Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    Olen tässä katellu tuota prätkääni (yllätys) ja tekisipä mieleni saada tuota etupäätä about 1cm alemmas. Mites se onnistuu turvallisimmin? Kun omistin aikoinaan Cagiva Miton ni siinä tais olla ihan tarkotuski laskee sitä etupäätä suoraan ottamalla putkia haarukasta vaan ylemmäs. Siis, piru kun vaikee selittää...Noh, siellä etupään putkien päissä oli oikeen viivotus että sai varmasti kumpaakin yhtäpaljon sisään jne. Tai ainakin näin pienenä järkeilin. *
    Sillon se toimi ihan OK ja uljaamman näkönen pelihän siitä omasta mielestä tuli heti. Nyt siis samaa hienosäätöä ajattelin tähän Fazeriini mut nuo konstit askarruttaa hiukan. Eli kertokaas nyt virtuoosit miten sitä etupäätä lasketaan silleen oikeaoppisesti ja turvallisesti. (Jotain laskusarjoja kenties jne.) Ihan pihalla oon näistä jousitushommista nääs. Sentti olis mulle jo tarpeeksi... * Heh, pienestä on tämäki kiinni taas...

    Kiitos jo etukäteen asiantuntevista vastauksista. *



    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  2. #2
    Kyllä se lasku pitäis mennä niikun oot aiemminkin tehny. Ohjauskolmioista (lieneekö oikea termi) kiristys pultit auki ja sen jalkeen työntää putkia ylöspäin ja pultit takas kiinni. Keula kannatta nostaa ilmaan ennen kuin löysää mitään saattaa muuten painovoima tehdä keulasta turhankin matalan. Keulan madallus tekee sitten ohjauksesta nopeamman => ajaminen on epävakaampaa.
    En muuten oo sitte mikään virtuoosi
  3. #3
    Lainaa (Yamaha1 @ Elo. 24 2004,11:37) kirjoitti
    Olen tässä katellu tuota prätkääni (yllätys) ja tekisipä mieleni saada tuota etupäätä about 1cm alemmas. Mites se onnistuu turvallisimmin? Kun omistin aikoinaan Cagiva Miton ni siinä tais olla ihan tarkotuski laskee sitä etupäätä suoraan ottamalla putkia haarukasta vaan ylemmäs. Siis, piru kun vaikee selittää...Noh, siellä etupään putkien päissä oli oikeen viivotus että sai varmasti kumpaakin yhtäpaljon sisään jne. Tai ainakin näin pienenä järkeilin. *
    Sillon se toimi ihan OK ja uljaamman näkönen pelihän siitä omasta mielestä tuli heti. Nyt siis samaa hienosäätöä ajattelin tähän Fazeriini mut nuo konstit askarruttaa hiukan. Eli kertokaas nyt virtuoosit miten sitä etupäätä lasketaan silleen oikeaoppisesti ja turvallisesti. (Jotain laskusarjoja kenties jne.) Ihan pihalla oon näistä jousitushommista nääs. Sentti olis mulle jo tarpeeksi... * Heh, pienestä on tämäki kiinni taas...

    Kiitos jo etukäteen asiantuntevista vastauksista. *
    Päästä vaan niitä etupamppuja kolmioista läpi.. Itte lasken aina joku 5cm kun käyn kiihdyttelemässä, takapäätä about 10cm pidemmillä koiranluilla.

    Varmaan tollanen 1cm pudotus auttaa sun pyörää kääntymään helpommin. Siinä ei ole mikään kauheen äärimmäinen geometria, joten luultavasti siitä ei tule edes kauheen hermostuneen tuntuinen vielä..
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  4. #4
    Justiinsa... Mahtavampi homma. * Orgille!!! Lähinnä tota ulkonäköpuolta haen tolla pudottamisella. Enduro lookkia pois jne jne. * Tuskimpa ohjaus tosiaan vielä noin pienistä hermoilee ku ei tosiaan ole mikään ääriohjus tämä Fasu. Painunki tästä heti takapihalle väsäämään... *


    Edit: Nyt on etupäätä hilattu hiukka alaspäin. Olipa seki yksinkertanen homma, taidampa painua testaamaan. *

    TESTATTU *
    Kylläpäs muuttuikin nopeemmaksi tuo kääntyvyys. Ihme ja kumma että noinki paljon vaikuttaa. Vihdoinki olen saanu pyörän siihen "trimmiin" mitä oon hakenu. Eli perää hiukan ylös ja keulaa alas. Pitää nyt vielä ajella ja kokeilla tuon keulan kans mikä tuntuu parhaalta...
    Nyt on ajoasentokin hiukan enemmän etukeno, hakenu olen sitäkin mut lopullisesti muuttuu stongan vaihdolla sitte. Myös ajattelin jäykistää noita pumppujen säätöjä edessä nyt samalla jotta niiailu himmais hiukan.
    Keulimiset ei tosin enää lähde entiseen malliin mut sitä kompensoikin sitte parempi viivalta irtoaminen ku ei tartte pelätä et selälleen painuu. *
    Plussana mainittakoon vielä et tuo keskiseisontatuki yltää taas ihan OK maahan ni pyörän saa taas sillekkin. Niitten koiranluitten asennuksen jälkeen piti vähä katella missä yrittää keskiseisontatukea käyttää. Ja samalla kallistuskulma laitettaessa norm. jalalle normalisoitui...
    Miksen minoo aiemmin hoksannu näitä hommia prkl...



    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  5. #5
    Tulee vähän jälkijättöisesti, mutta mä väsäsin sellaisen puristinsysteemin laskiessani etuputkia. Tavallinen puusepän puristin siis, jonka leuan laitoin alemman kolmioputken alle ja kierrepuoli esim. lenkkiavaimen päälle niin että se lenkkiavaimen lenkki on putken yläpään päällä. Sitten kun löysytti kolmion pultit niin saattoi sitä puristinta löysyttämällä hiljalleen laskea putkea (putki kerrallaan tietty). Sillai sai molemmat putket millintarkasti samalle korkeudelle.

    Vähän vaikeesti selitetty, mutta hyvä tuli. Kai otit kiristysmomenteista selvää?
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  6. #6
    Juu...Mulla meni ihan kivuttomasti tossa takapihalla ja loivassa ylämäessä (keula ylämäkeen) keskiseisontatuella. Kokeilin ni ei tullu juuri mitään painoa etuselle. Siinä sit löysyttelin pultit kunnes putket alko liikkumaan ja väsäilin kohilleen. Umpi iisi homma, pelkäsinki just et räsähtää koko hoito sisään ku löysyttelee mut NOUP...Niin vähän tosiaan sitä painoo edessä. Momentit on selvillä ja appiukon avaimilla hoituupi homma. Täytyy nyt vaan saada selville paljonko lopullisesti lasken jne. Paljos muut on niitä putkeloita sisään ottaneet? *



    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  7. #7
    Rupes tämä homma kiinnostamaan oikein enemmänkin. Ittellä R1 -03, hyötyä/haittaa/ongelmia ko operaatiolla ko. pyörään??
    "Ja meidän pojalle ei sitten mopoa osteta!"
    -Äitee ensitreffeillä isäukolle vuonna 1973
  8. #8
    Joo, sama täällä. Ajattelin myös tiputtaa vähän bladen (vm.95) etupäätä. Ajattelin tosin vain jotain n. 5 milliä...
    vaikuttaakohan tuo vielä mitään? Tarkoitushan olisi vähän nopeuttaa pyörän kääntymistä.
  9. #9
    Luulen, siis LUULEN että noissa ärräpyörissä tosiaan maltillisempikin pudotus riittänee... Toista se on meillä "enskakuskeilla" ku putkea pilkottaa etukatteen alta metrikaupalla... Eikai tuo oikeen selviä ku kokeilemalla vaan...Esteri aukas just perseen täällä Kotkassa ni jäi mun kokeilut nyt vähäks aikaa tähän.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  10. #10
    Minä pudotin 17 milliä. Vaikutus oli kyllä ohjauksen nopeuteen huomattavissa, mutta kummiskin lievä. Tuntuma pyörän korkeudesta muuttui kans aika lailla. Teinkin sen lähinnä siks kun oon hukkapätkä, ja pyörän käsittely mukavoitui. Hieman nopeempi ohjaus ei kylläkään haittaa, eikä tullut ns. 'vakausongelmia'. "Enduron" ulkonäkökin parani pikkusen.

    Niijajoo... semmonen huomio, että vaikuttaa paljon pitääkö pyörää keulaa laskiessa keskiseisontatuella vai huoltopukilla. Keskiseisontatuki on aika lähellä painopistettä, joten silloin ei hirveesti painoo ole keulalla. Pukilla voi nitkahtaa aika lailla syvemmälle...
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  11. #11
    Millä saatte kyykkypyörän etupään ilmaan kun
    ei voi etuputkiin tukea?
    Suzuki GSXR 600 L1
  12. #12
    Lainaa (tomppa82 @ Elo. 25 2004,11:01) kirjoitti
    Millä saatte kyykkypyörän etupään ilmaan kun
    ei voi etuputkiin tukea?
    Norsulla.. Tai sitte talja kattoon..
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  13. #13
    Siis vielä selvennykseksi: Kun minä pudotin keulaa (eli nostin putkia) oli etupää normaalisti maassa. Se onnistuu putki kerrallaan taakse laitettavalla huoltopukillakin ainakin tolleen, kui mää tuolla aiemmin selitin. Pyörä on kyllä syytä olla pystysuorassa, siis ei sivuseisontatuella.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  14. #14
    Helppoa se on just ku laittaa pieneen ylämäkeen keskiseisontatuelle. Ei tule painoa etuselle juuri mitään joten pultit saa ihan rauhassa löysätä, laittaa mieleisekseen ja pultit kiinni. Tulee siinä samalla automaattisesti kumpikin putki samanverran ylös, ainakin mulla tuli... Tietty kandee mittailla ja varmistaa. Tulin just Susikosken lenkiltä ja nyt olen saanu sen etusen mieleiseksi, laskua tuli melkeen 2cm. Ja keuliihan tuo nyt sentään vielä kaasullakin, eli hyvää teki mun fasulle ko. muutos.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  15. #15
    Lainaa (Yamaha1 @ Elo. 25 2004,15:20) kirjoitti
    Helppoa se on just ku laittaa pieneen ylämäkeen keskiseisontatuelle. Ei tule painoa etuselle juuri mitään joten pultit saa ihan rauhassa löysätä, laittaa mieleisekseen ja pultit kiinni. Tulee siinä samalla automaattisesti kumpikin putki samanverran ylös, ainakin mulla tuli... Tietty kandee mittailla ja varmistaa. Tulin just Susikosken lenkiltä ja nyt olen saanu sen etusen mieleiseksi, laskua tuli melkeen 2cm. Ja keuliihan tuo nyt sentään vielä kaasullakin, eli hyvää teki mun fasulle ko. muutos. *
    Joo, mutku kyykyissä ei ole yleensä keskiseisontatukea.. Kyllä mä joudun nostamaan keulan ilmaan jollain, norsua oon tähän asti käyttäny...
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  16. #16
    Lainaa (tomppa82 @ Elo. 25 2004,10:01) kirjoitti
    Millä saatte kyykkypyörän etupään ilmaan kun
    ei voi etuputkiin tukea?
    Se on juurikin vi***maista. Seuraavassa pyörässä yks kriteeri on keskituki.
    "For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
    -Citigroup Global Markets, 2010
  17. #17
    Nii joo kun ei ole tukea... Mielikuvitusta joutuu kaiketi sit käyttään. Mikä muuten on norsu??? (Ei kaiketi se eläin kumminkaan)
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  18. #18
    Lainaa (Yamaha1 @ Elo. 25 2004,15:29) kirjoitti
    Nii joo kun ei ole tukea... Mielikuvitusta joutuu kaiketi sit käyttään. * Mikä muuten on norsu??? (Ei kaiketi se eläin kumminkaan)
    Mulla sattuu olemaan tollanen täyskasvunen afrikannorsu himassa! Se on kätevä remonttihommissa, ainoo vaan että se syö ja p*skoo aivan helvetisti!

    No, "norsu" on on sellanen pieni hydraulisesti toimiva "nostokurki", jolla on esim autosta kätevä nostaa moottori pois konehuoneesta..



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  19. #19
    Sporttisimmissa pyörissä kannattaa olla maltillinen tuossa laskussa. Omaan pyörääni (Suzuki sv1000) suositeltiin 0 -6 mm laskua riippuen suosittelijasta, ajotyylistä jne.. Itse laskin 5 mm ja kääntyvyys mutkiin on nyt sitten täydellistä parempi. Samalla pyörästä tulee herkempi rengaspaineen vaihteluille ja voblaustaipumuskin saattaa muuttua aika yllättävästikin..
    Virtsankarkailu -Syy naurattaa ikäihmisiä!
  20. #20
    Juu, eikös se vähän niin mene et mitä jyrkempi se....noh, ohjauskulma (ei hajuakaan virallisesta termistä), sen varovaisempi saapi olla. Oon kyllä ajatellu tota ohjaus iskaria muutenki, pirun kalliita vaan tuppaavat oleen vaikkei mitään öölissiä halajaiskaan.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  21. #21
    Lainaa (Yamaha1 @ Elo. 26 2004,10:26) kirjoitti
    Juu, eikös se vähän niin mene et mitä jyrkempi se....noh, ohjauskulma (ei hajuakaan virallisesta termistä), sen varovaisempi saapi olla. Oon kyllä ajatellu tota ohjaus iskaria muutenki, pirun kalliita vaan tuppaavat oleen vaikkei mitään öölissiä halajaiskaan. *
    Kannattaa ostaa sit samantien kunnollinen ohjausiskari jos sellasen hankkii. Öhlins ja WP on ainakin hyviä.

    Aika harva niistä on paineistettuja (nää kaks ainakin on), joten niiden vaimennus on liian "hidas" vaimentaakseen nopeat liikkeet, joista esim tankslapperit voivat saada alkunsa..

    Lisää aiheesta:
    http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....tu;st=0
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  22. #22
    Lainaa (Yamaha1 @ Elo. 26 2004,10:26) kirjoitti
    Juu, eikös se vähän niin mene et mitä jyrkempi se....noh, ohjauskulma (ei hajuakaan virallisesta termistä), sen varovaisempi saapi olla. Oon kyllä ajatellu tota ohjaus iskaria muutenki, pirun kalliita vaan tuppaavat oleen vaikkei mitään öölissiä halajaiskaan. *
    Onko se perä nyt entistäkin rauhattomampi ? Vai lähtikö se jousituksen säädöllä ?
    Viimeeksi kun kokeilin hieman pujotella sen korotuksen jälkeen niin tuntui kohtuullisen oudolta suoralla asfaltilla se perän reagointi
    Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
  23. #23
    Lainaa (Nightwolf78 @ Elo. 26 2004,18:00) kirjoitti
    Lainaa (Yamaha1 @ Elo. 26 2004,10:26) kirjoitti
    Juu, eikös se vähän niin mene et mitä jyrkempi se....noh, ohjauskulma (ei hajuakaan virallisesta termistä), sen varovaisempi saapi olla. Oon kyllä ajatellu tota ohjaus iskaria muutenki, pirun kalliita vaan tuppaavat oleen vaikkei mitään öölissiä halajaiskaan. *
    Onko se perä nyt entistäkin rauhattomampi ? Vai lähtikö se jousituksen säädöllä ?
    Viimeeksi kun kokeilin hieman pujotella sen korotuksen jälkeen niin tuntui kohtuullisen oudolta suoralla asfaltilla se perän reagointi *
    Jousituksen säädöillä se korjaantu. Oli katsos kovimmalla kaikki 3 säätöä siellä ahterissa... Kohtuullisen oudoltahan se toisen prätkä tuntuu muutenki ku vaihtelee... Eiköhän tuota yli 20000km.n ajamisella jo omansa tunne. * Anyway, nyt on paljo parempi. Pitäis nyt painua tonne museotielle uusiksi ja koklata siellä vielä. Ilmat vaan haraa vastaan. *



    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  24. #24
    Lainaa (Yamaha1 @ Elo. 26 2004,18:13) kirjoitti
    Lainaa (Nightwolf78 @ Elo. 26 2004,18:00) kirjoitti
    Lainaa (Yamaha1 @ Elo. 26 2004,10:26) kirjoitti
    Juu, eikös se vähän niin mene et mitä jyrkempi se....noh, ohjauskulma (ei hajuakaan virallisesta termistä), sen varovaisempi saapi olla. Oon kyllä ajatellu tota ohjaus iskaria muutenki, pirun kalliita vaan tuppaavat oleen vaikkei mitään öölissiä halajaiskaan. *
    Onko se perä nyt entistäkin rauhattomampi ? Vai lähtikö se jousituksen säädöllä ?
    Viimeeksi kun kokeilin hieman pujotella sen korotuksen jälkeen niin tuntui kohtuullisen oudolta suoralla asfaltilla se perän reagointi *
    Jousituksen säädöillä se korjaantu. Oli katsos kovimmalla kaikki 3 säätöä siellä ahterissa... Kohtuullisen oudoltahan se toisen prätkä tuntuu muutenki ku vaihtelee... Eiköhän tuota yli 20000km.n ajamisella jo omansa tunne. * Anyway, nyt on paljo parempi. Pitäis nyt painua tonne museotielle uusiksi ja koklata siellä vielä. Ilmat vaan haraa vastaan. *
    No jos viikonloppuna hyvät kelit ja et ole mökille menossa niin vois käydä ajamassa rajahoviin ja takas ja sen jälkeen ottaa kesäkauden lopettajais olutta...kun toi emäntäkin lähtee takas jyväskylään.

    ITse meinasin jos jossain vaiheessa kokeilis keulan laskemista jos se vaikka hieman auttais kiihdyttelyyn kun tuntuu tuo RR:ä hieman liian halukkaalta nostaa tassua.
    Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
  25. #25
    Jees...Katsellaan. Meillä vetää budjetti niin vimosia ku vaan voi taas. Kielinee siitä että hauskaa on tullu pidettyä.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  26. #26
    Ilmotelkaas jos ootte rajahoviin menossa käymään, voisin lähtä kans kurvailemaan jos on kelejä.
    "Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
  27. #27
    Toi keulan laskeminen/perän nostaminen muuttaa keulan caster kulmaa jolla on vaikutus ohjauksen herkkyyteen/jäykkyyteen.
    Sama kulma palauttaa esim. autossa mutkasta pois tultaessa ratin suoraksi.
    Mut kannattaa kattoa ettei keulan laskun jälkeen esim.etulokasuoja tai vst. tapaa mihinkään kiinni sisäänjoustossa ja varsinkin keuliessa tai pikemminkin keulimisen pikaisen päättymisen seurauksena keula käy hyvinkin syvällä.
    Miksi pultata alumiininen lintulauta autoon joka ei koskaan saavuta sellaista nopeutta, että laudalla auringonkukansiemeniä mutustelevan oravan häntä edes hulmuaisi.
    eimihikaa.com
  28.  
  29. #28
    Lainaa kirjoitti
    Juu, eikös se vähän niin mene et mitä jyrkempi se....noh, ohjauskulma (ei hajuakaan virallisesta termistä), sen varovaisempi saapi olla. Oon kyllä ajatellu tota ohjaus iskaria muutenki, pirun kalliita vaan tuppaavat oleen vaikkei mitään öölissiä halajaiskaan. *
    Fasuun vois kattoo esim raskaampia tankopainoja jotka ajais samaa asiaa.

    Anyway otin itse kans kokeeksi vajaa pari senttiä putkia ylös ja hyvältä tuntuu. Haarukan jousto on 140mm joten pitää vielä mitata ja tarkistaa missä vaiheessa se tulee vastaan.
    Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
    Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi