Eli sunnuntai-iltana konttailtiin Virroilla tiellä 66. Ohi meni useampia motoristeja eli mä olin se, joka mökötti sen sinisen fzr:n vieressä. Tilanteesta voin syyttää vain itseäni. Katselin jonnekin ihan muualle kuin olisi pitänyt, edessä auto oli kääntymässä oikealle (ilmoitti ihan ajoissa ja oikein vilkulla), kun yhtäkkiä huomaan eturenkaan vinkuvan ja nurin siinä mentiin. Seuraavassa tilanteessa katsellaankin pyörän kipunoivan edellä. Jostain syystä reagoin paniikinomaisesti tai automaisesti tilanteessa, jossa ei edes olisi ollut mitään panikoitavaa. Menee kokemattomuuden piikkiin. Eli ollaanhan valppaina sitten siellä liikenteessä!!
Vauriot olivat yllättävän pienet. Miehelle ei käynyt mitään. Isovarpaan kynsi vain kolahti ajosaappaan sisällä siten, että se irtosi. Ajosaappaat (Alpinestars) suojasivat hyvin ja ovat ajokunnossa. Rukan ajopuku suojasi juuri oikeista paikoista. Vasen polvi kärsi eniten. Oikean pakaran kohdalta kului myös miltei puhki. Lisäksi oikean rintataskun kohdalta kului puhki, mistä kärsi eniten Samsungin matkapuhelin. Siitä meni näyttö, mutta kapulalla pystyi kuitenkin soittamaan. Kädessä oli Dainesen lämpimän kelin hanskat, joista vasen on ihan entinen, mutta käsi on sen sijaan täysin kunnossa. Kypärä ei edes osunut maahan eli on täysin naarmuton. Täytyy kyllä olla onnellinen, että oli kunnon ajovarusteet. Vielä ennen reissua pohdiskelin, laitanko farkut vai ajohousut (oli aika lämmin keli). Onneksi näin päin ja jatkossa entistä tiukemmin tuolla linjalla.
Pyörä näyttäisi ainakin ulkoisesti selvinneen aika vähällä. Se liukui vasemmalla kyljellään, jolloin siitä vääntyi kytkinkahva ja vaihdepoljin. Sivukate hankautui puhki, ja vilkku ja peili menevät uusiksi. Muuten ei isompaa, mm. tankissa ei ole naarmun naarmua (ellei vanhoja jälkiä lasketa...).
Huomenna onkin sitten asioita hoidettavana: vakuutusyhtiöön soitto, pyörä korjaamolle, itseni käyttäminen "korjaamolla", jotta voitaisiin todeta, että kunnossa ollaan. Mutta onni kävi onnettomuudessa tällä kertaa ja oli opettavainen tapaus ainakin itselle: pysy hereillä siellä liikenteessä!!
Suuri kiitos Pekalle ja Eilalle, jos luette tätä foorumia. Kahvi ja juttuseura helpottivat kummasti omaa olotilaa ja oli hyvä, että pääsi saman tien purkamaan tuntojaan.![]()
Hyvä ettei käynyt pahemmin, paranemisia.
-Sergei-
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Pikaista paranemista ja onneksi vauriot oli noinkin vähäiset, kuullostaa siltä että niistä selviää euroilla *peukku pystyyn hymiö*
Nyt vaan sitten paljon turvallisia kilometrejä jatkossa![]()
moottoripyöräily, parasta mitä voi housut jalassa tehdä![]()
Kiitos paljon tietoa sisältävästä viestistäsi!
Näistä tapausselostuksista on mielestäni hyötyä kanssamotoristeille (itse kuulun siihen koulukuntaan, että asioita voi oppia ja opiskella lisää, päinvastaisiakin mielipiteitä usein esiintyy). Oli mielenkiintoista lukea tapauksesi.
Olen itsekin kerran lyhyen prätkäilyurani aikana lukinnut etupyörän vauhdissa: olin omissa ajatuksissani () ja havahduin tiessä edessäni olevaan pieneen monttuun. Paniikinomaisesti etunen lukkoon, sitten kun järki alkoi toimimaan niin etunen auki. Pelkällä tuurilla pysyin pystyssä. Tuo jarrutus on prätkällä yllättävän vaikeaa, jos ei syystä tai toisesta keskity siihen.
Älä hommaa tulehdusta siihen isovarpaaseen näillä kesän helteillä. Kunnon kamat oli paikallaan...
Hyvää kesänjatkoa ja toivotaan prätkän vaurioiden olevan mahdollisimman pienet!
Terveisin Antti
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Olihan sopivasti onnea taskussasi. Hyvä että euroilla selvisit ja kipeällä kynnellä. Turvallisia kilometrejä kesääsi kunhan saat mopottimen ajokuntoon.
![]()
![]()
VT750C2 -2000
Taisin nähdä pyöräs tänään KX-Centerin pihassa. Siellä oli kuvaukseen sopiva sininen Fasu. Yllättävän pienet vauriot tosiaan.(weicca78 @ Heinä. 03 2006,01:24) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Kiitoksia kaikille myötätunnosta!(jyke @ Heinä. 04 2006,00:20) kirjoitti
Kävin eilen näyttämässä itseäni lääkärillä ja ehjäksi mut todettiin. Hiukan sekavaa tekstiä sisälsi tuo mun eka viesti, mutta se oli kirjoitettu heti, kun kotiin pääsin. Taisi olla vielä pieni shokki päällä. Itsekin luen mielenkiinnolla näitä tapausselostuksia, koska niistä voi ottaa aina opiksi. Ja kaikkeahan ei tarvitsisi itse kokeilla...
"Tarkka" tapahtumapaikka oli siis tiellä numero 66 ennen oikealle kääntyvää risteystä, jossa luki "Virrat" valkoisella pohjalla. Tulin Kurusta päin. Tapahtuma-aika oli n. 19:45, ja kyllä siinä useampi motoristi ohi meni eli varmaan orgilaisiakin oli joukossa.
Ja todellakin, KX-Centerillä mun pyörä on. Eilen se oli siinä edessä, kun sitä ei voinut sunnuntai-iltana sisällekään viedä. Korjausten hinta-arvio oli sitä luokkaa, että kaskosta nuo on otettava. Hintaa nostaa tietysti erikoisväri, mutta eihän se näy muussa, kuin ensi vuoden vakuutusmaksuissa![]()
Jaahas, vakuutustarkastaja katsoi pyörän ja korjausarvio oli sen verran korkea, että menisi lunastukseen. Toisena vaihtoehtona on, että saisin 90% korjaussummasta (miinus omavastuu) ja voisin itse kasata pyörän kokoon. Mitäs mieltä täällä ollaan, mitä mun kannattaisi tehdä?
Kiva että kolhuilla selvisit itse, etkä mennyt "lunastukseen"(weicca78 @ Heinä. 10 2006,16:19) kirjoitti
Jos runko yms. ns oleelliset-/turvallisuusasiat ovat kunnossa, ota rahat. Naarmuthan vaan lisää katu-uskottavuutta. *
Tietenkin jos taas itsetunto kestää ajaa naarmuisella fillarilla. Mut kun oleellisimmat osat uusii, jää käyttörahaa kummasti. Tosin sitten vaihtaessa ne joutuu aika pitkälle "tulouttamaan" mut hyvällä tuurilla jokusen saturaisen hankkii.
Mut ensin kannattaa miettiä mitä pyörältä odottaa: pitääkö sen olla kiiltävä ja tiptop kunnossa, vai pelkästään menopeli.
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Jos meinaat prätkää vaihtaa parin vuoden sisällä, niin sitäkin puolta kannattaa miettiä.
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Joo, tässä odottelen korjaamolta selvitystä yksityiskohdista eli millaisia osia tarvitaan ja kuinka paljon.(PSmo @ Heinä. 10 2006,16:59) kirjoitti
Erehdyin vilkaisemaan nettimotoa, että millaisia pyöriä siellä on myynnissä. Tilikin näyttää liian iloiselta, niin tuli jotain hassuja ajatuksia pyörän päivityksestä. Kauanhan tuo vanhakin on ehtinyt nurkissa olemaan...![]()
Niin, meinasitko, että nyt olisi mahku saada tuosta vanhasta paremmat rahat? Kieltämättä ajatus kävi mielessä niin kuin tuosta edellisestä postista ilmenee(Koris @ Heinä. 10 2006,17:11) kirjoitti
![]()
En. Mietin vain, että jos nyt otat hynät ja parin vuoden päästä vaihdat, voi naarmuisella pelillä olla aika huono vaihtoarvo. Ja osa fyrkista sulla kuitenkin menee nyt siihen korjaukseen.(weicca78 @ Heinä. 10 2006,17:15) kirjoitti
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Pyöräthän on toki halvempia, jos ei oo vaihturia.(weicca78 @ Heinä. 10 2006,17:15) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother