Tulokset 1:stä 2:een 2:sta
  1. #1
    Jonkun verran tullut palautetta kirjoitustyylistäni, lähinnä kiertoteitä. Yksi henkilö on kommentoinut suoraan ja hyvä näin. Myönnän käyttäväni kärkästä tyyliä ja tämä johtuu osittain luonteesta, mutta osittain siitä että olen halunnut herättää keskustelua, silläkin riskillä, että osa henkilöistä siitä loukkaantuu tai pahoittaa mielensä. Henkilökohtaisuuksia olen kuitenkin pyrkinyt välttämään. Jos tällaisiin olen kuitenkin syyllistynyt, pahoitteluni kohteeksi joutuneelle.

    Juttelin aiheesta puhelimessa parin henkilön kanssa vähän pidemmän keskustelun ja ajattelin laittaa tähän ydinkohdat syistä, jotta saadaan kissa pöydälle ja sen jälkeen pöytä siivotuksi.

    Ensisijaisesti kannan huolta rataharjoittelun tulevaisuudesta. Vaikka yhtä järjestäjää lukuunottamatta muut hoitavat tonttinsa mallikelpoisesti, niin tämä yksi voi pilata kaikkien hommat ja se olisi sääli. Tällä en viittaa kehenkään tai mihinkään yksittäiseen tapahtumien järjestäjään.
    On kaikkien etu että tapahtumat täyttävät turvallisten tapahtumien kriteerit. Tällöin eri tahot suhtautuvat tähän toimintaan myötämielisesti ja hommalla on jatkuvuutta.

    Eräs asia jonka haluan tuoda myös tietoisuuteen on se, että järjestäjällä on paljon suurempi vastuu kuin mitä järjestäjälle yleensä tulee mieleenkään. Ratayhtiöillä on pääsääntöisesti vastuuvakuutukset ja ratasäännöissä vastuuvapauslausekkeet. Mutta nämä eivät aina välttämättä auta. Olen joutunut työni ja opiskelujeni takia joskus istumaan oikeudenkäynneissä ja pari tapausta on jäänyt elävästi mieleen. Toinen oli tämä ns. Katriinantien tapaus, jossa vankeustuomiot tulivat yllätyksenä motoristeille. Toinen joka tätä aihetta enemmän sivuaa oli eräs työturvallisuus-case. Siinä ihmiset, jotka eivät edes tajunneet syyllistyneensä mihinkään saivat vankeustuomiot työturvallisuusrikoksista (kuolemantuottamus). Myös nykyinen oikeuskäytäntömme alkaa lähestyä uhkaavasti yhdysvaltain vastaavaa (ks. eilisessä Helsingin Sanomissa ollut vesiskootteritapaus). Eli pahimmassa mahdollisessa skenaariossa tapahtumanjärjestäjä, vastoin sääntöjä ajanut motoristi tai toimintansa laiminlyönyt lippumies saattaa joutua osalliseksi miljoonakorvauksiin. Tämä toki epätodennäköistä lyhyessä tarkastelussa, mutta pitkässä juoksussa on erittäin todennäköistä että joku vammautuu tai kuolee ajoharjoittelussa ja jos homma on hoidettu "vasemmalla kädellä", niin jahti alkaa ja syyllisiksi todetuilla ei tule olemaan mukavaa. Maalaan mieluummin piruja seinälle kuin jälkiviisaana kirjoitan mitäs mä sanoin.

    Näillä näkymin "teiltä" on tulossa "meidän" tapahtumaan viikonloppuna henkilö(itä) tutustumaan järjestelyihin ja vaihtamaan mielipiteitä. Heittomerkit siksi, että en itse ainakaan pidä mistään nurkkakuntaisuudesta, vaan olemme kuitenkin samassa veneessä.

    Pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa. Pääsääntöisesti kirjoittelen pilke silmäkulmassa, mutta myönnän muutaman viestin menneen ns. yli omankin käyttäytymiskoodiston.
    Jatkossa siis asiallisimmissa yhteyksissä.

    Sen verran haluan tähdentää kuitenkin, että nämä ovat vain ja ainoastaan kaikessa kriittisyydessään omia mielipiteitäni. Ei minkään yrityksen, yhdistyksen tai muunkaan organisaation. Tästä syystä kirjoitan nimimerkin suojista, vähän kuin eräs Pekka Peitsi aikoinaan, jotta ei sotkettaisi vääriin instituutioihin. Tiedän että joskus tätä ei kaikki tiedosta. Mieluiten keskustelen asioista f2f, jos jotain kommentoitavaa on. Yhteystiedot taatusti kaikkien saatavilla.

    P.S. Radalla hymyä ei paljoa naamasta irtoa, mutta jos ilman pahoja mällejä päivästä selvitty ja ruumiita ei ole tullut, niin hymy tai hymyn tapainen voi irrota olusen ääressä, kuten R-kioskin ohjesäännössä joskus aikoinaan myyjältä edellytettiin.
    Nämä ovat vain omia, henkilökohtaisia mielipiteitäni. Ei minkään muun tahon.
  2.  
  3. #2
    Rata-ajoista on varmasti meidän .ORG! - järjestäjillä ainakin vielä paljon opittavaa. Itse ainakin olen täysin noviisi ja onneksi vielä itse olen saanut päättää rata-ajopäivät hymyissä suin yhtä tapausta lukuunottamatta (mutta onneksi silloin oli rata tyhjä ja kisakuskin piti näyttää mallia... toivottavasti kukaan ei sitten ottanut )

    Yritetään päästä tuonne Ahvenistolle MP Tuki Ryn järjestämään tapahtumaan oppimaan näitä järjestäjän velvollisuuksia. Jokainenhan meistä joskus on noviisi näissä hommissa ollut ja jostainhan se on lähdettävä.

    Ja huumorinpilke silmäkulmassa kun kirjoittelee niin pysyy ketjut huomattavasti mukavimpana
    "Auta minua olemaan varovainen toisten varpaille astumisen suhteen, koska voi olla, että ne varpaat ovat yhteydessä perseeseen, jota voin joutua huomenna nuolemaan."