Tulokset 1:stä 3:een 3:sta
  1. #1
    Aikeissa mennä Itävaltaan Mamman kanssa syyskuun alussa. Oletteko käyttäneet Ferien Wohnungeja. Mitä pitää ottaa huomioon ja voitko suositella jotain ?
  2. #2
    Tuo Ferien Wohnung on hieman häilyvä käsite, mutta periaatteessa se on erillinen mökki / vaunu / huoneisto, joita vuokraavat yksityiset gasthaus-yrittäjät. Näin se siis ainakin minun käytännön kokemuksen mukaan menee.

    On se sitten gasthaus, fw tai pieni hotelli, niin parhaat vaihtoehdot löytyvät kun päräytät paikkakunnan turisti-infoon ja alat kyselemään hyvää ja edullista majoitusta. Siellä on yleensä ajantasainen tieto vapaista paikoista ja soittelevat tarvittaessa. Kannattaa hommata se katto pään päälle hyvissä ajoin illalla niin säästyy hermot kun ei tarvitse pimeän tullen ihmetellä, että mistähän sitä punkan löytää. Itsellä on tapana ollut etsiä majapaikka klo 18 mennessä, jää sitten ilta aikaa tutustua paikalliseen menoon.

    Yleinen tapa tuollapäin maailmaa on se, että saat käydä tsekkaamassa mökin/huoneen ennenkuin teet päätöksen. Syyskuussa ei pitäisi olla mitään ongelmaa majapaikan löytymisen suhteen ja kyllä tuo gasthaus-majoitus (joihin lasken myös nuo fw:t) on aivan ehdoton majoitusmuoto. Voi valita aivan keskustasta tai hieman sivummalta. Ei niin pientä kylää ettei torin laidalla olisi gasthausia. Hinta ei päätä huimaa, varsinkin jos majoittuu hieman pienemmillä paikkakunnilla. Niin, ja Saksan puolella on melkolailla samat systeemit, ehkä hieman halvempaa.
  3.  
  4. #3
    Olen yöpynyt useita kertoja "ferienwohnungissa" ja erilaisissa majataloissa. Tuo "lomahuoneisto" on mun makuun mukavin, kun on oma huoneisto, usein erilliset makuuhuone, olohuone ja keittiö. Hintakin on usein samaa tasoa pelkän huoneen kanssa. Itävallassa itse olen maksanut 40-50 euroa/yö/2 henkeä.

    Noita voi helposti hakea netin kautta ja varata etukäteen. Kaikki eivät tosin ota lyhyeksi ajaksi. Ne missä itse olen ollut ovat olleet kaikki siistejä ja viihtyisiä. Lakanoiden kuuluminen ehkä kannattaa varmistaa. Hintaan usein lisätään myös loppusiivous ja jotain veroja. Kannattaa myös kysyä "Gästekartea" ja saako sillä jotain etuja. Lermoosissa esim. kuului uimalan käyttö hintaan.

    Suosittelu vaikeaa, kaikki olleet hyviä joissa olen ollut Itävallassa ja Saksassa; Sveitsissä on vähän arvokkaampaa ja halvimmista on tullut käännyttyä jopa ovelta pois.

    Nyt heinäkuussa varattu Bad Hofgasteinista ferienwohnung viikoksi...

    jussi