Sivu: 11 / 13:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 910111213 ViimeinenViimeinen
Tulokset 301:stä 330:een 389:sta
  1. #301
    Kuispäin noi paineet menee katurenkaalla sateella?
    <p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
  2. #302
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Varikolla vaan toimintapaineisiin.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  3. #303
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Paksu1000 kirjoitti Katso viesti
    Asia selvä
    Putsaa eturattaan kotelo samantien. On kurjaa jos joku kaatuu ketjurasva klonttiin joka on tippunut eturattaan kopasta. Mun rasvari ainakin kerää eturattaan koppaan kaiken rasvan ja lian. Radalla kone lämpeää enemmän ja ne saattaa valua sieltä pois.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  4. #304

    Tunnus suljettu
    Liittyi Feb 2016
    Sampo tässä iltaa!
    Nyt pitää kysyä foorumilaisten kokemuksia ratailusta! Kerroin eräälle pitkän linjan katu-motoristille aikomuksistani ostaa ratamoottoripyörä, tämä totesi pilkallisesti että olen liian vanha, siis olen 36 johon sanoin etten minä Suomen tai maailman huipulle tähtääkään. Ihan omaksi iloksi, tietysti olisi kerrassaan mahtavaa ajaa joskus nopeassa ryhmässä hurjimmmista hurjien kanssa, jos vaan uskallus riittää ja taitoakin varmaan tarvittaisiin.

    Mitkä siis ovat todennäköisyydet kehitykselle, antaako kehityksen nopeus viitteitä lopputuloksesta vai löytyykö sellaisia jotka ovat 10 vuoden tai edes 5 vuoden säännöllisellä harjoittelulla edelleen kehittyneet ja parantaneet aikojaan. Tälläkin foorumilla on ollut sellaisia jotka ovat vuodessa kahdessa kehittyneet valtavasti ja sitten ensimmäiseen pahempaan kaatoon lopettaneet koska pelottaa, tämäkin siis pitää ottaa huomioon. Minua kuitenkin kiinnostaa omat koemuksenne ja havintonne miten olette edistyneet ja paljonko siihen on aikaa ja koulutusta vaadittu, osallehan riitti kun haki roskisrenkaat ja mopon jossa moottori. Nämä luultavasti niitä huipulahjakkuuksia joilla kyky lukea pyörää ja tällä tapaa välttää ne pahimmat ilmalennot.

    Niin ja vielä sellaista miten kovalla riskitasolla olette ajaneet vai onko edistystä tullut pienemmällä riskin otolla, ovatko kaadot siis arkipäivää jos lujaa mielii mennä?
  5. #305
    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Niin ja vielä sellaista miten kovalla riskitasolla olette ajaneet vai onko edistystä tullut pienemmällä riskin otolla, ovatko kaadot siis arkipäivää jos lujaa mielii mennä?
    Nopeassa ryhmässä pystyy lahjatonkin keski-ikäinen ajamaan 0-riskillä keskimääräistä kovempaa, jos alla on tavallinen ratamopo tavallisilla ratarenkailla, ja ajolinja on 90% oikein, ja jarru ja avaus samaa tasoa kuin nakkikioskilla elvistellessä.
    Kierrosaikaan vaikuttaa eniten virheiden kertautuminen. Tai vastaavasti pienillä korjauksilla ajotekniikkaan kierrosaika paranee huomattavasti.
    Kaatoja tulee vain silloin kun yritys ylittää taidot. Se sit taas on aivan se ja sama onko kierrosaika silloin 1:00, 1:30 vai 2:00.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  6. #306
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Kaikkein tärkeintä on tiedostaa omat rajansa ja pyrkiä olemaan mittailematta niitä tahattomasti.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  7. #307
    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Sampo tässä iltaa!
    Nyt pitää kysyä foorumilaisten kokemuksia ratailusta! Kerroin eräälle pitkän linjan katu-motoristille aikomuksistani ostaa ratamoottoripyörä, tämä totesi pilkallisesti että olen liian vanha, siis olen 36 johon sanoin etten minä Suomen tai maailman huipulle tähtääkään. Ihan omaksi iloksi, tietysti olisi kerrassaan mahtavaa ajaa joskus nopeassa ryhmässä hurjimmmista hurjien kanssa, jos vaan uskallus riittää ja taitoakin varmaan tarvittaisiin.

    Mitkä siis ovat todennäköisyydet kehitykselle, antaako kehityksen nopeus viitteitä lopputuloksesta vai löytyykö sellaisia jotka ovat 10 vuoden tai edes 5 vuoden säännöllisellä harjoittelulla edelleen kehittyneet ja parantaneet aikojaan. Tälläkin foorumilla on ollut sellaisia jotka ovat vuodessa kahdessa kehittyneet valtavasti ja sitten ensimmäiseen pahempaan kaatoon lopettaneet koska pelottaa, tämäkin siis pitää ottaa huomioon. Minua kuitenkin kiinnostaa omat koemuksenne ja havintonne miten olette edistyneet ja paljonko siihen on aikaa ja koulutusta vaadittu, osallehan riitti kun haki roskisrenkaat ja mopon jossa moottori. Nämä luultavasti niitä huipulahjakkuuksia joilla kyky lukea pyörää ja tällä tapaa välttää ne pahimmat ilmalennot.

    Niin ja vielä sellaista miten kovalla riskitasolla olette ajaneet vai onko edistystä tullut pienemmällä riskin otolla, ovatko kaadot siis arkipäivää jos lujaa mielii mennä?
    Eipä tuo nopeaan ryhmään vauhdin nosto vaadi mitään isoja ihmeitä ja onnistuu aikuiseltakin kivuttomasti. Riittää kun uskoo viisaampiaan (ja nopeampia) ja ajaa rauhassa hissukseen menemään. Itselläkin tuli vasta reilu 15 vuotta kadulla kaahamisen jälkeen otettua eka puraisu rata-ajoon pyörällä. Käytännössä ajelin pelkästään kahdella vaihteella ja suorat pystyssä, vieläpä lähes ilman jarruja menemään. Neljännellä kerralla radalla vauhti oli noussut itsekseen jo ns. nopeaan.

    Ilman riskejä luulin ajavani koska ajo oli rauhallista ja helppoa sekä jarrutukset vielä aivan olemattomia kun ei ollut suorillakaan kunnolla nopeutta. Silti viidentenä ratapäivänä kontattiin. Luisti vaan koko pyörä karusellissa alta, aloittelijan osaamattomuutta.

    Poikalapsethan alkavat monasti juuri tuossa +30 iässä huomamaan että kaikki uuden tekeminen vaatii harjoittelua ihan perusteista asti, joten tuo ikä voi olla ihan hyväkin homma monessa asiassa siihen nähden mitä radalla ajo vaatii. Siellä kun ei välttämättä riitä junnulla vielä se, että on vasta oppinut sillä pyörällä ajamaan parisataa metriä takarenkaalla (kunnes rajoitin) ja tuntuu että se kilonen on mahtavasti lapasessa.

    Eli ajelee vaan rauhallisesti ja hitaasti menemään ja tekee niin kuin isot pojat sanoo niin saattaa moni enemmänkin rataa kiertäny kaveri tulee perä edellä vastaan melko nopsaankin, vaikka kuinka agressiivisesti vinguttavat. Jotkut niistä saattaa olla alle kolmekymppisiäkin.
    Supermoto
  8. #308
    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Mitkä siis ovat todennäköisyydet kehitykselle, antaako kehityksen nopeus viitteitä lopputuloksesta vai löytyykö sellaisia jotka ovat 10 vuoden tai edes 5 vuoden säännöllisellä harjoittelulla edelleen kehittyneet ja parantaneet aikojaan.
    Kävin kymmenkunta ratapäivää matkapyörällä ja ostin sen jälkeen kyykkypyörän. Kyllä oppimista tapahtuu joka ratapäivällä ja myös kotona asioita miettiessä.

    Omalla kohdallani ensimmäiset ratapäivät oli riskialtteimpia, kun kovasti teki mieli ajaa lujaa ilman osaamista ja kaarteista tuli useamman kerran ajettua asfaltilta uloskin. Pikkuhiljaa on oikeampi ajotapa ja paremmat linjat löytyneet. Samalla on kierrosajat parantuneet ja riskit pienentyneet.

    Pyörä on kulkenut jo useamman vuoden kärryssä radalle ja ratarompetta kertyy paali vuodessa lisää. Siihen kannattaa varautua.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  9. #309
    Ratailu tuli aloitettua 2008. Pyörien vaihtuessa sopivampiin on ajoryhmätkin muuttuneet. Edelleen ajaminen ja kierrosajat paranee lähes jokaisella ratapäivällä vaikka nopeassa ryhmässä on jo jokunen vuosi tullut harrastettua. Riskinotto on myös pienentynyt paljon alkuvuosista.
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  10. #310
    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Sampo tässä iltaa!
    Nyt pitää kysyä foorumilaisten kokemuksia ratailusta! Kerroin eräälle pitkän linjan katu-motoristille aikomuksistani ostaa ratamoottoripyörä, tämä totesi pilkallisesti että olen liian vanha, siis olen 36 johon sanoin etten minä Suomen tai maailman huipulle tähtääkään. Ihan omaksi iloksi, tietysti olisi kerrassaan mahtavaa ajaa joskus nopeassa ryhmässä hurjimmmista hurjien kanssa, jos vaan uskallus riittää ja taitoakin varmaan tarvittaisiin.

    Mitkä siis ovat todennäköisyydet kehitykselle, antaako kehityksen nopeus viitteitä lopputuloksesta vai löytyykö sellaisia jotka ovat 10 vuoden tai edes 5 vuoden säännöllisellä harjoittelulla edelleen kehittyneet ja parantaneet aikojaan. Tälläkin foorumilla on ollut sellaisia jotka ovat vuodessa kahdessa kehittyneet valtavasti ja sitten ensimmäiseen pahempaan kaatoon lopettaneet koska pelottaa, tämäkin siis pitää ottaa huomioon. Minua kuitenkin kiinnostaa omat koemuksenne ja havintonne miten olette edistyneet ja paljonko siihen on aikaa ja koulutusta vaadittu, osallehan riitti kun haki roskisrenkaat ja mopon jossa moottori. Nämä luultavasti niitä huipulahjakkuuksia joilla kyky lukea pyörää ja tällä tapaa välttää ne pahimmat ilmalennot.

    Niin ja vielä sellaista miten kovalla riskitasolla olette ajaneet vai onko edistystä tullut pienemmällä riskin otolla, ovatko kaadot siis arkipäivää jos lujaa mielii mennä?
    Vaikea sanoa miten tässä tulee edistymään, tuskin ainakaan nopeasti.
    Itse olen ajanut prätkällä olikohan nyt 4 vuosi menossa ja ikää alkaa olla kohta 50. Ekana vuotena matkapyörällä 2-3 ratakäyntiä ja sitten vaihto rataisampaan, viime vuosi motolla joka sinällään hyvä kokemus mutta sotki kyykyllä ajamista. 3 jakoisella hinkataan nyt siinä keskiryhmän rajoilla, tänä vuonna ei vauhti lisääntynyt 2 vuoden takaisista mutta väittäisin että riskitaso aleni ja on kai sitä jotain opittu. Onhan se ärsyttävää kun ei saa varsinkaan Alastarolla rikottua niitä mielen asettamia rajoja, vaikka tietää että lähes joka mutkaan vois törkätä lujempaa mutta silti loppujen lopuksi ajaa taas samaa vauhtia. Talveksi sitten ohjelmassa kuntosalia, muuten ei vaan jaksa ajaa edes sitä omaa kovaa kun max 3-4 kierrosta setistä sitten alkaa ajoasento hajoamaan ja homma menee köröttelyksi. Alastaro vs Kemora niin Alastaro tuntuu aika paljon raskaammalta varmaan jarruista johtuen, Motopark vielä tänä syksynä joka onkin uusi kokemus.
    K8-1000
  11. #311
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Se on vähän niin että sitä voi pysähtyä ja jäädä istumaan sohvalle odottelemaan viikatemiestä, tai sitten sitä voi juosta/ajaa karkuun – ja se muuten toimii.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  12. #312

    Tunnus suljettu
    Liittyi Feb 2016
    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Sampo tässä iltaa!
    Nyt pitää kysyä foorumilaisten kokemuksia ratailusta! Kerroin eräälle pitkän linjan katu-motoristille aikomuksistani ostaa ratamoottoripyörä, tämä totesi pilkallisesti että olen liian vanha, siis olen 36 johon sanoin etten minä Suomen tai maailman huipulle tähtääkään. Ihan omaksi iloksi, tietysti olisi kerrassaan mahtavaa ajaa joskus nopeassa ryhmässä hurjimmmista hurjien kanssa, jos vaan uskallus riittää ja taitoakin varmaan tarvittaisiin.

    Mitkä siis ovat todennäköisyydet kehitykselle, antaako kehityksen nopeus viitteitä lopputuloksesta vai löytyykö sellaisia jotka ovat 10 vuoden tai edes 5 vuoden säännöllisellä harjoittelulla edelleen kehittyneet ja parantaneet aikojaan. Tälläkin foorumilla on ollut sellaisia jotka ovat vuodessa kahdessa kehittyneet valtavasti ja sitten ensimmäiseen pahempaan kaatoon lopettaneet koska pelottaa, tämäkin siis pitää ottaa huomioon. Minua kuitenkin kiinnostaa omat koemuksenne ja havintonne miten olette edistyneet ja paljonko siihen on aikaa ja koulutusta vaadittu, osallehan riitti kun haki roskisrenkaat ja mopon jossa moottori. Nämä luultavasti niitä huipulahjakkuuksia joilla kyky lukea pyörää ja tällä tapaa välttää ne pahimmat ilmalennot.

    Niin ja vielä sellaista miten kovalla riskitasolla olette ajaneet vai onko edistystä tullut pienemmällä riskin otolla, ovatko kaadot siis arkipäivää jos lujaa mielii mennä?


    Kiitos niille muutamalle jotka vaivautuivat vastaamaan!
  13. #313
    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Kiitos niille muutamalle jotka vaivautuivat vastaamaan!
    Jos olet seurannut kotimaista rääräätä tai siihen liittyviä julkaisuja olet varmaan kuullut, että myös jalaton pääsee suunnilleen nopean ryhmän vauhtia, niin luulisi ettei fysiikka ole esteenä vauhdille. Mutta kehitys voi kyllä pysähtyä aikaisessakin vaiheessa. Syitä varmaan yhtä paljon kuin kokemuksiakin. Ei pahakaan kaato välttämättä myöskään pois sulje vauhdin lisäystä. Tästä esimerkkinä Jasmin. Netissä ajamalla sinun vauhtisi kehitys ei tule esille, vaan siellä radalla. Helpoin tie on lähteä nöyrästi vaikka ajotaito koulutusten myötä tahi muulla opastetulla kerralla. Vääristä tavoista pois oppiminen on välillä aika vaikeaa. Mutta etköhän jo tiedä kuinka toimia
  14. #314
    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Kiitos niille muutamalle jotka vaivautuivat vastaamaan!
    En ole koskaan kuullut ettei ratailusta olisi oppinut lisää ajamisesta, kyllä se harjoittelu kannattaa ihan kilvelliselläkin mopolla jos ei heti ratamopoa hommaa.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  15. #315
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Se on vähän niin että sitä voi pysähtyä ja jäädä istumaan sohvalle odottelemaan viikatemiestä, tai sitten sitä voi juosta/ajaa karkuun – ja se muuten toimii.
    +1
    Kawasaki ZXR 750R K1
    Honda VF 500F
    Honda VFR 750F
    Honda CBR 1000F
    Honda CBR 1000F
    Honda VF 1000F II
    Honda CB 750K
  16. #316
    Ajolinjoista kun on monessa triidissä ollut puhetta ja yleinen virhe on että taitetaan liian aikaisin. Viime kesänä tätä ja yleensäkin ajamista kun koetin hinkata kohdalleen niin jossain vaiheessa vaikutti että nyt tulee jo ajettua liian pitkälle jolloin taitosta tulee "kulmikas". Osui kuitenkin silmiini juttu jossa kuvaillaan juuri tuon tyyppistä ajolinjaa. Kysymys kuuluukin onko tuo se mitä täällä on tarkoitettu vai enemmän jokin spesiaali juttu, vois kuvitella että tonnarille tuo sopisi paremmin kuin kusiaiselle. Linkki artikkeliin ja kuva niille jotka eivät jaksa linkkiä avata.

    K8-1000
  17. #317
    Meriselitys niille sadoille kerroille, kun on jarrussa vedetty väkisin sisältä ohi ilman mitään mahdollisuutta kääntää mutkassa? Tuo sininen linja on kyllä selvästi nopeampi ainakin kurvin puolen välin yli, mutta punainen vetää ohi lopussa (ellei ole torpattu hiekalle). Ehkä pitäisi vain hieroa mutkaa eri ajolinjoilla ja mitata, syntyykö aikaeroja.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  18. #318
    Sitten ihan kysymyskin: Moni on varmaan mittaillut kaasunasentoja ratakierroksen aikana. Onko joku näiden, ja dynokäyrien perusteella laskenut, mikä on keskimääräinen tarvittava teho esim superbikessa? Jos vaikka rakentaisin kevythybridin / minikerssin, joka moottorikoolla n ccm pärjää superbikelle ratakierroksella...
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  19. #319
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Sitten ihan kysymyskin: Moni on varmaan mittaillut kaasunasentoja ratakierroksen aikana. Onko joku näiden, ja dynokäyrien perusteella laskenut, mikä on keskimääräinen tarvittava teho esim superbikessa? Jos vaikka rakentaisin kevythybridin / minikerssin, joka moottorikoolla n ccm pärjää superbikelle ratakierroksella...
    No jos esim Alastarolla 600cc jää noin sekunnin 1000cc:stä niin siitä voinee helposti päätellä että 600cc antaa noin 115 heppaa (kai?) ja tonnari noin 190 .... eli voitanee sanoa että jos sun mopo kehittää edes sen 150 heppaa ni et kyl enempää tartte jos osaat ajaa. Toki et rataennätyksiä sillä vedä, mutta osaava kuski pääsee noillaki tehoilla kärkipakkaan.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  20. #320
    Lainaa Sampo-FIN kirjoitti Katso viesti
    Sampo tässä iltaa!
    Nyt pitää kysyä foorumilaisten kokemuksia ratailusta! Kerroin eräälle pitkän linjan katu-motoristille aikomuksistani ostaa ratamoottoripyörä, tämä totesi pilkallisesti että olen liian vanha, siis olen 36 johon sanoin etten minä Suomen tai maailman huipulle tähtääkään. Ihan omaksi iloksi, tietysti olisi kerrassaan mahtavaa ajaa joskus nopeassa ryhmässä hurjimmmista hurjien kanssa, jos vaan uskallus riittää ja taitoakin varmaan tarvittaisiin.

    Mitkä siis ovat todennäköisyydet kehitykselle, antaako kehityksen nopeus viitteitä lopputuloksesta vai löytyykö sellaisia jotka ovat 10 vuoden tai edes 5 vuoden säännöllisellä harjoittelulla edelleen kehittyneet ja parantaneet aikojaan. Tälläkin foorumilla on ollut sellaisia jotka ovat vuodessa kahdessa kehittyneet valtavasti ja sitten ensimmäiseen pahempaan kaatoon lopettaneet koska pelottaa, tämäkin siis pitää ottaa huomioon. Minua kuitenkin kiinnostaa omat koemuksenne ja havintonne miten olette edistyneet ja paljonko siihen on aikaa ja koulutusta vaadittu, osallehan riitti kun haki roskisrenkaat ja mopon jossa moottori. Nämä luultavasti niitä huipulahjakkuuksia joilla kyky lukea pyörää ja tällä tapaa välttää ne pahimmat ilmalennot.

    Niin ja vielä sellaista miten kovalla riskitasolla olette ajaneet vai onko edistystä tullut pienemmällä riskin otolla, ovatko kaadot siis arkipäivää jos lujaa mielii mennä?
    Ostin kilpurin 37v ja ajoin 4 ratapäivää (about 200 kierrosta). Vuotta myöhemmin menin SM-kisoihin (38v) ja vauhti riitti aika-ajojen P8 ... joten kyllä ehdottomasti olet aivan liian vanha kilpailemaan, harrastamaan seksiä, ulkoilemaan, puhumaan englantia jne.

    Kaadot ei oo arkipäivää jos lujaa mielii mennä. Olen siis kaatunut tasan kerran ja se ei ollut ajovirheen syy vaan murtuneen venttiilin. Täytyy vain tuntea mitä pyörä tekee ni sitä voi viedä aika rajusti mutkaan ilman että se kippais. Pahimman kippaukset käy ku lintataan pyörä mutkaan liian kovalla jarrulla, tai että mennää liian rajusti kaasulle ku pyörä on vielä kallellaan. Kumpikin on todella helppoja välttää ku pitää järjen kädessä.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  21. #321
    Ei kun että mikä on keskimääräinen tehontarve ratakierroksen aikana. Sanoisin, että maksimissaan muutaman kymmenta heppaa, mutta pitäisi käyristä varmistaa. Ei siellä kuitenkaan oikeasti urku auki vedetä kovin montaa sekuntia.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  22. #322
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Ei kun että mikä on keskimääräinen tehontarve ratakierroksen aikana. Sanoisin, että maksimissaan muutaman kymmenta heppaa, mutta pitäisi käyristä varmistaa. Ei siellä kuitenkaan oikeasti urku auki vedetä kovin montaa sekuntia.
    Itseasiassa radalla vedetään urki auki aika iso osa ratakierroksesta, mutta se ei tarkoita että hakkais rajoittajalla, mutta kaasu on 100% yllättävän ison osan aikaa kiihdytyksestä jarruun.

    Jos huipputeho tulee siellä 12500rpm paikkeilla 190hv ja rpm on normaalisti välillä 6000-13000 ni kyllä mä sanon että keskimääräinen tehontarve on vieläkin yli 100hv.

    Riippuu tietenkin millaista kierrosaikaa haluut tykittää. Jos tavoite on alle 2:00 Alastarolla ni et tartte ku parikymmentä heppaa. Jos haluut nopeeseen ryhmään ni saat kyl alle 60hv tehdä jo aika helvetisti töitä.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  23. #323
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    ^
    Melkein sama aika menee rulla kiinni, jolloin käytännön tehontarve on 0.

    Vetomies meinaa siis laitetta, joka varastoi energiaa, kun tehontarve on negatiivinen. Tällöin polttomoottorin maksimi tuottotarve on aika vaatimaton, jos saadaan muualta ammennettua lisää, kun baana aukeaa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  24. #324
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Riippuu tietenkin millaista kierrosaikaa haluut tykittää. Jos tavoite on alle 2:00 Alastarolla ni et tartte ku parikymmentä heppaa. Jos haluut nopeeseen ryhmään ni saat kyl alle 60hv tehdä jo aika helvetisti töitä.
    Rico ajeli 1:25-26 aikaa 24 heppasella Moto4:lla.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  25. #325
    Lainaa Sippe kirjoitti Katso viesti
    Ajolinjoista kun on monessa triidissä ollut puhetta ja yleinen virhe on että taitetaan liian aikaisin. Viime kesänä tätä ja yleensäkin ajamista kun koetin hinkata kohdalleen niin jossain vaiheessa vaikutti että nyt tulee jo ajettua liian pitkälle jolloin taitosta tulee "kulmikas". Osui kuitenkin silmiini juttu jossa kuvaillaan juuri tuon tyyppistä ajolinjaa. Kysymys kuuluukin onko tuo se mitä täällä on tarkoitettu vai enemmän jokin spesiaali juttu, vois kuvitella että tonnarille tuo sopisi paremmin kuin kusiaiselle. Linkki artikkeliin ja kuva niille jotka eivät jaksa linkkiä avata.
    Tuolla Life at Leanilla on välillä ohan ok juttuja ja välillä ihan täyttä paskaa.
    Ja tuo kulmikas ajolinja kuulu sarjaan paskaa.

    Jos kusiaisen ja tonnarin ajolinjaa haluat verrata, niin harrastelijan kannattaa ajaa ihan samaa perus ajolinjaa ja yrittää saada edes se kohdillen jollain +90% todennäköisyydellä. Alastarossa tuo tarkoittaa tonnarilla jotain 1:20 kierrosaikaa. Eli hyvin pitkälle homma onnistuu ihan pelkällä perus ajolinjalla ilman mitään kikkailuja sen suhteen.

    Sitten kun haluaa alkaa viilaaman viimestä 10%, niin ne on siihen asti samat kun kusiaisen tehot riittää avauksessa, eli suurin osa suomalaisten ratojen mutkista on sellaisia.

    Ylipäätään idea on se että jos on tehoa, niin tarvii vetopitoa, jolloin apeksista ulostulolinja on suoraviivaisempi.
    Esim vakio nelari 300cc ja alastaron nopee oikee, niin sitten kannattaa ajaa sellasta ajolinjaa jolla saa maksimoitua apeksinopeuden, eli mahollisimman pyöreetä linjaa, koska sillä mopolla siinä mutkassa ei tarvitse vetopitoa kuin joku alle 10%(??) kokonaispidosta.

    Eli sitten taasen se haluttu ulostulolinja (onko tehoa vai ei) määrittää sen että missä on optimaalinen apeksi ja se määrittää sen mikä on mopon suunta apeksissa, ja se määrittää sen millä linjalla pitää ajaa jarrumerkiltä sinne apeksiin jotta ajolinja olisi kokonaisuudessaan optimaalinen, ja se ajolinja jarrumerkin ja apeksin välillä taasen määrittää millä tavalla voi jarruttaa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  26. #326
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Sitten ihan kysymyskin: Moni on varmaan mittaillut kaasunasentoja ratakierroksen aikana. Onko joku näiden, ja dynokäyrien perusteella laskenut, mikä on keskimääräinen tarvittava teho esim superbikessa? Jos vaikka rakentaisin kevythybridin / minikerssin, joka moottorikoolla n ccm pärjää superbikelle ratakierroksella...
    Mulla on datassa kaasunasento ja kierrosluku ja myös mopon dynokäyrä löytyy jos haluaa kalkuloida tarkemmin. En siis ite oo laskenu, mut äkkiähän ton räknäis.
    Superbike #7
  27. #327
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Mulla on datassa kaasunasento ja kierrosluku ja myös mopon dynokäyrä löytyy jos haluaa kalkuloida tarkemmin. En siis ite oo laskenu, mut äkkiähän ton räknäis.
    Eikös ka tehon saa ihan yhden kierroksen polttoainekulutuksesta ja kierrosajasta?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  28. #328
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Rico ajeli 1:25-26 aikaa 24 heppasella Moto4:lla.
    Juu en sanonutkaan että se on mahdotonta, sanoin että vaatii aika hitosti effortia.

    Noin pienillä tehoilla alkaa kuskin elopainokin näyttelemään jo melkoisen merkittävää roolia.
    Muistan ku käytiin 2013 Malesiassa testaamassa MM-sarjan kilpakarttia ni mä painoin 75kg ja kaveri painoi 85kg. Sano se tiimin mekaanikko että puol sekuntia per ratakierros tuli turpaan kaverille pelkästään elopainon takia. Siinä vehkeessä oli 35hv.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  29. #329
    KTM on ajanut piikkiluokassa salaa Kerssillä varustetulla pyörällä. Kun jäivät kiinni, laite kiellettiin, mutta käyttö ei silloin ollut laitonta. Eikä ole yksityiskäytössä laitonta edelleenkään.
    Luulisi, että ohitukset helpottuisivat kun laittaisi formulan 120 kW kerssin potkimaan suorilla.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  30.  
  31. #330
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Luulisi, että ohitukset helpottuisivat kun laittaisi formulan 120 kW kerssin potkimaan suorilla.
    Niin luulisi. Vedätkö sitä kersiä kärryssä perässä vai laitatko reppuun? Kers taitaa painaa arviolta n.35kg osineen. Paljonko etumatkaa se ilman Kersiä oleva pyörä saa mutkasta lähdettäessä, ehditkö saamaan suoran aikana kiinni?
    "If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
    "Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."

    Ducati 996 Evoluzione
    Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
    Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
Sivu: 11 / 13:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 910111213 ViimeinenViimeinen