Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 71:sta
  1. #1
    Onko jotain asiallista sivustoa jossa selitettäisiin rata-ajon tekniikkaa, linjojen valintaa, painon siirtoa?
    Tai vaikka oikeata kirjaa. ratakeikoista saa varmaan enemmän irti jos tietääisis edes mitä yrittää
  2. #2
    Tälläistä infoa olen kyllä itsekin kaivannut. Eli nyt te ratahirmut sassiin tänne jotain suosittelemaan.
    Ei ole riemulla rajaa, kun Aprilialla ajaa.

    "Odottakaas vaan ens vuotta jumalauta" -Jysäri 2.8.03
  3. #3
    Tässä nyt on ainakin ajolinjoja Ahvenistolle, tosin tämä on lähinnä autoille. Tiedä sitten onko tästä mitään apua, mutta laitanpa nyt kuitenkin: Ahveniston ajolinjat ja juttua
  4. #4
    Ulkomaisista kirjoista voin suositella seuraavia:
    Keith Code: Twist ofthe Wrist I&II
    Sekä Road racers handbook tjsp. Amazon suosittelee kyllä tätäkin kunhan ensin valkkaat ostoskoriin nuo 2 ekaa.
    Löytyy ainakin amazonista kohtuuhintaan.

    Tomi
  5. #5
    Tuollaiseen sivuun törmäsin sattumalta.. aika kattavasti esitetty perusteet englanniksi: Linkki
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  6. #6
    Lainaa (Earthend @ Heinä. 15 2003,22:44) kirjoitti
    Tuollaiseen sivuun törmäsin sattumalta.. aika kattavasti esitetty perusteet englanniksi: Linkki
    Tuo näyttää juuri sellaiselta materiaalilta, jota olen itsekin etsinyt pidempään. Kiitos vaan vinkistä ja linkistä. Tekstiä näyttää ainakin riittävän...
  7. #7
    Lainaa (Pikkuarra @ Heinä. 04 2003,09:20) kirjoitti
    Onko jotain asiallista sivustoa jossa selitettäisiin rata-ajon tekniikkaa, linjojen valintaa, painon siirtoa?
    Tai vaikka oikeata kirjaa. ratakeikoista saa varmaan enemmän irti jos tietääisis edes mitä yrittää
    Kaipa sitä täälläkin voisi kokeneemmat radallakävijät jakaa kokemuksiaan tekniikoista ja asioista joita olisi aloittelijan hyvä tietää
    Siispä neuvokaa te jotka tiedätte
    - Fly on, little wing... -
  8. #8
    6rhöpö laittoi tän jo tonne "Keskustelua joka liittyy..." mutta kun ei tänne huomanu laittaa niin minä teen sen hänen puolesta.

    Mainiot ohjeet mielestäni.
    http://www.mp-foorumi.com/forum/show.php?fid=6&id=11482
    Freedom is won with blood, and lost with the stroke of a pen
    -Uknown
  9. #9
    Itse huomasin ensikertalaisena, että Ahvenistolla oli helpointa ajella samalla vaihteella lähes kokoajan.
    Kyytiä 600cc mopolla riitti aivan tarpeeksi, ainakin minulle.
    Tottakai jos mutkasta haluaa erittäin ripeästi lähteä, pitää laittaa pykälää pienempää.
    Tullakseen vanhaksi ja viisaaksi on ensin oltava nuori ja hullu
  10. #10
    Lainaa (Tuumer @ Kesä. 02 2004,22:38) kirjoitti
    Itse huomasin ensikertalaisena, että Ahvenistolla oli helpointa ajella samalla vaihteella lähes kokoajan.
    Kyytiä 600cc mopolla riitti aivan tarpeeksi, ainakin minulle.
    Tottakai jos mutkasta haluaa erittäin ripeästi lähteä, pitää laittaa pykälää pienempää.
    Veikkaisin, ettei tästä jengistä montaa löydy, joilla mutkasta ulostulonopeus olisi vaihteesta kiinni. 600 - 1000cc pyörällä voi huoleti heitellä nopean ryhmän vauhtia pelkällä kolmosella.

    Isompi pykälä lisäksi rauhoittaa kaarreajoa tiukemmissa mutkissa.
    'Like a soul without a mind
    In a body without a heart
    I'm missing every part'
  11. #11
    Lainaa (Frost @ Kesä. 03 2004,13:42) kirjoitti
    Lainaa (Tuumer @ Kesä. 02 2004,22:38) kirjoitti
    Itse huomasin ensikertalaisena, että Ahvenistolla oli helpointa ajella samalla vaihteella lähes kokoajan.
    Kyytiä 600cc mopolla riitti aivan tarpeeksi, ainakin minulle.
    Tottakai jos mutkasta haluaa erittäin ripeästi lähteä, pitää laittaa pykälää pienempää.
    Veikkaisin, ettei tästä jengistä montaa löydy, joilla mutkasta ulostulonopeus olisi vaihteesta kiinni. 600 - 1000cc pyörällä voi huoleti heitellä nopean ryhmän vauhtia pelkällä kolmosella.

    Isompi pykälä lisäksi rauhoittaa kaarreajoa tiukemmissa mutkissa.
    Siis pienempi pykälä ei mutkanopeudessa ainakaan minua auttanut yhtään, mutta pienemmällä lähtee räväkämmin mutkan jälkeen.

    Tosin tuntui silloin seuraava mutka lähestyvän turhankin nopeasti, kun rytmi menee sekaisin.
    Tullakseen vanhaksi ja viisaaksi on ensin oltava nuori ja hullu
  12. #12
    Lainaa (Frost @ Kesä. 03 2004,13:42) kirjoitti
    Lainaa (Tuumer @ Kesä. 02 2004,22:38) kirjoitti
    Itse huomasin ensikertalaisena, että Ahvenistolla oli helpointa ajella samalla vaihteella lähes kokoajan.
    Kyytiä 600cc mopolla riitti aivan tarpeeksi, ainakin minulle.
    Tottakai jos mutkasta haluaa erittäin ripeästi lähteä, pitää laittaa pykälää pienempää.
    Veikkaisin, ettei tästä jengistä montaa löydy, joilla mutkasta ulostulonopeus olisi vaihteesta kiinni. 600 - 1000cc pyörällä voi huoleti heitellä nopean ryhmän vauhtia pelkällä kolmosella.

    Isompi pykälä lisäksi rauhoittaa kaarreajoa tiukemmissa mutkissa.
    Samaa tuumii hän. Ahvenistolla kannattaa varmaan ajaa lähes koko rata kolmosella, ainoastaan tornin mutkaan laittaa nelonen, ja taas pääsuoran jarrutuksessa kolmonen. Isompi vaihde rauhoittaa pyörän liikkeitä kummasti, kun voimaa on vähemmän käytössä. Tällöin on esim. mutkasta ulostultaessa vaikea saada perä karkaamaan alta vaikka avaisikin kaasua liikaa liian aikaisin. Suolenkkikin menee mukavammin kolmosella. Kannattaa muistaa, että alaspäin vaihdot on aina vaarallisia, jos esim. antaa välikaasua liian vähän tai tekee muun virheen. Muutenkin rytmi löytyy ja pysyy paremmin ja ajaminen on rennompaa ja turvallisempaa kun jarruttaa rauhallisesti ja kiihdyttää rauhallisesti.

    Niin, ja tuohon Planetin linkittämään juttuun kannattaa suhtautua varauksella, ohjeet on tosiaan suunnattu autoille. Mainitut kierrosajat ovat melko optimistisia, pyörällä tollaseen 1:32 aikaan pääseminen vaatii ihan oikeaa osaamista ja paljon harjoittelua. Eli ei kannata ainakaan niitä aikoja tuijottaa. Ajolinjakin on mielestäni monessa paikassa piirretty liikaa oppikirjan mukaan, ei siellä noin voi (kannata) oikeesti ajaa.



    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  13. #13
    Lainaa (Make80 @ Kesä. 03 2004,15:37) kirjoitti
    Niin, ja tuohon Planetin linkittämään juttuun kannattaa suhtautua varauksella, ohjeet on tosiaan suunnattu autoille. Mainitut kierrosajat ovat melko optimistisia, pyörällä tollaseen 1:32 aikaan pääseminen vaatii ihan oikeaa osaamista ja paljon harjoittelua. Eli ei kannata ainakaan niitä aikoja tuijottaa. Ajolinjakin on mielestäni monessa paikassa piirretty liikaa oppikirjan mukaan, ei siellä noin voi (kannata) oikeesti ajaa.
    Tuossa vähän keskustelua mp-foorumissa noista Affeniston ajolinjoista.

    Ja kelloa vastaan Ahvenistolle ei kannata lähteä kisaamaan (eikä ole edes ajoharjoittelussa sallittua), ikävä kipata pyöränsä liikaan yrittämiseen *
    Excellence is the result of caring more than others think is wise,
    risking more than others think is safe,
    dreaming more than others think is practical and
    expecting more than others think is possible.
  14. #14
    Mun mielestä omalla mopollani on sopiva vaihde kakkonen ainoastaan tornin mutkan ja sen jälkeisen että edeltävän suoran ajan kolmosella, sillä se venyy n.190 mittarinopeuteen, se riittää ainakin minun ajotaidolle. Ei mun kusiainen kyllä oikeinen liikahda jos suolenkillä ajaa kolmosella, mutta se onkin vaan Honda...
  15. #15
    Lainaa (Button @ Kesä. 04 2004,14:04) kirjoitti
    Mun mielestä omalla mopollani on sopiva vaihde kakkonen ainoastaan tornin mutkan ja sen jälkeisen että edeltävän suoran ajan kolmosella, sillä se venyy n.190 mittarinopeuteen, se riittää ainakin minun ajotaidolle. Ei mun kusiainen kyllä oikeinen liikahda jos suolenkillä ajaa kolmosella, mutta se onkin vaan Honda...
    Mun kwaakku menee kolmosella 194 rajotinta vasten, eli kolmonen riittäis kyllä loistavasti, mutta ideana olikin rauhoittaa mopon käyttäytymistä kurvissa ja lisätä virheensietoa. Jos siellä suolenkillä pitää "lähteä" niin ehkä Tarun mutkaan voi pudottaa kakkosen, mutta siinä tulee taas se alasvaihto ja vielä radan kovimmassa jarrutuksessa. Makuasioita, mutta aloittelijan turvallisuutta eniveis lisää jos ajaa koko radan kahdella vaihteella. Kokemuksen karttuessa voi sitte miettiä vekslaako enemmän *

    Viime ti kateltiin Frostin kanssa apparalla hitaan ryhmän menoa, siellä ihmiset vaihtoivat alaspäin sellasissa paikossa että sivustakatsojaa hirvitti. Täysin tarpeettomia vaihtoja, pahin esimerkki oli varikon mäen päällä voimakas jarrutus ja samalla vaihto alaspäin, osa teki sen ilman välikaasua. Tossa paikassa tollasella toiminnalla niinsanotusti kerjätään haisaidia tai muuta äksöniä. Ja paikka on ulosajon kannalta yksi pahimpia koko radalla.



    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  16. #16
    En kyllä mikään kokenut radankiertäjä ole, mutta sellainen asia tuli mieleen, että kannattaa ajoissa jarrutella mutkiin. Eli ei mitään viimehetken paniikkijarrutuksia, vaan hyvissä ajoin jarrulla vauhti pois, sitten kallistus mutkaan kaasua tasaisesti lisäten. *Mutkat menee parhaiten kun on veto jatkuvasti päällä,eikä tule ylimääräistä ohjelmaa jousituksen "elämisen" kanssa.... Jos tuntuu et mutka menee pitkäksi, niin ei muuta kuin kaasua ja kallistusta lisää * jos pää pistää vastaan ja alkaa kaasua löysäämään/jarrulla leikkimään, niin sitten pitää jo ihan oikeasti osata ajaa että saa mopon pysymään radalla *

    TL suzukissa (ruisku) on sellainen Fast Idle-vipu, joka korvaa kaasarien ryypyn. Sen kun kääntää päälle, niin tyhjänkäyntikierrokset nousee.. Ilmeisesti muistakin ruiskupyöristä löytyy vastaava systeemi. Sillä kun nostaa tyhjänkäyntikierrokset korkealle, niin vaihteiden pykältäminen alaspäin helpottuu... Ei tarvi välikaasun kanssa säheltää yhtä paljon ja moottorijarrukin ei ole yhtä kova.... Kannattaa kokeilla.



    Track Punk Racing
    Superbike #69
  17. #17
    Lainaa (Make80 @ Kesä. 04 2004,14:43) kirjoitti
    Mun kwaakku menee kolmosella 194 rajotinta vasten, eli kolmonen riittäis kyllä loistavasti, mutta ideana olikin rauhoittaa mopon käyttäytymistä kurvissa ja lisätä virheensietoa. Jos siellä suolenkillä pitää "lähteä" niin ehkä Tarun mutkaan voi pudottaa kakkosen, mutta siinä tulee taas se alasvaihto ja vielä radan kovimmassa jarrutuksessa. Makuasioita, mutta aloittelijan turvallisuutta eniveis lisää jos ajaa koko radan kahdella vaihteella. Kokemuksen karttuessa voi sitte miettiä vekslaako enemmän *

    Viime ti kateltiin Frostin kanssa apparalla hitaan ryhmän menoa, siellä ihmiset vaihtoivat alaspäin sellasissa paikossa että sivustakatsojaa hirvitti. Täysin tarpeettomia vaihtoja, pahin esimerkki oli varikon mäen päällä voimakas jarrutus ja samalla vaihto alaspäin, osa teki sen ilman välikaasua. Tossa paikassa tollasella toiminnalla niinsanotusti kerjätään haisaidia tai muuta äksöniä. Ja paikka on ulosajon kannalta yksi pahimpia koko radalla.
    Kyllä, sun Kwaakku menee sairaan kovaa (niinkuin kwaakut aina) ja olet kaikessa ylläsanomassasi aivan oikeassa.
    ( * )

    edit: Make pakotti sanomaan näin.
    edit2: mutta oikeassa on joka tapauksessa.
    edit3: asiaakin välillä, oli vaihteeksi aivan vitun tylsää viettää perjantai-iltaa lentokentällä (se ei ollut varsinainen asia, mutta mainitsinpa varmuudeksi kuitenkin), joten menin ja ostin lohdutukseksi uuden PB:n, jossa oli joka kesän pakollinen supersporttien ryhmätesti.

    Testissä olleiden thrust-kurvien pikaisen tulkinnan perusteella kwaakussa (siis ZX636R) optimaaliset vaihdot olisivat karkeasti 2 -> 3 135kmh; 3 -> 4 160 kmh, toisinsanoen, jos työntövoiman haluaisi jotakuinkin optimoida apparalla, niin varikolta alkaen varikonmäki kolmosella, mäen päällä kakkosta, alamäessä taas kolmonen sisään, tarun mutkan jarrutuksessa takaisin kakkoselle, takasuoralla kolmonen, joka ennen vasuria kakkoselle, jolla aina suolenkin loppuun saakka, jonka jälkeen loivassa oikeassa, ennen tornin mutkaa kolmoselle ja neloselle, jolla tornin mutka ja pääsuora. Hevosenkengän jarrutuksessa kolmoselle, josta taas jatkuu...
    näin siis teoriassa sillä perusteella, mikä on eri mutkien ulostulonopeus/suoran pätkän huippunopeus (aiemmin tässä threadissa olevassa linkissä muistaakseni neuvotaan ajamaan mutka sellaisella vaihteella, että heti ulostullessa vaihdetaan isommalle, mikä on kyllä mielestäni harrastelutasolla aika hutera idea ja tarkoittaisi käytännössä apparalla suolenkin kurvien ajelua ykkösellä).

    Oman (varsin vajavaisen) kokemuksen mukaan näistä ainakin mäen päällä kakkosen sisään heittäminen on aiemmin mainitun riskialttiin paikan lisäksi ihan turhaa vatkausta, koska alamäkeen saa hyvän kiihtyvyyden muutenkin. Itse ajan koko suolenkin kolmosella, enkä ole koskaan huomannut jääväni mopon kiihtyvyyden takia kenenkään jalkoihin. Muuten kyllä sitäkin useammin.



    'Like a soul without a mind
    In a body without a heart
    I'm missing every part'
  18. #18
    Lainaa (Frost @ Kesä. 04 2004,19:22) kirjoitti
    ...
    Testissä olleiden thrust-kurvien pikaisen tulkinnan perusteella kwaakussa (siis ZX636R) optimaaliset vaihdot olisivat karkeasti 2 -> 3 135kmh; 3 -> 4 160 kmh, toisinsanoen, jos työntövoiman haluaisi jotakuinkin optimoida...
    Ai että ennen 13krpm pitäisi vaihtaa?
    Hmm.
    Täytyy käydä kattomassa tuota lehteä.

    Jos kakkosen välityssuhde on 1.72 ja kolmosen 2.06 niin eikö se tarkoita että takapyörän väännöstä häviää melkein viidennes tuossa vaihdossa, laskeeko se teho-vääntö tosiaan niin paljon noilla kierroksilla. Vai miten tää homma toimi taas.
    Freedom is won with blood, and lost with the stroke of a pen
    -Uknown
  19. #19
    Lainaa (kwaCa @ Kesä. 17 2004,13:03) kirjoitti
    Lainaa (Frost @ Kesä. 04 2004,19:22) kirjoitti
    ...
    Testissä olleiden thrust-kurvien pikaisen tulkinnan perusteella kwaakussa (siis ZX636R) optimaaliset vaihdot olisivat karkeasti 2 -> 3 135kmh; 3 -> 4 160 kmh, toisinsanoen, jos työntövoiman haluaisi jotakuinkin optimoida...
    Ai että ennen 13krpm pitäisi vaihtaa?
    Hmm.
    Täytyy käydä kattomassa tuota lehteä.

    Jos kakkosen välityssuhde on 1.72 ja kolmosen 2.06 niin eikö se tarkoita että takapyörän väännöstä häviää melkein viidennes tuossa vaihdossa, laskeeko se teho-vääntö tosiaan niin paljon noilla kierroksilla. Vai miten tää homma toimi taas.
    Juu menee se just noin, sitten nelosella tippuu taas ja vitosella tippuu ja kuutosella ei sitten jaksa mennä enää ollenkaan... Huomaa sen siitäkin että ykkösellä jaksaa nostaa kaasusta keulaa mutta ei enää esim nelosella, teho tippuu ihan älyttömästi.



  20. #20
    Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta itse ehdotan tyyliä "jarruta myöhään, avaa aikaisin". ;)
    990 SM-T -11
    FZ1-N -07
    ZX-9R F2P -04
    CBR 600 F4 -00
    NSR 125R -94
  21. #21
    Ainoa paikka, mistä olen löytänyt kutakuinkin kaiken oleellisen rata-ajon tekniikasta, on Keith Coden kirjat: Twist of the wrist 1 ja 2 sekä Soft science of road racing motorcycles.

    Jos englannin kieli taipuu, suosittelen lämpimästi hankkimaan nuo kirjat jostain. Itse tilasin Amazon.comista alle 20e/kirja, kuluineen usa:sta. Kaveripiirissä nuo kirjat tulevat kiertämään aktiivisesti..

    Noiden kirjojen jälkeen voi vaan treenata, treenata ja treenata...
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  22. #22
    Lainaa (Seeber @ Kesä. 30 2004,20:43) kirjoitti
    Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta itse ehdotan tyyliä "jarruta myöhään, avaa aikaisin". ;)
    Joo, tottahan tuo, kunhan pitää mielessä että "mitä häviät sisääntulossa voitat kolmenkertaisesti ulostulossa"
    Näin minulle sanoi yksi "oikea" ratakuski, omasta mielestä pätee ainakin sit kun on vähän vauhtia.


    Ai että kun on tylsää kun ei pahemmin pääse radalle enää, pitää vanhoihin threadeihin laittaa viestejäkin
    Freedom is won with blood, and lost with the stroke of a pen
    -Uknown
  23. #23
    Ulkomaisia kirjoja nettikaupoista shoppillessa voi käydä katsomassa myös Saksan amazonissa amazon.de

    Toimitusmaksut ovat kokemusteni mukaan (yksityisiltä tarjoajilta esim. superbookdeals.de ja aa books ostettaessa) olleet luokkaa 3 €/kirja ja kaikki kirjaostokseni (koputan puuta, sillä taas pari kirjaa tilauksessa) ovat saapuneet noin suurinpiirtein luvatussa ajassa hyväkuntoisina ja luottokorttia on veloitettu oikein.

    Jos ostaa suoraan Saksan amazonilta, niin näkyvään hintaan lisättiin alv:t ja toimitusmaksu taisi olla isompi.

    Nettikaupoista ulkomaisia kirjoja saa mielestäni huomattavasti kotimaisia kirjakauppoja edullisemmilla hinnoilla. Omat riskinsä (mm. tavara, toimitus, maksaminen) hommassa on, joten kannattaa jo ennen tilaamisista miettiä onko saatava säästö riskin arvoista.

    Yllä kerroin vain omia kokemuksia nettishoppailuista, kun siitä täällä mainittiin (turha sitten syyttää minua, jos shoppailussanne menee jotain vikaan...). Amazon.de on saksankielinen.

    Twist of the Wrist vol 1 ja vol 2 toimituskuluineen yhteensä 32,12 € (hinta oli tämä 4.10.04 noin klo 15, mutta muuttuu lähes päivittäin) amazon.de:n yksityisten tarjoajien halvimmilla hinnoilla.
  24. #24
    Lainaa (Earthend @ Heinä. 15 2003,22:44) kirjoitti
    Tuollaiseen sivuun törmäsin sattumalta.. aika kattavasti esitetty perusteet englanniksi: Linkki
    Linkki ei toimi enää.. * Onko kenelläkään tietoa mistä kyseisen matskun voisi löytää?
    ~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
    - Bernard Shaw
  25. #25
    Lainaa (jennifER @ Loka. 08 2004,18:31) kirjoitti
    Lainaa (Earthend @ Heinä. 15 2003,22:44) kirjoitti
    Tuollaiseen sivuun törmäsin sattumalta.. aika kattavasti esitetty perusteet englanniksi: Linkki
    Linkki ei toimi enää.. * Onko kenelläkään tietoa mistä kyseisen matskun voisi löytää?
    Äkkiä katottuna tämä dokumentti taitaa olla saman sisältöinen: PDF dokumentti
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  26. #26
    Lainaa (kwaCa @ Loka. 04 2004,13:00) kirjoitti
    Lainaa (Seeber @ Kesä. 30 2004,20:43) kirjoitti
    Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta itse ehdotan tyyliä "jarruta myöhään, avaa aikaisin". ;)
    Joo, tottahan tuo, kunhan pitää mielessä että "mitä häviät sisääntulossa voitat kolmenkertaisesti ulostulossa"
    Näin minulle sanoi yksi "oikea" ratakuski, omasta mielestä pätee ainakin sit kun on vähän vauhtia.
    Sillon vikalla keikalla Motoparkissa ku näytit mulle linjoja niin huomasin, että oma vauhti kusee just siitä että ulostulonopeudet on surkeita. Eli kiitoksia valaistamisesta *

    Ens kaudella sitten tietää mistä lähdetään hakemaan lisävauhtia. Tota aikasin avaamista kun vähän oppii, niin ajasta pitäisi pudota pois useita sekunteja helpohkosti ilman yliyrittämistä. * Mutta sitte on vaan se *highsider... *



    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  27. #27
    Itsellä auttoi aika paljon mutkasta ulostulo nopeuteen kun sääti sisäänjoustoon vaimennusta pari naksua. Tunto takapäähän parani paljon, uskalsi avata jonkin verran enemmän, joskus pystyi jopa jonkinlaista luistoa kontrolloimaan tai sitten aika kuultaa muistot.... mutta kivaa oli!
  28. #28
    MENKÄÄ kurssille!!!
    Siellä saa HYVIÄ ohjehia ajamiseen...
    Kannattaa jarruttaa ajoissa, jotta voi aikasin taas avata hanan

    Vaikken mä tästä hommasta paljon mitään ymmärrä...
    yammu-mimmi, josta meinas tulla Honda-akka...
  29. #29
    Kannattaa opetella ajamaan rataa ensin sellaisilla vauhdeilla ettei tarvii jarruun koskea. Kemorassakin mulla jarrupaikat sen kuin vähenee, keväällä niitä oli ennen jokaista mutkaa, nyt vain 3 paikaa jossa ihan oikeasti jarrutetaan jarrulla, muuten vain moottorijarrua (3 vaihteella).
  30.  
  31. #30
    Säästää jarrupalojakin semmonen toiminta *

    Sit kun on tota tehnyt jonkin verran (en siis vidduile vaan ihan oikeasti) niin voi alkaa harjoitella jarruttamista taas ja nimenomaan mutkiin ja mutkissa jarruttamista, se vasta hauskaa on se. (Mutta EI aloittelijoille)

    Eihän se päde joka mutkassa ollenkaan, mutta aika monessa olisi hyvä jos pääset heti jarrutuksen loputtua avaamaan. Esim motoparkin shikaani(siellä on vain yksi sellainen, eli viimeinen(-set) mutka(-t))
    Siellähän on hyvä jos saat sen jarrulla vietyä semmoseeen hyvään kohtaan siinä vasemman kanttarin lähettyvillä josta voit nostaa pyörän pystyyn ja kipata oikealle puolelle sekä samanaikaisesti avata kaasun, mieluiten aika nopsasti, niin että kaasu on pohjassa viimeistään sen ulostulon kuopan kohdalla(oikea reuna). Itse sain harvoin onnistumaan niin että olisin ollut tyytyväinen. Tämä siis kusiaisella ja ulkomuistista, eli voi mennä hiukan metsään, mutta ei paljon, toivoisin ainakin. Ja ainoa vaihdevaihtoehto on tietty kakkonen, jos yhtään vauhtia haluaa.




    Äääh, vieroitusoireet sen kun pahenee, pakko kommentoida joka rataa kosekevaan threadiin. Tutkiskelin jo mahdollisuuksia päästä espanjaan töihin, nykyisessä virmassa 0% mahdollisuus, ja opiskeluakin pitäisi (jälleen) laiminlyödä vuodeksi. *


    Äääh, missä on kevät *
    Ja vielä talvi eessä *



    Freedom is won with blood, and lost with the stroke of a pen
    -Uknown
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen