Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Tervehdys.

    Ostin tuollaisen pyörän kesäksi jotta pääsee pyöräilyn makuun =)

    Nyt askarruttaa muutama asia

    Mitä öljyä tuossa kannattaa käyttää ja joutuuko käyttämään lisäaineita kytkimen takia ?

    Öljytilavuus ?

    kuinka usein nuo kannattaa vaihtaa ?

    Löytyykö jostain kyseiseen pyörään ohjekirjaa tai muuta sellaista ?

    Laittelen kysymyksiä lisää kunhan tulee mieleen.
  2. #2
    Tervetuloa Genesis-jengiin;-) Kyllähän FZ:lla mopoilun makuun pääsee, jos peli on vaan kunnossa.
    Moottoriöljyn vaihtomäärä on aika tarkkaan 3 litraa. On parempi käyttää prätkiin tarkoitettuja öljyjä (koska niissä oikea lisäaineistus), sillä härvelin kytkin on pikkuisen alimitoitettu. Ite olen käyttänyt Castrolin GPS:ää ja Shellin Advance VSX4:ää, jälkimmäistä vaihteiston toiminnan kannalta paremmalla menestyksellä.
    Öljyt on syytä vaihtaa 5000 kilsan välein. Jos ajat "kesässä" vähemmän kuin edellä mainittu, nii vaihda sitten kerran vuodessa.
    Huoltomanuaaleja kannattaa etsiskellä netistä. Tarjolla on sekä enklannin- että saksankielisiä. Allekirj. hankki aikoinaan saksankielisen.
    Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.
  3. #3
    Kiitos vastauksestasi.

    Kuinka usein kannattaa vaihtaa suodin jokatoinen vai joka kolmas kerta ?

    Mitkä mahtaa olla venttiilien välykset ja onko ne pala vai ruuvisäätöiset ?



  4. #4
    Jos tarkoitat öljynsuodatinta niin vaihda suosiolla joka kerta. Vaihdetaanhan sitä kalsaritkin persepesun jälkeen...yleensä ;)

    JK
    Yamaha FZR 600 -89 -->
    Yamaha YZF 750 R -95
  5. #5
    Lainaa (Duracel @ Touko. 12 2006,16:01) kirjoitti
    Kiitos vastauksestasi.

    Kuinka usein kannattaa vaihtaa suodin jokatoinen vai joka kolmas kerta ?

    Mitkä mahtaa olla venttiilien välykset ja onko ne pala vai ruuvisäätöiset ?
    Palasäätöiset on
    imu 0,11 - 0,20
    pako 0,21-0,30
    --------------
    Road Runners Kouvola
    - "Transu" = Honda Transalp 600
    "Parhaimmillanikin olen vain, keskivertoa huonompi rakastelija"

    "Silikonirinnat naisella on vähän sama, kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä, mutta kyyti ei parane yhtään"
    ...
  6. #6
    Venttiilien välykset on sinällään helppo mitata, mutta säätö onkin jo toinen juttu. Niitä prhanan säätöpaloja ku ei voi muuten vaihtaa kuin ottamalla nokka-akselit pois tieltä...ja sitä ennen tarttee irrottaa jakoketju.
    Tässä jo ehdittiinkin vastata öljyfiltterin osalta, sehän on semmonen irtopurkin (siis suodatinkotelo) sisällä oleva paperisuodatin. Kun avaat sen suodatinkotelon, nii kato missä kunnossa sen kotelon (kuminen) tiivisterengas on. Mikään ei oo ikuista..
    Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.
  7. #7
    Kumihommista puheenollen, kannattaa tarkastaa myös kaasarien kurkut ja imuputket, siis ne kaasarien ja putsarikotelon välissä olevat.
    Ne saattaa vanhemmiten kutistua ja alkavat vuotaa.
    matkasohvalla keuliva kukkahattupelle!
  8. #8
    Jep tuli tarkastettua kurkun ja kaasarin väliset kumit ja niissä on päällepäin halkeamia jo

    Onko jollakin tietoa mistä nuo kumit saa uudet ja mitä mahtaa kustantaa ?
  9. #9
    Jouduin uusimaan ne kumitötteröt pari vuotta sitten. Enpä tiiä, mistä muualta niitä sais ku Yamaha-varaosatiskiltä..en mä ainakaan keksiny muuta vaihtoehtoa. Muistaakseni maksoivat 11-12 eur/zipale eli kyllä köyhää kyykytetään, heh-heh..Mjaa, voishan netistä löytyä toki näitäkin. Ehkäpä Etsivä löytää?
    On muuten mielenkiintoinen homma, kun sellaisen toistakymmentä vuotta paikallaan jököttäneen kumitötterön ottaa pois ja sitten koittaa laittaa takas paikoilleen; eihän siihen enää mene eikä pysy, eikä auta mikään (liukaste)silikoni tai edes se, että pystyy yhden käden haiusliikettä tekemään 40 kilon käsipainolla.
    Toisaalt jos kumitötteröt on huonosti paikoillaan tai hieman rikkinäiset nii sehän ei merkkaa sitä, että kone imis sivuilmaa, mutta onhan se tietty hyvä, että ne on kunnossa.
    No, ne kun saat uusittua huomaat että tuokin on vähän hajallaan ja tuokin on menossa rikki ja tonkin vois uusia...on enemmän kuin ilo omistaa rippikouluiässä oleva jaappanilainen moottoripyörä.
    Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.
  10. #10
    Mulla löytyy FZ:n service manual PDF:nä, koko kaikkine osineen 21 Mb.
    Palkka juoksee....minä en
  11. #11
    Jeps soittelin tänään noista imusarjan ja kaasarin väliin tulevista putkista ja hinnaksi ilmoitti 14,15€/kpl samalla kyselin mitä maksaa kaasarin ja ilmanputsarinväliin tulevat putket ja niille hintaa tuli 14,45€/kpl

    On muuten nuo mikunin kaasuttajien kalvot hieman arvokkaita =) *164€/kpl

    Onkos teistä kukaan laittanut 140 kumia taakse eli sopiiko tuo vielä vanteelle hyvin ?

    jappe74
    laittelin sulle pm:ää



  12. #12
    Mulla on 140 takana, ei mikään paras vaihtoehto.
    Kovasti kantatessa tulee semmoinen "äkillinen"liike kun hypähtää "oikealta" profiililta pois.

    Venojen säädössä ei tartte ketjua ottaa pois.
    Kiristäjä pois, sitten merkit ketjuun ja rattaisiin(varmuuden vuoksi). Ensin pois toinen nokka(nousee senverran että luiskahtaa ylös), säädetään. Nokka paikalleen. Sitten toinen ja jako pysyy kokoajan paikallaan, koska ketju ei irtoa nokalta kertaakaan.
    --------------
    Road Runners Kouvola
    - "Transu" = Honda Transalp 600
    "Parhaimmillanikin olen vain, keskivertoa huonompi rakastelija"

    "Silikonirinnat naisella on vähän sama, kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä, mutta kyyti ei parane yhtään"
    ...
  13. #13
    Ilmeisesti kannattaa ensin mitata välykset ja sitten tilata irtopaloja ?
  14. #14
    Jostain netin oppaasta olen lukenut että FZ:n (pätee mihin tahansa palasäätöiseen) venttiilit kannattaa tehdä niin että tosiaan ensin mittaa (kirjaa tulokset ylös) ja jos säätötarvetta niin tarkastaa onko säätöä tarvitsevat palat keskenään vaihtokelpoiset ja sitten vasta kauppaan hakemaan niitä irtopaloja. Ja voi vielä yrittää tarjota johonkin huoltoliikkeeseen vaihtoa vanhoille paloille, näissä paloissa kun ei juuri tapahdu kulumista/painumista.
    Palkka juoksee....minä en
  15. #15
    Lainaa (Duracel @ Touko. 20 2006,14:41) kirjoitti
    Ilmeisesti kannattaa ensin mitata välykset ja sitten tilata irtopaloja ?
    Mutta niitä oikeankokoisia paloja hieman hankala tilailla, jos ei tiedä minkänumeroiset palat siellä paininkuppien alla nyt on.

    Ainakin paikallinen Yamaha-liike otti vanhat palat vaihdossa, jolloin palan hinnaksi tuli 4 eur ja uudet palat sai heti mukaansa.
    ...
  16. #16
  17. #17
    Olis tuossa kaupan 600 FZR v92 takavanne joka on 4" leveä.

    Mahtaako tuo sopia heittämällä FZ:aan paikalle ?

    Ajattelin jos tuohon laittais 150/70-18 tai 160/60-18 mitenhän tuo mahtais toimia.
  18. #18
    Paha sano kun ei tiiä, passaako se kuussatasen FZR:n vanne siihen suoriltaan, mutta 150/70 kokoinen takarengas ei ainakaan paranna Genesiksen ajotuntumaa - peli haluais jatkaa tangentin suuntaan aina mutkan alussa. Wanha on wanha. Mulla on semmonen nyt alla ja kun sen olen saanut poltettua loppuun, nii laitan kiltisti vakiokokoisen nakin alle.
    Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.
  19. #19
    Lainaa (petrooli @ Kesä. 20 2006,13:59) kirjoitti
    Paha sano kun ei tiiä, passaako se kuussatasen FZR:n vanne siihen suoriltaan, mutta 150/70 kokoinen takarengas ei ainakaan paranna Genesiksen ajotuntumaa - peli haluais jatkaa tangentin suuntaan aina mutkan alussa. Wanha on wanha. Mulla on semmonen nyt alla ja kun sen olen saanut poltettua loppuun, nii laitan kiltisti vakiokokoisen nakin alle.
    Onkos sulla mikä vanne siellä ?

    Jos vakio niin ei ihme että noin tekee kun ei pysy rengas profiilissaan.



  20. #20
    Saattaahan se takavanne olla vakiokokoa, semmosena se aikanaan Saksasta uitettiin. Ja alla oli Misukan 150/70 nakki mallia "slicksi". Ns. rekisteröintikatsastuksessa tuo rengaskoko myös merkittiin otteeseen, vaikka mä vähän siitä protestoin. Ja etuvanteen kooksi otteeseen kirjautui 17 tuumaa...ja mopottimessa on 16 tuuman etufillari. Tyyppikatsastusnumeroksi siunautui uudemman 3KT-mallin, vaikka meikäläisen härveli on mallia 2KK - ehkä se selittää otteen sekoilun renkaskokojen suhteen
    Annyway, seuraava takanakki tulee olemaan 130/80 kokoa, s'on varma. Voishan sen koko pyöränki vaihtaa uudempaan, mut ku menin yhessä arvonsa tuntevassa prätkäliikkeessä käymään, nii myyjä moitti Yammuani "aika vanhaksi" ja alkoi puhua kuluttajansuojalaista. Senhän mä halusinkin kuulla
    Valo(pää)petrooli, pyöriin hurahtanut.
  21.  
  22. #21
    Lainaa jappe74 kirjoitti Katso viesti
    Mulla löytyy FZ:n service manual PDF:nä, koko kaikkine osineen 21 Mb.
    Kiitollisena vastaan otetaan arcolsti.corridoor@gmail.com