Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 33:sta
  1. #1
    noniin, eli nyt on 4x ledivilkut, mutta kun laittaa vilkun päälle PALAA KAIKKI VILKUT !!!!!!!!!!!!!!!!!! Se puoli palaa aina himmeemmin mikä ei ole päällä.

    Sitten kun tungin ne V*TUN orggis työmaavalot, niin pelitti hyvin? Ostin tollasen Kellermanin 10ohm vastuksen ja elektronisen vilkkureleen, mutta ei silti skulaa! V*ttu kohta mä poltan ton paskan tohon pihalle, alkaa vituttaa. Onneks nää on viimesiä osia mitä puuttuu.
    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  2. #2
    Terve taas
    Jos ne "voipaketit" toimii sillä uudella releellä niin iske vaan vastusta lisää per ledi vilkutin.
    Perinteinen rele harvoin tykkää valodiodeista=lisää vastusta
    Tsekkaa jännite mittarilla että ei "vuoda" jännitettä vilkkuun kun vilkku-namiska EI ole päällä. Releen koulutus on kivaa.
    <p>I/ö- got the Feeling</p>
  3. #3
    njoo ei toi rele sit vissiin ollutkaan "elektroninen" vaikka siinä itse releessäkin lukee.. sama "kela" siellä on silällä kuin vanhassakin. Eikös elektroninen rele ole sellanen "piirilevy", tuossa mun "elektronisessa releessä" ei ainakaan oo mitään piirilevyä. V*ttu!!

    Mutta.. mulla on siis 10Ohm, 25w vastus. Eli eli.. tarviinko mä 4 noita vastuksia? Eikö noita saa toimimaan tolla yhellä vastuksella? Tossa vastuksessa on jäähdytysritilätkin... joku kellermanin oma.

    mkoo: Mun yleismittari on PÖLLITTY, täytyy huomiseks jostain taikoa. Tolla uudella releellä en ole vielä koklannu miten toimii vanhojen vilkkujen kanssa. Vilkut eivät siis pala jos on vilkut eivät ole päällä, mutta jos laitan vilkun vasemmalle, niin oikeatkin palaa himmeesti.



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  4. #4
    Lainaa (kwak750 @ Huhti. 28 2005,19:14) kirjoitti
    .. mulla on siis 10Ohm, 25w vastus. Eli eli.. tarviinko mä 4 noita vastuksia? Eikö noita saa toimimaan tolla yhellä vastuksella? Tossa vastuksessa on jäähdytysritilätkin... joku kellermanin oma....
    Minkähänlainen kytkentä sulla siellä on?? *
    Huono tie, parempi mieli
  5. #5
    Lainaa (R@gdoll @ Huhti. 28 2005,21:15) kirjoitti
    Lainaa (kwak750 @ Huhti. 28 2005,19:14) kirjoitti
    .. mulla on siis 10Ohm, 25w vastus. Eli eli.. tarviinko mä 4 noita vastuksia? Eikö noita saa toimimaan tolla yhellä vastuksella? Tossa vastuksessa on jäähdytysritilätkin... joku kellermanin oma....
    Minkähänlainen kytkentä sulla siellä on??
    joka wilkulle oma wastus.. juu...!! kyllä ne Kellermanit sillä lähtee pelittään...eihän ne oo kun 8 e kpl ne wastukset

    eli wastus waan "poikittain" siihe + & - piuhojen wäliin

    Ps : niin ne kellermnain piuhat on kalpeen ohkaset ,, omani suojasin laittamalla 2 x kutistetta niiden päälle sille matkalle minkä nyt piuhat jäi näkwiin----
    kliks



    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  6. #6
    Lainaa (samu69 @ Huhti. 28 2005,21:18) kirjoitti
    joka wilkulle oma wastus.. juu...!! kyllä ne Kellermanit sillä lähtee pelittään...eihän ne oo kun 8 e kpl ne wastukset
    Ihanan kallista!

    Ei näköjään riitä, että vilkut on RYÖSTÖhintaset. 150e makso kaikki WILKUT.. onneks sai PAL alennusta, kiitos konalan störmille. Muuten se summa olis ollu jotain aika karseeta.

    mutta kantapään kautta, kokeilen vielä MOTONETIN elektronista vilkkurelettä, 5.90e! Ei tarvis alkaa kolvailee. Sähköhommat on KAIKISTA vittumaisempia mitä voi maan päällä olla

    Nää alkaa olemaan viimesiä vikoja/osia mitä puuttuu. Sit ei muutakun kovaa ajoa.. eiku ei.. onhan ne saatanan kaasarit vielä säätämättä.

    Nyt sitten vähän asian ulkopuolelle, mikähän kytkimessä on kun kuumana ei oikein irrota? Puskee liikennevaloissa pyörää eteenpäin.. kytkinvaijerin säädöt liian löysät?



    DUCATI is just the Italian word for Harley.
  7. #7
    hmm.. eihän tossa mitään kolwaamista oo ! ellei haluu hifistellä.......Abiko liittimet passaa "kellermanwastuksen" päähän kun nenä....

    tuosta kytkimestä en osaa sanoa muutakuin jotta ruuwaa nyt sitä waijeria waikka
    nih ja P_S: ei nyt kannata enää alkaan säästeleen ja sowitteleen mitään ihme releitä kerta wilkut makso noin paljon



    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  8. #8
    Mä en ole värkännyt näiden vilkkujen kanssa, mutta perus-sähköopilla elektronisen "releen" pitäs pelata suoraan ilman noita-jätti vastuksia ?
    <p>I/ö- got the Feeling</p>
  9. #9
    Eihän niille ledeille voi antaa rajoittamatonta virtaa, vaan rinnalle pitää kytkeä vastus (riippumatta releestä). Korjatkaa jos olen väärässä...
    Huono tie, parempi mieli
  10. #10
    Ei moposta tule rajoittamattomasti virtaa!
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  11. #11
    Lainaa (VOGON @ Huhti. 29 2005,11:27) kirjoitti
    Ei moposta tule rajoittamattomasti virtaa!
    Peruskoulun kaava I=U/R
    Huono tie, parempi mieli
  12. #12
    Lainaa (R@gdoll @ Huhti. 29 2005,11:19) kirjoitti
    Eihän niille ledeille voi antaa rajoittamatonta virtaa, vaan rinnalle pitää kytkeä vastus (riippumatta releestä). Korjatkaa jos olen väärässä...
    Ledin rinnalle ei laiteta vastusta, se laitetaan sarjaan estämään liian suuren virran aiheuttamaa tuskaa. Näin kuitenkin virtaa menee liian vähän ja siksi rele ei vilkuta, pitää laittaa lampun kokoinen sähkönkuluttaja vielä rinnalle. Voisiko sen vastuksen laittaa releen plusjohtoon? Siis ENNEN relettä? Silloin yksi vastus riittäisi.
  13. #13
    Lainaa (Simbad @ Huhti. 29 2005,12:06) kirjoitti
    Lainaa (R@gdoll @ Huhti. 29 2005,11:19) kirjoitti
    Eihän niille ledeille voi antaa rajoittamatonta virtaa, vaan rinnalle pitää kytkeä vastus (riippumatta releestä). Korjatkaa jos olen väärässä...
    Ledin rinnalle ei laiteta vastusta, se laitetaan sarjaan estämään liian suuren virran aiheuttamaa tuskaa. Näin kuitenkin virtaa menee liian vähän ja siksi rele ei vilkuta, pitää laittaa lampun kokoinen sähkönkuluttaja vielä rinnalle. Voisiko sen vastuksen laittaa releen plusjohtoon? Siis ENNEN relettä? Silloin yksi vastus riittäisi.
    Juu, olihan siellä virhe.

    Eli vastus sarjaan ledin kanssa, ettei mene liikaa virtaa ledin läpi. (valmiissa vilkuissa mahtaa olla sisäisesti valmiina). Lisäksi, jos käyttää analogista relettä, pitää vastus olla vielä ledin rinnalla, että releelle saadaan sähköistä kuormaa riittävästi.
    Huono tie, parempi mieli
  14. #14
    (poistettu tili)
    Lainaa (R@gdoll @ Huhti. 29 2005,14:11) kirjoitti
    Lainaa (Simbad @ Huhti. 29 2005,12:06) kirjoitti
    Lainaa (R@gdoll @ Huhti. 29 2005,11:19) kirjoitti
    Eihän niille ledeille voi antaa rajoittamatonta virtaa, vaan rinnalle pitää kytkeä vastus (riippumatta releestä). *Korjatkaa jos olen väärässä...
    Ledin rinnalle ei laiteta vastusta, se laitetaan sarjaan estämään liian suuren virran aiheuttamaa tuskaa. Näin kuitenkin virtaa menee liian vähän ja siksi rele ei vilkuta, pitää laittaa lampun kokoinen sähkönkuluttaja vielä rinnalle. Voisiko sen vastuksen laittaa releen plusjohtoon? Siis ENNEN relettä? Silloin yksi vastus riittäisi.
    Juu, olihan siellä virhe. *

    Eli vastus sarjaan ledin kanssa, ettei mene liikaa virtaa ledin läpi. (valmiissa vilkuissa mahtaa olla sisäisesti valmiina). Lisäksi, jos käyttää analogista relettä, pitää vastus olla vielä ledin rinnalla, että releelle saadaan sähköistä kuormaa riittävästi.
    Hieno homma että toimii, vaikka sähköoppi onkin kateissa. Vastus laitetaan rinnalle, kun halutaan pienentää virtaa. Sarjaankytkettynä pienentää jännitettä.

    Jos vilkkuu liian tiheästi, niin rinnankytkentä auttaa. Kokemusta on.
  15. #15
    itse oon kanssa miettinyt jo jonkin aikaa että tekis mieli hommata Drop-malliset ledivilkut joita allright ainakin myy. oon vaan pähkäillyt että kuinka kirkkaat sellaset ledivilkut edes on, ja se mitä oon kanssa miettiny on että en jaksais kauheesti alkaa leikkimään noiden vilkkujen kanssa. siis tarkoitan sitä että jos ei ne vilkut ala toimimaan normaalisti niiden vilkkujen mukana tulevien vastusten kanssa niin multa palaa käämi suht nopeesti tollasten suhteen
  16. #16
    Lainaa (R2-D2 @ Huhti. 29 2005,18:36) kirjoitti
    Vastus laitetaan rinnalle, kun halutaan pienentää virtaa. Sarjaankytkettynä pienentää jännitettä.
    Ei vaan vastus rinnalla tuo kytkentään kuormaa (kuten joku aiemmin mainitsi). Ilman rinnalle kytkettävää "keinokuormaa" pelkkä ledi+etuvastus jättää RC-piirin aikavakion (tau) liian pieneksi ja rele vilkuttaa liian nopeasti.
    Voin ajaa kuten tahdon kunhan pysyn varuillaan
    Se ketään ei vie väkisin saa kukin valita
    Vaan hankalaa on aika-ajoin mieli hallita
    Itsemurhalentäjää ei ruusuin palkita
  17. #17
    (poistettu tili)
    Mulla on Tinycatorit. Ainakin ne on E- hyväksytyt.

    Kyllä tää sieltä helpommasta päästä mopo-hommia on, kun edes hieman miettii kytkentää. Takana ajava kaveri meinas ettei noita oikein huomaa. Onkohan noissakaan mitään järkee? Toisaalta laitoin fasuun undertailin, joten oli vähän pakko vaihtaa vilkut, kun sahasin pois sen härpäkkkeen jossa vilkut oli kiinni.
  18. #18
    Elektrooninen vilkkurele ja pitäisi toimia. Itsellä toimi niin kauan, että se sai vähän vettä ja heitti toimimasta Jotkut sanovat, että Volvo Amatsonin vilkkurele toimisi myös hyvin tuollaisissa tapauksissa. Se ei maksa kuin n.2€. Itsellä ei ole kokemusta.
    Hiljaiseloa.
  19. #19
    kertokaas nyt ne ketkä on mennyt ostamaan ledi vilkut että näkyykö ne tuolla kirkkaassa päivänvalossa yhtään mihinkään? ku en oo pahemmin kenelläkään sellasia nähnyt niin on jäänyt pikkasen hämärän peittoon koko juttu. niin ja vilkkuukos ne ihan normaalisti keltaisena vaikka niissä kirkkaat ledit näyttääkin olevan päälle päin?
  20. #20
    Kaverilla on Ee-speedistä hankitut Arrow-malliset ledivilkut ja vaikka ovat pienet, niin ne on TODELLA kirkkaat. Lähes häikäsee. Eli erittäin hyvin näkyy ainakin ne. Ja mun mielestä se on vaan parempi, jos vilkkuu vähän nopeammin. Onpahan entistäkin näkyvämpi.
  21. #21
    (poistettu tili)
    Lainaa (vemu @ Huhti. 29 2005,21:53) kirjoitti
    Lainaa (R2-D2 @ Huhti. 29 2005,18:36) kirjoitti
    Vastus laitetaan rinnalle, kun halutaan pienentää virtaa. Sarjaankytkettynä pienentää jännitettä.
    Ei vaan vastus rinnalla tuo kytkentään kuormaa (kuten joku aiemmin mainitsi). Ilman rinnalle kytkettävää "keinokuormaa" pelkkä ledi+etuvastus jättää RC-piirin aikavakion (tau) liian pieneksi ja rele vilkuttaa liian nopeasti.
    Ei usko, että ulostulo olisi releen RC -piirissä. Ei tosin ole käytettävissä kytkentäkaaviota. Jos sulla on, tuo esiin.

    Kyllä rinnankytketty vastus jakaa virran, tää on näitä sähkötekniikan perusasioita. Ja sarjaan kytketty jakaa jännitteen.

    Ledi ei tarvitse virtaa läheskään niin paljon kuin perinteinen lamppu. Virta on siis ohjattava ohi, jotta releen kannalta tilanne on sama.
  22. #22
    Lainaa (pissis88 @ Huhti. 30 2005,09:45) kirjoitti
    kertokaas nyt ne ketkä on mennyt ostamaan ledi vilkut että näkyykö ne tuolla kirkkaassa päivänvalossa yhtään mihinkään? ku en oo pahemmin kenelläkään sellasia nähnyt niin on jäänyt pikkasen hämärän peittoon koko juttu. niin ja vilkkuukos ne ihan normaalisti keltaisena vaikka niissä kirkkaat ledit näyttääkin olevan päälle päin?
    Ainakin omat vilkut näkyy paljon paremmin, kuin alkuperäiset. Myös nykyinen leditakavalo on kirkkaampi, kuin alkuperäinen.
    Hiljaiseloa.
  23. #23
    Lainaa (R2-D2 @ Huhti. 30 2005,11:57) kirjoitti
    Ei usko, että ulostulo olisi releen RC -piirissä. Ei tosin ole käytettävissä kytkentäkaaviota. Jos sulla on, tuo esiin.

    Kyllä rinnankytketty vastus jakaa virran, tää on näitä sähkötekniikan perusasioita. Ja sarjaan kytketty jakaa jännitteen.

    Ledi ei tarvitse virtaa läheskään niin paljon kuin perinteinen lamppu. Virta on siis ohjattava ohi, jotta releen kannalta tilanne on sama.
    Öö.. Ensimmäinen kappale ja viimeisen kappaleen viimeinen lause sotii keskenään. Jos kyseessä on "normaali" kaksinapainen vilkkurele, niin kyllä tuolla kuormalla on vaikutusta aikavakioon (vrt. polttimo palanut, vilkkuu tuplaa).

    Tottakai se rinnan oleva vastus jakaa virran. Tuolla puhuttiinkin virran pienentämisestä, josta tässä ei ole kyse. Kyllä se ledin kanssa sarjassa oleva etuvastus hoitaa virranrajoituksekin.

    Ja jos taas ajatellaan ensimmäistä kappalettasi, niin siinä tapauksessa releen kärkien kautta kulkeva virta/jännite voisi olla mitä vaan. Tällöinhän ledit/lamput eivät vaikuttaisi vilkkumistahtiin ja toimisivat normaalisti, kunhan ledit sovitetaan jännitteelle esivastuksin. Käytännössä homma ei kuitenkaan näin toimi.

    Korvatkaa se rele sitten vaikka NE555:lla ja jollain perustransulla, niin ei tarvitse noilla järkyillä tehovastuksilla kikkailla.

    Toiset tekee mitä osaa, toiset mitä haluaa..
    Voin ajaa kuten tahdon kunhan pysyn varuillaan
    Se ketään ei vie väkisin saa kukin valita
    Vaan hankalaa on aika-ajoin mieli hallita
    Itsemurhalentäjää ei ruusuin palkita
  24. #24
    (poistettu tili)
    Lainaa (vemu @ Huhti. 30 2005,13:06) kirjoitti
    Toiset tekee mitä osaa, toiset mitä haluaa..
    Niin.

    Mulla on asiasta kokemusta.
  25. #25
    Lainaa (R2-D2 @ Huhti. 29 2005,18:36) kirjoitti
    Lainaa (R@gdoll @ Huhti. 29 2005,14:11) kirjoitti
    Eli vastus sarjaan ledin kanssa, ettei mene liikaa virtaa ledin läpi. (valmiissa vilkuissa mahtaa olla sisäisesti valmiina). Lisäksi, jos käyttää analogista relettä, pitää vastus olla vielä ledin rinnalla, että releelle saadaan sähköistä kuormaa riittävästi.
    Hieno homma että toimii, vaikka sähköoppi onkin kateissa. Vastus laitetaan rinnalle, kun halutaan pienentää virtaa. Sarjaankytkettynä pienentää jännitettä.

    Jos vilkkuu liian tiheästi, niin rinnankytkentä auttaa. Kokemusta on.
    Tämä nyt menee vielä hieman asian vierestä.

    Kyllä se sinun sähköoppi on heikommalla pohjalla, vaikka itse en mikään sähköinssi olekkaan.

    Se vastuksen kytkeminen ledin rinnalle ei pienennä ledin kautta kulkevaa virtaa, vaan pienentää piirin kononaisvastusta = suurentaa kokonaisvirtaa. Ledin kanssa sarjaan kytketty vastus pienentää ledin läpi menevää virtaa ja ledin yli olevaa jännitettä... (PUIMURI) *

    Ja noitten ledivalojen kirkkaudesta, niin jos on käytetty hyviä kirkkaita ledejä ja valon rakenne on muutenkin hyvin suunniteltu, on valoteho vähintäänkin riittävä. Mutta voi olla jotain halppismalleja, joiden valoteho ei vilkkuna riitä, lähinnä koristevaloksi. (nää on vaan minun kokemuksia)
    Huono tie, parempi mieli
  26. #26
    (poistettu tili)
    Lainaa (R@gdoll @ Huhti. 30 2005,13:48) kirjoitti
    Kyllä se sinun sähköoppi on heikommalla pohjalla, vaikka itse en mikään sähköinssi olekkaan.

    Se vastuksen kytkeminen ledin rinnalle ei pienennä ledin kautta kulkevaa virtaa, vaan pienentää piirin kononaisvastusta = suurentaa kokonaisvirtaa. Ledin kanssa sarjaan kytketty vastus pienentää ledin läpi menevää virtaa ja ledin yli olevaa jännitettä... (PUIMURI) *

    Ja noitten ledivalojen kirkkaudesta, niin jos on käytetty hyviä kirkkaita ledejä ja valon rakenne on muutenkin hyvin suunniteltu, on valoteho vähintäänkin riittävä. Mutta voi olla jotain halppismalleja, joiden valoteho ei vilkkuna riitä, lähinnä koristevaloksi. (nää on vaan minun kokemuksia)
    No, minä olen sähkötekniikan DI.

    Se menee näin:

    Ohmin laki: U=RI eli jännite = resistanssi x virta, eli virta on= U/R.

    Kirchoffin 1. laki: Pisteeseen tulevien virtojen summa on sama kuin pisteestä lähtevien virtojen summa

    Rinnankytkennässä jännite pysyy vakiona eli 12V. Samoin resistanssi, joten vain virta muuttuu. Kun kokonais virta pysyy samana, vastus ottaa osan virrasta, ja toinen osa jää ledille.

    Kyllä rinnakkaisvastus ottaa osan kokonaisvirrasta.
  27. #27
    Voe helevettiläinen... vai sähkötekniikan inssi. *

    Se on vaan niin, että kun kytket sen vastuksen rinnalle, pienenee vastuksen ja ledin muodostaman piirin vastus -> piirin läpi menevä virta kasvaa. Rinnan kytkennässä molempinen komponenttien yli on sama systeemin jännite ja ledin resistanssi ei ole muuttunut mihinkään eli ledin läpi kulkema virta on täsmälleen sama kuin ilman vastusta rinnalla.

    Ei muuta kuin klara vappen, minä taidan lähteä ajelemaan. *
    Huono tie, parempi mieli
  28. #28
    (poistettu tili)
    Lainaa (R@gdoll @ Huhti. 30 2005,14:14) kirjoitti
    Se on vaan niin, että kun kytket sen vastuksen rinnalle, pienenee vastuksen ja ledin muodostaman piirin vastus -> piirin läpi menevä virta kasvaa. Rinnan kytkennässä molempinen komponenttien yli on sama systeemin jännite ja ledin resistanssi ei ole muuttunut mihinkään eli ledin läpi kulkema virta on täsmälleen sama kuin ilman vastusta rinnalla.
    Virtaahan tässä on tarkoituskin kasvattaa, jotta kokonaisvirta olisi samanlainen kuin lampun kanssa, releen kannalta. Ledin virrankulutus on peinempi kuin lampulla. Siksi vastus rinnalle.

    Sarjaan kytkentä ei enää anna ledille 12:ta volttia. Kokonaisvastus kasvaa, ja virta pienenee.

    Vappua vaan kaikille.
  29. #29
    Led palaa kirkkaasti jo 20mA virralla. Tämä tarkoittaa sitä, että 12V jännitteellä pitää olla etuvastus, jolla virta rajoitetaan, muuten led sano poks! Ja vastus R = jännite U / virta I. Helppoa!

    Etuvastuksen laskemiseen vaikuttaa hieman pyörän jännitevaihtelut, eli akkujännite pyörän ollessa seis ja latausjännite pyörän käydessä.
    Itse olen tämän ratkaissut esim. takavalon kohdalla siten, että pudotan ledin jännitteen 9V regulaattorilla. Näin ledin jännite on aina vakio. Ledit ovat superbright -mallia.

    Ledin taas saa vilkkumaan monellakin eri tavalla:
    - Osta vilkkuledi.
    - Osta ledille sopiva rele
    - Tee ns. fettioskillaattori, on hyvä ja halpa
    - Tee multivippa

    Tämähän on helppoa, ei tarvitse kuin osata. Ja näitähän on tehty jo vuodesta 1973...
  30.  
  31. #30
    Vrauta tuntuu sentään puhuvan samaa kieltä

    Heitetään ilmoille kysymys:

    Miten pyörissänne tuo vilkkurele on toteutettu ja kytketty. Omassa Suizassa on vilkkujen kanssa sarjaan kytketty vilkkurele-palikka (eli ainoastaan kaksi johdinta). Vilkkukytkimellä sitten valitaan kumpaa puolta vilkutetaan.
    Itseasiassa ei tuo oikeastaan ole edes mikään mekaaninen rele..
    Voin ajaa kuten tahdon kunhan pysyn varuillaan
    Se ketään ei vie väkisin saa kukin valita
    Vaan hankalaa on aika-ajoin mieli hallita
    Itsemurhalentäjää ei ruusuin palkita
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen