Fennia korvaa ratalipat normi omavastuulla, kunhan kyseessä ei ole kilpailu tai kilpailuun tähtäävä harjoittelu. Pyysin vakuutusyhtiön edustajaa usemman kerran selvittämään ja varmistamaan tämä asia ennen kuin vaihdoin yhtiötä. Nyt on mustaa valkoisella. Vahinkotilanteen sattuessa vakuutusyhtiölle riittää ratapäivän jarjestäjän taholta annettu lausunto, ettei kyseessä ollut kilvanajotilanne.
-Timo
" Allekirjoittanut on ajanut moottoriradoilla omatoimista harjoittelua, kilpaa ja kouluttaen reilut 200 päivää ja vajaa 10.000 km kaudessa kertaakaan kaatumatta."
kai nyt edes lähellä on käynyt joskus? kyllä kouluttajan pitäs edes kerran kaatua, niin tietäs mistä puhutaan![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Voitko hetian00 laittaa tuon Fennian uuden rataharjottelutiedotteen yleisesti näkyville? Sillä Fennian kotisivuilta löytyvässä liikenne- ja kaskovakuutus pdf-lomakkeessa (1/2005) sanotaan edelleen seuraavasti:
Rajoituksia
Kolarivakuutus ei esimerkiksi korvaa, kun
• osallistut kilpailuun tai sen harjoitteluun tai ajoharjoitteluun yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella tai ajat muuten moottoriradalla, ellei ole kysymyksessä ajokortin hankkimiseen vaadittava ajoharjoittelu
![]()
![]()
![]()
-Villiaasin poika-
Uskoakseni aika harvalla lääkärillä on omakohtaista kokemusta neliraajahalvaantumisesta, mutta tietävät tai ainakin uskovat tietävänsä mistä puhuvat.(jaket @ Huhti. 23 2006,10:01) kirjoitti
Pääsääntöisesti kaatuminen johtuu kuljettajan tekemästä ajovirheestä ja yleisin virhe on omien kykyjen yliarviointi. Jostain syystä miehillä yleisempää kuin naisilla. Ehkä siksi Helsingissä on 1000:tta miestä kohti 1145 naista.
Joskus kaatuminen johtuu ennalta-arvaamattomasta seikasta tai teknisestä viasta. Minulle ei ole sattunut sellaisia, jostain syystä joillekin pari kertaa radalla käyneille noita on sattunut joka kerta. Se on outoa, mutta elämä on mysteeri.
Ehkä tänä kesänä on sitten sen päivän vuoro, jolloin pääsen selittelemään. Kertaakaan en ole vielä kuollut, senkin aika on edessä. Aivotoiminta tosin lienee jo aikapäivää sitten loppunut, mutta veri kiertää vielä, joten eläjäksi luokittelevat.
Jukka Relander
Toiminnanjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
Tässä lainaus sähköpostista, jonka sain Fennian edustajalta:
" Fenniakasko ei korvaa vahinkoa, joka aiheutuu osallistuttaessa kilpailuun tai kilpailun harjoitteluun liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella tai ajettaessa moottoriradalla.
Tuon lauseen osalta ehdot ovat siis yksiselitteiset. Varmistin asian ajoneuvovakuutusten osastolta ja on todella niin, että Fenniakasko korvaa radalla sattuneet vahingot normaalilla (ei siis korotetulla) omavastuulla edellyttäen, ettei kyse ole ollut kilpailusta tai kilpailuun tähtäävästä harjoittelusta, jolloin törkeällä huolimattomuudella on aiheutettu vahinko. Fenniakaskon voimassaolon edellytys rataharjoittelussa on kuitenkin se, että paikalla on esim. moottoripyöräkerhon, ajokoulun tai vastaavan tahon edustaja, jotta voidaan olla täysin varmoja siitä, ettei kyse ole ollut kilpailusta, vaan nimenomaan ajoharjoittelusta."
Lisäksi juttelin puhelimessa tämän edustajan kanssa ja pyysin häntä selvittämään mitä on törkeä huolimattomuus, vastaus oli seuraava: "ajat humalassa tai ajat 320km/h kaiteeseen, normaalit (aika liukuva käsite) radalla käytettävät vauhdit eivät ole törkeää huolimattomuutta."
Minä en aja humalassa ja mun kikseri ei kulje 320km/h, joten asia lienee selvä.
-Timo
hmm..eli mitäs sit toi käytännössä meinaa,että riittää kun joku kyseinen heebo hengailee varikolla *juoden sumppia..kö?? *(hetian00 @ Huhti. 24 2006,16:40) kirjoitti
meinaan siinä tapaukses taitaa vak.yht.vaihtua fenniaan *![]()
04 Buell xb12s
Pyysin Fennian edustajaa vielä tarkentamaan kuka on validi antamaan lausunnon siitä ettei kyseessä ollut kilvanajo. Kaverin lausunto ei kuulemma kelpaa, mutta jos kaveri sattuu järjestämään ratapäivän niin sitten se on ok.
-Timo
Tarkistin tuon Fennia asian soittamalla heidän ajoneuvovakuutusosastolle, kun itsellänikin siellä sattuu vakuutus olemaan.
Jos sinulla on uusi vakuutus ja sopparissa lukee kuten yllä olevassa viestissäni niin korvattavuus on tapauskohtaista (eli epävarmaa).
Jos sinulla on vanha soppari niin siinä puutttuu rivit:
"tai ajat muuten moottoriradalla, ellei ole kysymyksessä ajokortin hankkimiseen vaadittava ajoharjoittelu". Joten vanhan sopparin mukaan ajotaitoa parantava harjoittelu radalla on korvauksen piirissä kunhan se ei ole kilvan ajoa tai sen harjoittelua. Kannattaa varmaan tarkastaa kumpaa versiota oma sopimus on.
-Villiaasin poika-
Muistakaapa huomioida että vakuutusyhtiön edustajat lupaa kyllä suullisesti puhelimessakin vaikka kuun taivaalta, mutta kun kysyt saman kirjallisen tai esim. kerrot nauhoittavasi puhelun niin ääni muuttuu välittömästi kellossa. Sama muutos kun soitat perään ja kysyt että nyt tuli mälli radalla, korvataanko..
Itsellä esimerkki Lähivakuutuksesta jossa vanhempi vakuutusmyyjä vakuutti että kyllä korvaa "normaalin" rata-ajon ja kun heti perään kysyin sähköpostilla vahvistuksen, niin esimiehen kautta tulikin kielteinen kanta. Tein kirjallisen valituksen toiminnasta ja vakuutukset toiseen yhtiöön.
samasta syystä jäi mullakin vak.yhtiön vaihto tekemättä tossa talvella,puhelimessa kyllä lupaili että korvaa ratalipat mutta sitten kun kahtelin niitä ehtoja kirjasesta niin sielläpä luki juurikin päinvastoin...soitto sille heebolle ja edelleen väitti että "kyllä mee korvataan",puhelu loppui sitten lyhyeen kun rupesin sitä kirjallisena tivaamaan *(Antsa @ Huhti. 25 2006,11:22) kirjoitti
![]()
04 Buell xb12s
Ompa kyllä ihimehommaa jos oikein työkseen valehtelevat vakuutusehdoista puhelimessa!!!kirjoitti
Powerslave
"Ompa kyllä ihimehommaa jos oikein työkseen valehtelevat vakuutusehdoista puhelimessa!!!"
olisko provikkapalkat![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Moro,(Paarma78 @ Maalis. 13 2006,17:31) kirjoitti
Pyysin Ifiltä kirjallisen kannanotonrata-ajoon liittyen 2.12.2005
vastaus on seuraava:
"korotettuomavastuu nopeus- ja ajoharjoittelualueilla.
Alueilla, joilla harjoitetaan nopeus-, ajoharjoittelua tai muuta siihen rinnastettavaa toimintaa, on vahingon sattuessa omasvastuu kolminkertainen, kuitenkin vähintään 20% vahingon määrästä
korotettu omavastuu vähennetään törmäysvahingosta.
Ehto on lisätty, kosaka riski törmäysvahinkojen sattumiseen erilaisissa ajoharjoitteluissa on lisääntynyt. Korotettua omavastuuta ei vähennetävalvotussa ja ohjatussa autokoulun liukkaan kelin harjoittelussa sattuneista vahingoista"
Mielestäni IFin suhtautuminen asiaan on aika hyvä, elleivät ole kantaansa muuttaneet sitten vuodenvaihteen.
T:ÄIJÄ
Muistakaa pyytää kaikki lupaukset ja kommentit vakuutusyhtiöiltä kirjallisena
voimme tarpeen mukaan vaikka skannata tai kopioida nämä kannanotot
Eli yhteenvetona:
Tapiola: 50% omavastuu, jos paikalla ei ole EAK (tai vast.) kouluttajaa.
Pohjola: korvaa, jos paikalla EAK (tai vast.) kouluttaja, muuten ei korvaa.
Turva ja If, korvaavat korotetulla omavastuulla jokatapauksessa.
Fennia, saattaa korvata, jos ei kovin kallis mälli tullut ja virkailija on hyvällä tuulella.
lähivakuutus: kaskon ehdot sovittavissa asiakaskohtaisesti?
Oma lehmä on ojassa, kun on pohjolassa vakuutukset. Ajattelin ajaa syksyn ja kevään Pohjolalla, kun niillä on se vuodenaikahinnoittelu. Kesällä sitten pitäisi ajaa sellaisen firman vakuutuksilla, joka korvaisi ratakaadot. Korotettu omavastuu on ok, koska jos sen pyörä lunastukseen ajaa niin saa siitä hyvästä 20% sakon maksaakin. Ihan pieniä juttujahan ei kannata edes ilmoitella, kun ne saa itsekkin korjattua ilman paperisotaa ja bonusten menetyksiä.
Täytynee tarjoukset kysyä konttoreista. If, fennia ja turva menee selvitykseen.
Minulle myös vastattu että Fennia korvaa, mutta mahdollisesti kaudelle 2007 ehdot muuttuvat.(teppot @ Huhti. 19 2006,01:14) kirjoitti
Mikä kalustossa hävitään - otetaan asenteessa takaisin
Jos meinaat perjantain ratalipat laittaa vakuutuksen piikkiin, niin kerroppas korvaako Fennia.(teppot @ Huhti. 19 2006,01:14) kirjoitti
~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
- Bernard Shaw
Heh, olinpa itse todistamassa Tepon ratalippoja. Ekat kommentit olivat: Vittu ikinä en tule enää radalle, mitään ajovirhettä en tehnyt ja ihan varottamatta lähti etunen alta(jennica @ Touko. 15 2006,19:37) kirjoitti
![]()
Noh, kyllähän siinä tietty hieman tunteet kuumenevat itse kullakin...en tätä siis millään pahalla.
Entä jos kuski itse vaikka SMOKin kouluttaja? Siis saako silloin esim. Pohjolalta mukisematta korvaukset. Kunhan ihmettelen.
Hyödyllinen ketju.![]()
"We cannot choose the time we live in
- all we have to decide is what to do with the time that was given to us."
itse kanssa vedin nurin sunnuntaina alastarolla, vakuutusyhtiö fennia ja perjantaina kysytty et korvaako radalla nurin menot. virkailia vastas että korvaa, mut eilen kun kävin tekemässä vahinkoilmoituksen ja näyttämässä vauriot niin ne rupes empimään et korvataanko lainkaan?? tänään soitettiin vakuutusyhtiöstä että kaikki korvataan ihan normaalisti ja normaalilla omavastuulla+varusteet koti tai matkavakuutuksesta
Tämä tieto olisi erittäin arvokas. kerro vaikka privana, jos et muuten, kiitos.(jennica @ Touko. 15 2006,19:37) kirjoitti
Jaa, minä kun tuossa sähköpostilla kyselin fenniasta oikein erikseen ratalippojen korvausta, niin samaa litaniaa sieltä puski kun muualtakin. Eli jos harjoittelet kisaa varten yms niin ei korvaa, eli käsittääkseni se jargoni tarkoitti melkolailla samaa mitä esim Pohjola lupaa.
Ota noista sitten selvää.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
Huoh. Kuullostaa huojentavalta, että joku on todistetusti saanut ratalipoista korvausta Fennialta.kirjoitti
Itsellä on korvaushakemukset Fenniassa sisällä, mutta hommaa viivyttää se, että SVT:n vahinkotarkastaja oli aivan aivoton tapaus ja pyörä piti lopulta viedä arvioitavaksi EMC:lle. Myös EMC:llä on ruuhkaa ja kun osien hintojen tarkistamisessa menee tunti-pari, niin eivät voineet antaa arviota heti. Edelleen siis odotan 2.6., että saavat EMC:ltä vahinkoarvion eteenpäin SVT:lle josta se sitten menee Fenniaan.
Juu, laitan tänne sitten infoa miten vakuutushommassa kävi. Voisin myös kirjoittaa pienen muistilistan, miten saa MP-vahinkotapauksissa vakuutusprosessin sujumaan mahdollisimman jouhevasti ja nopeasti, kun tuntuu että ainakaan SVT:lta tai vakuutusyhtiöltä ei mitään järkeviä neuvoja heru, päinvastoin.kirjoitti
Kyllä tässä pitää vielä radalle päästä, kun vain saa pelit ja vehkeet kuntoon. Vankilassakin kaikki saannoo, että ovat syyttömiä ja mopolla nurin menneet, että ei ollut oma vika ja silleen. Olisi vissiin pitänyt koputtaa puuta, siis omaa päätä, kun tuumasin ennen huono-onnista ratasettiä, että ainakaan minulla ei ole aikomustakaan kaatua - ja heti meni pyörä välittömästi nurin.kirjoitti
Totta puhuen, mua edelleen eniten risoo se, että mielestäni ihan rauhallisesti ajoin ja silti menin nurin. Jos olisin mennyt vielä hitaampaa, niin hiiretkin olisi piipertänyt ohi.
Kesän jatkoa vaan...
Powerslave
Fennia: Virkailija sanoi, ettei korvaa.
Olisin voinut vaihtaa, auton, pyörän, kodin, vapaa-ajan ja matkavakuutukset. Silti sanoi naamatusten, että ei korvaa ratakaatoja, ei edes korotetulla omavastuulla.
Eli ei Fenniaan. Toivottavasti joku sieltä korvauksia saa, mutta minä en uskalla sinne vaihtaa.
Jäljelle jääpi, nordea, turva ja if, sekä lähivakuutukselta pitää kysellä..
IF:lle terveisiä
R1- 04 vakuutus kaskoineen olis ollu tänä kesänä 390 euroa 3kk, ellen olisi mennyt sitä myimään pari viikkoa sitten.Ekan vakuutuslaskun ehdin jo maksaa jne.
Pyörä vaihtui kuusi päivää sitten zx-10r -04 ja soittelin tänään vakuutusta siihen, niin hinta 880 3kk. Vitt* mitä touhua!! Eikä millään saanut samanlaista vakuutusta, mikä minulla oli vielä pari viikkoa sitten omistamassani rykkösessä, vaan nyt hinta tulee tehopainosuhteen yms. mukaan.
Täti oli ihmeissään itsekin kuinka vakuutus voi nousta noin paljon.
Vakuutusyhtiö vaihtuu ainakin meikäläisellä, vaihtoehtoja ei tosin kovinkaan montaa ole, sellaiseen mikä korvaa mahdollisen ratalipan.
Fennia (GE vakuutus on myös Fennian vakuutus) ei korvaa - juttelin asiasta ko. vakuutuksista vastaavan henkilön kanssa.
Tarkistin myös muut yhtiö, mutta päädyin Nordeaan koska sen vakuutusmaksut perustuvat edullisempaan vanhaan seisonta-ajan systeemiin ja harjoittelutapahtumien korvauspolitiikka on seuraava:
Nordea: Osallistuessa ajo-tai nopeusharjoitteluun moottoriradalla tai muualla aluella tai tieosuudella, on vahingon sattuessa omavastuu 25% vahingon määrästä, kuitenkin vähintään kolariturvan omavastuun nelinkertainen määrä. Omavastuukorotus ei koske liikenneopettajan antamaa ajokoulutusta.
Eli omavastuu minimissään 600e, maksimissaan 25% korjauskuluista tai lunastusarvosta jos pyörä menee lunastukseen.
Vakuutusten voimassaolo ajoharjoitteluissa (Jukka Vehkaoja)
Ajoharjoittelut moottoriradalla ja rata-ajot ovat joutuneet vakuutusyhtiöiden tarkempaan syyniin. Perusteluna on vakuutuskorvausten kasvu. Kulukehityksen muuttuminen huonompaan suuntaan on aiheuttanut sen että vakuutusyhtiöt ovat muuttaneet vakuutusehtojaan kireämpään suuntaan. Osa yhtiöistä ei korvaa lainkaan moottoriradalla tapahtuvia vahinkoja vapaaehtoisesta vahinkovakuutuksesta - Kaskosta. Omavastuuosuuden korotus on myös merkittävä.
Suuren suosion saavuttaneet ajoharjoittelut moottoriradalla ovat käytännössä vakuutusyhtiöiden pannassa. Käytännössä mälliä moottoriradalla ei korvata enää lainkaan tai vain pieneltä osalta. Poikkeuksena on Pohjola -ryhmä, jolla vakuutus on voimassa jos tilaisuus on SMOK:n (Suomen Moottoripyöräkouluttajat ry.) kouluttajan tai Liikenneturvan EAK -kurssin käyneen opettajan johtama ajokoulutustapahtuma.
On myös eroteltava EAK -koulutustapahtuma ja ajoharjoittelutapahtuma toisistaan. Ajoharjoittelusta ei tule EAK -koulutusta ellei siinä noudateta Liikenneturvan EAK -koulutusohjelmaa. Pelkkä EAK -kurssin käyneen opettajan oleminen tilaisuudessa tai ajolinjojen näyttö ei tee tilaisuudesta EAK:ta. Joidenkin vakuutusyhtiöiden kanssa voi sopia tapauskohtaisesti vakuutusten voimassaolon EAK -tapahtumassa.
Vakuutusyhtiöt perustelevat kiristynyttä linjaansa runsailla vahingoilla. Totta varmaan onkin että onnettomuudet ovat lisääntyneet rata-ajon suosion myötä. Niin on myös moottoripyöräily. Asian kääntöpuoli on se että oikeakin ajoharjoittelu - siis pyörän hallinnan opettelu - on alistettu samaan kastiin. Nyt käytännössä ajoharjoittelu pitää tehdä liikenteen seassa että vakuutus olisi voimassa. Tämä ei oikein liene järkevää menettelyä ajotaidon parantamiseksi.
Vakuutusyhtiöiden kannat
Seuraavassa vakuutusyhtiöiden vastaukset Kaskon voimassaoloon ajoharjoittelussa moottoriradalla sekä ajovarusteiden korvaamiseen.
Määritelmänä vakuutusyhtiöt käyttävät seuraavaa:
"Ajoneuvo ei ole liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin. (LvL 2 §) "
Kaikki ajoharjoittelut moottoriradalla ja suljetulla alueella esim. EAK -kursseilla kuuluvat siten tähän kategoriaan.
FENNIA
Fenniakasko ei korvaa vahinkoa, joka aiheutuu osallistuttaessa kilpailuun tai sen harjoitteluun tai ajoharjoitteluun yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella tai ajettaessa muuten moottoriradalla, ellei kysymyksessä ole ajokortin hankkimiseen vaadittava ajoharjoittelu tai ajotaidon ylläpitämiseen liittyvä liukkaan kelin, pimeän tai ennakoivan ajon kurssi. Lisäksi Fenniakaskon ehtojen mukaan korvausta voidaan alentaa tai evätä, jos vahinko on aiheutettu tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta (Ehtokohta 7).
Liikennevakuutus on voimassa normaalisti.
Varusteet
Fenniakasko ei korvaa vakuutuskelvottomia laitteita ja varusteita, joita ovat esimerkiksi helmiäishohto-, koriste- ja muut erikoismaalaukset ja erikoisteippaukset sekä moottoripyörien, moottorikelkkojen, mönkijöiden sekä mopojen radiot, soittimet, kuvantoistolaitteet ja puhelimet. Fenniakasko korvaa moottoripyörän laukut ja kuljettajan kypärän. Kuljettajan ajovarusteet, matkustajan kypärä ja ajovarusteet ym korvataan kotivakuutuksesta.
www.fennia.fi
IF
Alueilla, joilla harjoitetaan nopeus-, ajoharjoittelua tai muuta siihen rinnastettavaa toimintaa, on vahingon sattuessa omavastuu kolminkertainen, kuitenkin vähintään 20 prosenttia vahingon määrästä.
Korotettu omavastuu vähennetään törmäysvahingoista.
Ehto on lisätty, koska riski törmäysvahinkojen sattumiseen erilaisissa ajoharjoitteluissa on lisääntynyt. Korotettua omavastuuta ei vähennetä valvotussa ja ohjatussa autokoulun liukkaan kelin harjoittelussa sattuneista vahingoista.
Varusteet
Vapaaehtoisen ajoneuvovakuutuksen törmäysturvasta (täyskaskosta) korvataan kypärä ja kypäräpuhelin. Muut (ajo)varusteet (puku, saappaat, kellot, silmälasit)sisältyvät kotivakuutuksen kodin irtaimeen urheilu- tai harrastusvälineinä normaalisti ja ovat siten vakuutuksen kohteena asiakkaan valitseman turvan ja omavastuun mukaan.
www.if.fi
POHJANTÄHTI
Kaskosta ei korvata "vahinkoa, joka aiheutuu osallistuttaessa kilpailuun, sen harjoitteluun tai muuhun ajoharjoitteluun tai ajettaessa muuten moottoriradalla tai yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella"
Korvausta maksetaan kuitenkin vahingosta, joka aiheutuu osallistuttaessa ajo-opetusluvan saaneen liikenneopettajan tai TLL:n 68 §:ssä 1 momentissa tarkoitetun opetus- ja harjoitusluvan saaneen henkilön antamaan ajo-opetukseen. Korvausta maksetaan myös vahingosta, joka aiheutuu osallistuttaessa liukkaan kelin ajoharjoitteluun sille tarkoitetulla ja valvotulla ajoharjoitteluradalla.
Varusteet
Kypärä korvataan pyörän vakuutuksesta, muita ajoharjoittelussa moottoriradalla rikkoutuneita varusteita ei korvata.
Liikennevakuus on voimassa.
www.pohjantahti.fi
POHJOLA / A-VAKUUTUS
Autovakuutus ei ole voimassa mm. osallistuttaessa kilpailuun tai kilpailun harjoitteluun.
Pohjolan autovakuutusehtojen kohta on:
4.8 Vahingot, (joita esinevakuutuksesta ei korvata Kohtien 4.1 - 4.6 ja 8.2 mukaisista vakuutuksista,) jotka aiheutuvat osallistuttaessa kilpailuun, kilpailun harjoitteluun tai ajoharjoitteluun tai ajettaessa muuten moottoriradalla tai yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella. Korvausta maksetaan kuitenkin osallistuttaessa liikenneopettajan antamaan ajoharjoitteluun talviajon tai pimeän ajon kurssilla sekä autokoulun, Suomen moottoripyöräkouluttajat ry:n tai Liikenneturvan Ennakoivan ajon kouluttajakurssin (EAK) suorittaneen kouluttajan antamaan ajo-opetukseen.
Ajovarusteista on mahdollista saada korvausta kotivakuutuksen irtaimistovahinkona tai matkavakuutuksista.
Liikennevakuutus on voimassa.
www.pohjola.fi
TAPIOLA
Tapiolan liikenne -ja kaskovakuutukset ovat voimassa ajoharjoitteluradalla ajettaessa, mikäli ajoneuvolla ei ajeta kilpailussa tai kilpailuun tähtäävässä harjoittelussa.
Osallistuttaessa ajo- tai nopeusharjoitteluun moottoriradalla tai muulla alueella tai tieosuudella, on vahingon sattuessa omavastuu 50 % vahingon määrästä, kuitenkin vähintään vakuutuskirjaan merkitty euromääräinen omavastuu. Omavastuukorotus ei koske liikenneopettajan antamaa ajokoulutusta.
Varusteet
Tapiola korvaa moottoripyörän kaskovakuutuksesta vakuutuksenottajan vahingossa vaurioituneen ajopuvun, kypärän, ajokengät ja ajokäsineet. Korvauksen ehtona on, että varusteet ovat nimenomaan moottoripyöräilyyn tarkoitettuja.
www.tapiola.fi
TURVA
Turvan autovakuutusehdoissa korvausvastuun rajoituksissa sanotaan sanatarkasti: ”harjoitettaessa nopeus-, ajoharjoittelua tai muuta siihen rinnastettavaa toimintaa yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella on omavastuu nelinkertainen, kuitenkin vähintään 15% vahingon määrästä.”
Varusteet
Ajovarusteista kypärä korvataan kaskosta ja muut vaatteet kotivakuutuksesta. Jos kotivakuutus ja kaskovakuutus ovat samassa yhtiössä, peritään vain yksi omavastuu. Liikennevahingossa syyttömän varusteet korvataan syyllisen liikennevakuutuksesta.
www.turva.fi
VERITAS
Vakuutuksesta ei korvata vahinkoa, joka on aiheutunut ajettaessa moottoriradalla tai yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella. Tämä ei kuitenkaan koske liikenneopettajan antamaa ajokortin saamiseen edellyttämää ajokoulutusta.
Varusteet
Kypärä on vakuutuksen kohteena vain ollessaan käytössä varsinaisen käyttötarkoituksensa mukaisesti. Muu ajovarustus kuten ajosaappaat ja ajohaalari kuuluvat yhtiössämme kotivakuutuksen korvauspiiriin.
www.veritas.fi
Vakuutusten voimassaolo rataharjoittelussa
©
Ja Turvassa ollaan turvassa, jos tulee lipattua radalla. Kuukausimaksu (Kasko&Liikennevakuutus) 77 euroa yhteensä. Ihan pieni hintaero IF:n(kordari @ Kesä. 12 2006,17:39) kirjoitti
293,33 euron kuukausimaksulle.
Vaihdoin justiinsa vakuutukset Veritaksesta *Tapiolaan *
.
En kyllä tajua Veritaksen poikain/tytärten ajatuksia. Allekirjoittanut keski-ikäinen daami oli tulevalla viikolla menossa Motoparkkiin Motocorsen kaarreajokurssille, mutta Veritaspa totesi, että ne eivät korvaa mitään suljetulla radalla tapahtuneita vahinkoja. Ei vaikka tälläkin kurssilla on vaan muutama kurssilainen per opettaja ja tavoitteena on kehittää pyörän käsittelytaitoja. Veritaksen viesti oli, että siitä vaan tien päälle pyöräilytaitoja kehittämään. Tosi vaikea näin vakuutusalan ulkopuolelta tajuta, mikä järki on olla korvaamatta ohjatussa pienryhmäharjoittelussa (pyörien ja varusteiden kunto tarkistetaan) hyvin harvoin sattuvia vahinkoja, mutta toisaalta korvataan sitten ne vahingot, jotka syntyvät kun oma-aloitteisesti tehdään sortseissa ja sandaleteissa kaarreajoharjoituksia muun liikenteen seassa.
Onneksi osa vakuutusyhtiöistä on kuitenkin tajunnut, että Motoristi Survival- ja muut ajotaitoja kehittävät kurssit todennäköisesti vähentävät yhtiön kokonaiskorvauspottia. Ja vinkkinä vakuutusyhtiöiden suuntaan - kannattaisi varmaankin laskea, olisiko syytä antaa alennusta vakuutusmaksuista tietyt yleisesti hyväksihavaitut kurssit käyneille motoristeille *. Sitä odotellessa kiitokset Tapiolalle tähän mennessä tulleesta erinomaisesta palvelusta *
. Ja nyt on Motocorsen kurssi varattu!
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
FYI,
Radalla (Kemora 12.5.) tapahtuneen vahinkon Fennia korvasi juuri kuten vakuutusasiamieheni kanssa puhelimessa/paikanpäällä oli ollut puhetta, ilman korotettuja omavastuita tm. hässäköitä.
=> Eli "vakuutuksia myyvät asiamiehet puhuvat paskaa" -kommentin voin henk.koht. todeta mutu-jutuiksi ja paskapuheeksi.
Ainakin Fenniassa pitävät sen minkä lupaavat riipumatta siitä mitä vakuutuskirjassa lukee ja toiminta oli todella ripeää, kun vihdoin saivat SVT:lta lähetettyä vahinkoarvion Fennialle.
Siis kiitokset Fennialle ja asioitani hoitaneelle Leena K:lle.
Helvetinmoisen kasan risuja voin antaa SVT:lle, jossa MP:n kolariasioista ei tajuta yhtään mitään, ja pahin juttu on että eivät edes tajua kertoa asian laitaa.
Helvetinmoisen kasan risuja (mielellään tulessa olevia) anna Oulun EMC:lle, jossa pyöräni 'makasi' odottamassa turhaan vahinkoarvoita kolme (3) viikkoa, kunnes älysin soittaa Portaankorvan Esalle, joka loistavasti hoiti minulle vahinkoarvion alle vuorokaudessa!!!
Eli jos kellään Oulussa on tarvetta Honda-huollolle tms. niin Yheys vain Esa Portaankorvaan. Esaan saa helposti (=ilman jonottamatta) yhteyttä kännykällä ja selkeän arvion milloin mahdollinen huolto tm. saadaan suoritettua. Todellista asiakaspalvelua!
Mopo taas kasassa ja valmiina ajoon, sopivasti ennen kesälomaa. Kyllä nyt taas osaa arvostaa MP:lla ajamisen nautintoa, vaikka joissain thredeissa muuta yritetään vakuuttaa!!!
Juhannusta,
T![]()
Powerslave
Turva ainakin korvasi oman ratalippani Jurvassa. Pyörä ja kypärä tuli kaskosta ja muut vermeet kotivakuutuksesta. Korotetulla omavastuulla VAHINGON määrästä, ei siis koko lunastussummasta mistä koittivat aluksi periä omavastuun. Hyvä näin.
Kipu on väliaikaista, Kunnia ikuista!