Sivu: 1 / 13:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 389:sta
  1. #1
    .ORGin radalla tapahtuvan ajoharjoittelun "säännöt" on jo julkaistu foorumilla monine täsmennyksineen ja ajajakokouksissa ne käydään aina läpi. Kuitenkin ajatellen 28.07. tapahtuvaa, varsinkin ensikertalaisille sunnattua, ajoharjoittelua ajattelin vähän alustaa aiheesta noin yleisfilosofisella tasolla...

    1. Ajoharjoittelun tarkoituksesta

    Ajoharjoittelu suljetulla moottoriradalla ei ole varsinaisesti rata-ajon opettelua, vaan itse moottoripyörällä ajamisen harjoittelua. Sulkemalla pois "häiritsevät" tekijät.. vastaantuleva liikenne, jalankulkijat jne... itse kukin voi keskittyä moottoripyörän ohjaamisen ja ajamisen dynamiikkaan...vastaohjaus, jarrutus, kaarreajo, vaihtaminen, kiihdytys...tavoitteena on tehdä itse ajamisesta ja ohjaamisesta lähes vaistonvaraista toimintaa,jotta liikenteessä suurin osa huomiosta voidaan keskittää muun liikenteen ja ajoradan seuraamiseen ja tulevan tilanteen ennakointiin.

    2. Rata-ajosta

    Kts. foorumilla aiemmin julkaistut säännöt !

    Ennen radalle tuloa on moottoripyörä syytä pestä ja huoltaa ... ketjut, rattaat, renkaat, öljyt, nesteet jne. Likainen pyörä ei ole turvallinen, koska piki ja muu lika peittää mahdolliset nestevuodot ja löysät ruuvit/mutterit...

    Ennen itse ajosuoritusta varmistaudu siitä, että olet juonut riittävästi nestettä ja pue ajovarusteet kunnolla päällesi. Ajosessioiden välissä tarkista aina niin pyöräsi kuin varusteesikin.

    3. Itse ajamisesta

    Istu pyörän päällä rennosti äläkä jännitä lihaksiasi...otteiden on oltava pehmeitä ja harkittuja ... muista hengittää tasaisesti ja rauhallisesti.

    Muista ensimmäisen/-sten kierroksen merkitys...rataan tutustuminen ja pyörän, renkaiden ja kuskin lämmitys.. sama pätee viimeiseen kierrokseen käänteisesti...

    Moottoripyörälle on annettava mahdollisuus suoritua karreajosta...kun tulet kaarteeseen jarrutat ja vaihdat samalla pienempään vaihteeseen...mene sisään jarruttaen, niin että näet jo koko kaarteen...älä käänny liian aikaisin ... valitse sellainen vaihde, millä voit ajaa läpi koko kaarteen...älä vedä kytkintä kesken kaarretta vaan pidä veto päällä...keula painuu alas ja pito rataan paranee samalla keulakulma jyrkkenee mahdollistaen helpomman kääntymisen.... kun alat kääntymään löysää jarrutusta...tällöin keula hieman nousee, mutta kaarrevoimat tasapainottavat tilanteen...kallista itseäsi pyörän mukana tai enemmän kuin pyörääsi, jotta renkaissa riittäisi pitopintaa...vaikka olet mennyt "pitkään" sisälle kaarteeseen suorita itse kääntyminen ennen radan leikkauskohtaa ...aloita tasainen kiihdytys jo kaarteessa, kun itse kääntyminen on suoritettu ja vaihda suuremmalle vaihteelle kun pyörä on suorassa kaarteen jälkeen...kiihdytyksessä keula nousee ja ohjauskulma loivenee aiheuttaen suuremman suuntavakavuuden, jota tarvitaan kiihdytsvaiheessa ja suoralla.

    Mikäli ensin jarrutat, sitten vaihdat, sitten kaarrat ja lopuksi kiihdytät tehden ao. toiminnot erillisinä suorituksina, niin pyöräsi keula "pumppaa" ylös-alas ja koko ajamisen dynamiikka on mennyttä... ja samalla pyöräsi hallittavuus heikentynyt...

    Vastaohjaus on nopein ja varmin tapa hallita moottoripyörää ... harjoittele sitä.

    Opettele vaihtamaan pienempään pykälään samalla kun jarrutat käyttäen kämmenpohjaasi välikaasuun samalla kun sormillasi jarrutat...

    Suuntaa katseesi mahdollisimman pitkälle ja sinne minne haluat mennä ... älä katso eturengastasi tai edellä ajavan pyörän takarengasta ja pidä kaarreajossa pääsi suorassa, vaikka "roikkuisitkin"...

    Mieti omat ajolinjasi ja säädä/kehitä niitä kierrosten kuluessa ... älä pyri mihinkään kierrosennätyksiin, vaan hio ajotekniikkaasi tutustuen pyöräsi ominaisuuksiin ja rataan... mieti ajotauoilla mikä meni vikaan ja yritä uudelleen ...
    "Mies ilman Ducatia on kuin pilvinen päivä"
  2. #2
    Pariin asiaan tulin kiinnittäneeksi huomiota viime ratasetissä..

    Turvaväli on syytä pitää edelläajavaan. Paljon näki ryppäitä, joissa ajettiin renkaassa kiinni, vaikka kilpaa ei ajetakaan, tai ohi välttämättä yritetä. Edelläajava kun tekee ajovirheen, häntä on helppo seurata pellolle, tai huomio kiinnittyy muuten liiaksi ja omat linjat sekoavat siitä. Jos haluaa seurata edelläajavan ajolinjoja, sekin käy paremmin sopivan etäisyyden päästä. Ei liikenteessäkään ajeta perstuntumassa mutkapätkillä.

    Toinen juttu on, kun hitaammissa ryhmissä saa ohittaa vain suoralla, niin siellä syntyy huimia kilvanajotilanteita, kun muualla radalla ei osata/haluta ajaa kovaa, niin suoralla vedetään sitten tuppi nurin ja takana tulevan nopeamman kuskin ohittaminen vaikeutuu turhaan. Itse tein nopeassakin ryhmässä niin että hidastin suosiolla ja päästin "nopeammat" kuskit ohi.. sitten sai ajella itekseen tyhjällä radalla, eikä tarvinnut pelätä että takaa tulee joku päälle.

    Radalla ajaminen kun vaatii todella paljon harjoitusta, on parempi aloittaa kaarreajosta kuin suoranopeuksien maksimoinnista. Ajolinjat on helpompi löytää kun sisääntulonopeus on kohtuullinen, eikä kaikki huomio ole kulunut voimakkaaseen jarruttamiseen.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  3. #3
    Brittilehdissä on puhutta ns 'jarruitta ajamisesta', eli radalla voi harjoitella ajamalla käyttämättä jarruja ollenkaan. Kuulemma parantaa mutkanopeuksia ja on opettavaista muutenkin, jää turha kiihdytys/jarrutusrepiminen pois. Kuitenkin yllättävän kovaakin tuollai pääsee.

    Kannattaa varmaan kuitenkin muille ilmoittaa, että kokeilee tuollaista ja jää vaikka session alussa perälle, eikä kärkeen lähde sekoilemaan.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  4. #4
    Lainaa (jaket @ Kesä. 30 2006,11:25) kirjoitti
    Brittilehdissä on puhutta ns 'jarruitta ajamisesta'
    Tuo on tuttu juttu noista Keith Coden Twist of the wrist kirjoista. Käyttävät Superbike-koulussaan tuota tekniikkaa aina alkajille.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  5. #5
    Lainaa kirjoitti
    ajatellen 28.07. tapahtuvaa, varsinkin ensikertalaisille sunnattua
    änteeksi maalaisuuteni, mutta en ainakaan TÄÄLTÄ löydä mainintaa ko. tapahtumasta? kiinnostusta olisi, missä/miten ilmoittaudutaan jne..?
  6. #6
    Lainaa (kurja @ Kesä. 30 2006,14:20) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    ajatellen 28.07. tapahtuvaa, varsinkin ensikertalaisille sunnattua
    änteeksi maalaisuuteni, mutta en ainakaan TÄÄLTÄ löydä mainintaa ko. tapahtumasta? kiinnostusta olisi, missä/miten ilmoittaudutaan jne..?
    Satuitko katsomaan vuosilukua milloin tuo ensimmäinen viesti on kirjoitettu
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  7. #7
    Lainaa (Earthend @ Kesä. 30 2006,14:30) kirjoitti
    Lainaa (kurja @ Kesä. 30 2006,14:20) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    ajatellen 28.07. tapahtuvaa, varsinkin ensikertalaisille sunnattua
    änteeksi maalaisuuteni, mutta en ainakaan TÄÄLTÄ löydä mainintaa ko. tapahtumasta? kiinnostusta olisi, missä/miten ilmoittaudutaan jne..?
    Satuitko katsomaan vuosilukua milloin tuo ensimmäinen viesti on kirjoitettu
    no enpä tullut ,)

  8. #8
    tuota etujarrua käytettäessä mutkassa käännyttäessä ei varmaan kannata harrastaa kamalasti noilla yleisillä teillä kun tuppaavat olemaan aika likaisia vai olenko väärässä?? Itse ajellessa käytän pienempää vaihdetta ja moottorilla hidastan vauhtia..Tosin mun vauhti sen verran verkkaista ettei noissa mutkissa tarvii muutenka jarruttaa..Olen nyt harjoitellu lähinnä saman vauhdin pitämistä ja koskematta jarruun ollenkaan, myös opetellu tuota painon siirtämistä puolelta toiselle ja lähinnä ajolinjoja. Meneekö nyt ihan metsään tuollainen harjoittelu?? Tämä siis tuolla pikkuteillä ja turvallisuus syistä pidetään vauhti nyt pois ettei käy niin kuin kälviällä
    suzuki gsx-r 1000 k5
  9. #9
    Lainaa (turboJR @ Heinä. 02 2006,22:34) kirjoitti
    tuota etujarrua käytettäessä mutkassa käännyttäessä ei varmaan kannata harrastaa kamalasti noilla yleisillä teillä kun tuppaavat olemaan aika likaisia vai olenko väärässä??
    Renkaat vaikuttavat tuohon paljon, mutta radalla oppii huomaamaan että kaarteessa voi jarruttaa yllättävänkin paljon.. Se pidon rajan löytyminen ei vaan ole välttämättä mukava kokemus.. Niin kauan kun pyörä ei ole lähelläkään maksimikallistusta, eikä jarruvoima ole suuri,ei ole mitään estettä jarruttaa kadullakin kaarteessa. Tuo on kuitenkin tositilanteessa erittäin hyvä taito omata.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  10. #10
    Sanokaahan noista renkaista vielä onko diablo corsa hyvä rengas tuollaiseen painavaan busaan, kun jotkut väittävät sen sulavan heti alle ja toiset sanovat et toimii?? Sori kyselen tyhmiä, mut yritän vain oppia tuosta rata ajosta mahollisimman paljon..Tosiaan olen ekaa kertaa lähdössä tuonne srra.n rataleirille loppukuusta ja toivottavasti oppia tulee sieltä paljon lisää..Todennäköisesti pyörän vaihtokin kevyempään tulee vielä eteen, kun testailin tuollaista k5 kilogikseriä ja olipas siinä iso ero busaan tuolla mutkateillä
    suzuki gsx-r 1000 k5
  11. #11
    Lainaa (turboJR @ Heinä. 02 2006,22:53) kirjoitti
    Sanokaahan noista renkaista vielä onko diablo corsa hyvä rengas tuollaiseen painavaan busaan, kun jotkut väittävät sen sulavan heti alle ja toiset sanovat et toimii??
    Hyvä rengas se Corsa on. Oikeat paineet vaan niin toimii varmasti.
    Lainaa kirjoitti
    Tosiaan olen ekaa kertaa lähdössä tuonne srra.n rataleirille loppukuusta ja toivottavasti oppia tulee sieltä paljon lisää..
    Samaiseen settiin käy tie jälleen kerran. Tuolla saa kyllä oppia oikeesti nopeilta kuskeilta
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  12. #12
    No niin, pistetään tuollaiset sitten alle tuonne motoparkin leirille Joo kaverit ovat kyllä kehuneet tuota leiriä ja innolla sitä odotetaanki jo. Mulla ollut vähäsen aina hakusessa tuo mutkaan sisääntulo, ts tulee otettua liikaa vauhtia pois mut, jospa tuokin ratkeis sitten tuolla leirillä. Ehkä kaikki johtuu tuosta kun ei oikein tiedä paljonko tuota pyörää voi turvallisissa määrin yleensä kallistaa. Turhan arvokasta lähtee sitä testailemaan sillä periaatteella et kantataan kunnes kellahtaa
    suzuki gsx-r 1000 k5
  13. #13
    Vielä lähdetään kerran motoparkkiin huomenna kokeilemaan..Pitää kait huominen nyt yrittää tuota ilman jarruja ajoa, kun pitäis kaarrenopeuksia saaha nostettua
    suzuki gsx-r 1000 k5
  14. #14
    Heti alkuun: Olen vasta 18 vuotias joten en voi tietaa kaikkea, enka ole ajanut kuin lukuisilla eri piikeilla ja triumpin speed triplella. Mutta kun nyt kesalla 2006 satuin kevarista luopumaan ja triumpin sain, isa ilmoitti meidat kemoran ratapaiville ja tietenkin olin innoissani koska ainoa paikka jossa olen ennen ratalla ajanut oli oulun mikroautorata elikka MINUN mielesta joka ainoan ihmisen ajokouluun pitaisi kuulua radalla ajamista koska ensimmaisen 20min ajosession aikana opin enemman mutkaan kaartamisesta ja ja jarruttamisesta kuin koko 2 ja puolena vuonna kevarilla ajessa. mm. linjoista, mutkaan tulosta ja mutkasta lahdosta seka melkein tarkeimmasta asiasta mita moottoripyoralla ajaessa pitaa tietaa, eli vasta-ohjauksesta. ennen ei hirveasti tallaisista tiennyt, mutta koska ratalla oli parempia kuskeja(tuttuja) jotka kaski tehda samaa perassa mita he tekivat niin koko moottoripyoralla ajaminen muuttui hetkessa paljon helpommaksi ja kaikki palapelin palaset yhtakkia loksahtivat kohdalleen. Tasta reissusta oppi erittain paljon ja jopa autolla ajaessa jotkut naista toimivat. Tuli erittain paljon lisaa itseluottamusta liikenteessa ja oppi heti tuntemaan enemman rajoista moottoripyoralla. ja kun ensimmaisen kerran jalkeen muutaman viikonlopun jalkeen meni uudestaan, perusasiat opittua itsekkin huomasi etta pystyy ajamaan joka mutkaan paljon paremmin, ja joka asia tuntui oikeammalta. tietysti muilla voi olla erilaisia kokemuksia mutta tama on minun mielipiteeni ja kokemukseni.
  15. #15
    Aamulla pitäis lähteä kohti motoparkkia ja kesän ensimmäiseen ratapäivään. Jännää lähteä kokeilemaan uudella pyörällä miten ajo sujuu
    suzuki gsx-r 1000 k5
  16. #16
    Kannattaa sitä kurvissa jarruttamistakin harjoitella radalla, sillä joskus joutuu pakostakin normaali liikenteessä jarruttamaan kaarteessa.
    AR125 -84 --> CBR600F -05 --> CBR1000rr -04/-05 --> GSX1300R K9 --> DR650RSE -93 --> XJR1300 -03
  17. #17
    zim... yritin poistaa, ei näköjään tällä foorumilla onnistu.



    Honda CBR 954RR -03
  18. #18
    Lainaa (Fabio T. @ Heinä. 24 2003,11:16) kirjoitti
    Ennen radalle tuloa on moottoripyörä syytä pestä ja huoltaa ... ketjut, rattaat, renkaat, öljyt, nesteet jne. Likainen pyörä ei ole turvallinen, koska piki ja muu lika peittää mahdolliset nestevuodot ja löysät ruuvit/mutterit...
    Renkaista kysyisin.. Olen tulossa koulutusryhmään Ahvenistolle ja olisi renkaanvaihto tässä edessä. Mietin vain että pitäisikö renkaat vaihtaa ennen vai jälkeen rata-ajelun. Alla on Bridgestonen BT02 edessä ja BT01 takana. Takanakki alkaa olla vaihtokunnossa ja etunenkin lähiaikoina. Tilalle olen tilannut Metzelerin M3:t. Kannattaisiko pistää uudet kumit alle ennen rataa vai radalla ajaa vanhat loppuun? Noissa vanhoissa saattaa olla parempi pitokin, jonkinlaiset semiracing-renkaat kun ovat.

    edit. tosin sateella nuo eivät pidä (ainakaan enää) mitään.



  19. #19
    Lainaa (Brocol @ Kesä. 23 2008,15:15) kirjoitti
    Lainaa (Fabio T. @ Heinä. 24 2003,11:16) kirjoitti
    Ennen radalle tuloa on moottoripyörä syytä pestä ja huoltaa ... ketjut, rattaat, renkaat, öljyt, nesteet jne. Likainen pyörä ei ole turvallinen, koska piki ja muu lika peittää mahdolliset nestevuodot ja löysät ruuvit/mutterit...
    Renkaista kysyisin.. Olen tulossa koulutusryhmään Ahvenistolle ja olisi renkaanvaihto tässä edessä. Mietin vain että pitäisikö renkaat vaihtaa ennen vai jälkeen rata-ajelun. Alla on Bridgestonen BT02 edessä ja BT01 takana. Takanakki alkaa olla vaihtokunnossa ja etunenkin lähiaikoina. Tilalle olen tilannut Metzelerin M3:t. Kannattaisiko pistää uudet kumit alle ennen rataa vai radalla ajaa vanhat loppuun? Noissa vanhoissa saattaa olla parempi pitokin, jonkinlaiset semiracing-renkaat kun ovat.

    edit. tosin sateella nuo eivät pidä (ainakaan enää) mitään.
    Uudet alle. IMO. Mutterinmallisilla ja kuluneilla renkailla käännöksistä tulee kulmikkaita ja ihan loppuunkuluneet renkaat saattavat olla liukkaat. Uusia katurenkaita sisäänajaisin hieman ennen radallemenoa. Väittävät, että uusi rengas voi olla liukas. Teoriaa? Ainakin rataketut heittää pakastavedettyjä renkaita koko ajan alle, mutta ne on kyllä rata-ajoon varsinaisesti tarkoitettujakin, eli olisivatko erilaisia?



    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  20. #20
    Lainaa (Athene @ Kesä. 23 2008,15:37) kirjoitti
    Lainaa (Brocol @ Kesä. 23 2008,15:15) kirjoitti
    Lainaa (Fabio T. @ Heinä. 24 2003,11:16) kirjoitti
    Ennen radalle tuloa on moottoripyörä syytä pestä ja huoltaa ... ketjut, rattaat, renkaat, öljyt, nesteet jne. Likainen pyörä ei ole turvallinen, koska piki ja muu lika peittää mahdolliset nestevuodot ja löysät ruuvit/mutterit...
    Renkaista kysyisin.. Olen tulossa koulutusryhmään Ahvenistolle ja olisi renkaanvaihto tässä edessä. Mietin vain että pitäisikö renkaat vaihtaa ennen vai jälkeen rata-ajelun. Alla on Bridgestonen BT02 edessä ja BT01 takana. Takanakki alkaa olla vaihtokunnossa ja etunenkin lähiaikoina. Tilalle olen tilannut Metzelerin M3:t. Kannattaisiko pistää uudet kumit alle ennen rataa vai radalla ajaa vanhat loppuun? Noissa vanhoissa saattaa olla parempi pitokin, jonkinlaiset semiracing-renkaat kun ovat.

    edit. tosin sateella nuo eivät pidä (ainakaan enää) mitään.
    Uudet alle. IMO. Mutterinmallisilla ja kuluneilla renkailla käännöksistä tulee kulmikkaita ja ihan loppuunkuluneet renkaat saattavat olla liukkaat. Uusia katurenkaita sisäänajaisin hieman ennen radallemenoa. Väittävät, että uusi rengas voi olla liukas. Teoriaa? Ainakin rataketut heittää pakastavedettyjä renkaita koko ajan alle, mutta ne on kyllä rata-ajoon varsinaisesti tarkoitettujakin, eli olisivatko erilaisia?
    Minunkin mielestäni kannattaa vaihtaa ne uudet renkaat alle. Radalla ne kuluu vain sivuilta eli ei lyhennä käyttöikääkään. Keskeltä tasaiseksi kulunut takarengas viivästyttää mutkaan sisään menoa ilkeästi.

    Joo, "siviilirenkaat" kannattaa ajaa sisään etukäteen. Niistä uusien katurenkaiden liukkaudesta on ollut esimerkkejä. Eli ihan normaaliajossa ne pitää kyllä mutta heti ei kannata kanttailla. Sitten kun pinta on hiukan kulunut niin avot. Ja M3:ssa on niin paljon pitoa että saat vetää jalkatapit maata raapien Eli sen takia ei kannata niitä vanhoja renkaita alla pitää, että niiden (ainakin uutena) parempaa pitoa tarvitsisi.

    Slicksit on sitten ihan eri juttu. Niitä ei pidä edes verrata katukumeihin. Uusi lämppäreillä lämmitetty slicksi pitää kuin tauti heti ensimmäisestä kierroksesta lähtien.
    YZF-R1 -07

    "Aikainen kala koukun nappaa..."
    sb a #??
    www.vararikkoracing.fi
  21. #21
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Aiemman asiaa käsittelevän aiheen poistamisesta saadun palautteen perusteella tilausta ns. aloittelijatopicille on, joten päätin joutessani moisen kirjoitella. Toivoisinkin saavani tähän ketjuun kokemuksia ja mielipiteitä erityisesti ratauransa alkuvaiheessa olevilta kuljettajilta, ja pyritään pitämään asioiden tarkastelu ainoastaan aloittelijan näkökulmassa. Ja vielä disclaimer. Nämä ovat omia mielipiteitäni ja saatan aivan hyvin olla väärässä.

    Sitten varsinaiseen ohjeosuuteen:
    Rata-ajo on todella hauskaa. Hauskanpidon ohessa oppii uskomattoman paljon pyörän käytöksestä ja ajamisesta yleensä. Varikolla meininki on todella hyvä ja yhteishenki vallan mainio. Neuvoja ja apuja saa aivan varmasti, jos niitä tarvitsee.

    Ennen radalle saapumista on syytä varmistaa pyörän kunto. Renkaiden tulee olla vähintään kohtuullisessa kunnossa. Keskeltä kovin kulunut rengas saattaa aiheuttaa jänniä tilanteita kun pyörää kallistetaan "kulman" yli. Jarrut joutuvat myös kovalle rasitukselle rata-ajossa, joten palojen ja nesteiden tulee myös olla kunnossa. Ennen radalle menemistä lasiset osat joko teipataan tai poistetaan sirpaloitumisen estämiseksi. Kannattaa myös huomioida Ahveniston ja Motoparkin melurajat ja varautua tarvittaessa noisekillerillä. On perin harmillista, jos radalle ei pääse melurajan ylityksen vuoksi. Kun ajetaan rauhallisesti, ei liene tarpeellista hämmästellä rengaspaineita, vaan pitää renkaissa katupaineet. Jos/kun nopeus nousee, kannattaa paineita laskea. Alustan säädöillä ei myöskään kannata vaivata päätään.

    Itse ajamista on turha pohtia liiaksi etukäteen. Jos mahdollista, kannattaa pyytää esimerkiksi liivimiestä vetämään ajolinjaa edessä, jotta pääsee linjojen kanssa sinuiksi. Lisäksi on huomattava, että ajolinjoja saattaa olla yhtä monta kuin kuljettajia. Ei se liivimiehen linja mikään absoluuttinen totuus ole, mutta se lienee hyvä lähtökohta. Kokemuksen kertyessä oppii itse miettimään omia, itselleen sopivia linjoja. Katseen käytöstä sen verran, että pyörä menee sinne, minne katsot. Katso riittävän pitkälle eteenpäin - muuten ajosta tulee helposti kulmikasta. Tärkeää on myös jonkun perässä ajettaessa katsoa sinne, minne on ajamassa, eikä edelläajavan ahteria, vaikka siinä mikä tahansa kissa/kolli olisikin kireissä nahkabyysissa pyllistelemässä

    Paras ohje, jonka rata-ajoa aloittaessani sain, oli kehoitus vaihteiden ja jarrujen unohtamisesta. Valitaan sopiva vaihde, jolla ajetaan rataa ympäri, kyllä se pyörä jaksaa vetää vaikka vähän pienillä kierroksilla välillä mentäisiinkin. Vaihteenvaihto vie turhaan huomion muusta ajamisesta. Jarruitta ajamisen hyöty on siinä, että on helpompi kontrolloida mutkaan sisäänmenonopeutta. Lisäksi aloittelijoilla jarruttaminen monesti tekee ajosta repivää ja kulmikasta.

    Koska kuitenkin jarrutus tulee jossain vaiheesa kuvioihin, käsittelen sitäkin lyhyesti. Jarrutus tulee suorittaa rauhallisesti ja määrätietoisesti. Pyörä pysähtyy etujarrulla ja siirtyypä vielä paiho pois takarenkaalta jarrutustilanteessa, joten takajarrua ei kannata käyttää. Harrastuksen alussa ei kannata hämmästellä kaarrejarrutusta vaan pyrkiä sovittamaan vauhti oikeaksi suoralla. Jos aletaan jarruttamaan ja kääntämään samalla, tulee yhtälöön monta muuttujaa lisää ja riskit kasvavat tarpeettomasti.

    Suorilla osaa kuka tahansa ajaa lujaa. Siihen ei vaadita kuin kahvan kääntämistä. Kannattaa siis ottaa suorat rauhassa ja keskittyä kaarteisiin. Näin helpoitetaan myös takaatulevien ohittamista.

    Koska takaatuleva vastaa ohittamisesta, on tärkeää, että radalla ajettaessa käytetään loogisia ajolinjoja. Tästä syystä ei saa seurata takaatulevaa liikennettä. Vaikka väistämisen tarkoitus onkin hyvä, saattaa linjanmuutos yllättää ohittajan aiheuttaen tarpeettoman vaaratilanteen.

    Ohitettaessa tulee pitää pää kylmänä. Hitaassa ryhmässä on määritelty paikat, joilla ohittaminen on sallittua. Itse suosin ohittamista mutkan ulostulon jälkeen. Jarrussa ei kannata hitaassa ryhmässä ohittaa, sillä kaksi pyörää rinnakkain sisäänmenossa aiheuttaa tarpeettoman vaaratilanteen. Jos suoralla joku yrittää ohittaa, on syytä antaa hänen mennä ohi, sillä todennäköisesti hän on mutkissa sinua nopeampi. Jos edelläolevasta kuljettajasta ei muuten pääse turvallisesti ohi, kannattaa koukata varikon kautta ja antaa edelläolevan mennä.

    Rata-ajo on paitsi hauskaa, myös erinomaisen opettavaista. Lupaan, että sen ensimmäisen ratakerran jälkeen ihan jokainen on entistä taitavampi kuljettaja. Kaatumisen tai muun ikävän riski on hyvin pieni, ja rataharjoittelun jälkeen on kadulla ajaminen varmasti turvallisempaa taitojen ja luottamuksen sekä pyörään että omiin kykyihin kasvettua. Suosittelen lämpimästi myös MotOrg ry:n ratapäivillä olevia koulutuksia. Vaikka ominkin päin oppii varmasti, on palautteen ja neuvojen saaminen erittäin arvokas seikka.

    Eiköhän siinä ollut isoimmat...

    Varikolla nähdään!



    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  22. #22
    AdventureAuntie heippa:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Dec 2005
    Vihti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (PoS @ Huhti. 01 2009,12:49) kirjoitti
    Suosittelen lämpimästi myös MotOrg ry:n ratapäivillä olevia koulutuksia. Vaikka ominkin päin oppii varmasti, on palautteen ja neuvojen saaminen erittäin arvokas seikka.

    Eiköhän siinä ollut isoimmat...

    Varikolla nähdään!
    Tässä lisää tietoa koulutuksesta

    KLIK
    Rapa-akka
    Suzuki V-Strom 800 DE -23
    BMW S1000R -17
    Gas Gas 300 EC -22
    Stark Varg
    #AdventureAuntie
  23. #23
    Hyvä kirjoitus. Lisäisin tuohon senverran, että hitaassa/koulutusryhmässä ei keskitytä pelkästään rata-ajo asioihin ja -tekniikkaan, vaan siellä opetetaan ja harjoitellaan yleistäkin ajotekniikkaa. Esimerkiksi rennon ajoasennon tärkeyttä ja löytämistä ja katseen käyttöä ajaessa. Siten se soveltuu hyvin harjoitteluksi uusille motoristeille turvallisessa harjoitteluympäristössä. Suosittelen kaikille uusille ja miksei kertaukseksi vanhoillekkin!

    EDIT: tämä siis koskee .ORGin järjestämiä tapahtumia. Muilla järjestäjillä voi olla erilaisia käytäntöjä ja toteutuksia.



    Tässä mallia allekirjotuksiin.
  24. #24
    hyvä topic kiitos rata-ajo on sitte vaan niin kivaa
    Honda 1000XL -09
  25. #25
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Ehkä paras ohje mitä itse sain liivilliseltä ensimmäisenä ratapäivänä oli jotain tämän suuntaista: Kannattaa vähän höllätä vauhtia niin pysyy kumipuoli alaspäin.

    Muitakin hyviä vinkkejä tuli, ja ennenkaikkea sai ensimmäistä kertaa elämässä keskittyä pelkästään ajamiseen. Ei tarvinnut väistellä kolmion takaa tulevia, taikka sinivuokkoja.

    Olikos PoSilla sellainen keltainen trumppa? Jos on, sain muistaakseni sulta vinkin kropan asennosta. Keksin loppujen lopuksi syynkin miksi kroppa oli eri asennossa, kuin luulin sen olevan.

    Ahvenistolle kuukauden päästä ja siitä Motoparkkiin ja Alastaroon vielä saman kuun aikana, jos luoja, ja työnantaja suo.
    Superbike #7
  26. #26
    Hyvä avaus PoSilta rataosioon! Toivottavasti pysyy edes tämä ketju jonkinmoisessa sanallisessa kuosissa ilman kaikkitietäjien päsmäröintiä. Kevät tulee ja ekat ratapäivät taas alkavat... alkaa jo tässä ihan kihelmöidä pikku kätösen kämmentä

    -hh-
  27. #27
    Ensimmäiset ratapörinät takana ja lähinnä oli käytössä 'yhden vaihteen tekniikka' ja lähes ilman jarrujakin selvisin. Oli mukava keskittyä katseeseen, ajoasentoon ja ajolinjoihin ilman jarrun/kytkimen/vaihteiden roplaamista. Tekemistä oli tarpeeksi muutenkin. Suorilla pidin reilusti maltillisen vauhdin, oli sitten mukava ajella rauhassa kun muut kaahasi suorilla ohi ja mutkassa hyppäsivät jarrulle. Vähän naureskelua sain osakseni hitaista suoranopeuksista mutta eipä se tällaista tätiä saanut pahasti provosoitua. Omaan ajoon aion keskittyä myös jatkossa vaikka se muita sitten huvittaisikin. Rata-ajo on kyllä tuhannesti kivempaa kuin ikinä asasin kuvitela! Kiitos vaan hyvistä vinkeistä.
  28. #28
    Antaa muiden naureskella. Kaikki siellä on omaa tekemistä parantamassa. Kannattaisi niiden muidenkin keskittyä siihen omaan tekemiseen, niin tulostakin syntyisi
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  29. #29
    Lainaa (KatjaN @ Touko. 30 2009,16:47) kirjoitti
    Oli mukava keskittyä katseeseen, ajoasentoon ja ajolinjoihin ilman jarrun/kytkimen/vaihteiden roplaamista. Tekemistä oli tarpeeksi muutenkin. Suorilla pidin reilusti maltillisen vauhdin, oli sitten mukava ajella rauhassa kun muut kaahasi suorilla ohi ja mutkassa hyppäsivät jarrulle. Vähän naureskelua sain osakseni hitaista suoranopeuksista mutta eipä se tällaista tätiä saanut pahasti provosoitua. Omaan ajoon aion keskittyä myös jatkossa vaikka se muita sitten huvittaisikin.
    Nautiskelu on parasta. Kaikki ajavat omaa ajoaan. Eikä siellä suorilla tosiaan ole mikään kiire. Menee sellaista vauhtia, että pääsee mutkiin ilman jarruja .
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  30.  
  31. #30
    Tulipa tämäkin homma aloitettua Ahvenistolla ja sateeseen hukkui puolet ajasta. Just makselin org:n elokuun ratailut. Vähän raapi tapit seuraavalla kerralla ehkä paljon enemmän. Aika paljon lienee kiristysvaraa
    Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Sivu: 1 / 13:sta 12311 ... ViimeinenViimeinen