Sivu: 3 / 7:sta EnsimminenEnsimminen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:st 90:een 207:sta
  1. #61
    Lainaa (lanat @ Helmi. 17 2009,20:56) kirjoitti
    Juu totta Mooses, ja sama noi ilmaventtiilit, nekn ei maksa juur mitn , m vaihdan neki aina ku meen tosta Teboilin ohi, ihan vaan et tiedn et ilmat pysyy koneessa...niin juu ja jokasen reenin jlkeen peseskelen ilmanputsarin ja vaihdan siihen mys ljyt ku ei siihen mee ku pari suhausta, juu ja noita tulppia m oon kans pyrkiny vaihtaa tmn tst ku mustuvat pirut jos ajelee hiukanki hiljempaa, nekn mitn maksa paremp i vaan vaihtaa ett on sitte uudet koneessa nekin...

    tereveisn kauppias heh he...hah haaha ja homma toimii...
    Noniin, hyv hyv.
  2. #62
    [QUOTE= (Nitrous @ Helmi. 17 2009,18:31)]
    Lainaa Nitrous,Tammi. 21 2009,22:57 kirjoitti
    Delvacista viel: Todennkisesti moottorille uusi, korkean laatuluokan ljy olisi parempi kuin delvac, mutta kytkin ja vaihteisto toimivat paremmin delvacilla.
    Tm on varmaankin sinun omamielipide? Ei Nesteen konsultin?

    Delvacin "laatuluokka" on korkeampi kuin useimmissa ns. MP-ljyiss, eli MX kyseess ollen lytyy jopa API-SL luokitus.

    Ei se Delvac ole mitn "halpis" ljy.. Se on vaan suunnattu erilaisille markkinoille kuin prtk-ljyt, joita markkinoidaan ruutulippu-kuvioilla purkin kyljiss, sek mit hienoimmilta kuullostavilla muodoilla sanasta "synteettinen"...
    Siksi se ei maksa 15/l..
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  3. #63
    [QUOTE= (Elmeri H. @ Helmi. 21 2009,14:06)]
    Lainaa (Nitrous @ Helmi. 17 2009,18:31) kirjoitti
    Lainaa Nitrous,Tammi. 21 2009,22:57 kirjoitti
    Delvacista viel: Todennkisesti moottorille uusi, korkean laatuluokan ljy olisi parempi kuin delvac, mutta kytkin ja vaihteisto toimivat paremmin delvacilla.
    Tm on varmaankin sinun omamielipide? Ei Nesteen konsultin?

    Delvacin "laatuluokka" on korkeampi kuin useimmissa ns. MP-ljyiss, eli MX kyseess ollen lytyy jopa API-SL luokitus.

    Ei se Delvac ole mitn "halpis" ljy.. Se on vaan suunnattu erilaisille markkinoille kuin prtk-ljyt, joita markkinoidaan ruutulippu-kuvioilla purkin kyljiss, sek mit hienoimmilta kuullostavilla muodoilla sanasta "synteettinen"...
    Siksi se ei maksa 15/l..
    Sori, en tullut tarkistaneeksi Delvacin laatuluokitusta, olin jotenkin sellaisessa oletuksessa, ett se olisi ollut alempaa laatuluokkaa kuin ns. huippuljyt. Kiitos oikaisusta. Tuo koko edellinen teksti on muuten tysin minun omaa mielipidettni. Kerroin asian niin kuin sen olen ymmrtnyt. Mitn ei ole lainattu kenenkn asiantuntijan lausunnosta.

    Eli muotoillaan lause uudestaan nin: Korkean laatuluokan ljy on todennkisesti moottorille parempi, mutta joidenkin pyrien kytkin ja vaihteisto toimivat paremmin alemman laatuluokan ljyll, jossa on vhemmn kitkaa vhentv lisaineistusta.

    Tuo API-luokitus on moottoripyrn koneen kannalta ongelmallinen siin mieless, ett se ei ota mitn kantaa mrkkytkimeen, eik vaihtoiston toimintaan vaikuttaviin ominaisuuksiin. Tll hetkell ainut taho, joka luokittaa erikseen moottoripyrljyj taitaa olla Japsien luokituslaitos. Merkint JASO-MA tarkoittaa siis prtkille erityisen hyvin sopivaa ljy.
  4. #64
    Niin, sen takia Delvac sopii pyrille, kun se on yleisljy, ja siit puuttuu nit kitkaa vhentvi lisaineita.
    Toisin ky, jos kytt "tavallista autoljy", rupeaa kytkin luistamaan.
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengisssilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtn sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisntyy.
  5. #65
    Lainaa (Nitrous @ Helmi. 21 2009,14:40) kirjoitti
    Tuo API-luokitus on moottoripyrn koneen kannalta ongelmallinen siin mieless, ett se ei ota mitn kantaa mrkkytkimeen, eik vaihtoiston toimintaan vaikuttaviin ominaisuuksiin. Tll hetkell ainut taho, joka luokittaa erikseen moottoripyrljyj taitaa olla Japsien luokituslaitos. Merkint JASO-MA tarkoittaa siis prtkille erityisen hyvin sopivaa ljy.
    Mrkkytkimen toimintaan ja vaihteistoon ottaa kantaa mys mm. Allison C4 ja Caterpillar TO-2, jotka kummatkin lytyvt Delvacista. Moottoripyrn vaihteisto on vaatimuksiltaan "kevyesti kuormitettu vaihteisto pienill pintapaineilla" ja sen voiteluun riitt tavallinen moottoriljy, tahtoo sanoa API GL-1.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  6. #66
    Lainaa (B12 @ Helmi. 22 2009,18:58) kirjoitti
    Mrkkytkimen toimintaan ja vaihteistoon ottaa kantaa mys mm. Allison C4 ja Caterpillar TO-2, jotka kummatkin lytyvt Delvacista. Moottoripyrn vaihteisto on vaatimuksiltaan "kevyesti kuormitettu vaihteisto pienill pintapaineilla" ja sen voiteluun riitt tavallinen moottoriljy, tahtoo sanoa API GL-1.
    Kiitoksia, taas lis tietoa nuo Caterpillarin ja Allisonin omat luokitukset. Monilla valmistajillahan on omia tiukempia vaatimuksiaan ljyille kuin mit API, ACEA tai JASO luokitukset tyttvt, ja niist on himppa vaikea pysy krryill ellei tyskentele alalla. Tosiaan eihn tuo pyrn vaihteisto ole vaatimuksiltaan lhellkn esim. raskaan kaluston vaatimuksia, vaan lhinn juurikin tuo mrkkytkin on se "ongelmia" tuottava osa.
  7. #67
    Lainaa (wesba @ Helmi. 22 2009,15:46) kirjoitti
    Toisin ky, jos kytt "tavallista autoljy", rupeaa kytkin luistamaan.
    Kuinkahan moni on kytnnss todennut tmn? Min ajan talvisin nimenomaan ns. tavallisilla autoljyill, Shell Helix ultralla, Mobil Super 3000:lla ja aikoinaan kesaikaan mm. Mobil Superilla ja XHP:ll. Ja Iso-D:kin on tuttu monesta pyrst, eik kertaakaan ole ollut hankaluuksia kytkimen luistamisen tai muidenkaan voimansiirto-ongelmien kanssa.
  8. #68
    Mik olikaan Andenpyrn merkki/malli, ja olihan siin mrkkytkin ?



    Ps. ite pidn talvisin Trumppaa varastossa...
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengisssilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtn sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisntyy.
  9. #69
    Lainaa (wesba @ Maalis. 12 2009,13:03) kirjoitti
    Mik olikaan Andenpyrn merkki/malli, ja olihan siin mrkkytkin ?



    Ps. ite pidn talvisin Trumppaa varastossa...
    Nykyinen on Kotarin SE ja siin on mrkkytkin, kuten kaikissa muissakin pyrissni on ollut.
  10. #70
    Lainaa (Ande749 @ Maalis. 12 2009,09:01) kirjoitti
    Kuinkahan moni on kytnnss todennut tmn? Min ajan talvisin nimenomaan ns. tavallisilla autoljyill, Shell Helix ultralla, Mobil Super 3000:lla ja aikoinaan kesaikaan mm. Mobil Superilla ja XHP:ll. Ja Iso-D:kin on tuttu monesta pyrst, eik kertaakaan ole ollut hankaluuksia kytkimen luistamisen tai muidenkaan voimansiirto-ongelmien kanssa.
    Edeltvss pyrss oli jotkut liemet sisll, ja kytkimen toiminnassa oli kyll sanomista. Lin sisn Mobilin "ruutulippuljyt" ja ongelmat loppuivat kuin seinn.

    En tietenkn vit, etteik "autoljy" toimisi. Manuaalin mukaan ei siinkn pyrss(FZR1000) kummoiset vaatimukset ljyille olleet.

    Ostinpa nytkin Mobilin ruutulippua(Racing 4t) Sen hinnalla varmaan saa 100 litraa delvaccia tai vastaavaa muuta, ja varmasti toimii ihan yht hyvin
  11. #71
    ljy-yhtiiden tuottamaa propagandaa. En vaihda 2000km ajettuja ljyj talveksi.
  12. #72
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Eiks delvakki oo polttoljy?
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara dda fiskar fljer strmmen"
    "Your crash, is my cash"
  13. #73
    Lainaa (Wasserschwein @ Syys. 01 2006,15:49) kirjoitti
    Eip tuossa juurikaan mitn uutta tullut. Teoriassa homma toimii varmasti nin, mutta edelleenkin haluaisin kuulla tapausesimerkin tosielmst miss pyrn moottori on todistettavasti vaurioitunut sen takia, ett se on seisonut talvet vanhoilla ljyill.

    Olen kysellyt tllaista tapausesimerkki ennenkin, mutta edes yht valokuvaa koneen sypyneist sisuskaluista en ole nhnyt. Itse asiassa en muista kenenkn koskaan edes teoriassa epilleen pyrns moottorin hajonneen sen takia, ett se seisoi talven vanhoilla ljyill, todistettavista tapauksista nyt puhumattakaan.

    Tss olisi kanssa yksi juttu mink Myth Bustersin pojat voisivat tutkia.
    Kyll tm on ihan totinen tosi, ett sypymist tapahtuu. Olen ollut korjaamassa, tosin vain yhden, moottorin jossa kampiakselin laakerit (rullalaakerikampi) olivat sypyneet pitkst seisotuksesta johtuneesta ljyn rikittymisest.

    K
  14. #74
    Ei tulisi mieleenkn jtt prtkni talviseisontaan vaihtamatta ljyj. ljyn sekaanhan kerntyy kytss yht sun toista moottorille epterveellist, jota ei pid jtt sinne muhimaan koneenosien kanssa, jos sen voi ninkin helposti vltt. Eli ei pitisi olla mitn epselv, kumpi on parempi tapa pist peli silytykseen, uusilla vai ajetuilla ljyill.

    Ihme asioissa sit halutaankin hakea jotain ns. "sst". Onneksi on ollut viime vuosina taloudellista pohjaa hankkia pyrt uusina, ja taidanpa kyll tehd nin jatkossakin, kun nit torspoiluja on tlt kynyt lukemassa.
    - Myynniss: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 tyteen ja ptin ett nyt saa netiss notkuminen jd
  15. #75
    On muuten edelliset omistajat pitneet mun vanhaa 90 vuosimallin prtk kuin kipit pill*a ja vissiin vaihdelleet ljyt vhn vli kun toimii vielkin niin hyvin.

    Kiitos siit teille, ket ikin olettekaan
  16. #76
    MotOrg Ry hallituksen jsen, Rahastonhoitaja rantaile:n avatar
    Liittyi Jul 2008
    Hesa
    MotOrg ry jsen
    On se kumma homma kun ljyt on silyneet miljoonia vuosia maan alla, mutta eivt kest yht talvea mopon koneessa.
    Suzuki GSX-R 1000 L1 liki kilvetn
  17. #77
    Lainaa (rantaile @ Kes. 05 2009,15:39) kirjoitti
    On se kumma homma kun ljyt on silyneet miljoonia vuosia maan alla, mutta eivt kest yht talvea mopon koneessa.
    Mopossa on kierroksia nin paljon ja sitten se vaihteisto ja mrkkytkin, mit ei maan alla ole.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  18. #78
    Lainaa (rantaile @ Kes. 05 2009,15:39) kirjoitti
    On se kumma homma kun ljyt on silyneet miljoonia vuosia maan alla, mutta eivt kest yht talvea mopon koneessa.
    Maailmassa monta, on ihmeellist asiaa...

    Ers ihmeellisimmist on mielestni se, kun voidaan valmistajan tysin pivnselv suositus, joka on vielp ainakin tss tapauksessa aivan looginen, ohittaa ihan vaan omalla pttelykyvyll. Tai koska kaveri sano. Tai koska netiss luki!

    No, ei sen vli, omia ovat masiinanne, ja jokainen makselee remonttinsakin itse, niin saa ihan tyknns tysin vapaasti ptt, mit huolto-ohjeista haluaa noudattaa, ja miss tekee toisin.



    - Myynniss: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 tyteen ja ptin ett nyt saa netiss notkuminen jd
  19. #79
    jos kynnist vaikka kerran kuussa ja kytt lmpimksi niin miksi vaihtaa? Vaihtaako kaikki kerran kuussa kesll ajavat ennen ajoonlht ljyt..?
    KTM
  20. #80
    Koneen silytys vanhoilla ljyill nyt vaan ei ole mikn loistoidea, vaikka miten kytisiin kyttelemss tn aikana. Valmistajatkin suosittavat yksiselitteisesti vaihtamaan ljyt, ja niin kannattaa tehd.

    Mutta jos ei se tll ohjeella mene jakeluun, ja kaikki on taas vain jotain salaliittoja kuluttajien kukkaroa vastaan, niin eip ole minulta poijes, ja tehk moottorien ja ljyjen kanssa juuri niin kuin haluatte.
    - Myynniss: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 tyteen ja ptin ett nyt saa netiss notkuminen jd
  21. #81
    eikhn pechan mielipide taas tullu selvks vai monta kertaa viel meinaat sen tll kertoa?
  22. #82
    Kyseesshn ei ole mikn henkilkohtainen mielipiteeni, vaan moottoripyrien valmistajien kokolailla yhteninen suositus.
    - Myynniss: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 tyteen ja ptin ett nyt saa netiss notkuminen jd
  23. #83
    Lainaa (pecha @ Kes. 06 2009,18:29) kirjoitti
    Kyseesshn ei ole mikn henkilkohtainen mielipiteeni, vaan moottoripyrien valmistajien kokolailla yhteninen suositus.
    Pecha, onko sinulla jonkin sortin koulutus tekniselt alalta? Tai oletko kenties hankkinut kokemuksesi ljyist tyn parissa? Hypptk kaivoon, jos pyrn ohjekirjassa niin ksketn?
    Pyrn mukana tuleva kyttohjekirjanen on kirjoitettu ns. varman plle, ja sislt yleens melko paljon "turhaa" varoittelua ja ohjeistusta. Tm pit valmistajan lakiosaston tyytyvisen, ja samalla pestn kdet mahdollisimman monesta mahdollisen vaurion aiheuttajasta. Hyv esimerkki "huonosta" ohjeistuksesta ovat nykyiset sisnajo-ohjeistukset, joilla mnnnrenkaat eivt vlttmtt asetu niin hyvin kuin mahdollista.

    Terveen maalaisjrjen kytt on sallittua tsskin asiassa. Esim. montako kilometri (tai tuntia) ajettu ljy on vanhaa ja pit vaihtaa ennen seisontaa? 10km, 100km 1000km? Jotenkin tm pyrn ljyasioihin liittyv keskustelu menee samaan kategoriaan "saako V-Powerilla lis teho?"-keskustelujen kanssa.
  24. #84
    Ei ole ljyalan koulutusta. Mp-alan hommissa olen ollut useita vuosia (mm. suomennellut juuri nit ohjekirjoja, joista mainitsit).

    90-luvulla oli mys ers tuttu kaveri Nesteell tuotekehityksess, ja kytin silloisissa pyrissni hieman erikoissekoiteltua Pro1-autoljy, josta oli mr tulla mp-versio. Esim. kytkinlevyjen kuntoa tarkkailtiin siihen liittyen melko usein.

    Se on ihan hyv pointti, ettei juuri vaihdettuja ljyj tarvitse uudestaan vaihtaa talvisilytyksen takia. Asian ydin onkin juuri siin, ett _vanhat_, siis melko lhell vaihtovlin olevat ljyt on hyv ottaa koneesta pois, ennen kuin se jtetn happanemaan talliin.

    Jaa vai ett sisnajo-ohjeistukset, no nyt mennn sivuraiteelle...

    mutta tst asiasta minulta lytyy faktaa ihan omasta takaa. SV650S-03 kone avattiin alakertaa myten (ei vian vuoksi, vaan ihan moottorin kunnon selvittmiseksi) 60t ajettuna, ja tm pyr oli ollut minulla uudesta asti. Mnnnrenkaiden tiiviyden kanssa ei ollut havaittavissa mitn ongelmaa, kuten ljynkulutusta, savutusta tms. tuon 60 tuhannen taipaleen aikana. Ja mittaustulokset tukivat tt havaintoa tysin; mnnnrenkaat, kuten mys sylinterin ja mnnn keskininen vlys, olivat tysin toleranssien sisll.

    Tm siit huolimatta, ett kone oli sisnajettu juuri siten kuin ei nettihevosmiestentietotoimiston ohjeiden mukaan ikimaailmassa pitisi, eli sit oli viety 1600 km asti kuin mummoa pissalle*. Olin todella aivan imn kken, ettei nin ilmiselvsti pin prinkkalaa menettelemll saatukaan mnnnrenkaita vuotamaan kuin seula.

    Nyt on menossa kolmas pyr, jonka olen itse sisnajanut. Omituinen juttu, ett vaikka vain yksi nist on kytetty auki, kahdessa muussakaan ei ole ollut havaittavissa ljynkulutusta, tai mitn muutakaan, mik viittaisi siihen, ett mnnnrenkaiden suhteen olisi yhtn minknlaista ongelmaa. Itse asiassa olen nill kolmella pyrll ajanut nyt yhteens n.130.000km, eik yhteenkn ole viel tullut sellaista vikaa, joka olisi vaatinut jotain korjaustoimenpiteit - siis ei kertaakaan! Mutta tytyyhn niit ongelmia olla, koska en ole menetellyt kuten netiss on neuvottu?!?

    Se on vaan erikoinen nkkanta asioihin, ett tuotteen valmistaja yritt kusettaa asiakkaitaan. Onko kynyt mieless, ett he joutuvat joskus fundeeraamaan asioita mys hieman pidemmss juoksussa, ja suuremmilla kyttjmrill? Ja on noissa suosituksissa varmasti varmuusmarginaaliakin olemassa, mutta niin kuuluu ollakin. Niist tinkiminen tapahtuu ihan omalla vastuulla.

    * takerrut tuohon kuiteskin, niin todetaan, ettei sit nyt ihan oikeasti viety kuin mummoa pissalle, mutta siis noudatettiin tehtaan mrittmi kierrosrajoja, ja ajettiin vaihtelevilla rundeilla, vlill ihan reippaastikin muttei kuitenkaan maksimikaasulla, ja vltten matalilla kierroksilla vnnttmist.



    - Myynniss: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 tyteen ja ptin ett nyt saa netiss notkuminen jd
  25. #85
    Kiitos vastauksesta pecha. Jos olisit perustellut mielipiteesi ljyist yht hyvin, mit perustelit sisnajosta, olisi moni viesti jnyt thnkin topiciin kirjoittamatta. Olen pitnyt kirjoittelutyylisi melko trollaavana, joten erehdyin luulemaan mys tekniikan puolella kirjoitteluasi ns. turhana huuteluna ilman mitn faktoja. Tosin ljyist faktaa tuli melko vhn.

    Sen enemp sivuraiteille eksymtt, on kiva kuulla, ett pyrsi ovat toimineet hyvin. Kyllhn nykyisen moottorin tulisikin kest vhintn 100tkm ilman isompaa ongelmaa, jos huollot on tehty edes suurinpiirtein ajallaan.

    En missn vaiheessa tarkoittanut, ett valmistaja yrittisi "kusettaa" kuluttajaa. Tietenkin ohjeistukset on tehty niin, ett se tolloinkin sukankuluttaja saa pidetty vehkeens (ja itsens) ehjn noudattamalla annettuja ohjeita. Nit ohjeita on paras noudattaa, jos ei tekniikasta ole mitn hajua, mutta jos saa elantonsa moottoreiden parissa tyskennellen, omannee riittvsti tieto-taitoa ohjeiden venyttmiseen. Ongelmaksi nousee se kansanryhm, joka ei tekniikasta mitn ymmrr, mutta uskoo kaiken mit netiss sanotaan. Ymmrtkseni ajat tmn viimeksi mainitun ryhmn etua.

    Lyhyesti: Kaikki te, jotka ette tied mit mnt tekee moottorissa, vaihtakaa ne ljyt jos valmistaja niin kskee. Muut, kyttk tervett maalaisjrke.



  26. #86
    Hyvll perusteella tuota ljynvaihtoa suositellaan, mutta onkohan tuo kuitenkaan niin vlttmtn toimenpide, kun pyr nyt yleens on tasalmpisess silytystilassa. rimmisen pitkt silytysajat varmaan vaatisivat jonkunlaisen suojaljyn, mutta jos pyr ky silloin tllin aina "herttelemss" niin luulisi ett tuota haittaa minimoisi hieman. No nm on taas nit makukysymyksi joista ei voi kuin vitell.

    Thn loppuun viel; kuten ers tuttu mekaanikko sanoi, joka nyt on sattunut olemaan ainoastaan tekemisiss pyrien tekniikan kanssa, - pitk ne ljyt sitten vaihtaa mys noihin purkkeihinkin talven ajaksi??-
    ZX-9R -99
  27. #87
    Lainaa (-KoSSu- @ Kes. 09 2009,18:55) kirjoitti
    pitk ne ljyt sitten vaihtaa mys noihin purkkeihinkin talven ajaksi??- *
    Tst aiheesta varmaan vnnetty jo ihan tarpeeksi, mutta...

    Eihn se itse ljy mikn ongelma ole, vaan ljyn sekaan tarpeeksi ajettuna muodostuva rikki ja muut eppuhtaudet. Niit ei kannata turhaan jtt seisomaan koneeseen, jos konetta ei pyritell.

    En jaksa etsi selityksi kemiallisista reaktioista ja niiden aiheuttamista haitoista, mutta eikhn ne joku reipas ole jo etsinyt ja postannut thn ketjuun.

    Eniveis, onneksi omassa pyrss ljynvaihto on 10 minuutin homma ja joku peruskura ei paljon maksa, joten miksi ei vaihtaisi ennen talviteloja...
  28. #88
    Ainiin, pakko kommentoida viel noihin autojen Longlife-ljyihin, kun joku niitkin otti mukaan keskusteluun.

    Aivan suoranaista jalkaan ampumista autonsa moottorin keston kannalta. 30 tonnin vaihtovlit sopivat lhinn taksikyttn jossa kilometrej tulee koko ajan ja ripesti. Normaalissa kaupunkiautossa tekee huomattavaa pahaa kynnistell autoa esim kylmss Longlife-litkuilla, ajella lyhyit nurkka-ajoja, jne. Ihan vastikn pllisteltiin sukulaismiehen kanssa 1.4 Golffia, johon meni koko kone vaihtoon 60tkm jlkeen. Totaalisesti leiponut kone kiinni, Longlife ljyt ja pelkk lyhytt taajama ajoa. Suorastaan murhaa tuollaiselle koneelle.

    Vain merkkihuollot jaksavat en puhua Longlifen puolesta, kaikki muut huollot kyll pyrittelevt silmin jos asiakas tosiaan haluaa longlifell jatkaa huolto-ohjelmaa. Itse vaihdoin omaan -05 Golffiin heti normaalin 15tkm huoltovlin, kun sen omistukseeni sain. Useamman tutun ja ammattitaitoisen autohuoltajan suosituksesta.

    Minusta alkuperisen postauksen Nesteen ohje on ihan maalaisjrkeen menev. Vlitnt tuhoa tuskin moottorilleen aiheuttaa vaikka "vanhoja" ljyj motissa seisottaisi, mahdollisuus on kuitenkin sen kriittisten osien elinik lyhent.

    Itse tyrkkn talveksi tuoreet halvat "varastointiljyt", kevll sitten lorottelen ne pihalle, vaihdan suodattimen ja tuoreet laadukkaammat "kausiljyt". Ei tuo nyt kovin kalliiksi huoltotoimenpiteeksi tule.



  29. #89
    Lainaa (Taajuus @ Kes. 09 2009,19:05) kirjoitti
    Eihn se itse ljy mikn ongelma ole, vaan ljyn sekaan tarpeeksi ajettuna muodostuva rikki ja muut eppuhtaudet. Niit ei kannata turhaan jtt seisomaan koneeseen, jos konetta ei pyritell.
    Tm oli ongelma aikoinaan kun polttoaineessa oli paljon rikki ja lyijy, mutta nykysin ei ole juurikaan rikki ja ei yhtn lyijy, joten ljy happamoituu paljon hitaammin. Lisksi ljyiss on aina lisaineet happoja vastaan, varsinkin dieselljyiss.

    Hyvhn se on syksyll vaihtaa uudet ljyt joilla jatkaa seuraava kausi, mutta hyvin vhn ajettuja ljyj on pelkk tuhlausta vaihtaa talveksi. Samoin niit talven yli seisoneita puhtaita ljyj uudestaan kevll. Jos talvella pyryttelee niin kannattaa kuitenkin kytt kone kunnolla kuumaksi.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  30.  
  31. #90
    Lainaa (Utah @ Kes. 09 2009,20:20) kirjoitti
    Tm oli ongelma aikoinaan kun polttoaineessa oli paljon rikki ja lyijy, mutta nykysin ei ole juurikaan rikki ja ei yhtn lyijy, joten ljy happamoituu paljon hitaammin.
    Hitaammin varmasti, mutta paha sanoa ettei juuri lainkaan ;)

    Aina kun on palamistapahtuma, tulee palamisen sivutuotteita. Niin puhtaana bensakaan ei sentn pala etteik ljyyn kertyisi moskaa...
Sivu: 3 / 7:sta EnsimminenEnsimminen 12345 ... ViimeinenViimeinen