Sivu: 2 / 7:sta EnsimminenEnsimminen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:st 60:een 207:sta
  1. #31
    Lainaa (sky @ Hein. 02 2007,02:21) kirjoitti
    Vaikka ljy palaa moottoritilassa, niin suodatin tekee tytn ja tukkiutuu lopulta. Moottoriljyn tehtv on puhdistaa moottori kaikista eppuhtauksista, ja nin ollen eppuhtaudet valuu ljyn mukana ljypohjaan. Nin ollen on syyt tyhjent se ljypohja aika ajoin. *
    En mikn moottori-insinri kyll ole, mutta mielestni sen ljyn pasiallinen tehtv on voidella ja jhdytt moottoria.

    Vanha ljy menett viskositeettiaan pikkuhiljaa, ja kiinnileikkaaminen lopulta tapahtuu voitelun katoamisen tai ylikuumenemisen(eli voitelun katoamisen) vuoksi.

    Siell saa aikamoisia metallinpaloja olla seassa, ett kerralla rjhtisi motti. Ajoin kuvailemallasi tavalla erst vanhaa Volvoa mekaanisella ruiskulla(auto vuosi selvsti) vaikka kuinka kauan, enk kyll huomannut mitn ongelmia, vaikka suodattimen vaihto ji seuraavalle omistajalle.

    En tosin tieten tahtoen vanhalla pikimustalla ljyll hirvesti ajelisi, kyll siell seassa alkaa jo niit hiukkasia olla sen verran, ett kerntyvt urakalla mottiin.
  2. #32
    Mitenks noissa autoissa, kun ljynvaihtovli voi olla 30 tuhatta, dieseleiss viel enemmn? Luulisi niiss tulevan ongelmia vanhoista ljyist kun viel lmptilatkin vaihtelee vuorokausittain ja ajot voi olla lyhyit? Hyvin vaan prrvt ilman isompia remontteja pari-kolmesataa tkm.

    Nykybensassa ei ole en juurikaan rikki, mik veden kanssa muodostaisi happoja. Ihan turha vaihtaa niit ljyj syksyll, jos ne on edes joku tuhat kilsaa sitten viimeksi vaihdettu. Itse ajan kunnon lenkin ennen talvisilytyst ja moottorin todella kuumaksi, ett kaikki mahdollinen kosteus ja vesi tosiaan on moottorista haihtunut. Pesu ja vahaus tehty ennen viimeisi ajoja. Sitten viel bensaan silytysainetta ja lyhyt kytt tai kohokammiot tyhjiksi ja se on suunnilleen siin. Jossakin kskettiin tukkia pakoputken pkin - kai tuossa on se vitsi ettei tuotakaan kautta pse kosteutta moottorin pakopuolelle. Kuulostaa yliampuvalta.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  3. #33
    Onhan nist ennekin puhuttu ja kirjoiteltu , mutta lisnp nyt omat mausteeni thn soppaan ....(Koettakaa jaksaa lukea loppuun asti , kiitos ).Eliks suurinpiirtein nin sen pitisi ern koneinsinrin tietojen mukaan menn ..Alkukesst syksyyn ennen seisonta-ajan alkua vaihdetaan ne lpt sinne moottoriin. Ei siis suodatinta.Pannaan moottori kyntiin ljynvaihdon jlkeen abaut 30- 60 sek. Ahkera laittaa viel tulpanreist yhden painalluksen verran tippakannusta mit tahansa ljy siell nyt sitten mahtaa ollakin (ei jteljy) ja pyrytetn startilla pari sekuntia..Kun se aina niin ihan kevt taas koittaa ja se mussukka kaivetaan sielt navetasta esille , niin laitetaan se ladattu akku paikoilleen ja moottori kyntiin ja kone lmpimksi. Tmn jlkeen vaihdetaan vasta uusi suodatin paikoilleen , jolloin saadaan talven jljilt kondensoitunut vesi siihen vanhaan suodattimeen . Ja nm toimenpiteet siis koskevat ulkosilytyst , ilman lmptilojen vaihdellessa edes takas plussan molemmin puolin ....
    No mit sitte ...en se min ollut ....

    http://www.bikepics.com/members/puppe9r/01zx9r/
  4. #34
    Lainaa (Puppe 67 @ Marras. 06 2007,13:16) kirjoitti
    ...niin laitetaan se ladattu akku paikoilleen ja moottori kyntiin ja kone lmpimksi. Tmn jlkeen vaihdetaan vasta uusi suodatin paikoilleen, jolloin saadaan talven jljilt kondensoitunut vesi siihen vanhaan suodattimeen. Ja nm toimenpiteet siis koskevat ulkosilytyst , ilman lmptilojen vaihdellessa edes takas plussan molemmin puolin ....
    Jos kone kytetn lmpimksi, niin miten se vesi oikein tulee sen suodattimen mukana sielt ulos, kun ljy pyrht liikkeelle ja kuuma metalli hyrystytt tmn olemattoman mrn kondenssivett?

    En ole kyll keksinyt muuta keinoa saada suodatinta irti pyrst ilman, ett ljyt tulevat pihalle, kuin irroittaa kone ja knt se ylsalaisin. Jos suodatin irroitetaan normaalisti lmpimst koneesta, niin sielthn tulee muutenkin kaikki pihalle, oli se sitten ljy tai vett.

    Suodatin on niin huokea tarvike, ett se nyt kannattaa vaihtaa aina, kun pst koneesta kuin koneesta ljyt pihalle.
  5. #35
    Lainaa (mopedman @ Syys. 01 2006,15:31) kirjoitti
    Lainaa (Koris @ Syys. 01 2006,13:09) kirjoitti
    Jep. Hyv postaus (ja asiallinen lhde). Valkoiselle vaan.
    Asiallinen ja taatusti puolueeton. Ihan eri asia, jos lhde olisi jokin voiteluljyn valmistaja...
    Tuli ihan sama mieleen
    =)
  6. #36
    Lainaa (Le Motard @ Tammi. 20 2008,12:40) kirjoitti
    Lainaa (Puppe 67 @ Marras. 06 2007,13:16) kirjoitti
    ...niin laitetaan se ladattu akku paikoilleen ja moottori kyntiin ja kone lmpimksi. Tmn jlkeen vaihdetaan vasta uusi suodatin paikoilleen, jolloin saadaan talven jljilt kondensoitunut vesi siihen vanhaan suodattimeen. Ja nm toimenpiteet siis koskevat ulkosilytyst , ilman lmptilojen vaihdellessa edes takas plussan molemmin puolin ....
    Jos kone kytetn lmpimksi, niin miten se vesi oikein tulee sen suodattimen mukana sielt ulos, kun ljy pyrht liikkeelle ja kuuma metalli hyrystytt tmn olemattoman mrn kondenssivett?

    En ole kyll keksinyt muuta keinoa saada suodatinta irti pyrst ilman, ett ljyt tulevat pihalle, kuin irroittaa kone ja knt se ylsalaisin. Jos suodatin irroitetaan normaalisti lmpimst koneesta, niin sielthn tulee muutenkin kaikki pihalle, oli se sitten ljy tai vett.

    Suodatin on niin huokea tarvike, ett se nyt kannattaa vaihtaa aina, kun pst koneesta kuin koneesta ljyt pihalle.
    Tmhn riippuu ihan pyrn mallista. Jos on ns. kuivasumppukone jossa on oma ljysili (erikseen tyhennettv) ja sen lisksi aina vhn ljy ns. ljypohjassa (erikseen tyhjennettv), niin kun avaa ja vaihtaa suodattimen omasta kotelostaan ei suodatinkotelosta tule ljy pois kuin vain se desi. Ko. rakennehan on kai aika yleinenkin ns. matkaehduroissa (kurapyriss).
  7. #37
    Lainaa (Le Motard @ Tammi. 20 2008,12:40) kirjoitti
    Lainaa (Puppe 67 @ Marras. 06 2007,13:16) kirjoitti
    ...niin laitetaan se ladattu akku paikoilleen ja moottori kyntiin ja kone lmpimksi. Tmn jlkeen vaihdetaan vasta uusi suodatin paikoilleen, jolloin saadaan talven jljilt kondensoitunut vesi siihen vanhaan suodattimeen. Ja nm toimenpiteet siis koskevat ulkosilytyst , ilman lmptilojen vaihdellessa edes takas plussan molemmin puolin ....
    Jos kone kytetn lmpimksi, niin miten se vesi oikein tulee sen suodattimen mukana sielt ulos, kun ljy pyrht liikkeelle ja kuuma metalli hyrystytt tmn olemattoman mrn kondenssivett?

    En ole kyll keksinyt muuta keinoa saada suodatinta irti pyrst ilman, ett ljyt tulevat pihalle, kuin irroittaa kone ja knt se ylsalaisin. Jos suodatin irroitetaan normaalisti lmpimst koneesta, niin sielthn tulee muutenkin kaikki pihalle, oli se sitten ljy tai vett.

    Suodatin on niin huokea tarvike, ett se nyt kannattaa vaihtaa aina, kun pst koneesta kuin koneesta ljyt pihalle.
    Tmhn riippuu ihan pyrn mallista. Jos on ns. kuivasumppukone jossa on oma ljysili (erikseen tyhennettv) ja sen lisksi aina vhn ljy ns. ljypohjassa (erikseen tyhjennettv), niin kun avaa ja vaihtaa suodattimen omasta kotelostaan ei suodatinkotelosta tule ljy pois kuin vain se desi. Ko. rakennehan on kai aika yleinenkin ns. matkaenduroissa (kurapyriss).
  8. #38
    Otetaas huomioon erityyppiset pyrt ja erityyppiset kytttavat.

    Imho ei niit nyt syksell JA kevll ainakaan tarvi vaihdella, jos silytys on lmpimss. Jos se vuosihuolto tms ljyn ja filsun vaihto sattuu lhellle ajokauden loppumista, niin mit sit syksyll heti uudestaan huoltamaan - huoltaa vasta kevll. Jos taas ljyill on ajettu jo pidempn, niin sama hoitaa huolto pois alta jo syksyll. En usko, ett pyr siit kyttyr tykk, jos ljyt on seisoneet muutaman kuukauden koneessa ennen ajokautta.

    Jossain vaiheessa seisotusta min kyll ne ljyt kuitenkin vaihtaisin. JOS jokin tst hoivaamisesta on trke, niin maksimissaan se. Loppua pidn hifistelyn.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  9. #39
    no mik pakko se on syksyl laittaa sit v***n delvakkia(40/4l) sinne mottiin jos niill ljyill ei ajeta metrikn??.. laittaa perus moniastetta(8/4l) sinne ja kevll taas kytt lmpimks ja roppu auki.. sit delvakkia sissn ja hanaa.. tuskin se kytkin siel talvella parkissa luistaa joten ljyn kitkaainetta ei lienee sillo tarvi
    jokaisessa meiss asuu pieni ghostraider

    zx-10r-04 ex
    dr-800s-93
    ktm duke 620 -96
    zx10-r -08
  10. #40
    Lainaa (suski750-f @ Touko. 04 2008,22:34) kirjoitti
    no mik pakko se on syksyl laittaa sit v***n delvakkia(40/4l) sinne mottiin jos niill ljyill ei ajeta metrikn??.. laittaa perus moniastetta(8/4l) sinne ja kevll taas kytt lmpimks ja roppu auki.. sit delvakkia sissn ja hanaa.. tuskin se kytkin siel talvella parkissa luistaa joten ljyn kitkaainetta ei lienee sillo tarvi
    hohoo-hohio. jokos delvaccicin tekee 4 litran purkeissa mp:n kuvalla varustettuja ljyj kun ennen sai samaa kuraa 20 litraa samalla rahalla purkeissa, joissa on kuorma-auton kuva, hehi.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyv useimpiin prtkiin. *pri. Delvac inside. Delvac moottoripyrkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  11. #41
    Mikhn ihme meit suomalaisia vaivaa?? Jos ohjeet sanovat ett kytetn laitteessa 10W-40 SG-luokan ljy (joka taatusti kuuluu olla moottoripyrn tarkoitettua), niin mik hemmetti siin on ett pit kytt Delvaccia, terketjuljy tms?? Sitten itketn essonpaarissa kun kytkin luistaa, pyklt eivt mene plle jne.jne. Taitaa olla niin, ettei meist kukaan noita rpyttimien moottoreita ole suunnitellut millekn tehtaalle (=tod.nk. ne suunnittelijat ja testaajat tietvt ehk n jutut paremmin...)??? Jos me tll saiteilla oltaisi niin sairaan viisaita, varmaan ne suunnittelijat kysyisi meilt apua??? HUH, johan helpotti...vissiin vhn kiree tunne omassa venttiilikopassa tnn!
  12. #42
    Min ainakin kytn vanhassa 1996 vm R1100RS bemussani parasta ljy mit vaan kaupasta saa. Mut en ala vaihtamaan 1000 km ajon jlkeen. Uskon ljyn olevan huippuluokkaa, merkki mik tahansa. Turhaa hiplausta ja rahan haaskausta. Vaihdetaan vaan normaalein vlein. Suomessa. Siperia voi olla asia erikseen. Eri asia jos ajaa vaan 1000 km vuodessa.
  13. #43
    Lainaa (adrenaliini @ Marras. 06 2007,08:31) kirjoitti
    Nesteen maksettu mainos.
    Ihan jrkevt perustelut on, peruskemiaa. Sitpaitsi Neste Oil ei tee mitn motoristeille suunnattuja tuotteita ja harva seisottaa autoaan talven yli. Joten aika hydytn "maksettu mainos" ?!
    Team Tystuho
  14. #44
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Siksi ljyt vaihdetaan syksyll, ett vanha ljy sislt palamisjtteit, jotka sisltvt syvyttvi aineita.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara dda fiskar fljer strmmen"
    "Your crash, is my cash"
  15. #45
    Lainaa (Moto guzzi @ Tammi. 11 2009,14:13) kirjoitti
    Siksi ljyt vaihdetaan syksyll, ett vanha ljy sislt palamisjtteit, jotka sisltvt syvyttvi aineita.
    Ja onko yksikn moottori todistettavasti sypynyt pilalle tmn takia..?
  16. #46
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Lainaa (Le Motard @ Tammi. 11 2009,17:49) kirjoitti
    Lainaa (Moto guzzi @ Tammi. 11 2009,14:13) kirjoitti
    Siksi ljyt vaihdetaan syksyll, ett vanha ljy sislt palamisjtteit, jotka sisltvt syvyttvi aineita.
    Ja onko yksikn moottori todistettavasti sypynyt pilalle tmn takia..?
    Oliskohan tm edes vastauksen arvoista. *
    Ja yht sst, kun ei vaihda ollenkaan, eix jeh?



    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara dda fiskar fljer strmmen"
    "Your crash, is my cash"
  17. #47
    Tstkin(k) tytyy kinastella? Omasta mielestni aivan jrkevt perustelut on sille, miksi konetta tulisi silytt ennemmin tuoreilla kuin vanhoilla ljyill. Erojen toteaminen, suuntaan taikka toiseen, voi taas kerran olla aika hankalaa, tai vaatisi vhintn useampaa moottorin avaamista.

    Ja se muutaman euron menoer ei tunnu omassa harrastusbudjetissani milln lailla, mutta jos joku sen kokee kynnyskysymykseksi, sitten hnen varmaan tytyy olla vaihtamatta niit syksyll.



    - Myynniss: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 tyteen ja ptin ett nyt saa netiss notkuminen jd
  18. #48
    Nykyaikaisessa moottoripyrss ei tarvitse vaihtaa/st mitn ennen talvisailytyst. Senkun tynt vaan paskoineen pivineen talliin ja ajaa kevll ulos. Itse en rasvaa edes ketjuja (aika harvoin muutenkin, koska ei ne kulu oikeestaan sen nopeammin). Kyll kai nuo oma lehm ojassa olevat firmat kehottavat tekemn kaikkea kivaa johon kuuluu heidn tuotteiden kytt. Kilometrihuollot teetn JV-Motorsportissa ku olen tumpelo ja laiska. Nilkan rikkoutumisen takia psin katsomaan Busaa vasta lhes 4kk seisomisen jlkeen ja ei stratannut kun akku oli tyhj. Nyt sekin on hoidettu ja kohta on jo kes.


    KaKKaa PuKKaa

    Hayabusa -08
    ZX-10R -04
    TL 1000 R -98
    ER-5 -97
  19. #49
    Lainaa (Turistikuski @ Hein. 14 2008,22:35) kirjoitti
    Mikhn ihme meit suomalaisia vaivaa?? Jos ohjeet sanovat ett kytetn laitteessa 10W-40 SG-luokan ljy (joka taatusti kuuluu olla moottoripyrn tarkoitettua), niin mik hemmetti siin on ett pit kytt Delvaccia
    No, kun mulle ei tuo SG viel riit, sen takia kytn Vaccia, kun se on SL luokassa.
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengisssilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtn sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisntyy.
  20. #50
    Lainaa (Moto guzzi @ Tammi. 11 2009,17:55) kirjoitti
    Oliskohan tm edes vastauksen arvoista. *
    Ja yht sst, kun ei vaihda ollenkaan, eix jeh? *
    Hyvt ljyt suodattimineen maksavat ja siihen plle vaihto-operaatio ja jteljyst huolehtiminen, ja tm kaikki ihan turhaan. Nykyaikaiset ljyt ovat sen verran hyvi aineita, ett eip minua ainakaan huoleta pyrn moottorin "sypyminen". Kest tasan varmasti ihan samat kilometrit.

    Saanen viel muistuttaa, ett jteljy on ongelmajtett. Miksi sit pitisi tietentahtoen tuottaa ylimrist?
  21. #51
    Kyll t juttu on niin, ett koko hommasta syntyy niin helewetinmoiset kustannukset, vaikkei konttaa tai muuten srje kalustoa, ettei se nyt jostakin ljynvaihosta voi eik saa olla kiinni.

    Minpoikapa viel vaihdatan suodattimenkin joka ljynvaihdon yhteydess.

    Ja ne ljyt ennen talviseisokkia.
    Ja uudestaan kesll ennen juhannusta.

    Niin, t Honda VFR Vtec'iin erittin hyvin sopiva ljy

    'HONDA GN4 or HP4 (Without Moly) 4-stroke oil,
    API serviceclassification SF, SG or higher. JASO 4T service classification: MA Viscosity SAE 10W-40'

    maksaa 4 litraa vaihdettuna suodattimen kanssa
    yhteens semmoisen 38-45 eur.

    Kohtuullista ja sielunrauha silyy.

    -jami
    Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
    Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
    'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
  22. #52
    Lainaa (Hannula @ Syys. 01 2006,12:44) kirjoitti
    Kysyin Nesteelt, onko suositus ljynvaihdosta talviseisokin ajaksi oikeasti miten tarpeellista, ja tss on vastaus:

    -----

    Moottoriljy olisi hyv vaihtaa ennen talvisilytyst,
    eiks nesteellkin sanota ett OLISI hyv vaihtaa

    tappeeluu tappeeluu ! !
    saapihan oman pyrns sahata vaikka rautasahalla palasiksi jos haluaa tai harjata hammasharjalla puhtaaksi .
    mitenkhn tuo pakoputkien suojaaminen sispuolelta *kun sit palamisjtett on siell varmasti aika paljon.

    Kaverin -68 GoldWingi laitettiin ajoon taannoin kun se oli seisonu jossain ladossa nelj tai viisi vuotta niin ei kehveli lhtenny napista heti kyntiin vaikka pyritti ja bensaa oli .
    Ja sit kun lhti kvi millon kahdella tai kolmella pytyll eik kunnolla satu kymn ollenkaan ennen kun purettiin kaasarit .

    Sillon nin sypymisjlki ja kuivunutta ja kovettunutta mss kaasuttimen seosputkissa joka ei lhteny pois kun sellaisilla suuttimien kunnostusrasseilla .
    No tmhn oli siis bensiinist eik ljyst johtuvaa juttua .

    Vuonna 1993 aukaisin Morris Minin moottorin joka oli seissyt ulkona katon alla kyttmtt kait kaksikymment vuotta .
    Siinhn sylinteriryhm on valurautaa ja vaihteiston kuoret kevytvalua ja rattaisto mit lienee .
    Sama ljy kuitenkin moottorissa ja vaihteistossa .
    Harmi kun ei sillon nit tikitaalivehkeit ollu eik muutenkaan tullu ikuistettua tekemisin mutta en mitn oleellista sypymist havainnu laitteissa.

    Tehdmp testi jokkainen nyt tss lopputalvesta.
    Muistelkaapan koska viimeks kytitte kirvestnne ??
    Kyk kahtomassa joko ter on ruosteessa . Eik vain aika nopiasti ruostu ihan kuivaksi kun on jnyt.
    Jos on niin hakataan puita niin kauvan ett ruosteet lhtee ja loppu talaven riitt ettei tuu kotoven kanssa rutinata .
    Nyt sitte voijelkaa kuka Delvakilla ja kuka millkin ljylln mit purkistaan lyt kirveen tern toinen sivu ja sitten toinen sivu voidellaan oman pyrn nykyisell ljyll mit koneesta saa .
    No vaikka kallistaa sen verran konetta ett muutama tippa sormeen tarttuu tyttkorkista .
    Nyt sitten ootellaa sen viis kuukautta ja kuvat kirveist tnne .



    Triumph Tiger 800 XRX

  23. #53
    Uskokee nyt hyvt immeiset, ettei se kylm ljy viiless talvitilassa mitn pahaa sille koneelle tee. Ne viimeiset ajelut, kun ljy on 120 oC lmptilassa, se kuluttaa kovetta, koska kemialliset reaktiot on kiinni lmptilasta.

    Jokainen 10 oC nousu kiihdytt sypymisi rikki-yhdisteiden takia 2-kertaiseksi. ELi jos silytt prtkssi koko talven noin 10 asteen tuntumassa, sen edellisen ljynvaihdon aikaiset korroosiot on tapahtunut jo kesll, koska talvella on viile.

    En toki kiell, etteik uusia oljyj kannttasi vuosihuollossa vaihtaa, mutta se ett olisi pakko vaihtaa korroosion pelossa on potaskaa. Tuo normaali kyntilmpinen kone ja sen kiertvt nesteet tekee 1000-kertaa pahempaa jlke moottorille, joka seisoo paikallaan ja on viiless.

    Kaikista trkrint on tehd huollot oikeilla huoltovleill sek kytt hyvi synteettisi ljyj, jotka oikeasti pit moottoria puhtaana. Suodattimet vaan aina vaihtoon samalla kuin litkutkin, niin ei tarvitse murehtia.

    -M
    ZZR 1400-09

    "Pin helvetti menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
  24. #54
    ljyt ji vaihtamatta , akku unohtu kiinni , ketjut rasvaamatta , no kerkesin pest kumminkin

    Toivottavasti ei kone syvy kokonaan lhtee varmaa laakistakin kyntiin 6kk seisomisen jlkeen
  25. #55
    mun mielest tuo ljyjankutus on jotenkin turha , ,
    jos ees kerran tai kaks kuussa ottaa pienet lmmt
    pannulle.
    jos joku on niin viisas et voi perustella mulle syyn vaihtaa ljyt
    kurapyrn syksyll ja esim. siit eteenpin kerran kuussa,,?
    ajoa ei paljoo mut kumminkin. katupelinkin pannun saa kuumaksi vaikka joka piv jos silytyspaikka oikee.
    ymmrrn kyl et jos mopoa ei kertaakaan laiteta tulille
    talven aikana , voi ljyn muuttuneet ominaisuudet saada jotain aikasex.
    tuntuu vaan rahastukselta.?
    esim auto.. pakkanen n.20 ast- kymn- ajo n. 2km-
    ja taas seisoo pivn. tuo toistuu joka piv talven mittaan.
    eiks tuo mopo oo ees puolilmpims tallissa paremmas talles?
  26. #56
    Lupaan kysy tt asiaa kunhan tuo voiteluainekurssi koulussa alkaa. Nytts olevan ihan Nesteelt luennoija puolessa vliss kurssia.

    Ainakaan Etel-Suomen talviin en rupee ylimrsi ljynvaihtoja tekemn, kun ei oo kun maksimissaan kuukauden ajotaukoja.
  27. #57
    Vaihteleekohan ne tuolla pyr ja autoliikkeiss ljyt ja bensat ajamattomiin vehkeisiin aina puolen vuoden vlein

    Sotketaan nyt soppaa sen verran, ett puhutaan bensasta vlill. Kaiken bensan olen ajamalla tankista tuhonnut. Ikin en ole viitsinyt (14 vuoteen) ltrt besaa pois talvisilytyksen takia tai ostaa sit "silytysainetta" jota mopoliikkeiss mielelln myyvt. 5-6 kuukautta on kuitenkin aika lyhyt aika...

    Edellisell pyrll ajoin 100 000km

    seventtivrttifemttituutti
  28. #58
    Lainaa (honra750 @ Tammi. 21 2009,23:49) kirjoitti
    Edellisell pyrll ajoin 100 000km

    Oliko kone jo sypynyt aivan piloille, psik sill ajamaan ollenkaan
  29. #59
    Lainaa (Nitrous @ Tammi. 21 2009,22:57) kirjoitti
    Lupaan kysy tt asiaa kunhan tuo voiteluainekurssi koulussa alkaa. Nytts olevan ihan Nesteelt luennoija puolessa vliss kurssia.

    Ainakaan Etel-Suomen talviin en rupee ylimrsi ljynvaihtoja tekemn, kun ei oo kun maksimissaan kuukauden ajotaukoja.
    Jaahas, nyt ois muutama luento aiheesta kuunneltuna, eli voi jotain vastatakin. Oli muuten nesteelt luennoitsija, tm tiedoksi salaliittoteorioiden ystville.

    Nykyisiss ljyiss on lisaineistusta n. 20-30% ja loppuosa koostuu ns. perusljyist, jotka voivat olla mineraali- tai synteettispohjaisia, tai niden sekoitusta. Sill onko ljy mineraalia vai synteettist ei ole tss niin vli, vaan trkempi asia on ymmrt tuota lisaineistusta.

    Lisaineistus koostuu mm. viskositeetti-indeksin parantajasta, erilaisista pesevist aineosista ja hapetuksen kestoa parantavista osista.

    ljylle on moottorissa mrtty tietty vaihtovli. Tm vaihtovli perustuu kytnnss niden ljyn lisaineiden kestoikn, sill ne kuluvat kytss. Kun lisaineistus on kytetty ljyst loppuun, alkaa siihen kerty huomattavan nopeasti likaa, jolloin ljyn ominaisuudet huononevat ratkaisevasti. Mys ljyn kyky vastustaa happojen muodostusta romahtaa.

    Tuo happojen muodostuminen on diesel-moottoreissa suurempi ongelma kuin bensakoneissa.

    Talvisilytyksen kannalta nkisin asian siis nin: Jos seuraava ljynvaihto osottaa jo nurkan takana, kannattaa ne ljyt vaihtaa jo syksyll, mutta kytnnss mitn merkittv vahinkoa ei tuon vanhan ljyn pitisi koneessa aiheuttaa. Jos taas olet vaihtanut ljyt skettin, ei ole mitn syyt vaihtaa ljyj talvea varten. Samoin kevll on turha vaihtaa ljyj jos olet vaihtanut ne jo syksyll, tai seuraavaan ljynvaihtoon on viel matkaa.

    Asiaa tietenkin muuttuu, jos koneeseen on kertynyt huomattavia mri kondenssivett, tai sinne on pssyt vuotamaan talven aikana bensaa.

    Tiesittek muuten, ett etenkin kylmkynnistyksiss ljyn sekaan psee polttoainetta, joten jos ajat paljon lyhytt matkaa, tekee koneelle hyv pstell joskus kunnon lenkki, ett polttoaine haihtuu ljyn seasta pois.

    Korkean laatuluokan ljy on todennkisesti moottorille parempi, mutta joidenkin pyrien kytkin ja vaihteisto toimivat paremmin alemman laatuluokan ljyll, jossa on vhemmn kitkaa vhentv lisaineistusta.

    Edit. Poistettu Delvacia epoikeudenmukaisesti alentanut lause. Tilalle tuo yll oleva.



  30.  
  31. #60
    Lainaa (Le Motard @ Tammi. 20 2008,12:40) kirjoitti
    Lainaa (Puppe 67 @ Marras. 06 2007,13:16) kirjoitti
    ...niin laitetaan se ladattu akku paikoilleen ja moottori kyntiin ja kone lmpimksi. Tmn jlkeen vaihdetaan vasta uusi suodatin paikoilleen, jolloin saadaan talven jljilt kondensoitunut vesi siihen vanhaan suodattimeen. Ja nm toimenpiteet siis koskevat ulkosilytyst , ilman lmptilojen vaihdellessa edes takas plussan molemmin puolin ....
    Jos kone kytetn lmpimksi, niin miten se vesi oikein tulee sen suodattimen mukana sielt ulos, kun ljy pyrht liikkeelle ja kuuma metalli hyrystytt tmn olemattoman mrn kondenssivett?

    En ole kyll keksinyt muuta keinoa saada suodatinta irti pyrst ilman, ett ljyt tulevat pihalle, kuin irroittaa kone ja knt se ylsalaisin. Jos suodatin irroitetaan normaalisti lmpimst koneesta, niin sielthn tulee muutenkin kaikki pihalle, oli se sitten ljy tai vett.

    Suodatin on niin huokea tarvike, ett se nyt kannattaa vaihtaa aina, kun pst koneesta kuin koneesta ljyt pihalle.
    Juu totta Mooses, ja sama noi ilmaventtiilit, nekn ei maksa juur mitn , m vaihdan neki aina ku meen tosta Teboilin ohi, ihan vaan et tiedn et ilmat pysyy koneessa...niin juu ja *jokasen reenin jlkeen peseskelen ilmanputsarin ja vaihdan siihen mys ljyt ku ei siihen mee ku pari suhausta, juu ja *noita tulppia m oon kans pyrkiny vaihtaa tmn tst ku mustuvat pirut jos ajelee hiukanki hiljempaa, nekn mitn maksa paremp i vaan vaihtaa ett on sitte *uudet koneessa nekin... *

    tereveisn kauppias heh he...hah haaha ja homma toimii...
    Autovero pois moottoripyrist PERKELE!
Sivu: 2 / 7:sta EnsimminenEnsimminen 1234 ... ViimeinenViimeinen