Laitoin tuossa kesän alussa sairaalakäyttöön tarkoitettua silikooniletkua Eliminaattorin bensaletkuksi ja alipaineletkuksi.
Siis ne kaksi letkua, jotka bensahanalta lähtevät.
Pitempää matkaa tehdessä tuntui tehohäviöitä tuolla yli 110 km/h vauhdissa.Kone alkoi boaamaan niinkuin se tekee, kun bensaa ei tule tarpeeksi.Kaasukahvaa sai käännellä ihan tarpeeksi, jotta sai tehot takaisin.
Kerhokaveri siinä arveli, että on mahdollista, että alipaineletku imeytyy littiin ja bensan saanti häiriytyy.
No nyt olen sitten aamun viettänyt vaihtelemalla letkuja takaisin vahvempiin.(On muuten pirullinen homma, tilaa on niin vähän)
Mut sanokaas arvelunne asiasta.Onko tuo mahdollista?
Vai johtuisko se vain letkun reiän pienuudesta, nääs tuo pienempikin letku venyy mukavasti liittimien päälle.
Joskus kauan sitten käytettiin jotain olutletkua autossa ja se paska liukeni bensiiniin - ei hyvä. Sitä letkua menee niin vähän että vaikka se maksaisi 20€/m se kannattaa olla tarkoitukseensa sopivaa!
Niin, toi silikoonihan tunnetusti kestää kaikenmaailman mömmöt.Sairaalakäytössä on pahempia kemikaaleja, kuin pelkkä bensa.
Ja silikooniletkua käytetään autonasennushommissa, varsinkin raskaalla kalustolla, sellaisiin paikkohin, joihin on erityisen työläs vaihtaa letkua...vaatii koneen noston pois paikaltaan jne...sillä silikooni on sellaisessa käytössä kovettumaton ja murtumaton.
Joten materiaalissa ei vika ole...enemmänkin siinä, että se on pehmeää ja taipuisaa...
Vaihdoin viime vuonna myös bensaletkut mopoon ja kävi vähän samalla tavalla paitsi että kulku loppui kokonaan. Syyksi selvisi liian jyrkkä taitos letkussa-meni littuun. Arvelin että koneen lämmetessä letku pehmenee sen verran että se sitten hakeutuu omaan muotoonsa tankin alla. nyt oli vain jäänyt letkuun liian tiukka mutka, kylmänä näytti asialliselta mutta lämmettyään teki taitoksen..
Mielestäni joissain tulpanjohdoissa käytetään silikonieristettä ja olen törmännyt siihen töissäkin lähinnä lämmöneristeletkuna joissain valaisimissa ym. Kyllä se aika pehmeää on ja varmaan lämmetessään vielä notkistuu.
FJerguson 1100 - monipuolinen maatalouskone
Tosiaan riippuen silikoniletkun "kovuudesta" tai "pehmeydestä" siitähän se on kiinni.(Kawasaki ZL @ Heinä. 10 2005,16:43) kirjoitti
teräspunoletkut tai metallipunos-...
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Enpä tiedä, että onko teräspunosletku sittenkään hyvä ratkaisu bensa / alipaineletkuksi. Tuo teräspunoshan ei ole mitenkään kiinni itse letkussa, joka on usein vielä melko ohut. Suojaahan tuo teräspunos tietysti letkua ulkopuolisilta vaaroilta, mutta littuun painumista se ei estä. Kyllä 8 mm paksuseinämäinen letku on paras vaihtoehto bensaletkuksi ja 5 mm alipaineletkuksi.(kawabata @ Heinä. 19 2005,04:43) kirjoitti
Kawasaki GT750 P1 -82
Kawasaki GPZ750 Turbo E2 -86
Samaa mieltä
Teräspunos ei sinne mahdu, on se sen verran v*nen paikka.
Pyörivä t-liitin, jossain kaasarin uumenissa.Täytyy työskennellä kuin keinosiementäjä, näppituntumalla
Mutta nythän se syy selvisi, ei ollut niinkään letkun vika, enemmänkin oli kyse tuosta höyrylukosta hellekeleillä.
ja mitä sille sitten keksis, ni se onkin eri juttu.
Ei pysty nostamaan tankkin niinkuin GT![]()
![]()
ehkei mahdu jos ahdasta. miksi sitten jarruletkuissa teräspunosletku on paras mahdollinen, jos se ei olisi paras mahdollinen. samoin öljyletkuina, ainakin ahdinkäytössä tuntuu toimivimmalta ja kestävimmältä. olen kokeillut litistää metallipunosletkuja ja se ainakin on vaikeaa. ennemmin kumiletku menee linttaan kuin metallinen.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Ehkä virhe oli siinä, että letku vaihdettiin.... Joskus tuntuu, että se 25v. vanha letku on silti siihen (alipaine, hanaan) sopivin. Itse en vaihtanut alipaineletkua vaan bensaletkun ja siitähän ne murheet alkoivat. Loppujen lopuksi vanha, rupinen ja perstavunut, letku takaisin paikoilleen ja taas mentiin... Hyvää ei pitäisi parantaa, if it runs, do not fix it.
Tuon kun ihmiset muistais, niin olis paljon vähemmä omituisia vikoja mopoissa(kantrijyri @ Elo. 01 2005,22:10) kirjoitti
![]()
Oli joku näppäräsorminen joskus laittanut ostamaani vanhaan boxeri Bemariin bensaletkut silikoniletkusta. Ihmettelin kun rupesi meno hyytymään kovemmassa vauhdissa - tuntui kuin ei saisi bensaa. Ihmettelin aikanii, putsasin kaasarit ym. kunnes huomasin syyn (vahingossa). Letkuihin oli jätetty liikaa pituutta ja kovemmassa vauhdissa ajoviima otti niihin sillä seurauksella, että painoi letkut mutkalle ja lyttyyn ja bensan tuleminen tyrehtyi. Vaihdoin normaalia bensaletkua tilalle ja rupesi sen jälkeen pelittämään.![]()
Elämäntapamotoristi
Kyllä se vähän niin on, että ei kannattais vaihdella palikoita.
Itsellä oli kyllä pakko, kun tuo bensaletku katkesi viime kesänä.
Silloin sitten töissä siihen väsäsin liitoksen kupariputkesta ja lemmareista.Siinä kävi tuo sama juttu, että olikin liian pitkä ja painui terävälle mutkalle.
Nyt on tankilta kaasarille tuleva letku vaihdettu jäykempään ja ongelmia on vähemmän.Muutama höyrytulppa kummittelee kuitenkin, jos hellepäivänä jouduin seisahtumaan jonoon.
Kymmenisen kilometriä jälkeen bensansaanti loppuu muutamaksi sekuntiksi.Sitten taas palautuu ennalleen.
Jotta taas on uutta opittu tänäkin kesänä ;)