Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 120:sta
  1. #1
    Onko kenelläkään kokemuksia GPS-navigaattorin käytöstä moottoripyörässä? BMW:llä näyttää olevan omalla merkillä myytävä malli joka on varmaan sama kuin Garminin StreetPilot III. Missä tälläsiä vimpaimia myydään pääkaupunkiseudulla? Missään mopoliikkeessä en oo ainakaan nähnyt moisia.

    Mitähän tapahtuu kun sataa vettä? Sanooko navigaattori poks, teoriassa pitäisi olla vesitiivis, vaan miten on?

    Ajatus siitä että voisi keskittyä ajamiseen ja maisemiin paremmin ensikesän reissulla olisi kiinnostava, vielä on vaan hinnat vissiin aika kovat tälläsillä.

    http://www.garmin.com/mobile
  2. #2
    Hommasin viime kesänä Garmin v (vitonen) se on vesitiivis.
    Teline tuli mukana ja asensin sen tankkilaukun päälle...


    GPS:ää kun hommailee kannattaa hommata tarpeeks hyvä laite niin ei kaduta sitten jälkeen päin...

    Itse ajelin viime kesänä italiaan ja takaisin ton v kanssa ja pakko myöntää et en vaihtaisi pois, sekun kertoo aina missä olet, vaikka ajaisit väärinkin niin näet sen heti näytöltä ja voit korjata suunnan oikealle tielle, pelkästään GPS:än kanssa pärjää ihan hyvin, mut on se kartta hyvä olla messissä kokonaiskuvan ja reittisuunnittelu kun on helpompi tehdä paperikartalla jos ei satu olemaan kannettava mukana...

    Erinomainen ajan säästäjä, mutta vain reittisuunnittelulla ja karttapohjilla varustettu peli on hyvä.

    Pattereita ko. laite vie yhdet päivässä, joten kiinteen virran veto laitteelle on järkevää...

    Esimerkki: olet etsimässä vaikka messukeskusta Milanossa, tiedät koko ajan missä päin kaupunkia olet ja koska lähestyt "waypointtiasi" jos ajat harhaan tai pitkäksi jonkun käännöksen, laskee kone uuden reitin ja opastaa jälleen perille...Kyllä ois orpo olo tullut viime kesänä ilman GPS:ää *

    Ps. ei kannata asentaa liian kauas silmistä, teksti on pientä, eikä auta ees haukan katse * mitä lähempää näet sen sen parempi *GARMIN Suomessa
    Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
  3. #3
    Vaan eikös tuo V ole hiukan pienimuistinen? Mahtuukos siihen paljoa muuta kuin yhden kaupungin tiedot? Siihen kun ei edes saa vaihdettavia muistikortteja, toisinkuin yllä mainittuun SP3:een.

    Eli jos ajelit pohjois-Italiaan, niin laitoitko lähtiessä Milanon kartan vai oliko mukana PC?

    Minkäskokoinen määrä Suomea tuollaisen muistiin mahtuu?
  4. #4
    Magellanilla Meridian malliin saa ainakin sd ramilla laajennettua muistia helposti ja tuota saa värinäytöllä olevana joka saattaisi ehkä olla selkeämpi luettava prätkä käytössä (omaa kuvitelmaa). Lisä infoa kaivataan on myös tuo gps hankita listalla ensikesäksi. Tässä on yksi linkki jossa voi vertaila garminia ja magellania. *
    Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
  5. #5
    Magellan Meridian:n näyttö on selvästi pienempi kuin Garminin V:n. Ainakin minulle se on riittävä syy jättää Meridian pois toivomuslistalta. Lisäksi olen kuullut, ettei tuo värinäyttö ole ihan niitä parhaimpia aurinkoisella säällä. Oletan että kannettavana Magellan on ihan niitä parhaita, mutta että moottoripyörään...

    Kaikki mottoripyörässä GPS:ää käyttäneet arvostavat autoreititys-ominaisuutta - ainakin kaikki joiden kommentteja minä olen kuullut. Veneessä riittää kun tietää kohteen suunnan, mutta tiellä/kadulla ajaessa siitä on harvinaisen vähän iloa. Jäljelle jää vain pieni joukko GPS vastaanottimia, lähinnä taitaa olla Garminin V, SP3 ja 2610. iQue 3600 on varmaan hieno laite, mutta moottoripyörässä sen suojaaminen kastumiselta johtaa epäkäytännöllisiin muovikoteloratkaisuihin. Meridianiin on DirectRoute, mutta kun se näyttö...

    Yksi mielenkiintoinen malli ilman autoreititystä on Garminin 176c. Sitä ovat kehuneet hyvin moottoripyörään sopivaksi, siinä kun on iso näyttö ja muuten on melko pieni laite. Itsellä on ajatus kahden vaiheilla että 176c vai 2610...

    Suomen kartat taitaa olla Magellanissa parempia. Kumpaankaan ei toistaiseksi saa autoreititittävää Suomen karttaa. Garminiin saa paremmin omia karttoja.

    Hinnastahan GPS-vastaanottimen valinta ei voi olla kiinni! Jos on varaa pitää moottoripyörää, ei puolentoista tuhannen kertainvestointi tunnu missään

    Jään edelleen kiinnostuneena odottamaan tietoa siitä, minkälaiset kartat V:hen mahtuu.
  6. #6
    Lainaa (mpuputti @ Joulu. 11 2003,21:41) kirjoitti
    Magellan Meridian:n näyttö on selvästi pienempi kuin Garminin V:n. Oletan että kannettavana Magellan on ihan niitä parhaita, mutta että moottoripyörään...Meridianiin on DirectRoute, mutta kun se näyttö...

    Suomen kartat taitaa olla Magellanissa parempia. Kumpaankaan ei toistaiseksi saa autoreititittävää Suomen karttaa. Garminiin saa paremmin omia karttoja.
    Itse asiassa näyttö on Magellan Meridianissa isompi (valmistajien ilmoittamat koot: MM 4,5 x 5,6, GV 3,8 x 5,6), tosin Garmin näytön resuluutio on parempi (MM 120 x 160, GV 160 x 256), mikä tosin tarkoittaa myöskin sitä että Garminissa teksti on pienempää.

    Suomen osalta Magellanin kartta on huomattavasti parempi kuin Garminin, kaikki pikkutietkin on tarjolla meille enduro miehille * ja koko suomi mahtuu yhdelle muistikortille (64Mb). Magellanin kartta tosin ei pidä sisällään kaikkia huoltamoita, kuten mainos väittää, vaan ainoastaa Teboilin ja Shellin huoltamot. Magellan Meridian sarjaan tulee keväällä euroopan kattava reititys softa.

    Magellania on testeissä pidetty yleisesti hieman parempana kuin Garminia.

    En täysin ymmärtänyt mitä tarkoitit, että Garminiin saa helpommin omia karttoja ?

    Itselläni on Magellan Meridian Platinum, johon olen ollut erittäin tyytyväinen, on pyörässä kestänyt sadetta ja tärinää ja ainakin itse olen saanut näytöstä varsin hyvin selvää ajettaessakin.

    Jos GPS:sää käyttää johonkin muuhunkin kuin pyörässä (niin kuin itse käytän) on Magellan ainoa oikea valinta ja lisäksi itse pidän näytön pystyasentoa parempana, jolloin "näkee" pidemmälle eteenpäin.

    Terveisin



    Mika, TA91
  7. #7
    Itse olen kohta päivittämässä etrekin ilmeisesti Magellan meridian goldiin.(Hinta taitaa olla n.500 eeroa) Mieleen tuli, että onko ne sd kortit samoja kuin mitä käytetään digikameroissa?
    Mitäköhän Freud tästä sanoisi?
  8. #8
    Eiköhän ne samoja ole.



    Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
  9. #9
    Itselläni on ollut pyörässä kiinni Magellan SporTrak Map ja kokemukset ovat pääasiassa positiivisia. Tosin kartassa on joitain mielenkiintoisia virheitä, kuten Puumalan ja Anttolan välillä Magellanin mukaan tie kulkee kymmenkunta kilometriä Saimaan pohjassa! Autoreititystä ei ole, mutta lman sitä tulee kyllä toimeen. Viime kesän kesälomareissulla tein aina iltaisin seuraavan päivän reitin valmiiksi Magellaniin ja hyvin toimi käytännössä. Tuohon kun vielä hankkii MapSend lisäkartan, niin eipä muuta taida tarvitakaan!
    Kawasaki GT750 P1 -82
    Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
  10. #10
    Lainaa (KawaGT @ Joulu. 23 2003,08:17) kirjoitti
    Itselläni on ollut pyörässä kiinni Magellan SporTrak Map ja kokemukset ovat pääasiassa positiivisia. Tosin kartassa on joitain mielenkiintoisia virheitä, kuten Puumalan ja Anttolan välillä Magellanin mukaan tie kulkee kymmenkunta kilometriä Saimaan pohjassa! Autoreititystä ei ole, mutta lman sitä tulee kyllä toimeen. Viime kesän kesälomareissulla tein aina iltaisin seuraavan päivän reitin valmiiksi Magellaniin ja hyvin toimi käytännössä. Tuohon kun vielä hankkii MapSend lisäkartan, niin eipä muuta taida tarvitakaan!
    Kuinka tuo SporTrak:n muisti on riittänyt, eikös se ole jotain 27Mt? Tuo color malli on kiinnostanut kovasti joko meridianista tai sportrakista. Mikäli tuohon meridianiin on tulossa reititys softa keväällä niin kuin jurva kirjoitteli se saattaa viedä kyllä voiton. Onko jossain juttua tuosta vai onko se vaan pelkkä huhu?
    Ilosest´ ellää pittää, vaikk´ päivää vähemmä
  11. #11
    Kokeilin gps:ää viime kesänä, laite oli sieltä paremmasta päästä (en tosin muista enää merkkiä, lainalaite kun oli, kovasti saman näköinen kuin tuo Garmin tuossa kuvassa). Useamman kerran kun pääsin hyvälle mutkapätkälle, laite kadotti minut täysin maailmankartalta, pääteillä löysi taas. Ei naisille jotka ajavat omia polkujaan? En vakuuttunut laitteen tarpeellisuudesta tai käyttökelpoisuudesta.



  12. #12
    SD muistikortit ovat samoja kuin kameroiden SD muistikortit.

    "Ei naisille jotka ajavat omia polkujaan? En vakuuttunut laitteen tarpeellisuudesta tai käyttökelpoisuudesta. "

    Tähän ongelmaan auttaa kunnollinen Suomen kartta, jolla voi hakea paikan suoraan esim. kadun nimellä (näyttää myöskin esim. lähimmät alkot * , mutta ei lupauksestaan huolimatta sisällä kuin osan huoltamoista Teboil ja Shell), joka löytyy mm. Magellanin Meridianiin ja SportTrakiin, mutta kuten joku jo sanoikin on karttojen latailu huomattavasti helpompaa Meridianiin koska siinä korttia voi vaihtaa / käyttää myöskin isoja kortteja.

    Reititys softasta lisää tässä linkissä (siis tulossa keväällä) Reititys softa ,tosin vielä ei ole varmuutta kuinka laajasti Suomi on "reititetty", mutta ainakin muu eurooppa pitäisi olla varsin kattavasti.

    Jos joku on kiinnostunut mitkä kartat sopivat mihinkin Magellanin laitteisiin ja mitä karttoja löytyy, niin ohessa linkki maahantuojan sivuille: Magellan maahantuoja

    Muutomia edullisia hankintapaikkoja Suomesta:Salakala , jossa kannattaa tinkiä ja etenkin miespuoliselta myyjältä, joka on myöskin omistaja * ja toinen RXTX-Tuote

    Ja sitten vielä pari linkkiä ulkomaille Global Positioning Systems , josta olen itse jonkun verran tavaraa hankkinut ja on toiminut todella hyvin (huomaa, että hinnat puntia ei euroja * ) ja toinen NavCity .

    Jos joku on kiinnostunut tai haluaa kysellä lisää, niin keskustelen mielelläni omista kokemuksistani.

    Joulu terveisin



    Mika, TA91
  13. #13

    Tunnus suljettu
    Liittyi Dec 2003
    Helsinki
    Garminin uusin on StreetPilot 2610, jota myydaan Yhdysvalloissa jo taytta hakaa, mutta Euroopassa vasta aloitellaan sen myyntia. 2610 on selvasti paranneltu versio StreetPilotIII:sta.

    Taalla Yhdysvalloissa 2610:n hinta on lahes sama kuin III:n eli n. USD 800, mutta Euroopassa se on aivan alyttoman kallis. Viimeisin hinta jonka nain oli n. 1.400 euroa !!

    2610:n saa uusiin BMW:n pyoriin lisavarusteena.

    Kaytosta sen verran, etta jos kayttaa muutinkin paljon karttaa kun ajelee niin GPS on aivan ehdoton apuvaline. Nykyisin niiden grafiikka ja paivitysnopeus ovat todella hyvia. Sitapaitsi ne ovat erittain tarkkoja.
    Jyrki
  14. #14
    Mitäs siitä tulis jos kytkis kepsin kämmenmikroon? Mulla on käynyt tollanen kombinaatio mielessä, kun omassa gps:sä (Garmin 48) ei ole karttaohjelmaa. Laitetta tulee käytettyä lähinnä merellä ja metsässä, jossa karttaa itse koneessa ei tarvita
    eikä laitteesta mielestäni ole isoakaan hyötyä mopottimessa ilman just tota karttaominaisuutta.

    No nyt jos hommais kämmenmikron, johon tarvittavat kartat, ja kytkentä kepsiin, ja sais homman vielä toimimaan niin etuna olis mm isompi näyttö, ja se että sille mikrolle voi tarvittaessa keksiä jotain muutakin käyttöä.

    Laiskana miehenä ongelma on lähinnä siinä etten ole viitsinyt ottaa selvää onko toi yleensä mahdollista eli löytyykö noihin mikroihin (kunnollisia) karttaohjelmia ja onko kytkentä gepsiin ilman insinööritaitoja mahdollinen. Kysytäänpä sitä siis sitten täältä!
    Tulin, näin, koitin
  15. #15
    Mielessä on moisen hankinta ollut. Pitäis vaan osata ostaa kerralla se oikea, ettei taas kerran joutuis tekeen hankintaa kahteen kertaan.

    Olisko tässä mitään ideaa jos miettis kimppaostosta? Useamman laitteen kun ostais kerralla, niin hintakin vois olla edullisempi. Tässä oli yksi kiinnostunut, kunhan vaan viisaammat päättäis mitä hankitaan.. Ja uskoisin, että ainakin eräs kaveri innostuis myös...
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  16. #16
    Joulupäivän yötä vaan kaikille.

    Kämmenmikroihin löytyy nykyään varsin hyvä valikoima erilaisia karttaohjelmia, joita voi käyttää erilaisen GPS-lisälaitteiden kanssa (kaikkea hienoa kuten Bluethoot yhteys ym..), mutta yksi moottoripyöräilyyn ja yleiseen ulkoiluun liittyvä ongelma niissä poikkeuksetta on (minun tietääkseni) eli ne eivät oikein kestä ulkoilmaa (vettä, tärinää, pölyä ym) joten ymmärtääkseni kunnon GPS laite on paikallaan, ja jos ei halua ostaa erikseen karttaohjelmia voi aina käyttää OziExplorer ohjelmistoa, joka tosin vaatii hieman omaa työstämistä (karttapohjien skaanaaminen/lataaminen ja kohdistaminen), joka kuitenkin toimii kohtuu hyvin (olen itse kokeillut), tosin toki valmiit ohjelmat ovat helpompia.

    Terveisin



    Mika, TA91
  17. #17
    GPSr-PDA yhdistelmän hiekoin puoli on mielestäni juuri tuo vedenpitävyys.
    PDA:ssa voi olla hieno näyttö ja paljon enemmän ohjelmoitavuutta (kuin pelkässä GPSr:ssä), mutta viellä en ole nähnyt yhtään sellaista versiota jota itse haluaisin pyörääni asentaa.
    Kyllähän sen vedenpitävään koteloon saa, mutta käytettävyys jää suurinpiirtein samalle tasolle kuin jos olisi jättänyt kotiin piironkinlaatikkoon (mielipide).

    Tässä linkki sivulle, jossa rakennetaan vedenpitävää suojaa iPaq:lle. Vastaavia paketteja on viimekuukausina ilmestynyt useampienkin I-kauppojen sivuille.
    Ja tietenkin löytyy valmiita GPSr-PDA -yhdistelmiä.
  18. #18

    Tunnus suljettu
    Liittyi Dec 2003
    Helsinki
    Jos suunnittelette asentaa muita kuin jo ennestaan tutuksia ja turvalliseksi testattuja GPS malleja moottoripyoraan niin kyselkaa valmistajalta/maahantuojalta niiden vedenpitavyysluokitus.

    Esim. Garmin StreetPilot III ja 2610 ovat IPX7 -luokiteltuja ja pitavat hyvin vetta. Sen sijaan esim. IPX3 -luokitellut harvelit ovat ainoastaan ns. roisketiiviita, eivatka tahdo kunnolla kestaa sateessa ajoa. Vesi naet tunkeutuu sisaan varsin pienista saumoista kun ilmanvastus/paine nousee riittavan suureksi.
    Jyrki
  19. #19

    Tunnus suljettu
    Liittyi Dec 2003
    Helsinki
    Olen itse ajatellut hankkia uuden Garminin 2610. Valitettavasti taalla myydaan ainoastaan USA versiota, joka on muutoin sama kuin Euroopassa, paitsi karttojen osalta. Ja Garmin on hinnoitellut Euroopan kartta CD:n siten, etta se on lahes yhta kallis kuin koko harveli USA karttoineen.

    Tietaako kukaan onko Garminiin saatavilla esim. Suomen/Pohjoismaiden karttaa erikseen ja mita sellainen mahdollisesti maksaisi.
    Jyrki
  20. #20
    Garminin oman kartanhan voi käydä tarkastamassa täältä. Oikealta ylhäältä valitaan City Navigator Europe.

    Geostar myy Suomen karttoja, sekä AT että GT kartat.

    Suomen GPSMapperin sivuilta voi ladata Suomen kartat.

    Garminin sivuilta löytyy myös tietoa muiden tekemistä kartoista.

    Ja sitten pitää muistaa, että vain tuo City Navigator tarjoaa autoreitityksen. Miten NaviTech näyttää etenevän, voisi olettaa että suurin osa Suomesta olisi katettu aikaisintaan keväällä 2005. Liekö silloinkaan koko maa?
  21. #21

    Tunnus suljettu
    Liittyi Dec 2003
    Helsinki
    Kiitoksia tiedoista. Jos tulkitsen oikein Garminin sivuja niin City Navigator Europa v6 on ainoa, jossa on autoreititys ja on yhteensopiva 2610:n kanssa.

    Europa v6 myydaan kuitenkin ainoastaan Yhdysvalloissa (Euroopassa myytavissa laitteissa vakiona) ja se maksaa 625 dollaria. Kun ottaa huomioon. etta taalta saa koko harvelin USA kartalla n. 750 dollarilla niin tulee siina Suomen kartalle hintaa. *
    Jyrki
  22. #22
    Moi Kaikki,
    Olen käyttänyt GPS.ää euroopan reissuilla periaatteessa tyytyväisenä, mutta tällä iällä +50 näkeminen tuottaa ongelmia. Vehje on ollut tankkilaukun päällä karttataskussa paperikartan vieressä. Tästä syntyy sellainen ongelma että sekä kartta, että gepsi on liian lähellä ajon aikana katsottaviksi. Kuluvan talven aikana tarkoitus on rakennella gepsille teline esimerkiksi mittariston päälle tai sivuun jotta saan sen kauemmas silmistä ja luettavaksi ilman lukulaseja tai pysähdyksiä. Onko tällaisesta asennuksesta kokemuksia ? Vehje on Magelan SporTraK Pro.
  23. #23
    Eikös siihenkin ole myytävänä polkupyörän asennustelinettä, muistaakseni näin luin jostain. Minulla on ollut etrekissä sellainen polkupyöräteline käytössä ja hyvin on pelittänyt. Jouduin tosin väsäämään apuputken stongaan, kun se ei ole perinteistä putkimallia.
    Mitäköhän Freud tästä sanoisi?
  24. #24
    Lainaa (IMZ @ Tammi. 02 2004,08:54) kirjoitti
    Kuluvan talven aikana tarkoitus on rakennella gepsille teline esimerkiksi mittariston päälle tai sivuun jotta saan sen kauemmas silmistä ja luettavaksi ilman lukulaseja tai pysähdyksiä. Onko tällaisesta asennuksesta kokemuksia ? Vehje on Magelan SporTraK Pro.
    Mie en nyt ennää muista tarkkaan, mutta jollain ameriikan BMW K1200LT -sivuilla on ollut juttua noista erilaisista laitteiden virittämisistä pyörään. Ja taitaa olla muuten joillain Jammun FJR1300 -sivuillekin. Eiköhän niistä jotain vinkkejä saa. Ja sitten kannattaa kattoa ihan asiaan mitenkään liittymättömistä yhteyksistä. Voi löytyä oivallisia ratkaisuja. Kysele vaan setä Googlelta. Se tietää.
  25. #25
    Lainaa (Jurva @ Joulu. 23 2003,09:43) kirjoitti
    Ohessa linkki maahantuojan sivuille: Magellan maahantuoja

    Ja sitten vielä pari linkkiä ulkomaille Global Positioning Systems , josta olen itse jonkun verran tavaraa hankkinut ja on toiminut todella hyvin (huomaa, että hinnat puntia ei euroja * ) ja toinen NavCity .
    Yllä olevista linkeistä löytyy moniakin eri vaihtoehtoja joilla GPS:n saa pyörään kiinni, itse olin nuuka ja hankin Magellanin peruskiinnitys sarjan (siis sen jossa on pyörivä alusta) ja käytän siistä varsinaista pidäke osaa, johon olen tehnyt metallista erilaisia kiinnitysosia, joita on mm. autossa suoraan kojetaulussa, Transalpissa ohjaustangon poikki tangossa ja yksi peruskiinnitin, jolla vehkeen saa kuminauhoilla kiinni moottorikelkan ohjaustankoon.

    Eli vaihtoehtoja on useita, yksi monipuolisimmista ja varsin kestävän näköisistä, joka löytyy molemmista englantilaisista www-kaupoista on: Ram: Universal Mount for Magellan SporTrak Series, jonka varmasti itse ostaisin jos en olisi jo itse väsäillyt moista.

    Terveisin
    Mika, TA91
  26. #26

    Tunnus suljettu
    Liittyi Dec 2003
    Helsinki
    Jos englannin kieli sujuu niin GPS:n kiinnityksesta moottoripyoraan saa hyvia ideaoita ainakin oheisesta linkista
    http://www.bmwlt.net/
    vaikka se onkin K1200LT pyorailijoiden sivu niin siella on paljon kayttokelpoisia ideoita kaikkiin pyoriin.

    Mene Bulletin Board, sitten Search (All Forums ja All posts) ja hakusanaksi vaikka GPS mount
    Jyrki
  27. #27
    Kiinnostaisi kovasti GPS + PDA yhdistelmä, siis jokin kämmenmikro iPaQ tai vastaava.
    Onko joku yhdistänyt ko. yhdistelmää esim. AutoCom:n? Ainakin Tom Tom kartta ohjelmisto antaa ajoohjeet puheen välityksellä Linkki tom tom *Vaikuttaisi toimivalta yhdistelmältä, tekisi ajoreitin valmiiksi PDA:n ja kuuntelisi vain ohjeet käätymisistä. Tärkeä pointti on ettei tarvitsisi tähyillä pientä näyttöä ajellessa.
  28. #28
    Ideana ei huono ja esim. Nokian uudessa puhelimessa (6600) on mukana vastaava softa, jonka voi sitten ottaa käyttöön jos haluaa (eli maksaa jotain en tiedä mitä) ja sen saa kytkettyä ainakin lähestulkoon kaikkiin kypäräpuhelimiin. Lisäksi tuossa systeemissä kartta on aina ajan tasalla, koska se lataa joka kerta kartan serveriltä ja esim. Saksassa osaa reitityksessä huomioida myöskin ruuhkat. HUOM! Nokialaisen versio toimii myöskin ilman GPS modulia, joten siinä mielessä varsin kätevä reitittäjä.

    Huonona puolena ns. taskussa pidettävissä versioissa on uudelleen reititys, joka tosin ainakin Nokialaisessa osaa sen tehdä automaattisesti (siis jos kytketty GPS moduliin), jos ajat risteyksen ohi, mutta joissain tilanteissa (esim. useamman moottoritie rampin yhdistelmä) on huomattavasti apua, jos reitin myöskin näkee ja toisaalta voi uudelleen reitityksen tehdä nopeasti ilman että napin painamista varten tarvitsee laitetta kaivaa mistään esille, tosin olen itsekkin kirjoitellut tekstiviestejä tankkilaukun karttataskussa olevalla puhelimella, tosin ei ehkä kaikkein liikenneturvallisin vaihtoehto... *

    Joka tapuksessa päätyypä minkä tyyppiseen ratkaisuun tahansa, on syytä miettiä missä laitetta käytää ja varmistaa, että kyseisiltä alueilta riittävän tarkat kartat löytyvät, ja toisaalta ainakin omalla kohadallani nuo laitteet eivät tule kysymykseen, koska haluan omaa GPS:ni käyttää myöskin muihin tarkoituksiin esim. ulkoillessani.

    Terveisin



    Mika, TA91
  29. #29
    Itsellänikin on kypsynyt ajatus GPS:n hankkimisesta pyörääni. Reissut on ajeltu yleensä pääosin karttojen punaviivoja pitkin. Metsäautoteitäkin on tullut käytettyä. Oikean tien löytäminen on kuitenkin hankalaa ja ajelu on ollutkin usein silkkaa harhailua. Karttapohjaisella GPS:llä tienristeysten löytyminen varmaankin helpottuisi.

    Kaverini on parhaillaan käymässä USA:ssa. Magellan Meridian Gold:in saisi Wal-Mart:ista (markettiketju) hintaan 199$ eli noin 155e . Pricewatch:in mukaan niitä saisi nettikaupoista jopa vieläkin halvemmalla, tehdaskunnostettuja jopa 139$ hintaan 3 kk:n takuulla. Halvin Suomen hinta jonka löysin oli 440 e . Millä tällaiset hintaerot voi selittää!!? (joku vetää jossain tosissaan välistä)

    Onko kukaan tuonut ja keksiikö kukaan mitään estettä miksei kyseistä laitetta kannattaisi tuoda? Onko laitteet samanlaisia Suomen myyntimalleihin nähden? Suomen kieli niistä ainakin näkyy löytyvän. Suomen GT-Kartasto mahtuu ilmeisesti laitteeseen kokonaisuudessaan kerralla, jos siihen laittaa 64 Mt SD-muistikortin. Tarvittavat ohjelmat ja kartat täytyy tietysti erikseen hankkia (MapSend). Yksi ero varmasti löytyy, sillä USA-mallissa on koneen omaan muistiin ladattu joku USA:n tiekartasto Suomen AT-kartaston sijaan.

    Tällaisen olin siis ajatellut asentaa Afrikkalaiseeni. Käyttökokemuksia, mielipiteitä? Olisiko värinäytöllisessä mitään lisäarvoa? Voikohan SD-kortille ladata karttoja suoraan muistikortinlukijan välityksellä, ikäänkuin kopiointi levyasemaan? Onkohan kansainvälistä takuuta? Linkkejä muihin keskusteluihin aiheesta?
    @, AT, RD07A
  30.  
  31. #30
    Vaikka oon koittanut vähän asiaa selvitelläkin näyttää olevan niin että missään ei ole GPS:ää nähtävänä toimivana niin että sitä voisi oikein kokeillakin. Muovisia "kylmäkalleja" tuntuvat olevan liikkeiden esittelykoneetkin useimmiten. Täytyy näköjään ostaa sika säkissä jos sellasen meinaa hankkia, tulee aika kallis testi
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen