Kesä tulee ja lumet sulaa! Nyt onkin oman pyörän hankinta ajankohtaista ja pitää tulla tänne kyselemään ku ei itse asioista tarpeeksi tiedä **
Nyt olis harkinnassa joko VFR taikka CBR. Eli olis mukava tietää hieman taustaa ko. pyöristä, tarkoitan siis mahdollisia tyyppivikoja, omia kokemuksia ym. VFR (750) on muistaakseni vm.-92 tai -91... Ajettu 82tkm. Tietääkseni kone on tehty kestämään, menee avaamatta 200tkm, tai niin ainakin olen kuullut *![]()
Toinen vaihtoehto olis sitten tuo CBR (1000). Vm -88 ja ajettu rapiat 120tkm. Kumpainenkin taitaa olla ihan ok matka-ajossa, sellaista siis on luvassa kun työmatka on päivttäin 120km *![]()
Kiitoksia jo etukäteen jos joku vaivautuu neuvomaan *![]()
Benelli RZ 125cc -> Yamaha TZR -> Kawasaki ZX-9R -> Yamaha XT 600 (Varastettu) -> Kawasaki Er-6n
VFR:ää keuhun, jos noista pitää valita. V4-kone on mukava ja kestää hyvin. Vääntää tasaisen mukavasti. Ajoin -91 VFR:llä jotain 20tkm ensimmäisenä kesänä, kun se mulla oli. Avovaimokin ajeli sillä muutaman tonnin ja hyvin sujui ajo siltäkin, vaikka oli ainoa pyörä jota on autokoulun jälkeen ajanut. Noita 90-91 VFR:iä pitäisi saada jo alle 4000€, jopa 3500€. Kaupat tietysti pyytä ihan mitä sattuu, mutta ei kannata paljon yli 4000€ maksaa, vaikka olisikin hyväkuntoinen.
Lisää VFR:stä. Silla on hyvä ajaa joka paikassa. Se ei ole paras missään vaan hyvä kaikessa. Tehtiin yksi Saksanreissu 2-päällä, paljon sekalaista ajelua ja noin kymmenen ratapäivää. Radalla kallistusvarat rajoittaa mutkissa kanttailua.
Noista vaihotehdoista ilman muuta VFR.
Toi Cebari on sitä vanhakoppasta mallia, kapee takakummi ja muutenki todella antiikkisen näkönen.
VFR on loistava pyörä niin yksin kuin kaksinkin ajettaessa. Paljon puhutaan Vihverön suuresta kulutuksesta, mutta 3 VFR:n kokemuksella voi sanoa, ettei juuri 5 l enempää kuluta, paitsi tietysti jos kunnolla luukuttaa.
Vie matkustajan ja tavarat ( lue. 3 laukkua + tankkilaukku) todella komeesti. Kone kestää maailman tappiin ja ajoasento on mukavan lievä etukeno!
En voi muuta kuin suositella. Cebari VFR:n rinnalla todella painava ja kömpelö lehmä!
Ääni Vifferille.
Itse laitoin viime kesänä -93 mallin VFR:n ja toisena vaihtoehtona oli CBR.
Itse päädyin VFR:ään:
-kestävä; koneella todellakin ajaa paljon jos siitä jaksaa huolehtia. Ei nokka ketjujen vaihtoja kun nokat ohjataan hammasrattailla.
-pieni ruokainen (noin 4l-5l/100) Toki saa menemään jos kääntelee tuppea jatkuvasti nurin. Eli toiminta säde on varsin hyvä.
-Pienemmän ja näppärämmän tuntuinen kun CBR.
-todella mukava vääntö juuri Suomen nopeuksille.
-Itselleni mukava ajoasento.
-Matkapeliksi mukava. Myös vaimokkeen kanssa.
Ja heikkouksia:
-laturin säädin menee. Saa tarvikkeena kuin myös alkup. osana mutta on himppu hintava. Pystyy myös tekemään parannuksia koska johtuu siitä että säädin lämpenee liikaa. Ensinnäkin pitää maadoitukset puhtaana ja kunnossa sekä huolehtii että akku on kunnossa. Toisekeseen auttaa laturin tuuletusta vaikka laitepuhaltimella kuten itse tein. Tästä löytyy paljon netistä tietoa.
-ompelukonemainen ääni joka ei kylläkään itseäni ole tipaakaan häirinnyt.
Omalta osaltani päätyisin VFRään edelisistä. Toki yksilöllinen kunto ratkaisee.
Hmm, siltä näyttää et VFR on se parempi noista kahdesta. Itseäkin juuri tuo cebarin ulkonäkö "haittaa", ei vaan miellytä silmää![]()
Jos nyt tuon VFR:n ostan niin täytyy toivoa että laserin tehoputki tuo hieman miehekkyyttä äänen. Äänihän siis on puolet tehosta![]()
Benelli RZ 125cc -> Yamaha TZR -> Kawasaki ZX-9R -> Yamaha XT 600 (Varastettu) -> Kawasaki Er-6n
Itse olin syksyllä täsmälleen saman pulman edessä.Foorumin asiantuntevan raadin vinkkien perusteella päädyin VFR:ään, eikä harmita yhtään.
Ehdin ajaa jonkun neljä tonnia ennen talviunia, mutta jo tuon kokemuksen perusteella tuntuu todella kivalta pyörältä - kulkee kivasti ja ajo-ominaisuudet ovat tosi jees.
Kulutus on mulla ollut luokkaa 5-5,5 litraa sataselle. Kulutus ei siis ole ongelma, mutta toimintasäde saisi olla pitempi.
Honda CBR 1000 RR -08
Noista ottaisin VFR:n. Toimii kaikessa, on luotettava ja kestävä.
CBR on oudon tuntuinen ajaa, painopiste on ylhäällä, ja hyvän ajoasennon löytäminen oli ainakin minulle vaikean tuntuinen tehtävä. En päässyt pyörän kanssa koskaan sinuiksi. Ainut hyvä puoli vifferiin verrattuna on tehokkaampi kone. Muuta parempaa ei ole.