Sivu: 3 / 28:sta EnsimminenEnsimminen 1234513 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:st 90:een 828:sta
  1. #61
    Lainaa (parjan_fin @ Touko. 03 2006,11:54) kirjoitti
    Lainaa (Jyri @ Touko. 03 2006,10:32) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Touko. 03 2006,09:33) kirjoitti
    Lainaa (Samiv @ Touko. 03 2006,09:03) kirjoitti
    Eilen tuli mittailtua nuo esijnnitykset, suht.hyvin kohdillaan olivat. Sen huomasin ett takaiskarin hmm olikos se paluuvaimennuksen st (joka on siis iskunvaimentimen alapss takapss) on todella hankalassa paikassa eik viel lytynyt vlinett jolla sit saisi ruuvailtua.

    Muuten ruuvailin sdt aikalailla standartiasetukseen joita ohjekirja suosittelee. Tytyy lhte tst testailemaan/hakemaan oikeaa muistivihkon kera.
    Paluuvaimennus on siell takapumpun alapss (ainakin psntisesti).

    Muistivihon kanssa pelaaminen on oikeasti hyv ja tehokas keino etsi hyvt sdt. Koitas kirjoittaa kanssa yls miksi jonkun muutoksen teit, milt tuntui ennen st ja sdn jlkeen. Se auttaa ymmrtmn jousituksen toimintaa paremmin. Seuraa mys renkaan kulumista samalla.
    Lisyksen parjaanin hyviin kommentteihin, muista st tarpeeksi monta kliksua kerralla, jotta pystyt havaitsemaan paremmin ajamalla muutoksia. Esimerkiksi 4 kliksun askelin... kun lytyy oikea suunta mik tuntuu paremmalta niin sitten sit voi hiukan hienost.
    Olisin tuossa hiukan eri mielipuolta.

    Meinaan ett kunnon vaimentimessa jo yksikin naksu tuntuu ja sen vaikutuksen huomaa. Liian radikaalit muutokset saattavat vaikuttaa alustan toimintaan niin ett "diagnoosisi" on vr.

    Esim. keulan paluuvaimennuksen lisys neljll naksulla saattaa tehd sen ett keula alkaa pohjaamaan rankemmin. No normaali reaktiohan on ett listn menovaimennusta ja ihmetelln kun vielkin pohjaa ja keula on pirun kova.

    Alunperin kun olisi kokeillut vain naksun tai kaksi (1/4 tai 1/2 -kierrosta) niin olisi huomannut jo muutokset, mutta tuota pohjaamista ei olisi vlttmtt viel syntynyt. Syyhn tuohon olisi se ett liika paluuvaimennus "pakkaa" keulan kasaan ja se ei ehdi koskaan palautua tarpeeksi yls, jotta pakkaamiselta vltyttisiin ja nin ollen keula ei toimi oikein.

    Mun mielest siis maltilla ja hissuksiin noita stj. Tahkoaa sitten enemmn ja kokeilee enemmn, mutta tekee sen huolella. Ja huom! Muuttaa yht st kerrallaan.
    Mutta ksittkseni tss puhuttiin vakiovaimentimista, miss yhden tai kahden naksun eroa on vaikea huomata. Jos st tehdn siten, ett valmistajan asetuksista laitetaan esimerkiksi keulan paluuvaimennusta 4 naksua lis, ajetaan ja tunnustellaan ja sen jlkeen perusasetuksesta vhennetn 4 naksua, huomataan nopeammin eroja ett mihin suuntaan pitisi menn perusasennosta ja oliko kenties perusst parhaimman tuntuinen. Nm asiat ovat kovin pyrkohtaisia ja iskunvaimenninkohtaisia ja kuljettajakohtaisia. Joku saa pyrn helpommin itselle hyvn tuntuiseksi kuin toinen... Ajamalla ja tunnustelemalla pyr asia selvi.

    Tuo kertomasi esimerkki keulan pakkaantumisesta kuvastaa juuri sit miten hankalaa sellaiselle, joka on vasta tutustumassa struuveihin, on jousituksen analysointi. Pitisi pysty ajamalla huomaamaan mit jousitus tekee ja miksi. Vaikka stisit 1 tai 4 kliksua kerrallaan aloittelijan ei ole ihan helppo huomata mik sdist meni oikeaan suuntaan ja mik ei.

    Monessa vakiopyrn iskarissa stalue ei ainakaan omien kokemusteni mukaan ole kovin laaja ja sdn vaikutus on kuitenkin melko pieni.

    Jos kyseess on pyr jossa on etuhaarukassa vaikka hlinsin tms venttiilisarja niin vaimennussdn vaikutus on suurempi ja silloin 4 naksua voi olla jo aivan liian suuri porras. En tied miten asian laita on uudessa R6R-mallissa jo vakiona...?



  2. #62
    Lainaa (Jyri @ Touko. 03 2006,12:50) kirjoitti
    Mutta ksittkseni tss puhuttiin vakiovaimentimista, miss yhden tai kahden naksun eroa on vaikea huomata. Jos st tehdn siten, ett valmistajan asetuksista laitetaan esimerkiksi keulan paluuvaimennusta 4 naksua lis, ajetaan ja tunnustellaan ja sen jlkeen perusasetuksesta vhennetn 4 naksua, huomataan nopeammin eroja ett mihin suuntaan pitisi menn perusasennosta ja oliko kenties perusst parhaimman tuntuinen. Nm asiat ovat kovin pyrkohtaisia ja iskunvaimenninkohtaisia ja kuljettajakohtaisia. Joku saa pyrn helpommin itselle hyvn tuntuiseksi kuin toinen... Ajamalla ja tunnustelemalla pyr asia selvi.

    Tuo kertomasi esimerkki keulan pakkaantumisesta kuvastaa juuri sit miten hankalaa sellaiselle, joka on vasta tutustumassa struuveihin, on jousituksen analysointi. Pitisi pysty ajamalla huomaamaan mit jousitus tekee ja miksi. Vaikka stisit 1 tai 4 kliksua kerrallaan aloittelijan ei ole ihan helppo huomata mik sdist meni oikeaan suuntaan ja mik ei.

    Monessa vakiopyrn iskarissa stalue ei ainakaan omien kokemusteni mukaan ole kovin laaja ja sdn vaikutus on kuitenkin melko pieni.

    Jos kyseess on pyr jossa on etuhaarukassa vaikka hlinsin tms venttiilisarja niin vaimennussdn vaikutus on suurempi ja silloin 4 naksua voi olla jo aivan liian suuri porras. En tied miten asian laita on uudessa R6R-mallissa jo vakiona...?
    Puhutaan vaan vakiovaimentimista tai ihan mist tahansa.

    Noista valmistajan arvoistakin jos nelj naksua muutetaan suuntaan tai toiseen niin se saattaa oikeasti olla liikaa ja tulee tehty se vr diagnoosi sen perusteella. Thn kun todellakin vaikuttaa esim. kuskin paino, ajotyyli, pyr, keli, rengaspaineet yms. Muuttujia on vaikka huru mycket.

    Nykypyriss tuo yhden naksun st jo vaikuttaa ja sen eron kyll huomaa. Nin ainakin R6R:ss.

    Itse suosittelen edelleenkin sit ett naksu, korkeintaan kaksi, kerrallaan st ja paljon sit ajamista. Sit kautta sen eron saa parhaiten esille ja itse oppii ymmrtmn ja analysoimaan alustan toimintaa. Toki jokainen saa tehd, kuten haluaa.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  3. #63
    Lainaa kirjoitti
    Puhutaan vaan vakiovaimentimista tai ihan mist tahansa.

    Noista valmistajan arvoistakin jos nelj naksua muutetaan suuntaan tai toiseen niin se saattaa oikeasti olla liikaa ja tulee tehty se vr diagnoosi sen perusteella. Thn kun todellakin vaikuttaa esim. kuskin paino, ajotyyli, pyr, keli, rengaspaineet yms. Muuttujia on vaikka huru mycket.
    Turha tst nyt on sen kummemmin vnt, loppupeleiss idea on pysty analysoimaan pyr ja mik st vaikuttaa mihinkin. Tapa mill sen tekee ei ole yksiselitteinen. *Hyvt vinkit olit kuitenkin kirjoitellut sivuillesi.

    Lainaa kirjoitti
    Nykypyriss tuo yhden naksun st jo vaikuttaa ja sen eron kyll huomaa. Nin ainakin R6R:ss.
    Lainaa kirjoitti
    Itse suosittelen edelleenkin sit ett naksu, korkeintaan kaksi, kerrallaan st ja paljon sit ajamista. Sit kautta sen eron saa parhaiten esille ja itse oppii ymmrtmn ja analysoimaan alustan toimintaa. Toki jokainen saa tehd, kuten haluaa.
    Se on yksi tapa, toinen tapa on edell kuvaamani. Loppupeleiss molemmilla menetelmill on varmasti ihan yht paljon ajamista, st ja ajamista. Jos tuntuu, ett ei pyrssn huomaa eroa yhden kahden naksun muutoksella, kannattaa kokeilla radikaalimpaa ja tulla siit pienemmin portain takaisinpin.



  4. #64
    hlinsin stmanuaalissa neuvotaan kyttmn juuri tuota 4 kliksua kerrallaan ja sitten 2 takaisin tarvittaessa.. Stalue on kuitenkin lhes 40 kliksua.. Vakiopumpussa jos on vaikka 10 kliksua, niin lienee selv ett 4 kliksua on aika radikaali muutos, siklimikli st vaikuttaa mihinkn.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  5. #65
    Lainaa (Earthend @ Touko. 03 2006,13:48) kirjoitti
    hlinsin stmanuaalissa neuvotaan kyttmn juuri tuota 4 kliksua kerrallaan ja sitten 2 takaisin tarvittaessa.. Stalue on kuitenkin lhes 40 kliksua.. Vakiopumpussa jos on vaikka 10 kliksua, niin lienee selv ett 4 kliksua on aika radikaali muutos, siklimikli st vaikuttaa mihinkn.
    Tietkseni hlinsin iskunvaimentimessa (siis takaiskarissa), joita minulla on ollut kahdessa pyrss, stalue on 40 kliksua, mutta se varsinainen alue jolla on jotain vaikutusta on pienempi kuin tuo 40 kliksua. Vaikuttava alue on tietty mr kliksuja perussdst kumpaankin suuntaan.

    Monessa vakiopyrn iskarissa muuten on paljon kliksuja, joissakin sitten taas kovin suppea alue... Totta on, ett jos stalue on kokonaisuudessaan vaikka 6 kliksua niin paha siit on kahteen suuntaan muuttaa 4 kliksua. Jrjen kytt sallittua tss...
  6. #66
    Sdin esijnnitykset kohdalleen ja ptin kokeilla tota erst ohjetta jossa ajetaan ptk kerrallaan radikaaleilla sdill siis edest comp max kaikki muut min ja sitten rebound max muut min.. vaikka sdt olivatkin noin "kovia" niin silti oli vaikea tulkita mit mikin oikeasti vaikutti toisaalta saman ptkn vetminen julkisella tiell tasan samalla lailla on myskin vaiketa. kyll nyt jotain hajua sai mutta silti.
    Tll hetkell vaimenukset ovat vakiot ja ensi viikonloppuna jatketaan phkily *
    - XT 660 R
  7. #67
    Itse suosin tapaa, ett sdetn riittvsti, ja otetaan takaisin jos meni yli.

    Tuohon toiseen yll olleeseen kommenttiin linkuston vaikutuksesta stn. On sill vaikutusta. Esim Kawan ZX-10R:ss ja monessa Hondassa sagin pit olla huomattavasti pienempi kuin Suitsassa ja Yampissa. hlins suositteli 10R:n 0-5mm. Itse jtin sen 5-10mm:iin. Niiss on kaksimntinen paluuvaimennus, ernlainen hydraulilukko, joka suojaa hieman highsidereilta, mutta ainakin henk.koht. minulla oli Kawan kanssa etenkin ekana kesn todellisia ongelmia pern sdss ja sen tunnokkuudessa. Jouduin menemn pehmempn jouseen, vaikka en mikn keijukainen olekaan.
    - JAM Racing Team -
  8. #68
    Lainaa (Xxx^ @ Touko. 03 2006,14:12) kirjoitti
    Sdin esijnnitykset kohdalleen ja ptin kokeilla tota erst ohjetta jossa ajetaan ptk kerrallaan radikaaleilla sdill siis edest comp max kaikki muut min ja sitten rebound max muut min.. vaikka sdt olivatkin noin "kovia" niin silti oli vaikea tulkita mit mikin oikeasti vaikutti toisaalta saman ptkn vetminen julkisella tiell tasan samalla lailla on myskin vaiketa. kyll nyt jotain hajua sai mutta silti.
    Kawan vakiojouset ovat niin kovat, ett varsinkin sisnmenovaimennuksella on koht. vhn vaikutusta normiajossa. En muista tarkalleen, mutta jouset taisivat olla luokkaa kympit. Rata-ajossa vaimennuksen erot kyll huomaa.
    - JAM Racing Team -
  9. #69
    Lainaa (johtaja @ Touko. 03 2006,15:52) kirjoitti
    Itse suosin tapaa, ett sdetn riittvsti, ja otetaan takaisin jos meni yli.

    Tuohon toiseen yll olleeseen kommenttiin linkuston vaikutuksesta stn. On sill vaikutusta. Esim Kawan ZX-10R:ss ja monessa Hondassa sagin pit olla huomattavasti pienempi kuin Suitsassa ja Yampissa. hlins suositteli 10R:n 0-5mm. * Itse jtin sen 5-10mm:iin. Niiss on kaksimntinen paluuvaimennus, ernlainen hydraulilukko, joka suojaa hieman highsidereilta, mutta ainakin henk.koht. minulla oli Kawan kanssa etenkin ekana kesn todellisia ongelmia pern sdss ja sen tunnokkuudessa. Jouduin menemn pehmempn jouseen, vaikka en mikn keijukainen olekaan.
    Bitubo suosittelee, ett Ducati 749/999/S staattinen painuma on takapss 5-10 mm. Jousi on 9.5 kg. Bitubon venttiilisarja keulassa on siit hauska, ett sill saa kyll sdetty keulan lhestulkoon hydrauliseen lukkoon... eli ei hyv jos ei tied mit tekee...

    Ihan vertailun vuoksi kirjoittelen... tosiaan eri malleissa eri iskareilla todellakin noita stj joutuu muuttelemaan ja jousia ihmettelemn...

    Asiaa voi yksinkertaistaa jos ei aja kilpaa vaan haluaa kadulle vain toimivan jousituksen. Muistaa vaan, ett pyrkii vlttmn aivan puuroksi sdetty pyr, liika vaimennus ei ole hyv pyrn tuntuman kannalta. Toki tmkin on vain makuasia ja varmasti joku noista kisamiehist voi korjata...
  10. #70
    En pid itseni minn alustaguruna vaikka kilpaa ajankin, mutta juurikin noin kuin Jyri sanoi. Alustan tulee aina olla niin pehme kuin mahdollista. Silloin se seuraa rataa/tiet parhaiten. Sit kovennetaan pasiassa vain siksi, ettei se pohjaisi ja/tai geometria muuttuisi liiaksi. Hienost ajettavuuden ja kntyvyyden kontrolloimiseksi on erikseen.

    Mit paremmin keula kytt liikeradan hyvksi sit parempi (siin voi hienost progressiivisuutta vaimennuksella ja ljypinnalla, mutta periaatteessa). Pern tulee kytt normaaliajossa 1/3-2/3 liikeradasta riippuen linkuston progressiivisuudesta. Jos se ei tee nin, se on liian kova. Jos se pohjaa/niiaa liian helposti, se on lys.
    - JAM Racing Team -
  11. #71
    Kawan vakio jousilla sain tmmset arvot
    Edest
    Staattinen * * *26mm (kaksi viivaa nkyviss)
    Kuskin kanssa *35mm

    Takaa
    Staattinen * * *10mm (20mm kierett nkyviss)
    Kuskin kanssa *30mm

    Sinns jnn ett vakio jouset on jo noinkin kohdallaan sill kuskilla on massa reilu 100kg ja ohjekirja sanoo ett alusta on vakiona tehty 68kg kuskille ..niin toki edest sai ruuvata esijnnityst reilusti mutta takaa ei tarvinnut koskea ollenkaan.



    - XT 660 R
  12. #72
    Jos porukasta lytyy GSX-R 600 vm.04-05 ajelijoita, olisi mukava kuulla minklaisia stj jousitukselle olette tehneet. (Esijnnitykset, sisn ja ulosmenovaimennukset).
  13. #73
    Noissa alustan stmisiss ei ole vain yht oikeaa suuntaa ja ohjetta. Tiedn kuskeja jotka tykkvt ajaa kovemmalla alustalla ja siten ottavat mys riskin ett takanen alkaa luistelemaan helpommin, mutta kun sen tietvt niin yleens pieness luisussa mutkat mennn. Toinen koulukunta taas ajaa mahdollisimman pehmell jolla saadaan maksimaalinen pito ja sitten kun rengas lhtee alta niin se on kyyti se... Itse olen kokeillut molempia ja tuo jykempi tuntui sopivan mulle paremmin... Pienet luistot pystyy hallitsemaan ja ei tule niin pahoja supermies elkeit kuin pehmell loppuun asti pitvll alustalla. Toisaalta kovaa ajettavissa mutkissa alusta ei saisi painua liikaa koska silloin geometria muuttuu ja mopo saattaa muuttua hieman heijaavaksi... (tmn tekee mys ihan liian kova alusta jolloin kumet alkavat toimimaan jousituksena liikaa). Eli pyhyesti, alusta ja sen toiminta on paljon kiinni kuskin tottumuksista ja moposta ja viel renkaista. Perus setti kohdalleen ja siit sitten pienill, mutta riittvill jotta muutosta huomaa stelemn kohdalleen. Itsell pitisi vied Jammun keula modaukseen, nyt kun tuo konekkin paukahti ja osia joutuu odottelemaan pari viikkoa...
  14. #74
    Lainaa (Xxx^ @ Touko. 08 2006,22:25) kirjoitti
    Kawan vakio jousilla sain tmmset arvot
    Edest
    Staattinen 26mm (kaksi viivaa nkyviss)
    Kuskin kanssa 35mm

    Takaa
    Staattinen 10mm (20mm kierett nkyviss)
    Kuskin kanssa 30mm

    Sinns jnn ett vakio jouset on jo noinkin kohdallaan sill kuskilla on massa reilu 100kg ja ohjekirja sanoo ett alusta on vakiona tehty 68kg kuskille ..niin toki edest sai ruuvata esijnnityst reilusti mutta takaa ei tarvinnut koskea ollenkaan.
    Onko toi keula tosiaan noin?

    Yli sadan kilon kuski aiheuttaa vain 9 millin painuman. Sill suunnittelun 68 kg:lla tuo tarkottais 5-6 milli. Tytyy olla perkeleen kova ton keulan.
    TL1000R
  15. #75
    Lainaa (Xxx^ @ Touko. 08 2006,22:25) kirjoitti
    Kawan vakio jousilla sain tmmset arvot
    Edest
    Staattinen * * *26mm (kaksi viivaa nkyviss)
    Kuskin kanssa *35mm

    Takaa
    Staattinen * * *10mm (20mm kierett nkyviss)
    Kuskin kanssa *30mm

    Sinns jnn ett vakio jouset on jo noinkin kohdallaan sill kuskilla on massa reilu 100kg ja ohjekirja sanoo ett alusta on vakiona tehty 68kg kuskille ..niin toki edest sai ruuvata esijnnityst reilusti mutta takaa ei tarvinnut koskea ollenkaan.
    Itsellnikin on ZX6R ja esijnnitys oli yllttvn hyvin kohdallaan vaikka painankin kanssa tuon 100kg.

    Oma ongelmani on Kawan kanssa kun ajaa mutkissa jotka voi ajaa tysi lpi esim: kemorassa niin keula trist niin pirusti.. Eri stj koittamalla en ole pssyt viel tuosta eroon. Renkaissa on tasapainotus kohillaan kyll..



    Yamaha R6R -07
  16. #76
    Lainaa (janne-ki @ Touko. 10 2006,21:44) kirjoitti
    Lainaa (Xxx^ @ Touko. 08 2006,22:25) kirjoitti
    Kawan vakio jousilla sain tmmset arvot
    Edest
    Staattinen * * *26mm (kaksi viivaa nkyviss)
    Kuskin kanssa *35mm

    Takaa
    Staattinen * * *10mm (20mm kierett nkyviss)
    Kuskin kanssa *30mm

    Sinns jnn ett vakio jouset on jo noinkin kohdallaan sill kuskilla on massa reilu 100kg ja ohjekirja sanoo ett alusta on vakiona tehty 68kg kuskille ..niin toki edest sai ruuvata esijnnityst reilusti mutta takaa ei tarvinnut koskea ollenkaan.
    Itsellnikin on ZX6R ja esijnnitys oli yllttvn hyvin kohdallaan vaikka painankin kanssa tuon 100kg.

    Oma ongelmani on Kawan kanssa kun ajaa mutkissa jotka voi ajaa tysi lpi esim: kemorassa niin keula trist niin pirusti.. Eri stj koittamalla en ole pssyt viel tuosta eroon. Renkaissa on tasapainotus kohillaan kyll..
    Todennkisesti keulasi pohjaa.

    Eli se mit teet on se ett koitat st kaulen menovaimennusta tiukemmalle (lytyy keulan alapst) ja vastaavasti tarkistat paluuvaimennuksen (ylpst) ett se ei ole missn nimess kiinni kokonaan. Mielummin kierroksen tai kaksi auki (eli 4 - 8 naksua). Noilla psee jo alkuun.

    Jos keulan paluuvaimennus on liian raju, keula pakkaa pohjaan ja silloin on ihan sama mink verran siell on menovaimennusta niin se keula ei pse mutkan aikana nousemaan sielt ylspin ollenkaan. Ja tuosta seuraa se ett keula pohjaa hydraulistopparia vasten ja siit ilmenee tuo ravistus mutkassa.

    Ja laitapa vaikkapa nippusitoja jompaan kumpaan liukuputkeen niin net kuinka alhaalla keulasi oikeasti ky ajossa. Voi olla niinkin ett keulasi on aivan liian jykk ja siksi trytt (mit kyll noilla painoilla ja Kawan vakiokeulalla kovasti epilen).
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  17. #77
    Kun tt siett olen seurannut niin vaikuttaa silt, ett moni on sill kannalla ett stjen tulisi olla niin pehmet kuin _mahdollista_.

    Jos oletetaan, ett jousten jykkyys edess ja takana sattuisi kuskille kohdalleen ihan vakioalustalla, onko mitn jrke lhte laittamaan mitn WP/hlins kamoja alle?

    Vaikuttaa kuitenkin silt, ett melkein kaikissa kisapeleiss on juurikin joku WP/hlins tms alusta. Miksi nit laitetaan, mik on tarkalleen ottaen se hyty joka nill saadaan verrattuna vakio kamoihin, jos nyt oletetaan, ett ne jouset olisivat kohdallaan?

    Jotenkin ymmrrn sen, ett keula saattaa kovissa jarruissa pohjata eik vakioetuphn saa mahdollisesti riittvsti vaimennusta, mutta miksi esim. taakse laitetaan usein se aftermarket iskari? Eik sill vakiolla muka prj?
  18. #78
    Lainaa (pr0gram @ Touko. 11 2006,08:23) kirjoitti
    Kun tt siett olen seurannut niin vaikuttaa silt, ett moni on sill kannalla ett stjen tulisi olla niin pehmet kuin _mahdollista_.

    Jos oletetaan, ett jousten jykkyys edess ja takana sattuisi kuskille kohdalleen ihan vakioalustalla, onko mitn jrke lhte laittamaan mitn WP/hlins kamoja alle?

    Vaikuttaa kuitenkin silt, ett melkein kaikissa kisapeleiss on juurikin joku WP/hlins tms alusta. Miksi nit laitetaan, mik on tarkalleen ottaen se hyty joka nill saadaan verrattuna vakio kamoihin, jos nyt oletetaan, ett ne jouset olisivat kohdallaan?

    Jotenkin ymmrrn sen, ett keula saattaa kovissa jarruissa pohjata eik vakioetuphn saa mahdollisesti riittvsti vaimennusta, mutta miksi esim. taakse laitetaan usein se aftermarket iskari? Eik sill vakiolla muka prj?
    Hommanhan voi tehd mys niin ett vaihtaa sinne keulaan ja taakse omalle painolla sopivat jouset ja modaa sen keulan muuten sopivaksi. WP ja Ohlshit vain nyt tekevt vaimentimia joissa nuo asiat ei ole kompromisseja radalle ja kadulle vaan ne on suuniteltu ratakyttn. Esim. yksi nyt PM kisakuski on tehnyt keulan vakiosta (shimmattu ja mnnt muutettu) ja ei kuulemma missn vaiheessa ole parempaa keulaa ollut (vaikka WP:n kamoilla ennen ajanut). Sitten kun taitoa on ihan oikeasti niin voi sanoa onko noilla valkosilla tai kultaisilla oikeasti eroa vakioon... Ajoihan ers (Virolainenko se nyt oli) Gixun vakio alustalla kisaa ja kiusasi Kesseli kovastikkin (Kesseli voitti, mutta ei suurella marginaalilla). Yksi mik on auttanut ainakin minulla on pehmeys ajolinjaan.... Silloin ei ole alusta muodostunut viel ainakaan ongelmaksi, toisaalta olen sellainen vssykk ettei se varmaan minun vauhdeilla tulekkaan olemaan ongelma. Itsellni oli suurempi ongelma takajousitus... Kemoran psuoran jlkeinen taitto tuntui pitkn todella pahalta ajaa kun per heijasi levottoman oloisesti.. Jousipainetta pienemmlle jotta per vajosi hieman alemmas ja paluuvaimennusta lis niin sill helpotti...
  19. #79
    Lainaa (pr0gram @ Touko. 11 2006,08:23) kirjoitti
    Kun tt siett olen seurannut niin vaikuttaa silt, ett moni on sill kannalla ett stjen tulisi olla niin pehmet kuin _mahdollista_.

    Jos oletetaan, ett jousten jykkyys edess ja takana sattuisi kuskille kohdalleen ihan vakioalustalla, onko mitn jrke lhte laittamaan mitn WP/hlins kamoja alle?

    Vaikuttaa kuitenkin silt, ett melkein kaikissa kisapeleiss on juurikin joku WP/hlins tms alusta. Miksi nit laitetaan, mik on tarkalleen ottaen se hyty joka nill saadaan verrattuna vakio kamoihin, jos nyt oletetaan, ett ne jouset olisivat kohdallaan?

    Jotenkin ymmrrn sen, ett keula saattaa kovissa jarruissa pohjata eik vakioetuphn saa mahdollisesti riittvsti vaimennusta, mutta miksi esim. taakse laitetaan usein se aftermarket iskari? Eik sill vakiolla muka prj?
    Itse tykkn kyll ennemmin pikkasen kovasta alustasta kuin pehmest. Jotenkin tulee sellainen "eptarkka" fiilis pehmell alustalla.

    Makuasioitahan n on kuitenkin! Kunhan pperiaatteet on hallussa, niin st sitten alustan itsen miellyttvksi.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilkohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitn yrityst tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  20. #80
    Lainaa (pr0gram @ Touko. 11 2006,08:23) kirjoitti
    Kun tt siett olen seurannut niin vaikuttaa silt, ett moni on sill kannalla ett stjen tulisi olla niin pehmet kuin _mahdollista_.

    Jos oletetaan, ett jousten jykkyys edess ja takana sattuisi kuskille kohdalleen ihan vakioalustalla, onko mitn jrke lhte laittamaan mitn WP/hlins kamoja alle?

    Vaikuttaa kuitenkin silt, ett melkein kaikissa kisapeleiss on juurikin joku WP/hlins tms alusta. Miksi nit laitetaan, mik on tarkalleen ottaen se hyty joka nill saadaan verrattuna vakio kamoihin, jos nyt oletetaan, ett ne jouset olisivat kohdallaan?

    Jotenkin ymmrrn sen, ett keula saattaa kovissa jarruissa pohjata eik vakioetuphn saa mahdollisesti riittvsti vaimennusta, mutta miksi esim. taakse laitetaan usein se aftermarket iskari? Eik sill vakiolla muka prj?
    Syy miksi kovin usein noita aftermarket kamoja sinne laitetaan on se ett orginaalit ei aina ole huollettavia (takapampuista kun puhutaan) ja ljyt on mit on. Ne alkavat vaahtoutua ja kervt niin paljon lmp itseens ett menettvt ominaisuuksia jo jokusen ajetun kierroksen jlkeen. Aftermarket pumput tuota harvemmin tekevt.

    Orginaaleissa on mys stjen tarkkuudet tyyliin "hehtaarilla", eli ei mitn kovin tarkkoja. Suurin osa kuljettajista kuitenkin vaatii sit tarkkuutta.

    Nykypyriss on kyll jo vakiona loistavia ja erittin hyvin toimivia sek huollettavia pamppuja, kuten esim. Yamahan R6R:ss.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  21. #81
    Lainaa (Tylyttj @ Touko. 11 2006,09:02) kirjoitti
    Lainaa (pr0gram @ Touko. 11 2006,08:23) kirjoitti
    Kun tt siett olen seurannut niin vaikuttaa silt, ett moni on sill kannalla ett stjen tulisi olla niin pehmet kuin _mahdollista_.

    Jos oletetaan, ett jousten jykkyys edess ja takana sattuisi kuskille kohdalleen ihan vakioalustalla, onko mitn jrke lhte laittamaan mitn WP/hlins kamoja alle?

    Vaikuttaa kuitenkin silt, ett melkein kaikissa kisapeleiss on juurikin joku WP/hlins tms alusta. Miksi nit laitetaan, mik on tarkalleen ottaen se hyty joka nill saadaan verrattuna vakio kamoihin, jos nyt oletetaan, ett ne jouset olisivat kohdallaan?

    Jotenkin ymmrrn sen, ett keula saattaa kovissa jarruissa pohjata eik vakioetuphn saa mahdollisesti riittvsti vaimennusta, mutta miksi esim. taakse laitetaan usein se aftermarket iskari? Eik sill vakiolla muka prj?
    Itse tykkn kyll ennemmin pikkasen kovasta alustasta kuin pehmest. Jotenkin tulee sellainen "eptarkka" fiilis pehmell alustalla.

    Makuasioitahan n on kuitenkin! Kunhan pperiaatteet on hallussa, niin st sitten alustan itsen miellyttvksi.
    Pintakova vai kova, joka kuitenkin kytt koko jouston hyvksi? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

    Meinaan ett alusta voi olla kova, vaikka siit kytettisiinkin koko joustoalue hyvksi.

    Itse pidn kovasta alustasta, mutta en pintakovasta. Alustan pit olla herkk ja tunnokas. Huojuminen ja vaappuminen on sitten vaimennuksista kiinni ja pyrinkin kyttmn niin vhn vaimennusta kuin vain on suinkin mahdollista.

    Ei varmaan kertonut taas mitn... kunhan hptn.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  22. #82
    Lainaa (JP_445 @ Touko. 11 2006,08:52) kirjoitti
    Lainaa (pr0gram @ Touko. 11 2006,08:23) kirjoitti
    Kun tt siett olen seurannut niin vaikuttaa silt, ett moni on sill kannalla ett stjen tulisi olla niin pehmet kuin _mahdollista_.

    Jos oletetaan, ett jousten jykkyys edess ja takana sattuisi kuskille kohdalleen ihan vakioalustalla, onko mitn jrke lhte laittamaan mitn WP/hlins kamoja alle?

    Vaikuttaa kuitenkin silt, ett melkein kaikissa kisapeleiss on juurikin joku WP/hlins tms alusta. Miksi nit laitetaan, mik on tarkalleen ottaen se hyty joka nill saadaan verrattuna vakio kamoihin, jos nyt oletetaan, ett ne jouset olisivat kohdallaan?

    Jotenkin ymmrrn sen, ett keula saattaa kovissa jarruissa pohjata eik vakioetuphn saa mahdollisesti riittvsti vaimennusta, mutta miksi esim. taakse laitetaan usein se aftermarket iskari? Eik sill vakiolla muka prj?
    Hommanhan voi tehd mys niin ett vaihtaa sinne keulaan ja taakse omalle painolla sopivat jouset ja modaa sen keulan muuten sopivaksi. WP ja Ohlshit vain nyt tekevt vaimentimia joissa nuo asiat ei ole kompromisseja radalle ja kadulle vaan ne on suuniteltu ratakyttn. Esim. yksi nyt PM kisakuski on tehnyt keulan vakiosta (shimmattu ja mnnt muutettu) ja ei kuulemma missn vaiheessa ole parempaa keulaa ollut (vaikka WP:n kamoilla ennen ajanut). Sitten kun taitoa on ihan oikeasti niin voi sanoa onko noilla valkosilla tai kultaisilla oikeasti eroa vakioon... Ajoihan ers (Virolainenko se nyt oli) Gixun vakio alustalla kisaa ja kiusasi Kesseli kovastikkin (Kesseli voitti, mutta ei suurella marginaalilla). Yksi mik on auttanut ainakin minulla on pehmeys ajolinjaan.... Silloin ei ole alusta muodostunut viel ainakaan ongelmaksi, toisaalta olen sellainen vssykk ettei se varmaan minun vauhdeilla tulekkaan olemaan ongelma. Itsellni oli suurempi ongelma takajousitus... Kemoran psuoran jlkeinen taitto tuntui pitkn todella pahalta ajaa kun per heijasi levottoman oloisesti.. Jousipainetta pienemmlle jotta per vajosi hieman alemmas ja paluuvaimennusta lis niin sill helpotti...
    Todennkisesti pelkk paluuvaimennuksen lisminen olisi auttanut.

    Kuten on jo moneen kertaan todettu niin jousipaine (esijnnitys) laitetaan kohdalleen kerran ja jos ei kuskin paino muutu niin ei ole mitn tarvetta koskea esijnnitykseenkn.

    Se ett onko esijnnitys ollut sinulla kohdallaan alkujaan, en osaa sanoa.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  23. #83
    Lainaa (parjan_fin @ Touko. 11 2006,09:23) kirjoitti
    Lainaa (JP_445 @ Touko. 11 2006,08:52) kirjoitti
    Lainaa (pr0gram @ Touko. 11 2006,08:23) kirjoitti
    Kun tt siett olen seurannut niin vaikuttaa silt, ett moni on sill kannalla ett stjen tulisi olla niin pehmet kuin _mahdollista_.

    Jos oletetaan, ett jousten jykkyys edess ja takana sattuisi kuskille kohdalleen ihan vakioalustalla, onko mitn jrke lhte laittamaan mitn WP/hlins kamoja alle?

    Vaikuttaa kuitenkin silt, ett melkein kaikissa kisapeleiss on juurikin joku WP/hlins tms alusta. Miksi nit laitetaan, mik on tarkalleen ottaen se hyty joka nill saadaan verrattuna vakio kamoihin, jos nyt oletetaan, ett ne jouset olisivat kohdallaan?

    Jotenkin ymmrrn sen, ett keula saattaa kovissa jarruissa pohjata eik vakioetuphn saa mahdollisesti riittvsti vaimennusta, mutta miksi esim. taakse laitetaan usein se aftermarket iskari? Eik sill vakiolla muka prj?
    Hommanhan voi tehd mys niin ett vaihtaa sinne keulaan ja taakse omalle painolla sopivat jouset ja modaa sen keulan muuten sopivaksi. WP ja Ohlshit vain nyt tekevt vaimentimia joissa nuo asiat ei ole kompromisseja radalle ja kadulle vaan ne on suuniteltu ratakyttn. Esim. yksi nyt PM kisakuski on tehnyt keulan vakiosta (shimmattu ja mnnt muutettu) ja ei kuulemma missn vaiheessa ole parempaa keulaa ollut (vaikka WP:n kamoilla ennen ajanut). Sitten kun taitoa on ihan oikeasti niin voi sanoa onko noilla valkosilla tai kultaisilla oikeasti eroa vakioon... Ajoihan ers (Virolainenko se nyt oli) Gixun vakio alustalla kisaa ja kiusasi Kesseli kovastikkin (Kesseli voitti, mutta ei suurella marginaalilla). Yksi mik on auttanut ainakin minulla on pehmeys ajolinjaan.... Silloin ei ole alusta muodostunut viel ainakaan ongelmaksi, toisaalta olen sellainen vssykk ettei se varmaan minun vauhdeilla tulekkaan olemaan ongelma. Itsellni oli suurempi ongelma takajousitus... Kemoran psuoran jlkeinen taitto tuntui pitkn todella pahalta ajaa kun per heijasi levottoman oloisesti.. Jousipainetta pienemmlle jotta per vajosi hieman alemmas ja paluuvaimennusta lis niin sill helpotti...
    Todennkisesti pelkk paluuvaimennuksen lisminen olisi auttanut.

    Kuten on jo moneen kertaan todettu niin jousipaine (esijnnitys) laitetaan kohdalleen kerran ja jos ei kuskin paino muutu niin ei ole mitn tarvetta koskea esijnnitykseenkn.

    Se ett onko esijnnitys ollut sinulla kohdallaan alkujaan, en osaa sanoa.
    Jousipaine oli ollut hieman liian suuri... Ennen kuin paremmasta tiesi niin tuli ajettua liian kovalla alustalla...
  24. #84
    Lainaa (parjan_fin @ Touko. 11 2006,09:20) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttj @ Touko. 11 2006,09:02) kirjoitti
    Lainaa (pr0gram @ Touko. 11 2006,08:23) kirjoitti
    Kun tt siett olen seurannut niin vaikuttaa silt, ett moni on sill kannalla ett stjen tulisi olla niin pehmet kuin _mahdollista_.

    Jos oletetaan, ett jousten jykkyys edess ja takana sattuisi kuskille kohdalleen ihan vakioalustalla, onko mitn jrke lhte laittamaan mitn WP/hlins kamoja alle?

    Vaikuttaa kuitenkin silt, ett melkein kaikissa kisapeleiss on juurikin joku WP/hlins tms alusta. Miksi nit laitetaan, mik on tarkalleen ottaen se hyty joka nill saadaan verrattuna vakio kamoihin, jos nyt oletetaan, ett ne jouset olisivat kohdallaan?

    Jotenkin ymmrrn sen, ett keula saattaa kovissa jarruissa pohjata eik vakioetuphn saa mahdollisesti riittvsti vaimennusta, mutta miksi esim. taakse laitetaan usein se aftermarket iskari? Eik sill vakiolla muka prj?
    Itse tykkn kyll ennemmin pikkasen kovasta alustasta kuin pehmest. Jotenkin tulee sellainen "eptarkka" fiilis pehmell alustalla.

    Makuasioitahan n on kuitenkin! Kunhan pperiaatteet on hallussa, niin st sitten alustan itsen miellyttvksi.
    Pintakova vai kova, joka kuitenkin kytt koko jouston hyvksi? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

    Meinaan ett alusta voi olla kova, vaikka siit kytettisiinkin koko joustoalue hyvksi.

    Itse pidn kovasta alustasta, mutta en pintakovasta. Alustan pit olla herkk ja tunnokas. Huojuminen ja vaappuminen on sitten vaimennuksista kiinni ja pyrinkin kyttmn niin vhn vaimennusta kuin vain on suinkin mahdollista.

    Ei varmaan kertonut taas mitn... kunhan hptn.
    Kuivailisin sit niin, ett pyrn pit tuntua mahdollisimman "kiintelt", ehk tuo sana kuvaa sit hyvin. Ennemmin kovanpuoleinen kuin pehme.. Pieninkin ylimrinen liikehdint alustassa ei sovi meikliselle.

    Sit minkin olen pitnyt ohjenuorana, ett sdn vaimennuksen just niin jykksi, ett vaappuminen ja huojuminen loppuu, mutta ei enemp, liika on liikaa, ja tulee vittumaisen kovaksi vaikkapa katukytss.

    En esimerkiksi tykk ollenkaan, jos keula sukeltaa kauheen syvlle jarrutuksessa..

    En ymmrr miksi joku haluaisi pelkstn pintakovan alustan? Siis meinaatko sellaista, joka on vittumainen pikkutyssyiss ja kaikki tuntuu lpi, mutta kuitenkin antautuu kovemmassa ajossa.. Tuskin on kenellkn kauheen korkeella listalla tuollaiset ominaisuudet
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilkohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitn yrityst tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  25. #85
    [QUOTE= (parjan_fin @ Touko. 11 2006,08:01)]
    Lainaa janne-ki,Touko. 10 2006,21:44Oma ongelmani on Kawan kanssa kun ajaa mutkissa jotka voi ajaa tysi lpi esim: kemorassa niin keula trist niin pirusti.. Eri stj koittamalla en ole pssyt viel tuosta eroon. Renkaissa on tasapainotus kohillaan kyll..[/quote kirjoitti
    Todennkisesti keulasi pohjaa.
    Yleisimmin trrys johtuu liian kovasta keulasta, mutta parjanin pohjaus on mys vaihtoehto. Trrys aiheutuu siit, ett keula ei pse joustamaan alaspin, ja rengas lhtee hyppimn. Katso toki tuo pohjaus, mutta jos ei pohjaa, niin ota sisnmenovaimennusta pois.

    Kova rebound voi mys pakata keulaa alas, jolloin se painuu pohjiin, vaikka sisnmeno olisi kohdallaan.
    - JAM Racing Team -
  26. #86
    Mitenks tuo pintakova oikein mritelln?

    Itsehn en paljoa tied pyrll ajosta (vasta 4 kes menossa) ja viel vhemmn alustan sdst jota mys opettelen. Nythn sdin nuo Millen 00-malli jousituksen aikalailla standariasetuksiin kadulle. Aiemmin asetukset nyttisivt olleen rata-asetuksissa.

    Muistivihkoon kirjasin ett tunne aiempaan verrattuna on ett kuin ajaisi amerikkalaisella letukalla ja ohjaus ei en tuntunut niin nopealta (hmm aika huvittavia termej varmaankin ) . Eli tuntui ett jousitus souti edestakaisin erityisesti etupss ja sukelsi muutenkin jarrutuksissa suht.syvlle.

    En viel kokeillut laittaa nippusidett ett kuinka alas oikein menee. No ruuvasin menovaimennusta 1/4 kierroksen kiinni ja vaikuttaa huomattavasti paremmalta, tytyy jatkaa muisvihkon kanssa tuota testailua.

    Se yleisin virheluulo kait tuossa alustassa on ett luullaan ett "kovempi" jousitus on automaattisesti parempi?
    <br />
  27. #87
    Lainaa (parjan_fin @ Touko. 11 2006,09:23) kirjoitti
    Kuten on jo moneen kertaan todettu niin jousipaine (esijnnitys) laitetaan kohdalleen kerran ja jos ei kuskin paino muutu niin ei ole mitn tarvetta koskea esijnnitykseenkn.
    .
    Periaatteessa, mutta itse otan keulan esijnnityst yhden viivan pois sateella, tarvittaessa mys perst. Vaikka vhennn vaimennusta, en siltikn saa kytetty koko keulan liikematkaa tehokkaasti. Nin pyr kntyy paremmin, kun keula ui syvemmll. Keula seuraa mys avauksissa paremmin.
    - JAM Racing Team -
  28. #88
    Lainaa (johtaja @ Touko. 11 2006,14:26) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Touko. 11 2006,09:23) kirjoitti
    Kuten on jo moneen kertaan todettu niin jousipaine (esijnnitys) laitetaan kohdalleen kerran ja jos ei kuskin paino muutu niin ei ole mitn tarvetta koskea esijnnitykseenkn.
    .
    Periaatteessa, mutta itse otan keulan esijnnityst yhden viivan pois sateella, tarvittaessa mys perst. Vaikka vhennn vaimennusta, en siltikn saa kytetty koko keulan liikematkaa tehokkaasti. Nin pyr kntyy paremmin, kun keula ui syvemmll. Keula seuraa mys avauksissa paremmin.
    Juu, noinhan sit sateelle tehdn koska kyseess on n. 10 sekkaa hitaammat kierrosajat ja sateella pit muutenkin ajaa pehmemmin kuin kuivalla.

    Ja ksitykseni mukaan tss nyt kuitenkin puhuttiin katumotoristien moottoripyrn alustan stmisest radalle sopivaksi?
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  29. #89
    Lainaa (parjan_fin @ Touko. 11 2006,14:51) kirjoitti
    Juu, noinhan sit sateelle tehdn koska kyseess on n. 10 sekkaa hitaammat kierrosajat ja sateella pit muutenkin ajaa pehmemmin kuin kuivalla.

    Ja ksitykseni mukaan tss nyt kuitenkin puhuttiin katumotoristien moottoripyrn alustan stmisest radalle sopivaksi?
    Juuri niin, halusin vaan painottaa, ett voi sitkin hieman hienost. En tarkoittanut, ett olisit mitenkn vrss. Pinvastoin. Yleens tuota esijnnityst ropataan turhankin kanssa.

    Vaikka itse ottaisin kyll kadulle mieluummin sadekelistni kuin ratasdt. Saa meinaan ajaa hieman rajoitusten tuolla puolen, ennen kuin alusta alkaa toimimaan. Ja minulla sadekeli on +15s/kierros.
    - JAM Racing Team -
  30.  
  31. #90
    Mahtaako lyty semmosta kaveria ket olis halukas auttamaan alustan-/painumanstmisess? Yksin se ei oikein taida onnistua eik ole kyll tietoa/taitoa siihen hommaan. Pyrni on Honda cbr 1000rr
Sivu: 3 / 28:sta EnsimminenEnsimminen 1234513 ... ViimeinenViimeinen