Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    Onko kukaan maalannu pyöränvanteita? Informaatiota kaipailisin. Kestääkö maalipinta ja minkälaista maalia kannattaa käyttää. Paljonko lysti maksanut ja jne.. Jos on hyväksi havaittuja maalaamoita otan mielelläni yhteistietoja vastaan..
    Kiitos!
  2. #2
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Justiin vähän aikaa sitten laitoin juttua:

    http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=19673
    1000
  3. #3
    Myös Tuolla juttua.
    *Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa*
    *Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni*
  4. #4
    Kyllä minä vedin ihan sumupullosta kiiltävän mustan vanteelle, monta kerrosta ja sitten huolella kuivumaan ennen kovempikouraista käpistelyä.

    Hyvin on pysynyt jo kaksi kesää vaikka olen liuottimienkin kanssa vanteita putsaillut.
    Se on selvähenkinen, joka sanoo seitsemän kertaa sianlihaa ja lämmintä leipää.
  5. #5
    Ihan tavallisilla automaaleilla onnistuu ilman mitään kikkailuja. Siinä se on maalammista kuin mikä muukin. Lakka päälle ja kestää jopa liuottimia ja hankausta.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  6. #6
    Itselläkin toi paukku pullolla vanteiden maalaus. Onko jotain tiettyä kilikalia mikä parhaiten pysyisi?
  7. #7
    hiekkapuhallus ja pulverimaali ainakin kestää oisko joku muutaman satasen juttu hinnaltaan
    zzr1400
  8. #8
    Nostetaanpa aihetta. Löytyykö suosituksia firmoista, joissa onnistuisi magnesiumvanteiden maalaus asiantuntevasti? Mitä nyt aihetta olen selvitellyt, niin homma poikkeaa parissa yksityiskohdassa normaalista aluvanteen maalauksesta. Ensinnäkin vanhan maalin poisto pitää tehdä hellävaraisemmin ja sitten ennen maalausta tarvitaan erityinen passivointikäsittely maalin pysymisen varmistamiseksi. Eli hakusassa olisi pulju, jossa nämä olisivat hallussa.
    Arttu
  9. #9
    Lainaa ArttuH kirjoitti Katso viesti
    Nostetaanpa aihetta. Löytyykö suosituksia firmoista, joissa onnistuisi magnesiumvanteiden maalaus asiantuntevasti? Mitä nyt aihetta olen selvitellyt, niin homma poikkeaa parissa yksityiskohdassa normaalista aluvanteen maalauksesta. Ensinnäkin vanhan maalin poisto pitää tehdä hellävaraisemmin ja sitten ennen maalausta tarvitaan erityinen passivointikäsittely maalin pysymisen varmistamiseksi. Eli hakusassa olisi pulju, jossa nämä olisivat hallussa.
    http://www.tamcorro.fi

    Kysy onnistuuko


    Ex:Yamaha MT-01, Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
  10. #10
    Lainaa tumb1 kirjoitti Katso viesti
    http://www.tamcorro.fi

    Kysy onnistuuko
    Joo, pitää kysäistä tuoltakin jos menee summassa soitteluksi. Pariin kertaan tuolla on tullutkin maalautettua tavaraa.
    Arttu
  11. #11
    Kysyisin ehkä myös vanteisiin erikoistuneesta rimfixistä. Tuolla olen auton vanteita käyttänyt ja niiden kohdalla ainakin maalailut on ollut priimaluokkaa. Uskoisin heidän osaavan myös erikoisemman pärrien vanteet. https://rimfix.fi/
    Respect is not given, it is taken!

    Suzuki GSX 1300R Hayabusa Turbo 2005
    EX. Kawasaki ZX-6R 2003
  12. #12
    Vaikealta tuntuu. Tähän mennessä soitellut kourallisen paikkoja läpi, nämä tässä mainitut mukaan lukien. Joko ei mitään hajua aiheesta tai paremmassa tapauksessa tietävät sen verran, että eivät halua tehdä. Stana, pitääköhän tässä kohta alkaa hankkimaan tarvittavat myrkyt itselle...
    Arttu
  13. #13
    Kumimaalilla, niin saa pois jos alkaa kaduttaa. En tiedä (enkä jaksa nyt penkoa), kestääkö miten mp-vanteissa. Autossa menee siellä sun täällä ihan täydestä.

    Ei palkokasveja suuttimeen, olen itsekin ajatellut maalauttaa Rocketin vanteet, kun ei noita pidä hullukaan kiiltävinä tollasenaan, eikä ne uutuuttaan kiiltäneet enää silloinkaan kun ostin laitteen.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    BMW R1200RT -05
    Yamaha DT 125 X -06
    Gilera SMT 50 -18
  14. #14
    Lainaa harald73 kirjoitti Katso viesti
    Kumimaalilla, niin saa pois jos alkaa kaduttaa. En tiedä (enkä jaksa nyt penkoa), kestääkö miten mp-vanteissa. Autossa menee siellä sun täällä ihan täydestä.
    Joo, ei herneitä, mutta ei nyt ollut sinne päinkään mitä on haussa

    Magnesiumin kanssa suurin haaste on siinä, että se hapettuu todella vauhdikkaasti alumiiniin verrattuna. Tästä sitten seuraa se, että jos pinnoitus ei ole oikein tehty, niin kun kosteus pääsee maalin läpi jostain pienimmästäkin huokosesta, niin hapettuma alkaa etenemään maalin alla ja maali kuorii irti. Nuo mulla olevat vanteet on luultavasti maalattu "normaalisti" jossain vaiheessa ja sen kyllä huomaa nyt.
    Arttu
  15. #15
    Magnesiumin maalaamisesta mitään tietämättä, miten toimisi soodapuhalluksella vanhat maalit pois ja pulverimaalaukseen?
    Kylätason kurapyöräilijä.
  16. #16
    Vanhan maalin poistoon on näkynyt suosituksena muovirakeilla tai pähkinänkuorella puhaltaminen. Soodaa neuvottiin välttämään jossain ohjeessa, mutta ilman mitään perustelua. Hiekka ja metallirakeet on liian rajuja.

    Puhalluksen jälkeen pitäisi tehdä passivointi/konversiokäsittely, jossa metallin pintaan muodostuu kemiallisesti syöpymistä estävä ja maalin tartuntaa parantava kerros. Tähän on ihan omat liemensä olemassa. Yhdessä pulverimaalausfirmassa väittivät, että pysyy hyvin ilmankin. Toisaalta taas jossain aihetta käsittelevässä ohjeessa neuvottiin välttämään tällaisia väittäviä maalareita

    Yksi vaihtoehto voisi olla, että puhalluttaa vanteet ensin jossain, hankkii itselle tarvittavat tökötit tuohon välikäsittelyyn ja kuskaa sitten jonnekin pulverimaaliin. On vaan aika revohka ja tuon aineen hankkimisessa voi olla omat ongelmansa...
    Arttu
  17. #17
    Auton todella hapettuneet talvivanteet käsittelin seuraavasti: rälläkkä ja teräsharjalaikka (ei kärsi pohjia tarkastella liian läheltä ), sinkkimaali, pohjamaali, maali, akryylilakka. Kaikki Mastonin kilikalipulloista ja yllättävän hyvin on pysynyt. Nyt kolmas tai neljäs talvi menossa.
  18. #18
    Lainaa ArttuH kirjoitti Katso viesti
    Nostetaanpa aihetta. Löytyykö suosituksia firmoista, joissa onnistuisi magnesiumvanteiden maalaus asiantuntevasti? Mitä nyt aihetta olen selvitellyt, niin homma poikkeaa parissa yksityiskohdassa normaalista aluvanteen maalauksesta. Ensinnäkin vanhan maalin poisto pitää tehdä hellävaraisemmin ja sitten ennen maalausta tarvitaan erityinen passivointikäsittely maalin pysymisen varmistamiseksi. Eli hakusassa olisi pulju, jossa nämä olisivat hallussa.
    Alumiinin ja magnesiumin maalaus ei juurikaan eroa toisistaan. Magnesium on pehmeämpää kuin alumiini siksi siihen suositellaan muovirae puhallusta.
    Puhalluskaappiin pitää vaihtaa puhallusmateriaali eikä maalaamot ota riskiä että sinne jää metallia sekaan.
    Ducati Diavel
  19. #19
    Itselläni sama projekti edessä ja tietääkseni Suomessa ei ole tahoa joka näitä tekisi ns. oikealla tavalla. Briteissä on tämä yksi, jonne porukka lähettää vanteita ympäri maailman ja sinne omatkin jossain vaiheessa lähetän.

    http://tpcs-magnesium-refurbs.co.uk/
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  20. #20
    Jep, siltähän se alkaa pahasti näyttämään, ettei täältä tekijää löydy. Mulla vaan menee suunnitelma edullisista tuuninkivanteista vähän poskelleen, jos niitä joutuu lähettelemään jonnekin sumujen saarelle maalattavaksi No, pitää jatkaa vielä tutkimista jos jotain keksisi. Onneksi noita ei ole mikään pakko saada heti kevääksi alle vaikka vähän niin olin haaveillutkin.
    Arttu
  21. #21
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Ootko kysynyt kylmäkosken jauhemaalauksesta? Tuntuu olevan harrastajaystävällinen paikka ja karmee läjä vanteita on siellä aina maalaukseen menossa kun olen poikennut. Luulis että olisivat mankkuvanteisiin siellä törmänneet.


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  22. #22
    Eipä ole tullut tuolta kysyttyä, voisihan sitä vielä varmuudeksi kokeilla. Pari muuta paljon vanteita maalaavaa firmaa tarkistin tuolla samalla logiikalla, mutta heikoin tuloksin.
    Arttu
  23. #23
    Soodapuhallus käy mangnesium vanteille. Soodan hajoamisluku on pienempi kuin muovin tai pähkinän.
    Soodalla puhallatteassa pitää huolehtia ettei soodaa jää pohja/ tartuntaprimerin alle.
    Soodapuhallus pitää tehdä kuivapuhalluksena.

    Finnairilla taitaa olla suomen ainoa muoviraepuhaltamo.

    Moottorikorjaamot on joskus käyttänyt puhalluskaapeissa pähkinää. Puhaltavat koneen osia karstasta puhtaaksi.
    Ducati Diavel
  24. #24
  25. #25
    Ilmoittele jos löydät tekijän. Mulla on yksi mankku takavanne, joka kaipaisi maalausta.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  26. #26
    Lainaa -JuhaK- kirjoitti Katso viesti
    Ilmoittele jos löydät tekijän. Mulla on yksi mankku takavanne, joka kaipaisi maalausta.
    Vanteet edelleen maalaamatta, mutta pistetään nyt vähän väliaikapäivitystä. Selvittelyjen perusteella magnesiumvanteiden maalauksessa on muutama spesiaalijuttu alumiinisiin verrattuna:
    -Vanhojen maalien puhallus pitää tehdä hellävaraisesti ja materiaalilla, jossa ei ole mitään magnesiumin syöpymistä edistävää. Käytännössä toimivia vaihtoehtoja olisi pähkinärouhe, muovirouhe ja ehkä kuivajää. Sooda ilmeisesti aiheuttaa aika pahasti pinnan hapettumista.
    -Puhalluksen jälkeen pinta pitää käsitellä ns. konversioaineella, joka muodostaa metallin pintaan syöpymistä estävän ja maalin tarttumista parantavan kerroksen.
    -Maalaus onnistuu pulverimaalauksellakin, mutta siinäkin on pari kompaa. Ensinnäkin magnesiumissa on yleensä reilusti huokosia, joista vapautuvat kaasut saattavat aiheuttaa maalin kuplimista uunituksen aikana. Tämän estämiseksi tarvittaisiin normaalia pidempi esilämmitys. Lisäksi näkyi joitain väitteitä, että lämpöprofiili pitäisi olla erilainen, ettei magnesiumin lujuus kärsisi. Mutta tälle ei löytynyt mitään kovin vakuuttavia perusteluja. Joka tapauksessa normaali märkämaalaus on ehkä turvallisempi valinta.

    Melko tarmokkaista selvittelyistä huolimatta kotimaasta ei löytynyt yhtään tekijää, joka olisi voinut hoitaa homman asiantuntevasti. Briteissä olisi tuo yksi mainittu firma. Työn hinnat siellä ei näyttäneet mitenkään erityisen pahoilta, mutta rahti edestakaisin lienee melko kohtuuton, en viitsinyt edes selvitellä hintoja.

    Tällä hetkellä suunnitelmana olisi hoitaa homma itse. Eli käyttää jossain puhallettavana, tehdä tuo välikäsittely itse ja sitten joko maalata itse tai kiikuttaa jollekin automaalarille. Suurin ongelma tässä on välikäsittelyssä tarvittavan konversioaineen hankinta. Euroopan puolelta ei tunnu oikein helpolla löytyvän. Jenkeistä olisi saatavilla jopa ihan kohtuullisella hinnalla, mutta rahtaus tänne maksaisi metsämansikoita. Pitää katsoa jos saisi puljattua yhden tutun konttirahdin mukaan purkillisen...
    Arttu
  27. #27
    Onko vanhan maalin poistamisen syynä tartunnan saaminen vai huono pinta joka halutaan tasoittaa? Ihan tarpeeksi hyvän tartunnan ruiskullamaalausta ajatellen saat siihen ehjään pulveriin kun vedät asetonilla ja karhunkielellä mataksi.
  28. #28
    Lainaa ArttuH kirjoitti Katso viesti
    -Vanhojen maalien puhallus pitää tehdä hellävaraisesti ja materiaalilla, jossa ei ole mitään magnesiumin syöpymistä edistävää. Käytännössä toimivia vaihtoehtoja olisi pähkinärouhe, muovirouhe ja ehkä kuivajää. Sooda ilmeisesti aiheuttaa aika pahasti pinnan hapettumista.
    Mites lasimurskapuhallus? Sellasta teki tavallinen hiekkapuhallusfirma, kun mun bensatankki (teräs) vedettiin pulverilla. Tolla lasimurskalla tuli tasasempi jälki kun hiekalla. Ehdottivat sellasta kun terästankki on aika ohutta peltiä.

    Hyvä tuli ja oli saman hintanen ku hiekkapuhallus.
    Braaaaap
  29.  
  30. #29
    Vanhat maalit lohkeilee tällä hetkellä irti sellaisina sormenpään kokoisina paloina. Eli ei kannata haaveillakkaan laittavansa mitään niitten päälle. Ilmeisesti nuo on maalattu jossain vaiheessa uusiksi sillein vähemmän asiantuntevasti...

    Lasimurskapuhallus vois ehkä toimia myös. Noin näppituntumalta arvellen saattaa olla siinä ja siinä onko sekin turhan raju.
    Arttu