Sivu: 2 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 176:sta
  1. #31
    Finnlinesilta sai myös smoton jäsenryhmänä alennuksen, olikohan se nyt mopo ilmaiseksi. Joulukuussa menin uudella paatilla Hesasta Travemündeen. Ainoa vaan, että oli perillä klo 21 ja mopo viimeisessä nurkassa, joten lähempänä 22 pääsin ulos. Tyhmä aika, kun heti pitäisi mennä etsimään hotellia. Itse suhasin kyllä suoraan Hollantiin kyläilemään.
    Dixi et animam levavi
  2. #32
    Välillä Helsinki-Tallinna, kannattaa ainakin harkita mopon sitomista itse. Viime keväänä oli sellainen meri, että laivan kaupan hyllyiltä tuli viinakset lattialle. Ihmeen kaupalla pyörät eivät saaneet vahinkoja.
  3. #33
    Lainaa (MadMax @ Touko. 27 2006,17:21) kirjoitti
    Joo, tosta pyörän sidonnastahan on väännetty kättä joka suuntaan mutt edelleen palautan mieliin ett mopon vaihde vapaalle ja sivuseisontatuelle, .............Ja tuo vaihde on tosiaan hyvä jättää vapaalle, pieni edestakainen nytkytys, jollaista koko laivamatka on, vaikkapa vain 12 tunnin ajan, ei ainakaan paranna vaihteistoa/voimansiirtoa.
    hmmm.. tosta 'vapaa vai ykkönen' näytti olevan tasan kahta mielipidettä. voiko toi 'nytkytys' tosiaan muka rasittaa voimansiirtoa joka on valmistettu kestämään kymmenien tuhansien kilometrien rasitukset ja jopa isotehoisen koneen revittelyn? saisko vähän enemmän fysiikkaa perusteluihin...? oliko mielessä jotain sellaista että paikallaan ollessa öljy ei roisku rattaisiin, joten nytkyttävät kuivina???
    Senior Highway Bomber

    Ride Loud - Ride Proud

    Kawasaki z750s -05
  4. #34
    Lainaa (Panikka @ Kesä. 30 2006,00:53) kirjoitti
    "Yhden pyörän penkin toppaukset meni viime vuonna paskaksi kun sedät veti liinan penkin yli."

    Minulle on käynyt Suomenlahden ylitysten kanssa samoin, tänä keväänä uusin satulan päällisen enkä enää anna vetää hihnoja *satulan yli vaan sen alta rungon päältä.
    Mä olen yleensä laittanut ajohanskat penkin ja liinan väliin suojaamaan. Auttaa ainakin naarmuihin ja likaan, jota usein irtoaa p..kasista hihnoista.

    Toinen kätevä käyttökohde hanskoille on käyttää niitä lukitsemaan etujarrukahva.
    -Kyseessä on siis käsinejarru, jonka saa aikaiseksi kietomalla hanskassa usein olevan Velcro ranneremmin tiukalle kahvan ja jarrukahvan ympäri.
    Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantansseja
  5. #35
    Lainaa (Mammutti @ Maalis. 26 2007,16:02) kirjoitti
    Lainaa (MadMax @ Touko. 27 2006,17:21) kirjoitti
    Joo, tosta pyörän sidonnastahan on väännetty kättä joka suuntaan mutt edelleen palautan mieliin ett mopon vaihde vapaalle ja sivuseisontatuelle, .............Ja tuo vaihde on tosiaan hyvä jättää vapaalle, pieni edestakainen nytkytys, jollaista koko laivamatka on, vaikkapa vain 12 tunnin ajan, ei ainakaan paranna vaihteistoa/voimansiirtoa.
    hmmm.. tosta 'vapaa vai ykkönen' näytti olevan tasan kahta mielipidettä. voiko toi 'nytkytys' tosiaan muka rasittaa voimansiirtoa joka on valmistettu kestämään kymmenien tuhansien kilometrien rasitukset ja jopa isotehoisen koneen revittelyn? saisko vähän enemmän fysiikkaa perusteluihin...? oliko mielessä jotain sellaista että paikallaan ollessa öljy ei roisku rattaisiin, joten nytkyttävät kuivina???
    Vai että vielä vaihdelaatikko/voimansiirto kärsii tuosta? kesän paras vitsi..

    Nämä on taas sarjassamme tietämättömän ihmisen kuulopuheet kiertoon *

    -mika-
  6. #36
    Entinen pitkäkeula kulki ruottin välit ilman liinoja. Mopon keula vain kohti laivan kylkeä, vaihde päällä sivuseisontatuelle (ei muuta ollukkaa) Yksi pyöräkiila potkaistiin napakasti seisontatuen vastakkaiselle puolelle runkoputken alle. Siinä se. Tää tietty vaatii matalan ja katteettoman mopon.
    Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista.
  7. #37
    Täällä monet ovat antaneet vihjeitä vettenpäällä liikkumista varten. Tässä kokemusta junalla matkustamisesta.

    Menneenä kesänä tuuppasin moponi pohjoisen junaan. Vaunua lastatessa kävi ilmi, että mopojen kohdalla VR ei ota vastuuta sitomisesta eikä siten mahdollisista vahingoista. Apua kyllä sateli kahden asemamiehenkin voimalla.

    Sitomisohje oli poikittain (oikea kylki menosuuntaa), sivutuelle ja neljällä liinalla kiinni, onneksi uunituorreessa autovaunussa oli puhtaita liinoja riittävästi tähän sitomisleikkiin. Edestä mahdollisimman ylhäältä, käytännössä tangosta, yksi liina vasemmalle ja toinen oikealle etuviistoon lattiaan niin pitkälle kuin ylettyi. Takarungosta vastaavasti vasemmalle ja oikealle takaviistoon lattiaan kiinni.

    Kaikki mikä pyörään jäi piti olla tulevasti kiinni. Liinoista punottuun hämähäkinverkkoon sivulaukut eivät enään sopineet kiinni, joten laukut oli roudattava matkustajavaunuun.

    Pyörät olivat takuulla kiinni - hyvä olikin, sillä matkalla juna nykäisi kerran siihen malliin, että heppoisemmin kiinnitetty mopo olisi ollut nurin.
  8. #38
    Lainaa (lalli @ Maalis. 05 2007,18:24) kirjoitti
    Välillä Helsinki-Tallinna, kannattaa ainakin harkita mopon sitomista itse.
    Eivät halunneet Eckeröllä antaa sidontaliinoja, hävikki on kuulemma niin suurta. Lopulta heltyivät. Olis meillä kyllä omatkin olleet, mutta ei jaksettu kaivaa esille.
    Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
  9. #39
    Lainaa (R1100RS @ Maalis. 29 2007,20:33) kirjoitti
    Toinen kätevä käyttökohde hanskoille on käyttää niitä lukitsemaan etujarrukahva.
    -Kyseessä on siis käsinejarru, jonka saa aikaiseksi kietomalla hanskassa usein olevan Velcro ranneremmin tiukalle kahvan ja jarrukahvan ympäri.
    Minä tein tuollaisen koukun ennen reissulle lähtöä, kun sattui autotallin perältä sopivan vahvaa rosterilankaa löytymään. Jarrukahvan kohdalle piti laittaa vielä kutistemuovia, mutta sopivaa ei sattunut olemaan. Kun koukkua ei tarvi, sen voi helposti sujauttaa (ainakin pannarissa) vasemman puoleiseen "hanskalokeroon".







    Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
  10. #40
    Eiks kumilenkki oo fiksuin tapa lukita etujarru?
  11. #41
    Lainaa (Köpi @ Kesä. 14 2007,21:54) kirjoitti
    Eiks kumilenkki oo fiksuin tapa lukita etujarru?
    Nippusidekin käy!
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  12. #42
    Lainaa (ttuttu @ Kesä. 14 2007,22:00) kirjoitti
    Lainaa (Köpi @ Kesä. 14 2007,21:54) kirjoitti
    Eiks kumilenkki oo fiksuin tapa lukita etujarru?
    Nippusidekin käy! *
    No mutta:

    1. kumilenkki mahtuu helposti taskuun
    2. kumilenkki helppo ja nopea kiinnittää kahvaan
    3. kumilenkki pysyy automaattisesti kireänä
    4. kumilenkki helppo ja nopea irrottaa lähtiessä kahvasta
    5. kumilenkki mahtuu taas helposti taskuun jne.
  13. #43
    Kuinka pitkät kiinnitysliinat kannattaa hankkia ja kuinka monta eli riittääkö 2 x 2m vai 2 x 4 m tai jotain muuta.
    Kawa ER5, Honda CBF 600 S, Suzuki SFV650 Gladius, Kawa Vulcan 650
  14. #44
    Tältä kesältä kokemus:

    Silja Europa; "laita siihen vaan, ei ole liinoja eikä tarvita, koskaan ei oo kaatunut"...

    Viking Amorella; "tuossa nurkassa noita olis liinoja, jos haluut, vaikket sä varmaan niit tarvi"...

    Kiiloja löytyi molemmista, jotka törkkäsin alle, ettei liiku eikä kaadu.
  15. #45
    (poistettu tili)
    Toinen kokemus tältä kesältä:

    Finnlinesilla ystävällinen kansimies kiinnitti meidän pyörät, yhdellä liinalla molemmin puolin. Ja kiiloja oli käytettävissä.

    Aika avuliaita ovat olleet myös Viikkarilla ja Siljalla aiempina kesinä.
  16. #46
    Luettuani, näin Euroopan reisuun jälkeen, viestejä, ajattelin kantaa korteni kekoon.

    Menomatkalla Tallinnaan Superfastillä liinoja jaossa, minulla tosin omat mukana. Kansimies tuli auttamaan kiinnityksissä iloisesti. Ei ollut ongelmia.

    Paluumatkalla Puttgardenista Rödbyhavniin keli oli sitten TODELLA paha. Paatti keinui aivan hullusti, joka suuntaan. Kaikki pyörät olivat autokannella nurin (2 kpl). Kiinnitysmahdollisuuksia oli varsin vähänlaisesti (ei kunnon pisteitä lattialla, vain varustamon oma kiinnikejärjestelmä, joka tuli lattian rajasta yli penkin ja taas lattiaan), ja sekin varsin heppoisen oloinen. Aikaakin niin vähän kiinnittää, ettei kyennyt omia virityksiä tekemään. Kansipoikakin oli sitä mieltä, että kyllä ne aina on pystyssä pysynyt... No ei siis pysyneet, ...kele!

    Mun Ducati meni kyljelleen lattialle, mutta saksalaisen kaverin enduro kaatui ruotsalaisen Peugeotin päälle... Laivayhtiö suostui korvaamaan sakemannin ja ruotsalaisen vauriot, mulle toivottivat hauskaa matkaa... Jokainen voi vetää tästä omat johtopäätöksensä.

    Mutta kyllä niitä rakkineita kannattaa kiinnittää, kunnolla. Siinä kelissä ei jousitus kyllä olisi ottanut vastaa mitään
    Yamaha XJ 600 -98 -> Ducati ST2 -02 -> Honda VFR -07 ->
    * * * * * * * * * * * * * * * Kawasaki ZX-10R -09

    * * * * * * * * * * Jawa 175cc vm.1957 kunnostusprojekti
  17. #47
    Äskettäin tuli mentyä Vikingillä Tukholma-Turku ja takas, ja Scandlinesilla Trelleborg-Rostock ja takasin päin Sassnitz-Trelleborg.

    Vikingillä oli sikäli ärsyttävä meininki että pyörät käsketään laittamaan liian ahtaasti, väleissä ei tahdo mahtua liikkumaan. Ja lattiassa on tietyin välein kiinnityskoukut tai "ruusut" eli sellaiset neliapilan näköiset kolot liinoille, mutta henkilökunta ohjaa laittamaan pyörät niin että koukkujen välit ei täsmää vaan osa pyöristä on suoraan lattiakoukkujen päällä jne. Mutta luovaa hulluutta käyttämällä aina sen kiinni saa johonkin.

    Henkilökunta ei neuvo ennen kuin kysyy, joten aktiivinen kannattaa olla. Ja itse sidoin pyörän aina vaikka Vikingillä ei kuulemma olisi tarvinnut.

    Kumikiiloja löytyi joka laivalta, mutta Scandlinesin Sassnitzin laivassa ei ollut liinoja, vain narunpätkiä. Joten se yksi oma liina kannattaa ottaa mukaan, ei paljoa paina eikä maksa.

    Kannet ja rampit oli märkänä yllättävän liukkaita (vaikka täällä oli tullut jo varoituksia luettua). Ne oli niin liukkaita että ajosaapaskin luisti niissä, joten tarkkana saa olla liikkeisään.
    Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
  18. #48
    Mites superfastillä mentäessä helsinki-rostok väliä, jos haluaa ensimmäisten joukossa ulos laivasta mennäkkö laivaan ensimmäisenä vai viimesenä?`Mukana siis auto ja MP. Eli siis mistä päästä laiva lastataan helsingissä ja kummasta päästä tyhjennetään Rostokissa?
  19. #49
    (poistettu tili)
    Lainaa (dago @ Heinä. 08 2007,10:23) kirjoitti
    Mites superfastillä mentäessä helsinki-rostok väliä, jos haluaa ensimmäisten joukossa ulos laivasta mennäkkö laivaan ensimmäisenä vai viimesenä?`Mukana siis auto ja MP. Eli siis mistä päästä laiva lastataan helsingissä ja kummasta päästä tyhjennetään Rostokissa?
    Tuosta paatista en tiedä, mutta on tiedä yhtään paattia josta peruuteltas ulos. Ekalla on hyhvät mahdollisuudet tulla ekana ulos, tosin prätkät parkkeerataan minne henkilökunta käskee joten prätkällä ei voi edes arvailla pääsekö ekana vai vikana ulos.
  20. #50
    En nyt jaksanut lukea kaikkea mitä tässä foorumissa oli mutta kysyn kumminkin.Elikä jos laittaa etupyörän laivan sivua päin niin kummalle puolelle sivutuen pitäisi jäädä?Onko sillä vaikutusta?
    Kirjastotäti
  21. #51
    Miten parkkeeraisitte / kiinnittäisitte matkapyörän Hki-Travemunde välille? Mitä on täältä niksejä lukenut; pyörä pitkittäin menosuuntaan, sivutuelle, jarru kuminauhalla kiinni, eturengas sidotaan sivutukeen...
  22. #52
    jos jotain laivayhtiötä pitää suositella niin finnlinkkiä kappellskär-naantali välillä. Kansimiehet sitoo pyörät kiinni+palvelu laivalla erittäin hyvää. Matkan hintaan kuuluu pari ruokaa ja hytit ovat siistejä.
    Muutamana kerran seawindillä mennyt aikaisemmin, niin ekalla kerralla ei löytynyt liinoja kuin yks ja kun alkoi sitomaan pyörää niin alettiin jo ajamaan autokannelta pois, toisella kerralla liinoja sai etsiä itse pitkin autokantta kun miehistöä ei näkynyt missään.
    Suzuki GSX-R 1000 K4 Kawasaki ZX-9r -01 Yamaha YZ 250 -89

    ex:ät
    Kawasaki ZX-9r -94, KMX 125 -89, KX 125 -89 ja KX 80 -88
    Honda CBR 600f -94
  23. #53
    samaa mieltä, pari viikkoa sitten käytettiin finnlinkkiä välillä kappellskär-naantali hinta 120 eur sis. 2 hlö, moottoripyörä sekä illalliset ja aamiaiset seisovasta pöydästä ja tietty hytti, tosin pyörä jouduttiin sitomaan itse mutta se ei ollut ongelma.
    Kawa ER5, Honda CBF 600 S, Suzuki SFV650 Gladius, Kawa Vulcan 650
  24. #54
    Pari viikkoa sitten menimme Helsinki-Tukholma välin Viking Mariellalla. 2 ukkoa, 2 pyörää ja b-luokan hytti..199e.

    Ennen laivaan menoa saimme autokaistalla olevasta luukusta tilausvahvistusta vastaan liput laivaan. Tarkastivat samalla hytinvaraajan passin. Samalla sanottiin mille kaistalle voimme mennä jonottamaan laivaan pääsyä.

    Kansimies radiopuhelimen kanssa sitten keräsi meitä motoristejä sellaisen paketin kasaan ja menimme kerralla laivaan kansimiesten varaamaan paikkaan, rekkojen väliin.

    Tämän jälkeen kansimies antoi korillisen liinoja joilla pyörän voi sitoa, lattiassa oleviin "koukkuihin". Kertoili kyllä, että harva sitoo ja ettei ikinä ole pyörä kaatunut...sitoi tai ei.

    Huomionarvoista on, että Tukholman päässä oli vastassa poliisisedät, jotka puhalluttivat jokaisen autokannelta ajavan. Ja ruotsissahan tuo promilleraja on sitten 0.2. Olkaa tarkkana!



    ...Life`s a series of goodbyes...
    -Yamaha FZ6-
  25. #55
    Kiva lukea vaikka laivalla on menty ja paljo niin tuli uusia ajatuksia. Itse olen aina sitonut ison Guzzin keskituelle, kiila takarenkaan väliin ja kaksista lipparaudoista edessä ja takana molemmin puolin yhdellä liinalla. Mutta.Nyt lähdetäänkin kevyellä muoviluodilla ja jarrulukko oli hyvä idea samoin omat liinat ja satulan irroitus. Itkivät kaksi vuotta sitten laivalla että täkki menee kuopalle kun vedin Guzzin kiinni johon vastasin: entässitte?
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  26. #56
    Lainaa (poku @ Elo. 01 2007,00:39) kirjoitti
    Itse olen aina sitonut ison Guzzin keskituelle, kiila takarenkaan väliin ja kaksista lipparaudoista edessä ja takana molemmin puolin yhdellä liinalla.
    Tuossa takaisin Saksan reissusta kun tulin Tukholmasta Sea Windillä niin siellä joku kansimiesten esimies vähän neuvoi ja sanoi ettei koskaan keskituelle, vaan aina sivutuelle.

    Sea Windillä menin mennen tullen ja liinat olivat omasta takaa mukana. Ainoa vika tosiaan oli se että kiinnityspisteet ei sopineet sitten millään ensin, onneksi takaisin tullessa laiva oli melkein tyhjä autokannella niin pääsi paremmin sovittelemaan paikkaa. Rödby - Puttgarden välillä käytin laivan omaa järjestelmää. No ei kyllä pahempaa merenkäyntiäkään ollut.
  27. #57
    Laivalla määrätään hyvinkin tarkkaan, mihin ja miten moposi kiinnität! Ei siinä juurikaan ole mahdollisuutta itse vaikuttaa asiaan. Olen ajatellut asian niin, että jos kaatuu, niin vakuutusyhtiön kautta.... Varustamohan on täysin vastuussa kuljettamastaan lastista. Ja onhan se omakin Kasko olemassa.
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  28. #58
    Viime perjantain kokemuksia Vikingin Amorellalta. Henkilökunta käytännössä kielsi sitomasta! Pyörät olivat niin ahtaasti, ettei keskimmäisiin pyöriin liinoja olisi väliin mahtunutkaan. Itse aloin reunassa olevaa pyörääni sitomaan, jolloin sain kuulla vittuilua, että vaatii 170 metriä korkeat aallot ennen kuin pyörä kaatuu *. Pyörät olivat siis kannella poikittain paikassa, jossa ei ollut mitään sidontamahdollisuuksia esim. lattiaan. No, yksikään pyörä ei kyllä sitomattakaan kaatunut. Keli oli kyllä hyvä.

    Vastaavasti Isabellalla ja Eckerö Linellä sai sitoa rauhassa ja hyvin pyöränsä.
    Harrikka
  29. #59
    Lainaa (ttuttu @ Elo. 01 2007,09:42) kirjoitti
    Laivalla määrätään hyvinkin tarkkaan, mihin ja miten moposi kiinnität! Ei siinä juurikaan ole mahdollisuutta itse vaikuttaa asiaan. Olen ajatellut asian niin, että jos kaatuu, niin vakuutusyhtiön kautta.... Varustamohan on täysin vastuussa kuljettamastaan lastista. Ja onhan se omakin Kasko olemassa.
    Itse kolmisen viikon kuluessa reisuun lähtiessä mietin juuri kyseistä aihetta kiinnityksestä ja laivareisusta yleensä. Onhan se kasko olemassa mutta ***ttaako mikään enempiä kun pitäis laivasta ulostautua ja sattuu vaikka puuttumaan puolet katteista, jalkatappi, toinen peili ja vilkut, vaikka etulamppukin halki ja rikki ja sit kolmisentuhattakilsaa vielä edessä suunniteltua matkaa....
    No juu eipäs nyt liiotella tai manata enempiä, mut kyllä lähtee parit liinat omastatakaa matkaan. Enkä ole niin huolissani Turku-Tukholma-välistä mut Norja-Islanti-matkalla ja takastullessa saattaa jo jonkinnäköistä merenkäyntiä olla... No siitä enempi tuonnenpana, jahka saan reissukertomuksen alulle, johan sitä jo tässä innosta mykkyrässä ootellaan.........
    Syteen tai saveen ja pubiin...
    ______________________
    Honda VFR 800 VTEC
    Buell XB12S (sold)
    Kawasaki ZX6R (sold)
  30.  
  31. #60
    Todetaan nyt tännekin, vaikka ei ihan ajankohtaista olekaan, niin varustamohan ei ota vastuuta pyöristä, muuta kuin siinä tapauksessa, että ne vahingoittavat muuta lastia (lähinnä autoja), eli jos pyöräsi kaatuu, on se puhtaasti omalla vastuullasi. Sinähän sen sinne laivaan kiinnitätkin... Omakohtaista kokemusta on Saksan ja Tanskan väliltä...
    Yamaha XJ 600 -98 -> Ducati ST2 -02 -> Honda VFR -07 ->
    * * * * * * * * * * * * * * * Kawasaki ZX-10R -09

    * * * * * * * * * * Jawa 175cc vm.1957 kunnostusprojekti
Sivu: 2 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen