Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Päivää!

    Motoristina olen jo jotain kerennyt kokea, mutta varsinaista moottoripyörämatkailua en ole kummemmin harrastanut. Muutaman sadan kilometrin lenkeiltä on kokemusta useiltakin kerroilta. Pidemmät reissut ovat vain jääneet väliin.

    Ajattelin tuossa ensi kesänä käydä joillakin reissuilla. Aloitetaan vaikka kotimaan lapista, käydään Virossa tai Ruotsissa ajelemassa.

    Tähän voisikin nyt kerätä vinkkejä mitä aloittelevan matkamotoristin kannattaa ottaa huomioon tuollaisilla retkillä. Kaikki vinkit ovat tervetulleita aina oikeanlaisista ajokalsareista matkansuunnitteluun tai vaikka varusteisiin. Kaikenlaisia vinkkejä siis tähän!!

    Näitä varmaan teiltä kokeneilta kulkijoilta löytyy...?
  2. #2
    JOVAIN OON..!


    varootellu et jos alethaan reissaa laphin tai kauemma, aina Jyykeään tai Varankii asti ni syämes menetät sin!

    (suom: että jos et joka kesä tuonne Lappiin pääse, ni älä käy sitä ensimmäistäkään kertaa...)


  3. #3
    Jo vain oli laaja kysymys. >tuolla< pikkasen vinkkejä euroopan turneelta, käy yleisohjeiksi muuhunkin matkailuun. Sitten täällä .org:n sivuilla on varmaan jo valmiiksi paljon matkailukertomuksia, lueskeleppa niitä. Matkojen pituuksista sen verran että itellä tulee enempi kilsoja kun käy Jänkhällä Jytisemässä kuin Tanskan reissusta. Mikä todistaa että Suomessa voi reissata aikas paljon ennenkuin pitää ajaa kahta kertaa samaa reittiä.
    <p>Teknik sano ryssä kun saranan näki </p>
  4. #4
    Lainaa (Willi Tähti @ Maalis. 07 2006,16:46) kirjoitti
    Jo vain oli laaja kysymys. >tuolla< pikkasen vinkkejä euroopan turneelta, käy yleisohjeiksi muuhunkin matkailuun. Sitten täällä .org:n sivuilla on varmaan jo valmiiksi paljon matkailukertomuksia, lueskeleppa niitä. Matkojen pituuksista sen verran että itellä tulee enempi kilsoja kun käy Jänkhällä Jytisemässä kuin Tanskan reissusta. Mikä todistaa että Suomessa voi reissata aikas paljon ennenkuin pitää ajaa kahta kertaa samaa reittiä.
    Jep

    Kysymys on laaja, mutta uskon että tällainen "vinkkilista" olisi ihan tarpeellinen muillekin kuin minulle.

    Ja onhan tuolla toisella palstalla viestiketju jossa käsitellään koko moottoripyöräilyä koskevia "kikkoja" aloittelijoille...
    Aika kohtuu laaja kysymys sekin kai...
  5. #5
    Lainaa (mchuurre @ Maalis. 07 2006,16:31) kirjoitti
    JOVAIN OON..!


    varootellu et jos alethaan reissaa laphin tai kauemma, aina Jyykeään tai Varankii asti ni syämes menetät sin!
    Juu, kyllä näin on! Aina sitä miettii, että ens kesänä etelään päin, mutta aina kuitenkin Lapista on ittensä löytäny.

    Tosin, sinnehän ajaa päivässä, että onko se edes kunnon matkailua?
    Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
  6. #6
    Lainaa (voima-makkara @ Maalis. 07 2006,15:52) kirjoitti
    Kaikki vinkit ovat tervetulleita aina oikeanlaisista ajokalsareista matkansuunnitteluun tai vaikka varusteisiin. Kaikenlaisia vinkkejä siis tähän!!
    Jos Pohjoiseen halajat, huomaa että porot hyppivät tielle jo Puolangan pohjoispuolelta lähtien :-D Itse varauduin tuohon muutamalla rata-ajoharjoittelukerralla ennen Lapin reissua. Loistavaa harjoitetta kertakaikkiaan, suosittelen.

    Kannattaa muuten varautua tuulen, veden ja jään lisäksi helteeseen. Menomatkalla (Rovaniemi-20 km) -kohdalla oli +30 astetta lasissa ja arain sisällä oli kieltämättä "vähän" lämpöä. Mun condor ei ole paras hellekypärä, rx7 olisi ollut poikaa. Eivätkä danen touring-gore-nahkahanskatkaan tai diadoran halpiskumibootsit sopineet noihin lämpöihin. Tuosta viisastuneena (?) ostin tälle kaudelle kevyemmät hanskat ja kengät. Mun tuurilla tietysti sataa koko kesän....bugger!

    Sateenkestävä karttakirja tuli myös hommattua, on oikein smoton logot ja kaikki :-D
  7. #7
    Varusteluun vaikuttaa olennaisesti myös se minkä tasoisesti aikoo majoittua. Kamaa tulee joltisenkin enemmän leirintäalueita käyttävälle verraten hotellimajoituksiin. Se minkä tilassa menettää niin lompsassa säästää. Mukavuudenhalu vastaavasti antaa tilaa ja maksaa.

    Kaksin matkaillessa hotellien käyttäjän kannattaa budjetoida noin reilu tonni per matkaviikko asumiseen, syömiseen ja bensoihin. Hotellihuone kahdelle on helposti alkaen 40 eetua/yö ja roskaruokaa paremmin ulkona syöminen yli 30 eetua/kerta. Harvoin kuitenkaan pääsee alle sataseen päivä varsinkaan jos vain ajelee jonnekin paikkakunnalle ilman etukäteisvarauksia.
    "Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
  8. #8
    Eiköhän se ole ihan hyvä tapa totutella niin kuin olet suunnitellutkin eli lähialueilla ensin kokeillen. Yhdenkin viikon reissun jälkeen (etenkin leirinnässä) on jo paljon viisaampi varusteiden yms. suhteen. Parin-kolmen kesän jälkeen alkaa olla aika selvää mitä kamaa ottaa mukaan (kannattaa tehdä lista, niin muistaa seuraavalla kerralla) ja muutkin kuviot on suht selviä.

    Yleisiä ohjeita on aika paha antaa, koska makuja on niin monia.
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
  9. #9
    Tässä on muutamia omia ajatuksiani mp-reissuun aikovalle. Minulla on vasta takanani vajaat 20 reissua eripuolille Eurooppaa noin 100000km edestä, mutta joka kerta on oppinut uutta ja lisää.
    Älä tee reittisuunnitelmaa ajallisesti liian tiukaksi ja reitin suhteen liian yksityiskohtaiseksi vaan mieti etukäteen jo kotonasi missä haluaisit käydä ja suunittele ajoreittisi reissussa jo ollessasi seuraavalle päivälle vasta edellisenä iltana ja silloinkin jätä "väljää" myös satunnaisille päähänpistoille, sillä OLETHAN LOMALLA etkä rautaperseajossa!
    Moottoritiet ovat jokapaikassa nopeita siirtymisreittejä paikasta toiseen, mutta niillä ei muuten ole paljon mitään nähtävää, sillä OLETHAN LOMALLA etkä rautaperseajossa!
    Jos viihdyt jossakin etapissa hyvin niin kannattaa miettiä vielä toisenkin päivän kuluttamista siellä samoinkuin jos ja kun tutustut mukaviin muihin matkalaisiin niin yksi mukava ilta lisää mukavassa seurassa on paljon parempi vaihtoehto kuin jättää se viettämättä, sillä OLETHAN LOMALLA etkä rautaperseajossa!
    Jos majoitut reissussasi ZimmerFrei/Gasthaus/Gasthof/hotelleihin tms. (varsinkin keski-euroopassa) niin majapaikan etsiminen kannattaa aloittaa jo iltapäivällä viiden aikoihin, koska sen jälkeen ne täyttyvät *melko (yllättävänkin) nopeasti. Silloin ei tarvitse pelkästään ajaa kylästä-kylään vain majapaikan etsimisen vuoksi, sillä OLETHAN LOMALLA etkä rautaperseajossa!
    Valtava määrä ajokilometrejä lomareissulla ei tee lomaasi yhtään laadukkaammaksi, sillä OLETHAN LOMALLA etkä rautaperseajossa!
    Lopuksi otat mukaan reissulle rennon asenteen, sillä OLETHAN ANSAITULLA LOMALLA!



    Edit-typo



    R1250RT, R1200GS, G650X
  10. #10
    Peltilelun ohjeet oli jautaa, en paljon lisäisi ja suunnittelisin vielä vähemmän, mutta ehkä se olotila aiheutuu kokemuksesta.

    On turha haukkua Lappia, vaikka mun kiintiö tuli vihdoin, viime kesänä, täyteen. Porot on vekkuli ominaispiirre. Olen kumminkin pyörinyt mopollakin Lapissa itse riittämiin, joten miksi se ei olisi aloittelijalle hyvä kohde.

    Jos haluat pysyä skandinaavisen palvelukulttuurin piirissä, mutta haluat heti jotain todella sykähdyttävää, niin eiku Eckerön kautta Grisslehamn’iin siitä Åreen ja Norjaa Geirangeriin. Vähän suorempaa tietä pois, vaikka Funäsdahl’in (???) suorempaa pois. Kyllä siinäkin joku lammas ja poro on väisteltävänä, mutta vähempi.

    Siitä sitten eksoottisempaan Balttiaan (toisella kerralla jo ajotapahtumana vähä boring) ja Geiranger käy pohjustuksena tuleville Alppikokemuksille. Sitä lähestyttäessä bensan riittävyyden kanssa tarkkana!



    ... jotain piti muistaa
  11. #11
    Pukeutumista olen harjoitellut yrityksen ja erehdyksen kautta. Olen niistä tehnyt sivuilleni jotain juttua. Osittain pitäisi varmaan jo päivittääkin, mutta kukin saa ottaa mitä tuntuu omimmalta.
    Sivuilla:
    -Pikaohje pukeutumiseen,-Varustelukierrettä, sekä -Rukka SRO ajoasu, voit löytää jotain vinkkiä siitä mitä itse olen kokenut oikeaksi pukeutumiseksi. Jutut ovat vain omia mielipiteitäni, ei mitään korkeimman sanaa.
    Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
  12. #12
    Hyviä kommentteja (myös pukeutumisesta) jo olikin.
    Lisätään yksi yleisempi:
    Ajokamat pitää tietenkin olla. Itse pidän mukana toisen vaatekerran "vapaa-ajan asuna", ja yritän valita sen niin että sitä voisi (rajoituksin!) käyttää ajaessaankin. Minulla se tarkoittaa farkkuja, tennareita ja t-paitaa. Toista takkia en sentään mukana kanna. (Ja tämä ei ole mikään suositus farkkujen / tennarien käyttöön ajoasuna, onpahan vain toteamus että tulee tilanteita joissa pyörää siirretään lyhyitä matkoja)

    Vaatteet vie tilaa, joten mitään juhla-pukuja en mukaan ota.

    Ja matkan suunnitelusta:
    Minun ensimmäinen matkani etelään oli suunniteltu Luxemburgiin, mutta päädyinkin sitten Pisaan. Minulla ei ollut karttoja mukana. Ja se oli hyvä se
  13. #13
    Enpä kyllä koskaan neuvoisi newbietä että on hyvä kun ei ole karttoja mukana. Tärkeintä on osata liikkua Euroopassa jos sinne lähtee, ja paras jos osaa senkin ilman pakollista turvautumista esim. GPS:ään. Jos alusta asti oppii ajamaan vain Gepsin avulla ei todellisuudessa tiedä kyllä Euroopassa liikkumisesta mitään. Laite voi hajota, tulla toimintahäiriöitä, ym.

    2005 kesällä jouduin puhelimessa neuvomaan kaveria pari krt/pv, kun ajoi Välimereltä ylös ja GPS ei pelannut kunnolla(Garmin), ajoi toistuvasti harhaan reitistä mikä oli katsottu suorimmaksi ylöspäin.

    Mielestäni tärkeätä oppia liikkumaan ensin vain kartan avulla,mutta kun esim. suurempaan kaupunkiin menee, on esim. GPS verraton apulainen helpottamaan reitin löytämistä. Mutta kyllä ensisijaisesti kuljettajan pitäisi olla se joka valitsee reitin.AINA pitäisi olla varmuudeksi sellainen kartta mukana jonka avulla löytää tiensä jos tarve siihen tulee.
  14. #14
    Et, Gari, ihan ymmärtänyt viestiäni. En minä neuvonut ketään käyttämään GPS:ää karttojen sijaan. Tuolla mainitulla Pisan matkallani mninulle _ei_ ollut GPS:ää(kään).

    Ei Euroopa köyhä ole - kyllä sillä tienviittoja riittää ihan joka risteykseen.
    Voihan ne viivat piitää karttaan ja mitata etäisyydet ja tehdä aikataulut jo kotona ennen matkaa. Mutta jos haluaa löytää uusia paikkoja ilman että ne kaikki oli kotona mielessään läpi käynyt, voi karttojen kotiin jättäminen olla ihan oikeasti hyvä ajatus.
  15. #15
    Suomessa matkailusta sanoisin, et jos otat teltan mukaan, et ole sidottu mihinkään aikatauluun.
    Voit jäädä nukkumaan minne haluat.Yöpyä jossain mökissä.. jos sellainen camping tulee vastaan, mut jos ei niin, missä vain metsänreunassa.
    No, jos teltassa yövyt, osta kunnon makuupussikin.
    Ilman telttapatjaa pärjäät, mutta ilman makuupussia et, koska alku- ja loppukesästä voi öisin olla tosi kylmä!
    Tuollainen ohkainen "avaruushuopakin" voi olla poikaa toisinaan.
    Ruokaa saat mistä vain ja milloin vain.
    Sitä voit pitää mukana tai luottaa huoltamoihin..(mut älä välillä Jyväskylä -Lahti yöaikaan...siel ei ole mitään auki; karvaan kokemuksen rintaäänellä) Mut pidä pientä syötävää kuitenkin aina mukana...joskus se käy reissussa se huonokin tuuri..ja kun on väsynyt ja kylmissään, niin pieni haukkapala auttaa virkistymään.Sitten jaksaa taas.
    Jos laitat päälle Goret, et muuta tarvitse matkan aikana.Jos taas puet päällesi nahkaa, laita kunnollinen sadeasu päällimmäiseksi matkatavaroihisi.
    Ja pysähdy laittamaan se heti, jos pilvi tulee päälle, ei paljon enää kannata, kun on ajanut 20 km sateessa ja ajatellut, et kohta se loppuu kuitenkin...
    Muutenkin tuosta laukkujen pakkaamisesta...laita yöpymistarvikkeet ja ruuat alimmas.Kaikki mitä tarvitset ajon aikana ja pysähdyksissä päällimmäiseksi.Helposti saataville.
    Ota mukaan isohkoja muovipusseja, sillä laukut ei aina pidä vettä ja muutoinkin vaihtovaatteet kannataa AINA pakata muovipussin sisään...Muovipusseilla saattaa matkan aikana olla monenlaista käyttöä...
    Jos kengät vuotaa, laita pussi sukan päälle, tai kengän päälle...jos sukat ja kengät on märät, laita pussi jalan päälle...no joo konstit on monet...tulitikut laita muovipussiin...saatat tarvita niitä jossain.
    Puukko, jeesusteippi ja nippusiteet on ehdoton must.
    Litra samaa öljyä mitä on koneessa, kannattaa pitää mukana...Ylimääräinen muovin palanen, jos teltta on halpa...on mukava kuunnella sateen ropinaa..kun sade pysyy ULKOPUOLELLA...
    Muutama ylimääräinen sidontaliina, muutama pyykkipoika,ne on halpoja ja pelastaa monesta pulasta.
    Taskulamppu, jos matkaat Etelä-Suomessa,öisin on pimeää..
    Hyvät kartat..
    Ja vaihtovaatteisiin kannattaa laittaa takki ja lenkkarit...itse aina unohdan, et lomakohteessa on tylsä kävellä moposaappaissa ja -takissa..
    Vaihtovaatteista sen verran, et ota kampetta hellekeliä varten ja kylmää varten.
    Suomi on pitkä maa ja lämpötila vaihtelee.Toiset ajohanskat olis kans kiva olla...ei ole kiva ajaa märillä kamppeilla ja lämmitellä käsiä lohkon päällä..
    Jonkinlaisia kosteuspyyhkeitä vois olla mukana.Kesällä yöaikaan pelloilta nousee pientä valkoista hyttystä, joka liimaa visiirin umpeen..siis jotain märkää sen puhdistamiseen.
    Sit vielä voi ladata tuttujen motoristien numeroita muistiin.Monella porukalla on kerhokämppä ja siellä voi yöpyä matkan varrella.Muutenkin rupattele muiden motoristien kanssa, joita kohtaa huotoasemilla tai missä vaan..
    Etköhän noilla ohjeilla aika pitkälle pärjää jo..
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  16. #16
    Lainaa (peltilelu @ Maalis. 09 2006,13:02) kirjoitti
    Jos majoitut reissussasi ZimmerFrei/Gasthaus/Gasthof/hotelleihin tms. (varsinkin keski-euroopassa) niin majapaikan etsiminen kannattaa aloittaa jo iltapäivällä viiden aikoihin, koska sen jälkeen ne täyttyvät melko (yllättävänkin) nopeasti.
    Koskeeko tämä vain lomasesonkia vai tapahtuuko näin ajankohdasta riippumatta? Nimim. kesäkuuksi reissua suunnitteleva.
  17. #17
    Lainaa (mpuputti @ Maalis. 10 2006,02:41) kirjoitti
    ensimmäinen matkani etelään[/URL] oli suunniteltu Luxemburgiin, mutta päädyinkin sitten Pisaan. Minulla ei ollut karttoja mukana. Ja se oli hyvä se
    olikin mukava matkakertomus...ja mukavan tuntunen reitti..
    vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
  18. #18
    Hyviä vinkkejä etenkin peltilelulta ja Hermannilta.

    Mikä on se perimmäinen ajatus, miksi reissuun lähtee? Onko tarkoitus ajella pitkiä pätkiä aamusta iltaan vai siirtyillä joitain satoja kilometrejä paikasta toiseen, viipyillä parikin päivää samassa paikkaa jne.?

    Ensimmäisten reissujen kilometrien nielemisen sijaan, olen nykyään tykästynyt siihen, että pyrin tekemään siirtymäpäiviä moottoriteillä tai vastaavilla isoilla teillä, ja välillä lyhyempiä päiväetappeja maaseututeillä. Pikkuteillä ajettaessa keskinopeus saattaa jäädä alle kuuteenkymppiin, kun taas moottoritiellä maisema vaihtuu selkeästi vilkkaammin. Usein kauas on pitkä matka, jos sinne haluaa.

    Päivärytmi muutoin sellainen, että suht aikaisin ylös, aamupalta nassuun ja pyörän päälle. Tilanteesta riippuen seuraavaan paikkaan majoittuminen klo 15-19, nopea puhdistautumisrituaali, ja sitten pällistelemään paikallista elämänmenoa, istuksimaan kuppiloissa tms.

    Varsinaista suunnitelua tai majapaikkojen varausta en ole tähän mennessä juuri tehnyt, vaan ainoastaan laivaliput olen varannut ennakkoon ja katsellut myös ennalta kaupunkeja/maisemateitä, joissa olisi mukava käydä. Edellisenä iltana olen sitten lyhyesti miettinyt seuraavan päivän reitin. Jonkinmoista reittisuunnittelua kannattaa mielestäni ennakkoon tehdä, koska: A) se on mukavaa, B) pystyy paremmin hahmottamaan reissuun käytettävän ajan/kilometrimäärän, C)tulee sitten nähtyä ne paikat, mitkä on halunnut, eikä harmita jälkeenpäin.

    Mutta niinkuin moneen kertaan sanottu, jokainen reissaa tavallaan, ja joskus se päättömänä harhailukin on mukavaa.
  19. #19
    Hanskin tapa reissata on aika samanlainen kuin omani. Tosin sillä erolla, että aamulla yleensä tulee nukuttua turhan pitkään.

    Mä olen koittanu melko selkeesti erotella ajopäivät ja paikallaanolopäivät. Yleensä mä olen koittanut tehdä etukäteen muutamat hotellivarauksetkin (joita sitten olen joutunut perumaan kun on tullut jotain mutkia matkaan). Varma majapaikka tekee tiettyä turvallisuutta ja ajopäiviä pääsee tarvittaessa hieman venyttämään eikä iltapäivät kulu hotellin etsimiseen.

    Jos reissaamisesta ei ole kokemusta niin sopivien päivämatkojen määrittäminen on hankalaa. Yksi hyvä keino on suunnitella päivämatkat ehkä aavistuksen lyhkäsiksi ja ajella sitten pikkasen pienempiä teitä tai muuten kiertoreittiä mikäli ajohaluja löytyy. Sopivia päivämatkoja määriteltäessä kannattaa selvitellä kuinka hyvin matka taittuu missäkin.

    Noista pakkausjutuista onkin ollut jo jotain vinkkejä. Valmiit listat joita netistä löytyy ovat varmasti hyvä apu ja runko minkä pohjalta voi sitten suunnitella omaa pakkauslistaa. Yleensä ekoilla reissuilla tulee otettua aivan liikaa tavaraa mukaan.
  20. #20
    No siinähän tuli jo paljon loistavia vinkkejä ja linkkejä! Kiitos kaikille tietoansa jakaneille.

    Vielä vaan lisää hyvät ihmiset kun on alkuun päästy!
  21. #21
    Lainaa (peltilelu @ Maalis. 09 2006,13:02) kirjoitti
    , sillä OLETHAN LOMALLA etkä rautaperseajossa!
    Voi sitä lomallakin yhdistää rautaperseajon. Se on kätevin ja nopein tapa siirtyä mp:lla paikasta toiseen kaukana olevaan paikkaan.
  22. #22
    Tosta mpuputin stoorista on mullakin oppimista. Silti näköjään olen vielä enemmän ”hukassa” reissuillani, koska toi dokumentointikin tahtoo jäädä. Samoissa reissumaastoissa näköjään keksin myös ihan eri reitit.
    ... jotain piti muistaa
  23.  
  24. #23
    Reissun suunnitteluun ja toteuttamiseen vaikuttaa myös se onko liikkeellä yhdellä, kahdella tai jopa useammalla pyörällä eli porukkaa on matkassa enemmän. Omat ajelut ovat painottuneet perheen kanssa liikkumiseen, esimerkkinä vaikkapa 2002 tehty Ruotsin kierros: mukana itseni lisäksi vaimo ja tytär kumpikin omalla pyörällään. Suunnittelin reittiä kohtuullisen tarkkaan, että päivämatkat olisivat kohtuulliset, ehtisi ajella pienempiä teitä ja käydä niissä paikoissa, jotka etukäteen kiinnostivat. Majoitus hoidettiin campingmökeissä, joita ei varattu etukäteen ( pari kertaa kävi kylläkin mielessä... ). Bensaahan tuollaisella porukalla palaa kuin amerikanraudalla, mutta toisaalta ei ollut vaikeuksia tavaroiden kuljetuksessa ( joka pyörässä vähintään sivulaukut ).
    Päivämatkat olivat 200-400 km, alkupuoli reissusta ajettiin jatkuvasti sateessa. Pysähdykset huomioiden keskivauhti oli 50 km/h eli 300 km pätkä vei käytännössä koko iltapäivän. Jos ei aamulla halua lähteä tienpäälle kovin varhain tai paikkakunnalla on mielenkiintoista nähtävää, kannattaa olla pari yötä samassa majoituksessa. Muuten homma on sitä pakkaamista/ajamista/kiirehtimistä ja huonolla tuurilla vielä majoituksen etsimistä iltahämärissä. Ja kaupan päälle hieman perheneuvottelua päivän annista
    Tuo kartaton ajelu sopii paremmin "Lonely Raider" -periaatteella liikkuville, itse haluan tietää minne olen menossa ja missä olen. Ruotsissa oli hankalaa juuri tienumeroiden puuttuminen, piti muistella paikannimiä oikeaa reittiä etsiessä. Tuo navigaattori on varmaan kätevä käytössä, tankkilaukun taskussa olevan kartan tihrustaminen vauhdissa ei paranna turvallisuutta
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05