Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 58:sta
  1. #1
    Ostin just uuden/ensimmäisen nahkapuvun ja tietoa hoitopuolesta ei ole ollenkaan. Miten saisin nahkan suht vedenpitäväksi ja noin yleensä miten kannattaa hoitaa?
  2. #2
    Itse olen käyttänyt Tallipoika Valjasrasvaa, jota moni on kehunut. Nyt sulla on vielä kivasti aikaa ennen ajokelejä rasvata pukua!
    BMW K 1200RS -97 (2019-)
    Kawasaki GPZ 900R -87 (2016-2017)
    Honda CB 750K -79 (2011)
    Yamaha FJ 1200 -88 (2008)
    Honda NTV 650 Revere -89 (2002-2008)
  3. #3
    Nahkapuvun hoitamisessa on varmaan monenlaisia tapoja. Omien kokemusteni perusteella sanoisin, että puku kannattaa vahata mehiläisvahaa sisältävällä vahalla kauttaaltaan. Vaha levitetään paljain käsin pukuun (sormien lämpö auttaa vahaa imeytymään), annetaan olla hetki ja kiillotetaan/viimeistellään nukkaamattomalla rätillä hangaten.

    Vedenpitävää nahkapuvusta ei saa, mutta kyllä tuollainen vahakäsittely lyhyen kuuron kestää. Jos puku pääsee pahemmin kastumaan, se kannattaa vahata uudestaan, jotta se ei kovetu. *

    Yleensä olen pessyt puvun satulasaippualla kostean sienen kanssa ajokauden päätteeksi, antanut puvun hetken kuivahtaa, vahannut sen ja siirtänyt pukupussissa vinttiin odottamaan seuraavaa ajokautta. Kesken kauden ei yleensä ole paljoa tarvinnut olla vahailemassa, mutta yleensä olenkin heti kiskomassa sadeasua päälleni, kun ensimmäset 10 pisaraa ovat sataneet.

    Pukua ei voi pestä niin, että se kastuu kokonaan, eikä millä tahansa saippualla. Satulasaippua on kokemuksieni mukaan hyvä, se kun on nahan pesuun tehty. Kastelee sienen, vaahdottaa sen satulasaippualla, pyyhkii puvusta liat pois ja lopuksi puhtaalla sienellä "huuhtelee" pyyhkien saippuan jämät pois.

    Jos puvun vuorit on irroitettavia, ne voi pestä pesuohjeen mukaan. Kiinteiden vuorien kanssa lienee ainoa vaihtoehto kipittää pesulaan niiden alkaessa ilmoitella likaisuudestaan. *
    Joka vanhoja kaivelee - sitä tikulla silmään!
  4. #4
    Tarviiko uusikin nahkapuku vahata/käsitellä jollain aineella? Vai vasta ajokauden päätteeksi?
    Pain is just weakness leaving the body
  5. #5
    Uuteen valjas- ja vanhaan satularasva. Satularasvalla saa samalla liat irti (kaikenlaiset ötökän raadot).
  6. #6
    Minä olisin varovainen liian rasvauksen kanssa. Liika rasva tukkii nahan huokoset ja rasvattu nahka myös homehtuu helpommin. Toisaalta liika rasvaus pehmentää nahkaa liikaa ja tekee siitä ylivenyvää. Itse rasvaisin vain noin kerran vuodessa ja jos nahka tuntuu kuivalta. Muuten pesu satulasaippualla. Näin siis heppavarusteita hoidetaan .. Niissäkin tuo nahan kestävyys on ykkössijalla. Toisena tulee notkeus ja nahan pehmeys.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  7. #7
    Minä myös satunnaisen, tai lähinnä vain tarpeeseen tulevan rasvauksen kannalla. Ei huvita kiiltääkään niin kovasti.
  8. #8
    Minä ostin Sotkasta Softcare merkkisen nahanhoitopakkauksen. Sisälti nahanpesuaineen, hoitovahan ja nahkasuojan.
    Ensiksi nahkasuoja pintaan ja vuorokausi odottelua, sitten vaha pintaan. Vahan annoin imeytyä parinpäivän ajan ja pyyhin ylimääräiset pois ja kiillotin puvun.
    Ohjeissa kerrottiin suojan kestävän normaali käytössä ( nahkasohvissa) pari vuotta. Vahaus pitäisi uusi noin puolen vuoden välein.
    Ai niin, kyseessä oli uusi puku, ei tarvinnut pesua. Hintaa satsilla oli 30e.
    Käsittelin samalla kahdet nahkahanskat ja niistä tuli mukavan pehmet, verrattuna aikaan ennen käsittelyä.
  9. #9
    Mulle suositeltiin minkkiöljyä, sitä olen kerran laittanu pukuun (uutena). Woly naturel aineksella putsannu parikertaa kaudessa! Kostealla ratillä itikat lähtee ihan hyvin.
    Fun is not a straight line
  10. #10
    Mitäs ovat kaupassa suositelleet kun olette nahkavaatteita ostamassa? Onko nämä "heppa-tuotteet" myös valmistajien suosittelemia, vai haluavatko kaupata oman merkkisiä puhdistus/suoja-aineita

    -C9B5R4-
    Mietelause:
    Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä
  11. #11
    Mistäs näitä valjas- ja satularasvoja ym. satulasaippuoita saa ostettua pääkaupunkiseudulla?
    Ovatko hintaviakin verrattuna nahkaliikkeiden brändituotteisiin?
    Trust your instincts, be yourself!

    Kawasaki Z750 -04 --> Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08--> Kawasaki ZZR1400 -12 --> Kawasaki H2SX SE -18
  12. #12
    Esim. Stormilta pitäis löytyä valjasrasvaa, muistaakseni 500 g purkki maksaa muutaman euron ja tuosta riittää vuosikausiksi, vähintäänkin...
    BMW K 1200RS -97 (2019-)
    Kawasaki GPZ 900R -87 (2016-2017)
    Honda CB 750K -79 (2011)
    Yamaha FJ 1200 -88 (2008)
    Honda NTV 650 Revere -89 (2002-2008)
  13. #13
    Dainesen pukujen mukana tulee LeatherMasterin nahan pesu- ja hoitoainepullot Dainesen etiketillä. Ihan hyvin toimivia aineita, ja varmaan ostan isommat pullot noita kun noi pikkupullot loppuvat.

    Leather Strong Cleaner ja Leather Protection Cream.



    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  14. #14
    Itte oon taas käyttäny N.A.T Collectionin Leather Protectoria.
    Hyvin on pelittänyt ja tekee nahan "lähes" vedenpitäväksi ku vetää sen just ennen reissua.
    Mikä parasta helppo levittää ku on tommonen suihkutus-pullo!
    Pullo maksaa n.15e nahkaliikkeissä.
    Suosittelen!
    Riittää piiiiiittttkkkkääään....
    Life is hard, then you die...
  15. #15
    [huono huuli] jätkät ne höpisee vaan rasvoista... taidetaan rasvailla sitä sisintä nahkapukua ahtaista paikoista? *[/huono huuli] * no joo... ei oteta vakavasti.
    Huono tie, parempi mieli
  16. #16
    Lainaa (Earthend @ Maalis. 01 2005,19:21) kirjoitti
    Dainesen pukujen mukana tulee LeatherMasterin nahan pesu- ja hoitoainepullot Dainesen etiketillä. Ihan hyvin toimivia aineita, ja varmaan ostan isommat pullot noita kun noi pikkupullot loppuvat.

    Leather Strong Cleaner ja Leather Protection Cream.
    Noista aineista ainakin "Leather Protection Cream" on helppokäyttöistä. Leviää helposti, imeytyy melkein heti, eikä kestä ikuisuuksia kuivua.
  17. #17
    Tuota valjasrasvaa löytyy ihan normi lemmikkieläinliikkeistä myös. Pikkasen on halvempaa kuin mopokaupassa luonnollisesti. Ja useammalta paikkakunnalta eläinkauppa löytyy kuin mopedi.
    punaiset on nopeimpia
  18. #18
    Lainaa (JP_445 @ Maalis. 01 2005,14:08) kirjoitti
    Uuteen valjas- ja vanhaan satularasva.
    Mihin tämä tieto perustuu? Mitä tapahtuu, jos teen päinvastoin?
    Suzuki Bandit 1200T -97
    KTM 690 Enduro R -15
    Ex: Suzuki GSX 1100 T (-89), Yamaha YZ 450 F (-08), KTM 640 LC4 Supermoto -03, Suzuki Bandit 1200N -05, Kawasaki ZZR 1100 -97, Kawasaki GPX 750R -89, Kawasaki KX 125 -90, Yamaha YZ 80 -89, Helkama Raisu -??
  19. #19
    Lainaa (Julle @ Maalis. 02 2005,07:46) kirjoitti
    Lainaa (JP_445 @ Maalis. 01 2005,14:08) kirjoitti
    Uuteen valjas- ja vanhaan satularasva.
    Mihin tämä tieto perustuu? Mitä tapahtuu, jos teen päinvastoin?
    Ainakin ne rasvat mitä olen itse katsonut toimivat parhaiten noin, eli valjasrasva on nestemäisempää kuin satularasva. Uudessa puvussa ei ole sitä puhdistus tarvetta niinkuin vanhassa (jos ei käytä jotain nahkasaippuaa) ja tuolla satularasvalla (jo sen koostumuksen myötä) tulee hangattua lika irti puvusta. No joo tää on sitä mutua tai vatua tai jotain...
  20. #20
    Ei semmoista satularasva -nimikkeellä kulkevaa töhnää ole olemassakaan. On valjasrasvaa ja valjasöljyä. Lisäksi on erilaisia nahan ominaisuuksien palauttamiseen tarkoitettuja nahkabalsameita ja hoitoaineita. Ja sitten ihan kiillotukseen tai kyllästämiseen tarkoitettuja aineita.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  21. #21
    Yli 20 vuotta hevostouhuissa mukana pyörineenä uskallanpa tunkea lusikkani tähän soppaan (toki myös Dainesen nahkapuvun + yksittäistakin omistajana).

    Hevospuolella tuppaa monesti varsinkin nahkaiset arvosatulat maksamaan helpostikin yli 2000 euroa puhumattakaan jos sitä erikseen hevoselle vielä sovitetaan ja tehdään. Hyvät esim. Kiefferit maksaa vielä käytettynäkin n. 1500 euroa. Uskonpa siis, että kun noita vanhoja n. 20 vuotta kestäneitä edelleen hyväkuntoisia heppapenkkejä katselee, niin on hoito ollut ilmeisen oikeaa. Samoja periaatteita olen siis nahkavaatteitteni kanssa soveltanut.

    Ihan ensiksi sanoisin, että tuota ylenmäärin rasvaamista kannattaa välttää. Rasva voi jopa venyttää pukua pilalle. Ite on tullut nähtyä nii-iiiin monet pilalle rasvatut suitset ja satulat, että pahaa tekee. Ja näkeepä noita selkeesti pilalle rasvattuja nahkapukujakin säännöllisesti pitkin kesää. * Oma nahkapuku on nyt 5 vuotta vanha, se on rasvattu vain pari kertaa, sateen jälkeen. Puhdistustoimena on toki useammin käytetty nahkasaippuaa (ja juu, mars mars ostoksille ratsu- tai ravitarvikeliikkeeseen), joka sekin jo itsessään hoitaa sen lisäksi että poistaa p*skaa.

    Silti viitseliäisyydellä pääsee pisimmälle, likasempien reisujen jälkeen kun pyyhkäsee HETI kotiin tultua nahkasaippuaan sipaistulla (ei siis tosiaan saippuaa vaahdoksi asti) pyyhkeellä tai sienenpalalla, niin ei tartte ikinä mitään hirmu isoja pesuoperaatioita edes suorittaa. Heppapuolella arvotavarat pyyhkäistään puhtaaksi JOKA käyttökerran jälkeen ja rasvataan n. kerran, pari kertaa vuodessa (kevyesti!!) ja esim. satulan istuinosaa ei rasvata koskaan. Ja varusteiden käyttöfrekvenssi on n. 6 krt/viikko - ympäri vuoden. Sitä voi verrata oman nahkapuvun käyttöfrekvenssiin... Ja vaikka miehet tunnetusti haisee pahalle ( ) niin väitänpä, että hevosen hiki on kaikesta huolimatta vielä tujumpaa ainesta... *
    Dogs have owners. Cats have staff.
  22. #22
    Oliskohan noissa hevosten satuloissa nahka lähtökohtaisesti vähän erilaatuista ja eri tavalla käsiteltyä kuin nahkapuvuissa.. vai onkos nahka aina nahkaa.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  23. #23
    Lainaa (Earthend @ Maalis. 02 2005,14:35) kirjoitti
    Oliskohan noissa hevosten satuloissa nahka lähtökohtaisesti vähän erilaatuista ja eri tavalla käsiteltyä kuin nahkapuvuissa.. vai onkos nahka aina nahkaa.
    Satuloiden "siivet" (jalan alle tulevat osat) ovat ainakin paksua ja jäykkää nahkaa. Istuinosan (peffan alla) nahka taas on pehmeämpää -> voisi vastata nahkapuvun nahkaa (?). Samoin hevosta vasten tulevien villatoppaustyynyjen nahka.

    Satulaahan ei periaatteessa saisi rasvata ollenkaan istuinosasta tai toppauksista, ettei se mene pilalle (veny liikaa).

    Mutta heppavarusteet sikseen.. Eiköhän puvun mukana tule valmistajan antamat hoito-ohjeet (ainakin pitäisi tulla), joten niitä seuraamalla tuskin pukuaan pilaa?
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  24. #24
    Huomaa kyllä, et alkaa olla tekeminen vähissä mopoilijoilla..

    Ei mulle oo tullu mieleen et ajopukuukin pitäs voidella, mut hmm....

    Voishan sitä....? ehkä..?
    "On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
    -Nalle Puh-
  25. #25
    Tässähän oli alunperin kyse uudesta nahkapuvusta ja miten sitä hoidetaan, sanoisin ettei ainakaan pidä uutena tunkea siihen kaikenmaailman rasvoja. Kun kerran nahka on muokattu nahkatehtaalla se on valmis käyttöä varten, näin on ainakin meidän firmassa. Puhtaanapito on tärkeää ja siihen riittää mainiosti mieto saippualiuos sieneen tai rättiin sillä saa ötökät sun muut pois. Tuuletus on tärkeää varsinkin hikisemmän reissun jälkeen, ei kun henkariin ja vaikka parvekkeelle yön yli.
    Jos nahkapuku pääsee kastumaan kunnolla niin kannatta huolella oikoa se oikeaan muotoonsa kuivumaan eikä liian äkkiä liian kuumassa paikassa ettei siitä tule korppua. Usein näkee, varsinkin mustissa asuissa, kuivumisen jälkeen vaaleita rantuja tai läikkiä. Se on nahan luonnonrasvaa mikä kuivumisen yhteydessä "hikoilee" pintaan. Sen saa pois kun pistää vähän sinolia rättiin ja pyyhkii pois. Tällainen "hikoilu" on merkki osittain pieleen menneestä rasvausprosessista. Tämä nahan luonnonrasva pitää saada pestyä pois nahoista ja synteettisiä rasvoja tilalle jotka ovat ylivoimaisia ominaisuudiltaan.
    Jos haluaa vedenkestoa lisätä niin scotchguard suihketta voi käyttää sekä nahkaan että kangasasuihin. On niitä varmaan paljon muitakin vastaavia valmisteita mutta tuo ainakin toimii.
    Näistä nahanhoitoaineista en voi muuta sanoa kun että kohtuus kaikessa, suurin osa niistä on varmaan ok.
    Asiaahan vois ajatella näinkin että meillä kaikilla on oma nahkamme, paljonko tököttejä siihen laittas.....
    nahkurin orsilla tavataan....
  26. #26
    Lainaa (karvari @ Maalis. 06 2005,20:18) kirjoitti
    Tässähän oli alunperin kyse uudesta nahkapuvusta ja miten sitä hoidetaan, sanoisin...
    Sulla kun tuntuu olevan sisäpiirin tietoa noista nahkahommista, niin kerropas, saako vähän koppuraksi menneen nahan vielä elvytettyä jollain rasva/öljysetillä? Mitä kannattais käyttää?
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  27. #27
    Juu, sitä nahkaa kantsi pilata ennen kuin on vähän ikääntynyt ja kovettunut, Marseillen saippua sitä oikeata nahanhoitosaippuaa on ja se on halpaa. Sitä hiukan liotetaan veteen ja pyyhitään, saippuasta irtoaa luonnollista rasvaa nahkaan pehmentäen sitä hiukan.

    Jos nahkainen ajoasu kastuu, se vaan pitää kuivatella väljässä tilassa välttäen korkeata lämpötilaa eli muistaen vanhaa sanontaa, "missä voi sulaa, siinä nahka palaa".

    Voihan sitä nykyään jo olla asiallisiakin aineita, mutta näin vois sanoo jonkun vuoden alalta pois olleen turkkurivaimoni mukaan...
    <p>Muuten sanoisin että meininki täällä muistuttaa Fingerporin lehtimiehen mallia. Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.</p>
  28. #28
    Eikös ennen vanhaan nahka rasvattu ihan silavalla? Tosiaan siinä missä voi sulaa siinä nahka palaa. Ja vielä tosiaan siinä rasvapurkissa lukee "satularasva".
  29. #29
    Lainaa (Earthend @ Maalis. 06 2005,20:28) kirjoitti
    Lainaa (karvari @ Maalis. 06 2005,20:18) kirjoitti
    Tässähän oli alunperin kyse uudesta nahkapuvusta ja miten sitä hoidetaan, sanoisin...
    Sulla kun tuntuu olevan sisäpiirin tietoa noista nahkahommista, niin kerropas, saako vähän koppuraksi menneen nahan vielä elvytettyä jollain rasva/öljysetillä? Mitä kannattais käyttää?
    On mahdotonta sanoa näkemättä mitä kannattaisi tehdä sille.
    Minulla ei ole juuri kokemuksia näistä hoitoaineista mutta sellainen näppituntuma on että kokeilisin noita hevospuolen rasvoja, niissä on hinnat kohdallaan ja epäilen suuresti ettei nuo paljon hintavammat erikoisaineet ole sen parempia.
    Jos taas nahkapuvun pinta on kulunut ja nuhraantunut niin siihen voi pistää uutta maalia käsiruiskulla, se on tosin hankalaa jos on kyse monivärisestä asusta.
    nahkurin orsilla tavataan....
  30.  
  31. #30
    Juu en minäkään tarkoittanut, että uutta pukua tarvisi rasvailemaan lähteä, yritin vain antaa pidemmän aikavälin ohjeita omien kokemusten perusteella. Eikä sitä pukua alvariinsa tarvitse rasvailla, ei kai kukaan viitsikään?? Kerran vuoteen olen omaani rasvaillut. Ja jos pahasti kastunut vaikka lahkeet ja hihansuut (kun sadeasu on päästänyt vettä sisään), niin niitä olen voinut rasvailla lisää kesän mittaan.

    Mulle lienee opetettu aikoinaan ravitalleilla väärin tuon satulasaippuan käyttö, kun meillä ainakin oli tapana vaahdottaa sitä sieneen, vedellä valjaat läpi, sitten puhtaalla ja kostealla sienellä liat ja loput saippuat pois ja lopuksi rasvaus. * Näin olen omaa nahkapukuani useita vuosia hoitanut, enkä ole ainakaan itse ymmärtänyt, että olisi pilalle mennyt. Vai onkohan näissäkin niin monta tapaa kuin on tekijöitäkin...?
    Joka vanhoja kaivelee - sitä tikulla silmään!
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen