästä näkee liikenteessä autoja, jotka ovat suht uuden näköisiä, mutta sinistä savua pukkaa putkesta...



    Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
  12. #102
    kylläpä jenggi saa yhden öljyjen vaihdon kuulostamaan vaikeelta ja aikaa vievältä puuhalta itse en saa siihen kyl kulumaan 10 min kauempaa.
    henkilö kohtaisesti vaihdan autoon öljyt ja suodattimen noin.kuukauden välein kilometrejä kylläkin ehtii siinä ajassa tulemaan 10-13 tuhatta.illalla kun pollen piltuuseen laittaa niin avaa suodattimen ja propun niin siinä ne yön aikana valuu ihan itse pois,aamulla herää pari minuuttia aikaisemmin niin olipa aikaa vievää hommaa huh huh sama homma mopolla kerran kuussa vaihtuu litkut hoituu muuten samalla kun vahailee pyörää....ja jos jonkun budjetti noihin kaatuu niin just just pitäiskö miettii harrastus uusiks
  13. #103
    Jos vie mopon liikkeeseen talvisäilytyksene niin eihän nuokaan tee kuin vain sen yhden öljynvaihdon. Jos se nyt oikeasti olisi vahingollista niin eivätköhän tekisi se kaksi kappaletta ja velottaisi sillä perusteella vaan enemmän?
    SuperDuke 2011.
  14. #104
    Lainaa (pecha @ Kesä. 06 2009,19:48) kirjoitti
    Ei ole öljyalan koulutusta. Mp-alan hommissa olen ollut useita vuosia (mm. suomennellut juuri näitä ohjekirjoja, joista mainitsit).

    90-luvulla oli myös eräs tuttu kaveri Nesteellä tuotekehityksessä, ja käytin silloisissa pyörissäni hieman erikoissekoiteltua Pro1-autoöljyä, josta oli määrä tulla mp-versio. Esim. kytkinlevyjen kuntoa tarkkailtiin siihen liittyen melko usein.

    Se on ihan hyvä pointti, ettei juuri vaihdettuja öljyjä tarvitse uudestaan vaihtaa talvisäilytyksen takia. Asian ydin onkin juuri siinä, että _vanhat_, siis melko lähellä vaihtoväliään olevat öljyt on hyvä ottaa koneesta pois, ennen kuin se jätetään happanemaan talliin.

    Jaa vai että sisäänajo-ohjeistukset, no nyt mennään sivuraiteelle...

    mutta tästä asiasta minulta löytyy faktaa ihan omasta takaa. SV650S-03 kone avattiin alakertaa myöten (ei vian vuoksi, vaan ihan moottorin kunnon selvittämiseksi) 60t ajettuna, ja tämä pyörä oli ollut minulla uudesta asti. Männänrenkaiden tiiviyden kanssa ei ollut havaittavissa mitään ongelmaa, kuten öljynkulutusta, savutusta tms. tuon 60 tuhannen taipaleen aikana. Ja mittaustulokset tukivat tätä havaintoa täysin; männänrenkaat, kuten myös sylinterin ja männän keskinäinen välys, olivat täysin toleranssien sisällä.

    Tämä siitä huolimatta, että kone oli sisäänajettu juuri siten kuin ei nettihevosmiestentietotoimiston ohjeiden mukaan ikimaailmassa pitäisi, eli sitä oli viety 1600 km asti kuin mummoa pissalle*. Olin todella aivan äimän käkenä, ettei näin ilmiselvästi päin prinkkalaa menettelemällä saatukaan männänrenkaita vuotamaan kuin seula.

    Nyt on menossa kolmas pyörä, jonka olen itse sisäänajanut. Omituinen juttu, että vaikka vain yksi näistä on käytetty auki, kahdessa muussakaan ei ole ollut havaittavissa öljynkulutusta, tai mitään muutakaan, mikä viittaisi siihen, että männänrenkaiden suhteen olisi yhtään minkäänlaista ongelmaa. Itse asiassa olen näillä kolmella pyörällä ajanut nyt yhteensä n.130.000km, eikä yhteenkään ole vielä tullut sellaista vikaa, joka olisi vaatinut jotain korjaustoimenpiteitä - siis ei kertaakaan! Mutta täytyyhän niitä ongelmia olla, koska en ole menetellyt kuten netissä on neuvottu?!?

    Se on vaan erikoinen näkökanta asioihin, että tuotteen valmistaja yrittää ´kusettaa´ asiakkaitaan. Onko käynyt mielessä, että he joutuvat joskus fundeeraamaan asioita myös hieman pidemmässä juoksussa, ja suuremmilla käyttäjämäärillä? Ja on noissa suosituksissa varmasti varmuusmarginaaliakin olemassa, mutta niin kuuluu ollakin. Niistä tinkiminen tapahtuu ihan omalla vastuulla.

    * takerrut tuohon kuiteskin, niin todetaan, ettei sitä nyt ihan oikeasti viety kuin mummoa pissalle, mutta siis noudatettiin tehtaan määrittämiä kierrosrajoja, ja ajettiin vaihtelevilla rundeilla, välillä ihan reippaastikin muttei kuitenkaan maksimikaasulla, ja välttäen matalilla kierroksilla väännättämistä.
    Kovasti takerrut niihin männänrenkaisiin tässä.
    Korkealla kiertävissä koneissa voiteluun liittyvät ongelmat ovat yleensä aina laakeripuolella.
    Männänrenkaat voivat toki hajoilla, jos seissyttä konetta kierrätellään liian malttamattomasti, sillä männänrenkaat voivat olla jostakin kohtaa juuttuneet, ja saavat silloin osakseen epätavallisia vääntövoimia.


    Ite kun harrastan noita Fiat TC koneita myös, joka pitkäiskuisena ei ole mikään kierroskone, niin niissäkään ei viritettynä yleensä ole männänrengasongelmia, mutta korkeat männännopeudet voivat kyllä saada männän hajoamaan pelkistä G-voimista.



    Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
  15. #105
    Lainaa (TwinTenox @ Kesä. 10 2009,12:15) kirjoitti
    Suzuki kehottaa muuten öljyjen uusimisen (suodattimesta ei puhuta mitään) lisäksi talvisäilytykseen laittaessa laittamaan tankkiin bensiinin säilöntäainetta. Tästäkin on kova vääntö ollut foorumilla, että onko turhaa vai ei.

    Olisi mielenkiintoista tietää, että lasketaanko se varsinaiseksi "talvisäilytykseksi" jos pyörää käytetään 1-2x / kk koko säilytyksen ajan.
    Jos säilyttää pyörää lämpimässä, suunnilleen tasalämpöisessä tilassa ja ajaa talven jälkeisenä kesänä, ei stabilisaattorilla tee mitään.

    Toisaalta, pihassa on muuan ruisku BX, jossa on 3 vuotta vanhat bensat tankissa.
    ja toimii.
    <p>Vanha patu..</p>
  16. #106
    Lainaa (barfly @ Elo. 21 2009,17:44) kirjoitti
    Toisaalta, pihassa on muuan ruisku BX, jossa on 3 vuotta vanhat bensat tankissa.
    ja toimii.
    Mulla on 10L kannussa bensaa ruohonleikkuria, moottorisahaa, yms. varten. Viime vuotiset bensat loppu tänään. Uus kannullinen riittää varmaan hienosti ainakin ens kesän...

    Hainpa tuossa kevättalvella erään pari vuotta seisoneen auton. Oli jäänyt tallin nurkalle pikkuvian takia. Hienosti kävi 2 vuotta seisoneella bensalla.
    DR 650 + XF 650
  17. #107
    Mites tämän öljynvaihdon kanssa nyt on, kun tilanne on seuraava:

    -öljyt+suodatin vaihdettu huollossa n. 500km sitten
    -pyörä talvehtii firman lämpimässä parkkihallissa, jossa sitä on mahdollista paitsi tyhjäkäyttää, myös ajeluttaa
    -pk-seudun leudon talven salliessa saatan myös käydä talviajelulla

    Eli kannattaako näillä spekseillä tehdä öljynvaihto ennen kuin ajan mopon tuonne parkkihalliin talvehtimaan?
    Ducati Hypermotard 950 + Yamaha WR250R
    Ex: Svartpilen 701, 690 Enduro R, 990 SMT, Dorsoduro 750, 690 SMC, SMS630, Hayabusa x 2, CBR600F
  18. #108
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Ei kannata vaihtaa, nuo öljyt ovat käytännössä uudet.
    1000
  19. #109
    Minä vaihdatin 1200 ajetut uusiin.. samalla paljastui, että edellinen huoltomies oli vääntänyt pultteja melkein jengoiltaan ja vaihtanut vielä öljytkin väärin.

    500 ajettuja en olis ruvennu vaihtamaan, eihän niissä ole vielä värikään mikskään mennyt. greatLeo, onko sinulla ruiskupyörä? Ruiskua ei tartte käytellä talvella, oikeastaan se tykkää paskaa siitä.
  20. #110
    Lainaa (monoposto @ Elo. 21 2009,08:05) kirjoitti
    ja jos jonkun budjetti noihin kaatuu niin just just pitäiskö miettii harrastus uusiks
    Jos kirjan mukaan ruvetaan laittamaan niin se maksaa noin satasen mun pyörään itse tehtynä olettaen, ettei tartte yhtään tiivistettä laittaa uusiksi. Kyllä siinä jo alkaa miettimään, montako kilometriä ja starttia niillä liemillä on takana.
  21. #111
    Lainaa (pecha @ Kesä. 05 2009,15:21) kirjoitti
    Ihme asioissa sitä halutaankin hakea jotain ns. "säästöä". Onneksi on ollut viime vuosina taloudellista pohjaa hankkia pyörät uusina, ja taidanpa kyllä tehdä näin jatkossakin, kun näitä torspoiluja on täältä käynyt lukemassa.
    Samakait se on säästätkö sinä vai se huoltofirma, jos asiakas ei seiso vieressä niin todennäköisyydet akuuteille säästötoimenpiteille nousevat kolmanteen potenssiin ja tämä on todettu niin auto- kuin pyöräpuolella.
  22. #112
    Lainaa (Taajuus @ Kesä. 09 2009,19:14) kirjoitti
    Itse tyrkkään talveksi tuoreet halvat "varastointiöljyt", keväällä sitten lorottelen ne pihalle, vaihdan suodattimen ja tuoreet laadukkaammat "kausiöljyt". Ei tuo nyt kovin kalliiksi huoltotoimenpiteeksi tule.
    Mitähän ideaa tuossa on, miksi ei sitten ihan oikeat ajoöljyt ja peli olisi valmis keväällä ajoon. Eihän se puhdas öljy mätäne siellä moottorissa mitenkään
  23. #113
    Vaihdoin uudet öljyt kauden päätteeksi. Eipähän ole palojätteitä koneessa säilytyksen aikana ja keväällä saa aloittaa kauden rauhassa... Tosin 12tkm huolto tulee reilun tonnin päästä. Teetän sen keväällä ilman öljyn & suodattimen vaihtoa ja vaihdan itse siihen uudet vaikka 3-4tkm päästä. Saavat sitten 18tkm huollossa laittaa seuraavat...



    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
  24. #114
    Lainaa (Le Motard @ Loka. 02 2009,12:27) kirjoitti
    Minä vaihdatin 1200 ajetut uusiin.. samalla paljastui, että edellinen huoltomies oli vääntänyt pultteja melkein jengoiltaan ja vaihtanut vielä öljytkin väärin.

    500 ajettuja en olis ruvennu vaihtamaan, eihän niissä ole vielä värikään mikskään mennyt. greatLeo, onko sinulla ruiskupyörä? Ruiskua ei tartte käytellä talvella, oikeastaan se tykkää paskaa siitä.
    miksi ruisku tykkää paskaa jos sitä talvella käytetään kuumaksi..?
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124 ja '98 LN170.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  25. #115
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (XX-xenon @ Loka. 05 2009,21:22) kirjoitti
    Lainaa (Le Motard @ Loka. 02 2009,12:27) kirjoitti
    Minä vaihdatin 1200 ajetut uusiin.. samalla paljastui, että edellinen huoltomies oli vääntänyt pultteja melkein jengoiltaan ja vaihtanut vielä öljytkin väärin.

    500 ajettuja en olis ruvennu vaihtamaan, eihän niissä ole vielä värikään mikskään mennyt. greatLeo, onko sinulla ruiskupyörä? Ruiskua ei tartte käytellä talvella, oikeastaan se tykkää paskaa siitä.
    miksi ruisku tykkää paskaa jos sitä talvella käytetään kuumaksi..? *
    Voihan perse...minä jopa ajelen talvella pyörällä, enkä ollut tiennyt, että se on vahingollista koneelle. Taitaa tosin olla myöhäistä pelastaa enää tilannetta, koska viime talven ajeluilla on jo moottori pilattu.

    Ihmeellistä uskovaisuutta löytyy talvisäilytyksestä, huolloista ja öljyistä ihmisiltä ilman minkäänlaisia perusteluita asiaan.
    Superbike #7
  26. #116
    Lainaa (XX-xenon @ Loka. 05 2009,21:22) kirjoitti
    miksi ruisku tykkää paskaa jos sitä talvella käytetään kuumaksi..? *
    Tarkotin, että jos ei käytetä kuumaksi.

    Tarpeetonta toimintaa ruiskupyörän käynnistely säilytyksen aikana in my opinion jos on säilytys edes jonkinlaisessa säänsuojassa.



  27. #117
    Öljyt vaihdetaan ajallaan, seisoo tai ei, ketä varten suojellaan osia moottorin sisällä ruostumiselta, jos ei öljy niitä normaalisti suojaa, esim kiertokanget on kuparoitu, sitä varten, etteivät "ruostu", jos ovat terästä! Kaikkien liikkuvien osien pinnassa on öljykalvo! Miks sitä pitää käyttää moottoria talvella! Mun ykskään motskari ei oo "räjähtänyt" talvisäilytyskäyttämättömyyden takia! Ihan turhaa hommaa, ykskään ei ole "ruostunut" jumiin talven aikana. Olenpa saanut 30 v. seisoneen mp:n käyntiin, akun vaihtamalla, ei ollut jumiutunut, ei ollut käytelty, välillä! Männissäkään ei olleet renkaat jumissa, jälkeenpäin, varmuudenvuoksi, purettaessa!

    PA. laitteisiin kannattaa kyllä enempi keskittyä, Stabilointiainetta syksyllä tankkiin ja lämpöiseksi ajo! Sitten seisomaan! Viileään talliin, tahi kylmään, ei Pressun alle ulos! Akku irti tai Älylaturi kiinni!
  28. #118
    Lainaa (Eagle-no2 @ Kesä. 15 2010,13:06) kirjoitti
    ...Miks sitä pitää käyttää moottoria talvella! Mun ykskään motskari ei oo "räjähtänyt" talvisäilytyskäyttämättömyyden takia! Ihan turhaa hommaa, ykskään ei ole "ruostunut" jumiin talven aikana. Olenpa saanut 30 v. seisoneen mp:n käyntiin, akun vaihtamalla, ei ollut jumiutunut, ei ollut käytelty, välillä! Männissäkään ei olleet renkaat jumissa, jälkeenpäin, varmuudenvuoksi, purettaessa!

    PA. laitteisiin kannattaa kyllä enempi keskittyä, Stabilointiainetta syksyllä tankkiin ja lämpöiseksi ajo! Sitten seisomaan! Viileään talliin, tahi kylmään, ei Pressun alle ulos! Akku irti tai Älylaturi kiinni!
    Höh! Eihän mopon talvikäyttämisellä ole mitään tekemistä mopon toiminnallisuuden, tai sen säilyttämisen kanssa. Tarkoitus on hoitaa mopon omistajan sielua ja lieventää vieroitusoireita.
    <p>2002-2014</p>
  29. #119
    Miksiköhän tuo öljynvaihtaminen nyt voi olla niin vaikeaa, jos kukkaro ei kestä niin vaihtakaa harrastusta! Itse vaihdan aina syksyllä ja mahdollisesti alkukesästä jos kilometrejä tulee paljon.

    Ihmetyttää sellainen asia, kun porukka sanoo öljyn näyttävän ihan kuralta tietyn ajomäärän jälkeen?? Itse olen huomannut öljyn alkavan haisemaan n.4 vuoden jälkeen (siis ajamaton). Joidenkin mielestä sävy on kuulemma parempi, kun on laittanut esim tätä delvaccia...

    Tulee mieleen ammattikoulun työharjoittelusta, kun asiakas oli huollon jälkeen käynyt avaamassa konepellin ja mitannut öljyt. Oli kuulemma ollut aivan mustaa ja väitti ettei öljyjä ollut vaihdettu. No jos jollekulle jäi epäselväksi niin voin sen sanoa, että kyllä se öljy mustuu ihan muutaman minuutin käytön jälkeen ja saa olla aika pirun tarkkasilmäinen jos sävyerot pystyy erottamaan. Tullut nyt muutaman kerran nuo öljyt vaihdettua enkä mitään suurempia eroja noissa nähnyt, toki oikein vanha öljy on koostumukseltaan hiukan eri ja saa harmahtavan sävyn (ainakin oman silmän mukaan) muttei siitä kyllä suurta eroa huomaa...
    Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää...
  30.  
  31. #120
    Mustumisessa on selkeä ero jos ajaa nurkka-ajoa tai pitkää matkaa. Hämmästyin pari vuotta sitten, kun öljyt näytti kirkkailta, miltei uudenveroisilta Kroatiaan suuntautuneen reissun jälkeen. Vaihdoin ennen reissua ja vähän reissun jälkeen. Päivätaipaleet oli tyypillisesti useita satoja kilsoja kerrallaan, pisin oli muistaakseni ainakin reilut 900km. Kotosalla samoilla kilsoilla öljyt on aivan pikimustat.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
Sivu: 4 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456 ... ViimeinenViimeinen