Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Mikä on näppärin keino tarkistaa pelaako pyörän laturi niin kuin pitää ? Virrat meinaa akusta karata, ja ennen kuin marssin akkukauppaan, niin pitäs tarkistaa ettei vika oo laturin puolella...

    Mopo käyntiin ja yleismittari + ja - johtoihin vai ? *


    nim.merkillä : ei-mikään-sähkömies
    Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
  2. #2
    joo, just tollai dc(tasasähkö) alue mittariin volttimittaus ja napoihin, kun pyörä ei käy, niin pitäs 12volttia, tai esim joku 12.4volttia löytyä. Pyörä käynnissä pitää löytyä enemmän. Kaikki pyörät ei ihan tyhjäkäynnillä lataa kunnolla, mutta vähän kun nostaa kierroksia, niin pitäs nousta akun napojen jännite 13.7 volttiin, tai ylikin. Jos tulee joku 15volttia, niin se on jo liikaa ja lataussäädin ei toimi.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  3. #3
    Kiitosta pikaisesta vinkistä/neuvosta!

    ...kyllä tämä vaan on hyvä palsta!....
    Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
  4. #4
    Vielä kun tuossa funtsailin uudestaan ongelmaa insinöörin aivoituksilla ja eikös homma mene niin, että kaikki pyörän sähköistä ( pyörän laturilta tulevat ) kiertää akun kautta? Siis valot ym. saavat elantonsa akun kautta? Nyt kun pyörän valot ja muut sähkölaitteet pelaa moitteetta kun pyörä on käynnissä ja vaikka akku on tyhjä, niin eikös laturi kuitenkin siis pelaa?
    Käsittääkseni laturin ollessa kaput, alkaa valot ja muut himmetä kun akun lataus heikkenee....eikö?
    Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
  5. #5
    Lainaa kirjoitti
    Vielä kun tuossa funtsailin uudestaan ongelmaa insinöörin aivoituksilla ja eikös homma mene niin, että kaikki pyörän sähköistä ( pyörän laturilta tulevat ) kiertää akun kautta? Siis valot ym. saavat elantonsa akun kautta? Nyt kun pyörän valot ja muut sähkölaitteet pelaa moitteetta kun pyörä on käynnissä ja vaikka akku on tyhjä, niin eikös laturi kuitenkin siis pelaa?
    Käsittääkseni laturin ollessa kaput, alkaa valot ja muut himmetä kun akun lataus heikkenee....eikö?
    Ja lopulta mopo hyytyy... Just Just.

    Akun oikeeta kuntoo ei oikein kunnolla näe kun kuormittavalla mittarilla.

    Tosin eihän noi mopedin akut kovin kalliita ole...
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
  6. #6
    morjesta vaan, kannattaa tarkastaa samalla ,jos on yleismittari jossa on ampeeripuoli 20A ettei virta purkaannu mihinkään laiteeseen
    + johto irti akusta ja kytke yleismittarin johdot siten että virta kulkee mittarin läpi huomioi mittarissa johtojen paikat on yleensä merkitty viivalla ja siinä A merkintä
    sillä joskus joku rele tai jopa laturi purkaa akun
    papan vetreyttä lisää hevosvoimat persiin alla
  7. #7
    amppeerialueella ei kannata paljon yritellä pyörää käynnistää. menee mittari tai sulake mittarista.

    Amppeerialueella kannattaa pitää mielessä, että mittarin piuhat ovat oikosulussa. eli akun napojen yhdistäminen niillä ja taas meni mittari/mittarin sulake. mittari toimii osana johtoa ja kaikki virta kulkee sen kauttaa A alueella.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  8. #8
    Lainaa (Jussi M @ Touko. 01 2006,16:28) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Vielä kun tuossa funtsailin uudestaan ongelmaa insinöörin aivoituksilla ja eikös homma mene niin, että kaikki pyörän sähköistä ( pyörän laturilta tulevat ) kiertää akun kautta? Siis valot ym. saavat elantonsa akun kautta? Nyt kun pyörän valot ja muut sähkölaitteet pelaa moitteetta kun pyörä on käynnissä ja vaikka akku on tyhjä, niin eikös laturi kuitenkin siis pelaa?
    Käsittääkseni laturin ollessa kaput, alkaa valot ja muut himmetä kun akun lataus heikkenee....eikö?
    Ja lopulta mopo hyytyy... Just Just.

    Akun oikeeta kuntoo ei oikein kunnolla näe kun kuormittavalla mittarilla.

    Tosin eihän noi mopedin akut kovin kalliita ole...
    Kyse tais kyllä olla laturin kunnosta, ei akun. Ja jos ei lataa, ei mopokaan juuri kulje.
  9. #9
    Lainaa (jjari @ Touko. 02 2006,08:32) kirjoitti
    Kyse tais kyllä olla laturin kunnosta, ei akun. Ja jos ei lataa, ei mopokaan juuri kulje.
    Hyvä, just tämän halusinkin kuulla.
    Akku ei niin kallis etteikö raaskisi uutta hommata. Enemmän vaan säikähdin tuota mahd. laturivikaa. Se kun olisi ollut näin ajokauden alussa vähän ikävämpi juttu...

    Marssimpas tänään hakemaan putiikista uuden akun. Jospa sitten ei enää tarvisi tankkauksen jälkeen jännittää mopon käyntiin lähtöä...
    Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
  10. #10
    Juu piti siis sanomani että jos laturi ei toimi, mopo kulkee niin kauan ku akussa on virtaa, mutta kulku loppuu kun virta loppuu.
  11. #11
    Lainaa (GhostSpider @ Touko. 01 2006,16:19) kirjoitti
    Vielä kun tuossa funtsailin uudestaan ongelmaa insinöörin aivoituksilla ja eikös homma mene niin, että kaikki pyörän sähköistä ( pyörän laturilta tulevat ) kiertää akun kautta?
    En ny tiiä noista insinöörin aivoituksista, mutta ei, ei ne mee akun kautta. Akku on varaava paristo. Eli ennenku pyörä käy, tulee saada jostain sähköä, starttia ja kynttilöitä varten. Silloin se tulee akusta. Kun pyörä käy, laturi syöttää akkua korkeampaa jännitettä, eli lataa akkua ja ruokkii koko vehkeen sähkösyöppöjä. Akku ei silloin syötä mitään.

    Lisätään vielä:

    Yksinkertainen tapa tarkistaa ,onko akku finaalissa, on mitata napajännite. Mikäli se ei pysy yli 12 voltin, akku on förbi. On olemassa akkutestereitä, jotka näyttää homman purkauskokeella ja nää älykkäämmät laturit testaa akun kanssa, eikä suostu lataamaan elinkelvotonta tuotetta.

    Kun akku sitten on oikein finaalissa, se on osin oikarissa. Silloin se voi kypsyttää myös laturin. On sitten kallista ”säästämistä”.



    ... jotain piti muistaa
  12. #12
    Lainaa (seku @ Touko. 02 2006,09:06) kirjoitti
    Lainaa (GhostSpider @ Touko. 01 2006,16:19) kirjoitti
    Vielä kun tuossa funtsailin uudestaan ongelmaa insinöörin aivoituksilla ja eikös homma mene niin, että kaikki pyörän sähköistä ( pyörän laturilta tulevat ) kiertää akun kautta?
    En ny tiiä noista insinöörin aivoituksista, mutta ei, ei ne mee akun kautta. Akku on varaava paristo. Eli ennenku pyörä käy, tulee saada jostain sähköä, starttia ja kynttilöitä varten. Silloin se tulee akusta. Kun pyörä käy, laturi syöttää akku korkeampaa jännitettä, eli lataa akkua ja ruokkii koko vehkeen sähkösyöppöjä. Akku ei silloin syötä mitään. *
    Mulla ainakin oma pyörä toimi niin kauan kun akussa oli virtaa kun ei ladannu. Oli joku tasasuuntaaja tms. rikki.
  13. #13
    Lainaa (jjari @ Touko. 02 2006,09:10) kirjoitti
    Mulla ainakin oma pyörä toimi niin kauan kun akussa oli virtaa kun ei ladannu. Oli joku tasasuuntaaja tms. rikki.
    Kyllä se toimii, niin pitkään, kun akussa on "varastosähköä". Se ei kumminkaan oo tarkoitus.

    Tasasuuntaaja tekee tasasähköä akulle. Se vaihtovirtalaturi taas syöttää vaihtosähköä. Jos tasasuuntaus ei toimi, ei akku lataannu.

    Lisätään vielä linkki loistavaan!
    http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....;t=6038



    ... jotain piti muistaa
  14.  
  15. #14
    Lainaa (seku @ Touko. 02 2006,09:16) kirjoitti
    Lainaa (jjari @ Touko. 02 2006,09:10) kirjoitti
    Mulla ainakin oma pyörä toimi niin kauan kun akussa oli virtaa kun ei ladannu. Oli joku tasasuuntaaja tms. rikki.
    Kyllä se toimii, niin pitkään, kun akussa on "varastosähköä". Se ei kumminkaan oo tarkoitus.

    Tasasuuntaaja tekee tasasähköä akulle. Se vaihtovirtalaturi taas syöttää vaihtosähköä. Jos tasasuuntaus ei toimi, ei akku lataannu.
    Vaimoni a*tossa oli joskus tasasuuntaaja rikki. Akun napajännite nousi kyllä mukavasti, mutta akku ei latautunut (vahtovirrralla).
    Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!