Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Tarkoitus lähteä emännän kanssa pariksi viikoksi Baltiaan ennen heinäkuun puoltaväliä (10.7. ?).
    Reitti: Tallinna-Saarenmaa-Pärnu-Jurmala-PUOLA-ja takaisinpäin itä-Viroa koluten. Ei kiirettä, joten keskiajomatka 250 km/päivä.
    Seniorimotoristi
  2. #2
    Lainaa (Mage @ Maalis. 25 2006,10:45) kirjoitti
    Tarkoitus lähteä emännän kanssa pariksi viikoksi Baltiaan ennen heinäkuun puoltaväliä (10.7. ?).
    Reitti: Tallinna-Saarenmaa-Pärnu-Jurmala-PUOLA-ja takaisinpäin itä-Viroa koluten. Ei kiirettä, joten keskiajomatka 250 km/päivä.
    Seniorimotoristi
    Seniorille
    Reitti kuulostaa hyvältä, mutta jättäisin Puolan väliin monestakin syystä. Ajokulttuuri on tosi vaarallinen ja tiet huo-
    noja. Ottaisin tilalle enemmän aikaa Pärnussa ja retkeilisin sieltä vaikkapa Muhun saarelle päiväksi. näet kuinka naiset hoi-
    tavat kotihuoltoa Uraleilla ajaen. Myös Saaremaa ja Hiiumaa o-
    vat mukavia kohteita.Latvia on kaunis maa, samaten Liettua
    Varsinkin Vilnassa saa ajan kulumaan. Varovaisuutta tulee korostaa pyörän suhteen. Kaksi viikkoa on tosi hyvä Loma pi-
    tuudeltaan, mutta jo 250 km päivässä on paljon.
    T:elämysmatkaaja
    Osa-aikainen maanviljelijä, mielipiteeni ovat omia ei välttä-
    mättä oikeita, kun kuulun kukkahattuihin
  3. #3
    Vilna on mulla kyllä edelleen korkkaamatta, ku se jää niin sivuun

    Varmaan tommonen reissu on OK, jossei Balttiassa ole tullut pyörittyä, mutta en kyllä Puolaa jättäisi tolla perusteella pois.

    Ei oo isoja maita, nuo Balttiaan kuuluvat, Puola taas….

    Ei se ajokulttuuri nykyisin Balttiassakaan kovin kaksinen oo. On totta, että Puola on oma lukunsa, mutta seikkailu sinänsä, jos ei oo arka.
    ... jotain piti muistaa
  4. #4
    Latviassa Siguldan kaupunki oli mielenkiintoinen paikka, kartano/linna museo yms. Hyttihissillä yli jokilaakson...
    Ent Neuvostoliiton kelkkailujoukkueet harjoittelivat Siguldan kelkkamäessä . turistit pääsevät kesäaikaan kovaan kyytiin pyörällisiin kelkkoihin . huimaa oli meno
  5. #5
    Lainaa (seku @ Huhti. 18 2006,08:41) kirjoitti
    Vilna on mulla kyllä edelleen korkkaamatta, ku se jää niin sivuun

    Varmaan tommonen reissu on OK, jossei Balttiassa ole tullut pyörittyä, mutta en kyllä Puolaa jättäisi tolla perusteella pois.

    Ei oo isoja maita, nuo Balttiaan kuuluvat, Puola taas….

    Ei se ajokulttuuri nykyisin Balttiassakaan kovin kaksinen oo. On totta, että Puola on oma lukunsa, mutta seikkailu sinänsä, jos ei oo arka. *
    sekulle
    En jaksanut aamulla perustella paremmin kielteistä kantaani
    Puolaan. Maassahan on paljon kulttuuria ja Krakova on katsot-
    tava kaupunki. Varsovahan ei ole. Nykykulttuuri taas on sekoi-
    tus länsimaisesta ja venäläisestä hapatuksesta.Jo molemmat
    rajat lahjuksia kerjäävine tullimiehineen saavat sormenpäät ny-
    kimään nyrkkiin. Onhan siellä keskitysleirejä muistuttamassa kapomentaliteetista. Mitään varsinaisen kaunista en ole sieltä
    löytänyt hiilivodkaa lukuunottamatta. Olen käynyt Puolassa en-
    simmäisen kerran 79 ja sen jälkeen lukemattomia kertoja.Sopo-
    tin festareilla viisi kertaa. Matkustellut ms. Pomeranialla ja pidän Puolan kauneimpana osana juuri Gryyniaa ja Sopotia.
    Nythän kysymyksen esitti nähdäkseni henkilö, joka ei ole käy-nyt balttiassa, eikä Puolassa. Saattaa olla kulttuuri shokkia
    välttääkseen alkuunsa rajata kokemukset Viroon ja Latviaan
    ja opetella pikkuhiljaa oma toiminta ja turvallisuusrajat sekä,
    erilainen ajotapa. Ollin oppivuoden kun käyttää seuraava kesä
    saattaa viedä vaikka kuinka kauas.Anteeksi muistelu, mutta a-
    loitin vuonna 69 ammatikseni ajamaan Neuvostoliittoon, etu-
    päässä silloiseen Leningradíin. Kävin kymmenkunta kertaa Mos-
    kovassa ja kahtena keväänä Kiovassa. Kyllä ensimmäisen vuo-
    den aikana noviisia vietiin kuin pässiä narussa ( olen tässä foo-
    rumissa myös noviisi-vähä naurattaa) sama juttu oli kyllä ajet-
    taessa kannaksen kautta Viroon, Latviaan ja Liettuaan. Yri-
    tettiin kusettaa vähän joka paikassa ja siinä aluksi onnistut-
    tiinkin. Puola oli kuljettajan painajainen. Kolmekymmentä turis-
    tia istui autossani tuntitolkulla ja odotti ruokatunnin loppua. Oli
    dkv-vihkoa tankkausta varten ja lahjontaa. Krakovassa ja Varsovassa söimme hotellissa pihvejä ja katselimme ruokakau-
    pan jonoja kadulla (sata metriä). Eikä se tilanne ole mikskään
    muuttunut. Majoitusta pitävä maamuska kuiskaa korvaan, että
    voisitko maksaa euroilla. Hotellimajoitukset,varsinkin vanhat ovat suoraan Neuvostoliitosta mitä tulee palvelutasoon nähden
    Ei siis varsinainen turistikohde. Maaseutu on hyvin samanlaista
    kuin Latviassa ja Liettuassa. Jos pitää paljon saada kilometriä
    muistojen kirjaan, kannattaa ajaa Prahaan asti. Käydä kunnon
    sotamies Svejk:n kapakassa ja juoda koirakauppojen kunniaksi
    kunnon snapsit. Jokainenhan se kohdaltaan päättää matkareit-
    tinsä, mutta Balttian matkailu kannattaa aloittaa tyvestä puu-
    hun. Ei tarvitse kävellä kotiin.
    Elämysmatkaaja
    Osa-aikainen maanviljelijä, mielipiteeni ovat omia ei välttä-
    mättä oikeita, kun kuulun kukkahattuihin
  6. #6
    Nevadan viesti oli mulla bongaamatta, siksi vastaan vasta nyt. Kokemuksesi Puolasta on kattavampi, kuin minun. Minulle se on toiminut läpikulkureittinä nimenomaan Prahaan ja joskus Berliiniin. Varsovasta olen samaa mieltä, mutta Krakova on näkemättä; josko tänä kesänä…

    >Balttian matkailu kannattaa aloittaa tyvestä puuhun
    Saatat olla hyvinkin oikeassa. Olen pitkin Balttiaa pyörinyt. Se on aika rajallinen läntti, mutta totta, kyllä sitä kaksi viikkoa kiertää.

    Puolassakin on jo monen tasoista hotellimajoitusta. Neuvostohapatus voi toisista olla katoavaa kansanperinnettä, mutta Puola on historiallisesti osoittanut, että niitä ei saa ruotuun. Ny EU yrittää… Siksikin se aloitustaso on kiintoisa.

    Tottahan se on, en minäkään noviiseja oo vieny Puolaan. On se sen verran eksoottinen kokemus, mutta en ollut varma kyselijän ajorutiinista. Voi sen, eksoottisen liikennekulttuurin muuallakin oppia –tai no, ei ihan Puolalaista…
    ... jotain piti muistaa
  7. #7
    Jaa, olen käynyt Puolassa vain pari kertaa, enkä tosiaankaan tarkoitukseni ole vähätellä nevadan kokemuksia Puolasta, mutta minä olen noin pääpiirteissään saanut hyvän kuvan Puolasta ja Puolalaisista. Tietysti suureen maahan mahtuu jos jonkin sortin tallaajaa.

    Yksityisajoneuvolla ei rajalla ole ollut EU-aikana koskaan ongelmia, aikaa on mennyt yleensä vajaa 5 minuuttia, eikä tosiaankaan mitään lahjusten vaatimista tms. Enemmän olen kohdannut ongelmia rajalla Liettuasta Latviaan ja silloinkin nimenomaan Latvialaisten kanssa. Toisaalta allekirjoittaneella tuntuu olevan yleensäkin ongelmia Latvialaisten kanssa, siellä ollaan koko ajan kuppaamassa rahaa, milloin mistäkin palvelusta. Ehkä on vain ollut huonoa tuuria... Ja vieläkään en usko, että olisivat koko kansa mul**uja, ajattelin nimittäin koittaa tulevana suvena josko pystyisi lomailemaan...

    Ai niin, siitä Varsovasta. Mielipiteitä taas, mutta mielestäni oli kaunis kaupunki ja näkemisen arvoinen.

    Toisaalta, kuten nevada tuossa jo kirjoittikin, myös Viro, Latvia, Liettua osastolla on paljon näkemistä, joten miksi mennä merta edemmäs kalaan. Itse ajattelin tosiaan kesällä tehdä noin viikon reissun reitillä Tallinna-Pärnu-Riika-Sigulda-Valga-Tartto ja uskon, että näkemistä piisaa, eikä aika tule pitkäksi. Päivämatkatkin ovat kohtuullisia max. 200 km.

    Ai miksi nuo kaupungit? No, aiemmin kun on ollut Via Balticalla makustamassa, niin on ollut kiire kauas...
    I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
    -Jesco White
  8. #8
    Liettuassa kannattaa ehdottomasti käydä Neringan niemellä ja siellä Nidassa, on todella positiivinen yllätys.
  9. #9
    Puolasta sitä riittää juttua. Hyvä näin. Maa on iso ja maisemat vaihtuvat monenlaisiksi kun vaan viitsii ajaa. Nyt kun on viikon katsellut pyörän päältä näitä kotimaisia kusipäitä auton ratissa, tekee melkein mieli Puolaankin. Olen käynyt Puolassa laivan kanssa kommunistiaikaan jokusen kerran. Silloin se oli merimiesten paratiisi. Viranomaiset eivät olleet niin paskoja kuin itänaapurissa. Rahaa oli helppo "sinksata". Juhlinta ei ollut halpaa vaan erittäin halpaa. Tytöt olivat ja ovat vieläkin kauniita ja tykkäsivät suomalaisista merimiehistä. Meni vähän asian vierestä, mutta menköön. Yksi hieno kaupunki jota ei ole täällä paljon mainittu, jäi mieleen. Se on Wroclaw, entinen Breslau maan lounaisosassa. Todella hieno vanha keskusta täynnä ihmisiä,esiintyjiä, ravintoiloita ja kaljapaikkoja jne.
    Hotelli jonka nimeä en tietenkään enää muista oli siisti joskin vanha ja aamiainen oli ruhtinaallinen. Eikä hintakaan tehnyt tiukkaa vaikka oltiin jo kotiapäin tulossa. Suosittelen lämpimästi. Ei muuta kuin Puolaan!!
  10. #10
    Lainaa (kotka @ Huhti. 19 2006,12:47) kirjoitti
    Puolasta sitä riittää juttua. Hyvä näin. Maa on iso ja maisemat vaihtuvat monenlaisiksi kun vaan viitsii ajaa. Nyt kun on viikon katsellut pyörän päältä näitä kotimaisia kusipäitä auton ratissa, tekee melkein mieli Puolaankin. Olen käynyt Puolassa laivan kanssa kommunistiaikaan jokusen kerran. Silloin se oli merimiesten paratiisi. Viranomaiset eivät olleet niin paskoja kuin itänaapurissa. Rahaa oli helppo "sinksata". Juhlinta ei ollut halpaa vaan erittäin halpaa. Tytöt olivat ja ovat vieläkin kauniita ja tykkäsivät suomalaisista merimiehistä. Meni vähän asian vierestä, mutta menköön. Yksi hieno kaupunki jota ei ole täällä paljon mainittu, jäi mieleen. Se on Wroclaw, entinen Breslau maan lounaisosassa. Todella hieno vanha keskusta täynnä ihmisiä,esiintyjiä, ravintoiloita ja kaljapaikkoja jne.
    Hotelli jonka nimeä en tietenkään enää muista oli siisti joskin vanha ja aamiainen oli ruhtinaallinen. Eikä hintakaan tehnyt tiukkaa vaikka oltiin jo kotiapäin tulossa. Suosittelen lämpimästi. Ei muuta kuin Puolaan!! *
    Kuuleppas nyt Kotka.
    Maailma oli kuin silkkiä vaan kun oltiin kaksvitosia. Olit ilmei-
    sesti seilori ja minä olin bussikuski. Ne kaikki propleemit olivat
    enemmänkin elämän suola ja kasvattivat ihmisenä. Edullinen
    valuutanvaihto niin Puolassa kuin Lenskissäkin teki meistä mil-
    jonäärejä. Vanhalla nahkatakilla Jaltalla joi ja porsasteli kuusi
    miestä viikon ja jäi vielä nippu jäljellekin. Olen ajellut kaverini
    kanssa jo monta kesää. Aloittaessamme hän ei ollut käynyt pyörällä yhtään missään kotimaan ulkopuolella. Voi sitä pelon
    määrää. Hän melkein nukkui pyörän vieressä ensimmäisenä ke-
    sänä.Nyt kun vuosia on vierähtänyt, hän on monta kertaa myöntänyt ettei olisi yksin alkuunsa ajanut balttiaan. Siitä oli
    kyse juuri Puolankin kohdalla. Vaikka kielteinen olenkin, olen ta-
    vannut upeita ihmisiä, hyvää ruokaa ja mukaviakin majoitus-
    paikkoja Puolassa. Valitettavasti vaan dollari ajat ovat olleet ja
    menneet.En ole pyörällä ajaessa kovin kaupunkien ja isojen tei-
    den ystävä. Maaseudulla ajellessa tapaa parhaat maisemat ja
    mukavimmat ihmiset, joskus parhaat majatalot.
    En todellakaan halua olla sormenheristäjä, matkaan vaan.
    Kommunismin loppuminen valitettavasti toi matkailijoille enem-
    män varottavia asioita.Mielelläni niistä varoittelen.
    Ainaskin Tallinnassa käännän kahvaa ja totean asioiden olevan kannaltani paljon paremmin, kun pikkukonnat eivät roiku hihassani.
    Sanoit Breslaun olevan hieno kaupunki, olen vanhaan aikaan siellä käynyt ja sun kokemuksesi pitää paikkansa monessakin.
    pienessä kaupungissa Puolassa.
    Siinä olen samaa mieltä mitä sanoit Suomalaisista autoilijoista.
    Jos haluaa päästä hengestään, eiku ajamaan kehä kolmoselle ja olet Raatteen tiellä. Ei viuhu luodit, mutta olo on turvaton.

    Elämysmatkaaja
    Osa-aikainen maanviljelijä, mielipiteeni ovat omia ei välttä-
    mättä oikeita, kun kuulun kukkahattuihin
  11. #11
    Ei mulla oo tarkoitus sen pitemmälle Puolaan ajaa, kuin vaan Suvalkiin, joka on kolmisenkymmentä kilsaa rajalta. Ja sitten takaisinpäin.
  12. #12
    Lainaa (Mage @ Maalis. 25 2006,10:45) kirjoitti
    Tarkoitus lähteä emännän kanssa pariksi viikoksi Baltiaan ennen heinäkuun puoltaväliä (10.7. ?).
    Reitti: Tallinna-Saarenmaa-Pärnu-Jurmala-PUOLA-ja takaisinpäin itä-Viroa koluten. Ei kiirettä, joten keskiajomatka 250 km/päivä.
    Seniorimotoristi
    Päivitys 22.4.2006-Ajettu autolla Riika-Tallinna.
    Via Baltika välillä Riika Eestin raja.
    Latvian puolella määrätön määrä tietöitä. Viron puolella tiet
    hyviä. Liikenne hidasta ja vaikeaa Latviassa. Kannattaa ottaa
    aikatauluissa huomioon.
    Terv: elämysmatkaaja
    Osa-aikainen maanviljelijä, mielipiteeni ovat omia ei välttä-
    mättä oikeita, kun kuulun kukkahattuihin
  13. #13
    Goldfather
    Viron ja Latvian raja sujuu ainakin linja-autolla kuin tanssi.
    Viime kesältä jos sallitaan pieni muistelu.
    Reissuun lähtiessä aamulla huomasin rahapussini unohtuneen
    kotiin ja eikun kurvaus takaisin. Meidän Belgian paimenkoira
    Rontti oli ulkona ja merkkasi vasemman takarenkaan, huomau-
    tin siitä kyllä hänelle. Latvian puolella ajoin auton tulliin ja passit kerättiin järjestyksessä matkustajilta. Tullialueella kulki
    missin mitoissa oleva naispuolinen rajavartija todella upean do-
    bermannin kanssa. Koira ohimennessään merkkasi saman pyö-
    rän ja siitäkös riemu syntyi. Tyttö haukkui koiran pystyyn ja
    haki ämpärillisen vettä ja harjan ja pesi vastustelustani huo-
    limatta pölykapselin. Kerroin hänelle koirani osuuden juttuun
    ja saimme päivän naurut.
    Yleensä helppo tulli ja vaivaton, koska Viro ei tullaa, ainoas-
    taa Latvia ja viranomaiset ovat hyvin kohteliaita ja hymyile-
    viä
    Terv: Elämysmatkailija
    Osa-aikainen maanviljelijä, mielipiteeni ovat omia ei välttä-
    mättä oikeita, kun kuulun kukkahattuihin
  14. #14
    juuri viime viikolla rahti koneella eli scanialla olin liettuassa sanoisin että liettua ja viro ok teiden osalta latvia täynnä tietöitä viron rajalta riikaan oli 28 liikennevalot ja tie yksi kaistaista aina valojen välin eikä paikalliset välitä valoista meinas olla ahdasta aika ajoin
  15. #15
    Helkkari, onko siellä Latviassa taas tietöitä ? Neljänä viime kesänä ajanut siitä ja esim. se Riikan risteys on ollut aina remontissa. Noista tietöistä sen verran varoitusta, että niissä sadekelin sattuessa tukkii jäähdyttäjänsä aika helposti. Näin kävi minulle 2002 Blackbirdin kanssa. 20 km oli tietyötä ja satoi ==> roiski koko jäähdyttimen keskeltä tukkoon. Tästä viisastuneena asensin Pannariin heeti etulokaron jatkeen.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  16. #16
    Lainaa (hondamania @ Touko. 01 2006,13:51) kirjoitti
    Neljänä viime kesänä ajanut siitä ja esim. se Riikan risteys on ollut aina remontissa.
    No, sen verran helpotusta, että Riikan risteys oli ainakin viime kesänä kunnossa. Tai tietysti mahdollista, että ovat taas laittaneet sen paikan remontiin...
    I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
    -Jesco White
  17. #17
    Lainaa (Godfather @ Touko. 02 2006,07:18) kirjoitti
    Lainaa (hondamania @ Touko. 01 2006,13:51) kirjoitti
    Neljänä viime kesänä ajanut siitä ja esim. se Riikan risteys on ollut aina remontissa.
    No, sen verran helpotusta, että Riikan risteys oli ainakin viime kesänä kunnossa. Tai tietysti mahdollista, että ovat taas laittaneet sen paikan remontiin...
    Riikan risteys on ihan hyvässä iskussa. Tietöitä oli muuten vaan aivan h****tisti molemmin puolin Riikaa ja matka-ajat tuppaavat venymään. Kannattaa harkita myös vaihtoehto reittejä niin saattaa välttyä osalta tietöistä, riippuu tietysti matkasuunnitelmista ja kohdekaupungeista. Offtopicina mielenkiintoinen havainto talvisesta Baltiasta tai paremmínkin liikenteestä: Suomalaisen mittapuun mukaan pieni lumisade niin johan paikalliset körötteli seitsemää-kahdeksaakymppiä motarilla, ihan yksin sai ajella ohituskaistaa *
    "Ohittaminen kannattaa aina"
  18. #18
    Lainaa (nevada @ Huhti. 18 2006,06:34) kirjoitti
    vaikkapa Muhun saarelle päiväksi. näet kuinka naiset hoi-
    tavat kotihuoltoa Uraleilla ajaen.
    Voitko hyvä nimimerkki Nevada kertoa enemmän Muhun saaresta.
    Vaikka Läänemaalla välillä oleilenkin ovat läheisistä saarista Muhu, Kihnu ja Ruhnu jääneet koluamatta. Sen olen "nalina" kuullut, että naiset hoitavat ainakin Kihnussa kaikkit työt peltotöistä ruveten: tyyliin Kihnun naiset hoitavat neljä lasta ja miehen.
    Saarenmaa on varmaan hieno paikka, kun sen oikein oivaltaa. Allekirjoittaneeseen se ei tehnyt minkäänlaista vaikutusta.

    Veitkö pyörän mennessäsi vai olitko jalkamiehenä liikkeellä Muhussa ? jne .

    Ma ei tea !



    Nuoruus on humala ilman viiniä. (Goethe)
  19. #19
    Nevada näyttää olevan tällä hetkellä Unkarissa, pitkällä reissulla muutenkin. Kirjoittelee tonne Matkailu-osioon matka päiväkirjan tyylistä tarinaa.
  20.  
  21. #20
    Niinpä näyttää olevan.
    Lukaisin koko tähänastisen matkakertomuksen, ja sen jälkeen olenkin vaan hyperventiloinut. - Aivan mahtavaa juttua.
    Uusi kun Org:ssa on ei hoksaa aina katsoa vaikkapa päivämääriä jne. - vähän noloa. h
    Nuoruus on humala ilman viiniä. (Goethe)