Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Tuli näin kesää varten ostettua tuollainen 2001 vuoden R6, jolla rullattu 60 tkm. Itse ehdin ajamaan melkein 5 tkm kunnes alkoi vikoja ilmestymään. Noin viikko sitten olin käynyt ajamassa 100 km lenkin ilman mitään ongelmaa. Seuraavana päivänä huomasin, että pyörä alkoi pätkimään ajaessa yli 6500 rpm millä tahansa vaihteella. Lyhyen ajon jälkeen päätin antaa pyörän jäähtyä ja yrittää uudestaan vähän ajan päästä. Ei lähde käyntiin.. Akun jännite on pudonnut alhaiseksi eikä startti jaksa käynnistää moottoria.
    Latasin akun täyteen, lähti heti käyntiin, kävin ajamassa. Akku taas tyhjä eikä jaksa lähteä käyntiin.
    Sen huomasin, että vapaalla jaksaa vetää rajottimelle asti mutta pätkii välissä.

    Ehdin jo tarkistaa ilmaboksin ja puhalsin filtterin puhtaaksi vaikkei se kovin likainen ollutkaan. Kaasareita en voi uskoa syypääksi kun vika ilmeni ihan yhtäkkiä. Mistä siis tälläinen vika voisi johtua? Itse epäilen joko jänäriä tai staattoria vai voiko niillä olla vaikutusta pyörän käyntiin?
  2. #2
    Lainaa Yhteys kirjoitti Katso viesti
    Itse epäilen joko jänäriä tai staattoria?
    Jännitteensäätimestä voisi aloittaa eli vaihtaa se. Jotain virtaa tarvitsee käymiseen olla.
    "The only thing we have to fear is fear itself"
  3. #3
    Kuinka pitkä tuo latauksen jälkeinen akun tyhjentänyt ajo oli? Meinaan että jos vika palasi ”heti” niin myös itse akku voi olla viallinen vaikka latausjärjestelmä toimisi. Itse en lähtisi vaihtamaan osia summassa vaan selvittäisin ensin mittaamalla, mitä on rikki. Siinä on nimittäin sellainen riski, että viallinen staattori tai akku voi polttaa myös uuden jännitteensäätimen.

    Latauksen toiminnasta ja mittaamisesta on erinomainen viestiketju täällä foorumilla: http://www.moottoripyora.org/keskust...%C3%A4n-lataus
  4. #4
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Kuinka pitkä tuo latauksen jälkeinen akun tyhjentänyt ajo oli? Meinaan että jos vika palasi ”heti” niin myös itse akku voi olla viallinen vaikka latausjärjestelmä toimisi. Itse en lähtisi vaihtamaan osia summassa vaan selvittäisin ensin mittaamalla, mitä on rikki. Siinä on nimittäin sellainen riski, että viallinen staattori tai akku voi polttaa myös uuden jännitteensäätimen.

    Latauksen toiminnasta ja mittaamisesta on erinomainen viestiketju täällä foorumilla: http://www.moottoripyora.org/keskust...%C3%A4n-lataus
    Ajo kesti yhteensä noin 30 min ja sen aikana kävin kaupassa ja pysähdyin järven äärelle eli käynnistin pyörän vielä 2 kertaa. Kaupan pihassa lähti ihan ongelmitta mutta yrittäessä järvellä käynnistää se kyllä lähti mutta startti kuulosti selvästi heikommalta ja ei lähtenyt yhtä sujuvasti. Kotona ei enää lähtenyt käymään. Se unohtui mainita, että pyörään on tänä vuonna vaihdettu uusi geeliakku.

    Täytyy siis näemmä alkaa mittailemaan osien toimivuutta ja sen perusteella korvata mikäli vika löytyy.
  5. #5
    Staattorivialta haiskahtaa.

    Pyörä käyntiin ja jännitteen mittaus ensin akun navoista ja sitten suoraan staattorilta tulevien piuhojen kesken. Valitettavasti en pysty antamaan ohjearvoa vaiheiden välisestä jännitteestä - oman pyöräni ohjearvo on 70V (mittari vaihtojännitteen alueelle).
  6. #6
    Jos se ladattuna kesti puolen tunnin ajon ja muutaman startin, niin akku lienee ehjä ja lataus tosiaan puuttuu. Onko se staattori vai säädin vai sulanut tai jossain hapettunut liitin, se selviää tutkimalla.
  7.  
  8. #7
    Selvisihän nämä viat kun alkoi tutkimaan ja mittailemaan...
    Jänitteensäätimen yksi johdoista oli sulanut ja sen takia akku ei enää latautunut.
    Pätkiminen yläkierroksilla johtui yksinkertaisesti vanhoista sytytystulpista ja kun ne vaihtoi niin alkoi taas toimimaan.
    Kiitos kaikille asiallisista vastauksista.