Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 51:sta
  1. #1
    Tuli tuossa mieleen että kun omistan hitsauslaitteen (normi MIG ja pullossa jotain kaasuseosta, oiskohan ollu 25% CO2 & loput argon tai jotain) niin onko rosterin hitsaus vaikeaa ja mitä kaasua/lankaa siihen tarvitsee ja miten paljon maksavat?? Lähinnä tuon putken modifiointi on mielessä ja muitakin osia voisi väsäillä. Eiköhän noita kohteita löydy kunhan ensin tietää voiko niitä tehdä .
  2. #2
    Ei varmaan tuu lujuudeltaan optimaalista saumaa mutta itse hitsaan tuolla 20%:sella peruskaasulla ja hyvin toimii. Tuollaisissa b-luokan hitsauksissa toimii ihan hyvin. Rosterilankaa vain kaupasta ja hitsaamaan.
  3. #3
    Niinjuu, ja lanka maksaa sitten omaisuuden joten ei kannata kauheesti turhaa saumaa vetää tai koloja täyttää.
  4. #4
    Tattis nopeesta vastauksesta

    Nyt vaan siis lankakauppaan (eurokangas?? ) ja testaamaan.

    Onko muuten paljon väliä millaista rosteria hitsaa? Tarkoitan että onko niitä useita laatuja (taitaa ainakin olla haponkestävä ja ruostumaton erikseen?!?)
  5. #5
    Onhan niitä erilaisia, mutta eiköhän semmonen putki ole jotain ihan tavallista AISI 304 tms. Kannattaa vaan muistaa hitsatessa että rosteriin tulee suuria lämpömuodonmuutoksia, eli jos suoraan putkeen hitsaat vaikka jonkun korvakkeen yhdelle puolelle, niin putki ei ole enää suora. Tai no, riittävän järeä putki kyllä pysyy suorana, mutta kannattaa varautua.
    MC Mankkaan Peruuttajat
  6. #6
    Lainaa (kuuppa @ Helmi. 17 2006,13:28) kirjoitti
    Kannattaa vaan muistaa hitsatessa että rosteriin tulee suuria lämpömuodonmuutoksia, eli jos suoraan putkeen hitsaat vaikka jonkun korvakkeen yhdelle puolelle, niin putki ei ole enää suora. Tai no, riittävän järeä putki kyllä pysyy suorana, mutta kannattaa varautua.
    Mää mikään hitsaaja oo, mut esilämmitys varmaan auttaa...
    TL1000R
  7. #7
    Rosteria hitsaisin, ainakin jos putkea, puikolla. Ei tarvii hulehtia kaasuista eikä ostaa 5kg lankaa. Puikkoja myydään kaupassa yksinkappalein, ja hitsaus koneeksi käy mikä tahansa tasasuuntaaja. Ei esilämmitystä rosterille, pikkusen siivoo pohjan, ja eikun puikko palamaan... Sulan hallinta on helppoa, palko on siisti ja kuona lentää itsestään pois.
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  8. #8
    Rosteriin toimis TIG parhaiten. Riippuu tietysti minkälaista saumaa kaipaat.
    Z1000 -08
  9. #9
    Lainaa (Jariel @ Helmi. 17 2006,19:03) kirjoitti
    Rosteriin toimis TIG parhaiten. Riippuu tietysti minkälaista saumaa kaipaat.
    Tig on kyllä kiva, mutta jos ei ole Tigiä, niin on aika kallis sauma... Puikko hitsi sen sijaan on monella ennestään tai ainakin jollakin tutulla on.
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  10. #10
    rosteria hitsatessa suoja kaasuksi argon on paras ja sit misonin ultra tai vastaava woikosken tuote tavallinen mison ei käy.kyllä mic.illä rosteriin siistiä saumaa saa,eipä muuta kun kolvi kuumaksi
    ei aina voi voittaa ei edes joka kerta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  11. #11
    Juu puikkoa vaan, jos ei rupee teollisesti niitä putkia hitsailee, ei tartte suoja kaasuista murehtia, edullisin vaihtoehto.
    Mig hitsaus roiskii melkosesti, etenkin pienillä virroilla ja roiskeet tarttuu pirusti kiinni.
    Tig olis tietty paras vaihtoehto, mutta eihän niitä joka tallissa ole
  12. #12
    Lainaa (hälge xx @ Helmi. 17 2006,19:15) kirjoitti
    rosteria hitsatessa suoja kaasuksi argon on paras ja sit misonin ultra tai vastaava woikosken tuote tavallinen mison ei käy.kyllä mic.illä rosteriin siistiä saumaa saa,eipä muuta kun kolvi kuumaksi
    oiskohan ollu niin että se mun kaasu oli just misonia . No mut eikös sellaista lankaakin ole mikä ei tarvitse ollenkaan kaasua? Ikään kuin juotoslanka jossa juoksute sisällä tai hitsipuikko. Siis suoja-aineet langan sisällä.

    Onko tällaisesta mihinkään? Sitä muistaakseni sai kilon rullassa. Tuleeko sittenkin parempaa jälkeä kaasulla kuin kaasulla??
  13. #13
    Happo lanka sopii tollekin kaasulle, mutta maksaa reilusti. Jälki on siistiä eikä roiski kovasti , jos konetta osaa vähänkään säätää. Ei vetele , jos kyseessä ihan normi päittäisliitos. Tig ois paras, mutta puikko kyllä edullinen.

    Lisäys: Toi kaasu on mison. Niillä täytelangoilla ei kyllä oikeesti tee mitään.



    ooo
  14. #14
    Tattis vielä vastauksista!

    Täytyy vielä lisätä tähän loppuun että entä alumiinin hitsaus?? Se on kuulemma hankalaa. Miten on? Näkemyksiä?

    Kaasu siis kaiketi mison.

    edit: kaasu on siis mison ultra



  15. #15
    Mison ultra on vissiin (muistaakseni) toinen käypäsistä, mutta ei oikeasta kaasuista rosterin hitsaukseen...?? Sinuna pitäytyisin puikko ja rosteri linjalla. Alumiini... Joo'o, pitäiskö ruveta oikein kursseja pitamään??
    Alumiini on niin hankalaa, ettei sitä voi ruveta treenaamaan, jos aikoo tehdä jotakin.
    Elikä harjoittele alumiinin hitsausta rauhassa, ja ensi vuonna teet jotakin alumiinistä. Alumiiniä voi hitsata Tig, Mig, Puikko, Kosan ja muutamalla muulla menetelmällä. Mutta ne on 25x vaikeampaa ja taitoa vaativampaa kun rosteri



    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  16. #16
    Lainaa (VOGON @ Helmi. 17 2006,22:57) kirjoitti
    Alumiini... Joo'o, pitäiskö ruveta oikein kursseja pitamään??
    Alumiini on niin hankalaa, ettei sitä voi ruveta treenaamaan, jos aikoo tehdä jotakin.
    Elikä harjoittele alumiinin hitsausta rauhassa, ja ensi vuonna teet jotakin alumiinistä. Alumiiniä voi hitsata Tig, Mig, Puikko, Kosan ja muutamalla muulla menetelmällä. Mutta ne on 25x vaikeampaa ja taitoa vaativampaa kun rosteri
    Kokeile vetää saumaa vaihtovirta TIG:llä, sauman pitäisi syntyä helpohkosti.
  17. #17
    Kyllä se tolla kaasulla onnistuu, jos lanka on hapon kestävää. Siihen jää kuona pintaan, joka tosin lähtee lähes hanskalla pyyhkäsemällä.
    ooo
  18. #18
    No joo ..Sen sanoisin, että jos puikolla et öle ennen hitsannut ohut seinämäistä ja pienisäteistä putkea,ja vielä siisti sauma pitäs saada,niin harjoittele ensin johonkin b kappaleeseen...ainakin pari viikkoo.
  19. #19
    Lainaa (vn800 @ Helmi. 18 2006,09:38) kirjoitti
    Lainaa (VOGON @ Helmi. 17 2006,22:57) kirjoitti
    Alumiini... Joo'o, pitäiskö ruveta oikein kursseja pitamään??
    Alumiini on niin hankalaa, ettei sitä voi ruveta treenaamaan, jos aikoo tehdä jotakin.
    Elikä harjoittele alumiinin hitsausta rauhassa, ja ensi vuonna teet jotakin alumiinistä. Alumiiniä voi hitsata Tig, Mig, Puikko, Kosan ja muutamalla muulla menetelmällä. Mutta ne on 25x vaikeampaa ja taitoa vaativampaa kun rosteri
    Kokeile vetää saumaa vaihtovirta TIG:llä, sauman pitäisi syntyä helpohkosti.
    Kiva kun ihmisillä on kaikki hitsausmenetelmät hanskassa...

    Voit siihen alumiiniin koittaa myös plasmahitsausta... tai räjäytyshitsausta.... tai nauhahitsausta.... Onhan noita menetelmiä..... Mutta kellä on noi koneet??
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  20. #20
    Lainaa (ukekkone @ Helmi. 17 2006,19:42) kirjoitti
    Lainaa (hälge xx @ Helmi. 17 2006,19:15) kirjoitti
    rosteria hitsatessa suoja kaasuksi argon on paras ja sit misonin ultra tai vastaava woikosken tuote tavallinen mison ei käy.kyllä mic.illä rosteriin siistiä saumaa saa,eipä muuta kun kolvi kuumaksi
    oiskohan ollu niin että se mun kaasu oli just misonia . No mut eikös sellaista lankaakin ole mikä ei tarvitse ollenkaan kaasua? Ikään kuin juotoslanka jossa juoksute sisällä tai hitsipuikko. Siis suoja-aineet langan sisällä.

    Onko tällaisesta mihinkään? Sitä muistaakseni sai kilon rullassa. Tuleeko sittenkin parempaa jälkeä kaasulla kuin kaasulla??
    täyte lankaa ei ole rosterille ainoastaan mustalle raudalle ja se vasta roiskii.ajumiinia jos haluaa hitsata tic on siihen ainut oikea ja valovirta tic.stä lopuu potku alumiini tarvii reilusti enemän virtaa kuin esim. rosteri.tietty suojakaasua ja jos putke liitää niin paras sauma tulee kun tulpaa putken lisä suojakaasu sinne putken sisällekin.
    ei aina voi voittaa ei edes joka kerta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  21. #21
    Jos asut PK-seudulla, niin vie Tilaus Oy!

    Vetää sulle tigillä todella nätit saumat, eikä hinnatkaan ole mitään pahoja.

    Itsellä on siellä palikkaa venaamassa taas, ainut vaan että saattaa mennä joku 2viikkoa..



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  22. #22
    Lainaa (kwak750 @ Helmi. 18 2006,11:24) kirjoitti
    Jos asut PK-seudulla, niin vie Tilaus Oy!

    Vetää sulle tigillä todella nätit saumat, eikä hinnatkaan ole mitään pahoja.

    Itsellä on siellä palikkaa venaamassa taas, ainut vaan että saattaa mennä joku 2viikkoa..
    Höh...siinähän menee taas kaikki ilo touhusta jos antaa muiden tehdä - vaikkei paljon maksaisikaan.

    Asun kyllä itse pääkaupunkiseudulla mutta hitsivehkeeni on kauempana. No mutta täytyy nyt ainakin koettaa itse hitsata jos kaikkein pienin rulla rosteria ei nyt omaisuutta maksa. Sitten sen näkee.
  23. #23
    Lainaa (ukekkone @ Helmi. 18 2006,13:52) kirjoitti
    Lainaa (kwak750 @ Helmi. 18 2006,11:24) kirjoitti
    Jos asut PK-seudulla, niin vie Tilaus Oy!

    Vetää sulle tigillä todella nätit saumat, eikä hinnatkaan ole mitään pahoja.

    Itsellä on siellä palikkaa venaamassa taas, ainut vaan että saattaa mennä joku 2viikkoa..
    Höh...siinähän menee taas kaikki ilo touhusta jos antaa muiden tehdä - vaikkei paljon maksaisikaan.

    Asun kyllä itse pääkaupunkiseudulla mutta hitsivehkeeni on kauempana. No mutta täytyy nyt ainakin koettaa itse hitsata jos kaikkein pienin rulla rosteria ei nyt omaisuutta maksa. Sitten sen näkee.
    Se on kyllä totta.. mutta joutuuhan siinä itse duunaamaan suurimman osan Pitäähän ne olla heppailtuna kasaan jne. ennenkuin vie sen sinne.

    Muistaakseni rosterirulla oli 90-100egee



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  24. #24
    alkupeäiseen kyssäriin: kysy paikallisesta hitsaustarvike liikkeestä sopivaa rst-lankaa koneeseesi. Se maksaa vähäiseen käyttöön paljon, jo biltemalla 1 kilon kela maksaa 44.90 e (joskin laatu=??) eli 5 kg kela merkkilankaa maksaa tosiaan reilusti.
    Sillä kaasuttomalla täytelangalla pystyy pikku näperrykset hitsaileen, se siis toimii ilman mitään kaasua. Jälki on tosin lähes aina kaasukonetta huonompaa näin koti käytössä.

    1.6mm rosteripuikolla kyllä onnistuu pakari hommat, ja jos koneeksi valitaan Kemppi Minarc niin vielä hienommin
    <p>I/ö- got the Feeling</p>
  25. #25
    Lainaa (mkoo @ Helmi. 18 2006,15:34) kirjoitti
    1.6mm rosteripuikolla kyllä onnistuu pakari hommat, ja jos koneeksi valitaan Kemppi Minarc niin vielä hienommin *
    Rosteri puikko on siitä hyvä että se palaa tasurilla että vaikka mummon muuntajalla
  26. #26
    Juu niin palaa, tosi kätevä hitsaa rosteria vaikka akkulaturilla, kunhan on tarpeeks iso laturi...!!
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  27. #27
    Alumiinille on olemassa näppärä kemiallinen liittämistapa, joka onnistuu vähän vähemmälläkin harjottelulla ja halvemmilla vehkeillä, toi alumiini kun ei ole kaikkein helpoimpia hitsattavia, vaikka se vaihtovirta-TIG sattuiskin naapurin tallista lainaksi löytymään.

    Kyseinen tapa on siis nimeltään -> Technoweld <- ja se on ihan siedettävän hintaistakin jos jotain pieniä korjaushommia on tekemässä... Pari korjausta tuolla on tullut tehtyä, eikä kummallakaan kerralla hitsauksen veroista jälkeä tai kestävyyttä saatu, mutta ihan riittävää kamaa lujuudeltaan toisarvoisiin hommiin. Ja nimenomaan helpompaa ku ei tarvi osata hitsata alumiinia tota käyttääkseen.

    Niin ja vielä tosta rosterin hitsauksesta, että kyllä se onnistuu vaikka ihan tavallisella migilläkin, mut saumasta ei vaan tuu ruosteenkestävää, joten osa on sit suojattava ruostumiselta jollain muulla tavalla kuten vaikka maalaamalla. Mut palat kyllä tarttuu toisiinsa, ei siinä mitään. Eli pikaisia korjaushommia voi niinkin yrittää.



  28. #28
    Rosterin hitsaus puikolla ja invertterillä on mielestäni tosi helppoa. Aikaisempi hitsaushistoriani on migillä mustaa, mutta hankittuani Kempin Minarcin on tullut rosteriakin hitsattua aika paljon.
    Alumiiniä kokeilin tänään (ne puikot maksaa perkeleesti!), ja tulin siihen tulokseen, että en ainakaan kovin äkkiä ala mitään moottorinosaa alumiinistä hitsaamaan puikolla. Käytin yhden puikon kokeiluun, ja en saanut edes kappaleita tarttumaan yhteen. Kaksi ison herneen kokoista alumiinikönttiä oli saumassa, ja nekin lähtivät kuonahakulla irti.
    Uskon hyvin, jos joku sanoo, että on 25x vaikeampaa mitä rosteri.

    Kyselin tänään raapaisuTIG-varustusta Minarciini, ja sehän ei maksa paljoa, mutta kaasupullo maksaa hunajaa niin vuokra että oma, ja se on taas sitten yks kaasu per materiaali, eli se olisi sitten käytännössä alumiinille koko TIG minulla, ja rosteriakin olisi kiva sillä hitsailla, mutta sit tars olla toinen kaasupullo.
    Kunpa joku kertoisi bomberipelleille, että halvempia kulmahiomakoneita löytyy laatumerkeiltäkin. Ei tarvitse käyttää moottoripyörää.
  29. #29
    Lainaa (MadMan @ Helmi. 20 2006,16:16) kirjoitti
    Niin ja vielä tosta rosterin hitsauksesta, että kyllä se onnistuu vaikka ihan tavallisella migilläkin, mut saumasta ei vaan tuu ruosteenkestävää, joten osa on sit suojattava ruostumiselta jollain muulla tavalla kuten vaikka maalaamalla. Mut palat kyllä tarttuu toisiinsa, ei siinä mitään. Eli pikaisia korjaushommia voi niinkin yrittää.
    Rosterisaumasta tulee ruostumaton jos sen jälkikäsittelee oikein (peittaa) hitsauksen jälkeen. Rosterin sisältämä kromi ja kromin rosterin pintaan muodostama hyvin tiivis oksidikerros tekee rosterista ruostumatonta. Hitsauksessa rosterisauman kromipitoisuus vähenee ja sauma ei ole yhtä hyvin korroosiota kestävä kuin "koskematon" metalli.


    Hieman yleisesti hitsauksesta löytyy tuolta: Hitsin hitsi

    Ja kohdasta Ratkaisut - Peittausopas löytyy tietoa hitsisaumojen käsittelystä.
    "Abstraktin vaaran satunnainen aiheuttaja"
    "Kiihdytti protestina hitaasti madanneelle moottoritien ajoneuvoletkalle"
  30.  
  31. #30
    Lainaa ((Neste)Hukka @ Loka. 19 2006,20:33) kirjoitti
    Rosterin hitsaus puikolla ja invertterillä on mielestäni tosi helppoa. Aikaisempi hitsaushistoriani on migillä mustaa, mutta hankittuani Kempin Minarcin on tullut rosteriakin hitsattua aika paljon.
    Alumiiniä kokeilin tänään (ne puikot maksaa perkeleesti!), ja tulin siihen tulokseen, että en ainakaan kovin äkkiä ala mitään moottorinosaa alumiinistä hitsaamaan puikolla. Käytin yhden puikon kokeiluun, ja en saanut edes kappaleita tarttumaan yhteen. Kaksi ison herneen kokoista alumiinikönttiä oli saumassa, ja nekin lähtivät kuonahakulla irti.
    Uskon hyvin, jos joku sanoo, että on 25x vaikeampaa mitä rosteri.

    Kyselin tänään raapaisuTIG-varustusta Minarciini, ja sehän ei maksa paljoa, mutta kaasupullo maksaa hunajaa niin vuokra että oma, ja se on taas sitten yks kaasu per materiaali, eli se olisi sitten käytännössä alumiinille koko TIG minulla, ja rosteriakin olisi kiva sillä hitsailla, mutta sit tars olla toinen kaasupullo.
    Ei sillä Minarcilla+raapasu Tigillä alumiinia pysty hitsaan. Alumiinille pitää on ns. pulssitus ominaisuus hitasauskoneessa (tämä koskee Mig ja Tig hitsausta).
    Kyllä sitä alumiinit saa toisiinsa tarttumaan puikollakin mutta jälki ei aina ole oppikirjakelpoista. Tärkeää on esilämmittää osia riittävästi ja puhdistaa alimiinista oksidikerros hitsattavalta alueelta. Kannattaa olla tarkkana sen lämmittämisen kanssa. Alumiini ei muuta väriä lämmetessään. Saattaa lurahtaa lattialle. Juuritukea kannattaa mahdolllisuuksien mukaan käyttää (esim. rosteri levystä).
    - Suzuki Bandit GSF1200N -
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen