Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
  1. #1
    Lähdetään ajatuksesta, että mopoon asennetaan täysi matkavarustus; sivu- ja perälaukut ja ne "ladataan täyteen" eli painoa tulee niin paljon, kuin niihin saa laittaa! Sitten istutetaan mopon selkään kaksi ihmistä ja koko komeus sitten vaikkapa Saksan autobaanalle. Minkälainen matka- tai maksimivauhti on realistinen? Yritän saada aikaan jonkinlaista aikataulua ja kun kokemusta puuttuu, niin pitää kysellä.....

    TTU
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  2. #2
    Tietty ekaks pitää nopeusrajoitukset ottaa huomioon, mut senhän jo tiesitkin.

    Saksassa autobaanalla (mitkä kaikki ei oo vapaan nopeuden baanoja), pystyy helposti pitämään matkavauhtina kaikkee 150 - 200 km/h välissä. Vaimo takana voi olla eri mieltä.

    Yli kahdensadan, laukuilla on taipumusta aiheuttaa jonkin verran woblausta, eikä sitä muutenkaan kovin pitkää aikaa viitsi pitää yllä mm. kohonneen bensankulutuksen kannalta.

    Kuriositeettinä: laukkuvalmistajat muuten tapaa kirjoitella max. vauhtejaan laukkuihin, useimmiten siellä lukee jotain tyyliin max speed 130 km/h.
  3. #3
    ^ Niin ja kai siihen vähän vaikuttaa se pyöräkin.
    Mikäli tehot riittävät (eikä ajo muuten ole tuskaa täydellä lastilla kaksi päällä), olen samaa mieltä.
    Jokea ylittäessä on hyötyä vain siitä melasta, joka on veneessä.
  4. #4
    Itsellä vastaavasti raskaasti kuormatulla pyörällä huomasin tosipitkillä pätkillä parhaimman nopeuden olevan 140-160 km/h. Saksassa taitaa liikennevirran enemmistö ajaa tuota nopeutta, joten sitä sitten jaksoi helteestä huolimatta pitää koko päivän. Toki lyhyempiä pyrähdyksiä voi tehdä kovempaakin. Oikea vastaus kysymykseesi vaatii vastauksia muuttujiin: pyörä, kuskin ja matkustajan ominaisuudet ja mieliala, liikenteen määrä, olosuhteet (sää, tien laatu) ja matkan pituus.
    Kova vauhti pitkällä matkalla ( 700km-) voi kostautua taukojen venymisellä loppupuolella, itse on vain etsittävä joku kultainen keskitie.
    Yksin kevyellä kuormalla tilannne on aivan toinen. On tilaa vaihdella asentoa ja ajo muutenkin on toisenlaista.
    Ex-955i
  5. #5
    Lainaa (Tiila @ Helmi. 15 2006,15:36) kirjoitti
    ^ Niin ja kai siihen vähän vaikuttaa se pyöräkin.
    Näin on, ja laukut myös. Fasulla ja Hepco&Beckerin laukuilla 150 oli käytännössä maksimi, XX:llä ja Hondan laukuilla menee 230 mukavasti (kaksi päällä).

    Keskinopeus on sitten ihan eri juttu: staut ja tietyöt hidastavat sen verran, että jos välillä levähtääkin, ei kannata odottaa etenevänsä pitkillä matkoilla autobahnillakaan kuin ehkä keskimäärin 120-130 kilometriä tunnissa. Jos ajaa aamuvarhaisella tai iltamyöhällä (ja väistelee kauriita sujuvasti), voi päästä paljon kovempaakin.
  6. #6
    Ei pitäisi sanoa mitään, kun en ole prätkällä Saksassa ajellut. Autolla joitakin kertoja ajeltu. Itse olen pyrkinyt pitämään matkat maksimissaan 500 km/ päivä. Mielellään vähemmänkin. Ehtii nauttimaan ihan eri tavalla matkasta, kun näkee muutakin kuin baanaa. Haittana on se, että matka venyy. Mutta jos on aikaa ja rahaa, niin ei sekään haittaa. Jos on ollut pidempi matka, olemme yhtenä päivänä saattaneet ottaa 250-350 km. pidemmän siivun.

    edit: kirjoitusvirhe



    - Engine MC -
  7. #7
    Olet Artsi aivan oikeassa, mutta ilmeisesti kysyjällä oli mielessä kuten monilla muillakin kiire ajaa Alpeilla/Välimerelle tai muuten vaan kauas ja aikaa ei kuitenkaan ole liikaa. Tekemällä yksi tai kaksi rankkaa siirtymätaivalta voi sitten pysähtyä aloilleen tai alkaa tutustumaan johonkin alueeseen tarkemmin.
    Ex-955i
  8. #8
    Lainaa (Artsi @ Helmi. 15 2006,16:30) kirjoitti
    Ei pitäisi sanoa mitään, kun en ole prätkällä Saksassa ajellut. Autolla joitakin kertoja ajeltu. Itse ole pyrkinyt pitämään matkat maksimissaan 500 km/ päivä. Mielellään vähemmänkin. Ehtii nauttimaan ihan eri tavalla matkasta, kun näkee muutakin kuin baanaa. Haittana on se, että matka venyy. Mutta jos on aikaa ja rahaa, niin ei sekään haittaa. Jos on ollut pidempi matka, olemme yhtenä päivänä saattaneet ottaa 250-350 km. pidemmän siivun.
    On ainakin kaks tapaa suunnitella matkaohjelma:
    a) Maksimimatka ajan puitteissa
    b) Rauhallinen, maisemista ja muusta nautiskellen.

    Me - mammeli ja minä - nautiskellaan rauhallisesta matkanteosta, maisemista, pysähtelystä ja muusta. Joskus 500 km päivässä on hyvinkin yläkanttiin mutta jokainen silleen miten nauttii.
    "If a..holes could fly, this place would be an airport"
  9. #9
    Riippu varmasti paljon pyörästä, jos ei matkalaisten mielipidettä huomioida, mikä on max. vauhti. Vuoden -93 1100 Zetorilla mukavin vauhti oli 150-180km/h. Yli kahdessa sadassa keula pyrki ilmaan ja matkanteko oli helevetin kamalaa! Lastina oli kaks ihmistä(keskikokoisia), kolme isoa laukkua ja tankkilaukku.

    Samoilla linjoilla olen Artsin ja muiden kanssa siitä, että päivätaipaleella ei kannata kelata mahdollisimman suuria kilometrimääriä, jos ei oo kauhee kiire. Pienemmät tiet on mukavampia ajaa, maisemat paljon hienompia eivätkä väsytä niin kovasti kuin bahnoilla ajaminen kun pitää koko ajan olla nii saakelin skarppina... Totta kai aina pitää skarppina olla, mutta kovaa ajaminen väsyttää ja rasittaa ainakin mua. Pidimme Prahan ja Saksan reissulla 400-500 km:n päivämatkoja sopivimpina. Ja silti kului koko päivä leirintäalueiden välillä ajaessa! Paljon taukoja hienoissa paikoissa, siinä se aika kuluu kun on LOMAreissulla!
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  10. #10
    Voisko tällee todella raaksati vaan yleistää, että varaudu viettämäään autobaanan varrella yksi yö. Jos yrität ajaa aamusta iltaan päivässä koko Saksan läpi, niin se on aika huima rupeama. Toisaalta parissa kokonaisessa päivässä sen ajelee jo suht. mukavasti lähes pyörällä kuin pyörällä.

    Eli jos meinaat ajaa reippaasti ja selvitä ongelmitta, niin puolitoista päivää on hyvä varata, siitä se puoli päivää suuntaan ja toiseen tahdista riippuen.
  11. #11
    XX:llä sopiva vauhti välillä 160-200 kmh. Aiemmalla kuussatku cebarilla vastavaa oli 140-160 kmh. Ja molemmilla 2 päällä ja 4 laukkua. Testatut maksimit edellisillä 265 kmh ja 230 kmh, testauksen järkevyydestä voi olla montaa mieltä.

    Kuitenkin pisteestä A pisteeseen B ei keskituntinopeus ole koskaan paljon yli 100 kmh noussut kun pakolliset tankkaus- yms tauot otetaan huomioon.

    Kakskaistaisilla bahnoilla (minimi)vauhdin sanelee melkein muun liikenteen nopeus. Sakut ajaa itse kovaa ja oikealla kaistalla on aina rekkoja eli jos et halua olla tulppana tai koko ajan kaistaa vaihdella niin se "oikea" nopeus kyllä löytyy helposti.

    Päivämatkojen pituus onkin sitten ikuisuuskeskustelun aihe ja siihen löytyy aina jokaiselta oma mielipide. Yleensä reissun alussa ja lopussa on ollut ne "pakolliset" pidemmät siirtymät. Menomatkalla reissun alkaessa se on ollut yleensä kivaa ja takas tullessa jos kelit on vielä olleet keljut ei enää ehkä niin kivaa. Valitettavasti lomaa on toistaiseksi ollut aina rajattu määrä ja itse ajan mieluiten nuo pidemmät siirtymät ja ajelen ne pikkutiet sitten siellä missä olen suunnittelutkin.
    XX -06 (2012 - 2014)
    Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
    GSX-R 1000 k8 (2010)
    XX -08 (2008-2010)
    XX -05 (2005-2008)
    CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
  12. #12
    Lainaa (MRi @ Helmi. 15 2006,18:16) kirjoitti
    XX:llä sopiva vauhti välillä 160-200 kmh. Aiemmalla kuussatku cebarilla vastavaa oli 140-160 kmh. Ja molemmilla 2 päällä ja 4 laukkua. Testatut maksimit edellisillä 265 kmh ja 230 kmh, testauksen järkevyydestä voi olla montaa mieltä.

    Kuitenkin pisteestä A pisteeseen B ei keskituntinopeus ole koskaan paljon yli 100 kmh noussut kun pakolliset tankkaus- yms tauot otetaan huomioon.

    Kakskaistaisilla bahnoilla (minimi)vauhdin sanelee melkein muun liikenteen nopeus. Sakut ajaa itse kovaa ja oikealla kaistalla on aina rekkoja eli jos et halua olla tulppana tai koko ajan kaistaa vaihdella niin se "oikea" nopeus kyllä löytyy helposti.

    Päivämatkojen pituus onkin sitten ikuisuuskeskustelun aihe ja siihen löytyy aina jokaiselta oma mielipide. Yleensä reissun alussa ja lopussa on ollut ne "pakolliset" pidemmät siirtymät. Menomatkalla reissun alkaessa se on ollut yleensä kivaa ja takas tullessa jos kelit on vielä olleet keljut ei enää ehkä niin kivaa. Valitettavasti lomaa on toistaiseksi ollut aina rajattu määrä ja itse ajan mieluiten nuo pidemmät siirtymät ja ajelen ne pikkutiet sitten siellä missä olen suunnittelutkin.
    Ducati ST4S:ssa 200 ei tuntunut missää, mutta paras marssivauhti oli siinä 140-160. Kovempaakin voisi mennä mutta tuo bensan ja renkaan kulutus kasvaa neliöllisesti vauhdin suhteen. Eli jos nopeaa haluaa Saksan läpi ajaan, niin melko jämpi 150 km/h on sopiva vauhti ST4S:llä. Silloin voi ajaa yli 300 km tankillisella ja kate suojaa sen verran hyvin että voi ajaa pitkiä päivä tarvittaessa.

    Eiköhän tuo sopiva nopeus ole pitkälti pyöräkohtainen. Veikkaan että tuo 140-160 on sopiva useimmille pyörille. Mutta suosittelen kuitenkin alle 600 km siivuja. Eikös sitä olla yleensä lomalla eikä urakka hommissa?
  13. #13
    Jep, kilometrien keräily ja pelkkä ajaminen ei varmaan ole kenelläkään itsetarkoitus. Mutta meillä reissujen pituus on ollut 2,5-3,5 vkoa lomien lyhyydestä johtuen ja kun jossakin vähän etelämpänä on halunnut käydä (Nizza, Dubrovnik, Barcelona, Rooma) ja alpeilla matkalla vähän aikaa pyöriä niin alussa ja lopussa on päivä tai pari ajettu pidemmät siivut.

    Muutoin päivämatkat ovat olleet välillä n. 150-500 km. Ja joka reissulla on ollut kaupunki- ja rantarasteja joissa mopo on saanut huilia 2-4 päivään paikallaan.

    Nopeus on varmasti pyörä- ja kuskikohtainen. Kuussatasella nopeuden nosto muutti ajon rasittavuutta selvästi. XX:llä eroa ei niin paljon huomaa mutta jonkin verran kuitenkin. Mun XX:ssä mutkaisemalla ja pomppusemmalla bahnalla n. 200 kmh jälkeen alkoi laukkupaketit sen verran elämään että nopeuden nosto ei enää houkutellut.

    Ja loppujen lopuksi pitkässä juoksussa tasaisella kohtuunopeudella jaksaa parhaiten. Bahnalla on yleensä myös ruuhkaa, tietöitä ja muita rajoitteita jotka omalta osaltaan pitävät huolen nopeuksista.

    XX:ssä maksimikulutus kovassa ajossa oli 7,5 l/100km ja bahna ajossa keskimäärin 6,3-6,8 l/100km. Ja tankkausväli ei ole muutoinkaan muodostunut ongelmaksi kun meillä stoppi on pidettävä joka tapauksessa noin tunnin välein nikotiinin takia, joko tekee mieli röökiä tai vaihtoehtoisesti alkaa Ettan valumaan...

    Anyway kannattaa suunnitella etukäteen mutta suunnitelmaa ei kannata kirjoittaa kiveen.
    XX -06 (2012 - 2014)
    Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
    GSX-R 1000 k8 (2010)
    XX -08 (2008-2010)
    XX -05 (2005-2008)
    CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
  14. #14
    Kuussatkulla jammulla (R6) tuli toissa syksynä ajettua eteläsaksasta puolan rajalle ja sieltä rostokkiin...

    ...Kiirus oli ja en ollut lomamatkalla. Järkevänä matkavauhtina tuli pidettyä jotain 150-170 välistä. Se on tuo pleksi R kuutosessa kuitenkin aika matala...

    ...Tiet ovat myös niin tukossa, että ei muutenkaan ole kovin järkevää ajaa paljoa lujempaa, sillä meno menee sellaiseksi kiihdyttely-himmailuksi. Jos ajaa yli 200kmh, niin ei tartte ohituskaistalla kauaa ajella, kun täytyy taas hiljentää kun joku nysvää edessä. Kun kaista vapautuu, täytyy kiihdyttää uudelleen.

    Autolla olen käynyt baanalla pari kertaa vuodessa ja ei sillä sen kovempaa viitti ajaa vaikkei ole repivää ilmanvastustakaan.
  15. #15
    Reppu selässä ja pitkää taivalta ajaessa huomasi kuinka nopeuden nosto lisää kulutusta ja mukavuus kärsii, loppupeleissä ei kovasta nopeudesta olekkaan hyötyä kun joutuu tankkaamaan useammin ja ajaminen muuttuu suorastaan kivuliaaksi ja taukojen pituus alkaa venymään. Kokemusta on juurikin sellaisesta "pitkästä" siirtymästä. Suunnitelmissa on jonkinlainen reissu Saksaan kevään aikana, joko omalla pyörällä tai sitten lento/ostopyörä... *
    Purkaan sen joutuu kumminkin...
  16. #16
    JOVAIN ON ..?


    ...ihan kiinni tuo keskinopeus siitä mitä siellä autobahn:illa sattuu !

    Viikonloppuna ei hirveitä toiveita ole saada kovaa keskinopeutta, arkena ehken tommonen 110-130 km / h ihan sun pyörästäsikin sen riippuu, elikkäs onko se "matkaan tehty" ?

    Itse ajelin syksyllä lokakuussa suorinta tietä Munich:in eteläpuolelta Hampurin alapuolelle n 10:ssä tunnissa vaikka Hampuriin laskin pääseväni helposti 7:ään tuntiin!

    Pysähtymiset oli ainoastaan pakolliset tankkaukset ja 1 vessassa käynti. Pizzapalaa suuhun ja ajossa juonti. jne jne.
    Ei lämmintä ateriaa.

    Eli tuohon 850 km:n matkaan meni kutakuinkin 3 tuntia enemmän kun olettaa sopi. Tämä johtui siitä että kaikki 3 kaistaa oli viikonloppuliikenteen käytössä (perjantaipäivä) ja että siellä sattuu noita kolareita !
    Kolari kun sattuu tai sitten "stau" niin siinähän olet ja jalat on maassa....välistä toki mennään kun pääsee mutta vain ryömintänopeudella. Mene vain rohkeasti, ei ne siellä suutu kuten täällä suomessa.


    *ruuhkakuva*



  17. #17
    Germaniaa on tullut pyörittyä kahden varsin erilaisen mopon kanssa. Ensin Honda CF750C Magna (jenkkipoliisityylisellä pleksillä) ja nyttemmin Yammun FJR:llä. Jälkimmäisellä ainoastaan kaksi päällä.

    Keskinopeuden määrää toki liikenteen sujuvuus eli kannattaa suunnitella mahdollisuuksien mukaan ajoajat ruuhka-ajoista poikkeaviksi. Staut ovat varsin arvaamattomia, mutta ihan varmasti niitä löytää ainakin lähestyttäessä isoja kaupunkeja paluuliikenteen aikaan.

    Paras matkanopeus löytyy ihan "kuulostelemalla". Jos ajamisesta on tarkoitus nauttia (myös kyytiläisen), niin melko nopeasti kyllä huomaa minkä nopeuden yli meneminen tekee ajamisesta "työtä". Esimerkiksi Magnalla 130 km/t ylittäminen aiheutti merkittävän kulutuksen kohoamisen ja etappien jälkeen tiesi ajaneensa. Fijerillä vastaava fiilis tulee vasta 160:n jälkeen ja silloinkin enimmäkseen matkustajalle pyörteiden lisääntymisen takia.

    Toistaiseksi emme ole harrastaneet pitkiä siirtymäpäiviä (poislukien yksi Ruotsin läpiajo kerralla). Tyypillisin matkapäivä on alle 500 km alkaen aamiaisen jälkeen ja pitäen pieniä taukoja noin tunnin välein. Tällä tekniikalla on motareja ajettaessa perillä kohteessa sen verran aikaisin, että ehtii tutustua paikkoihin jo samana päivänä. Pikkuteitä pitkin nautiskellen siihen menee suurin osa päivästä, koska Suomesta poiketen tuolla etelämpänä on kyliä rajoituksineen todella tiheässä.

    Vihjeeni on lähinnä se, että sopiva matkavauhti on se mikä tuntuu itsestä parhaalta ja todellinen etenemisvauhti riippuu reittivalinnasta, ajankohdasta ja sattumasta.
    "Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
  18. #18
    Kyllä mïnunkin mielestäni n. 500 km riittää päivämatkaksi, etenkin jos illansuussa vielä joutuu hakemaan leirintäaluetta tai hotellia ja väsyttämään itsensä näitä hakiessa. Myö ollaan pidetty sellaista stailia pitemmillä reissuilla, että yleensä ensimmäinen matkapäivä ajetaan niin pitkälle kuin vaan jaksetaan. Esim viime kesänä Tallinnasta Suwalkiin n. 800 km.
    Sen lisäksi tuli vielä aamulla 130 km Kotkasta Helsinkiin.
    Sen jälkeen sitten päivämatkat lyheni selvästi. Samoin takaisin tullessa ajettiin Ceske Budejovicestä Hampuriin 959 km. Nämä matkat olivat siis selvästi siirtymätaipaleita, joilta ei ollut tarkoituskaan poiketa minnekkään. Pari ajopäivää siis vaikuttaa että voi sitten muualla ottaa rauhallisemmin.
    Täytyy myöntää, että ahterissa tuntui ja unta ei tarvinnut houkutella.
  19. #19
    JOVAIN ON...!



    ..mulla ollu aina tommonen "nyrkkisääntö" kun:

    kuutiosenttimetrit = kilometrit / vrk:ssa

    Mun vartalolla ainakin on tuo toiminut ja kaikilla 7:llä mp:llä mitä on aikoinaan ollut !
  20. #20
    olisko seuraava pyörä rocketti
  21. #21
  22. #22
    Itse kannatan sellasta systeemiä, että kaksi rankempaa ajopäivää(850km/päivä) jonnekin Slovakian paikkeille ja sitten sellasia 300-400km/päivä, ni sitten ei pääse väsähtämään ja jaksaa riekkua iltaisin ja on aikaa katella maisemiakin, jota ei baltian reitiltä löydä.... meni sitten minnepäin menikään Slovakiasta! Taas pois tullessa sama juttu, et parissa paivässä Slovakiasta/Tsekistä pois Tallinnaan/Helsinkiin.
  23. #23
    Lainaa (tbarre @ Helmi. 16 2006,16:50) kirjoitti
    olisko seuraava pyörä rocketti
    Isolohko Boss Hoss:llakin tuo nyrkkisääntö kannattaa unohtaa.
    @, AT, RD07A
  24. #24
    itsellä pari alppireissua takana mp:llä ja niistä olen koonnut myös numerotietoa. Kummankin reissun tankkaukset ja päivien kilometrit keskinopeuksineen:

    http://www.jussiupn.com/harrast....toa.htm

    http://www.jussiupn.com/harrast....tot.htm

    keskinopeudet ja matkat otettu sigmasta iltaisin. kumpikin reissu tehty idealla: lujaa saksan läpi ja alpeilla nautiskellaan ajosta, tauoista ja olosta

    pätkittäin vedelty yli 200 km/h ja yleisesti baanoilla 160-180 matkavauhti. koko päivälle on vaikea saada keskinopeudeksi yli 100 km/h

    jussi
  25. #25
    Lainaa (jussiupn @ Helmi. 28 2006,12:06) kirjoitti
    itsellä pari alppireissua takana mp:llä ja niistä olen koonnut myös numerotietoa. Kummankin reissun tankkaukset ja päivien kilometrit keskinopeuksineen:

    http://www.jussiupn.com/harrast....toa.htm

    http://www.jussiupn.com/harrast....tot.htm

    keskinopeudet ja matkat otettu sigmasta iltaisin. kumpikin reissu tehty idealla: lujaa saksan läpi ja alpeilla nautiskellaan ajosta, tauoista ja olosta

    pätkittäin vedelty yli 200 km/h ja yleisesti baanoilla 160-180 matkavauhti. koko päivälle on vaikea saada keskinopeudeksi yli 100 km/h

    jussi
    Mulla ei ole niin paljon kokemusta, mutta luetun ja hivenen omankin kokemuksen perusteella voisi olla järkevämpää ajaa Saksan läpi itäpuolella? Me ajettiin la ja su päivinä mennen tullen Saksan läpi ja silloin sai kyllä ihan rauhassa körötellä. Esim. meno matkalla ajettiin Rostock-Nürnberg noin 629 km ja aikaa meni 6 h 25 min ruokailuineen, kahvineen sekä tankkauksineen. Paluumatkalla Munchen-Dessau 539 km ajettiin 110 km/h:n keskinopeudella taulkoineen päivineen. Kun lukeen noita matkakertomuksia, niin minulle on jäänyt kuva että läntinen reittin olisi tukkoisempi?
  26. #26
    Omalla kohdallani sopiva matkavauhti on 140-160 km/h täyden matkavarustuksen ja matkustajan kanssa. Sääolosuhteet vaikuttavat kuitenkin paljon, varsinkin tuuli ja sade. Pimeällä voi pitää samaa vauhtia ja kovempaakin, koska liikennettä on vähemmän, mutta pitää muistaa moottoriteillä taajamien alueella olevat melunopeusrajoitukset (muistaakseni 120 ja 100). Ne ovat voimassa vain öisin ja niitä myös valvotaan!
    ZZR 1200
  27. #27
    Lainaa (compact_d @ Helmi. 28 2006,20:34) kirjoitti
    Lainaa (jussiupn @ Helmi. 28 2006,12:06) kirjoitti
    itsellä pari alppireissua takana mp:llä ja niistä olen koonnut myös numerotietoa. Kummankin reissun tankkaukset ja päivien kilometrit keskinopeuksineen:

    http://www.jussiupn.com/harrast....toa.htm

    http://www.jussiupn.com/harrast....tot.htm

    keskinopeudet ja matkat otettu sigmasta iltaisin. kumpikin reissu tehty idealla: lujaa saksan läpi ja alpeilla nautiskellaan ajosta, tauoista ja olosta

    pätkittäin vedelty yli 200 km/h ja yleisesti baanoilla 160-180 matkavauhti. koko päivälle on vaikea saada keskinopeudeksi yli 100 km/h

    jussi
    Mulla ei ole niin paljon kokemusta, mutta luetun ja hivenen omankin kokemuksen perusteella voisi olla järkevämpää ajaa Saksan läpi itäpuolella? Me ajettiin la ja su päivinä mennen tullen Saksan läpi ja silloin sai kyllä ihan rauhassa körötellä. Esim. meno matkalla ajettiin Rostock-Nürnberg noin 629 km ja aikaa meni 6 h 25 min ruokailuineen, kahvineen sekä tankkauksineen. Paluumatkalla Munchen-Dessau 539 km ajettiin 110 km/h:n keskinopeudella taulkoineen päivineen. Kun lukeen noita matkakertomuksia, niin minulle on jäänyt kuva että läntinen reittin olisi tukkoisempi?
    Minusta taas tuntuu, että massiivisiin ruuhkiin saattaa joutua ajoi sitten itäisempää tai läntisempää reittiä. Paljolti kyllä tietysti riippuu ajankohdasta, paikasta ja etenkin tietöistä sekä kolareista. Autobaanan ruuhkassa matelemista on tullut kokeiltua ainakin Lyypekin ja Hampurin välillä, Hampurin tienoilla, Kasselin eteläpuolella, Münchenin ohitustiellä, Leipzigin seuduilla, Berliinissä...
    AndersReisen
    Reissuverkko

    "Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
    - Leif Segerstam, kapellimestari
  28. #28
    mites on? auttaako yhtään jos siirtyy ennen noita isoja kyliä natikoille tai pinemmille teille. välttyykö pahemmilta ruuhkilta?
  29. #29
    No ei kyllä nopeuta, pienemmillä teillä joutuu ajamaan kylien läpi ja siellä on taajamanopeudet voimissaan.
    Jos haluaa päivässä ehtiä todella pitkälle (1000 km +) niin pääteitä ajaen ja ennen kaikkea lähde v a r h a i n liikkeelle.
  30.  
  31. #30
    Njoo, riippuu vähän. Ne pienemmät tiet menevät taajamien läpi, jolloin voi ruuhkiakin olla, riippuu tietysti myös kellon ajoista jne. Brandenburgin ruuhkassa n. 35 asteen helteessä on tullut jumiteltua... (joo ja ei mahtunut splittaamaan, kun oli tietyö ja neljän kaistan autot kahdella kaistalla)

    Sitten ne pienemmät tiet tahtovat olla hitaita, kun tosiaan kulkevat kylien läpi. Toisaalta, näkee sitten paermmin maisemia ja paikallisia oloja.

    edit. Höh, julles ehti ekaks...



    I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
    -Jesco White
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen