Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 58:een 58:sta
  1. #31
    Lainaa (karvari @ Maalis. 06 2005,20:18) kirjoitti
    Tässähän oli alunperin kyse uudesta nahkapuvusta ja miten sitä hoidetaan, sanoisin ettei ainakaan pidä uutena tunkea siihen kaikenmaailman rasvoja. Kun kerran nahka on muokattu nahkatehtaalla se on valmis käyttöä varten, näin on ainakin meidän firmassa.
    Voi #"¤#"#¤#, meninkö ihan turhaan rasvailee sen uuden puvun? Sanokaa viel et siitä on jotai haittaa
    Taidan käydä kiepaisee sen myyjän kaulan ympäri, vetää hapet kiinni sälliltä ja kysellä niitä hoito ohjeita uudestaan
  2. #32
    Lainaa (Kawapäinen @ Maalis. 01 2005,18:20) kirjoitti
    Mistäs näitä valjas- ja satularasvoja ym. satulasaippuoita saa ostettua pääkaupunkiseudulla?
    Ovatko hintaviakin verrattuna nahkaliikkeiden brändituotteisiin?
    Tossa vantaalla bauhaussin naapurissa on joku hööks hevos urheilu puoti löytyy saippuat ja rasvat ja öljyt hyllystä *
    <p>Joopa Joo</p>
  3. #33
    Lainaa (karvari @ Maalis. 06 2005,20:18) kirjoitti
    Tässähän oli alunperin kyse uudesta nahkapuvusta ja miten sitä hoidetaan, sanoisin ettei ainakaan pidä uutena tunkea siihen kaikenmaailman rasvoja. Kun kerran nahka on muokattu nahkatehtaalla se on valmis käyttöä varten, näin on ainakin meidän firmassa.
    Puku on alpine starin uus puku joten varmaan sitte vesisuojaus riittää? Kiitoksia kaikille vastauksista.
  4. #34
    Tänään tarttu mp-messuilta alpinestarsin nahkapuku jotta mitäs nykyään suositellaan käsittelyksi vaiko ei mitään. Emäntä touhuaa hevosten kanssa ja sieltä löytyis kaikenlaisia vahoja yms. Joita täälläkin on ainakin joskus suositeltu.
    #73
    Yamaha YZF R6R 2007
    MV Agusta Brutale 989r 2008
    Yamaha YZF R6 2008
    www.tomannsport.com
    http://www.youtube.com/user/tomann
    https://www.facebook.com/sami.tomann
    https://www.facebook.com/TomannSport/
  5. #35
    Lainaa ST kirjoitti Katso viesti
    Tänään tarttu mp-messuilta alpinestarsin nahkapuku jotta mitäs nykyään suositellaan käsittelyksi vaiko ei mitään. Emäntä touhuaa hevosten kanssa ja sieltä löytyis kaikenlaisia vahoja yms. Joita täälläkin on ainakin joskus suositeltu.
    Itse ajokauden aikana putsaan takkia märällä pyyhkeellä, kauden loputtua pistän kerroksen nahkaöljyä ja kaappiin odottamaan kesää, toiminut mainiosti tähän mennessä, en itse välttämättä lähtisi rasvojen ja vahojen kanssa säätämään mutta se on vain minun mielipiteeni.
  6. #36
    Mie laitoin miun reilu viis´vuotiaan nahkapuvun päälle ja sanoin kuningattarelle, että ala baby hangata.
    Ensin pyyhinta kostealla (puhdistus) ja sitten rasvaus jollain heppavaljasrasvalla.
    Meni muuten oikein hienosti, mutta kun se nahkapuku oli kiiltävä, rasvainen ja liukas vielä puoli vuotta käsittelyn jälkeen.
    Ohjeet olin saanut internetistä...
    Viimeksi muokannut: lario; 03.02.2020 klo 02:50.
  7. #37
    Miljoona ohjetta olen nähnyt ja lukenut,mutta päätin noudattaa sitä että pyyhitään kuolleet elukat pois märällä rätillä ja siinä se. Jotain öljyä,rasvaa tms sitten kun alkaa selvästi haalistua kulua tai kuivua. Kuulemma rasvaus tekee kiiltäväksi,löysäksi ja saa repeämään helpommin.
  8. #38
    Eri materiaalinen hoitamisen suhteen olisi aika olennaista
    olla jollain tapaa selvillä sen perusominaisuuksista.

    Tästä sitten pääasiallisten käyttöolosuhteiden kautta
    "oireenmukaiseen hoitoon" .

    Ketjussa aiempana on heppahommista(kin) kummunneita,
    ammoisista ajoista alkaen koeteltuja tapoja ja tarvikkeita
    nahan hoitamiseen liittyen. Niillä ei voi mennä pahasti pieleen, PAITSI että:

    Pieleen mennään useimmiten sen suhteen, että ei sitten kaikesta
    huolimatta kyetä hahmottamaan.... mitä ollaan tekemässä ja miksi.

    Elikäpä. Kun pitäisi "hoitaa", eli ylläpitää materiaalin hyviä ominaisuuksia,
    toimitaankin helposti niin, että "muutetaan" niitä toivottuja ominaisuuksia.
    Jopa silloinkin kun käsissä on juuri oikeat ainekset hoitotoimenpiteisiin.

    Puhdistus ei nahan kanssa tarkoita "matonpesua".

    Rasvaus ei tarkoita nahan "tukkoon kyllästämistä".....
    jonka jälkeen sitten nautitaankin kaikista tässä ketjussakin mainituista
    "rasvaamisen" haittapuolista.

    "Oireenmukainen hoito" ei tarkoita jonkun vatipään exceliin naputtamaa "suorituskalenteria"
    ilman ajatustakaan siitä..... mitä taas oltiinkaan tekemässä ja miksi .

    Nyt saa taas vapaasti pahastua, mutta ei nuo perusasiat siitä miksikään muutu.
    Periaatteessa "oikein" toimiminen, oikein eväin ei vaan valitettavasti johda kovinkaan
    usein haettuun/hyvään lopputulokseen...…
    ellei tekijällä ole selkeää ajatusta/ymmärrystä siitä, mitä on tekemässä ja miksi.

    Muuten sitä sitten aamuyössä seistä tökötetään tippa nenänpäässä, yksinään jossain Vihdintien pitkällä suoralla.
    Ketään muuta ei näy missään puolen kilometrin säteelläkään, mutta
    silti seistään punaisissa jalankulkuvaloissa odottamassa aamun valkenemista..... kun näin on "käsketty tehdä".
    Hommahan toimii taas hienosti ja tarkoituksenmukaisesti kun alueella on liikennettä....
    ja mennään "oireen mukaisesti".
    (moottoriajoneuvolla liikkuminen on sitten taas hieman toinen juttu)
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  9. #39
    Tätä olen käyttänyt parin nahkapuvun hoitoon. Toimii ja on edullista sekä riittoisaa.
    https://www.suutarimestari.fi/produc...ekol-nahkaoljy
    Yleensä pari kertaa kaudessa käsittelen.
    Tuono 660 ja 14 exää + 1 r.i.p.
    "Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
  10. #40
    Lainaa Pet_M kirjoitti Katso viesti
    Tätä olen käyttänyt parin nahkapuvun hoitoon. Toimii ja on edullista sekä riittoisaa.
    https://www.suutarimestari.fi/produc...ekol-nahkaoljy
    Yleensä pari kertaa kaudessa käsittelen.
    Kiitos linkistä, onhan noita wet blockkereita mut toi nahkanhoitotuote vaikuttaa hyvältä.
    #73
    Yamaha YZF R6R 2007
    MV Agusta Brutale 989r 2008
    Yamaha YZF R6 2008
    www.tomannsport.com
    http://www.youtube.com/user/tomann
    https://www.facebook.com/sami.tomann
    https://www.facebook.com/TomannSport/
  11. #41
    Mä olen nahka-asut pessyt ihan vesipesuna miedolla pesuaineseoksella, sisällä käyttäen suihkua tai ulkona painepesurilla/puutarhaletkulla. Kertapesu per kausi, kauden päätteeksi tai talven aikana suoritettuna. Vesipesu hävittää sen karmean tuoksun mikä kauden aikana kamppeisiin kertyy....

    Sitten kuivumisen jälkeen käsittely esim. tuollaisella hoitoaineella:
    https://www.louis.eu/artikel/effax-l...-balm/10038847

    Aineessa on mieto ja miellyttävä (makuasia) tuoksu, joka hetken säilyy. Edullinen purkki riittää moneksi vuodeksi useisiin käyttökertoihin/asuihin. Jos puvut säilyttää talvella kylmässä tilassa, pakkanen vie ilmankosteuden ja puvut kuivuu helposti koppuroiksi ja nahka haurastuu.
    Ninja H2 2020
    CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
    ZZR 1400 2008

  12. #42
    Lainaa Batmanninja kirjoitti Katso viesti
    Sitten kuivumisen jälkeen käsittely esim. tuollaisella hoitoaineella:
    https://www.louis.eu/artikel/effax-l...-balm/10038847
    Effaxia saa kotimaastakin hevostarvikekaupoista, jos välttämättä tuota merkkiä haluaa käyttää. Ihan vastaava on Tallipoika valjasrasva, jota saa mm. Varustelekasta.

    Toivottavasti kukaan ei sortunut MP-messuilla helppoheikkien kauppittelemiin nahanhoitotuotteisiin. Hinta niissä on noin kymmenkertainen, mutta laatu ei lähelläkään noita hevosmiesten tuotteita.
  13. #43
    Mehiläisvahaa sisältävää nahkarasvaa, joka on pakattu peltipurkkiin ( esim Tana, Woly ymv ) lämmitetään sähköliedellä pikkuteholla juoksevaksi.
    Pensselillä levitetään ohut kerros ja annetaan kuivua rauhassa muutama viikko.
    Kuuma rasva imeytyy nahkaan tehokkaasti ja rasvasta riippuen kuivuu joko kokonaan kuivaksi vähitellen ( Tana, saatavuus nykyään lähes olematon ) tai jättää kevyen rasvaisen pinnan ( esim Woly ).

    Nahka-asu pysyy em keinolla pehmeänä ja vettähylkivänä vuosikymmeniä.
  14. #44
    Ihan olen koneessa pessy ilman suojia 30ast ilman mitään linkouksia tai huuhteluja ja sekaan sitä ranskalaisten homosaippuaa (en muista nimeä) sisältää rasvaa. Sitten antaa kuivua ryhdikkäästi ja nahan hoitoaineella perusteellinen käsittely.
  15. #45
    Le chat Savon de Marseille

    Kissasaippuaksi puhutellaan. Kotilon istuinten pesuun joku taksikuski kans suositteli tota kun ihmettelin sillä valkoisia penkkejä taksikäytossä...
    Ninja H2 2020
    CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
    ZZR 1400 2008

  16. #46
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa wilipedia kirjoitti Katso viesti
    Ihan olen koneessa pessy ilman suojia 30ast ilman mitään linkouksia tai huuhteluja ja sekaan sitä ranskalaisten homosaippuaa (en muista nimeä) sisältää rasvaa. Sitten antaa kuivua ryhdikkäästi ja nahan hoitoaineella perusteellinen käsittely.
    Lainaa Batmanninja kirjoitti Katso viesti
    Le chat Savon de Marseille

    Kissasaippuaksi puhutellaan.
    Oon kans pessy pyykinpesukoneessa. Ja just tolla "kissasaippualla"

    Konepewsulla ku saa myös vuoret pestyy ja (toivon mukaan) itikan raadot pois reikänahoist.

    Kuivumiseen pitää vaan varata reilusti aikaa. Siihen ku saattaa mennä muutama päivä.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  17. #47
    Ajokauden päätteeksi pesu satulasaippualla, kostutetulla sienellä levitetään saippua puvun pintaan ja huuhdellaan märällä sienellä puhtaaksi. Kuivumisen jälkeen valjasrasvaa esim. puhtaalla kangasrievulla pintaan ja annetaan imeytyä vaikka viikko tai kaksi, sen jälkeen pyyhitään pinta kankaalla puhtaaksi ja puku henkariin odottamaan kevättä. Itse käytän saippuana ja valjasrasvana Tallipoika-tuotemerkkiä, löytyy Varustelekasta tai Puuilosta jos ei kehtaa ratsastusliikkeisiin mennä!
  18. #48
    Lainaa zeeta kirjoitti Katso viesti
    Ihan ensiksi sanoisin, että tuota ylenmäärin rasvaamista kannattaa välttää. Rasva voi jopa venyttää pukua pilalle. Ite on tullut nähtyä nii-iiiin monet pilalle rasvatut suitset ja satulat, että pahaa tekee. Ja näkeepä noita selkeesti pilalle rasvattuja nahkapukujakin säännöllisesti pitkin kesää. *
    Talvipuhteina puhdistanu oman ja vaimon puvut Leathermasterin puhdistusaineella ja sitten tuota prkeleen Tallipojan rasvaa päälle. Ei enää ikinä tuota keltasta rasvaa. Kesti viikon kuivua ja pinta jäi silti tahmeaksi. Nyt sitten puhdistus uudelleen Leathermasterin aineella jotta saa ylimääräisen paskan pois. Oon käsitelly puvut 1-2 vuoden välein ja nyt ilmeisesti puvut umpikyllästetty tolla paskalla.

    Joku mainitsi aikaisemmin tässä ketjussa että Dainese käyttää Leathermasterin tuotteita. Varmastikin ihan hyviä eikä kyllästä pukua niin kuin tuo valjasrasva. Autopuolella löysin Autonhoitokaupassa Chemical Guysin nahanhoitotuotteet. Pullokoko melkein 2-kertainen verrattuna Leathermasteriin jolloin tulee selvästi halvemmaksi kuin Leathermaster. Onkos kellään kokemuksia noista Chemical Guysin litkuista.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  19. #49
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Oma konsti on ollu jotain tämmöstä: 0-3 kertaa vuodessa perusteellinen hiekkapesu. Hiekkapesun yhteydessä yleensä kevyt hionta, jolla saa sitkeimmätkin ötökän raadot irtoamaan. Näiden päälle sitten kylmällä vedellä ihan vesiletkusta hiekkapölyn pois huuhdonta. Puku kuivuu seuraavien settien/yön aikana suht hyvin. Toki kannattaa olla varovainen, ettei innostu liiaksi hiomaan, ettei mene puhki. Silloinkin toki suutari auttaa. Näillä konsteilla nahkapuku kestänyt viitisen vuotta täysin käyttökelpoisena ennen kuin on tarvinnu uutta.

    Edit. Ja parastahan tässä konstissa on se, ettei pukua välttämättä tarvitse riisua päältä koko prosessin aikana. Paitsi suutari saattaa kunmastella, jos ukko on paikatessa puvun sisällä.
    Superbike #7
  20. #50
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Talvipuhteina puhdistanu oman ja vaimon puvut Leathermasterin puhdistusaineella ja sitten tuota prkeleen Tallipojan rasvaa päälle. Ei enää ikinä tuota keltasta rasvaa. Kesti viikon kuivua ja pinta jäi silti tahmeaksi. Nyt sitten puhdistus uudelleen Leathermasterin aineella jotta saa ylimääräisen paskan pois. Oon käsitelly puvut 1-2 vuoden välein ja nyt ilmeisesti puvut umpikyllästetty tolla paskalla.
    Laitoitko liikaa tallipoikaa? Mulla on kestänyt ehkä n. desin purkki n. 10v tuota ainetta, sillä on käsitelty nahkapuku joka tai joka toinen vuosi, autoja 1-2 kertaa vuoteen. Ostin joskus sen normikokoisen sinisen purnukan ja jossain vaiheessa siirsin siitä vajaan desilitran metalliseen pastillipurkkiin joka onkin sitten riittänyt loputtomiin. Itse lämmitän rasvaa hieman ja kyllästän sillä pienen kangasrätin, jolla sitten sivelee nahkapuvun, auton sisustan jne. Lämpinänä tuota saa levitettyä todella ohuesti ja myös jos nahka on lämmintä, helpottuu operaatio. Joskus kun ekoja kertoja tätä laitteli kylmiltään niin kyllähän sitä meni liikaa ja keltaisena näkyi jossain paikoissa. Samoin kylmillä keleillä jos kokeilee auton nahkoja rasvata niin ei onnistu kunnolla vaan tulee liikaa levitettyä.

    Youtube on täynnä varsinkin auton nahkapenkkien hoitovideoita. Olen alkanut tekemään aikalailla kuten niissä suositellaan nahkapenkeille, nahkapuvulle, yhden sohvankin elvytin testimielessä tällä tavalla:
    - ensin isoimmat irtoroskat, hiekka tms pois kopistelemalla tai imuroimalla tarvittaessa, varsinkin perforoitu nahka puhdistuu imurilla hyvin (auton penkit kannattaa imuroida kunnolla ettei sitten hankaa hiekkaa nahkaan)
    - kissasaippualla pesu. Sumutepullolla lämmintä saippuavesiliuosta tai pelkkää lämmintä vettä ja hankaa saippuapalaa nahalle. Sen jälkeen tätä vaahtoavaa liuosta sutii pehmeällä harjalla tai pensselillä, jolloin se vaahtoaa kunnolla ja liuottaa lian pois paremmin. Tekee yhden kohdan kerrallaan aina.
    - mikrokuituliinalla pyyhkii vaahdon ja lian pois. Jos on yhä likainen niin toistaa saippuapesua ja pyyhkimistä tarpeen mukaan.
    - tarvittaessa antaa nahan kuivua hieman jos paljon läträsi vedellä.
    - ohuesti sivelee about kädenlämpöistä rasvaa nahalle, että huomaa pienen kiillon siinä.
    - antaa kuivua, kiiltokin häviää kun rasva kuivuu/imeytyy.

    Kaikkein halvimmat aineet on minusta kissasaippua (marseillesaippua "Le Chat") ja tallipoika-rasva, molemmat saa prismasta/puuilosta tms marketeista. Voi käyttää myös autonhoitotuotteita, ei ainakaan huonompi teho/vaikutus, on vaan 5-10x kalliimpaa. Autoon tietty saa vähän paremman tuoksun näillä.
  21. #51
    Voipi olla että nyt tuli paikoitellen laitettua hieman liikaa tuota tallipoikaa kyllästettyyn rättiin. Pukujen pinta on kuitenkin kauttaaltaan tahmea. Ennen ei ole käynyt näin. Vaikuttaa siltä että puvut on nyt sitten umpikyllästetty eikä ne enää ime lisää tuota tallipoikaa. Ei auta kuin nahanpuhditusaineella ja mikrokuituliinalla yrittää saada toi limakerros pois.

    Joo, nuo autonhoitotuotteet on varmastikin kalliimpia mutta en varmasti uskalla käyttää tuota tallipoikaa mun uuden auton nahkajakkaroihin. Niihin hommasin Gyeonin aineet jotka on vieläkin kalliimpia kuin mainitsemani kemikaalipoikien (Chemical Guys) tuotteet. Näitä Gyenin litkuja suositeltiin jollakin autopalstalla.

    Kyllähän tuo tallipoika tekee nahkapuvusta melkein vesitiiviin, ainoastaan niistä kangasalueista vesi menee läpi. Tämä tuli testattua v. 2019 mun keski-euroopan turneella. Ei kuitenkaan mene jatkoon enää mun osalta.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  22. #52
    Nahkavermeiden hoidossa on menty kissasaippualla viimeiset 5v ja jatketaan hyväksi havaitulla linjalla
    -- Brake later and open the gas earlier --
  23. #53
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Talvipuhteina puhdistanu oman ja vaimon puvut Leathermasterin puhdistusaineella ja sitten tuota prkeleen Tallipojan rasvaa päälle. Ei enää ikinä tuota keltasta rasvaa. Kesti viikon kuivua ja pinta jäi silti tahmeaksi. Nyt sitten puhdistus uudelleen Leathermasterin aineella jotta saa ylimääräisen paskan pois. Oon käsitelly puvut 1-2 vuoden välein ja nyt ilmeisesti puvut umpikyllästetty tolla paskalla.

    Joku mainitsi aikaisemmin tässä ketjussa että Dainese käyttää Leathermasterin tuotteita. Varmastikin ihan hyviä eikä kyllästä pukua niin kuin tuo valjasrasva. Autopuolella löysin Autonhoitokaupassa Chemical Guysin nahanhoitotuotteet. Pullokoko melkein 2-kertainen verrattuna Leathermasteriin jolloin tulee selvästi halvemmaksi kuin Leathermaster. Onkos kellään kokemuksia noista Chemical Guysin litkuista.
    Oletko miltä planeetalta. Peruspesu 9kg koneessa/marseille saippua, jos käsin viittii.
  24. #54
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Talvipuhteina puhdistanu oman ja vaimon puvut Leathermasterin puhdistusaineella ja sitten tuota prkeleen Tallipojan rasvaa päälle. Ei enää ikinä tuota keltasta rasvaa. Kesti viikon kuivua ja pinta jäi silti tahmeaksi. Nyt sitten puhdistus uudelleen Leathermasterin aineella jotta saa ylimääräisen paskan pois. Oon käsitelly puvut 1-2 vuoden välein ja nyt ilmeisesti puvut umpikyllästetty tolla paskalla.

    Joku mainitsi aikaisemmin tässä ketjussa että Dainese käyttää Leathermasterin tuotteita. Varmastikin ihan hyviä eikä kyllästä pukua niin kuin tuo valjasrasva. Autopuolella löysin Autonhoitokaupassa Chemical Guysin nahanhoitotuotteet. Pullokoko melkein 2-kertainen verrattuna Leathermasteriin jolloin tulee selvästi halvemmaksi kuin Leathermaster. Onkos kellään kokemuksia noista Chemical Guysin litkuista.
    Tallipojan valjasrasvan valmistaminen on ilmeisesti lopetettu ja muutamassa kaupassa enää viimeiset tuotteet myynnissä. Monet menee pelkällä kissasaippualla.

    @jlik mainitset korvaaviksi tuotteiksi mm. Leathermaster, Chemical Guys ja Gyeon. Nopealla vilkaisulla esim. Chemical Guysilla on useita kymmieniä erilaisia tuotteita. Voisitko mahdollisesti laittaa jopa suorat linkit tuotteisiin joihin olet ollut tyytyväinen, niin erehtymisen vaara pienenee, kiitos.
  25. #55
    Tuo valjasrasva on ihan tavallista mehiläisvahaa. Ostat vaan sitä jollain nimellä nahan käsittelyyn. Valjasrasvaa saa Puuilostakin vajaan litran pöntöissä.
  26. #56
    Lainaa Sankkeri kirjoitti Katso viesti
    Tuo valjasrasva on ihan tavallista mehiläisvahaa. Ostat vaan sitä jollain nimellä nahan käsittelyyn. Valjasrasvaa saa Puuilostakin vajaan litran pöntöissä.
    Mehiläisvahaa ja vaseliinia vissiin. Sillä olen kaikki nahkatuotteet käsitellyt.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  27. #57
    Ohessa muutamama mainio tuote nahkapuvun käsittelyyn:

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/6027...balsami-500-ml

    https://www.jokiera.fi/kengat-ja-vaa...6416564000037/

    Molempia tuotteita saa yleensä hyvinvarustetuista alan liikkeistä.
    -- Brake later and open the gas earlier --
  28.  
  29. #58
    Käytin sitä perus le chat saippuaa metodilla; kostutettu pyöreä sieni, siihen hieroin saippuaa ja sillä sitten rotsia. Aina välillä sienen huljuttelu ämpärissä ja uutta saippuaa. Lopuksi pyyhin ylimääräiset saippuat pois. En siis mitenkään huuhdellut tai pessyt sen enempää.
    Sen jälkeen hieroin pintaan Ekol nahkaöljyä. Melko maltillisesti laitoin rätillä kun kaikki varoittavat lotraamasta.

    Kysymys;
    Musta takki on alkanut "patinoitumaan" eli haalistumaan mustasta harmaaksi varsinkin olkapäistä ja käsistä (aurinko). Onko tuolle jotain tehtävissä ? Tiedän että patinoitunut nahka on monille se juttu mitä haetaan, mutta itse pidän enemmän mustasta mustana
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12