Tässä - toivottavasti epätäydellisessä - listassa ei ole Helsinki - Tallinna -yhteyksiä eikä Liettuan tai eteläisimmän Ruotsin yhteyksiä.
1.a Helsinki - Tukholma
LINKKI_Silja_Line
1.b Helsinki - Tukholma
LINKKI_Viking_Line
1.c Helsinki - Travemünde
LINKKI_Finnlines
1.d Helsinki - Rostock
LINKKI_Finnlines
1.f Helsinki - Pietari (moottoripyörä per suunta 31 euroa)
LINKKI_St_Peter_Line
5.c Turku - Tukholma
LINKKI_Silja
5.d Turku - Tukholma
LINKKI_Viking
8. Naantali - Kapellskär (Kapellskär on 50 km Tukholmasta koilliseen)
LINKKI_Finnlines
Ahvenanmaan kautta
10.a. Manner-Suomi - Ahvenanmaa
LINKKI_Vasemmasta_alakulmasta_löytyy_linkkejä
10.b. Eckerö - Grisslehamm (Grisslehamm on 80 km Tukholmasta pohjoisen ja koillisen välissä)
LINKKI_Eckerö_Linjen
Myös Vaasasta on laivaliikennettä.
11. Vaasa - Uumaja
LINKKI_Wasaline
***************************************
Ruotsi - Latvia
Tukholma - Riika
LINKKI_Tallink_Sverige
Nynäshamn - Ventspils
(Nynäshamn on 60 km Tukholmasta etelään)
LINKKI_Scandlines
TOINEN_LINKKI_Scandlines
Ruotsi - Puola
Nynäshamn - Gdansk *
(Nynäshamn on 60 km Tukholmasta etelään)
LINKKI_Polferries
Latvia - Saksa
Ventspils - Travemunde
LINKKI_Scandlines
*********************************************
Erilaisiin prätkäkerhoihin kuuluvat voivat saada alennuksia laivayhtiöistä.
SMOTO:n jäsenalennukset löytyvät täältä:
LINKKI_SMOTO
Valitse valikosta "Jäsenedut" > "Laiva-alennukset"
Osa prätkäkerhoista kuuluu nykyisin SMOTO:n sijaan Autoliittoon. Autoliiton jäsenedut löytyvät täältä:
LINKKI_Autoliiton_jäsenetulaivaliput
*********************************************
Jos tiedät muita laivareittejä, vinkkaa.
Myös kokemukset noista vähemmän käytetyistä reiteistä olisivat mielenkiintoisia, laita tähän samaan ketjuun, jos seilaat.
Nyt - huhtikuussa 2014 - päivitin osan linkeistä, päivitän loput joku päivä. Laita privaa tai kirjoita ketjuun, jos huomaat jotain fibaa tai kehittämisen aihetta.
Viimeksi muokannut: Koris; 09.04.2014 klo 15:27.
Ihan kattavanoloinen listaJos Saksaan on tulossa (itse nyt Saksassa), kannattaa suorilla reiteillä huomioida, että Superfastferries on Rostockissa illalla...eli eteenpäin ajo on yöllä tms. Finnlines taas on aamulla Travemündessä, jolloin ajo päiväsaikaan.
Ihan mieltymyksestä kiinni, haluaako ajaa pimeällä vai valoisalla. Toki Saksassa välillä takkuaa tuo liikenne päiväsaikaan aika pahasti...mutta ei se näytä mopoilijoita haittaavan; kapealla kulkuneuvolla pääsee niin helposti käyttämään kapeita reittejä
Itellä kun vaan edelleen Kotilo...ja kotilo-kuorkkiskortti on.
Tosin A1 Lübeckistä Hamburgin kautta etelään ei oo niitä takkuisimpia teitä Saksassa, huolimatta tällä hetkellä olevista työmaista. A2:sta sen sijaan kannattaa välttää...ainakin Hannoverista länteen.
No meni vähän ohi ehkä alkuperäisestä, mut päämuistutus oli, että kattoo, mihin aikaan laiva tulee satamaan ja on päivä- vai yöajot.
...reikä päässä hyvä tulee...
10.a. Suomi - Ahvenanmaa(koris66 @ Tammi. 08 2006,22:16) kirjoitti
LINKKI_Merenkulkulaitos
10.b. Eckerö - Grisslehamm
LINKKI_Eckerö_Linjen
Monet väittävät tuota reittiä käyttäneensä, jotkut väittävät hyväksikin. Mutta ei se ainakaan vähennä ruotsalaisten seassa ajettavaa matka-aikaa![]()
Tunnustan käyttäneeni! Tsekatkaa tarkkaan aikataulut!! Synkronointi saapuvan/lähtevän välillä on mielenkiintoinen. Kyykkykuskeille testistintti(mpuputti @ Tammi. 10 2006,09:30) kirjoitti
Toinen kiintoisa seikka on hinta, jos et ole yöpynyt saaristossa. Se on sesonkiaikana merkittävästi korkeampi. Sesonkiajan ulkopuolella reitti oli edullinen. Merenkulkulaitos tosin just jotenkin muutti hintoja, kun entinen käytäntö osoittautui laittomaksi EU-teknisesti.
Turistilta on tarkoitus ottaa rahat pois. Jos noissa ei oo tarkkana, tulee taatusti kusetetuks. Lisäksi todella saa varoa öljyisiä kansia ja ramppeja.![]()
... jotain piti muistaa
Lepotuolipaikkaa en tuollaiselle matkalla halua. Enemmän lepoa on ajaa Via Balticaa pitkin. Jo Tallinnan laivamatka ilman hyttiä hitaalla laivalla on tuskaa. Nukkua ei kunnolla pysty lepotuolissa ja vieressä kirkuu ipanat.
Lisäks ajokamat pitää vaihtaa autokannella siviileihin ja yrittää sitoa ne jotenkin pyörään kiinni matkan ajaksi ellei halua maksaa erikseen tavaroiden säilytyksestä. Toki lepotuoli on vaihtoehto mutta tuskainen sellainen.
Arvoisa koris
Vanhan vallan (Itä-Saksan) aikana käytin kymmenen talvea
reittiä Trelleborg-Sazznits. Silloin oli tietysti raja hankalasti
ylitettävä- tulli. Aatun tekemä betonilaattatie piti hyvin hereillä. Olen aikonut ajaa reittiä keväällä ja muistella men-
neitä. Aikataulun mukaan olin aina puolen yön jälkeen transiit-
totiellä, jolta ei saanut poiketa. Ainoa kaupunki jonka läpi reitti
kulki oli Strasund ja ainoa nähtävyys kyläkapakka. Koska en ole
enää siellä kulkenut en tiedä tuon laattatien kuntoa.Jos tie on
kunnossa, reitti on nopea tapa päästä vanhalle rajalle.
Katselin netistä laivalippujen hintoja, ei kallista. Hinnat ovat
Ruotsin kruunuina. Itse ajan vain Tanskaan ja kotiin.
Osa-aikainen maanviljelijä, mielipiteeni ovat omia ei välttä-
mättä oikeita, kun kuulun kukkahattuihin
Ylensä alkavat lastaamaan heti 22.00 jälkeen.Eli jos rannassa olet hyvissä ajoin niin kyllä ennen puolta yötä olet laivassa.(hondamania @ Tammi. 18 2007,21:59) kirjoitti
Kandee huomioida myös et ko. matkat ovat "täysihoidolla".
Tallinkillä maksaa safkat erikseen ja muutenkin hintataso alkaa vaikuttaa "rahastukselta".![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
VALUUTTAKURSSIT(Koris @ Tammi. 08 2006,22:16) kirjoitti
Löytyy mielestäni paljon paremmin laskurin kanssa tuolta.
Viime kesänä tuli heitettyä reissu Ruåtsin läpi. Ensin Turkuun ja sieltä Seawindillä Tukholmaan. Itäinen rantatiekin löytyi pienten sekaannusten jälkeen.(Anki @ Huhti. 03 2007,16:38) kirjoitti
Suosittelen välttämään Ruåtsin leirintäalueita niiden kalleuden takia, ellei kyseessä ole telttareissu. Huonosti varustetut mökit leirintäalueilla maksavat yhtä paljon kuin hotellit. Ellei kyseessä ole "rautaperseajo", suosittelen ajamista Karlskronaan ja yöpymään siellä. Sieltä sitten jaksaa ajaa Saksaan asti Tanskan siltojen kautta päivässä.
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Tuossa on monta asiaa jotka vaikuttaa hinnoitteluun:
- tilaa ajoissa ==> alennusta
- Smoton alennukset -10%
- ryhmä-alennus jos tarpeeksi porukkaa
- 16.6 on rajapäivä eli siitä alkaa kalliimpi jakso
jne.
Heinäkuussa on kyllä kallista huvia jos ei mitään alennuksia saa.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Kyselisin smoton alennuksista superfastilla:
Smoton sivujen mukaan jäsenet saavat ajoneuvoista 50% alennuksen, mutta henkilölipuista ei saa mitään alennusta.
Toisaalta smoton jäsen pääsee liittymään ilmaiseksi tallinkin clubiin ja pääsee suoraan clubin kakkostasolle, jolloin kaikista saksan reittimatkoista (eli ilmeisesti sekä mopo, että henkilölipuista) saa 20% alennuksen.
Voiko kyseiset alennukset yhdistää siten, että ottaisi smoton alennuksen mopolle ja clubin alennuksen mopolle?
Clubin jäsenkortti lienee perhekohtainen joten clubialennuksen saanee sekä kuski, että kyytiläinen.
Onko kukaan suorittanut kevään 2010 tilanteen mukaista kustannusoptimointia reitille Suomi-Saksa ajoneuvon kanssa?
Lentämällähän tuolla kävisi parilla sadalla, mutta työhommien ja kellarin täydennyksien vuoksi täytyy tehdä reissu pari kertaa myös kotilon/prätkän kanssa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Melko tyyriiltä näyttää nuo laivareittien hinnat esim finnlines/superfast. Mut elämä on, aina ei tarvi miettiä rahaa, sitähän tulee jatkuvasti lisää![]()
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Ei Finnlinesin listahintaa kuulu ruokailu jos sitä "täysihoidolla" tarkoitit.(Tuppervaari @ Tammi. 18 2007,22:09) kirjoitti
Ei ole FL-laivat pysyneet aikataluluissa, joulukuun puoliväissä kun oli tulossa suomeen pääsi laivaan klo. 01.40 ja lähes neljä tuntia myöhässä Helsingissä.
Hintoihinsa nuo tulevat ja palvelu sen kun pahenee. Vielä kun sähläävät laivojensa kanssa kuten viime kesänä,( Hansalaivaliikenne loppui ) niin melko turhaa on suunnitella päivän tarkkuudella matkaa.
Viime vuonna menivät kaikki Euroopan aikataulut vituiksi FL:n huhtikuisen sekoilun vuoksi. Pitäisi kai olla itselle tuttua nuo merenkulkijasuku Grimaldin touhut kun Ducatilla ajelee, eli jos tiukan loma-ajan puitteissa meinaat pyörähtää edenpänä, noita on käytettävä ?
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Jos loma-aika on tiukka, niin itse lähtisin vaihtoehdolla Ruåtsin läpiajorangaistus. yölautalla naantalista on n. Klo 6 aamulla tienpäällä ja siitä ilman suurempia ongelmia tuuppaa päivässä saksaan siltojen kautta. Matkaa tulee n. 1000km.(aj@ @ Tammi. 06 2010,21:32) kirjoitti
Jos perä hellääntyy jo malmön kohdilla, niin kannattaa varata yölautta malmö-rostock välille jolloin hinta on jopa halvempi kuin sillat+bensat+yö saksassa.
Noiden aikataulut on aika luotettavia, mutta ainahan reissussa voi sattua ja tapahtua, vaikkapa tekninen vika pyörään. Jos pomo ei ymmärrä kyseisenlaisia force majeure-syitä, niin aika nihilisti on.
Ruotsin läpiajorangaistuksen voi suorittaa perhanan tylsää nelostietä tai "tavallisen tylsää" rantatietä. Ajoajassa ei niin merkittävää eroa ole, etteikö kummassakin päässä lauttaan ehtisi.
Hinnaltaan tuo ruotsin läpi ajaminen on ollut n. 100-200e halvempaa kuin suora lautta, mutta esim. viime kesän tarjoukset olivat niin hyviä, että niihin kannatti tarttua. Normihinnoilla saa FL pitää tunkkinsa sillä pari päivää niisä uivissa ruumisarkuissa on pitkä aika.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Olen lähdössä kesäkuun alussa Kroatiaan. Laskeskelin eri vaihtoehtojen kustannuksia Helsinki-Saksa välille ja päädyin leppoisaan laivamatkaan Helsingistä-Rostockiin ja paluu Trawemundestä-Helsinkiin. Menolipun hinta yhdeltä hengeltä näkyy Finnlinesin lakussa olevan 237e yhden hengen hytissä ja ruokailut 60e. Paluu kahdelle hengelle 234 e kahden hengen hytissä ja ruokailut tietysti 120e. Eipä tarvinnut kahdesti miettiä, mitä kautta menen. Saattaa olla, että varasin laivaliput oikeaan aikaan, koska ystävällinen naishenkilö oli laskenut hinnat jonkun tarjouksen mukaan. Nettihinta oli muistaakseni 320e suuntaansa kahdelta henkilöltä. Niin ja hintaan vaikuttaa SMOTO:n jäsenyys eli pyörä ilmaiseksi. Olisin valinnut tämän vaihtoehdon tuolla kalliimmallakin hinnalla. Ei se Ruotsin kautta ajo niin paljon halvempi ole. Ja päätökseen vaikutti tietysti se, että Ruotsin läpiajo on kärsitty niin monta kertaa.
Linkki Hesarin uutiseen
Tietääköhän kukaan mitä alennuksia noille Tallinkin laivoille on mahdollista saada kuljettaessa mopottimilla yli? SMOTOn kortilla ilmeisesti saa tänäkin kesänä jonkun alennuksen FinnLinesin laivoilla, oliko peräti jopa kikattimen ilmaiseksi yli? Eli onko jollain jo tietoa noista Tallinkin vastaavista tarjouksista. 75€ / pyörä on kuitenkin aika suolainen hinta maksaa kansituoli/hyttipaikan päälle..
-To Ride, Shoot Straight And Speak The Truth-
finnlinesilta sai vuodepaikan hki-travemünde 99 eurolla kun matkustaa ennen kesäkuuta.. Ja kerhokortilla mopo ilmaiseksi. Ei juuri kannata ruotsin läpi ajaa jos halvalla saksaan haluaa
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
99,-€ kun hytissä on kolme. Ei mitään luxusta niin pienessä hytissä. Edullista toki on.(jyk4 @ Huhti. 23 2010,00:16) kirjoitti
"(Uusee @ Huhti. 22 2010,23:48) kirjoitti
Liikenteestä vuodenvaihteesta asti poissaolleet Tallinkin kaksi Superfast-alusta palaavat nopeutetulla aikataululla takaisin Suomi-Saksa-reitille.
Superfast VII aloittaa Helsinki-Rostock-reitillä jo ensi maanantaina 26.4. ja Superfast VIII ensi viikon perjantaina
"
Tämä on sinänsä positiivinen uutinen, koska kilpailu Saksan-reitillä on omiaan laskemaan hintoja.
Toivottavasti siellä telakalla on saatu Tallinkin palveluakin hieman fiksailtua. Syytä ainakin olisi.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Valitettavasti vaan on niin, että Tallinkilla on kova työmaa ennenkuin
meikäläinen niitten kippoon astuu. Eipä ollut viime kesänä Finnlinesinkaan järjestelyt hyttiä lukuunottamatta ( pieni korvaus
pilalle menneistä systeemeistä ) muusta kuin lähinnä perseestä. Se
on italiaanoille tuo henkilökunnan palkkaus vaikeaa, kun filippiinot
eivät osaa suomea ja kuitenkin pitäisi se 150 M€ tulouttaa konserniavustuksina Genovan Grimaldeille.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Miten mukavia/epämukavia Superfastin lepotuolipaikat ovat? Yleensä nukun vaikka aidanseipäässä, mutta olisi kiva kuulla jotain kokemuksia.
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Itse muutama vuosi sitten tulin Saksasta Suomeen vielä silloisella SuperFastFerriesillä, joka on nykyään vielä hetken Tallinkin liikennöintivälineenä Saksan ja Suomen välillä. Lepotuolipaikka oli aika heikko, sillä lattialla tuntui nukkuvan paremmin, kun ei tuolia saanut oikein kunnolla käännettyä. Se on vähän sama, jos tykkäät nukkua lentokoneessa turistiluokassa, niin sitten vain.. =)(Teppoman @ Huhti. 23 2010,13:10) kirjoitti
"I'm not driving fast, I'm just flying low"
-Suzuki PV 5-v -87
-Honda NSR 125 -91
-Suzuki GSX-R 1000 -02
-Aprilia RSV Mille R Factory 1000 -04
-Kawasaki ZX12-R -04
-Moto Morini Corsaro Veloce -07
Superfastin linja Saksaan loppuu elokuussa. Näin ainakin kertoivat, kun miehen kanssa sillä Saksaan reilu pari viikkoa sitten matkasimme. Paluumatka taittui Finnlinesillä. Suosittelen sitä ennemmin euroopanmatkalaisille. Mukavammat hytit, sauna+porealtaat vapaasti käytössä ja huomattavasti parempi ruoka ja palvelu.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Onkohan tää pelkkää hevosmiesten tietotoimiston sanomaa vai onks kukaan muu kuullut. Viking Line alkaisi ajamaan Saksaan (Traveen) Turusta poiketen Långnäsissä. Aloitus vuonna 2014 keväällä. Näin Saksan maalla höpisi yks rekkakuski. Jos olen väärässä, olen pahoillani, tämä on siis toisen käden tietoa eli HUHU !
Solifer Speed -67
Kawasaki ER 5 -98
Yamaha FZ 6 S -05
Yamaha FJR 1300 - 07
Samansuuntaisia puheita olen kuullut minäkin. Olis tosi hyvä jos kilpailua saataisiin niin ehkä hinnatkin pikkuisen kohtuullistuisivat.
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A