Sivu: 87 / 90:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37778586878889 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 2581:stä 2610:een 2696:sta
  1. #2581
    Nyt tulee tyhmä kysymys: Onko Fazerin takaiskari säädettävissä samalla lailla ruuvia napsuttamalla kuin etupää? Ton etupään hoksasin jo toissa kesänä, mutta nyt aloin miettiä takajousituksen säätämistä kyytiläistä varten ja huomasin, että ruuvin päähän siellä penkin alla pilkottaa. Ilmeisesti saa vähän kovemmaksi tai pehmeämmäksi siitä?
  2. #2582
    Se ruuvi on paluuvaimennuksen säätöön. Jousen esijännitystä pyöritellään sitä varten olevalla avaimella joka sinulla lienee?
    - Sitä saa mitä ei tilaa -
    BMW R1200RT <-- BMW R1200GS <-- Yamaha FZS 1000 <-- Kawasaki ZZR 600
  3. #2583
    Lainaa piston kirjoitti Katso viesti
    Se ruuvi on paluuvaimennuksen säätöön. Jousen esijännitystä pyöritellään sitä varten olevalla avaimella joka sinulla lienee?
    Eli ei vaikuta kantavuuteen mitenkään? Jousen pyörittely kyllä moottorikelkasta tuttua, mutta aika ahdas tila Fazerissa, niin ei viitsi aina jäykistää tai löysentää sen mukaan onko kyytiläistä vai ei.
  4. #2584
    Kantavuuteen vaikuttaa vain jousen esijännitys. Ja muistinkin väärin, ruuvi vaikuttaa puristusvaimennukseen. Paluuvaimennuksen säätö on iskarin pohjassa.

    https://www.manualslib.com/manual/61...0.html?page=29
    Viimeksi muokannut: piston; 22.05.2019 klo 10:49.
    - Sitä saa mitä ei tilaa -
    BMW R1200RT <-- BMW R1200GS <-- Yamaha FZS 1000 <-- Kawasaki ZZR 600
  5. #2585
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa piston kirjoitti Katso viesti
    Kantavuuteen vaikuttaa vain jousen esijännitys. Ja muistinkin väärin, ruuvi vaikuttaa puristusvaimennukseen. Paluuvaimennuksen säätö on iskarin pohjassa.

    https://www.manualslib.com/manual/61...0.html?page=29
    Korjataan nyt sen verran että "esijännityksellä" pystyt säätämään pyörän asentoa. Jos haluat että toimii edes kohtuullisesti niin vaihda sinne taakse jäykempi jousi. Vakio noissa riittää 65-70 kg painavalle kuskille. Omaan vaihdoin koko takaiskarin jossa oli jäykempi jousi ja hydraulinen esijännityksen säätö. Paras 500e sijoitus mitä olen fasuun tehnyt ikinä.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  6. #2586
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Korjataan nyt sen verran että "esijännityksellä" pystyt säätämään pyörän asentoa. Jos haluat että toimii edes kohtuullisesti niin vaihda sinne taakse jäykempi jousi. Vakio noissa riittää 65-70 kg painavalle kuskille. Omaan vaihdoin koko takaiskarin jossa oli jäykempi jousi ja hydraulinen esijännityksen säätö. Paras 500e sijoitus mitä olen fasuun tehnyt ikinä.
    Näitä kun lueskelee, niin alkaa vaan huolet kasvaa. Kun ei mistään mitään tiedä, niin on huoleton olo ajella. Itse olen päristellyt mami kyydissä enkä ole mitään säätänyt. Voinko siis säätää peräpäätä korkeammalle napsuttelemalla tuota "esijännitystä" ohjeen mukaan?

    Minkä takaiskarin vaihdoit? Meillä kilot paukkuu kuitenkin kahdestaan sinne puoleentoista sataan.

    Tässä opetellaan ja oppirahat maksetaan sitten huolloissa korkojen kera tai ennakkoon jos sattuu löytämään hyviä neuvoja.

    *Mies joka nolasi Kouvolan*

    Yamaha FZS 1000 - 2005 / 2019-
    Suzuki GSX750F - 2005 / 2018-2019
  7. #2587
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kouvostolainen kirjoitti Katso viesti
    Näitä kun lueskelee, niin alkaa vaan huolet kasvaa. Kun ei mistään mitään tiedä, niin on huoleton olo ajella. Itse olen päristellyt mami kyydissä enkä ole mitään säätänyt. Voinko siis säätää peräpäätä korkeammalle napsuttelemalla tuota "esijännitystä" ohjeen mukaan?

    Minkä takaiskarin vaihdoit? Meillä kilot paukkuu kuitenkin kahdestaan sinne puoleentoista sataan.

    Tässä opetellaan ja oppirahat maksetaan sitten huolloissa korkojen kera tai ennakkoon jos sattuu löytämään hyviä neuvoja.

    Olikohan siinä iskarissa nyt sitten millin kierre... anyway. Yksi kierros esijännitys vähentää iskarin sisäänpainumista staattisen kuorman alla millin, jos oli millin kierre. Olettaen, että linkun suhden on noin 2:1 (aika normi), niin perä painuu sitten kaksi milliä vähemmän.

    Vastaus: voit.

    Jäykemmäksi perä ei tule, koska jousi on edelleen sama. Perä lähtee joustoliikkeeseen vain korkeammalta.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  8. #2588
    Jousituksen säätäminen on laji, jonka monet luulevat osaavansa, mutta jonka vain harvat todellisuudessa osaavat.

    Onneksi erikoiskäyttöä lukuunottamatta, joksi lähinnä lasken kilpailukäytön, pienellä vaivalla kokeilemalla oman pyörän jousituksen eri säätövaihtoehtoja, lopputulos on yleensä vähintäinkin tyydyttävä ja usein jopa hyvä.

    Seuraavassa linkissä on läpikäyty mp:n ( kylläkin crossin, mutta asialla ei ole teoreettisesti juurikaan väliä ) jousituksen teoriaa kansanomaisesti:

    http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201605031604.pdf

    Jousien esijännityksen säätö saattaa teoreettiselta kannalta olla vaikuttamatta jousituksen "jäykkyyteen", mutta joka kuitenkin syystä tai toisesta ( mahdollinen iskunvaimennuksen tai jousien progressiivisuus, linkut, geometria tms ) tuntuu kuitenkin suurestikin vaikuttavan tunteeseen jousituksen jäykkyydestä.
    Kokeilemalla se selviää.

    He, jotka ovat joskus päässeet ajamaan jonkun maailmanhuipun kisaharjoituspyörää ( tarkoitan nappularenkaisia ) ovat kertoneet suurimmaksi eroksi verrattuna tuotantopyöriin jousituksen toiminnan siitäkin huolimatta, että omissa mopoissa on ne kalleimmat jousituskomponentit "maan parhaan" shimmitäjän viimeisteleminä.
  9. #2589
    Pari kysymystä: Mistä löytyy valojen säätö? Nyt kun kyytiläisen kanssa ajeltiin pilvisellä, hämärällä kelillä, niin huomasin, että lähivalot osoittavat liikennemerkkeihin. En yhtäkkiä löytänyt säätöruuvia.

    Toinen juttu: Viime kesänä laitettiin joka kaasariin korjaussarja ja kaasarit synkronoitiin ja tulpat vaihdettiin niin loppui kolmella pytyllä käyminen. Nyt hitailla kierroksilla meinaa taas aavistuksen nytkyttää. Voiko johtua venttiileistä, säätöväli alkaa olla täynnä?? Vai onko synkronointi taas jotenkin pielessä. Käy ihan ok, kun kierrokset nousee. Entäs exup-systeemi, jos vaijeri on löystynyt, miten se oireilee?
  10. #2590
    Lainaa Fasufisu kirjoitti Katso viesti
    Pari kysymystä: Mistä löytyy valojen säätö? Nyt kun kyytiläisen kanssa ajeltiin pilvisellä, hämärällä kelillä, niin huomasin, että lähivalot osoittavat liikennemerkkeihin. En yhtäkkiä löytänyt säätöruuvia.

    Toinen juttu: Viime kesänä laitettiin joka kaasariin korjaussarja ja kaasarit synkronoitiin ja tulpat vaihdettiin niin loppui kolmella pytyllä käyminen. Nyt hitailla kierroksilla meinaa taas aavistuksen nytkyttää. Voiko johtua venttiileistä, säätöväli alkaa olla täynnä?? Vai onko synkronointi taas jotenkin pielessä. Käy ihan ok, kun kierrokset nousee. Entäs exup-systeemi, jos vaijeri on löystynyt, miten se oireilee?

    Tuolta löytyy ohjeet säätöihin:
    http://www.cartestsoftware.com/fz1/
  11. #2591
    Lainaa tyhjäbussi kirjoitti Katso viesti
    Tuolta löytyy ohjeet säätöihin:
    http://www.cartestsoftware.com/fz1/
    Kiitos linkistä. Yleensä näistä löyty vain viiruksia. Jos ei virustorjunta hyökkää niin sitten pitää alkaa suomentaa Lontoon kielestä.
    Niin, että voisiko joku vastata ihan suomeksi tai savoksi?
  12. #2592
    Lainaa Fasufisu kirjoitti Katso viesti
    Kiitos linkistä. Yleensä näistä löyty vain viiruksia. Jos ei virustorjunta hyökkää niin sitten pitää alkaa suomentaa Lontoon kielestä.
    Niin, että voisiko joku vastata ihan suomeksi tai savoksi?
    Jotenkin ihan sairaan vaikeaa saada vastausta, mistä säädetään valojen korkeutta. Piaggiossa valojen säätö oli Piaggio-merkin alla piilossa, mutta tosi helposti säädettävissä.
  13. #2593
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Säätö on niiden panelien takana ja tuon linkin takana on todella hyvin ohjeet oikestaan kaikkiin huolto toimiin. Eli kannattaa laittaa talteen ja ei tämä mun tapletti nyt ainakaan vielä ole viiruksien vallassa. Vaikka tuolla on useamminkin vierailtu. Rohkeesti vaan

    Itse säätäisin perää ylemmäs ennen kuin koskisin lamppuihin.
    A) helpompi säätää
    B) panelin muovi ohjarit menee helposti poikki.
    C) parempi ajaa kun pyörä on oikeassa asennossa.

    Ja jos haluaa vaihtaa jäykempää jousta taakse niin minusta siinä jousessa oli joku numero. Se muistiin ja vaikka motovillen juttusille niin veikkaan oikea jousi löytyy ja kohta fasu käyttäytyy jo paljon paremmin.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  14. #2594
    No miksei niinkin, että säätää jousta, mutta itsekseni ajaessa valot on ok, kyytiläisen kanssa osoittaa taivaalle. Pitää katsoa se takapään säätö, onko se helppo tehdä aina ennen ja jälkeen matkustajan. Tässä yksi syy miksi olen etsinyt paremmin kyyditykseen sopivaa pyörää, esim. FJR tai BMW R.
  15. #2595
    FJR:n takaiskari ei ole kyllä kovin kummoinen, mutta valojen säätö on suoraan nupeista jotka tuotu katteen ulkopuolelle. Tosin en kyllä itse ole säädellyt valoja.
    FJR -17
  16. #2596
    No tänään katselin ja kokeilin jousen kiristämistä kun lähdin tyttären kanssa ajelemaan. Tuo systeemihän on tuttu moottorikelkoista - paitsi, että kelkassa se on helppo säätää, Fazerissa ei vain ole tilaa käsille ja työkalulle. Ei tuota viitsi joka toiselle reissulle säätää. Ajaminen kyytiläisen kanssa ei ole ongelma, vaan lähinnä liikennemerkkejä valaisevat valot ja kyytiläisen jalkojen puutuminen kun joutuu niin jalat koukussa istumaan. Siksi se FJR tai joku muu vähän isompirunkoinen matkapyörä nyt kiinnostaa.
  17. #2597
    Lainaa Fasufisu kirjoitti Katso viesti
    No tänään katselin ja kokeilin jousen kiristämistä kun lähdin tyttären kanssa ajelemaan. Tuo systeemihän on tuttu moottorikelkoista - paitsi, että kelkassa se on helppo säätää, Fazerissa ei vain ole tilaa käsille ja työkalulle. Ei tuota viitsi joka toiselle reissulle säätää. Ajaminen kyytiläisen kanssa ei ole ongelma, vaan lähinnä liikennemerkkejä valaisevat valot ja kyytiläisen jalkojen puutuminen kun joutuu niin jalat koukussa istumaan. Siksi se FJR tai joku muu vähän isompirunkoinen matkapyörä nyt kiinnostaa.
    Meillä muija 174cm pitkä,eikä ole valitellut jalkojen puutumista. Tietty jos koripalloilijoita kuskaat niin varmaan on jalat koukussa (mutta niin on varmaan jossain fjr:kin).
  18. #2598
    Uutta ilmiötä Fazerissa: Liikkeelle lähtiessä täräyttää ja päästää rahisevan äänen. Kykin ei mielestäni luista, olisiko vaihdelaatikossa jokin hajoamassa?
  19. #2599
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Fasufisu kirjoitti Katso viesti
    Uutta ilmiötä Fazerissa: Liikkeelle lähtiessä täräyttää ja päästää rahisevan äänen. Kykin ei mielestäni luista, olisiko vaihdelaatikossa jokin hajoamassa?
    Onko ketjut ja rattaat missä kunnossa?

    Tekee tota, ku ketju hyppii eturattaalla...
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  20. #2600
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Onko ketjut ja rattaat missä kunnossa?

    Tekee tota, ku ketju hyppii eturattaalla...
    Itse asiassa tänään ajattelin, tulisiko ketjusta tuo räklätys ja täristys.
    Ei hirveen paljon ajettu oo ketjulla ja rattailla, no toistakymmentätuhatta kuitenkin. Voitelin ketjun kun tulin reissusta mutta en ajanut sen jälkeen. Ehkä aavistuksen kireämmälle voisi myös laittaa noin ensiavuksi. Takaratas aika ok näköinen vielä minun silmään mutta se eturatashan on piilossa.
  21. #2601
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Fasufisu kirjoitti Katso viesti
    Itse asiassa tänään ajattelin, tulisiko ketjusta tuo räklätys ja täristys.
    Ei hirveen paljon ajettu oo ketjulla ja rattailla, no toistakymmentätuhatta kuitenkin. Voitelin ketjun kun tulin reissusta mutta en ajanut sen jälkeen. Ehkä aavistuksen kireämmälle voisi myös laittaa noin ensiavuksi. Takaratas aika ok näköinen vielä minun silmään mutta se eturatashan on piilossa.
    Se koppa on 4 pultilla kiinni. Veikkaan että eturatas on irti ja ottaa kiihdytyksessä koppaan kiinni . Ai mistä tiedän. Sen jäkeen olen kaikki ratkaisevat pultit tarkastanut huollon jäljiltä.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  22. #2602
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Fasufisu kirjoitti Katso viesti
    Itse asiassa tänään ajattelin, tulisiko ketjusta tuo räklätys ja täristys.
    Ei hirveen paljon ajettu oo ketjulla ja rattailla, no toistakymmentätuhatta kuitenkin. Voitelin ketjun kun tulin reissusta mutta en ajanut sen jälkeen. Ehkä aavistuksen kireämmälle voisi myös laittaa noin ensiavuksi. Takaratas aika ok näköinen vielä minun silmään mutta se eturatashan on piilossa.

    Älä kiristä liikaa.
    Liian kiirrelle kiristetyt ketjut, tuhoo ne ketjut ja rattaat tosi nopeesti...

    Ja yleensä, jos vanhoja ketjuja tarvii kiristää ne vetää viimesiään...
    Ehjät ja kunnossa olevat ketjut eivät veny.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  23. #2603
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Se koppa on 4 pultilla kiinni. Veikkaan että eturatas on irti ja ottaa kiihdytyksessä koppaan kiinni . Ai mistä tiedän. Sen jäkeen olen kaikki ratkaisevat pultit tarkastanut huollon jäljiltä.
    No minäpä tarkistan tuonkin. n. 21000 km on ajettu ketjulla ja rattailla. Eikö noilla pitäisi enempikin mennä?
    Tosin tehoahan on aika lailla ja sitä tulee välillä kiihdytyksissä käytettyäkin. Ei ole kyllä minun aikana tehty semmoisia huoltoja, että olisi tarvinnut etuhammasratasta käyttää irti.
  24. #2604
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Älä kiristä liikaa.
    Liian kiirrelle kiristetyt ketjut, tuhoo ne ketjut ja rattaat tosi nopeesti...

    Ja yleensä, jos vanhoja ketjuja tarvii kiristää ne vetää viimesiään...
    Ehjät ja kunnossa olevat ketjut eivät veny.
    Kyllä viime kesänä piti kiristää ja ehkä taas. Löysä ketju tuntuu liikkeelle lähdössä nykäyksenä tuossa. Täytyy takajarrulla vähän jarrata niin ei tule sitä nykäystä.
  25. #2605
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Fasufisu kirjoitti Katso viesti
    Kyllä viime kesänä piti kiristää ja ehkä taas. Löysä ketju tuntuu liikkeelle lähdössä nykäyksenä tuossa. Täytyy takajarrulla vähän jarrata niin ei tule sitä nykäystä.
    Noi on niitä valinta kysymyksiä. Ajaako ketjulla 60000km ja kestää pienen nytkäiksen. Tosin mä en koskaan huomannut tuommoista nytkäystä omassa. Vai kiristääkö kokoajan ketjuja ja vaihtaa sitten 20 000km kohdalla ketjut ja kaikki takapään laakerit.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  26. #2606
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Fasufisu kirjoitti Katso viesti
    No minäpä tarkistan tuonkin. n. 21000 km on ajettu ketjulla ja rattailla. Eikö noilla pitäisi enempikin mennä?
    Tosin tehoahan on aika lailla ja sitä tulee välillä kiihdytyksissä käytettyäkin. Ei ole kyllä minun aikana tehty semmoisia huoltoja, että olisi tarvinnut etuhammasratasta käyttää irti.
    Mulla tuossa ketjut kesti 60-70 tuhatta ja selvisin yleensä 3:lla kiristämisellä.
    Mulla eturattaan mutteri oli jätetty löysälle. Se kun oli sen 30 000 km heilunut edes takaisin niin oli kulunut niin että sai ilman pyöritystä pois akselilta. Onneksi tuossa mutteri on selvästi heikompaa kamaa kuin akseli niin selvis pelkällä uudella mutterilla.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  27. #2607
    Lainaa marko.fzs kirjoitti Katso viesti
    Mulla tuossa ketjut kesti 60-70 tuhatta ja selvisin yleensä 3:lla kiristämisellä.
    Mulla eturattaan mutteri oli jätetty löysälle. Se kun oli sen 30 000 km heilunut edes takaisin niin oli kulunut niin että sai ilman pyöritystä pois akselilta. Onneksi tuossa mutteri on selvästi heikompaa kamaa kuin akseli niin selvis pelkällä uudella mutterilla.
    No minä tarkistan tänään jos vain saan sen kotelon auki. En ole tutustunut vielä yhtään tarkemmin paikkaan.
  28. #2608
    Kyllä se hammasratas on hyvin kiinni. Aikamoista nytkytystä kyllä pitää ketju ja mielestäni jopa kampiakseli kun pyöritin moottorin voimalla keskituella ilman suojakoppaa. Oiskohan tuo nyt soronnoo tää pyörä?
    Otin videon, mutta en saa tänne sirrettyä.
  29. #2609
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Ehjät ja kunnossa olevat ketjut eivät veny.
    Lainaa Fasufisu kirjoitti Katso viesti
    Kyllä viime kesänä piti kiristää ja ehkä taas. Löysä ketju tuntuu liikkeelle lähdössä nykäyksenä tuossa. Täytyy takajarrulla vähän jarrata niin ei tule sitä nykäystä.
    Lisätään pieni tarkennus: "Ehjät ja kunnossa olevat ketjut eivät veny!" Tai venyvät* jos ovat säädetty liian kireelle!

    *venyvä ketju on rikki.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  30.  
  31. #2610
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Fasufisu kirjoitti Katso viesti
    Kyllä se hammasratas on hyvin kiinni. Aikamoista nytkytystä kyllä pitää ketju ja mielestäni jopa kampiakseli kun pyöritin moottorin voimalla keskituella ilman suojakoppaa. Oiskohan tuo nyt soronnoo tää pyörä?
    Otin videon, mutta en saa tänne sirrettyä.
    Laita video, vaikka yuotuben. Ja siit linkki tänne...

    Niin ihmetellään sitten, täällä porukalla, sitä hytkyvää ketjua ja kampiakselia
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Sivu: 87 / 90:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37778586878889 ... ViimeinenViimeinen