Sivu: 44 / 58:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34424344454654 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1291:stä 1320:een 1718:sta
  1. #1291
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Yks mun kaveri joka on todella paljon säätänyt kilpa-autoja telemetrian pohjalta kysyi eilen että säädetäänkö prätkän ja auton iskareita saman periaatteen mukaisesti telemetrian pohjalta.

    Eli haetaanko esim prätkän iskareissa samanlaista Bell curvea kuin autoissa?
    Privateerin kysymys oli nopean ryhmän ketjussa, mutta ajattelin vastausten kuuluvan pikemminkin tänne.

    Viime kesäksi asensin alustapotikat ja yritin datasta jotain saada selville, mutta en juuri alkua pidemmälle päässyt. Sen huomasin ensimmäisen päivän jälkeen, että 10 Hz näytteenotto ei riittänyt mihinkään. 100 Hz oli jossain määrin käyttökelposta, mutta RaceDAC:n kaavoilla ei kannata kutistaa 0-5000 välin liikkeen suuruuden arvoja välille 0-100, koska numeerinen tarkkuus kärsii.

    Scuuba postasi muistaakseni tähän ketjuun linkin, jossa yksinkertainen lähestymistapa säätää vaimennusta tuollaisen kellokäyrän pohjalta.

    Keulan data meni aika lähelle kellokäyrää ja säätimet vaikuttivat loogisesti.

    Mutta perän käyrä ei ollut lähelläkään kellomuotoa. Eikä voimakkaasti toispuoleinen käyrä muuttunut reippaallakaan säätämisellä (käyrästä päätellen löysäsin reboundia tuntuvasti) symmetriseksi.

    Kyselin täällä aiheesta, johon wbaum vastasi, ettei ymmärrä miksi vaimentimen ylipäätään pitäisi viettää yhtä paljon aikaa puristus- ja paluuvaimennuksessa. Kehotti tutkimaan miltä käyrät näyttää, kun rajaa aineiston vain pienen kiihtyvyyden/hidastuvuuden osuuksiin. Se on vielä tekemättä ja saanee odottaa ensi kesältä uutta, parempaa dataa.

    Scuuba laittoi myös pari alustaan liittyvää kirjalinkkiä, mutta niistä en löytänyt tähän säätämiseen liittyvää asiaa sovellettavaksi.

    Mitä siis kannattaisi datasta suodattaa käyriin ja miten niitä hyödyntää säätämisessä? Se kiinnostaisi minuakin.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  2. #1292
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Mitä siis kannattaisi datasta suodattaa käyriin ja miten niitä hyödyntää säätämisessä? Se kiinnostaisi minuakin.
    Iso kiitos kattavasta vastauksesta!

    Tuohon kysymykseen pikaiseltaan arvaisin (ilman mitään tietämystä) että jos pitäisi vain pieniä palasia suodattaa ni oisko se sitte se osuus joka tapahtuu mutkan entrystä exitiin?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  3. #1293
    Uskoisin oikean analyysi työkalun olevan olennaista. Muistaakseni pari kuskia kokeili Etestan palveluja Kymiringillä ja Motoparkin osakilpailussa. Tuolta varmasti saa apuja vähän sen mukaan mihin riittävät pelimerkit.
    K8-1000
  4. #1294
    Lainaa Sippe kirjoitti Katso viesti
    Uskoisin oikean analyysi työkalun olevan olennaista. Muistaakseni pari kuskia kokeili Etestan palveluja Kymiringillä ja Motoparkin osakilpailussa. Tuolta varmasti saa apuja vähän sen mukaan mihin riittävät pelimerkit.
    Juu jos on miljoonääri ni toi on varmasti huikea palvelu... mutta ei kyllä ylimääräistä 1500e irtoo jo valmiiksi vaikeasta budjetista vain siihe että joku lukis mun dataa

    EDIT: Nojoo kyllä ton yhdeksi kuukaudeksi EHKÄ voisi ottaa siin vaihees ku on datalaitteet jo asennettuna ni alkuun saisi paremmat lähtökohdat.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  5. #1295
    Tukeekohan tuo eTestan palvelu esim. RaceDACin suoltamaa iskaridataa? eli ihan perus .csv filua?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  6. #1296
    Stormilta löytyy tollanen bitubon kfork etupään muutossarja millä saa vakio keulan muutettua ratasemmaks. Onko tuollaisesta kenelläkään kokemusta? Sarjan mukana tulee jonkinlaiset ohjeet millä saa perus säädöt laitettua... Öhlinssi maksaa melkein pyörän verran nii mieli tekis vähän edukkaammin selvitä ja taitotaso ei välttämättä vakiota kummallisempia tarttis. Pyöränä 2006 vuoden R1
    Värillä ei väliä kuhan on keltainen...

    YZF-R6R 2010 ratalelu
    YZF-R1 2006
    YZF-R6 2003
  7. #1297
    Lainaa EsR1 kirjoitti Katso viesti
    Stormilta löytyy tollanen bitubon kfork etupään muutossarja ...
    Vehniäisen Karilta sain hyvän tarjouksen Bitubon vermeistä: https://www.kvr.fi/content/fi/-5297/105900/Etusivu.html
    Kannattanee kysellä tarjousta.
  8. #1298
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Oli tänään junamatkoilla joutilasta aikaa, niin askartelin jostain viime kesän kierroksesta "kellokäyrät" sellaisilta pätkiltä, kun kiihtyvyys on välillä 0,1*G ... -0,1*G.

    Keula:

    Etuiskari.png

    Perä:

    Takaiskari.png

    Ensi kesän datalla voisi kokeilla miltä näyttää, kun suodattaa kiihtyvyyden sijaan jotain nopeusväliä, kallistuskulmaväliä tai vaikka tietyn mutkan dataa.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  9. #1299
    Perän data olis varmaan hyödyllinen katsoa myös siitä kohdasta kun kiihdytys on rajuimmillaan eli 0.5-0.9G

    Nättiä dataa sait. Tuosta alkaa saamaan jo parempaa osviittaa kuin koko kierroksen käyrästä
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  10. #1300
    Lainaa T1mppa kirjoitti Katso viesti
    Tässä on muutkin suositellut ottamaan yhteyttä Koittomotoon. .
    Soittelin eilen Koitto Moton Juhalle ja tänään lähtivät iskarit matkahuollon kyydillä kohti Koskia. Kyllä mulle kuulemma kelpo alusta rata-ajoon saadaan noista orkkisosista tehtyä, vähän uutta jousta ja pientä modausta.
  11. #1301
    Onkos kukaan mittaillut miten kuumana takaiskari kuumana kesäpäivänä oikein radalla käy?

    Missä vaiheessa vaimennustehot romahtaa. Tämä kiinnostaa itseä kun mopossa putkisto lämmittää iskaria voimakkaasti. Mietinnässä mahdollinen keraamipinnoite putkistoon ja joku lämpökilpi iskarin ja putkiston väliin.
  12. #1302
    Miten jousien laskeminen menee. Kuski X kausi -19 varusteineen 90kg, jouset edessä 10,0/10,0 takana 85. Milloin 9,0 9,5 10,5 11,0 taakse 90 95 80 tai yms. Onko mitään helppoa kaavaa, millä itse kukin voisi laskea jouset tontille.
  13. #1303
    Lainaa jjuselius kirjoitti Katso viesti
    Miten jousien laskeminen menee. Kuski X kausi -19 varusteineen 90kg, jouset edessä 10,0/10,0 takana 85. Milloin 9,0 9,5 10,5 11,0 taakse 90 95 80 tai yms. Onko mitään helppoa kaavaa, millä itse kukin voisi laskea jouset tontille.
    On kai siihen kaavoja https://www.racetech.com/VehicleSearch tuolta aika moneen malliin.
    K8-1000
  14. #1304
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jjuselius kirjoitti Katso viesti
    Miten jousien laskeminen menee. Kuski X kausi -19 varusteineen 90kg, jouset edessä 10,0/10,0 takana 85. Milloin 9,0 9,5 10,5 11,0 taakse 90 95 80 tai yms. Onko mitään helppoa kaavaa, millä itse kukin voisi laskea jouset tontille.
    Riippuu ihan pyörästäkin, koska eri keulakulmat/linkustot yms. Ei oo muuta ku arpoo about oikean jousen ja sitten painaumia mittaamalla.

    Mulla 10,0/10,0 edessä ja 100 takana, ja elopainoa ~105kg. Ja sain painaumat tontilleen just eikä melkein.

    Edellisellä omistajalla joka on 20?kg kevyempi oli 9,00/9,00 edessä ja 93 takana.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  15. #1305
    Mulla oli 10.0/10.0 edessä tähä mennessä, täksi kesäksi tuli putkiin 9.5/10.0 ... elopainoa 75kg ilman ajokamoja.

    Katsotaan miltä tuntuu.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  16. #1306
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Riippuu ihan pyörästäkin, koska eri keulakulmat/linkustot yms. Ei oo muuta ku arpoo about oikean jousen ja sitten painaumia mittaamalla.

    Mulla 10,0/10,0 edessä ja 100 takana, ja elopainoa ~105kg. Ja sain painaumat tontilleen just eikä melkein.

    Edellisellä omistajalla joka on 20?kg kevyempi oli 9,00/9,00 edessä ja 93 takana.
    Viime kesän paino ilman kamoja n. 74kg, eli n. 30kg sua kevyempi. Ja edessä oli 9.0 toisessa ja 10.0 toisessa putkessa, elikkäs 9.5 edessä. Kokeilin Alastarossa myös ysin keulaa, mutta se ei oikein sit pelannu Motoparkin röykyissä. Ekan Motoparkin ajoin 10.0 keulalla, mutta vaihdoin sen Kemoran kisaan tuohon 9.5 keulaan, että kääntyy hitaissa paikoissa paremmin. Takana tosiaan sitten tuo 93 jousi.

    T: Edellinen omistaja.
    Superbike #7
  17. #1307
    Mä en itseasiassa ees tiedä mikä mun takajousi on Mutta Pirilä oli ilmeisesti about mun kokoinen sälli, joten oletan ettei ainakaa hirveesti ole off.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  18. #1308
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Keskustelua varikolta:

    Kuski: laita keulaan jäykemmät jouset.
    Mekaanikko: siellä on jäykimmät mitä meillä on!
    K: no laita sitten löysemmät, ei noilla voi ajaa!
    M: aasia kunnossa.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  19. #1309
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Viime kesän paino ilman kamoja n. 74kg, eli n. 30kg sua kevyempi. Ja edessä oli 9.0 toisessa ja 10.0 toisessa putkessa, elikkäs 9.5 edessä. Kokeilin Alastarossa myös ysin keulaa, mutta se ei oikein sit pelannu Motoparkin röykyissä. Ekan Motoparkin ajoin 10.0 keulalla, mutta vaihdoin sen Kemoran kisaan tuohon 9.5 keulaan, että kääntyy hitaissa paikoissa paremmin. Takana tosiaan sitten tuo 93 jousi.

    T: Edellinen omistaja.
    Pitääkin katsoa jos hommais yhen 11.0? jos löytyy, niin sais tarvittaessa 10.5.

    Kun ei nuo painaumatkaan aina kerro kaikkea.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  20. #1310
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Pitääkin katsoa jos hommais yhen 11.0? jos löytyy, niin sais tarvittaessa 10.5.

    Kun ei nuo painaumatkaan aina kerro kaikkea.
    Minulla on pari 11-jousia tarpeettomina. Vakioon Showan keulaan. Liekö samat kuin sinun keulassa?
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  21. #1311
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    Minulla on pari 11-jousia tarpeettomina. Vakioon Showan keulaan. Liekö samat kuin sinun keulassa?
    Ei oo, tossa on Ö:n 25mm cartridge.
    Superbike #7
  22. #1312
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ei oo, tossa on Ö:n 25mm cartridge.
    Paineistettu kitti?
    Aprilia RSV4-R
  23. #1313
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jannmann kirjoitti Katso viesti
    Paineistettu kitti?
    Eip.

    Ihan NIX 30 sarjan.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  24. #1314

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jjuselius kirjoitti Katso viesti
    Miten jousien laskeminen menee. Kuski X kausi -19 varusteineen 90kg, jouset edessä 10,0/10,0 takana 85. Milloin 9,0 9,5 10,5 11,0 taakse 90 95 80 tai yms. Onko mitään helppoa kaavaa, millä itse kukin voisi laskea jouset tontille.
    Annetaan lyhyt vastaus parilla perustelulla: Ei ole. Keulaan joku 10.0 on varmaan hyvä yleisarvaus ja takaiskarista en sano mitään, kun en tiedä linkun suhdetta.

    Otetaan vaikka RN19 yamaha esimerkiksi, jolla olen harrastanut pidempään, niin sillä on menty Motoparkissa tosikovaa
    10.75 / 110 N/mm jousilla tai luokkaa 9,5 / 95N /mm jousilla. Itseäni en laske tosi kovaa ajaneiden esimerkkien joukkoon.

    * Rengasmerkki (profiili / runko)
    * Radan pinta ja profiili, tasaisuus
    * Muut säädöt (keulan ilmajousi, perän antisquat, vaimennukset)
    * Ajotyyli

    Ja lista jatkuu.... eli jos joku samankokoinen on mennyt samoilla jousilla ja painaumilla kovaa samalla radalla, niin lähtisin varmaan siitä liikkeelle.

    Motopark ja Botnia pitää ehkä pykälän jäykemmästä alustasta, kuin Kemora, Alastaro tai Auto24ring. Näin siis omalla kohti, kunnes joku tuo tänne pokkeuksen pöytään.
    ---
  25. #1315
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jannmann kirjoitti Katso viesti
    paineistettu kitti?
    fgk 146.
    Superbike #7
  26. #1316
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Sippe kirjoitti Katso viesti
    On kai siihen kaavoja https://www.racetech.com/VehicleSearch tuolta aika moneen malliin.
    Toi Racetechin laskuri on ihan hyvä vaihtoehto hakea suurinpiirtein oikeat vieterit mopoon. Tosin omaan makuun se ehdotteli karvan turhan jäykkiä jousia Suzukiin, mutta kyllä nekin ois tontilla vielä ollu.
    Superbike #7
  27. #1317
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Juu. Antaa ainakin omia luuloja peilaavia tuloksia. Edessä taitaa olla vakio 9,5 ja oon aika aatellu, et jos osais vähän jarruttaa, niin 10 olis aika soiva.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  28. #1318
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Edessä taitaa olla vakio 9,5 ja oon aika aatellu, et jos osais vähän jarruttaa, niin 10 olis aika soiva.
    Mitä oon ymmärtäny ni toi ei oo pelkästään "jos osais jarruttaa" juttu, vaan todella paljon kuskin ajotekninen juttu että mikä on se kaikkein optimaalisin.

    Itelläki tosiaan meni tänä kesäksi kokeiluun pykälää pehmeämpi keula. Saattaa olla huono, saattaa olla hyvä. Ei voi tietää ennenku näkee.

    Ehkä mä oon tehny kaiken tähä mennessä täysin väärin, ja kaasunräpeltämisen takia mulle menis 11,5 jouset. Tai ehkä pikakaasu ei sovi mulle ja pitäis laittaa normi kaasu ja normi jarrut ja 8,5 keula
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  29. #1319
    Lainaa suizaki kirjoitti Katso viesti
    Ja lista jatkuu.... eli jos joku samankokoinen on mennyt samoilla jousilla ja painaumilla kovaa samalla radalla, niin lähtisin varmaan siitä liikkeelle.
    Toi on oikeistaan se yleisin ja pahin virhe mitä voi tehdä missä tahansa ratailuun (tai mihin tahansa) liittyvässä hommassa. Eli esim olettaa että jollakin nopealla on hyvä setuppi.

    Itsekkin olen tehnyt saman viheen jo monta kertaa ja aina lopputulos on ollut että Tapahtuu ja Sattuu.

    Todellisuudessa nopeiden kuskien setupit voi ihan hyvin olla, ja usein ovatkin, jotain kusen ja paskan väliltä, kun ohjenuorana on käytetty jotain ikuisesti eläviä wanhoja sloganeita, ja sepät ovat juoneet kaljaa varikolla ja taikoneet alustaa kuskin fiiliksiä hiveleväksi.

    Mä neuvoisin ett jos itellä ei riitä motivaatio alustan perusteiden ymmärtämiseen, niin hilaa perseensä ja moponsa vaikkapa Motovillen tontille ja lyö sille jenit kouraan, niin pääsee helpolla ja lopputulos on hyvä, ellei jopa paras.

    Eli ei kannata kopioida jotain joltain toiselta, jos itsellä ei ole mitään ymmärrystä mitä on kopioimassa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  30.  
  31. #1320
    Lainaa jjuselius kirjoitti Katso viesti
    Miten jousien laskeminen menee. Kuski X kausi -19 varusteineen 90kg, jouset edessä 10,0/10,0 takana 85. Milloin 9,0 9,5 10,5 11,0 taakse 90 95 80 tai yms. Onko mitään helppoa kaavaa, millä itse kukin voisi laskea jouset tontille.
    Jos haluat että ravistan hihasta jotain suuntaa antavaa kommenttia, niin kerro:
    Mikä mopo kyseessä?
    Paljonko se painaa täyteen tankattuna?
    (Kuskin paino varusteineen? 90)
    Keulakulma?
    Keulan kokonaisjoustomatka?
    Onko vakio keula eli hydraulistopperit tallella?
    Vai onko käytössä keulan koko joustomatka?
    Paljonko haluat että se kestää maksimissaan jarrua?

    Takalinkun suhde? (Jos et tiedä niin ois helmee jos jaksaisit mitat sen.)

    Noilla tiedoilla pääsee hyvään alkuun.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Sivu: 44 / 58:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34424344454654 ... ViimeinenViimeinen