Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 71:een 71:sta
  1. #61
    Lainaa (Tuumer @ Kesä. 02 2004,22:38) kirjoitti
    Itse huomasin ensikertalaisena, että Ahvenistolla oli helpointa ajella samalla vaihteella lähes kokoajan.
    Kyytiä 600cc mopolla riitti aivan tarpeeksi, ainakin minulle.
    Tottakai jos mutkasta haluaa erittäin ripeästi lähteä, pitää laittaa pykälää pienempää.
    Tuota. Hmm... Radan kiertäminen samalla vaihteella. Eikös monelle radan kiertäminen ole ajoharjoittelua, joten vaihtakaa hyvät ihmiset vaihteita. Käyttäkää kaikkia hallintalaitteita ja mahdollisimman paljon. Sillä tavalla siitä tulee ruutiinihommaa, eikä sitä tarvi enää miettiä jatkossa..

    Muutamia juttuja mitä itse olen oppinut rataa ajaessani.. palkintosijoillekin päästen.
    - Takajarru on käytännössä turhaa nelitahtisella ( nykyisissä pyörissä ei ole sellaista työntötankoa takajarrusatulasta runkoon. Ennen vanhaan sen tarkoitus oli,kun käytit takajarrua aiheutti tämä sen että takarengas painui alaspäin tiukemmin asfalttiin) Joissakin pyörissä on nykyään jopa luistokytkimet millä estetään liiallista moottorijarrua takarenkaalle.
    -Etujarrua saa käyttää mutkassa. Opetelkaa mutkassa jarruttamista. Se on kaikista parasta oppia mitä radalla voit saada, sillä mutkateillä yllättävät mutkat on helpompi hallita, kun pystyt jarruttamaan vielä mutkassa.... nim.kokemusta on.
    Itse jarrutan aina mutkassa apexiin asti, jonka jälkeen Avaan Jo!-kaasun välittömästi. ;) Rauhallisesti ja sopivan isolla vaihteella... Kierrokset parhaalla vääntöalueella.. ei tehoalueella. Tasainen kaasunavaus ja muista että paino ei saa olla käsillä vaan jaloilla ja perseellä. Periaatteessa sinun pitäisi pystyä ajamaan vaikka yhdellä kädellä..
    - Pyrin pitämään painon eturenkaalla eli munat tankissa. Tosin kun katsoo Topi Haaralan ajamista, niin hänellä on paino takarenkaalla.. eli makuasia.. kokeile mikä sopii sinulle....
    - Jarrutuksissa paino takana, ettei takarengas kevene liikaa ja ala pomppimaan. Purista polvilla tankkia, joten painopiste jarrutuksissa tulee alaspäin ja kädet eivät rasitu niin paljoa. Koska monet tankit on muotoiltu väärin, voi ( jos haluaa) laittaa tankkiin polvien kohdalle päddinkiä, joilla saa paremman otteen polvilla..
    -ÄLÄ HELVETISSÄ VAIHDA VAIHTEITA MUTKASSA...ellei ole ihan pakko. Varsinkin pienemmällä vaihteella laittaminen kesken kanttaamisen on itsemurhahakuista hommaa.
    -Käytä hiukan isompaa vaihdetta. On turhaa käyttää maksimikierroksia mutkassa ja mutkasta lähdettäessä. Pyörä on vaikea käsitellä ja joudut vielä mutkassa vaihtamaan isommalle, jos kierrokset kiertää liian korkealla. Pyörä vikuroi ja repii rengasta.
    Vrt. Tatu Lauslehto. Hän tajusi vasta tällä kaudella, että isommalla vaihteella ajaminen on helpompaa, sujuvampaa, turvallisempaa ja se kuluttaa vähemmän rengasta ja miästä..Tämän mahdollistaa vääntävä moottori ja sellaisia nuo tahtoo nykypäivän moottorit olevan.
    -Katso kauas... Pitkälle.. Niin kauas kuin rataa näkyy.. Tällöin vauhtisi kasvaa ihan itsestään. Vain kukkahattutädit ja sedät nostavat autossa selkänojat pystyyn ja tuijottavat konepellille ja siitä alas.... MUISTA KATSE KAUKAISUUTEEN!!...
    Äläkä tuijota sinne ulkomutkaan.. Nimittäin pyörä menee sinne mihin katsot.
    -Ajolinjat opit seuraamalla kokeneempaa... ELi mene reilusti kysymään muilta vetoapua. Älä kysy apua wannabeRRensikertalaiselta, sillä vaikka hänellä olisi vauhtia paljon,mutta on todennäköistä että hän tulee jossain vaiheessa kaatumaan pahasti kun vauhti on kasvanut liikaa muutaman ratapäivän jälkeen... Lisäksi hänen halu näyttää oma vauhtinsa ei palvele sinun ajolinjaoppimis-tarpeita...
    Heh.. Minä voin tulla jeesaamaan , jos maksat mun ratamaksun.. ;)
    Autan mielelläni... Useamman kollin/naaraan vauhti kasvoi kun pidin jannuja imussa muutaman kierroksen... Loppupäivästä teki jo tiukkaa päästä "oppimuksuista" ohi...
    Ja kun aina on nopeampia, sain itsekin lisää nopeutta ajamalla nopeamman ja kokeneemman perässä...

    =======================================
    Ja ei muutakuin herneet nenään......
  2. #62
    Lainaa (Juhnis @ Marras. 18 2004,09:47) kirjoitti
    Heh.. Minä voin tulla jeesaamaan , jos maksat mun ratamaksun.. ;)

    =======================================
    Ja ei muutakuin herneet nenään......
    Halvalla pääsis.. muuten taksat on aika kovat
    klik
  3. #63
    Lainaa (Eetu @ Marras. 18 2004,13:10) kirjoitti
    Lainaa (Juhnis @ Marras. 18 2004,09:47) kirjoitti
    Heh.. Minä voin tulla jeesaamaan , jos maksat mun ratamaksun.. ;)

    =======================================
    Ja ei muutakuin herneet nenään......
    Halvalla pääsis.. muuten taksat on aika kovat
    klik
    Juuh.. Aviomiespalvelut onnistuu myös
  4. #64
    Lainaa (Juhnis @ Marras. 18 2004,09:47) kirjoitti
    Ajolinjat opit seuraamalla kokeneempaa... ELi mene reilusti kysymään muilta vetoapua.
    Tämähän pitää hyvin paikkansa ja lisäksi ratapäivillä tuntuu onneksi olevan aina niitä, joilla riittää aikaa ja innostusta näyttää linjoja, kunhan vain joku pyytää. Itsekin yritän jonkun ohittaessa seurata ainakin muutaman mutkan ajan, jos hippunen vauhtia tarttuisi minuunkin. Usein myös pyydän jotakuta kokeneempaa näyttämään ensin ajolinjoja ja myöhemmin "kirittämään", jotta oppisin luottamaan renkaiden pitoon, pyörän ajo-ominaisuuksiin ja omiin taitoihin.
  5. #65
    Jumankekka pojat ja tytöt!

    Pitkään on mieltä kutkuttanu rata-ajon salat ja oon pähkäilly pienessä päässäni että josko sinne itsekin uskaltautuis. Menitte sitten kirjottelemaan yhden topicillisen sen verran kiinnostavasti että pakkohan sinne on ens kesänä harjottelemaan mennä, josko vaikka mustakin tulis kuski, mikä osais ajaa edes vähän paremmin!

    Mikä rata aloittelijalle "helppo"? Ensimmäisiksi kerroiksi kannattaa varmaan pukeutua michelin-ukoksi/teipata mopoon muutama kilo tyynyjä ja untuvapeittoja tahi sitten vaan asennoitua sillätavalla ettei tartte olla se nopein
  6. #66
    Mikään rata ei ole "helppo", on ratoja joissa ei ole niin kovia jarrutus paikoja kuin toisissa ja joissa ei ole paljon kovaa ajettavia mutkia tai tiukkoja shikaaneja tai mutkia jotka pitää ajaa kahtena tai kolmena käännöksenä. Mutta pääpiirteisesti sinne radalle mikä on lähinnä tai sopivimman ajomatkan päässä tai sopivasti sun kelenteriin merkittyjen tapahtumien lomassa varattu tutulle porukalle. Itse opin viimekesänä mutkassa jarrutamisen eli pystyy tosiaan viemään sen vauhdin sinne viimetinkaan asti (jolloin kilpatilanteessa ohittaa helposti hätäilijät). Opin myös pehmeämmän ajotavan. Kesäkuun ajokeikalla jarrulevyt naksuivat kun mopo seisoi varikolla ajon jälkeen, mutta elokuussa ei moista enään tapahtunut, tämä siksi että opin jarruttamaan vielä mutkassa sisällä (ei tarvinnut jarruttaa ennen mutkaa aivan hemmetisti) ja ajolinjat muuttuivat pehmeimmiksi jolloin vauhti kasvoi ja samalla se jarruttaminen väheni...
  7. #67
    Nyt voisi jo luulla että mulla on pakonomainen tarve väittää vastaan, mutta ei se niin ole. Jostain syystä JP:n kanssa muutaman asteen eri mieltä muutamassa topicissa, vaikka luulisin meidän olevan pääpiirteittän samoilla linjoilla.

    Eniwei,

    ite sanoisin että aloittelijalle Alastaro ja etenkin Botniaring ovat helpompia ratoja. Molemmissa saa suurimmaksi osaksi keskittyä yhteen mutkaan kerralla. Alastaron rata on siitä ehkä ikävä että enskertalainen innostuu helposti ja jotkut mutkat on kallistettuja ulospäin ja röykkyjä löytyy ikävistä kohdista. Botniaring on omaa luokkaanssa vauhdin pelon voittamisessa. Mutkat 1,2 ja 3 ovat reilusti sisäänpäin kallistettuja eikä pido lopu kesken, eli jos kyse on omien "survival reactions" voittamisesta, siis liittyen mutkanopeuteen, niin nämä ovat imho maan parhaat mutkat sitä varten. Botniaringille vaan on niin piiiitkä matka h:kistä.
    Freedom is won with blood, and lost with the stroke of a pen
    -Uknown
  8. #68
  9. #69
    Lainaa (kwaCa @ Tammi. 10 2005,11:38) kirjoitti
    .*. Botniaring on omaa luokkaanssa vauhdin pelon voittamisessa. Mutkat 1,2 ja 3 ovat reilusti sisäänpäin kallistettuja eikä pido lopu kesken, .*.
    Ihan mielenkiinnosta, onko tuo numerointi lähtöviivalta vai varikon ulostulosta alkaen? Että osaisin paremmin fiilistellä...
    On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
    -prof. Mark Griffiths
  10. #70
    Jos nyt oikein muistan niin numerointi alkaa siitä lähtö ruudukosta, eka on todella paljon kallistettu se kuoppaan putoava. Kakkos mutkaa en muista että olis kallistettu samoin kolmosta mutta nelonen (se paha joka pitää periaatteessa ajaa kahtena käännöksenä) on hieman kallistettu. No eniväy periaatteessa mikään rata ei ole "helppo" vaan jokaisella on omat kikkansa. Kemorassa on se todella lujaa ajettava oikea pääsuoran päässä (joka vaatii päätä) ja kahvilan mutka joka pitää ajaa tekniikalla läpi ettei rojut ota kenttään tai ulostulo muutu todella ulostuloksi...
  11.  
  12. #71
    Botniaringillä ne neljä ekaa on kallistettu, mutta saa olla maks. 20 cm sisäkanttarista ulkona. Juuri siksi niihin kohtiin kerää myös vettä sateella aikasta runsaasti. Kyllä siellä on monet muutkin mutkat kallistettuna ja niitä 'doseerauksia' kun osaa hyödykseen käyttää niin vauhti kasvaa aika roimasti.

    Se nelonen on periaatteessa kaksi -osainen mutka, mutta ajetaan kuitenkin yhtenä. Ensimmäisen loivan kohdalla vastaa hypätään jarrulle (ainakin itse) ja siitä sisäreunasta sitten jarrutetaan mopo pystyssä vauhti pois ja tehdään rivakka "piikki" käännös siellä päässä, kaasulle ja annetaan sitten valua ulostulossa pitkäksi ulkoreunan kanttariin kiinni. Ainakin noin itse pääsin sen mutkan nopeiten läpi. Tosin tottumuksia ja taipumuksia on erilaisia.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123