Sivu: 1 / 7:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:st 30:een 207:sta
  1. #1
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pyllpitj
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jsen
    Kysyin Nesteelt, onko suositus ljynvaihdosta talviseisokin ajaksi oikeasti miten tarpeellista, ja tss on vastaus:

    -----

    Moottoriljy olisi hyv vaihtaa ennen talvisilytyst, jolloin kytetyn moottoriljyn sisltmt eppuhtaudet, ljyyn liuenneet hapot, vesi ja noki poistuvat. ljynvaihdon jlkeen moottoria tulisi kytt hieman, jotta tuoreen moottoriljyn ruosteenestoaineet psevt muodostamaan metallipinnoille tiiviin kosteuden estvn suojakerroksen ja vaikuttamaan tydell teholla.

    Moottoriin psee aina kosteutta kondensoitumisen ja polttoaineen palamisen seurauksena. Yhdess polttoaineen rikin kanssa vesi muodostaa metalleja syvyttvi happoja, jotka ljyn on tehtv vaarattomiksi eli neutraloitava. Lisksi ljyn on estettv ruostuminen kosteuden tiivistyess jhtyvn moottorin metallipinnoille. Moottoriljy sislt pinta-aktiivisia ruosteenestoaineita, jotka peittvt metallipinnat tiiviill suojakerroksella esten kosteuden psyn niihin.

    Talvisilytyksen aikana moottoriljyn sisltvt korroosionestoaineet tekevt tehtvns ja kuluvat siis kyttmttmsskin moottorissa. Vaikka silytyspaikka olisi lmmin talli niin moottoriin on aina jnyt jonkin verran kosteutta ljynvaihdon jlkeenkin. Ainoana ongelmana nen korroosioneston heikkenemisen, muuten ljyn ominaisuudet eivt muutu talvisilytyksen aikana. Kevll voisi ensimmist vaihtovli hieman lyhent jolloin mys eppuhtaudet poistuvat moottorista.

    Lhde: Neste Voiteluaineiden tekninen neuvonta
    1000
  2. #2
    ... jotain piti muistaa
  3. #3
    Mutta mik on tuon ljyn vaihdon tarpeellisuus jos ky vaikka joka viikko talven aikana konetta herkistelemss.

    Sill onhan noita "sunnuntai kuskejakin" paljon joilla tulee htisesti se 1000km kesss, jolloin pyr saattaa seist pitkikin aikoja paikoillaan... eik kukaan puhu ett tarttis ljyt vaihtaa kun laittaa pyrn parkkiin ja lhtee seuraavan kerran kuukauden kuluttua liikenteeseen

    Eli miten talvisilytys lmpimss tallissa poikkeaa kesisest sattumanvaraisesta ajosta, jos kyttelee talven aikana.

    Kysyy nimimerkki: Tietmtn
    Honda CBR1100XX
  4. #4
    No kosteuttahan tiivistyy vasta kun lmptila putoaa kastepisteen alapuolelle. Lmpimss tallissa tt ei tapahdu eli koroosiosta ei tarvitse huolestua.

    Jos joskus ljyt vaihtaa, niin mielelln syksyll. Vhn ajetuilla ljyill voi ihan hyvin jtt seisomaan.

    Toisaalta jos ajatellaan, ett seisovathan autotkin epmrisi aikoja taivasallakin ja eivt ne siit pilalle mene vaikka tuoretta ljy ei olisikaan. Voisi todeta, ett aika teoreettisia ovat nuo veden kondensoitumiset, korroosio ja syvyttvt hapot.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  5. #5
    Lainaa (B12 @ Syys. 01 2006,14:02) kirjoitti
    Toisaalta jos ajatellaan, ett seisovathan autotkin epmrisi aikoja taivasallakin ja eivt ne siit pilalle mene vaikka tuoretta ljy ei olisikaan.
    Ja nykyaikaisissa autoissa vielp Long-Life ljyt sisss => vaihtovli 30tkm/2v = kaksi mrk syksy, talvea, kevtt ja sateista kes, taivasalla. Luulisi jo kondensoituvan Vrt. prtk lmpimss tallissa lpi vuoden ja talvella ei ajeta lainkaan Tosin prtkn mrkkytkin ehk tuo "pikkasen" omaa mssn ljyn sekaan kun ei tuo kuluminen ilmaankaan taida haihtua. Ja tuo mss sitten lytyy vaihteiston rattaiden joukosta
    Honda NTV650 Revere -92 > Suzuki AN400 Burgman -99 > Kawasaki ZR-7S -02 > Honda FJS600 Silverwing -02
  6. #6
    Eip tuossa juurikaan mitn uutta tullut. Teoriassa homma toimii varmasti nin, mutta edelleenkin haluaisin kuulla tapausesimerkin tosielmst miss pyrn moottori on todistettavasti vaurioitunut sen takia, ett se on seisonut talvet vanhoilla ljyill.

    Olen kysellyt tllaista tapausesimerkki ennenkin, mutta edes yht valokuvaa koneen sypyneist sisuskaluista en ole nhnyt. Itse asiassa en muista kenenkn koskaan edes teoriassa epilleen pyrns moottorin hajonneen sen takia, ett se seisoi talven vanhoilla ljyill, todistettavista tapauksista nyt puhumattakaan.

    Tss olisi kanssa yksi juttu mink Myth Bustersin pojat voisivat tutkia.
  7. #7
    Lainaa (Hannula @ Syys. 01 2006,12:44) kirjoitti
    Kysyin Nesteelt, onko suositus ljynvaihdosta talviseisokin ajaksi oikeasti miten tarpeellista, ja tss on vastaus:

    -----
    Yhdess polttoaineen rikin kanssa vesi muodostaa metalleja syvyttvi happoja,

    Lhde: Neste Voiteluaineiden tekninen neuvonta
    Mites kun se Nesteen Futura on nykyn rikitnt? Niin Neste ainakin mainostaa
  8. #8
    Eiks se ollut niin, ett ljyn osuus kustannuksista on niin mittn ettei sill ole merkityst harrastuksessa? Sillain ainakin Delvac -keskusteluissa perusteltiin "oikean" moottoripyrljyn kytt. Niin ettei puhtaiden ljyjen vaihto talveksi ole ainakaan hinnasta kiinni, vaan laiskuudesta, vai kuinka? Gikseriin varmasti ainakin lorahtaa tuoreet delvacit talveksi, on halpaa eik laiskota!
    Honda XL700V Transalp 2009
    ex Suzuki Hayabusa 2008
    ex Kawasaki ZX-6R 636 2006
    ex Suzuki GSX-600R 1997
    ex Honda CBR 600F 1996

    Vain nopeet el..

    http://www.youtube.com/watch?v=yCY2X_TwEDs
  9. #9
    Lainaa (eddie71 @ Syys. 02 2006,09:54) kirjoitti
    Eiks se ollut niin, ett ljyn osuus kustannuksista on niin mittn ettei sill ole merkityst harrastuksessa? Sillain ainakin Delvac -keskusteluissa perusteltiin "oikean" moottoripyrljyn kytt. Niin ettei puhtaiden ljyjen vaihto talveksi ole ainakaan hinnasta kiinni, vaan laiskuudesta, vai kuinka? Gikseriin varmasti ainakin lorahtaa tuoreet delvacit talveksi, on halpaa eik laiskota! *
    Minua taas laiskottaa, ja mieluummin laitan nekin rahat vaikka kaljaan..
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    Moto Guzzi California EV Touring, BMW F650 Funduro
  10. #10
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pyllpitj
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jsen
    Lainaa kirjoitti
    No kosteuttahan tiivistyy vasta kun lmptila putoaa kastepisteen alapuolelle. Lmpimss tallissa tt ei tapahdu eli koroosiosta ei tarvitse huolestua.
    Mutta mik onkaan kastepiste siell motin sisll? Sehn on kovasti umpinainen paketti, joten vesihyryn osapaineen tasautuminen ulkoilmaa vastaavaksi on mutu-pohjalta arvioituna hyvin hidasta.

    Lainaa kirjoitti
    Mites kun se Nesteen Futura on nykyn rikitnt? Niin Neste ainakin mainostaa
    "Tysin rikittmksi" kutsutaan bensaa, jossa rikin mr on alle 10 mg per kilo. EU:n sallima maksimi on vuoden 2005 alusta ollut 50 mg per kilo.
    1000
  11. #11
    Mulla vuotuiset ajomrt vhenee vhenemistn.
    Tn kevn vaihdoin uudet ljyt sek suodattimen koneeseen, ljyt olivat 2 vuotta koneessa ja matkaa kertynyt n. 2000km.
    No tll ajokaudella on thn menness matkaa tullut 1500km enk ne mitn syyt vaihtaa uusia ljyj kun kausi pttyy.
    Silytn mopoa lmpimss tallissa (+15 astetta) eik mielestni kondensiota esiinny merkittvsti kyseisiss lmptiloissa.
    Jokainen tavallaan.
  12. #12
    Lainaa (Wasserschwein @ Syys. 01 2006,15:49) kirjoitti
    Eip tuossa juurikaan mitn uutta tullut. Teoriassa homma toimii varmasti nin, mutta edelleenkin haluaisin kuulla tapausesimerkin tosielmst miss pyrn moottori on todistettavasti vaurioitunut sen takia, ett se on seisonut talvet vanhoilla ljyill.

    Olen kysellyt tllaista tapausesimerkki ennenkin, mutta edes yht valokuvaa koneen sypyneist sisuskaluista en ole nhnyt. Itse asiassa en muista kenenkn koskaan edes teoriassa epilleen pyrns moottorin hajonneen sen takia, ett se seisoi talven vanhoilla ljyill, todistettavista tapauksista nyt puhumattakaan.
    Mahdolliset sypymt voivat olla lhes mikroskooppisen pieni pistesypymi, vaikkapa nokka-akselin nokassa, laakereissa yms..

    Ei vaurio tule esiin samantien, vaan vasta tuhansien - ehkp jopa kymmenien tuhansien kilometrien jlkeen.
    Niist pienist sypymist ne isommat vauriot kuitenkin alkaa. Jos tosiaan vaikkapa nokassa on pienikin sypym, niin nokan pinta rikkoutuu lopulta aivan varmasti kokonaan. Tai vaikkapa pikku ruostepilkku laakerissa, niin laakerille ei voi povata pitk ik.
    Ja kun sitte joku osa alkaa hajota, niin siit irtoaa metallia, joka taas kuluttaa/rikkoo muita paikkoja jne..
    Aika mahdotonta on tietysti jlkeenpin todistaa, ett vaurio alkoi vanhoilla ljyill silyttmisen vuoksi. Ja harva sit varmaan osaa epillkn..

    .
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  13. #13
    Jes.
    olenkin "hieman" ihmetellyt, miksi ljyt joidenkin mielest pitisi vaihtaa mys kevll, jos on syksyll vaihtanut.
  14. #14
    Onhan siell kuitenkin se uusi suodatin?
    Kai siihen j niit pieni palasia?
    Hornet 600 -99
    VTR 1000 -99
    ZRX1200R -06
    SpeedTriple -08
    Busa -09
    FXDCI -06
    FXS -11
  15. #15
    humpuukia...

    Ei varmastikaan ole haittaa vaihdosta (ellet sitten sotke ljyyn korkin suulla olevaa hiekkaa), mutta ihan yht vhn hyty. Aivan sama mit joku myyntitykki nesteelt sanoo.

    Joku voisi kehitt "tuorevoitelusysteemin" miss sama ljy ei kierr koneessa kahdesti. Miettiks sit.
    Hondat TRX70 -86, MTX125R -84, CBR1000RR -08 & CRF450R -06
    Minusta menee ohi vain nopeammat.
    http://www.veepee.fi/
  16. #16
    Hyvinkin maalaisjrjell ajateltu asia jlleen kerran!
    To be or not to be?
  17. #17
    Lainaa (veepee78 @ Marras. 29 2006,16:37) kirjoitti
    Joku voisi kehitt "tuorevoitelusysteemin" miss sama ljy ei kierr koneessa kahdesti. Miettiks sit.
    Voipi hyvinkin olla ett 1000km koneessa pyrinyt ljy on parempaa ominaisuuksiltaan kuin suoraan purkista kaadettu. Moni tuntuu pitvn itsestnselvyyten sit, ett uusi ljy on aina puhdasta, vaikkei se sit vlttmtt ole. ljy puhdistuu vasta kiertessn suodattimen kautta.

    ljyyn voi pst likaa (pieni partikkeleita joita silm ei n) valmistuksessa/silytyksess/vaihdossa. Perfektionistien tulisikin pumpata ljyns pyrn aina suodatinkoneikon lpi....



  18. #18
    Kysyn tt viel suoraan vaikka asiaa sivuttiinkin: jos vaihtaa ljyt ja suodattimen ennen talvisil, miksi sama pitisi tehd viel uudelleen talven jlkeen, jos kerran oljyt on ollut koneessa kytnnss kyttmtt? Bajahillinkin nettisivuilla kun nin muun muassa neuvotaan.
  19. #19
    Ainakii kaikki Ducati-ihmiset tuntuu olevan jotaa ihme ropaajia (tkin) jotenka kysymys sinlln on irrelevantti, ainahaa ljyt vaihetaan ku mylly on auki, ja sit se on paraillaan monesti vuodessa
    Viagra 535

    -En ole vastaan enk puolesta, pinvastoin-
  20. #20
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pyllpitj
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jsen
    Lainaa (tombakille @ Kes. 27 2007,19:13) kirjoitti
    Kysyn tt viel suoraan vaikka asiaa sivuttiinkin: jos vaihtaa ljyt ja suodattimen ennen talvisil, miksi sama pitisi tehd viel uudelleen talven jlkeen, jos kerran oljyt on ollut koneessa kytnnss kyttmtt? Bajahillinkin nettisivuilla kun nin muun muassa neuvotaan.
    Toi alkuperisen tekstin viimeinen kappale ottaa kantaa juuri thn. Filsua ei tarvinne vaihtaa.
    1000
  21. #21
    Lainaa (Hannula @ Syys. 01 2006,12:44) kirjoitti
    Moottoriin psee aina kosteutta kondensoitumisen ja polttoaineen palamisen seurauksena. Yhdess polttoaineen rikin kanssa vesi muodostaa metalleja syvyttvi happoja, jotka ljyn on tehtv vaarattomiksi eli neutraloitava.
    Onko t lause enn ajankohtainen? Eiks ainakin kotimaassa soppa pits olla nykyn rikitnt?
  22. #22
    Vhn aiheen sivusta... Tuli vaan mieleen kun jotkut aina letkauttaa, ett ei thn tarvi niit ljyj vaihtaa, kuhan aina muistaa list uutta silloin tllin.

    Itse kokeilin tt metodia 2.0 litraiseen Toyota Camryn koneeseen, jolla oli ajettu n. 400 tkm. Ajoin ainakin yhden vuoden vaihtamatta ljyj, ehk siis vain vaivaset 20 tkm. ljy oli Mobil 1 rally formula 5W50 aina. ljy lissin n, 1L 2000 km:n matkalla. eli tll 20 tkm:ll lissin siis 10 L ljy! Halpaa ku on. (Kilometrej saattoi olla mys 30 tkm: ja aikaa 1,5 v, en muista enn)

    Auton kytksess ei huomannut mitn eroa. Auto kvi ja kukku moitteetta, hepatkin oli tallessa, siis mit noilla kilometreill pitkin olla.

    Tulin sitten jrkiini ja ptin hetken mielihirist vaihtaa ljyt:

    Kun irrotin suodattimen sen takaa tuli hirve mr paksua ljy, joka ei siis pssyt suodattimen lpi. Suodatin oli siis varmasti ihan tukossa.

    Kun avasin ljypropun, sielt valui lopuksi pitkn aikaa paksua ljy!

    Vaikka ljy palaa moottoritilassa, niin suodatin tekee tytn ja tukkiutuu lopulta. Moottoriljyn tehtv on puhdistaa moottori kaikista eppuhtauksista, ja nin ollen eppuhtaudet valuu ljyn mukana ljypohjaan. Nin ollen on syyt tyhjent se ljypohja aika ajoin.

    Mutta mit tst opimmekaa: Toyota tekee vietvn kestvi koneita ja mobil hyv ljy.

    Eli koska moottorupyriss on vhn toisen laiset vlykset ja kierrosluvut kuin vanhassa 2.0 toyotan koneessa, niin suosittelen vaihtamaan ne ljyt ja suodattimen aika ajoin.

    PS. En luopunut autostani koneen hajoamisen takia, vaan koska vastaantullut pappa kntyi eteeni.

    Pss. Kysymys niille longlife ljyn kyttjille: mihink halvattuun se kaikki moska olisi kadonnut koneesta. Vaihetaanko suodatinta useammin kuin ljyj, jos kytetn longlife ljyj, vai mitenk sen suodattimen lpi voi kulkea enn yhtn mitn.



    Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  23. #23
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pyllpitj
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jsen
    Lainaa (JesseW @ Kes. 28 2007,14:41) kirjoitti
    Lainaa (Hannula @ Syys. 01 2006,12:44) kirjoitti
    Moottoriin psee aina kosteutta kondensoitumisen ja polttoaineen palamisen seurauksena. Yhdess polttoaineen rikin kanssa vesi muodostaa metalleja syvyttvi happoja, jotka ljyn on tehtv vaarattomiksi eli neutraloitava.
    Onko t lause enn ajankohtainen? Eiks ainakin kotimaassa soppa pits olla nykyn rikitnt?
    Tsekkaa 13. viesti tss ketjussa.
    1000
  24. #24
    En silti vaihda ljyj syksyll.

    AR125 -84 --> CBR600F -05 --> CBR1000rr -04/-05 --> GSX1300R K9 --> DR650RSE -93 --> XJR1300 -03
  25. #25
    Lainaa (Hannula @ Kes. 27 2007,19:44) kirjoitti
    Lainaa (tombakille @ Kes. 27 2007,19:13) kirjoitti
    Kysyn tt viel suoraan vaikka asiaa sivuttiinkin: jos vaihtaa ljyt ja suodattimen ennen talvisil, miksi sama pitisi tehd viel uudelleen talven jlkeen, jos kerran oljyt on ollut koneessa kytnnss kyttmtt? Bajahillinkin nettisivuilla kun nin muun muassa neuvotaan.
    Toi alkuperisen tekstin viimeinen kappale ottaa kantaa juuri thn. Filsua ei tarvinne vaihtaa.
    Mun mopo lienee jotain 20 ke:n hintainen, Yammun oma ljynsuodatin maksaa noin 10e. Kannattaako ottaa minknlaista riski noilla hinnoilla?
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Skkijrven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  26. #26
    Vaihdan joka syksy uudet ljyt,vaikka ei olisi kilometrej paljoakaan ljyill takana.Se on kumminkin pienihinta siit,kun tiet ett ei ainekaan ljyjen takia koneeseen tule mitn vikaa talviseisonnan takia.
    Kawoja vuodesta 1984
    Kawa Z1 900 Vm-73
    Kawa ZX 10R Vm-05
  27. #27
    Nestehn jalostaa ja myy ljy, joten on sanomattakin selv, ett he kehottavat vaihtamaan ljyt ennen talviseisontaa.
    Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
    Motorismi on perseest, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
    Vain kyhill on kiire.
  28. #28
    Lainaa (Wasserschwein @ Syys. 01 2006,15:49) kirjoitti
    Eip tuossa juurikaan mitn uutta tullut. Teoriassa homma toimii varmasti nin, mutta edelleenkin haluaisin kuulla tapausesimerkin tosielmst miss pyrn moottori on todistettavasti vaurioitunut sen takia, ett se on seisonut talvet vanhoilla ljyill.

    Olen kysellyt tllaista tapausesimerkki ennenkin, mutta edes yht valokuvaa koneen sypyneist sisuskaluista en ole nhnyt. Itse asiassa en muista kenenkn koskaan edes teoriassa epilleen pyrns moottorin hajonneen sen takia, ett se seisoi talven vanhoilla ljyill, todistettavista tapauksista nyt puhumattakaan.

    Tss olisi kanssa yksi juttu mink Myth Bustersin pojat voisivat tutkia.
    Hyvin paljon samoilla linjoilla. Teoriassa tietysti noin ja jos ei ole rahasta kiinni missn vaiheessa niin uutta ljy vaan koko ajan sisn vaikka 1000 km vlein. Vlill tuntuu ett moottorista ollaan pitvinn parempaa huolta kuin itsesta eli tuossa parikin tuntemaani kaveria ostelee super hyper moottoripyrljyj ja samaan aikaan takarenkaat ajetaan aina kankaille ==> onpahan rahan kytt mietitty hienosti !

    Muutenkin huvittaa tuo moottorin maksimaaliseen kestvyyteen pyrkiminen. Erittin harva oikeasti ajaa itse samalla pyrll tuonne yli 150.000 km patimille, miss oikeasti kaikista nist hifistelyist alkaa vastaa hyty nky. Jos on pyr ostaessaan pttnyt ajaa sill 300.000 ilman remonttia, silloin kannattaa tietysti ottaa kaikki mahdolliset keinot kyttn eli parhaat ljyt, lyhyet vaihtovlit ja viel talveksi puhtaat sisn jne. Yleens vaan paljon ennen jo tulee muista syist vaihdettua uudempaan laitteeseen.

    Mikn ei ole niin trke kuin moottoripyrily, eik sekn ole kovin trke. www.j-helin.net
  29. #29

    Tunnus suljettu
    Liittyi Feb 2007
    Huvikumpu
    Nesteen maksettu mainos.
    -on samantekev,rakastavatko he meit,kunhan kunnioittavat.On samantekev,vihaavatko he meit,kunhan pelkvt-

    -Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Wasserschwein @ Syys. 01 2006,15:49) kirjoitti
    Olen kysellyt tllaista tapausesimerkki ennenkin, mutta edes yht valokuvaa koneen sypyneist sisuskaluista en ole nhnyt. Itse asiassa en muista kenenkn koskaan edes teoriassa epilleen pyrns moottorin hajonneen sen takia, ett se seisoi talven vanhoilla ljyill, todistettavista tapauksista nyt puhumattakaan.
    Epilen vahvasti, ett talven aikana kymttmlle koneelle mitn vaurioita koituu siit, ett ljyn seassa on jotain happoja. Varsinkaan, jos silytyspaikkana on lmmin talli.

    Niden peljttyjen happojen mr on niin vhinen, ett sill tuskin mitn kytnnn vaikutusta on metalliosille, varsinkaan jos ovat modernin tyssynteettisen ljyn seassa.

    Makea vesi taas ei kovin lyttmsti syvyt, eik edes pse ljyn vuoksi kondensoitumaan suoraan millekn pinnalle.

    Tuolla ljynvaihdolla tosin saa npprsti puhdistettua vanhempaa konetta, ja talven aikana on hyv aikaa liotella vanhaa ratsua puhtailla ljyill.

    Siis teoriassahan tuo kuulostaa tysin jrkevlle, syvytthn Coca Colakin kiillett ja perunalastuissa on karsinogeenej ja ties mit myrkkyj, mutta en tied kenenkn joutuneen tekohampaita Coca Colan juonnin takia laitattamaan.
Sivu: 1 / 7:sta 123 ... ViimeinenViimeinen