Nyt taisi vihdoin löytyä perussyy röpöttävään käyntiin: vuodot imusarjan ja kaasareiden välisissä kumeissa. Tuota pystyy kontraamaan aukaisemalla tyhjäkäyntipiirin säätöruuvia tai isontamalla tyhjäk.suuttimia. No miten tuollaisen vuodon saa tsekattua? Löysin netistä ohjeet: kone käyntiin ja sitten vaan spreijjaa WD-40:ä tai jotain vastaavaa kumien päälle (siis EI kaasarin kurkkuun vaan kumien ulkopinnalle). Jos tyhjäkäynti nousee, niin silloin siellä on vuoto. Klemmareiden kiristäminen ei auttanut, joten pitää uusia kumit.
Vaan ei auttanut kumienkaan vaihto (tässä vaiheessa pilot-ruuvit aluksi tehdasasetuksiin ja säätö tyhjäkäynnin perusteella 2 kierrosta ulospäin), vaikka hieman tilannetta paransikin. Uutena "piirteenä" kuollut kohta heti tyhjäkäynniltä pois siirryttäessä.
Seuraavaksi poistin KleenAir -systeemin ja avasin pilot-ruuveja 1/4 kierrosta lisää. Nyt kulku on taasen hieman aiempaa parempi, mutta yhä takeltelua kaasukahvan avauskulmalla 0....1/16 (nollalla tarkoitan sitä avautumaa, jolla kierrokset alkavat nousta tyhjäkäynniltä).
Pyörä kulkee satakilsaa 4,7 litralla - seokset laihalla ?
Onko kellään kokemuksia tuosta sytytysennakon modauksesta: http://www.zx-9r.net/phpBB2/viewtopic.php?t=13134
Viimeksi muokannut: Mikeyx; 19.06.2012 klo 15:08.
Termos !
onkos iso työ perustyökaluilla irroitella nuo etupumput paikoiltaan ? pitäs saada ne irti että sais käännettyä ne ympäri ja vaihdettua alapäässä olevien ( etu-akselin alla ) ruuvien alle uudet prikat. vuotaa tihuttavat aina silloin tällöin.. kiristys ei auttanut. eikös siellä ole jonkinlaiset kupariprikat ?
parempi alkoholi aivoissa, kuin aivot alkoholissa !
KAWASAKI
Onko muilla ollut ongelmia kawan minivilkkujen kanssa? On sellainen ongelma, että vilkut jumii yli 50km vauhdissa. Pyörässä siis sellaiset kolmio vilkut edellinen omistaja laittanut. Vilkut toimi kyllä muutama vuosi sitten hyvin, mutta ei enään.
Omaani ilmaantui sellainen vilkkuongelma, että oikeanpuoleiset vilkut vilkkuvat tuplavauhdilla (mol. vilkut mol. puolin siis toimivat). Pyörässä on led-vilkut ja rinnankytketyt lisävastukset. Onko muuta vikavaihtoehtoa kuin lisävastus ja/tai sen kytkennän irtoaminen ?
Ettei vilkkureleessä ois hämmnikiä.
Joo elikkäs mulla tuli pyöränvaihto eteen ja näitä 9 ärriä on olis tarkotus lähtee kattelemaan. Kiikarissa muutama 2000 vuotinen ja aattelinpa täältä kysäistä että mitähän näistä kannaattaa ostaessa tarkistella/kysellä? Ainakin venttiilin säätelyt vissiin kannaattaa kysellä? Olikos tämän ikäsisissä vielä niitä vesipumppu onkelmia tai muita tyyppivikoja/"ominaisuuksia"?
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
ei kellää ois jouten magneeton koppaa -00 ysiin ??
jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider
zx-10r-04 ex
dr-800s-93
ktm duke 620 -96
zx10-r -08
Noh tuli -03 vuotinen 9r ostettua. miten löytyiskö keltään linkkiä englannin kieliseen huoltomanuaaliin?
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Joo pitääpä sieltä tutkiskella.
Semmosen pikku ominaisuuden tuosta moposta huomasin että kovemassa jarrutuksessa tuntuu keula hivenen täristävän. Mietin tuossa et auttaiskohan jos säätäs keulaa vähän pehmeemmälle. WP:n progressiiviset jouset tuolta keulasta löytyy ja säätöpotikoissakin näkyy WP:n logot olevan.
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
Pitääpä tänään tutkia kun näyttää sateinen päiväkin tulevan.
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
ensin tietenki katot että eturengas ei täristä.. siis kulunut pateille tai muuten vaan ole 5 vuotta vanha ja sit tosiaan jarruja..
kato onko ne jarrulevyjen niitit jumissa.. joku vois pikasesti vinkata mite ne
sais taas herkisteltyä.. itel täristää kans voimakkaissa jarrussa ja paljon mut eturengas ihan loppu nii kuhan sen vaihan nii
alan poimii vaihtoehto kerrallaa syytä kaikkeen tärinään..
jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider
zx-10r-04 ex
dr-800s-93
ktm duke 620 -96
zx10-r -08
Mulla alkaa röpökäynti olla melko lailla nyt hanskassa. Vaihdoin tyhjäkäyntisuuttimet 35>38 ja pääsuuttimet samalla 180>200 (nämä toki eivät vaikuta röpötykseen pienillä kaasun avauksilla). Pilotruuvien asennossa 1 1/2 oli röpötys ja nykiminen minimissään. Asento 2 lisäsi nykimistä hieman mutta paransi kaasuun vastaamista huomattavan paljon, joten jätin ruuvit 2 kierrosta auki. Pyörällä voi nyt kruisailla tyhjäkäynnillä ilman mitään oireita eikä nykiminen pienillä (<1/8) kaasun aukeamilla ole kovin rasittavaa. Eli laihallahan se pyörä kävi. Ehkä tuon pienillä kaasun asennoilla tulevan röpön saisi pois, jos synkkaisi kaasarit kaasu hieman auki. B-mallissahan kaasuläppiä käytetään 4-kaasarin päästä, jolloin läppien aukeama voi 1 kaasarin päässä olla nelosta pienempi vaikka ne tyhjäkäynnillä olisivatkin synkassa. Tiedä häntä - arvailen. Seuraavaksi teen sytytysennakon modauksen...
Parhaan tuloksen sain aikaan siten, että tein kaasareiden synkkauksen ihan silmämääräisesti kaasareiden ollessa pöydällä. Tyhjäkäyntiruuvilla asetin kaasuläpät siten, että tyhjäkäyntipiirin ensimmäinen poraus oli esillä, ja sitten synkkauksen säätöruuveillä kaikki läpät samaan asemaan, jotta eka reikä oli esillä. Ja kun läppiä availi, niin näki selvästi että synkkaus muuttui läppien avatuessa. Nelos- ja kolmoskaasarit pysyivät keskenään synkassa mutta kakkonen alkoi jäädä niistä jälkeen ja ykkönen vielä enemmän. Niinpä kun 4. ja 3. olivat asemassa, jossa kaikki neljä TK-piirin porausta olivat esillä, kakkoskaasarissa avautuma oli 3 3/4 reikää ja ykkösessä 3 1/2 reikää.
LISÄYS 29.8.2013: Röpökäynti hanskassa täysin, kun synkkasin kaasuläpät viimeisen porauksen kohdalla samoiksi. Käy myös tyhjäkäyntiä ihan siististi.
Viimeksi muokannut: Mikeyx; 29.08.2013 klo 22:42.
Onko kellään kokemuksia tuosta sytytysennakon modauksesta: http://www.zx-9r.net/phpBB2/viewtopic.php?t=13134[/QUOTE]
Tein tuon modin ja kyllä kaasuun vastaavuus parani selvästi 2000-4000 rpm alueella. Pari tuntia meni ja 0 € - Dremeliilä hoidin hiomisen. Tyhjäkäynti tosin muuttui hieman epätasaisemmaksi.
Tietääkö kukaan saako e-mallin ysiin jostain moottorinposkien suojuksia? Pirulaiset kun ottavat ensimmäisenä asfalttiin kiinni jos lippaa, ja ovat niin hauraita että on heti öljyt tiellä ja matka tyssää vaikka muut vauriot välttäisikin. lsl:n kaatumatapitkaan näytä niitä suojaavan, vaikka muoveja sentään säästelevätkin...
Tietenkin paremmin ne öljyt koneessa pysyisi, jos pyörä pysyisi pystyssä, mutta...
Onko kellään tietoa mistä löytäs huoltomanuskan C malliin?
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Kawasaki ER5->Kawasaki ZZR600->Kawasaki ZX-9R->Suzuki SV1000s(z)->Honda CB1300F->BMW K1200R Sport->BMW K1300S->BMW S1000XR
https://kokkonen.zone
Väittäisin että toi on myös ominaisuus, eli vaikka jarrut, säädöt tms on kunnossa, niin keulapunput on liian löysät. Eli pitäs laittaa jäykemmät jouset. Tai oikeestaan vaihtaa vaikka öhlärin keula. Toinen tekijä on väärin aloitettu jarrutus. Eli jos jouset menee jarrutuksessa kokonaan kasaan, niin keula tosissaan tärisee kunnolla ja perä lähtee pomppimaanNimin mm. ahveniston pääsuoralta on paljon kokemusta aiheesta
Siis väärällä jarrutustekniikalla tarkoitan sitä että on jos on liian löysä keula, pitää jarruttaminen aloittaa huomattavasti varoivaisemmin ja kiristää loppua kohti. Jos teet välittömän kovan jarrutuksen niin pyörän hillitön liikeenergia pamauttaa etujouset pohjaan alta aikayksikön![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
ei tuo ainakaan tunnut että olis jouset pohjassa, tärinä alkaa melko lailla heti vaikka millä tavalla jarruttaa ja tuntuu + 60 km/h vauhdeissa
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
No sitten kuulostaa enempi jarruvialta...
1. Putsaa jarrulevyjen niitit... niittejä pitäisi saada pyöriteltyä pihdellä helposti.
2. putsaa männän uloimmat kumit ja vaihda uudet palat, jos yli puolet pinnasta on kadonnut
3. Tarkista levyjen suoruus: esim anna levyn jäähtyä ja tee sitten pari nopeaa jarrutusta ja kokeile onko levyt kauttaaltaan lämpimät. Jos siinä on kuuma kohta ja kylmempi kohta niin se on silloin kiero. Voit myös nostaa etupään pukille ja laittaa ruuvarin kärjen levyä vasten nojaten vaikka jarrusatulaan ja pyörittelet rengasta ympäri, niin näet kuin suora levy on.
4. Tarkista myös jarrulevyjen paksuus. Jos ovat liian ohuet niin vääntyilevät ja kääntyilevät jatkuvasti kovien jarrutusten seurauksena.
Noissa 6 mäntäsissä satuloissa on 50% enemmän jumittavia tiivisteitäItse kyllä vaihoin aikoinaan kaikki männän tiivisteet orggiksiin, mutta ei auttanut mitään, joten kyllä ne olis tulleet kuntoon vain vaihtamalla uudet levyt.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Sinne mitään Öhlinsin keulaa tarvi vaihtaa. Jos epäilet että pohjaa niin laitat nippusiteen siihen ja katot miten alas se sun ajossa menee.
Jos pohjaa niin painumat kohdilleen (jos joutuu vetään esijännityksen tappiin niin jäykemmät jouset sisään) ja sitten kliksittelet menovaimennusta tiukemmalle.
Tuo tärinä kyllä johtuu joko kierosta/jumiutuneesta levystä tai sitten jumiuteneista männistä. Niinkuin Sky kirjoitti nää kuus mäntäset on sellasia että se kerää jarrupölyä sinne pölytiivisteen alle ja sitten menee männät jumiin. Pitää vähintään kauden alussa avata ja putsata.
Niitit saa pyörimään kun laitat porakoneeseen sellasen sopivan pultin plus mutterin jonka kiristät siihen niittiin kiinni(ei liikaa ettei niitti mene läjään) ja sitten vaan crctä ja kierroksia.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
No ei tarvi normiajossa. Mullakin tuli ongelmat vasta ku tehtiin täysjarrutus ahvenistolla 180+ km/h vauhdissa hevosenkenkään tullessaTällöin ongelmaksi tuli keulan pohjaamisen myötä epätasainen rata, joka sai pyörän pomppimaan. Olis pitänyt laittaa ne jäykemmät jouset aikoinaan, mutku ei jaksanut säätä.
Btw, ahvenistolla ajoin E-mallin ysillä 187 km/h, mitattuna 5Hz GPS-sirulla![]()
Ps. Edelleen odotan että joku tulee kertomaan kuinka on rikkonut ysillä mun kierrosennätyksen... Sit voi taas harkita ysin ostoa takasin... Ehkä tällä kertaa otetaan sit kilvetön, niin uskaltaa ajaa tosissaan![]()
Viimeksi muokannut: sky; 18.08.2012 klo 12:30.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Moro,
en kerennyt nyt tuota 50 sivua lukea teidän pohdiskeluja, mutta jaksaisikos joku vähän kertoa tyyppivikoja ja mihin kiinnittää huomiota tuota mallista ostaessa? Ois mielessä paluu kyykkyihin ja ZX-9R näyttäis olevan sopivasti myynnissä. Toki kaikkea muutakin saa pyörästä kertoaesim. kulutus millaista näissä?
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Ei ysiärrässä ole mitään tyyppivikoja, ne on tyyppiominaisuuksia!Minkä vuosimallista olit katselemassa?
1. Nykii alakierroksilla kaupunkiajossa...
2. Jarrut täristää, koska jarrumännät tykkää jumittaa tiivisteisiin.
3. Säätämäti löysähkö alusta
Joskus 90 luvun alkupuolen malleissa piti venttiilit säätää 3tkm välein, muuten tuli kallis remonttiMainittakoon että omassa E-mallissa tarvi säätää venttiilit vain 24 tkm ja 48 tkm kohdalla. 12 tkm välein kyllä teetin tarkastuksen, mutta ei ollut ikinä säätötarvetta.
E-mallilla ajoin yli 30 tkm ilman mitään ylimääräisiä vikoja. Kulutusosaahan tohon sai vaihtaa jo kaiken näköistä
Sitä mä kyllä avaudun kulutuksesta, ku kaikki meni mitä tankkasin!!!![]()
Viimeksi muokannut: sky; 19.08.2012 klo 13:13.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Muistan lukeneeni et ysäri ärrissä ois ollu jonkun verran kansivikoja ja vesipumpun kanssa vuoto ongelmia.
Tuon oman ysin kulutusta on tullu seurailtua ja näkyis nätissä ajossa menevän 4,7 litraa sataselle ja vähän räväkämmässä menossa on tainnu mennä se 5,5 litraa pahimmillaan.
990 Adventure '06
EXC Racing 250 '06
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)