Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 124:sta
    PSmo:n avatar
    Liittyi Jun 2002
    UusKuopijolainen, savonkielen opiskelija!
    Yli 35 vuotta aktiivisesti liikenteessä useimmilla mantereilla ja suurimmissa kaupungeissa, kolaroimatta (pl. viimekesän lipat, jossa syynä ei ollut ylinopeus, vaan tielaitoksen erikoinen) ja kenellekkään kolaria aiheuttamatta.
    Nyt sitten se viimeinen nalli napsahti Pieksänmäki-Suonenjoki välillä kun olivat muuttaneet entisen 100 km/h -> 80 km/h. Jossain tyhjällä korpitaipaleella asia unohtui, kun tieolosuhteet ei ollut muuttunut ja minun tuurilla tietenkin Suonenjoen konstaappelit tuli vastaan ja eikun sakot (108 km/h). Se on sitten 4:nnet kahdessa vuodessa ja poliisi määrittää nyt minut riskikuljettajaksi, joka alvariinsa häiriköin tiellä ja aiheutan liikenneriskejä, jos en muille niin ittelle. Onneksi aina valpas virkavalta suojelee meitä jopa itseltämme. Liikenteessä kyllä tuppaan noudattamaan tilanteen vaatimaa huolellisuutta ja jopa nopeuksiakin ja kaiketi siksi olenkin kolareilta säästynyt. Kertokaa olenko jo niin paatunut, kun jotenkin ei vaan tunnu ollenkaan että olisin kriminaali, vai puuttuuko minulta joku geeni tai hivenaine, kun en osaa näihin kuvitteellisiin rikoksiin suhtautua niiden vaatimalla vakavuudella. Poliisit kyllä aina yrittää sitkeästi opastaa.... entäs jos tielle putoaa meteori, hirvi, lentokone tms. ja sulla on liikaa nopeutta, mitenkäs sitten suu pannaan. Ja minä intän vastaan, että jos minulla on riittävästi nopeutta, se meteori, hirvi tms. voikin pudota minun taakse ja minä nopeuden avulla pelastun. Mut se minun väittämä on yleensä aina väärä äänin 2-1. Minä en vaan ymmärrä liikenteen syvintä olemusta, yrittää nuoret konstaappelit aina minua-kriminaalia- opastaa kaikki kolme partahaiventa vapisten. (Kyyninen: toim.huom)
    No summa summarum. Kortti lähtee, elinkeino vaikeutuu, sakkoja olen maksanut, tai on maksussa n. 2500 €, enkä vieläkään tajua rikoksieni vakavuutta. (Hoitolaan tuommoinen joutaisi
    )
    Ja ennekuin besservisserit alkaa todistella kuinka tärkeää on noudattaa liikenteessä sallittuja nopeuksia.... Olen samaa mieltä, mutta jos ei ole liikennettä onko rikollinen todella noin vaarallinen?
    Onneksi tulomatkalla oli sen verran räntää ja kylmää, ettei pahemmin edes haluttanut ajaa yli sallittujen.
    Erilainen Vappu

Ai niin, tietääkö kukaan miten nuo (erityisesti Suonenjoen) poliisit saadaan kiusaamaan kanssaihmisiään noin rankasti? Hoituuko asia lääkityksellä, vai kasvatetaanko niitä erityiskeinoin, kuten herkkusieniä? (Pimeässä ja pa...ssa)
    Minusta ei kyllä olis tohon hommaan!

PSmo
    - Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
    *
    http://www.tiet.fi/liity.htm
    No en mä tiedä oletko sä paatunut rikollinen, mutta pikkaisen kuitenkin häiritsee tuo että neljännet sakot kahden vuoden sisällä. Aika paljon taitaa olla kuitenkin tien käyttäjiä, jollei peräti enemmistö, jotka ei ole saanet ensimmäistäkään sakkoa pariin vuoteen. No liekö huonoa tuuria vai mitä, eihän lottovoittokaan tule joka mökkiin.

Olen tässä miettinyt että tuo kortin pois otto ei välttämättä ole paras ratkaisu, sillon kun jollain on tosiaan elanto siitä kortista kiinni. Kannatan ennemmin tuota yhdyskuntapalvelua sakkojen lisäksi. Kerro mitä mieltä itse olisit siitä vaihtoehdosta, miltä se tuntuisi ?
    Tiedän tunteen, vaikken onneksi ole suonenjoen poliiseihin törmännytkään. Yleensä kuitenkin poliisilta kestää jokunen tovi reagoida sakkokiintiön täyttymiseen ja kotipaikkakuntasi lupa-asioista päättävä voi olla asiallisempi. Tokikin, kuukauden minimistä ei kai pysty enää joustamaan ja kuten kolmisen viikkoa sitten täällä avauduinkin,on tuon tason ajokielto kohtuutonta suhteutettuna rikoksen vakavuuteen. Itsekään en liikenteessä ole yleensä päättömästi kohnottanut, nopeus vain on ollut aika ajoin yli sallitun, vaikkakaan ei omasta mielestäni tilanteeseen nähden vaarantavasti. Minä nyt olen toki vielä nuori kuski, mutta prahaan asti pyörällä päässyt kuitenkin ja kevarivuosien jälkeen oppinut väistelemään autoja niin että muidenkin aiheuttamilta kolareilta on säästytty.

Nyt kannattaa vain sumplia asioita sen aikaa kun korttia ei vielä kysellä, ja jos tuntuu että kortitta ois paras olla mahdollisimman pian niin ota yhteyttä laitokselle - yllätys heinä-elokuussa loma-aikaan kun olisi ehkä hiukan hanurista. Eikä siten muuta kuin että koita kestää...
    "On se ny per... kun ei letitetyllä parrallakaa saa...!"
    Tää kuvastaa erittäin hyvin miksi tää nykyinen 'minimirangaistus X viikkoa' on täyttä paskaa.

Kaippa jengi jaksaa totella sitä vuoden tai kaksi, mutta sen jälkeen alkaa kortitta ajo, karkuunlähdöt varmasti alkaa nousta räjähdysmäisesti viimeistään keskikesällä.
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
    No voihan rähmä. Kyllähän tuo aika tuuripeliä on. Tai sitten pitää vaan aina koittaa jurruttaa niiden alinopeussuositusten mukaan.
    Dixi et animam levavi
    vittu linnaan koko mies
    Tuurilla ja asenteella
    alkaa tuntuu kyl et musta teippi kilves ois poikaa....
    zzr600-vm90
    Vuodesta -77 alkaen olen saanut kymmenkunta ylinopeussakkoa. 1,5 vuotta sitten ajoin kolmessa kuukaudessa 3 kertaa tutkaan ja ylinopeutta 24-40 km/h. Ex totesi, että kannattais hieman seurata niitä numerollisia pyöreitä lätkiä siellä tienvarsilla Puhdasta huolimattomuuttahan ne sakot oli ja osin sitä että ajelen tietoisesti usein rikesakon verran ylinopeutta. Opetti hieman seuraamaan vaikka sakoilla ja kirjallisella varoituksella selvisinkin.

Keväällä taisivat tiukentaa seuraamuksia ylinopeuksista, joten huonosti taitaa käydä motoristitoverilla. Harmittaa varmasti, mutta ei kait siitä muita kuin itseään voi syyttää.

Jossainhan raja on vedettävä ja minä hyväksyn tällaiset tapaukset oikeutettuna sanktiona. Myös omalla kohdallani jos taas joskun niin sattuu

Mutta poliisien vika se ei ainakaan ole. Jätkät tekee arvokasta työtä ja noudattavat annettuja määräyksiä hekin.
    Lainaa (MagnaMan @ Touko. 01 2005,17:34) kirjoitti
    Mutta poliisien vika se ei ainakaan ole. Jätkät tekee arvokasta työtä ja noudattavat annettuja määräyksiä hekin.
    Eli jos 'kehityskeskustelussa' käy ilmi että duuni ottaa penaltia ja mahdolliset muksut saattaa saada alkaa nähdä nälkää niin mitään joustavuutta ei voi olla, varsinkin jos oikeasti mitään vaarantavaa ei tilanteessa ollut?

Ei kyllä mahdu mun päähän, sori.

Potentiaalisesti monikin ihan rehellisesti duunia tekevä ihminen saattaa menettää työtuloja kun ei saa ajaa, jotenkin mun päähän sekään ei mahdu että miten se auttaa esmes koko valtion rahatilannetta kun tuottavia kansalaisia blokataan työn teosta..

Ai mut joo, sossustahan voi hakee rahaa kun käy ykskantaan toteamassa ettei voi tehä toitä tai nostaa jollain muulla tavalla KELAlta rahaa.

Sillähän nää valtion menot saadaan menee alas..
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
    Poliisit voisivat siirtää tätä ylimääräistä energiaansa edes hieman liikenteen valvonnasta muun rikollisuuden valvontaan, kuten esim huumerikollisuuden- ym... ehkäisyyn ja selvittelyyn...

Kyllähän jonkin moinen liikenteen valvonta pitää olla, mutta tuntuu pikku hiljaa menevän vähän yli jos jollain hiljaisella sivutiellä kytätään jotain naurettavan pieniä ylinopeuksia ja sitten kun saat ylinopeussakon, niin rangaistuksesi on pahempi, kuin mitä väkivaltarikolliset tms saavat!? Mahtavat tuntea nämä sinipukuiset itsensä todella tärkeiksi, kun jossain pusikossa tetsaavat tutkansa kanssa ja nappaavat näitä taparikollisia.

Tämä nykysuuntaus on mielestäni aivan perseestä, eikä rangaistuksissa ole kyllä enää mitään järkeä, kun perkeleellisten sakkojen lisäksi voi sitten kortti olla poissa vähintään kuukauden, tämä tosin on vain oma mielipiteeni !
    Lainaa (sakuc @ Touko. 01 2005,18:08) kirjoitti
    Eli jos 'kehityskeskustelussa' käy ilmi että duuni ottaa penaltia ja mahdolliset muksut saattaa saada alkaa nähdä nälkää niin mitään joustavuutta ei voi olla, varsinkin jos oikeasti mitään vaarantavaa ei tilanteessa ollut?

Ei kyllä mahdu mun päähän, sori.
    Poliisi voi käyttää harkintaa sen puitteissa kuin lupa on. Ja myös käyttää sitä, omakohtaisia kokemuksia on.
    1. Esim ajoin 50 alueella 90 tutkaan ja sain vain kohtuulliset sakot. Lieventäviä seikkoina oli mm. ettei ollut muuta liikennettä.
    2.Ajoin 3 kk:ssa 3 x ylinopeutta ja sain varoituksen. Toisenlainenkin päätös olisi ollut mahdollista.

Mulle taas ei mene mitenkään jakeluun se, että työtään määräysten mukaan tekeviä poliiseja mollataan älyttömyyksillä ja asioista joihin heillä ei ole päätäntävaltaa. Onko tosiaan mahdoton ymmärtää, että kritiikki kuuluisi esittää lainsäätäjille eikä lakia valvoville virkamiehille?
    Nii helposti sen lähtee.
    Mullaki kävi pari vuotta sit 2-viikkoo kortti veke. Eiollu edes tarkotus ajaa kovaa( 11-v tytär kyydissä) auto ei päästäny kaistalle ,minähän vaihdan ,pikku puristus oikeella, tutka, seli seli, sain sit luvan ajaa kotio, arvaa harmittiko.
    Äänestäkää vaan seuraavissakin vaaleissa sosiaalidemokraatteja.
    Kyllä sen tietää miten siinä käy!!
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
    No joo.......
    Kaikki jotka ovat kyykkypyörän ostaneet jossain vaiheessa kokeilevat mitä vehkeet kulkee.....

Toisilla on huono muisti eivätkä kovin kauan muista mitä se mittari näytti, ja sitä on kokeiltava uudestaan *
    Vaikka 1-5 kertaa vikkossa *
    Oikein huonomuistiset joutuu palauttamaan sen tiedon joka päivä *

Joskus käy, että olet väärässä paikassa väärällä hetkellä ja sinua rangaistaan ehkä epäoikeudenmukaisesti *
    Muista silloin ne hetket kun olet välttänyt rangaistukset ja päässyt kuin "koira veräjästä" *

Maailma ei aina ole oikeudenmukainen.....

Reiska_SB
    Terveisin Reiska

- Kawasaki Z1000SX -
    Liittyi Jun 2002
    Toden totta tekevät KALLISarvoista työtä!
    Kun edes pikkuisen tekisivät muutakin liikenteen hyväksi, kuin kykkisivät sakkojen perässä pitkin korpitaipaleita.
    Poliisi se valitsee sakotuspaikat, ne vois olla sillai liikenneturvallisuutta edistävissä paikoissa: risteysalueilla, koulujen alueet, kylät jne, yleensäkin paikoissa jossa on jotain poikkeavaa, mut että keskellä korpea. Se on sitä kanssaihmisen kiusaamista, ei muuta.
    Hyvä esimerkki mistä on kysymys nykyisessä "liikenneturvallisuustyössä": Mulla oli viimeisessä sakotustilateessa mittariston edessä semmoinen istuinsuoja. Poliisi "näki" autosta, että miten sä näät mittarit ollenkaan, kun luuli että siihen oli rakenneltu joku härpäke, mut ei viittiny autosta nousta edes toteamaan, että onko laillinen peli ollenkaan jolla ajelen. Tyytyi vaan kun totesin, että kyllä mä nään. Ja kyllä vois aina sakotustilanteessa puhalluttaa, mut mitkään semmoiset ei kiinnosta, kunhan rahaa vaan tulee. Se minua v..ttaa, että turvallisuuden taakse kätketään maantierosvous.
    Ainakaan tilastot ei näytä tukevan liikenneturvallisuustyön nykysuuntausta oikeaksi. Muutama päivä sittenhän tiedotusvälineet toitotti kuinka nokkakolarit on lisääntyny hurjasti. Oiskohan tuo ohitustilanteen nopeuden säännöstely VAIN sallitun suuruiseksi yllättänyt ohittajia ohitusmatkan ja -ajan kestossa? Ja kun ei vastaantulija eikä ohitettavakaan saa väistää pientareelle, niin mikäs siitä voi olla seurauksena kuin poks? Meinaan on melkoisen (yllättävän) pitkä ohitusmatka, kaikkine kiihdytyksineen ja kiinniottomatkoineen, jos et sallittua nopeutta ylitä, vaikka toinen ajaa 80 km/h ja sinä yrität ohittaa 100 km/h nopeudella. Siihen saa opetella ne jotka aiemmin ovat oppineet ohittamaan viivyttelemättä, kuten mun ajokorttiajoaikaan autokoulussa asia opetettiin.
    Sallivasta liikennekulttuurista on, niin tyypilliseen Suomalaiseen tapaan, siirrytty virkamiesliikennekulttuuriin, joka lyhyesti on: Virkamies sanoo mitä tehdään ja se on se ainoa totuus ja kansa tekee, tai itkee ja tekee, oli se sitten vaikka kuinka päin p..settä.
    Minä en purnaa LIIKENNETURVALLISUUSTYÖSTÄ, enkä oikeutetuista sakoista, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että se on kyllä tehokkampaa, jos se on jotain muuta toimintaa, kuin korvessa yksittäin liikkuvien tienkäyttäjien sakottamista.
    On vaan aika kuvaavaa mun tuuria, kun ajoin varmasti n. 99 % matkasta suurinpiirtein nopeusrajoitusten mukaisesti, mutta se pikkuinen korpitaival, siellä relasin ja nautin mukavasta lupsakkaasta ajelusta....... Se oli se moka, olihan se verovapaata nautiskelua.

Vain vajaa kilometri ja sitten olisi alkanut oikeasti 100 km/h.
    Nopeus oli kuulemma sillä kohtaa rajoitettu jotta tie ei turmeltuisi liiallisesta nopeudesta. En kyllä usko, että mun mopo sitä juurikaan enemmän rikkoi kun auto 80 km/h:n nopeudella, ja kun en edes keulinut Mut kuvaa Suonenjoen.......
    PSmo
    - Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
    *
    Ettei vaan oikeasti vituta oma hölmöilysi.

Yritätät vain vakuuttaa itsellesi ja muille, että oikea syyllinen on joku muu kuin sinä itse.

Itsehän ajoit ja valitsit nopeutesi.
    Ducati 900 SS
    Sehän kaikein eniten harmittaa, kun mielestään on noudattanut liikennesääntöjä ja saa silti rangaistuksen.

Jos suurimman osan ajoistasi et välitä liikennesäänöistä, sakot ei harmita ollenkaan *
    vaan tunnet ansainneesi ne.

Kaikki hauskanpito moottoripyörällä on laitonta *

Reiska_SB
    Terveisin Reiska

- Kawasaki Z1000SX -
    Ei jaksa ymmärtää näitä vitun ruikutuksia "ajoin ylinopeutta ja sain sakot, kyllä poliisit on paskoja"
    Jos sitä kahvaa kääntää, niin kyllä siin ottaa tietoisesti riskin. Se on vaa parasta kärsiä ne sakot, ei ruikuttaa niistä.
    Ite ottanu kans sakkoja, mut oon ymmärtäny sen, et oon tehny väärin ja siitä rangastaa Se vaan on pelinhenki.
    Allekirjoittanut ajoi myös aikoinaan aina sen +15-20 mittarinopeutta päälle nopeusrajoiotuksen. Saldo: ei yhtään sakkoa 10 vuoden aikana.

Sitten mopolla hieman suuremmat sakot (+ lisäsanktiota) saatuani siirryin ajamaan mittarinopeutta +8 km/h päälle nopeusrajoituksen. Saldo: ei yhtään sakkoa 2 vuoden aikana + paljon vähemmän stressiä ajaessa. Enää ei hätkähdä yhtään kun näkee poliiseja liikenteessä. Asenne muuttui tyyliin: "Minulle ei ole mihinkään kiire. Kyllä minua joutaa muut odottamaan 5-10 minuuttia, jos se on siitä kiinni. Trallallaa, katos takana tulevalla näyttää olevan kiire, näytetäänpä ohitusmerkkiä seuraavalla suoralla."

Jos saa 3 tai 4 vahingossa saatua sakkoa parinkin vuoden sisällä, niin kannattaa katsoa hieman peiliin. Niin, ja kannattaa olla vähän tarkkaavaisempi liikenteessä. Ettei sattuisi niitä vahinkoja enempää.

EDIT: Niin, ja jotta ei totuus unohtuisi, niin minunkin mielestäni reilun tonnin sakko "pikkurikkeestä", missä ei oikeasti vaaranneta mitään eikä ketään, on aika ylimitoitettua vahinkoon nähden. Aika paljon vähemmällä pääsi sekin kaveri joka aikoinaan tirvaisi minua nassuun Helsingin yöbussissa. Sekin asia käsiteltiin käräjillä. (Btw, hävisin jopa siinä itse rahaa palkan menetyksenä kun piti asianomistajana mennä todistajaksi oikeuteen. Valtio kun korvaa vain about 58 euroa/päivä tulonmenetyksiä. Vahingonkorvauksia saa odottaa loppuiän sosiaalituelle elävältä ihmiseltä.)

- "VFR kehrää ja paukkuu" -
    On miehessä vika, jos ei pysty rikkeen jälkeen selkä suorana virhettään myöntämään.
    Jos työpaikka on ajokortista kiinni, niin silloin pitää ajaa omat ajot taxilla, niin ei lähde se kortti pois oman törttöilyn takia.
    Ja vielä kolmantena. Ei ole kertaakaan se poliisi ollut sitä kahvaa kääntämässä kovemmalle, joten kenessähän se vika oikein on?
    Lainaa (elkku @ Touko. 01 2005,21:05) kirjoitti
    Ei jaksa ymmärtää näitä vitun ruikutuksia "ajoin ylinopeutta ja sain sakot, kyllä poliisit on paskoja"
    Jos sitä kahvaa kääntää, niin kyllä siin ottaa tietoisesti riskin. Se on vaa parasta kärsiä ne sakot, ei ruikuttaa niistä.
    Ite ottanu kans sakkoja, mut oon ymmärtäny sen, et oon tehny väärin ja siitä rangastaa Se vaan on pelinhenki.
    Joojoo, Jacksonkin ruikuttaa, kun pitäis vastata teoistaan

Jacksonin kannattais tulla Suomeen tuomittavaksi, saisi minimin, kunhan ei vaan ajaisi täällä ylinopeutta

Ylinopeudesta rangaistaan Suomessa kohtuuttomasti, kun otetaan huomioon rikoksen laatu.
    Törkeästä pahoinpitelystä voi päästä pienemmällä tuomiolla kuin ylinopeudesta

Ylinopeuksista rangaistaan, koska se on helppoa ja varmaa tuloa valtiolle.
    Eikös se seiväshyppääjä budjetoinut tälle vuodelle huomattavan korotuksen sakkotuloille?
    Ja mistä kenenkään pitäisi tietää toisen subjektiivinen näkemys siitä miksi tämä ajaa esim. tuon 28km/h ylinopeutta.
    Rutinoituminen liikennesääntöihin (oli tässä ennen satasen rajoitus) ei ole kovinkaan positiivinen asia, tässä sen taas näkee. Kyynel.

Sit taas seuraamukset... kyä nuo uudet ajokieltosäännökset on aika nipot!
    Liittyi Jun 2002
    Lainaa (elkku @ Touko. 01 2005,21:05) kirjoitti
    Vittu, minä en ruikuta sakoista, maksan kyllä sakkoni enkä tuu sulta almuja anomaan. Älä lue ruikutuksia, käännä kahvaa vaan ja "aja ohi". Tarkoitus on herättää keskustelua tälläkin areenalla liikennekulttuurista ja -turvallisuustyöstä. Jos vaikka joku päättäjä lukisi... Jos turvallisuustyöhön tarvitaan rahaa se voidaan ottaa muutoinkin kun korvessa kykkimällä, tulis valtiollekin halvemmaksi ja jäis ehkä vähän rahaa myös oikeaan turvallisuustyöhön. Tämä nykyinen systeemi taitaa syödä saaliinsa, kun varustetaan näitä satoja tuhansia maksavia salapoliisitutkakameralaser-mitälie tekniikalla varustettuja kyttäysautoja ja -moottoripyöriä peltipoliiseja jne. Kun se valitettavasti vaan on niin, että liikenneturvallisuus on muutakin kuin kyttäämistä ja saada kansa tottelemaan virkamiestä = ajamaan hänen sallimaansa nopeutta, kuten tässä sakotusvimmassa on kysymys. Onhan noita esimerkkejä ollut, ettei maailma pelastukaan.....
    Mitä jos poliisikin panostaisi siihen, että opetettaisiin ihmisiä ajamaan joustavasti, sallivasti, toiset ja tilanteet huomioon ottaen.

Äh antaa olla.... Minä maksan sakot ja sillä siisti, ettei ässäkään tartte saada hepulia. Ja kansahan on edustajansa valinnut, jotka meidän ? etujamme pyyteettömästi ?? ajaa. Vai oisko, että omia etujaan.....

Osaltani keskustelu päättyi tästä aiheesta tähän!

PSmo
    *
    Turha PSmoa on sättiä täällä niin älyttömästi. Eihän kenellekään liene epäselvää miksi niitä sakkoja saadaan.

Jonkun mainitsema 'ruikutus' osoittaa sen, ettei monien mielestä erilaisista rikkeistä ja rikoksista saatavien sakkojen keskinäinen balanssi ole kohdallaan. Olen itsekin sitä mieltä.

On sääli, että harkinnan mahdollisuus poistettiin ja määriteltiin minimiajat kortin hyllytykselle. Poliisit ja nimismiehet ovat kuitenkin pääpiirteittäin ihan fiksua ja neuvottelukykyistä väkeä, mutta nyt laki estää 'järjen käytön' rangaistuksia määriteltäessä.
    [QUOTE= (PSmo @ Touko. 01 2005,20:49)]
    Lainaa MagnaMan,Touko. 01 2005,17:34 kirjoitti
    Se minua v..ttaa, että turvallisuuden taakse kätketään maantierosvous.
    Ainakaan tilastot ei näytä tukevan liikenneturvallisuustyön nykysuuntausta oikeaksi.
    Tuo maantierosvous tieliikenneturvallisuuden nimissä minuakin riepoo. Tuossa kun töihin ajelee, niin ala-asteen kohdalla on 40 km/h:n rajoitus ja porkka vetää siinä rutiinilla 60-70 km/h - koskaan en ole poliisia nähnyt.

Sensijaa tuolla nelikaistaisella "moottoritietä" muistuttavalla 1 km pitkällä suoralla jossa on 2 selvää risteystä hyvällä näkyvyydellä on 50 km/h rajoitus ja siellä ne on puskassa kerran viikossa.

Kerran olen saanut rikesakon samaisella suoralla (55 km/h) ja kun kysyin että ettekö puhalluta ollenkaan, niin äijillä ei ollut pilliä edes mukana! Kuvastaa aika paljon sen "liikenneturvallisuus" asenteen alkuperää - valtionvarain ministeriö.
    Lainaa (PSmo @ Touko. 01 2005,16:35) kirjoitti
    Yli 35 vuotta aktiivisesti liikenteessä useimmilla mantereilla ja suurimmissa kaupungeissa, kolaroimatta (pl. viimekesän lipat, jossa syynä ei ollut ylinopeus, vaan tielaitoksen erikoinen) ja kenellekkään kolaria aiheuttamatta.
    Nyt sitten se viimeinen nalli napsahti Pieksänmäki-Suonenjoki välillä kun olivat muuttaneet entisen 100 km/h -> 80 km/h. Jossain tyhjällä korpitaipaleella asia unohtui, kun tieolosuhteet ei ollut muuttunut ja minun tuurilla tietenkin Suonenjoen konstaappelit tuli vastaan ja eikun sakot (108 km/h). Se on sitten 4:nnet kahdessa vuodessa ja poliisi määrittää nyt minut riskikuljettajaksi, joka alvariinsa häiriköin tiellä ja aiheutan liikenneriskejä, jos en muille niin ittelle. Onneksi aina valpas virkavalta suojelee meitä jopa itseltämme. Liikenteessä kyllä tuppaan noudattamaan tilanteen vaatimaa huolellisuutta ja jopa nopeuksiakin ja kaiketi siksi olenkin kolareilta säästynyt. Kertokaa olenko jo niin paatunut, kun jotenkin ei vaan tunnu ollenkaan että olisin kriminaali, vai puuttuuko minulta joku geeni tai hivenaine, kun en osaa näihin kuvitteellisiin rikoksiin suhtautua niiden vaatimalla vakavuudella. Poliisit kyllä aina yrittää sitkeästi opastaa.... entäs jos tielle putoaa meteori, hirvi, lentokone tms. ja sulla on liikaa nopeutta, mitenkäs sitten suu pannaan. Ja minä intän vastaan, että jos minulla on riittävästi nopeutta, se meteori, hirvi tms. voikin pudota minun taakse ja minä nopeuden avulla pelastun. Mut se minun väittämä on yleensä aina väärä äänin 2-1. Minä en vaan ymmärrä liikenteen syvintä olemusta, yrittää nuoret konstaappelit aina minua-kriminaalia- opastaa kaikki kolme partahaiventa vapisten. (Kyyninen: toim.huom)
    No summa summarum. Kortti lähtee, elinkeino vaikeutuu, sakkoja olen maksanut, tai on maksussa n. 2500 €, enkä vieläkään tajua rikoksieni vakavuutta. (Hoitolaan tuommoinen joutaisi
    * * )
    Ja ennekuin besservisserit alkaa todistella kuinka tärkeää on noudattaa liikenteessä sallittuja nopeuksia.... Olen samaa mieltä, mutta jos ei ole liikennettä onko rikollinen todella noin vaarallinen?
    Onneksi tulomatkalla oli sen verran räntää ja kylmää, ettei pahemmin edes haluttanut ajaa yli sallittujen.
    Erilainen Vappu *

Ai niin, tietääkö kukaan miten nuo (erityisesti Suonenjoen) poliisit saadaan kiusaamaan kanssaihmisiään noin rankasti? Hoituuko asia lääkityksellä, vai kasvatetaanko niitä erityiskeinoin, kuten herkkusieniä? (Pimeässä ja pa...ssa)
    Minusta ei kyllä olis tohon hommaan!
    Hmmm... nojaa en tiedä mutta eihän 28km\h ylityksestä kortti pitäs lähteä
    Juupajuu jarru on vaudin surma http://jariklemetti.tarinoi.fi/
    Lainaa (Cubix @ Touko. 01 2005,21:45) kirjoitti
    Hmmm... nojaa en tiedä mutta eihän 28km\h ylityksestä kortti pitäs lähteä
    Ei, mutta neljät kahdessa vuodessa....
    Honda ST1100 Pan European
    Turha se on enää piereskellä ku paska on housuissa.

Aiheesta ne poliisit aina sakottaa tai vie kortin. Tietääkseni se nopeudensäätölaite löytyy joka mopossa vakiona, käyttäkää sitä järjen kera.

Pisteet jälleen poliisien oikealle toiminnalle
    .ORG -kanava IRC:ssa - #moottoripyora @ IRCnet
    Lainaa kirjoitti
    Tarkoitus on herättää keskustelua tälläkin areenalla liikennekulttuurista ja -turvallisuustyöstä.
    Kuten (jo) tämä ja lukematon määrä muita aiempia ketjuja on osoittanut, ajatus voi tosiaan olla hyvä mutta kun se ei vaan toimi. Menee hyödyttömäksi kinasteluksi ja verbaalionaniaksi alta aikayksikön. Näkemysten ja maailmankatsomusten välinen ero on sen verran suuri, että edes (näennäisesti) yhteisestä äidinkielestä huolimatta eri ryhmittymät eivät ymmärrä toisiaan alkuunkaan, eikä mikään muutu mihinkään suuntaan.

Eli lyhesti, anti olla. Valitettava juttu tuo kortin menetys, ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, että kyllä se varsin kohtuutonta ja joustamatonta on, varsinkin sellaisille jotka ovat tien päällä moninkertaisen ajan ja matkan nk. keskimääräiseen tienkäyttäjään verrattuna.
  30.  
    Lainaa (KariK @ Touko. 01 2005,21:46) kirjoitti
    Pisteet jälleen poliisien oikealle toiminnalle
    Uskomattoman hyvä fiilis aina toisinaan huomata, että järki-motoristeja löytyy täältäkin eikä pelkästään noita, aina niin kovaäänisiä, yhteiskunnan sääntöjen vastustajia eli "rebel"-tyyppejä.

Ja neljännet sakot... huh. Itse kun sain elämäni ensimmäiset sakot n. 1½ vuotta sitten, päätin, että toisia ei tule ainakaan seuraavaan 20 vuoteen. Jos olen niin tyhmä, että vielä säännöistä luistan, niin sitten painun kyllä maanrakoon enkä aja enää millään pelillä. Tarpeeksi ovat yhdetkin sakot nakertaneet meikäläisen uskottavuutta hyvänä kuljettajana, kun toiset ajavat 40 vuotta sakoitta. Tosin liikenteenvalvonnan ollessa niin harvinaista kuin nykyisin, niin moni rangaistuksia saamatonkin niitä olisi oikeasti ansainnut. Toivottavasti määrärahoja saadaan poliisille roimasti lisää sekä liikenteen valvontaan, että järjestys- ja rikospuolen tehtäviin; jokainen vähänkin tästä instituutiosta tietävä kun ymmärtää, että nämä ovat erillisiä tehtäväalueita ja yksiköitä. Tuollainen "keskittyisivät oikeisiin rikoksiin" -klisee kuvastaa hyvin tätä tietämättömyyttä, ihan kuin toiseen panostaminen olisi tässä tapauksessa toisesta poissa.

Sama pätee myös rikkeiden ja rikosten törkeysasteuden määrittelyyn, ei niissäkään toimi tuollainen yksinkertaistettu näkökulma. Ei turpaanvetäjiä voida jättää huomioimatta, vaikka vakavampia tappoja tms. tehtäisiin. Resurssien on riitettävä kaikkien, sekä lievien että vakavien rikkomusten valvontaan. Tai sanotaanko olisi, toki tästä tietyissä asioissa joudutaan nykyisellään joustamaan liikaa, kuten perinteisessä järjestyspoliisin toiminnassa. Sama alkaa mahdollisesti näkyä myös liikenteessä, kun usealta taholta on viime aikoina havaittu liikennekurin löystyminen. Tarttis tehdä jotakin, ja pian.
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen