Rakennetulta prätkältä vakuutuskorvaukset pois (31-08-05)
Korviimme on kantautunut outoja vakuutusuutisia. Asiakkaalla oli rahoitusyhtiön avulla ostettu prätkä ja siihen rahoituksen kautta saatu vapaaehtoinen kaskovakuutus. Kesällä tapahtui valitettavasti kolari jonka seurauksena laite meni korjattavaksi kaskon piikkiin. Sitten tapahtuu kummia. Vakuutusyhtiö antaa ensin korjausluvan mutta huomaa sitten, että prätkä on muutoskatsastettu. Korjauslupa evätään "koska kyseessä on rakennettu ajoneuvo".
Sekä omistaja että korjaamon edustaja luulivat ymmärtäneensä jotain väärin. Kysyttäessä tarkemmin vakuutusyhtiön edustaja kertoo, että korvausta ei ole tiedossa "vaikka pelkkä ohjaustanko olisi vaihdettu". Tällainen tulkinta on täysin käsittämätön, varsinkin kun kyseessä on lainmukaisesti muutoskatsastettu ajoneuvo. Vakuutusyhtiön mukaan juuri muutoskatsastus on tehnyt siitä rakennetun jota vakuutus ei enää korvaakaan.
Kyseinen tapaus tullaan viemään niin pitkälle kuin on tarve jotta asia saadaan kuntoon. Tapaus on saanut paitsi kauppiaat niin myös harrastajien etujärjestöt varpailleen. Jos vakuutusyhtiö voi halutessaan laistaa korvauksista esimerkiksi vaihdetun sivuposken tai ohjaustangon perusteella maksavat tuhannet motoristit vapaaehtoisia vakuutuksia jotka eivät sitten tarpeen vaatiessa korvaakaan mitään.
Rahoitusyhtiön kotisivuilla kerrotaan, että "ostaja ei saa muuttaa ajoneuvoa rakenteellisesti tai sen verotukselliseen asemaan vaikuttavalla tavalla". Tällainen viranomaisiakin tiukempi tulkinta muutosten osalta on mielestämme kyseenalainen. Toisaalta, rahoitusyhtiöhän omistaa ajoneuvon kunnes se on maksettu ja omistaja saa määrätä omaisuudestansa. Jos ehto on tällaisena myös vakuutusehdoissa kannattaa joko vaihtaa rahoitus- ja vakuutusyhtiöitä tai ostaa valmiiksi muutettu ajoneuvo.
MMAF on erittäin kiinnostunut tällaisista vapaamielisistä vakuutusehtojen tulkinnoista. Myös SMOTO kaikkien motoristien edunvalvojana sekä kuluttajien vakuutusneuvonta ovat kiinnostuneita. Vakuutusehtoja ei voi yksipuolisesti muuttaa kesken vakuutuskauden. Harrastajien kannattaakin lukea sekä rahoitus- että vakuutusehdot hyvin tarkkaan!
Linkki juttuun:
http://www.mmaf.fi/arkisto2005.html#vakuutuseikorvaa
"Auta minua olemaan varovainen toisten varpaille astumisen suhteen, koska voi olla, että ne varpaat ovat yhteydessä perseeseen, jota voin joutua huomenna nuolemaan."
mitä helv... vaikka pelkkä ohjaustanko olisi vaihdettu!!. Mites jos menee parantamaan vakio alustaa esim. öhlinssin jousilla tai muilla ajoa parantavalla osilla?!
Täähä alkaa menee aika, sanonko miksi.....
Mitä jos tämän jättäisi tyhjäksi
tossa oo mitään miettimistä, mä jatkan sitä mitä teen ja teen pyörälleni mitä tahdon! hyvää suomesta tosiaan..
![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Tuo onkin tarkoitettu niille, jotka ovat ottaneet rahoitusyhtiön kautta fyrkat prätkään.
Jos prätkä on täysin sun -olet omistaja, homma ei koske sua. Jos olet ottanut rahoitusyhtiön kautta rahoituksen, on syytä kysyä: "Mitä mä saan tälle tehdä, kun olen pelkkä haltija?".![]()
... jotain piti muistaa
Mistäköhän yhtiöistä tuossa oli kyse?
"Mä lupaan tässä ja nyt maksaa bensat jokaiseen Ladaan, jolla suomalaiset kommunistimaanpetturit tsörää punanen pipo päässä ikuisesti helvettiiin täältä.. ..ei auta muuta kuin balalaikka perseeseen ja rajalle" Tony Halmeen suusta.
Meikän turpokwaak
Mikähä se olisi suurin rahoitusyhtiö, joka kauppaa kanssa vakuutuksia(Passe @ Syys. 01 2005,19:47) kirjoitti
![]()
... jotain piti muistaa
Ei niin sitten mitään hajua! Siksi kysyinkin. Itse olen onnistunut välttämään rahoitusyhtiöitä(tähän asti!), niinpä aihe ei ole liipannut kovinkaan läheltä.(seku @ Syys. 01 2005,19:49) kirjoitti
Kysyy nim. merk Olenko nyt sitten idiootti kun tuli tuokin kysyttyä?
"Mä lupaan tässä ja nyt maksaa bensat jokaiseen Ladaan, jolla suomalaiset kommunistimaanpetturit tsörää punanen pipo päässä ikuisesti helvettiiin täältä.. ..ei auta muuta kuin balalaikka perseeseen ja rajalle" Tony Halmeen suusta.
Meikän turpokwaak
Eipä avautunnu mullekkaan joten voisko joku fiksumpi valaista asiaa eli mikä firma kyseessä?(Passe @ Syys. 01 2005,19:54) kirjoitti
Arlen who?
Suurin (tai jopa ainut) rahoitusta pyöriin tarjoava yhtiö on GE Money (entinen GE Capital). Rahoitusyhtiö vaatii, että pyörään otetaan täyskaskovakuutus. Vakuutuksen saa hankkia mistä yhtiöstä vaan, mutta Veritaksesta saa ns. liikennekaskon (yhdistetty liikenne&kaskovakuutus) rahoituspyöriin.
Tosin alkuperäinen teksti on hieman epäselvä tuon vakuutuksen osalta, joten enpä väitä varmuudella, mistä yhtiöistä on kyse.
Excellence is the result of caring more than others think is wise,
risking more than others think is safe,
dreaming more than others think is practical and
expecting more than others think is possible.
GE Capitaalin rahoittama pyörä löytyy. Siihen on vaihdettu pakoputkisto, suutinsatsi kaasareihin, Red Bull -iskarit, takalokasuojaa on leikelty ja hui kauhistus: Myös ohjaustanko on vaihdettu! Rupes kiinnostamaan...
Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin putkistohan on liian meluisa ja katti puuttuu vaikka alkup. putkistossa se on. Kyseessä on siis vähäpäästöinen ajoneuvo, ja muutoskatsastus on tekemättä (eihän se sellaisesta läpi menisikään). Eli gee-een omistaman pyörän olen luvatta modannut laittomaan kuntoon. Täytyypäs paneutua asiaan.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Eiköhän wekkuli oo just semmonen tapaus, jota haluttiin varoittaa.
Yöunia on turha menettää, tuskin se vakuutus on eliminoitu, mutta: "Mitä se rahoitusehto TARKOITTAA". Kysele, wekkuli, ja pistä tänne ja SMOTOlle/MMAF:lle vastaus.
... jotain piti muistaa
Meellä tiällä Savossa vietetään aprillipäevee huhtikuussa![]()
No, se on sitten vaan VOE VOE
Toivottavasti sama koskee sitten kotiloitakin.... kannattaa jättää ne tuuninkiwanteet suosiolla kaupanhyllylle...![]()
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
(veekaks @ Syys. 01 2005,21:03) kirjoitti
no pitäpi tulla käymään....
![]()
vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
No suahan tää ongelma ei koske jos se pyörä on tosiaan sinun eikä rahoitusyhtiön.(mörkö @ Syys. 01 2005,19:37) kirjoitti
Oikeesti: Tämä oli yksi syy miksi en ottanut rahoitusta pyörään. On sitä tullut sen verran rakenneltua, että ongelmia olis tosiaan voinut tulla vahinkotapauksessa.
sama taitaa koskee autoliikkeiden esittely autoja jos toi korvaus homma(samu69 @ Syys. 01 2005,21:23) kirjoitti
pitää paikkansa menee elämä tääl vielä vaikeemmaks![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
zzr600-vm90
Olisi kiva tietää vähän enemmänkin noista taustoista.
Rahoitettua (leasing) pyörää eikä autos eikä mitään muutakaan saa muutella mitenkään, vaan laitteen on oltava siinä kunnossa ja niillä varusteilla kuin se on ollut myytäessä. Esim modatut pyörät voivat olla vaikeampia myydä pois jos rahoitusyhtiö joutuu lunastamaan pyörän esim maksamattomien erien takia. Tällöin käyttäjältä voidaan veloittaa myös ne kustannukset joita pyörän alkuperäiseen asuun palauttaminen aiheuttaa.
Silloin ymmärrän vakuutusyhtiönkin kannan, jos niissä nyt korvattavissa osissa on joukossa sellaisia osia joita pyörässä ei uutena ole, ja jos osat ovat mahdollisesti huomattavasti kalliinpia kuin alkuperäiset. Tällöin voisi helposti kuvitella että vakuutusyhtiö katsoo että vakuutettu kohde on alivakuutettu. Esimerkiksi jos mopoon tai autoon asennetaan kisa-alustasarja ja asiasta ei ilmoiteta vakuutusyhtiölle, niin vakuutusyhtiö voi helpostikkin katsoa että he kyllä korvaavat, mutta vain näiden originaaliosien hinnan.
Moottoripyöräilen vain mielihyväkseni en vauhdin takia... Johtuisikohan se mopostani? Honda CB350F vm.74..... "Uutta" mopoa alle Honda VFR750
Skype to me
<a href="http://jyvesolutions.jyve.com/Qcard/ekip77.htm"></a>
meitsin edellinen prä rahotuksel(fzs6) vaihdoin siihe devilin hi-pipen,suuttimet,ilm.putsarin ja crossistongan..ja nurinhan se laite meni, ja tietty oikeelle kylelleen!pönttö uusiks,stonga ja lukuisia naarmuja ym. minkä korj.vak.yhtiö kiltisti korvas.
04 kevääl vaihdoin fzs6:sen tonniseen,jälleen rahotus yhtiö.
muutaman kkauden päästä joku nisti pölli siitä vakio änkkärin,tilalle tuli akran vaimennin jonka vak.yhtiö siihen maksoi(oisikohan johtunu siitä että vakio ois maksanu reilu 800e) pyörään tuli sitten viim talven aikana laitettua suutin satsia,ilm.putsari,teräspunojarruletkut eteen/taakse ja crossistonga...ja nyt n.3vkoa sit meni tuo tonninenkin nurin ja ei ainakaan vielä ongelmia vak.yhtiön korvauksen kanssa!
kumpaisessakin tapauksessa veritas toiminu vak.yhtiönä.
04 Buell xb12s
Olivatko pyöräsi muutoskatsastettuja?(vauhti korjaa virheet... @ Syys. 02 2005,07:54) kirjoitti
Itsellä kotilo on kerran kohdannut osari-aikanaan kaskon piikkiin menevän korvauksen ja pitää kyllä sanoa että oli kommervenkki jos toinenkin - vaikka tällä kertaa sekä vak. että rah.yhtiö olivat asian suhteen suopein mielin. Siinä sai hakea kirjallista lupaa siitä jos tästäkin ennen kuin homma oli selvä ja kertakorvaus tililläni
Leasing-puolesta taasen on kokemusta enempi työkaverien puolelta ja kyllä se niin vain on että auto annetaan sulle käyttöön jossain kunnossa ja se oletetaan saavan myös samassa kunnossa takaisin = kaikki lisävarusteet joko leasing-firman asennuttamia (=korkeampi vuokra) tai jos itse siihen jotain laitat, maksat myös sen lisäheebelin poistamisen. Eli esim. kännyteline ruuvaten kojelautaan = lasku kojelaudan paikkaamisesta
Elikkäs en yhtään ihmettelisi mikäli rah.yhtiöt ovat ottamassa samaa linjaa käyttöön myös laina-aikana ajoneuvoon tehtyihin muutoksiin. Mutta se että vak.yhtiö tuohon puuttuu onkin jo kokonaan toinen juttu, sillä ajoneuvon korjaaminenhan pitää kierrättää sen omistajan kautta tai luvalla, ei haltijan taikka velhon tai minkään muunkaan tontun kautta![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mun pyöräni omistaa Nordea-rahoitus, mitä ei kyllä sitäkään voi kovin pieneksi putiikiksi kutsua pohjolan mittakaavassa. Vakuutus on sama "könttähintainen" Veritakselta kuin mitä GE kaupittelee.(anna @ Syys. 01 2005,20:16) kirjoitti
Omalla asialla jo vuodesta 1978
eivätpä olleet/ole..kun ei virkavaltakaan ole moisesta mitään huomauttanu niin...(Misha @ Syys. 02 2005,09:09) kirjoitti
04 Buell xb12s
Tarina kuluneelta kesältä. Yksi kaverini kaatoi pyörän. joku mummo puski eteen. Kaiken muun vakuutusyhtiö korvasi vaan ei sliponia! Se kun ei ole alkuperäinen! Asiaa väänettiin oikein kunnolla vaan eivätpä korvanneet! Taisi mennä yhtiö välittömästi vaihtoon!
Kyllä tämä todellakin on parasta mitä housut jalassa voi tehda!
Honda vfr vtec
Tavallaan ymmärrän kyllä vakuutusyhtiön kannan, jos korvata pitää huomattavasti orkkisosaa kalliimpi palikka tai joku huomattavan arvokas lisävaruste. Mutta kun sliparit ja putkistot ovat yleensä halvempia kuin vakiputket, niin luulis, että vakuutusyhtiö ois vaan tyytyväinen "halvennuksesta".
Tarkemmin ajatellen vakuutusmaksujenhan pitäis halventua, kun vaihtaa pyörään "halpis-osia"...
... ja sitten heräsin...
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Varmaan tuo autonikin on menettänyt vakuutusturvansa kun sen ikkunat tummennettiin.(seku @ Syys. 01 2005,19:44) kirjoitti
Enpä oo kuullu rahoitusyhtiöiden tarjoamista leasingrahoituksista pyöriä varten ainakaan ykstyisasiakkalle.(Ekip @ Syys. 02 2005,03:02) kirjoitti
Eli mopot rahoitetaan ihan perus osamaksurahoituksella joka rahoitusmuotona on täysin erilainen leasingrahoituksesta eli en menis sanomaan että nuo ehdot pyörän modaukseen viitaten ois niin rankat kuin autoleasingin puolella. Leasingrahoituksessahan on jopa todennäköistä että rahoitettava kohde siirtyy takas rahoitusyhtiön/myyjäliikkeen nimiin (toisin kuin osamaksurahoituksessa), joten siksi modauskielto on ymmärrettävä.
Mitä tuohon vakuutusyhtiöiden kantaan muutoskatsastettujen pyörien korvausmenettelyyn tulee on mielipiteeni: *![]()
![]()
siis vakuutusyhtiön edustajille.
pyörätön... kevättä ja odotellessa.
Tää oli todella hyvä tieto ensi kautta ajatellen. Parempi hakea ropot suoraan pankista ja duunata just sellanen pyörä minkä on kuskille sopiva. Rahoitusyhtiöt voi pitää mynttinsä ja vakuutusyhtiöt täyskaskonsa!
Niilläkin killingeillä saa eräänkin viripalikan irti!![]()
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Näin Nordea Rahoituksessa(hamy77 @ Syys. 04 2005,18:41) kirjoitti
(A1-Autoluotto @ Nordea Rahoitus) kirjoitti
(A1-Autoleasing @ Nordea Rahoitus) kirjoitti
(A1-Huoltoleasing @ Nordea Rahoitus) kirjoitti
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Miten nää huolto- ja rahoitusleasing ehdot liittyy mopokeskusteluun?(HiTec @ Syys. 05 2005,14:07) kirjoitti
Ok, ehkä liikkeet/maahantuojat rahoittaa esittelypyöränsä leasingillä mutta yksityisasiakkaille leasingpyörä? ..doubt it.
pyörätön... kevättä ja odotellessa.