Sivu: 7 / 10:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 181:stä 210:een 290:sta
  1. #181
    Toi X-802RR on vielä ihan siedettävän hintainenkin.
    Täytyypi käydä sovittamassa joku päivä, kunhan löytyy jostain hyllystä.
    cbr600rr -04
  2. #182
    Lainaa cSnake kirjoitti Katso viesti
    Ittellä nyt käytössä x-lite ja siinä mulla samaa ongelmaa eli ei tahdo aina saada päätä niin kovasti ylös että näkis kunnolla kauemmas mutkassa, vaikka en mää nyt siellä pyörän sivussa vielä roikukkaan. Eli hiukan samaa mietin...
    Mulla oli HJC IS-17:ssä samaa vikaa, tuntui kuin olisi ollut lippa silmillä. Osittain tämä varmaan johtui myös siitä integroidusta aurinkovisiiristä joka tekee kypärästä paksumman silmien yläpuolella. Arai Profile V:stä näkee ulos huomattavasti paremmin, vaikka aukko ei suurensuurelle näytäkään.
  3. #183
    Lainaa wbaum kirjoitti Katso viesti
    jaa-a, xlite 802 RR-joku itsellä ja ei kyllä kypärä rajoita yläviistoon katselua.
    801-malli itellä, päivitystä tietysti jo iän puolesta tarvis. Toiv tuohon niskan jäykkyyteen joku apu löytyy jos ei sitten kypärää vaihtamalla näköalat laajene...
    Täh?
    Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio
  4. #184
    Itsellä rajoittaa kypärä ylöspäin kattomista jos kypärän vetää "silmille" eli liian alas. Ja tässä kohtaa joku selittää että kypärä on sit liian iso, mutta ei ole. Se on jämpti mutta silti sen saa kallistettua hiukan.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  5. #185
    Onko jollain kokemusta Bellin Race/Pro Star kypärästä?
    Gsxr 750 k6
  6. #186
    Tähän tyyliin kun laittaa potan päähän niin näkee sopivasti.

    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  7. #187
    Terve, viime kesänä köröttelin hitaassa ryhmässä ekat ratavuoroni ja hauskaa puuhaahan tuo on. Varusteita olen pikkuhiljaa matkan varrella uusinut ja myös ratailua silmällä pitäen hankkinut. Ajot on edelleen luonnollisesti katupainotteista. Ĺistalla olisi ajokenkien uusiminen. Kysyisinkin arvon raadilta mitä kenkää suosittelisitte tämmöiselle aloittelijalle radalle ja joka menisi myös katu/satunnsisessa touring ajossa? Eli esim vedenpitävyys olis plussaa mutta riitävällä jalan suojauksella radalle. Vai onko suositus katsoa erikseen radalle sopivat popot?
  8. #188
    Jos kenkä tulee sekä radalle että kadulle, niin ota mikä tahansa kenkä jossa on tarpeeksi pitkä varsi suojatakseen nilkkaa, mutta katso että se jalassa on hyvä kävellä.

    Toki tässäkin asiassa joku alkaa jeesustelemaan että pitäisi pitää jotain teräs saappaita radalla, mutta ei ole mitään järkeä ostaa molempiin käyttöön kenkää joka on sietämätön kävellä esim kaupungilla tai kioskilla.

    Itellä on se periaate että se nilkka täytyy suojata radalla mutta jos pitkästä tukivarresta huolimatta olet kaatuaksesi niin pahasti hitaassa ryhmässä että nilkka menisi, ni oma mielipide on se että sit se vaan menee. Toki jos ratailuun ostaa erikseen saappaat ni sit mun vastaus on aivan erilainen, silloin kunnon saapas kerralla joka suojaa ja tukee ja on pehmeä käyttää, vaikka kävely ei olisi kivaa
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  9. #189
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jruusperi kirjoitti Katso viesti
    Terve, viime kesänä köröttelin hitaassa ryhmässä ekat ratavuoroni ja hauskaa puuhaahan tuo on. Varusteita olen pikkuhiljaa matkan varrella uusinut ja myös ratailua silmällä pitäen hankkinut. Ajot on edelleen luonnollisesti katupainotteista. Ĺistalla olisi ajokenkien uusiminen. Kysyisinkin arvon raadilta mitä kenkää suosittelisitte tämmöiselle aloittelijalle radalle ja joka menisi myös katu/satunnsisessa touring ajossa? Eli esim vedenpitävyys olis plussaa mutta riitävällä jalan suojauksella radalle. Vai onko suositus katsoa erikseen radalle sopivat popot?
    Alpinestar SMX-6

    Saa sekä vedenpitävänä (en suosittele), sekä normaalina.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  10. #190
    Kärkisuojattomat tourinkisaappaat voi ikävästi puhkasta, kun innostuu radalla kaartelemaan?
    Testi
  11. #191
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Alpinestar SMX-6

    Saa sekä vedenpitävänä (en suosittele), sekä normaalina.
    Miten koko suhteessa muihin jalkineihin, joss sulla on tuollaiset. Paras tietysti jos pääsis kokeilemaan. Eniten heittoa koossa oli yksissä enskasaappaissa jotka 45, normaalisti 42.
    K8-1000
  12. #192
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa S^Hansu kirjoitti Katso viesti
    Kärkisuojattomat tourinkisaappaat voi ikävästi puhkasta, kun innostuu radalla kaartelemaan?
    Jos saappaat raapii maata, on vika ajoasennossa.
    Superbike #7
  13. #193
    Lainaa jruusperi kirjoitti Katso viesti
    Terve, viime kesänä köröttelin hitaassa ryhmässä ekat ratavuoroni ja hauskaa puuhaahan tuo on. Varusteita olen pikkuhiljaa matkan varrella uusinut ja myös ratailua silmällä pitäen hankkinut. Ajot on edelleen luonnollisesti katupainotteista. Ĺistalla olisi ajokenkien uusiminen. Kysyisinkin arvon raadilta mitä kenkää suosittelisitte tämmöiselle aloittelijalle radalle ja joka menisi myös katu/satunnsisessa touring ajossa? Eli esim vedenpitävyys olis plussaa mutta riitävällä jalan suojauksella radalle. Vai onko suositus katsoa erikseen radalle sopivat popot?
    Toissa kesänä mietin samoja asioita harrastusta aloittaessani ja ajattelin, että ehkä vähän mukavammat ja vedenpitävät kengät voisi olla hyvät, koska radalla niin vähän kuitenkin tulee ajettua. No, toisin kävi, mutta niistä saappaista, ostin Course Alpha saappaat, kun edullisesti sai ja ne toimivatkin ihan hyvin myös radalla tiettyyn rajaan asti. Ongelmaksi alkoi muodostua jossain vaiheessa se, että se vedenpitävä kalvo on sellaisena "sukkana" siellä saappaan sisällä ja liikkuu vähän ikävästi heikentäen tuntumaa tappeihin. Jalka siis ikään kuin lipsuu saappaan sisällä, vaikka pohja itsessään pitääkin hyvin. Normaaliajossa tuota tuskin edes huomaa, mutta ratahommissa se alkoi häiritä sen verran, että ostin lopulta niitä varten toiset saappaat. Ja se vedenpitävyys, kerran sade yllätti kesken iltalenkin ja toisen kerran oli märkää kun kävin Kemorassa pikku kaadon jälkeen ajamassa peikon pois olkapäältä, niin paljon sitä vedenpitävyyttä lopulta on tarvinut.
  14. #194

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Mulla oli joskus sellasen noin vuoden ajan hyvä tekosyy olla lenkkeilemättä, kun murjoin nilkan kaadossa huonoon kuntoon. Jos käyn kaverin skoootterilla prismassa, niin toki edelleen saattaa sandaalit eksyä jalkaan, eli jossain kohti mukavuus vie voiton.

    Mikäli radalla tuntee kastuvansa, on se vain tunnetila, joka johtuu keskittymisen puutteesta itse ajamiseen. Vauhdin lisääminen auttaa siinä tapauksessa. Sidi mag1 on ollut omaan jalkaan (aika kapea lesti) hyvä ja kohtuu suojaava ratasaapas.
    ---
  15. #195
    Lainaa jruusperi kirjoitti Katso viesti
    Terve, viime kesänä köröttelin hitaassa ryhmässä ekat ratavuoroni ja hauskaa puuhaahan tuo on. Varusteita olen pikkuhiljaa matkan varrella uusinut ja myös ratailua silmällä pitäen hankkinut. Ajot on edelleen luonnollisesti katupainotteista. Ĺistalla olisi ajokenkien uusiminen. Kysyisinkin arvon raadilta mitä kenkää suosittelisitte tämmöiselle aloittelijalle radalle ja joka menisi myös katu/satunnsisessa touring ajossa? Eli esim vedenpitävyys olis plussaa mutta riitävällä jalan suojauksella radalle. Vai onko suositus katsoa erikseen radalle sopivat popot?
    Jos vaan on mahdollista, niin osta molempiin käyttötarkotuksiin omat popot. Radalla on yllättävän kivaa kun on reikänahkaiset, ja kunnon nilkka- ja kantapääsuojaus. Hitaankin ryhmän vauhdit riittävät siihen että huonolla säkällä kipatessa jalka kärsii letkeässä touring-saappaassa.
    Varsinkin jos on tarkotus useamman vuoden harrastaa, niin kunnon kamppeet maksavat itsensä aika nopeasti takaisin.
    Jah jos käy niin että kiinnostus lopahtaa heti alkuunsa, niin aika nopsaan löytyy ostaja laadukkaalle lähes priimakuntoiselle ratasaappaalle.
    Siinä vaiheessa kun kippasin gore-texeillä hitaassa ryhmässä, totesin että ne kamppeet ei oo rata-ajoon, ja ostin laadukkaan yksosasen käytetyn nahkan. Eikä ostos kaduttanut yhtään seuravassa kipissä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  16. #196
    Hyvä ratasaapas on mukava ja turvallinen kadulla, katusaapas ei ole mukava ja turvallinen radalla.

    Ainoa asia on, jos toivoo vedenpitävyyttä. Sekin on mukavimmin hoidettavissa sadesuojilla. Tai sitten vain jalat kastuu
  17. #197
    ^Sisäkengälliseen näppärä kaveri askartelee sadesuojat muovikasseista, ei tartte tinkiä tyylistä edes monsuunissa

    Onko tosiaan olemassa sellaisia ajokenkiä, joilla ei normiajojen vaatimia kävelymatkoja pysty tekemään? Mä olen käyttänyt Alpinestarsin Supertechejä toistakymmentä vuotta, ei ole tullut kaipuuta toisenlaisiin kenkiin. Vettä nuo eivät pidä, mutta muovikasseilla saa tosiaan lyhytaikaiseen käyttöön sopivan vedenpitävyyden, kun laittaa muovikassin sisäkengän päälle. Kastuttuaan kuivattaminen menee kanssa jouhevasti, kun sisäkengän saa erilleen.

    Märät jalat saa nopeammin kuiviksi kuin ihan tohjoksi menneet jalat terveiksi, siksi ainakin itse käytän mieluusti niin suojaavia kenkiä kuin mahdollista, vaikka sitten vähän vedenpitävyydestä tinkien.
    1835
  18. #198
    Lainaa jruusperi kirjoitti Katso viesti
    Terve, viime kesänä köröttelin hitaassa ryhmässä ekat ratavuoroni ja hauskaa puuhaahan tuo on. Varusteita olen pikkuhiljaa matkan varrella uusinut ja myös ratailua silmällä pitäen hankkinut. Ajot on edelleen luonnollisesti katupainotteista. Ĺistalla olisi ajokenkien uusiminen. Kysyisinkin arvon raadilta mitä kenkää suosittelisitte tämmöiselle aloittelijalle radalle ja joka menisi myös katu/satunnsisessa touring ajossa? Eli esim vedenpitävyys olis plussaa mutta riitävällä jalan suojauksella radalle. Vai onko suositus katsoa erikseen radalle sopivat popot?
    Muiden vastauksiin mulla ei ole muuta lisättävää kun se, että ratavarusteet liikkuu ihan kohtuullisesti käytettynä esimerkiksi facebookin "road racing kirppis". Tietty jos on kovin eksoottinen kengänkoko niin..

    Iso osa kuitenkin ajelee muutaman vuoden ajan n. 10 päivää kesässä jonka jälkeen saappaat jää parin kosmeettisen haitan kanssa kaappiin tekeytymään täysin käyttökuntoisina ja esimerkiksi Sidin saappaisiin saa solkea sun muuta varaosana. Kalvottomissa kamoissa ei tarvitse käytettynä aprikoida kalvojen eheyttä.
  19. #199
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mulla oli varmaan viis vuotta nuo TCR S-R1 Gore-Tex -vuorella. Varmaan yks parhaista kompromisseistä. On vaihdettavat kulutuspalat ja vähän tourinkimainen tunne, pelkkä vetokotju+tarranauha ei tietty saa aikaan optimaalista istuvuutta verrattuna sisäkengän nauhoitukseen, mutta ei noita sisäkenkiäkään monessa mallissa taida olla. Hyvin ajeli tourinkia yli viidensadan kilsan päivämatkaa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  20. #200
    Ja pienelläkin budjetilla pärjää jos niin haluaa mm. nämä olen ostanut Torilta; TCX saappaat 10 € (tosin toisesta olen kärjen korjauttanut suutarilla)...kerran möyritty yksiosainen kyömy ratanahka 70 €
    Mä ajan täydellä varustuksella +(selkäsuoja, niskatuki) yleensä myös kadulla koska en pysy edes polkupyörällä kunnolla pystyssä

    20200519_122612_compress96.jpg
    20200519_122744_compress29.jpg
    Tuono 660 ja 14 exää + 1 r.i.p.
    "Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
  21. #201
    Budjetilla tosiaan pääsee. Mun nahkapuku on ostettu reilu kymmenen vuotta sitten Hanxin alennuslaarista, kaksiosainen, johon suutari ompeli ympäriketjun. Selkäpanssari Wave Stormin alennuksesta vuosia sitten, tossut Motonetista Gaernet, rintapanssari kaverilta saatu (edelliset Richat ajoin pehmeäksi), kypärä jo toinen Held. Potan hinta näköjään alle puolitoistasataa tänä päivänä Hanskat kaverin kuolinpesästä kymmenen vuotta sitten.

    Mutta tällainen sopii mun harrastukseen, kun ratapyöräkin on kasattu niin monesta moposta, että ei meinaa laskuissa pysyä. Kavereilta saadut katteet, toiselta vanteet ja keula, kemoran roskiksesta katteenpalasista rakennettu takakate, kaasari metallinkierrätykseen joutuneesta pyörästä, takakumi kaverin harkkarengas, maalaus pikkuveljen työpaikan paikkamaalilla, etujarrut yhdistelmä Bilteman levyä, Brembon satulaa mun katupyörästä, teräspunosletku Kiinasta jne.. Laittaisin kuvan, mutta ei ole tällä hetkellä kuvakansiota netissä, minne laittaa linkattavaksi.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  22. #202
    Lainaa Ghostrider kirjoitti Katso viesti
    ^Sisäkengälliseen näppärä kaveri askartelee sadesuojat muovikasseista, ei tartte tinkiä tyylistä edes monsuunissa

    Onko tosiaan olemassa sellaisia ajokenkiä, joilla ei normiajojen vaatimia kävelymatkoja pysty tekemään? Mä olen käyttänyt Alpinestarsin Supertechejä toistakymmentä vuotta, ei ole tullut kaipuuta toisenlaisiin kenkiin. Vettä nuo eivät pidä, mutta muovikasseilla saa tosiaan lyhytaikaiseen käyttöön sopivan vedenpitävyyden, kun laittaa muovikassin sisäkengän päälle. Kastuttuaan kuivattaminen menee kanssa jouhevasti, kun sisäkengän saa erilleen.

    Märät jalat saa nopeammin kuiviksi kuin ihan tohjoksi menneet jalat terveiksi, siksi ainakin itse käytän mieluusti niin suojaavia kenkiä kuin mahdollista, vaikka sitten vähän vedenpitävyydestä tinkien.
    Samoilla Supertecheilla menty about kohta kymmenen vuotta. Millään muulla ei viittis ajaa. Ihan parhaat kaikkeen just sen takia, etteivät pidä vettä, ja jonkin verran oikeesti hengittävätkin...
  23. #203
    Onko muilla kokemusta noista Sweepin GPR EVO -ajosaappaista? Tänään joutui Kymiringillä ajamaan sadekelissä ja voi saakeli miten lipsui jalkapohja tapeilla. Viime kesänä sama homma Kemorassa, mutta ajattelin sen johtuvan osaltaan kuluneista tapeista ja upouusista kengistä. Nyt on uudet tapit ja kuivalla säällä hyvä pito, mutta sadesäällä ei edelleenkään oikein mitään, luulisi noista kengistäkin jo uutuuden sileys olevan poissa, mutta ei. Onko tuo pohjan materiaali vain ominaisuuksiltaan tuollainen? Pitää vaan tehdä vähän terävämpää särmää noihin tappeihin ilmeisesti.
  24. #204
    Löytyykö joltain tietoa, onko suomen maassa olemassa sellaista kivijalkaliikettä missä olis hyvä valikoima rata-ajoon soveltuvia saappaita? Plussaa olis jos löytyisi jostain länsi-rannikon lähettyviltä.
  25. #205
    Kisakokemusta omaavat voisivat vähän avata, miten tuo transponderikuvio kisoissa menee. Onko järjestäjällä laitteet, jotka vuokrataan ja kiinnitetään pyöriin kisaan vai pitääkö hankkia oma?

    Onko jokin standardialusta, jonka voi kiinnittää pyörään ja johon sitten transpoderin saa plug´n play -tyyppisesti? Saako laite virran pyörän akusta?
  26. #206
    Lainaa Takapainoinen Taapertaja kirjoitti Katso viesti
    Kisakokemusta omaavat voisivat vähän avata, miten tuo transponderikuvio kisoissa menee. Onko järjestäjällä laitteet, jotka vuokrataan ja kiinnitetään pyöriin kisaan vai pitääkö hankkia oma?

    Onko jokin standardialusta, jonka voi kiinnittää pyörään ja johon sitten transpoderin saa plug´n play -tyyppisesti? Saako laite virran pyörän akusta?
    Kun kisapaikalla ilmoittaudut toimistossa, saat sieltä transponderin jonka toimisto on sitten numeroinut vastaamaan sinun kisatietojasi. Jos sulla ei ole kiinnitystelakkaa sille ponderille, sen saa ostettua siihe oheen, makso muistaakseni jonku 15e?

    Kisaviikonlopun jälkeen transponderi tulee palauttaa heti omien ajojen päätyttyä toimistoon, telakka on sinun oma eikä sitä tarvitse palauttaa. Laitteen akku on ladattu täyteen järjestäjän toimesta, ja se kestää koko kisaviikonlopun ilman ongelmia ilman välilatauksia.

    Telakka periaatteessa voidaan niitata aivan mihin kohtaan pyörää tahansa, mutta jos sattuu tulemaan photo finish, niin jos sulla on telakka pyörän peräosassa, ni häviät kisan koska ponderi tuli toista pyörää myöhemmin viivalle. Eli kaikki yleensä telakoi sen transponderin etuiskarin varteen alas. Se pysyy kahdella nipparilla tiukkaan vedettynä oikein hyvin kiinni.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  27. #207
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Kun kisapaikalla ilmoittaudut toimistossa, saat sieltä transponderin jonka toimisto on sitten numeroinut vastaamaan sinun kisatietojasi. Jos sulla ei ole kiinnitystelakkaa sille ponderille, sen saa ostettua siihe oheen, makso muistaakseni jonku 15e?

    Kisaviikonlopun jälkeen transponderi tulee palauttaa heti omien ajojen päätyttyä toimistoon, telakka on sinun oma eikä sitä tarvitse palauttaa. Laitteen akku on ladattu täyteen järjestäjän toimesta, ja se kestää koko kisaviikonlopun ilman ongelmia ilman välilatauksia.

    Telakka periaatteessa voidaan niitata aivan mihin kohtaan pyörää tahansa, mutta jos sattuu tulemaan photo finish, niin jos sulla on telakka pyörän peräosassa, ni häviät kisan koska ponderi tuli toista pyörää myöhemmin viivalle. Eli kaikki yleensä telakoi sen transponderin etuiskarin varteen alas. Se pysyy kahdella nipparilla tiukkaan vedettynä oikein hyvin kiinni.
    Kiitos taas neuvoista.
  28. #208
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Ja jos järjestäjällä ei ole telakoita, niin sen ponderin saa kyllä johonkin kiinni nippareilla ja jesarilla.

    Joskus muinoin, kun kuskeja oli paljon, kerättiin ponderit pois joka session jälkeen, niin oli melko pakollista olla telakka.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  29. #209
    Itellä on suunnitelmissa hankkia ens kaudeks Alpinestarsin tech air race liivi ja siihen sopiva alpinen nahkapuku.

    Onko täällä kellään kokemuksia kyseisestä liivistä tai muiden valmistajien vastaavista air bageistä? Lähinnä onko kuin häiritsevä/huomaamaton? tai onko muuten hankala tai epäkäytännöllinen varikolla?
    Kawasaki ZX-6R -04
    Kawasaki ZX-6RR -04
    Yamaha R6R -08

    Superstock #32

    https://www.youtube.com/user/stydy13/
  30.  
  31. #210
    Lainaa stydy kirjoitti Katso viesti
    Itellä on suunnitelmissa hankkia ens kaudeks Alpinestarsin tech air race liivi ja siihen sopiva alpinen nahkapuku.

    Onko täällä kellään kokemuksia kyseisestä liivistä tai muiden valmistajien vastaavista air bageistä? Lähinnä onko kuin häiritsevä/huomaamaton? tai onko muuten hankala tai epäkäytännöllinen varikolla?
    Viime kesän ajoin radalla RST race dept v4.1 puvulla, jossa kiinteä airbagsysteemi. Tuossa on älyboxi ja airbag, joka on In& Motion tekemä ja sama boxi käy katukäyttöön esim Ixon U03 liivissä, jonka hankin katukäyttöön Rukan takin tai muun takin alle. Kännyappista hoidetaan päivitykset ja katu/ratamoodin vaihto ym. Ratapuvun hinta noin 1000€ ja bagin uudelleenlataus 100€, itse voi tehdä. Kerran koeponnistin radalla noin satasen vauhdista öljyläikkään, ei vammoja, uudelleenlataus toimi hyvin.

    Alle asetettava bagi asettaa vaatimuksia päällä olevalle vaatteelle, mutta silloin saa täyden hyödyn ajotakin tai haalarin suojista ja pintamateriaalista. Todella pullea oli haalari kaadon jälkeen!

    Hiukan hiostavampi tuo airbaghaalari on varikolla, mutta ajossa ei poikkea tavallisesta.
Sivu: 7 / 10:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789 ... ViimeinenViimeinen