Sivu: 1 / 28:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:st 30:een 828:sta
  1. #1
    Olin lauantaina erittin fiksulla turvallisen ajon kurssilla, jossa alustan stminen oli yksi aiheista. Alustat sdettiin ammattilaisten kanssa ja pyrn kyttytyminen muuttui todella paljon paremmaksi. Tehtaan jljilt mulla oli esim. etupumput "eriparisdiss" ja per aivan liian lys etupn sekamelskaan verrattuna. Tossa on pari juttua sdist, jos jollekkin on niist hyty.

    Kilks
    ja
    Kliks



  2. #2
    Noi alustan sdt tuntuu olevan enemmistlle ihan hepreaa, ja useimmat ajaa sdill suoraan kaupan hyllylt, tai edellisen omistajan mahdollisilla sdill. Kannattaa todella perehty asiaan ja joskus st ainakin painumat kohdilleen. Ei siis ole ole pelkstn rata-ajoa varten ne sdt..
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  3. #3
    Ja tuolta vhn lis infoa aiheesta:
    http://www.ohlins.com/pdf/07241-02.pdf
    ZX-10R + ZX-6RR
  4. #4
    Kiits jtkt! Itse tss on jo pari kes tullut ajeltua tehdas sdill........taidanpa tn vuona poksauttaa kirsikan tuon jousituksen sdn kanssa.

    ....vaikka miks siin jos muutenkin "melkein" kaikkien vauhdissa pysyy.... "melkein"
    Ex hippi!
  5. #5
    Itse tss elttelen toiveita ett jos ratapiville eksyess lytyisi joku avulias pro stj, joka auttaisi nuo sdt tekemn ja suomeksi selittmn.
  6. #6
    Lainaa (Marsu @ Huhti. 25 2005,08:51) kirjoitti
    Itse tss elttelen toiveita ett jos ratapiville eksyess lytyisi joku avulias pro stj, joka auttaisi nuo sdt tekemn ja suomeksi selittmn. *
    Alustan stihin ei kannata paljoa koskea ennenkuin jousien esijnnitys on kohdallaan. Siihen tarvitaan mittanauha, pari kaveria avuksi ja aikaa.. Ei kannata odottaa ratasetti vaan hoitaa tuo homma samantien kuntoon. Ohjeita on netti pullollaan..
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  7. #7
    Itse aloitin stelyn jo viimekesn, kun kyllsityin mopon kyttytymiseen... ei jaksa ajaa sellaisella joka kyttytyy levottomasti liki joka tilanteessa...
  8. #8
    On muuten aika outoa, ett kaupasta kun ostaa mopon, niin eivt ennen pyrn luovutusta sd alustaa asiakkaan painon mukaan, ja vaikka tarkista ett vaimennussdt on valmistajan oletuksissa.. Pitisi kuulua ihan peruspalveluun.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  9. #9
    Lainaa (Earthend @ Huhti. 25 2005,09:59) kirjoitti
    On muuten aika outoa, ett kaupasta kun ostaa mopon, niin eivt ennen pyrn luovutusta sd alustaa asiakkaan painon mukaan, ja vaikka tarkista ett vaimennussdt on valmistajan oletuksissa.. Pitisi kuulua ihan peruspalveluun.
    Se ottaa aikaa liiaksi ja ei niill ole tietoa miten se pitis st... Mulle tulee ainakin yhdella ratapivll jousituksen sdst oppia... Kyll varmaan Visuri antaa neuvoja joka kerta kun mukana on, mutta heinkuun 11 piv olis tarkoitus enempi panostaa siihen...
  10. #10
    Lainaa (JP_445 @ Huhti. 25 2005,11:05) kirjoitti
    Lainaa (Earthend @ Huhti. 25 2005,09:59) kirjoitti
    On muuten aika outoa, ett kaupasta kun ostaa mopon, niin eivt ennen pyrn luovutusta sd alustaa asiakkaan painon mukaan, ja vaikka tarkista ett vaimennussdt on valmistajan oletuksissa.. Pitisi kuulua ihan peruspalveluun.
    Se ottaa aikaa liiaksi ja ei niill ole tietoa miten se pitis st... Mulle tulee ainakin yhdella ratapivll jousituksen sdst oppia... Kyll varmaan Visuri antaa neuvoja joka kerta kun mukana on, mutta heinkuun 11 piv olis tarkoitus enempi panostaa siihen...
    Painuman sthn on ihan rutiinihomma, ja on nimenomaan kuskin painosta kiinni. Trket myyd esim. aloittelevalle tyttmotoristille pyr, joka on oletuksilla sdetty 80kg ijlle.. Nuo vaimennussdt on hyv ens alkuun nimenomaan laittaa valmistajan suosituksiin -> minuutin homma. Painuma on taas sellainen st jossa ei tarvita muuta kuin se mittanauha ja parit kaverit avuksi.

    Varsinainen alustan sthomma onkin sit krsivllist testausta vaativaa hommaa.. sdt voi viel toimia ihan eri tavalla kadulla ja radalla..
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  11. #11
    Hyvt perusohjeet ja vastaavat varmasti noin 80-90%:iin ongelmista! Printtasin itsekin ne talteen.

    Todellisuus on kuitenkin teoriaa ihmeellisemp ja monet ongelmat saattavat johtua esim. liian jyrkst keulakulmasta, lyhyest akselivlist, ajotyylist etc. Ja esim. keulan ravistelu voi helposti johtua liian kovasta sisnmenovaimennuksesta/esijnnityksest perss, jolloin keula irtoaa turhan helposti tiest kun per ei jousta riittvsti.

    Tuo perusstminen ei ole niin hirvittvn vaikeaa, kunhan mittaa lhtkohdaksi esijnnityksen liikkeet ja seuraa keulan pohjaamista jarrutuksissa esim O-renkaalla tms liukuputkessa. Pern paluuvaimennus on turvallisempaa pit liian hitaalla kuin liian nopealla. Tm vhent highsider-riski, koska se jtt perlle enemmn aikaa ottaa lhtenyt luisto kiinni.
    - JAM Racing Team -
  12. #12
  13. #13
    Voisihan sit mietti, ett jos jonkun miittingin yhteydess tms. keskityttisiin noiden esijnnitysten stmiseen porukalla. Saisi sitten asiaan perehtymttmtkin jeesi asiassa.
    Lhetthn ratapiviin liittyvt kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  14. #14
    Lainaus:

    "Moottoripyrn perusdillkin prj aika pitklle, mutta jousituksen ja vaimennuksen sdill renkaiden pito saadaan maksimoitua.
    Toki on niinkin, ett tytyy olla aika paljon kokemusta, jotta pystyy vertailemaan pyrn ajettavuutta eri sdill.
    Kytnnss puhutaan tuhansista ratakilometreista, ennen kuin stminen rupeaa sujumaan."

    Lhteen: Mikko Paason Moottoripyrilyn riskienhallinta.
    "On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
    -Nalle Puh-
  15. #15
    No jos perusteet luet ja ymmrrt sek kysyt kokeneemmilta apuja niin pset jo _huomattavasti_ parempaan tulokseen kuin mit se alkuperisen on ollut.

    Suosittelen oikein lmpisesti perehtymn alustan stmisen saloihin ja puhun ihan puhtaasta kokemuksesta.

    Listn thn nyt viel linkki, jossa on kanssa jotain kerrottuna (ihan puhtaalla suomenkielell): http://www.janipartanen.com/niksinurkka.htm

    Kuvien kanssa olen ollut hiukan saamaton, mutta ne on sinne tulossa lhiaikoina.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpin hetkin poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua kytt, jos oot jo ojassa....
  16. #16
    Lainaa (parjan_fin @ Huhti. 25 2005,22:28) kirjoitti
    No jos perusteet luet ja ymmrrt sek kysyt kokeneemmilta apuja niin pset jo _huomattavasti_ parempaan tulokseen kuin mit se alkuperisen on ollut.

    Suosittelen oikein lmpisesti perehtymn alustan stmisen saloihin ja puhun ihan puhtaasta kokemuksesta.

    Listn thn nyt viel linkki, jossa on kanssa jotain kerrottuna (ihan puhtaalla suomenkielell): http://www.janipartanen.com/niksinurkka.htm

    Kuvien kanssa olen ollut hiukan saamaton, mutta ne on sinne tulossa lhiaikoina.
    Kiitos Parjanille hyvst ja selkest sepustuksesta sivuillaan.

    Muutamat tllkin pti "tiedoillaan ja kokemuksillaan", mutta vinkkej ei voinut kertoa....

    Tnn tuli testattua radalla oliko ern gurun antamat sdt kohdillaan. Olihan ne.
    Tosikot rakentavat itse oman helvettins!

    Moralisti - Ihminen, joka pelk kuollakseen, ett jollakin jossakin on hauskaa.
  17. #17
    Lainaa (suzukai @ Huhti. 25 2005,23:15) kirjoitti
    Muutamat tllkin pti "tiedoillaan ja kokemuksillaan", mutta vinkkej ei voinut kertoa.... *
    Jos tuo oli tarkoitettu minulle, niin RTFM. Siell on selitetty mit mistkin nupista tapahtuu. Ainakin kaikissa gixxereissni nin oli asian laita.

    Ja hyv juttu Jani, mutta kuten tiedt ei se vlttmtt ole noin yksinkertaista. Varsinkin ljyjen lisys on ongelma, koska se muuttaa jousituksen kovuutta eplineaarisesti joustoalueen lopussa. Taiteilu sen ja suuremman jousivakion kanssa on vaikeaa.

    Listn viel ers yksinkertaistettu ohje. Jos takarengas alkaa repeill avauskohdasta, takapn sisnmenovaimennus (joissain pyriss jousi) on todennkisesti liian kova. Tm johtaa siihen, ett rengas joutuu toimimaan jousituskomponenttina, jolloin se repeilee ja kuumenee. Toki se voi johtua mys aivan liian pehmest perst, jolloin per putoaa eplineaariselle aluelle, ja ei en jousta juuri lainkaan. Toisin sanoen kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kannattaa olla tarkkana.
    - JAM Racing Team -
  18. #18
    Lainaa (suzukai @ Huhti. 25 2005,23:15) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Huhti. 25 2005,22:28) kirjoitti
    No jos perusteet luet ja ymmrrt sek kysyt kokeneemmilta apuja niin pset jo _huomattavasti_ parempaan tulokseen kuin mit se alkuperisen on ollut.

    Suosittelen oikein lmpisesti perehtymn alustan stmisen saloihin ja puhun ihan puhtaasta kokemuksesta.

    Listn thn nyt viel linkki, jossa on kanssa jotain kerrottuna (ihan puhtaalla suomenkielell): http://www.janipartanen.com/niksinurkka.htm

    Kuvien kanssa olen ollut hiukan saamaton, mutta ne on sinne tulossa lhiaikoina.
    Kiitos Parjanille hyvst ja selkest sepustuksesta sivuillaan.

    Muutamat tllkin pti "tiedoillaan ja kokemuksillaan", mutta vinkkej ei voinut kertoa.... *

    Tnn tuli testattua radalla oliko ern gurun antamat sdt kohdillaan. Olihan ne. *
    Sdt on kuitenkin lopulta ajajasta ja moposta kiinni... Esiasetukset kohdalleen ja sitten sit hakemista kohti parasta mahdollista... ja sitten seuraavalla radalla sdt uudestaan...
  19. #19
    Lainaa (tommipommi @ Huhti. 24 2005,20:39) kirjoitti
    Olin lauantaina erittin fiksulla turvallisen ajon kurssilla, jossa alustan stminen oli yksi aiheista. Alustat sdettiin ammattilaisten kanssa ja pyrn kyttytyminen muuttui todella paljon paremmaksi. Tehtaan jljilt mulla oli esim. etupumput "eriparisdiss" ja per aivan liian lys etupn sekamelskaan verrattuna. Tossa on pari juttua sdist, jos jollekkin on niist hyty.

    Kilks
    ja
    Kliks
    Terve.

    Tuon alkuperisen excel-taulukon saat imuroitua osoitteesta

    alusta kuntoon

    Taulukkoa on helppo kytt koska excel laskee valmiit arvot puolestasi.

    Terveisin Tero Kiira

    ps. Tommi, toivottavasti viihdyit kurssilla
  20. #20
    Lainaa (Kiira @ Huhti. 27 2005,17:08) kirjoitti
    Terve.

    Tuon alkuperisen excel-taulukon saat imuroitua osoitteesta

    alusta kuntoon

    Taulukkoa on helppo kytt koska excel laskee valmiit arvot puolestasi.

    Terveisin Tero Kiira

    ps. Tommi, toivottavasti viihdyit kurssilla
    Kiitosta vaan. Ja joo, kurssi oli oikein hyv.
  21. #21
    Suspension_Education_Program.doc <- Tuossa on asiallinen dokumentti, jossa on hyvt harjoitukset alustan stjen saloihin tutustumiseen.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  22. #22
    Liittyi May 2003
    aina iloinen it-helsinki
    Mahtaskohan noihin supermotoihin ptee samat snnt alustan stmisess kuin katupyriin?

    Mulla ei mitn hajua koko toimenpiteest, sen verran tiedn ett per on liian lys.
  23. #23
    Hei!

    Tss on "Sport Rider" -lehden alustan stjen opastuksen aloitussivu:

    A starting page for suspension-related stories and information.

    Ystvllisin terveisin "ToivottavastiYmmrrnTuostaJotain EnnenKuinPrtktKielletnSuomessaLiianHauskoina" -Antti

    PS. Toivoakseni ei ole liian alkeellista tietoa "asianharrastajille".



    Oletko Sinkin jo lytnyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttj - se on 5 viesti ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  24. #24
    Lainaa (Earthend @ Huhti. 24 2005,20:59) kirjoitti
    Noi alustan sdt tuntuu olevan enemmistlle ihan hepreaa, ja useimmat ajaa sdill suoraan kaupan hyllylt, tai edellisen omistajan mahdollisilla sdill. Kannattaa todella perehty asiaan ja joskus st ainakin painumat kohdilleen. Ei siis ole ole pelkstn rata-ajoa varten ne sdt..
    No misss perehdyt? Pitk menn tekniseen kouluun opettelemaan? Miksei mopotehdas ilmoita taulukkomuodossa stj, kun pll on niinjaniin monta kiloa kuormaa? Saisi edes hehtaarin tarkkuudella jotain kohdalleen....


    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Skkijrven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  25. #25
    Lainaa (ttuttu @ Huhti. 24 2006,12:42) kirjoitti
    Lainaa (Earthend @ Huhti. 24 2005,20:59) kirjoitti
    Noi alustan sdt tuntuu olevan enemmistlle ihan hepreaa, ja useimmat ajaa sdill suoraan kaupan hyllylt, tai edellisen omistajan mahdollisilla sdill. Kannattaa todella perehty asiaan ja joskus st ainakin painumat kohdilleen. Ei siis ole ole pelkstn rata-ajoa varten ne sdt..
    No misss perehdyt? Pitk menn tekniseen kouluun opettelemaan? Miksei mopotehdas ilmoita taulukkomuodossa stj, kun pll on niinjaniin monta kiloa kuormaa? Saisi edes hehtaarin tarkkuudella jotain kohdalleen....


    Perehdyt lukemalla kaiken aineiston mit lydt ja vhn mietit asioita. Kytnnn kokeilu on mys tehokas tapa perehty. Alustan sdist on aika vhn iloa jos ei tied mit ne tekevt.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  26. #26
    Koetan nyt viritell tuota alustaa kuntoon ja tuossa Janne Tervolan tekemss excel-taulukossa esijnnityksi mitattaessa ilmeisesti
    1. Irti maasta = keula tai takap yls nostettuna
    3. Kuljettajan kanssa = kuski istuu pyrn pll

    Mutta mit tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?

    Ja osaako kukaan sanoa mit tarkoittaa Apriliassa manuaalissa hydaulinen jousen jarrutus (Hydraulic braking with extented shock absorber) ja hydraulic braking with with compressed shock absorber? Onko ne nm puristusvaimennus (rebound) ja paluuvaimennus (compression)?
    <br />
  27. #27
    Lainaa (Samiv @ Huhti. 28 2006,08:32) kirjoitti
    1. Irti maasta = keula tai takap yls nostettuna
    3. Kuljettajan kanssa = kuski istuu pyrn pll

    Mutta mit tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?
    2. Pyrn oma paino jousien pll.

    Kannattaa muuten ruuvata kaikki vaimennussdt minimiin kun mittailee painumia. Ottaa vaan talteen kliksut ett saa palautettua ennalleen sdt.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  28. #28
    Lainaa (Earthend @ Huhti. 28 2006,09:08) kirjoitti
    Lainaa (Samiv @ Huhti. 28 2006,08:32) kirjoitti
    1. Irti maasta = keula tai takap yls nostettuna
    3. Kuljettajan kanssa = kuski istuu pyrn pll

    Mutta mit tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?
    2. Pyrn oma paino jousien pll.

    Kannattaa muuten ruuvata kaikki vaimennussdt minimiin kun mittailee painumia. Ottaa vaan talteen kliksut ett saa palautettua ennalleen sdt.
    Oisko kuitenkin 2. edelleen mys kuskin kanssa, mutta toisesta suunnasta? Eli kun otataan painuma ylhlt alas normaalisti, sitten puristetusta vapauttaen, niin saadaan kaksi eri arvoa -> jossain niden puolivliss on se oikea painuma.

    En ti mit iloa jousitusta stess olisi pelkn pyrn painosta painuneen jousituksen ihmettelyss? Eihn laite koskaan liikenteess moisessa tilassa ole.
  29. #29
    Lainaa (Talttap @ Huhti. 28 2006,09:56) kirjoitti
    En ti mit iloa jousitusta stess olisi pelkn pyrn painosta painuneen jousituksen ihmettelyss? Eihn laite koskaan liikenteess moisessa tilassa ole.
    Olen ksittnyt niin ett pyrn oman painon painauman ja pyr/kuski kombinaation painauman suhteesta voidaan ptell jotain jousen jykkyyden sopivuudesta ko. kuljettajan painolle. Esim. kuskin kanssa painauma 30mm ja ilman kuskia 2mm viittaisi vhn turhan lysn jouseen koska esijnnityst joudutaan pitmn turhan tiukalla.

    Toisaalta voin olla vrsskin.
    "Kyl siin viel pitoa on, kankaat ei ny viel."
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Jippe @ Huhti. 28 2006,10:15) kirjoitti
    Lainaa (Talttap @ Huhti. 28 2006,09:56) kirjoitti
    En ti mit iloa jousitusta stess olisi pelkn pyrn painosta painuneen jousituksen ihmettelyss? Eihn laite koskaan liikenteess moisessa tilassa ole.
    Olen ksittnyt niin ett pyrn oman painon painauman ja pyr/kuski kombinaation painauman suhteesta voidaan ptell jotain jousen jykkyyden sopivuudesta ko. kuljettajan painolle. Esim. kuskin kanssa painauma 30mm ja ilman kuskia 2mm viittaisi vhn turhan lysn jouseen koska esijnnityst joudutaan pitmn turhan tiukalla.

    Toisaalta voin olla vrsskin.
    Nimenomaan siksi, ett noiden eri kuormitusarvojen suhteesta ptelln onko jousivakio oikea.



    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Sivu: 1 / 28:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen