Sivu: 2 / 28:sta EnsimminenEnsimminen 123412 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:st 60:een 828:sta
  1. #31
    Lainaa (Samiv @ Huhti. 28 2006,08:32) kirjoitti
    Koetan nyt viritell tuota alustaa kuntoon ja tuossa Janne Tervolan tekemss excel-taulukossa esijnnityksi mitattaessa ilmeisesti
    1. Irti maasta = keula tai takap yls nostettuna
    3. Kuljettajan kanssa = kuski istuu pyrn pll

    Mutta mit tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?

    Ja osaako kukaan sanoa mit tarkoittaa Apriliassa manuaalissa hydaulinen jousen jarrutus (Hydraulic braking with extented shock absorber) ja hydraulic braking with with compressed shock absorber? Onko ne nm puristusvaimennus (rebound) ja paluuvaimennus (compression)?
    Toisinpin eli

    Puristusvaimennus = Compression
    Paluuvaimennus = Rebound

    Paljon vaikuttaa silt, ett samoja ovat noi aprillian jutut.
    Suzuki GSXR 600 L1
    Suzuki GSXR 1000 K6
  2. #32
    Lainaa (Earthend @ Huhti. 28 2006,10:30) kirjoitti
    Nimenomaan siksi, ett noiden eri kuormitusarvojen suhteesta ptelln onko jousivakio oikea.
    Dodiih tuli tuokin sitten selkeeksi eli mink takia se esijnnitys on hyv saada kohdalleen ennen muiden stjen aloittamista. Voi taas esitt viisaampaa kuin onkaan
    <br />
  3. #33
    Lainaa (tomppa82 @ Huhti. 28 2006,10:37) kirjoitti
    Puristusvaimennus = Compression
    Paluuvaimennus = Rebound

    Paljon vaikuttaa silt, ett samoja ovat noi aprillian jutut.
    Eli olisko tuo hydraulinen jousen jarrutus (Hydraulic braking with extented shock absorber) puristusvaimennus tai compression?
    <br />
  4. #34
    Lainaa (Talttap @ Huhti. 28 2006,09:56) kirjoitti
    En ti mit iloa jousitusta stess olisi pelkn pyrn painosta painuneen jousituksen ihmettelyss? Eihn laite koskaan liikenteess moisessa tilassa ole.
    Esimerkiksi Kesseli st vain pyrn oman painon mukaan esijnnityksi ja kokoeilee niiss sitten olosuhteiden mukaan eri arvoja. Parempi se esijnnistys on laittaa pyrn painon kanssa kohdalleen niin kuskin asento ei vaikuta mittaustuloksiin niin paljon.

    Tottakai jousivakiot pitisi olla oikeanlaiset, jos ei ole niin sitten kauppaan hakemaan uusia etu- ja takajousia.
  5. #35
    Lainaa (Jyri @ Huhti. 28 2006,11:03) kirjoitti
    Lainaa (Talttap @ Huhti. 28 2006,09:56) kirjoitti
    En ti mit iloa jousitusta stess olisi pelkn pyrn painosta painuneen jousituksen ihmettelyss? Eihn laite koskaan liikenteess moisessa tilassa ole.
    Esimerkiksi Kesseli st vain pyrn oman painon mukaan esijnnityksi ja kokoeilee niiss sitten olosuhteiden mukaan eri arvoja. Parempi se esijnnistys on laittaa pyrn painon kanssa kohdalleen niin kuskin asento ei vaikuta mittaustuloksiin niin paljon.

    Tottakai jousivakiot pitisi olla oikeanlaiset, jos ei ole niin sitten kauppaan hakemaan uusia etu- ja takajousia.
    ... onkohan mulla mennyt jotain ohi kun nit olen koittanut ymmrt ja opiskella...

    Nimenomaan alustan esijnnityksen sdiss on lastattu painuma se oleelliisempi arvo laittaa kuntoon, kuin se staattinen painuma (eli ilman kuskia).

    Jos tuijotettaisiin vain staattista painumaa niin kaikissa mopoissa saisi olla samat jousivakiot ja kaikkien pitisi ajaa yht lujaa jne. Ninhn se ei kuitenkaan ole, vaan kuskin paino ja ajotyyli on se kaikkein ratkasevin asia tuossa jousivakiossa.

    Eli mitataan ne painumat kuskin kanssa, jotkut haluavat tehd tuonkin jopa ajokamat pll. Tmn jlkeen vaimennukset sitten kuskin mieltymyksien yms. mukaan.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  6. #36
    Lainaa (Samiv @ Huhti. 28 2006,08:32) kirjoitti
    Mutta mit tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?
    tarkoittaa ett jousitus on "normaalissa" tilassa eik esimerkiksi ylsnoston takia jnyt normaalia ylemms eli "pompautetaan" jousitusta jotta se voi palautua siihen korkeuteen miss se yleens on. Olihan tm nyt sitten varmasti tarpeeksi epselvsti sanottu...?
    <p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetn - Yamaha R6 kilvetn - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-&gt; ?</p>
  7. #37
    parjanin kanssa samoilla linjoilla olen minkin... Painuma ilman kuskia on hyv lhttilanne jotta pyr on "suorassa".
    <p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetn - Yamaha R6 kilvetn - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-&gt; ?</p>
  8. #38
    Lainaa (parjan_fin @ Huhti. 28 2006,12:11) kirjoitti
    Lainaa (Jyri @ Huhti. 28 2006,11:03) kirjoitti
    Lainaa (Talttap @ Huhti. 28 2006,09:56) kirjoitti
    En ti mit iloa jousitusta stess olisi pelkn pyrn painosta painuneen jousituksen ihmettelyss? Eihn laite koskaan liikenteess moisessa tilassa ole.
    Esimerkiksi Kesseli st vain pyrn oman painon mukaan esijnnityksi ja kokoeilee niiss sitten olosuhteiden mukaan eri arvoja. Parempi se esijnnistys on laittaa pyrn painon kanssa kohdalleen niin kuskin asento ei vaikuta mittaustuloksiin niin paljon.

    Tottakai jousivakiot pitisi olla oikeanlaiset, jos ei ole niin sitten kauppaan hakemaan uusia etu- ja takajousia.
    ... onkohan mulla mennyt jotain ohi kun nit olen koittanut ymmrt ja opiskella...

    Nimenomaan alustan esijnnityksen sdiss on lastattu painuma se oleelliisempi arvo laittaa kuntoon, kuin se staattinen painuma (eli ilman kuskia).

    Jos tuijotettaisiin vain staattista painumaa niin kaikissa mopoissa saisi olla samat jousivakiot ja kaikkien pitisi ajaa yht lujaa jne. Ninhn se ei kuitenkaan ole, vaan kuskin paino ja ajotyyli on se kaikkein ratkasevin asia tuossa jousivakiossa.

    Eli mitataan ne painumat kuskin kanssa, jotkut haluavat tehd tuonkin jopa ajokamat pll. Tmn jlkeen vaimennukset sitten kuskin mieltymyksien yms. mukaan.
    Kesseli on ilmeisesti laskeskellut omalle painolleen sopivat jousivakiot, sen jlkeen niill jousilla hn st pyrn painumat tyhjn, joten sinns vertailu vakiopyrn on hankalaa... vakiopeliss kun on ne jousivakiot mitk siin on... En tied sen tarkemmin miksei hn stele pyr lastattuna, hn vaan kertoi Ducati-kerhon rataillassa, ettei oikein saa pyr toimimaan jos st painumat lastattuna...

    Oikeassa olet, ett normaalikuskilla lastattu painuma on oleellinen asia.



  9. #39
    Olikos nm dokumentit jo tll jossain..

    Suspension PDF #1
    Suspension PDF #2
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  10. #40
    Lainaa (Jyri @ Huhti. 28 2006,14:23) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Huhti. 28 2006,12:11) kirjoitti
    Lainaa (Jyri @ Huhti. 28 2006,11:03) kirjoitti
    Lainaa (Talttap @ Huhti. 28 2006,09:56) kirjoitti
    En ti mit iloa jousitusta stess olisi pelkn pyrn painosta painuneen jousituksen ihmettelyss? Eihn laite koskaan liikenteess moisessa tilassa ole.
    Esimerkiksi Kesseli st vain pyrn oman painon mukaan esijnnityksi ja kokoeilee niiss sitten olosuhteiden mukaan eri arvoja. Parempi se esijnnistys on laittaa pyrn painon kanssa kohdalleen niin kuskin asento ei vaikuta mittaustuloksiin niin paljon.

    Tottakai jousivakiot pitisi olla oikeanlaiset, jos ei ole niin sitten kauppaan hakemaan uusia etu- ja takajousia.
    ... onkohan mulla mennyt jotain ohi kun nit olen koittanut ymmrt ja opiskella...

    Nimenomaan alustan esijnnityksen sdiss on lastattu painuma se oleelliisempi arvo laittaa kuntoon, kuin se staattinen painuma (eli ilman kuskia).

    Jos tuijotettaisiin vain staattista painumaa niin kaikissa mopoissa saisi olla samat jousivakiot ja kaikkien pitisi ajaa yht lujaa jne. Ninhn se ei kuitenkaan ole, vaan kuskin paino ja ajotyyli on se kaikkein ratkasevin asia tuossa jousivakiossa.

    Eli mitataan ne painumat kuskin kanssa, jotkut haluavat tehd tuonkin jopa ajokamat pll. Tmn jlkeen vaimennukset sitten kuskin mieltymyksien yms. mukaan.
    Kesseli on ilmeisesti laskeskellut omalle painolleen sopivat jousivakiot, sen jlkeen niill jousilla hn st pyrn painumat tyhjn, joten sinns vertailu vakiopyrn on hankalaa... vakiopeliss kun on ne jousivakiot mitk siin on... En tied sen tarkemmin miksei hn stele pyr lastattuna, hn vaan kertoi Ducati-kerhon rataillassa, ettei oikein saa pyr toimimaan jos st painumat lastattuna...

    Oikeassa olet, ett normaalikuskilla lastattu painuma on oleellinen asia.
    No nyt tytyy sanoa ett joku on ymmrtnyt jotain vrin, todennkisimmin min...

    Tmn seuraavan kirjoitan siis vain ja ainoastaan omien kokemuksieni ja touhuilujeni perusteella. Meiklisell nuo toimii mys varsin hyvin.

    Eli.

    Jousivakiot pyrn painon mukaan (ilman kuskia), eli staattinen painuma, on mun maun mukaan turhaa touhua. Ethn s kuitenkaan aja ilman omaa painoasi sill mopolla?

    - kytnnss ja ajossa et tee tuolla staattisen painuman tiedolla mitn (karrikoiden), koska kaikki kuskit eivt ole saman painoisia ja jos vaihdat jousen jykempn ja sdt staattisen painuman samaan kuin lysemmll niin mys lastattu painuma muuttuu.

    - paras tapa on hakea jouset (jousivakio) sen mukaan mit lastattu painuma nytt ja kuinka paljon on esijnnityst laitettuna. Paras vaihtoehto on ett esijnnityst on maks. 2 - 3 viivaa ja lastattu painuma on silloin jossain 30 mm luokkaa (nyt esimerkkin keula).

    Mit sdetn jousilla ts. eri jousivakioilla?

    - Niill sdetn sit korkeutta mill jousitus toimii ajossa. nyrkkisntn voidaan pit ett sen tulisi olla keskimminen kolmannes jousitusmatkasta.

    Esimerkkin (elv elm, R6R):

    - sdetn keulan lastattu painuma vakiojousien mukaan kohdalleen (0.90 jouset) niin 27 mm painumaan pstn kun esijnnitys on pohjassa (72 kg hippiisell), siit seuraa se ett staattista painumaa ei kytnnss ole kuin nimeksi, jousi on lyhyimmiln jne.

    - vaihdetaan jouset 0.95 jousiin ja sdetn sama uudelleen. nyt samaan tulokseen pstn esijnnityst on vain 2 - 3 viivaa nkyviss (eli puolet vhemmn). Tllin jousi on pidempi ja sill on ns. enemmn toimintamatkaa.

    Tiukemmalle jouselle yleens joudutaan mys shimmipakkaa muuttamaan, mutta sen muuttamisen jtn mielummin ammattilaisille.

    M en saa pyrni toimimaan itselleni milln jos vaan staattista painumaa tuijotan.

    Jos vaikka mun pyrn plle istuisi nyt tuollainen 90 kg kuski niin jousivakiot heittis ihan hrnpylly ja kuski valittaisi kun keula pohjaa, mutkissa trist ja muuta kivaa. Jos taas siihen istutettaisiin tuollainen riisitautisempi ukko (50kg) niin hn valittaisi sit liian kovaksi.

    Mun tajun mukaan jousivakiot ja esijnnitykset haetaan paikoilleen kuskin painon mukaan ja silloin kun kuski on mopon pll.

    Tulikohan tst tarpeeks sekava...
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  11. #41
    Lainaa (parjan_fin @ Huhti. 28 2006,15:21) kirjoitti
    - paras tapa on hakea jouset (jousivakio) sen mukaan mit lastattu painuma nytt ja kuinka paljon on esijnnityst laitettuna. Paras vaihtoehto on ett esijnnityst on maks. 2 - 3 viivaa ja lastattu painuma on silloin jossain 30 mm luokkaa (nyt esimerkkin keula).
    Kun nyt tuntuu parjanilla olevan homma hieman meiklist paremmin hanskassa, niin onko tuohon jousivakion valintaan jotain nppr peukalosnt/kaavaa?

    Eli jos nyt karkeasti laskeskelen, ett nykyinen Triple painaa mrkn jotain ~220kg ja kuski romppeineen ~115kg, total 335kg, niin milthn hehtaarilta ne oikeat jouset lytyvt?

    Nettilaskuri sivustolla jonka jo ehdin hukata ehdotteli 1.1kg/mm vietereit.

    Vakiovietereill (edess progressiiviset vakiolla tuntematon ja takana normaali vieteri progressiivisen linkun jatkona) kun olen stnyt painuman etu+taka ~30mm kantturoihin, niin pyr tuntuu muuten OK:lle, mutta isommissa routapateissa tms. heitt jo kuskia kunnolla ilmaan. Eli vieteri esijnnityksen puristamana liian lyhyell-k-kh?

    Miten etu-/takavieterin vakio kannattaa suhteuttaa keskenn?

    Onko jrke vaihtaa vakiotakaiskariin vain jousi vai pitisik vaihtaa iskarikin samalla? Kaikki sdt vakioshowakin osaa, tied sitten vaan mill hehtaarilla.

    Kuka pkaupunkiseudulla myy & vaihtaa vieterit, kun ei ole jouset vapaaksi jttvi pukkeja tallilla?

    Tulikin nkjn asiaa oikein kunnolla, kiitos vaan kaikille rataketuille jotka viitsivt opastaa.



  12. #42
    Lainaa (Talttap @ Huhti. 28 2006,16:34) kirjoitti
    Kun nyt tuntuu parjanilla olevan homma hieman meiklist paremmin hanskassa, niin onko tuohon jousivakion valintaan jotain nppr peukalosnt/kaavaa?
    Linkki <- Tuolla on jotain osviittaa..

    Lainaa kirjoitti
    isommissa routapateissa tms. heitt jo kuskia kunnolla ilmaan
    Tuo voi olla ennemminkin liiallisen kompressiovaimennuksen syyt. (Liiallisella viittaan siihen, ett perunapelto vaatii aivan eri sdt kuin sile asfaltti radalla)



    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  13. #43
    Lainaa (parjan_fin @ Huhti. 28 2006,15:21) kirjoitti
    No nyt tytyy sanoa ett joku on ymmrtnyt jotain vrin, todennkisimmin min...
    Ei parahin Parjaani, sin olet ymmrtnyt asian kyll ihan oikein, ja todellakin onhan sinulla kilpa-ajosta kokemusta, eli tottakai tiedt mit teet...

    Itse olen stnyt oman Bitubo-alustani juuri kuvailemallasi tavalla, kytten lastattua painumaa. Minulla on keulassa 1.0 kg jouset ja kuski on 88 kg hippiinen... esijnnityst tarvitaan juurikin se luokkaa 2-3 viivaa kun painuma on noin 30 mm.

    Joka tapauksessa Kesseli kertoi edell mainitsemani asian... ehk asian voisi itsekukin varmistaa kyselemll hnelt vaikka ensi kesn kisavarikoilla. Mies auttelee mielelln... En ole kyll varma miksi hn sitten neuvoi kyttmn staattista painumaa... jostain syyst hn niin teki...

    Ja tosiaan kyll olen siit samaa mielt, ett lastattu painuma on oikeampi tapa mittailla, sit kun vertailee staattiseen painumaan niin nkee ovatko jouset oikealla hehtaarilla.

    Vaimennukset minimiin ja ajamaan... siit sitten 4 kliksun/riittvn suurin muutoksin yht vaimennusaluetta kerrallaan muuttelemaan ja tunnustelemaan milt kalusto tuntuu. Sielt ne sdt kyll kai lytyvt...



  14. #44
    Lainaa (Talttap @ Huhti. 28 2006,16:34) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Huhti. 28 2006,15:21) kirjoitti
    - paras tapa on hakea jouset (jousivakio) sen mukaan mit lastattu painuma nytt ja kuinka paljon on esijnnityst laitettuna. Paras vaihtoehto on ett esijnnityst on maks. 2 - 3 viivaa ja lastattu painuma on silloin jossain 30 mm luokkaa (nyt esimerkkin keula).
    Kun nyt tuntuu parjanilla olevan homma hieman meiklist paremmin hanskassa, niin onko tuohon jousivakion valintaan jotain nppr peukalosnt/kaavaa?

    Eli jos nyt karkeasti laskeskelen, ett nykyinen Triple painaa mrkn jotain ~220kg ja kuski romppeineen ~115kg, total 335kg, niin milthn hehtaarilta ne oikeat jouset lytyvt?

    Nettilaskuri sivustolla jonka jo ehdin hukata ehdotteli 1.1kg/mm vietereit.

    Vakiovietereill (edess progressiiviset vakiolla tuntematon ja takana normaali vieteri progressiivisen linkun jatkona) kun olen stnyt painuman etu+taka ~30mm kantturoihin, niin pyr tuntuu muuten OK:lle, mutta isommissa routapateissa tms. heitt jo kuskia kunnolla ilmaan. Eli vieteri esijnnityksen puristamana liian lyhyell-k-kh?

    Miten etu-/takavieterin vakio kannattaa suhteuttaa keskenn?

    Onko jrke vaihtaa vakiotakaiskariin vain jousi vai pitisik vaihtaa iskarikin samalla? Kaikki sdt vakioshowakin osaa, tied sitten vaan mill hehtaarilla.

    Kuka pkaupunkiseudulla myy & vaihtaa vieterit, kun ei ole jouset vapaaksi jttvi pukkeja tallilla?

    Tulikin nkjn asiaa oikein kunnolla, kiitos vaan kaikille rataketuille jotka viitsivt opastaa.
    En tied onko hanskassa vai hukassa, mutta jotain kommenttia noihinkin on.

    Tuota Racetechin (Earthendin laittamaa linkki) tarkastelin ja jos sen mukaan laittaisi jouset niin sulle tulis jotkut 0.65 jouset ja ne on aivan liian lyst, mikli siis tuota taulukkoa oikein ymmrsin. Siis tuon alemman taulukon mukaan. Ylempi onkin sitten jo paremmalla alueella. Veikkaisin nppituntumalla et sulle sais olla joko 100 (1.0) tai 110 (1.1) jouset. Sulla on tuota painoa sen verran ett sit ei en neuvolassa punnita niin tuolle haitarille se menisi. Noin karkeasti arvioiden. Kokeilemalla saa kuitenkin parhaan lopputuloksen, itse en luottaisi mihinkn yleisiin laskukaavoihin, koska kuitenkin pyrt ja niiden painojakaumat on erilaisia ja samoin kuskien painot sek se miten kuskin paino jakautuu kyseisen mopon plle.

    Itse kytn 95 jousia (0.95) rata-ajossa ja ainakin tuossa R6R:ss ne tuntuu olevan meikliselle aika passelit. Vakionahan siell on 100 (1.0) takana ja edess 90 (0.9).

    Jos sulla keulan rytkytt yls patin jlkeen liian nopeasti niin lisp paluuvaimennusta (lytyy keulaputken ylpst), eli reboundia. Menovaimennus (compression) ei vaikuta kuin siihen kuinka kovasti tai pehmesti keula menee alaspin (jopa pohjaan asti) patissa.

    MR Power huolto tekee noita jousitushommia ja El Reinolla on homma hanskassa. Siell myydn WP:n jousia, jotka ovat kyll toimivia ja hyvi.

    Jos takaiskarisi on huollettavaa mallia niin huokeammaksi tulee vaihtaa siihen jousi ja shimmata se uudelleen. Tuollaisetkin ratkaisut on varsin toimivia.

    P.S. Ja vaihda lineaariset jouset.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  15. #45
    Lainaa (parjan_fin @ Huhti. 28 2006,23:41) kirjoitti
    Tuota Racetechin (Earthendin laittamaa linkki) tarkastelin ja jos sen mukaan laittaisi jouset niin sulle tulis jotkut 0.65 jouset ja ne on aivan liian lyst, mikli siis tuota taulukkoa oikein ymmrsin.
    Ne on sit paunoja
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  16. #46
    Lainaa (parjan_fin @ Huhti. 25 2005,22:28) kirjoitti
    Listn thn nyt viel linkki, jossa on kanssa jotain kerrottuna (ihan puhtaalla suomenkielell): http://www.janipartanen.com/niksinurkka.htm
    Saatko viel tuon materiaalin johonkin verkkoon.. Uusilla sivuilla ei tainnut olla en tilaa moisille Voin laittaa ne omallekin sivulle jos mahdollista.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  17. #47
    On siell tilaa, mutta en lhtenyt niit en sinne mahduttamaan vkisin.

    Nykyisin lytyvt tuon linkin takaa: http://www.janipartanen.com/Vanhat/alusta_lei.htm
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  18. #48
    Lainaa (Earthend @ Huhti. 28 2006,23:44) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Huhti. 28 2006,23:41) kirjoitti
    Tuota Racetechin (Earthendin laittamaa linkki) tarkastelin ja jos sen mukaan laittaisi jouset niin sulle tulis jotkut 0.65 jouset ja ne on aivan liian lyst, mikli siis tuota taulukkoa oikein ymmrsin.
    Ne on sit paunoja
    Siin alemmassa taulukossa kyll lukee Kg... mene ja tied sitten.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  19. #49
    Lainaa (parjan_fin @ Huhti. 29 2006,10:32) kirjoitti
    Lainaa (Earthend @ Huhti. 28 2006,23:44) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Huhti. 28 2006,23:41) kirjoitti
    Tuota Racetechin (Earthendin laittamaa linkki) tarkastelin ja jos sen mukaan laittaisi jouset niin sulle tulis jotkut 0.65 jouset ja ne on aivan liian lyst, mikli siis tuota taulukkoa oikein ymmrsin.
    Ne on sit paunoja
    Siin alemmassa taulukossa kyll lukee Kg... mene ja tied sitten.
    Itse itseni lainaten. Onhan hullusti laitettu taulukko.

    Jousivakiot kiloina ja pyrn + kuskin paino paunoina. Ylemmss taulukossa on sitten tuo kuskin ja mopon paino kiloinakin. Ihan selkeet jenkki meininki.

    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  20. #50
    Koko ketjun luin lpi ja yritin hieman hahmottaa tuota stpuuhaa mutta nuppi nyrjhti joka kerta sanan "alakolmio" tai "alimmainen kolmiopala" kohdalla. Mist kolmiosta oikein on kyse?



  21. #51
    Lainaa (askeetti @ Huhti. 29 2006,10:56) kirjoitti
    nuppi nyrjhti joka kerta sanan "alakolmio" tai "alimmainen kolmiopala" kohdalla. Mist kolmiosta oikein on kyse?
    Kolmiot on ne kaksi palaa joilla keulaputket on kiinni muussa rungossa. Ylkolmio ja alakolmio.



    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  22. #52
    Lainaa (parjan_fin @ Huhti. 28 2006,23:41) kirjoitti
    Kokeilemalla saa kuitenkin parhaan lopputuloksen, itse en luottaisi mihinkn yleisiin laskukaavoihin, koska kuitenkin pyrt ja niiden painojakaumat on erilaisia ja samoin kuskien painot sek se miten kuskin paino jakautuu kyseisen mopon plle.
    Juu kokeilemalla varmasti paras, mutta kun ne pukit puuttuu, niin ei viitsi hirven montaa kertaa muilla teett jousenvaihtoa. Tytynee vissiin tuolla 1.0:lla aloitella, kun sken punnituksessa huomasin ett mulla on vissiin joku lihasrappeumatauti pll kun painankin ilman kamoja nykyn en 103kg.

    Lainaa kirjoitti
    Jos sulla keulan rytkytt yls patin jlkeen liian nopeasti niin lisp paluuvaimennusta (lytyy keulaputken ylpst), eli reboundia. Menovaimennus (compression) ei vaikuta kuin siihen kuinka kovasti tai pehmesti keula menee alaspin (jopa pohjaan asti) patissa.
    Per tuntuisi tll hetkell enemmnkin olevan se ongelmatapaus eli isomman rykyn jlkeen tuntuu hieman kuin vikuroivan hevosen selss olisi eli per heijaa yls ja ukko siin samalla kuin kiikkulaudalta ikn.

    Tytyy kokeilla sinnekin tuota paluuvaimennusta lisill, nykyn on aikalailla stvaran keskimaisemissa manuaalin opastamassa "normal" kohdassa soft-normal-firm mallisetupeissa.

    Tosin esijnnitys minulla ei nyt tietenkn vastaa en manuskaa ollenkaan. Onko niss jotain suuntaa tyyliin "jos list esijnnityst, lis/vhenn paluuvaimennusta jne."?

    Lainaa kirjoitti
    Jos takaiskarisi on huollettavaa mallia niin huokeammaksi tulee vaihtaa siihen jousi ja shimmata se uudelleen. Tuollaisetkin ratkaisut on varsin toimivia.
    Epilen aika vahvasti tuota huollettavuutta, vaikka sdt kyll lytyvtkin niin mikn high-spec pumppu siell ei ole.

    Lainaa kirjoitti
    P.S. Ja vaihda lineaariset jouset.
    Tm oli meininkin juu, sen verran aihetta tutkaillut, ett progressiivisten sdn vaikeus ja yleinen kaikille-jotain meininki ei kuulosta hyvlt.

    Tuli viel yksi kysymys mieleen: mik vaikutus, vai onko mikn, takapn linkustolla on painuman ja muiden asetusten veivaamiseen? Luulisi ett vhemmn progressiivisesti toimivassa linkustossa 30mm painuma on ihan eri asia kuin jossakin toisessa tai mopossa jossa pumppu on suoraan takahaarukassa kiinni?
  23. #53
    Lainaa (Talttap @ Huhti. 29 2006,20:32) kirjoitti
    Tuli viel yksi kysymys mieleen: mik vaikutus, vai onko mikn, takapn linkustolla on painuman ja muiden asetusten veivaamiseen? Luulisi ett vhemmn progressiivisesti toimivassa linkustossa 30mm painuma on ihan eri asia kuin jossakin toisessa tai mopossa jossa pumppu on suoraan takahaarukassa kiinni?
    Painumaan tuon ei pitisi vaikuttaa mitenkn. Esim. veturiin saatavien linkkujen vaikutus on se, ett jousivakiota pitisi muuttaa..
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  24. #54
    Lainaa (Talttap @ Huhti. 29 2006,20:32) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Menovaimennus (compression) ei vaikuta kuin siihen kuinka kovasti tai pehmesti keula menee alaspin (jopa pohjaan asti) patissa.
    Was was? kyllhn puristuksen lisminen nyt jrjell ajateltuna vaikuttaa juuri siihen kuinka nopeasti keula menee kasaan sek mys esi-jnnitys.. toinen juttu kuinka mit en hokannut oli parjanin jousituksen kulku. 10-20mm tydest joustosta?
    Eli siis nippusiteen ja liukuputken ala reunan vlinen matka?
    Kuuluuko jousituksen tosiaan kyd niin kasassa?



    - XT 660 R
  25. #55
    Lainaa (Xxx^ @ Huhti. 29 2006,21:09) kirjoitti
    toinen juttu kuinka mit en hokannut oli parjanin jousituksen kulku. 10-20mm tydest joustosta?
    Eli siis nippusiteen ja liukuputken ala reunan vlinen matka?
    Kuuluuko jousituksen tosiaan kyd niin kasassa?
    Sit varten se joustovara on ett sit kytetn, eik sit todellakaan ole paljoa tuhlattavaksi ratapyriss.. Itse olen stnyt vaimennuksen niin ett maksimijarrutuksessa loppuun j viel n.10mm varaa.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  26. #56
    Lainaa (Xxx^ @ Huhti. 29 2006,21:09) kirjoitti
    Lainaa (Talttap @ Huhti. 29 2006,20:32) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Menovaimennus (compression) ei vaikuta kuin siihen kuinka kovasti tai pehmesti keula menee alaspin (jopa pohjaan asti) patissa.
    Was was? kyllhn puristuksen lisminen nyt jrjell ajateltuna vaikuttaa juuri siihen kuinka nopeasti keula menee kasaan sek mys esi-jnnitys.. toinen juttu kuinka mit en hokannut oli parjanin jousituksen kulku. 10-20mm tydest joustosta?
    Eli siis nippusiteen ja liukuputken ala reunan vlinen matka?
    Kuuluuko jousituksen tosiaan kyd niin kasassa?
    Niin. Jos luit ajatuksella niin tuossahan lukee ett "Menovaimennus (compression) ei vaikuta KUIN siihen kuinka kovasti tai pehmesti keula menee alaspin (jopa pohjaan asti) patissa." Eli juuri tuota mit sinkin olet ymmrtnyt.

    Esijnnitys vaikuttaa vain siihen mill joustoalueella keula toimii. Ihan jouston ylpss, keskell vai alapss. Eli tietyll tavalla mys siihen ett pohjaako keula vai ei, mutta jos esijnityksell joudutaan keulan pohjaamista estmn niin siit keulasta tulee mys kovin kova sielt alkupstkin ja se ei ole mukava.

    Syy miksi sinne tulisi jtt 10 - 20 mm kyttmtn matka on se ett siell on (useimmissa pyriss ainakin) hydraulilukko joka osin est totaalisen kasaanpainumisen ja se ett aina pit olla joustovaraa kytettvn, mikli tulee joku happipaikka. Ja onhan se mys niin ett jos joustomatkaa on tarjolla niin miksi sit ei kytettisi hyvksi? Ja mit enemmn sit joustomatkaa kytetn niin sit mukavampi mopo on ajettavaksi. Jos (esim.) keula ei kyt kuin ylimmisen 1/3 -osaa joustosta niin uskallan sanoa suoraan ett se on pirun kova ja epmukava ajettavaksi.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  27. #57
    Eilen tuli mittailtua nuo esijnnitykset, suht.hyvin kohdillaan olivat. Sen huomasin ett takaiskarin hmm olikos se paluuvaimennuksen st (joka on siis iskunvaimentimen alapss takapss) on todella hankalassa paikassa eik viel lytynyt vlinett jolla sit saisi ruuvailtua.

    Muuten ruuvailin sdt aikalailla standartiasetukseen joita ohjekirja suosittelee. Tytyy lhte tst testailemaan/hakemaan oikeaa muistivihkon kera.
    <br />
  28. #58
    Lainaa (Samiv @ Touko. 03 2006,09:03) kirjoitti
    Eilen tuli mittailtua nuo esijnnitykset, suht.hyvin kohdillaan olivat. Sen huomasin ett takaiskarin hmm olikos se paluuvaimennuksen st (joka on siis iskunvaimentimen alapss takapss) on todella hankalassa paikassa eik viel lytynyt vlinett jolla sit saisi ruuvailtua.

    Muuten ruuvailin sdt aikalailla standartiasetukseen joita ohjekirja suosittelee. Tytyy lhte tst testailemaan/hakemaan oikeaa muistivihkon kera.
    Paluuvaimennus on siell takapumpun alapss (ainakin psntisesti).

    Muistivihon kanssa pelaaminen on oikeasti hyv ja tehokas keino etsi hyvt sdt. Koitas kirjoittaa kanssa yls miksi jonkun muutoksen teit, milt tuntui ennen st ja sdn jlkeen. Se auttaa ymmrtmn jousituksen toimintaa paremmin. Seuraa mys renkaan kulumista samalla.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  29. #59
    Lainaa (parjan_fin @ Touko. 03 2006,09:33) kirjoitti
    Lainaa (Samiv @ Touko. 03 2006,09:03) kirjoitti
    Eilen tuli mittailtua nuo esijnnitykset, suht.hyvin kohdillaan olivat. Sen huomasin ett takaiskarin hmm olikos se paluuvaimennuksen st (joka on siis iskunvaimentimen alapss takapss) on todella hankalassa paikassa eik viel lytynyt vlinett jolla sit saisi ruuvailtua.

    Muuten ruuvailin sdt aikalailla standartiasetukseen joita ohjekirja suosittelee. Tytyy lhte tst testailemaan/hakemaan oikeaa muistivihkon kera.
    Paluuvaimennus on siell takapumpun alapss (ainakin psntisesti).

    Muistivihon kanssa pelaaminen on oikeasti hyv ja tehokas keino etsi hyvt sdt. Koitas kirjoittaa kanssa yls miksi jonkun muutoksen teit, milt tuntui ennen st ja sdn jlkeen. Se auttaa ymmrtmn jousituksen toimintaa paremmin. Seuraa mys renkaan kulumista samalla.
    Lisyksen parjaanin hyviin kommentteihin, muista st tarpeeksi monta kliksua kerralla, jotta pystyt havaitsemaan paremmin ajamalla muutoksia. Esimerkiksi 4 kliksun askelin... kun lytyy oikea suunta mik tuntuu paremmalta niin sitten sit voi hiukan hienost.
  30.  
  31. #60
    Lainaa (Jyri @ Touko. 03 2006,10:32) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Touko. 03 2006,09:33) kirjoitti
    Lainaa (Samiv @ Touko. 03 2006,09:03) kirjoitti
    Eilen tuli mittailtua nuo esijnnitykset, suht.hyvin kohdillaan olivat. Sen huomasin ett takaiskarin hmm olikos se paluuvaimennuksen st (joka on siis iskunvaimentimen alapss takapss) on todella hankalassa paikassa eik viel lytynyt vlinett jolla sit saisi ruuvailtua.

    Muuten ruuvailin sdt aikalailla standartiasetukseen joita ohjekirja suosittelee. Tytyy lhte tst testailemaan/hakemaan oikeaa muistivihkon kera.
    Paluuvaimennus on siell takapumpun alapss (ainakin psntisesti).

    Muistivihon kanssa pelaaminen on oikeasti hyv ja tehokas keino etsi hyvt sdt. Koitas kirjoittaa kanssa yls miksi jonkun muutoksen teit, milt tuntui ennen st ja sdn jlkeen. Se auttaa ymmrtmn jousituksen toimintaa paremmin. Seuraa mys renkaan kulumista samalla.
    Lisyksen parjaanin hyviin kommentteihin, muista st tarpeeksi monta kliksua kerralla, jotta pystyt havaitsemaan paremmin ajamalla muutoksia. Esimerkiksi 4 kliksun askelin... kun lytyy oikea suunta mik tuntuu paremmalta niin sitten sit voi hiukan hienost.
    Olisin tuossa hiukan eri mielipuolta.

    Meinaan ett kunnon vaimentimessa jo yksikin naksu tuntuu ja sen vaikutuksen huomaa. Liian radikaalit muutokset saattavat vaikuttaa alustan toimintaan niin ett "diagnoosisi" on vr.

    Esim. keulan paluuvaimennuksen lisys neljll naksulla saattaa tehd sen ett keula alkaa pohjaamaan rankemmin. No normaali reaktiohan on ett listn menovaimennusta ja ihmetelln kun vielkin pohjaa ja keula on pirun kova.

    Alunperin kun olisi kokeillut vain naksun tai kaksi (1/4 tai 1/2 -kierrosta) niin olisi huomannut jo muutokset, mutta tuota pohjaamista ei olisi vlttmtt viel syntynyt. Syyhn tuohon olisi se ett liika paluuvaimennus "pakkaa" keulan kasaan ja se ei ehdi koskaan palautua tarpeeksi yls, jotta pakkaamiselta vltyttisiin ja nin ollen keula ei toimi oikein.

    Mun mielest siis maltilla ja hissuksiin noita stj. Tahkoaa sitten enemmn ja kokeilee enemmn, mutta tekee sen huolella. Ja huom! Muuttaa yht st kerrallaan.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
Sivu: 2 / 28:sta EnsimminenEnsimminen 123412 ... ViimeinenViimeinen