Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 62:sta
  1. #1
    Vaimo tässä eilen kertoi varaavansa matkan Romaniaan Mustameren rannalle. Ajattelin itse lähteä mopotilla perässä. Onko kenelläkään kokemusta Karpaattien ja Transsilvanian Alppien ylityksistä tai liikennekultturista ylipäätään.

    Olen kerran käynyt Hungaroringillä, jonne mentiin Rostockin kautta ja takas Puolan läpi Via Balticaa. Joten Puolan liikennekultturista on sen verran tietoa, että tarkkana pitää olla. Voiko liikenne olla vielä kaootisempaa Romaniassa?

    Sitten on vielä epäselvää miten vakuutukset on Romaniassa voimassa.
    "The world is full of Kings and Queens. Who blind your eyes, then steel your dreams. It´s Heaven and Hell!"
  2. #2
    Ei siellä mitenkään kaoottiselta vaikuttanut. Vähän kyllä pelotti paikallisten puolesta kun mutkaisella vuoristotiellä menivät hevoskäryillä. Kuski nukkui kuorman päällä ja hevonen meni autocruisella. Rekat ohittelivat sitten kärryjä melkoisella nopeudella.
  3. #3
    juuu.. itekin olisin vähän kiinnostunut sinnepäin matkailusta.eipä paljon ent.itä-euroopan maiden infoo ole löytynny näistä foorumeista..?? mistäköhän johtuu? ne mitä oon muualta netistä löytännyt on ollu ihan positiivista. * tänne vaan stooreja romanian kävijöiltä!



  4. #4
    Tossa on aluksi tekstia, joku kyseli reittia viime kesana. Koitan jonnain paivan kirjotella lisaa. Nyt kun lumi tuli tanne Bucharestiin ni ei oo paassy ajaankaan. Menee varmaan muutama viikko viela odotellessa. Voip olla etta ens kesakin taalla menee, joten jos joku liikkuu niin viestia vain. Taalla ei nimittain hirveesti Suomalaisia ole, kalj.. tai kahaville joudan hyvinkin.


    Lähetti: Heinä. 20 2004,10:07 *

    --------------------------------------------------------------------------------
    Hei

    Tosta Romanian ylapuolisesta osasta en osaa sanoa muuta kuin etta itse hetken harkitsin ajaa sita pitkin tanne Bukarestiin mutta paadyin Puolan ja Slovakian puolelle kun EU on helpompaa. Kun ei oo hirmusesti pitkanmatkan ajokokemusta, meni nelja paivaa Hki-Bukarest patkaan. Vakuutuksista se etta GreenCard on pakollinen ja Kaskossa korotetut omavastuut koko reitin ajan. Maisemien kannalta voisit Romaniassa harkita Transsylvaniaa, nyt reittisi menee vuoriston itapuolelta ohi. Olen kaynyt Brailassa eika Bukarest-Braila vali mitenkaan ihmeellinen ole. Suosittelisin Romanian lapi esim Oredea-Deva-Sibiu-Rumicu Valcea - Bukarest ja sitten jo Bulgariaan tai Constansaan ja sielta Bulgariaan. Olen ajanut tuon reitin autolla ja pyoralla, on hienoo maisemaa. Tiet tuolla osuudella on suht hyvat, joskin paikallinen tapa korjata tieta on kaivaa 5-10cm uria ja tayttaa ne sitten myohemmin, kaivonkansia etc kannattaa myos tarkkailla, kuin myos vuoripatkilla rekkojen kuumaan asfaltiin painamia uria. Liikenne onkin toinen asia. Taalla ei kunnioiteta mitaan saantoa eika pyoria tai autoja. Varaudu jarjettomiin ohituksiin seka perassa roikkujiin. Vastaantulevat eivat piittaa pyorasta kun lahtevat ohittamaan, "kylla pyora vaistaa". Tiella liikkuu hevosia, lehmia etc ja rekkaliikenne on kovaa, voipa mustalaiskaravaanikin olla siella. Naihin tottuu , mutta on valiin raskasta kun koko ajan joutuu skarppaamaan. En oo Varnassa kaynyt ja voisin kokeilla sita, riippuu vahan tyokiireista. Mulla on luukku taalla joten Bukarestissa on tarjolla ilmainen majoitus - ihan vain tiedoksi muillekin jotka taallapain motoilee.
    TaTe
  5. #5
    Lainaa (Hanga @ Helmi. 03 2005,19:32) kirjoitti
    Vaimo tässä eilen kertoi varaavansa matkan Romaniaan Mustameren rannalle. Ajattelin itse lähteä mopotilla perässä. Onko kenelläkään kokemusta Karpaattien ja Transsilvanian Alppien ylityksistä tai liikennekultturista ylipäätään.

    Olen kerran käynyt Hungaroringillä, jonne mentiin Rostockin kautta ja takas Puolan läpi Via Balticaa. Joten Puolan liikennekultturista on sen verran tietoa, että tarkkana pitää olla. Voiko liikenne olla vielä kaootisempaa Romaniassa?

    Sitten on vielä epäselvää miten vakuutukset on Romaniassa voimassa.
    Ensi toukokuussa noin puolivälin jälkeen tarkoitus lähteä vajaan kahden kuukauden reissuun. Via Balticaa Puolan, Slovakian ja Unkarin kautta Romaniaan. Puolassa ja Unkarissa hieman pidemmän aikaa. Romaniasta n. keskeltä (Branin kohdalta, lähellä Sibiuta) maata suoraan alaspäin ja Bulgarian kautta Kreikkaan (Thessalonikiin), jossa n. viikko-pari (ajelua ympäriinsä). Albanian läpi Kroattiaan, jossa taas hengähdystaukoa n. viikko. Siitä sitten Sloveniaan, Italiaan, Itävaltaan, Tsekkeihin, Puolaan ja Via Baltican kautta koto-Suomeen. Suunnitelmat ovat tässä vaiheessa alustavia ja voivat muuttua riippuen siitä tuleeko mukaan ajoseuraa vai lähdenkö yksin. Matkaenskalla (Kotarissa taitaa olla vaan enemmän tuota enskaa) reissatessa mennään periaatteella mitä huonompi tie sen parempi. Huonoimman tien varrestahan ne parhaat näkymät löytyvät ja "koskematon luonto". Hienoa olisi saada ajoseuraa osaksi matkaa, mutta osa matkasta pitää kuitenkin reissata yksin. Absolutely...

    Mutta Romaniasta ja nytten tulee sitten osittain kirjatietoa: Tarvitset vihreän kortin. Itselläni on vakuutus Veritaksessa ja Iso-kasko toimii normaalisti eikä ole mitään omavastuun korotuksia. Matkavakuutuksilla/kotivakuutuksilla saat sitten turvattua matkatavarat ym. lisäturvat. Muista myös henkivakuutus. Soita ehdottomasti vakuutusyhtiöön ja selvittele vakuutuksiesi kattavuutta (esim. pyörän hinaus, sen toimivuus yhteystietoineen ja sairaalaan kuljetukset onnettomuustapauksessa ml myös ilmakuljetukset vrt Medi-Heli). Liikennevakuutuksen kanssa sinänsä ei ole ongelmia, mutta kasko on ulkomailla mielestäni ehdottoman tärkeä! Tietyissä matkavakuutuksissa on riskiluokituksia ja ne vaikutuksineen kannattaa selvittää.

    Muuta huomioitavaa Romaniasta: AL:n mukaan kansainvälistä ajokorttia suositellaan (ei siis pakollinen, KV-ajokortti on pakollinen esim. Albaniassa). Raja-asemat ovat auki 24 h/vrk. Passin on oltava voimassa 6 kk maahan saapumisesta. Viisumia et tarvitse, jos oleskelet siellä alle 30 vrk. Luottokortit eivät kelpaa huoltoasemilla. Moottoripyörällä on erilaiset rajoitukset kuin autolla; Taajama 50, maantie 80, moottoritie 100. Promilleraja 0. Silta ja tiemaksuja on joissain paikoissa ainakin autoilta, esim Danuben ylityssilta. Juu, ja poliisilla on oikeus periä sakot tienpäällä. Ensiapulaukku on pakollinen autossa, pakollisuudesta prätkässä en tiedä. Tottakai Sinulla on kuitenkin se kaikesta huolimatta mukana.

    Toivotan hyvää reissua. Kysy ihmeessä lisää kaikilta, jos jää joku mieltä vaivaamaan. Kaikki kysymykset kiinnostavat minuakin!
  6. #6
    Lainaa (SpeedyG @ Helmi. 04 2005,18:41) kirjoitti
    (...) Matkavakuutuksilla/kotivakuutuksilla saat sitten turvattua matkatavarat ym. lisäturvat. Muista myös henkivakuutus. Soita ehdottomasti vakuutusyhtiöön ja selvittele vakuutuksiesi kattavuutta (esim. pyörän hinaus, sen toimivuus yhteystietoineen ja sairaalaan kuljetukset onnettomuustapauksessa ml myös ilmakuljetukset vrt Medi-Heli). (...)
    Huomaa myös, että jotkut matkavakuutukset eivät korvaa esim. moottoripyöräilyä (!), vuoristokiipeilyä tai sukellusta harrastettaessa sattuneita vahinkoja!
    AndersReisen
    Reissuverkko

    "Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
    - Leif Segerstam, kapellimestari
  7. #7
    Green Card tarvitaan Romaniassa, mutta kansainvalinen ajokortti ei ole pakollinen. Olen selvinnyt Suomalaisella. Mun vakuutukset oli Pohjantahdessa ja sielta annettiin selkeet taulukot maista joissa omavastuu on huomattavasti suurempi kuin Suomessa. Ero on iso joten kannattaa selvitella omasta yhtiosta. Nyt on paikalliset vakuutukset -Kasko 300eur/vuosi ja liikennevakuutus niin pieni etten edes muista summaa. Romaniassa saa oleskella 90pv kuuden kuukauden aikana ilman viisumia. Riittaa varmasti lapi ajoon.

    Liikenne on mita on, mutta poliisien kanssa on ollut hyva tuuri mopolla ajaessa. Kahdesti on pysaytetty ylinopeudesta ja molemmilla kerroilla selvisin sakoitta. Pitivat korttia hallussaan 10min mutta kun en kaivanut rahaa taskusta vaan olin kuin en olisi ymmartanyt mitaan * niin antoivat kortin ja nostivat katta. Toisessa tapauksessa oli 50 rajoituksella 86 kun just tulin pienesta liittymasta paatielle. Tutkia on siella taalla, harvemmin tuolla ihan maaseudulla. Ovat just ennen ja jalkeen kaupungin. En ole edes tiennyt etta taalla on jotain eri nopeusrajoituksia mopoille, lujaa taalla vaan ajetaan.

    Siltamaksuista Tonavan ylityksessa ja muista silla rajalla maksettavista haittaveroista jne selvisin maksutta. Tiedan etta autot maksaa, mutta missaan ei sanottu etta mopon pitaa maksaa eika kukaan halunnut rahaa ( en kylla tarjonnutkaan ). Toisessa kohtaa ylitin saman joen lautalla eika siellakaan kukaan moposta rahaa pyytanyt. Rannikolle mennessa on maksullinen moottoritien patka ja sen joudun maksaan. Tie on betonista ja tarisee niin perk... Ei paljoo ajassa meneta vaikka menisi E60'ta pitkin.

    Speedy G: Meinaat ajaa Sibiusta Bran'iin - Draculan linnaan, eli Brasovin lahelle? Jos ajat E68'a Sibiusta niin vahan Avrig'n jalkeen kaantyy tie oikealle joka menee Romanian korkeimman huipun vieresta ja todella hieno patka. Se vain on viela toukokuussa lumen tukkima, mutta kesakuussa pasee jo lapi. Tie menee Curta de Arges'iin josta ei ole pitkasti Bran'iin.

    Unkarista Romaniaan pasee monesta kohtaa, Aradean kautta on suht tylsa reitti. Viimeksi tulin Unkarin Debrece'sta Romaniaan pienen raja-aseman Valea lui Mihal kohdalla. Sielta Oradeaan ja E79 Devaan. Tama oli todella hieno patka. Kaikki nuo tiet on paallystettyja ja ihan hyvassa kunnossa, ehka just rajan jalkeen jonkin matkaa reikainen. Enska reittejakin on, mina vain olen mennyt pelloille hevosuria pitkin. Ens kesaksi pitais kokeilla joitain www.enduromania.net jarjestamaa ajoa.
    TaTe
  8. #8
    Moi,

    Muuten ei oikeastaan mitään asiaan lisättävää, mutta jos on kiinnostunut saamaan reissuun mukaan enduro henkistä porukkaa, kannattaa ehkä vierailla ja kertoa reissu aikeistaan myöskin Pohjolan Kurapyöräilijät sivuilla.

    Terveisin
    Mika, TA91
  9. #9
    "kurapyörä" siellä onkin parempi vaihtoehto, kun sportti... Etenkin, jos aikoo ylittää Transsylvanian alpit "Trans Fagaras Highwaytä" pitkin. Melkein kilometrin tunneli ilman mitään valaistusta ja muutaman sentin sementtivelli tunnelin pohjalla.... Kokemuksesta tiedän, et se on sika vaikeeta saada irti syyläristä ja moottorista. Kaikesta em. huolimatta sellanen reitti ja maisemat, mitä ei voi löytää mistään muualta. Juhannuksen maissa tiet lumessa siellä ylhäällä, mutta kannattaa kerran elämässä ilman muuta. Oon ollu Romaniassa Ducatillani kolmena viimesenä kesänä ja pakko myöntää, et sieltä, jos mistä, löytää sellasia elämyksiä, joita ei muualta Euroopasta löydä. Villiä menoa kaikin puolin, mutta kannattaa ehdottomasti pitää digikamera "laukaisuvalmiina" koko ajan.... Itelläni on sieltä otettuja kuvia aika paljon. EHDOTTOMASTI tutustumisen arvoinen maa... ja halpa!!!! Maalaisjärkeä mukaan ja hyvin menee;-))) Toivottavasti !!!
  10. #10
    Laita Finnpaso niitä kuvia näytille.
  11. #11
    Jurva: Olenkin rekisteröitynyt tuonne www.matkaendurot.net sivuille ja sinne yritän laittaa meiliä vielä tämän kuun aikana. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni on saanut netistä reissuseuraa. HeikkiL:llä, joka kyselee prätkäilyseuraa Tunisiaan, *on varmasti mielenkiintoinen reissu ja olis tosi hieno käydä kattomassa Tunisiaa tarkemmin, muutenkin kuin pelkästään rantalomalla.

    Tate: Juu, tosiaankin tarkoitus on käydä tuolla Draculan linnassa, joten arvasit oikein. Tuota ehdottamaasi reittiä yritän ajaa läpi. Olen siellä päin ihan toukokuun loppupuolilla/kesäkuun alussa. Kiitos vinkistä! Piti vielä tänään tarkastaa Veritaksesta tuo omavastuun mahdollinen korotus. Niitä ei ole. Kaskoon on tulossa 1.4. muutoksia, jotka pitää selvittää. Alustavien tietojen mukaan ulkomaan matkailun osalta ei tule heikentäviä muutoksia. Muutos tulee esim. siihen, että loukkaantumistilanteessa pyörä kuljetetaan vakuutuksen piikkiin koto-Suomeen. (kop-kop koputtaa puuta)

    Finnpaso: Anna vinkkejä missä kannattaa käydä. Kuten kerroin suunnitelmani ovat vielä alustavia. Älä pihtaa tietoa ;), kuviakin olisi (edelleenkin) hieno saada. Tietoa myös lisää sulta Tate, please?

    AndersReisen: Olet oikeassa, että eroja on matkavakuutuksissa. Kaikissa vakuutuksissa, joita olen vertaillut, on rajoitukset vuorikiipeilyn, sukelluksen ja omatoimisen vaelluksen osalta (lisäksi myös muita rajoituksia). Kroatiassa on pakko kuitenkin sukeltaa korvaa sitten vakuutus tai ei. Osassa kuten esim. Nordean kautta otettavassa liitto-masterissa on rajoitettu tuo moottoripyöräily. Yli 125 cc pyörillä tapahtuneita onnettomuuksia ei korvata. MC-Goldissa samaa rajoitusta ei ole. Samoin liitto-masterissa on rajoitettu tuo sairaalaan kuljetuksen enimmäismäärä, Goldissa ei. En ole havainnut mitään erityisiä eroja Master-Goldin ja normaalin matkavakuutuksen välillä.

    Kävin matkailumessuilla tuossa joku viikko sitten, mutta ei sieltä oikeastaan tuota reissua varten löytynyt oikein hirmuisesti tietoa. Pitää ottaa yhteyttä pikemmiten maiden matkailutoimistoihin, sieltä luulisi ainakin löytyvän. Prätkäilyreiteistä ei ehkä kuitenkaan kannata odottaa mitään maata mullistavaa? Ja sitä toivotaan tietoa tietenkin toivotaan myös täältä orgin lukijoilta.

    terv. Heikki
  12. #12
    Tere SpeedyG !

    Niitä kuvia on niin perkuleesti, että pitäis katella vähän tarkemmin....

    Laita mulle oma mailiosoitteesi, ni yritän lähetellä niitä sulle ja vinkkejäkin saisit, kun vaan kerkiäis jossakin vaiheessa......Ei meinaa keritä katteleen näitä ORG:in kaa sivuja ;-((

    Ps, onko sun mailboxissa tilaa kuville, ettei se mee tukkeeseen???



    Finnpaso



  13. #13
    Tulikos kellekään uusia kokemuksia Romaniasta viime kesältä ?
    Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
  14. #14
    Itse kävin siellä noin kuukausi sitten ekaa kertaa....

    Tiet oli yllättävän hyviä, kunnes muuttui yllättäen ja reikiä jne... Mutta yleisesti oli aika kiva ajella siellä. Transilvania on upea, ei voi muuta sanoa. Bucharestin voi nähdä allepäivässä, siihen ei kannata laittaa aikaa... (siis kotilolla ajelin 5 päivää siellä)
    <br />
  15. #15
    Transsylvanian alue hyvä, Oradea-Deva väli todella syvältä perseestä! Tie TÄYNNÄ kämmenen kokoisia paikkoja ja täristää niin perkeleesti, et sadan kilsan jälkeen kädet ihan poikki. Muuten kaiken kaikkiaan upea Mp maa sellaselle, joka haluaa nähdä villiä elämää, jota ei enää lännestä löydä. Sinnepäin meinasin taaskin viikko juhannuksen jäkeen lähteä..
  16. #16
    Itse lähdössä 20.6 sinne. Mites kartat, oletteko käyttäneet huoltoasemilta hankittuja karttoja vai ostaneet täältä suomesta jonkin kustantajan painamia karttoja Itä-Euroopasta?

    GPS:ään näköjään saa route 66:lta tuon baltia-puola-slovakia-unkari-romania kartaston n. 150 eurolla. Kenelläkään kokemuksia siitä? Onko muita GPS:ään meneviä kartastoja tuolta alueelta?
    Vähän vääntynyt 04 V-Strom 650 Silver 2004-2007(RIP @55k)
    Melko suora 2005 V-Strom 1000 Bläk 70k and going on!
  17. #17
    Miekin olen lähdössä sinnepäin taas tänä kesänä, elikkä Pohjois-Romaniaan/Transsylvaniaan viikko juhannuksen jälkeen sunnuntaina vähän yli kolmen viikon turneelle.... Ite olen katellut TomTomin Rideriä itelleni, muttei siihen taida vieläkään saada "itä-Euroopan" karttapohjia, et pitänee tulla vielä tämä kesä toimeen vanhoilla kartoilla. Ite olen käyttäny punakantisia EURO MAPin (GeoCenter) karttoja ja niillä olen tullut toimeen ihan hyvin toistaiseksi. Ovatten lupailleet niitä Tomtomilta jo jonkin aikaa, muttei ole tietääkseni vielä tullut... Jos löytyy, ni hihkaskaa pikaisesti, että kerkiän hommaa hilppeet... *Ja Romaniassa on sitä hyvää Silvan tummaa olutta sikahalvalla! *
  18. #18
    Jeps, itse hankin tämmöisen pda:n (GPS+WLAN+Bluetooth) - Asus A636.



    En tiedä onko kenelläkään käyttökokemuksia laitteesta mutta speksit ovat näihin stand-alone GPS laitteisiin nähden ylivoimaiset. Akunkesto yli puolet kauemmin kuin TomTom:ssa/Garminissa/Magellanissa, hintaa ~200e vähemmän. Tietty se karttaohjelmisto puuttuu ja siitä tulee se 100-200e lisää. Saa sentään itse valkata sen. Valitsin Route66:n koska se tarjoaa n. 25-50% peitolla itäeuroopan kartan juuri siltä alueelta minne menen, suurimmat kaupungit 100% eli kohteitakin pitäisi löytyä tiekarttojen lisäksi.




    Ainoa miinus on ettei laite ole vedenpitävä, mutta TomTom Rideristäkin sanottiin ettei laitetta käytännössä voi käyttää hanskat kädessä. Eli turhaan maksaisin vedenpitävyydestä kun joutuu kuitenkin pysähtymään ja ottamaan hanskat pois että pääsee käyttämään laitetta. Koska tuossa Asuksen PDA:ssa on blutuutti niin saa itse valkata sopivimman luurin jos sellaisen haluaa. Wlanilla pääsee ilmaisista/maksullisista hotspoteista nettiin. Eli kätevä peli, todella mukava kun laitteessa on lähes kaikki mitä tarvitsee ja SIRF3 GPS piiri, uusi ja hyvä.

    Katsotaan nyt sitten seuraavien viikkojen aikana miten ylläolevat lupaukset pitävät paikkansa mutta laite on saanut ylistystä juuri tuon akkunsa ansiosta.

    Ps. Huomaa että laite maksaa yli 500e suomessa ja karttaohjelmisto 400e, ei siis kannata ostaa suomesta. EU:ssa halvimmillaan A636 oli 347 euroa ja tuo kartta 199e.
    Vähän vääntynyt 04 V-Strom 650 Silver 2004-2007(RIP @55k)
    Melko suora 2005 V-Strom 1000 Bläk 70k and going on!
  19. #19
    No niin, laittakaahan uusia kokemuksia Romaniasta tänne !
    Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
  20. #20
    No ?

    Lähtö lähenee, 8.9 mennään....
    Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
  21. #21
    Sori, unohdin laittaa tänne kommentit että helkkarin hienoa oli, tuosta GPS:stä ei ollut apua, kattavuus oli luokkaa päätiet, mitään kohteita löytynyt. Eli kartat kannattaa ostaa etukäteen suomesta. Siten teinkin itse. No - GPS silti toimi hienosti koko ajan joten pystyin tekemään POI (Point of Interest ) merkkejä jännistä mestoista mitä ei ollut merkitty edes karttoihin. Hyvänä esimerkkinä esim. Baile Herculanen _ilmainen_ kuumalähde jossa voi käydä kylpeässä. Ai että oli hienoa. Oli satanut puolitoista vuorokautta putkeen ja joki tulvi, siis !!! että oli uskomaton fiilinki, aivan epätodellista. Muutenkin Romaniassa ja itäeuroopassa maisemat olivat hienoja, tiet hyviä/kohtalaisia ja ennenkaikkea ihmiset olivat uskomattoman ystävällisiä. Ei mitään hemmoteltuja keskieurooppalaisia nirppanokkia jotka fobioissaan eivät uskalla edes tulla juttelemaan.

    Kuvat on netissä mutta en ole vielä laittanut niihin kuvauksia, tässä pari esimerkkiä.

    Allekirjoittanut itse, maanvyörymä vienyt tien ja kaiteen, 150m pudotusta seläntakana. Ei ollut ainoa mesta jossa edelliskesän tulvat olivat tehneet isoja tuhoja.



    Mario ja Suzanne fotoilemassa.


    Top Siikret kylpylämesta Baile Herculaneumissa.
    Vähän vääntynyt 04 V-Strom 650 Silver 2004-2007(RIP @55k)
    Melko suora 2005 V-Strom 1000 Bläk 70k and going on!
  22. #22
    No hyvä, ettei kaikki tiet ollut sateen mukana menneet.

    Aika maisemakuvia....Missäpäin kaikkialla kurvailit ?
    Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
  23. #23
    Reitti oli Baltia-Puola(masuria)-Slovakia-Unkari-Romania ja menomatkalla poikkesin vain tuolla Masurian järvialueella, sitten suorinta reittiä Romaniaan. Romaniassa Sigisoaran kautta Brasoviin/Braniin, siellä ajoin tuon saksalaispariskunnan kanssa Transfagars Highway lenkin, uskomaton ajokokemus, perse ja polvet muistivat sen vielä viikon päästä. Sitten ajoin Constantaan Mustan meren rannalle Neptuniin, löhöilin siellä muutaman päivän. Sen jälkeen paluumatkalle Bukarestin kiertäen kohti Porte del Fieriä (Iron gate, tonavan rautaportti), sieltä Baile Herculaneum, sitten Timisoara ja taas takaisin Unkariin. Unkarissa Eger (hieno!), sitten Slovakiaan ja eikun lisää vuoristoja, alemmat ja ylemmät Tatravuoret tuli nuohottua, hiton hienoja paikkoja kummatkin. Slovakiasta Puolaan Zakopaneen, en tykännyt. Puolassa 60+ miljoonaa asukasta ja Zakopanessa aivan megaryysis eikä mitään maisemia vs. Slovakia. Ajelin sieltä Zakopanesta Krakovaan ja olin yön siellä, Wovel Hill ja Kasimierz helkkarin hienoja, Krakova kaupunkilomakohteena varmasti tulevaisuudessa, niin paljon nähtävää siellä. Pyörällä hikinen paikka. Sitten taas kohti Masuriaa ja siellä hyytäviä seikkailuja lentohiekkateillä joissa pyörä souti akseleita myöten sannassa. Masuriasta Latviaan, siellä itämeren rivieralla yö ja takas suomeen. 17 päivää, rahaa meni reilu tonni sis. majoitukset pääasiassa camping, safkat ja bensat. Hyvin edullista reissata tuolla itäeuroopassa.
    Vähän vääntynyt 04 V-Strom 650 Silver 2004-2007(RIP @55k)
    Melko suora 2005 V-Strom 1000 Bläk 70k and going on!
  24. #24
    Juu. Oon nyt menossa neljättä kertaa tuonne suuntaan, Romania on ollut "liian kaukana" tähän asti.

    Slovakia on tosissaan hieno paikka, Banska Bystrica, ym Tatrat on kuin tehtyjä mopoiluun.

    Ja ne maisemat...aaarrrgghh.

    Reitti sikäli samaa, Brasov / Brani ja siitä kohti suistoaluetta, josta alas, aina Bulgariaan asti.

    Onko jotain erityistä, jota ei muissa maissa tarvitse ottaa huomioon ? Katujen kunto tai kulkukoirat tms ?
    Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
  25. #25
    Lainaa (toumash @ Elo. 23 2006,14:32) kirjoitti
    Allekirjoittanut itse, maanvyörymä vienyt tien ja kaiteen, 150m pudotusta seläntakana. Ei ollut ainoa mesta jossa edelliskesän tulvat olivat tehneet isoja tuhoja.
    Aika korkeat tulvat, jos nyt oli kuivana 150 metriä pystysuuntaan
  26. #26
    Lainaa (mpuputti @ Elo. 23 2006,22:41) kirjoitti
    Lainaa (toumash @ Elo. 23 2006,14:32) kirjoitti
    Allekirjoittanut itse, maanvyörymä vienyt tien ja kaiteen, 150m pudotusta seläntakana. Ei ollut ainoa mesta jossa edelliskesän tulvat olivat tehneet isoja tuhoja.
    Aika korkeat tulvat, jos nyt oli kuivana 150 metriä pystysuuntaan
    Heh, jooh, tässä näkyy hyvin että kun suomalainen kuulee sanan tulva niin mieleen tulee joku pohjanmaan tulva missä tasangolla oleva joki tulvii yli äyräiden. Tuolla vuoristoissa se tulva ei ole ihan sama asia koska pudotusta on samassa niin vesi ei mene kovin usein yli äyräiden. Vesi ottaa kyllä korkojen kanssa kaiken irto-aineksen mukaan mitä irtoaa. Lopputulokset tuommoisia, vesi+kiviaines tekee selvää jälkeä.

    Monessa paikassa myös tie oli vain mennyt metrin-pari alaspain, koko rinne oli lähtenyt liikkeelle, näytti jännältä ja oli välillä haastavaa ajella läpi. Asfaltissa oli monesti terävä katkoskohta ja sen jälkeen puolen metrin pudotus huuhtoutuneelle savelle tai soralle. Semmoinen oltiin korjattu laittamalla kuormallinen soraa ja vähän lapiolla levitelty sitä että pääsee autolla yli. Romania taitaa odotella EU-jäsenyyttä ainakin tienpidon suhteen. Kulkukoiria on aika hiton paljon tuolla. Eivät aiheuta isommin haittaa, mitä nyt huoltsikoilla haukkuvat kovasti kaikkia kulkijoita.
    Vähän vääntynyt 04 V-Strom 650 Silver 2004-2007(RIP @55k)
    Melko suora 2005 V-Strom 1000 Bläk 70k and going on!
  27. #27
    Toumash: eikö ollutkin hieno maa! mä kävin ennen juhannusta myös Romaniassa ja ajoin melkein saman reitin paitsi en käynyt Constantassa. millainen kaupunki se oli? jospa ens kerralla...mitä pidit rautaportilta Timisioraan tie...aika kuoppaista oli mutta kun ei kiirettä niin mikäs siinä. en suosittele herkkähipiäisille
    muuten samoin mitä joku tuolla edellä jo totesi, tuo ystävällisyys sai minutkin hämmästymään ja että se maa ei ole vielä pilaantunut kapitalismin tuomasta ylimielisyydestä. sinne siis vielä kun ehtii! kohta nekin juoksee kohti Amerikkaa.. mustalaiskaravaanit kivasti värittää maisemaa ,mutta niistä ei haittaa.palvelut pelaa hienosti, visa electronilla voi maksaa joka paikassa, kaikkea löytyy, bensikset auki läpi vuorokauden y.m.s mopo kandee huoltaa hyvin ennen matkaa,koska mp-liikkeitä saati korjaamoja todella harvassa.
  28. #28
    Lainaa (-O- @ Elo. 23 2006,21:12) kirjoitti
    Reitti sikäli samaa, Brasov / Brani ja siitä kohti suistoaluetta, josta alas, aina Bulgariaan asti.

    Onko jotain erityistä, jota ei muissa maissa tarvitse ottaa huomioon ? Katujen kunto tai kulkukoirat tms ?
    Bulgariassa riittää aina haastajia liikenteessä, eli älä provosoidu ja lukitse pyörä huolella. Jos kaipaat vinkkejä, minne siellä kannattaa mennä, niin täältä pesee.
  29. #29
    Joo, vinkit Bulgariastakin tervetulleita !

    Pari pelikaania olis tarkoitus nähdä. Siitä alas Turkin suuntaan-->Kreikkaan -->Italiaan paatilla.
    Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
  30.  
  31. #30
    Lainaa (-O- @ Elo. 25 2006,10:24) kirjoitti
    Joo, vinkit Bulgariastakin tervetulleita !
    Jos Romaniasta tulet, niin rajan yli pääsee mm. Calafat - Vidin (lautta), Bukarest - Russe (silta), Calarasi - Silistra (lautta) ja rannikolla Mangalia - Durangulak. Rajalla tarjoavat tiemaksuvingenttiä, jonka voi ostaa määräaikaiseksi, ilman sitä ajo käy kärähdettäessä kalliiksi. Jos et ole rekisteriin merkitty omistaja/haltija, täytyy olla jonkinlainen valtakirja käyttää k.o. ajoneuvoa.
    Tutustumiskohteita on etenkin historiasta kiinnostuneelle ämpäritolkulla, rannikolla mm. KALIAKRA ja NESSEBAR.
    Suomalaisethan olivat innolla mukana Bulgarian VAPAUTUKSESSA, siitä muistoja tarjoavat mm. PLEVEN ja SHIPKA.
    Vuoristoseudut ovat todella kauniita ja eräs tutustumisen arvoinen paikka on RILA ympäristöineen. Jos mineraalivesissä lutraus kiinnostaa, niin HISSAR on siihen hyvä paikka.
    Luontoa ihmetteleville sitä riittää ja pintaliitäjille löytyy sitten tietysti näitä lomahelvettejä vaikka lampaat söisi, VARNA on kuuluisa yöelämästään, OBZORissa on joka heinäkuu isot, kansainväliset motokokkareet (jonne ajattelin ensi vuonna yrittää) jne.
    Hyvä sivu etsiä lisää etenkin motoristin silmin on TÄSSÄ ja meikältäkin voi kysellä.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen