Sivu: 3 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 266:sta
  1. #61
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    > Mutua saat vastaukseksi seuraavaan malliin jos kelpaa *

    Kiitos ensimmäisestä hyvästä yrityksestä, tosin pikkaisen auki noi mun kysymykset vielä jäi. Niin kuin oli ehkä havaittavissa, mun motiivi on riisua talvisäilytykseen liittyvistä tiedoista pois kaikenlaiset humpuukiuskomukset ja turhat yleistykset, ja katsoa, mitä aitoa jää jäljelle.


    > Totta vaan tuolla vehkeiden öljyämisellä pyritään torjumaan mahdollisia korroosiovaurioita joita kosteuden tiivistyminen tuo mukanaan.

    Mutta eihän kosteus voi tiivistyä, jos tila on lämmitetty ja edes suunnilleen tasalämpöinen. Toisin sanoen, pyttyjen öljyäminen on ehdollinen ohje, ei yleispätevä. Right?

    Mitä noihin "kuukausikäynnistelyihin" tulee, niin onko nyt niin, että 6 x käynnistys pitkin talvea on moottorin kannalta yhteenlaskettuna pienempi paha kuin 1 x käynnistys ajoon otettaessa? Viittaan tällä nyt lähinnä normaalitilannetta huonompaan voiteluun.


    > Tankki kannattaa täyttää piripintaan tai sitten tyhjentää ja öljytä. Jälleen ennemminkin ruosteeneston kuin minkään muun vuoksi

    Olikos se jotenkin epämääräisesti väitettynä niin, että 1 litra höyrystynyttä bensaa vastaa kiloa dynamiittia? Entä 20 litraa bensaa? Anyway, ihan kiva paukku kumminkin. Toivottavasti se jousien säästely on toteutettu tukevasti...

    Onkos muuten niin, että se korroosio muodostuu sinne tankkiin ennen kuin se muodostuu muihin, paremmin päälle näkyviin metalliosiin? Onko käynnistysvaikeudet tyypillisiä joillekin pyörämerkeille ja -malleille kun mulla niitä ei ole ollut? Jos tämä on todella huomioimisen arvoinen ongelma, niin miksi mulla varastossa piiitkäään ollut tyhjä prätkän terästankki ei ole ruostunut sisältä? Olisiko säilytysolosuhteilla tässäkin merkitystä..? Eli ehdollinen ohje, ei yleispätevä. Right?

    Mä edelleen kannustan kirjoittamaan näitä talvisäilytysohjeita niin, että huomioidaan erilaiset säilytysolosuhteet ja tuputetaan niitä ohjeita sitten kunkin säilytysskenaarion mukaan. Pitkin ajokautta velloneet öljykeskustelut kuuluvat tähän samaan laariin, "öljy X on muuten tosi hyvä, mun pyörä rupesi toimimaan heti kuin unelma". Juu, ei muuta kuin öljykauppaan.
    1000
  2. #62
    Mutuvaroitus

    Lainaa kirjoitti
    Mutta eihän kosteus voi tiivistyä, jos tila on lämmitetty ja edes suunnilleen tasalämpöinen. Toisin sanoen, pyttyjen öljyäminen on ehdollinen ohje, ei yleispätevä. Right?

    Mitä noihin "kuukausikäynnistelyihin" tulee, niin onko nyt niin, että 6 x käynnistys pitkin talvea on moottorin kannalta yhteenlaskettuna pienempi paha kuin 1 x käynnistys ajoon otettaessa? Viittaan tällä nyt lähinnä normaalitilannetta huonompaan voiteluun.
    En ole öljynnyt pyttyjä kertaakaan enkä näe siihen mitään aihetta jos säilytystila on kuiva eikä mikään homehtunut maakellari. Ja kosteushommissa lämpötilaakin tärkeämpänä kriteerinä näkisin tilan ilmanvaihdon. Eli kosteushan tiivistyy kun mennään kastepisteen alle riippumatta lämpötiloista. Jos asia vaivaa kovasti kannattaa hankkia kosteusmittari talliin niin ei jää epäselvyyksiä. Käynnistelyynkään ei ole järkeä ellei siihen ole kunnon mahdollisuutta eli kylmää konetta ei kannata repiä käyntiin turhan vuoksi vaan kun sattuu suojasää ja viikonloppu ettei ole sen kummempaa tekemistä niin johan kummasti se härpäke siellä tallin perällä kimpoaa mieleen. Tuleepahan samalla myös akku ladattua/vesitettyä


    Lainaa kirjoitti
    Olikos se jotenkin epämääräisesti väitettynä niin, että 1 litra höyrystynyttä bensaa vastaa kiloa dynamiittia? Entä 20 litraa bensaa? Anyway, ihan kiva paukku kumminkin. Toivottavasti se jousien säästely on toteutettu tukevasti...
    Kyllä se jysähtää ihan samalla tavalla riippumatta bensan määrästä eli jos tilaa ei ole kunnolla ilmastoitu ja siellä haisee polttoaine ei varmaan kannata pistää tupakaksi.

    Lainaa kirjoitti

    Onkos muuten niin, että se korroosio muodostuu sinne tankkiin ennen kuin se muodostuu muihin, paremmin päälle näkyviin metalliosiin? Onko käynnistysvaikeudet tyypillisiä joillekin pyörämerkeille ja -malleille kun mulla niitä ei ole ollut? Jos tämä on todella huomioimisen arvoinen ongelma, niin miksi mulla varastossa piiitkäään ollut tyhjä prätkän terästankki ei ole ruostunut sisältä? Olisiko säilytysolosuhteilla tässäkin merkitystä..? Eli ehdollinen ohje, ei yleispätevä. Right?
    Siinähän se tankki ruostuu ihan kuin koko muukin pyörä vaan bensan tai öljyn peittämä kirkas metallipintahan ei ruostu millään. Tankki on hankala tarkistaa ja puhdistaa sisältä ja ruoste taas ei tee kivaa polttoaineensyöttöjärjestelmässä, niinpä jokin helppo yksinkertainen suojaussydeemi on perusteltu.
    Kevään käynnistysongelmat on taas pelkästään kaasutinkoneiden tyyppis eli kohokammiot vetää vajaan desilitran ainetta ja jos sen sinne jättää väljähtämään talven ajaksi ei ihan normaali ryypytys yleensä keväällä riitä.
    Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
    Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
  3. #63
    Lainaa (maantiesika @ Syys. 15 2004,11:52) kirjoitti
    Kevään käynnistysongelmat on taas pelkästään kaasutinkoneiden tyyppis eli kohokammiot vetää vajaan desilitran ainetta ja jos sen sinne jättää väljähtämään talven ajaksi ei ihan normaali ryypytys yleensä keväällä riitä.
    Catti/Ace ainakin aina keväällä laakista käyntiin, olkoon sitten bensat olleet kammioissa 4- tai 6kk. Että se siitä "tyyppiksestä". *
    Friends call me a LonelyRider, but freedom is just another word for nothing to lose anymore......
  4. #64
    Pitääks mun öljytä tankki ny ku pyörä seissy kaks viikkoo tossa pihalla ja lämpötila käynny välillä alle nollassa ?

    Mulla ja veljellä seiso Cateissa viime talven bensat kaasariessa ilman mitään aineita, mulla oli pientä tyhjäkäynti häiriötä ja veljen pyörä ei pysyny tyhjäkäynnillä olleskaan ! Pyörät oli lämpösessä ja ei käytetty kertaakaan talven aikana. Edellisinä talvina käytin omaani ja ei ollu ongelmia...
  5. #65
    Mitenkäs sitten kun säilyttää mopon lämpimässä parkkihallissa? Tarkoittaa siis sitä että siellä voi vaikka vähän käydä talvella ajelemassa, jos oikein alkaa poltteleen.
  6. #66
    Lainaa (j0n1 @ Loka. 02 2004,16:17) kirjoitti
    Mitenkäs sitten kun säilyttää mopon lämpimässä parkkihallissa? Tarkoittaa siis sitä että siellä voi vaikka vähän käydä talvella ajelemassa, jos oikein alkaa poltteleen.
    Noloa selittää vakuutus yhtiölle missä ja milloin mopo kaadettu. "se pysäköintihallin tolppa ihan kuin varoittamatta hyppäsi siihen eteen, kun Jouluna kävin kokeilemassa kulkuja"
  7. #67
    Kunnia pj Jassu:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2002
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Niin mites nyt on, kannattaako lämpimässä tallissa nostaa mopon takapää huoltopukilla ilmaan vai ei ? Etupää jäisi siis jokatapauksessa maahan...
    Pyörätön motoristi...

    Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
  8. #68
    Ite nostin ninjan takapään ylös huoltopukilla, ja etunakin alle laitoin lankunpalasen. Pesu ja vahaus ja erityisesti kiillotettujen vanteiden hyvä pesu/vahaus. Ja lämmin talli löytyy. Sit tankki täyteen bensaa ja se on siin. Sit keväällä katotaan et lähteeks käyntiin vai ei *
    Höhöö letkut on kotona, sano entinen palomies!

    Siis mää vai
  9. #69
    Lainaa (Jassu @ Loka. 25 2004,13:17) kirjoitti
    Niin mites nyt on, kannattaako lämpimässä tallissa nostaa mopon takapää huoltopukilla ilmaan vai ei ? Etupää jäisi siis jokatapauksessa maahan...
    Eipä sil oo mitää merkitystä nostaako pukille vaiko ei.. takajousi on kuitenkin rasituksessa koko ajan.. ellei sit ole pukkia joka nostai vaikka koneen alta ja perä sais roikkua vapaasti ilmassa..
  10. #70
    Noniin... muutama tunti sitten tuli ähisteltyä tänään saatellessa pyörä talvikuntoon...

    Mitä tein:

    - Tankki niin täyteen kun menee ja tankkauksen yhteydessä jotain anti-ice mömmöä, mitä nyt lähiessolta löyty

    - Vaihdoin öljyt ja tarkoitus oli vaihtaa suodatinkin... Se vaan ei lähtenyt irti, kun oli se työkalu tietenkin unohtunut kotiin, joten keväällä sitten vaihdan taas öljyt ja lykkään sitten sen uuden suodattimenkin kiinni...

    - Pesin ja rasvasin ketjyt/rattaat

    - Pesin ja vahasin pyörän

    - Ruikin öljyä purkista vähän joka paikkaan (vaijerien päät ja muut liikkuvat osat)...

    - Kattelin että mitään osia / ruuveja ei puuttunut ja että kaikki on kunnolla kiinni

    - Pari rundia duunin tallissa, sladittelua ja peruutus omalle paikalleen muiden pyörien väliin... Nosto keskiseisontatuelle

    - Silittelyä ja paijailua ja huomenna sitten peitto päälle kun on kunnolla kuivunut, ettei kosteus jää hupun alle muhimaan...


    Mitä vielä:

    - Huomenna peittelyn yhteidessä pahvinpala eturenkaan alle ja vähän lasken paineita gummeista..? Tartteeko tiputtaa paineita?

    - Talven aikana kerran kuussa kone käymään

    - Mitä vielä?
  11. #71
    Lainaa (CBF600S @ Loka. 31 2004,21:45) kirjoitti
    - Huomenna peittelyn yhteidessä pahvinpala eturenkaan alle ja vähän lasken paineita gummeista..? Tartteeko tiputtaa paineita?
    Itse taas järkeilyni jälkeen lisäsin paineita, ihan vaan koska niin olen tehnyt ennenkin... . Päättelin että tulis kumeihin paikallaan seisoessa vähemmän "painaumia". Lienen oikeassa tai väärässä, muita vaihtoehtoja sitten onkin vähemmän.
    - vesku -

    "viestintä epäonnistuu aina - paitsi sattumalta"
  12. #72
    Tänään talliin, käyttelen 1 kk välein ja en tee muuta.
    -Se mikä ei taivu, tulee katkeamaan-

    -Palomuuri on ihan hyvä juttu, jos se on tehty tiilestä-
  13. #73
    Jep, pyörä tallissa, parin viikon välein ulos ja annan käydä reilu vartin, enkä muuta tee ja toimii.
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  14. #74
    Lainaa (tyler @ Elo. 24 2004,08:36) kirjoitti
    Lainaa (duracl @ Syys. 08 2003,10:11) kirjoitti
    Lainaa (anajavi @ Syys. 08 2003,09:52) kirjoitti
    Vaihdoin öljyt 500km sitten, vielä noin 500km tulossa mittariin. Kannattaako nuo öljyt vaihtaa, vaikka ajettu vasta tuhat kilometriä.
    Mä vaihtaisin ennen talvisäilytystä öljyt kyllä, vaikka niillä ei paljon olisi ajettukaan. Mutta keväällä en vaihda ennenkuin vaihtoväli alkaa täyttyä...
    Mikset jätä nykyisiä öljyjä koneeseen talveksi ja vaihda vasta keväällä? Talven yli seisoneet öljyt ei välttämättä ole parhaimmat mahdolliset voiteluominaisuuksiltaan.
    Vanhojen öljyjen jättäminen koneeseen talven yli ei ole viisasta.... *
    CBR 1000
  15. #75
    Kokemuksesta voin kertoa, että jos et käytä mopoasi juurikaan talven aikana, tankki täyteen ja erillinen suoja-aine bensan sekaan. Kannattaa muistaa sitten käyttää mopoa, että suoja-aine menee kaasareihin asti! Kummasti nykybensa tahoo "limottua" ihme mömmöksi jos et suoja-ainetta käytä.Twinikone ei ole niin herkkä limabensalle kuin esim. rivinelonen. Tämä siis näin nyrkkisääntönä, eroja eri koneissa on. Onneksi nykytalli on sen verran tilava, että pystyy jopa "ajamaan" sisällä...
  16. #76
    Vaihtoehtona lisäaineille talvisäilytyksessä:
    Korjattu linkki



    Edit.17.9.2005 korjattu linkki



  17. #77
    Newbie täällä ja moottoripyöräilyssä joten antakaa anteeksi.

    Eli, ajattelin nyt tähän ketjuun laittaa tälläisen kysymyksen.
    Että jos syys/talvikuntoon laitto on jäänyt jostain syystä tekemättä. (Esim minä ostin pyörän ja nähtävästi edellinen omistaja ei ole vaihdellyt oljyjä yms.) niin mitä kannattaisi ottaa huomioon ennen kuin otan pyörän käyttöön? Konetta olen pari kertaa käynnistellyt ja on lähtenyt nätisti käyntiin.

    Olen myös ajatellut että vaihdatan uudet kumit alle, ihan turvallisuus syistä, joten mitä paikkaa suosittelisitte vaihtoon HKI-VANTAA seudulla? Saako yleensä odottaessa? vai meneekö muutama päivä? Kokemuksia?

    ps. Loistava palsta! Kiitti jo etukäteen kaikille vastanneille.

  18. #78
    Onkos kukaan pannut merkille, että TALVI MENI JO.
  19. #79
    kuka miettii talvisäilytystä nyt? Aurinko paistaa ja kesä on puolessa välissä... Syyskuun lopulla voi ruveta tommosia miettimään.


    ajamaan siitä
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  20. #80
    Nyt voisi pikkuhiljaa aloitella "hyvän" talvisäilytyspaikan etsimistä

    Ostin hiljattain seitsemän vuoden tauon jälkeen uuden pyörän Kohta sille pitäisi löytyä mahdollisimman hyvä lepotila talveksi uudenmaan alueelta.... Olisko ehdotuksia luotettavista liikkeistä/paikoista jossa talvisäilytys onnistuisi tarvittavien huoltojen kera?
    BMW K1300R
    exät: GSX1300R, TEx 2014, B-King, M1800R, ZZR1400, CB1300F, 1100XX, CBR600F, MBX125, PV50, tuntsat..
  21. #81
    Tulipa mieleeni taasen tulevan talven valmistelut...
    Mopo hallille... kaikki katteet pois. Renkaat pois. Kone irti. Kone osiin. Runko kotivarastoon... Siinä ne suurimmat
  22. #82
    Mullakin lämmin talli, jossa hyvä ilmanvaihtokin. Kaikki nuo edelliset hommat kun tulis tehtyä, niin kyllä piisaisi. Taitaa mennä vain pesun ja öljyn/suodattimien vaihdon puolelle tällä kertaa....
    BMW S1000 rr
    BMW 800 GS
    Suzuki GSX 1300 R Hayabusa K8
    BMW F 650
    Kawasaki ZX 12R
    Honda VFR 800
    Yamaha FZS 600 Fazer, Suzuki GS 500
  23. #83
    Jee jee! Tulevaksi talveksi saan Trumpan omaan talliin. Nyt loppuu sukulaisilta tilan vuokraus. Yhden kesän kun ahertaa, niin saa itselle 50m2 lämpimän tallin. Sinne sit kalustot vaan sisään...hyvä hyvä.

    Ja noi vuoden takaiset lätinät veden kertymisestä tankkiin on täyttä soopaa. Miten voi tankkiin kertyä kosteutta jos lämpötila on kokoajan suht sama? Selittäkää mulle. Se on eri juttu jos lämpötila vaihtelee esim. välillä -2...+20c. Mut jos lämpöä on kokoajan n. 10c tai yleensä plussan puolella, niin vettä ei tankkiin tule.
  24. #84
    Mitä pitäis tehdä uudelle ruiskupyörälle talvisäilytystä varten (GSXR-600 K5)?

    Laitanko jotain stabilointiainetta tankkiin (jos laitan niin mitä?) ja otan akun irti talveksi?

    Vai jätänkö akun paikoilleen ja käyn käynnistelemässä kuukauden välein? Jos näin teen niin kyykkääkö akku jossakin vaiheessa jos ei lataa välillä? Tarviiko stabilointiainetta?

    Toki öljyt vaihdan ym. mutta noi nyt on jäänyt mieltä vaivaamaan.

    Edellisessä kaasaripelissä käytin kaasarit tyhjäksi ja otin joskus akun irti ja joskus jätin paikoilleen. Aina lähti hyvin käyntiin keväällä. Stabilointiainetta en käyttänyt.

    jake
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
  25. #85
    Tuolla se vanha sussu raukka hallin nurkassa seisoa nökättää suolet ulkona. Talvella viritellään, kasaillaan ja keväällä eikun baanalle.
    Tukka putkella pitkin baanaa,
    kyllä vauhti korjaa virheet.
  26. #86
    Aina yhtä hauska, tämä koulukuntien välinen jutuskelu

    Asiallisia ohjeita. Toi bensat pois ja kaasarit tyhjiksi, oli mullekin ensin opetettu. Ku ne sit oli sakkasia ja alko kalvoissakin oleen sanomista, se loppu multa. Ei ollu ruisku, ei.

    Oon sit stabilointiainetta käyttänyt –ja Masinolia. Itsekin olen huvittuneena lukenut niitä ”mitä sisältää”.

    Ne ei oo ihan samoja litkuja: hilpein löytyy Biltemasta. Hyvin on kumminki toiminu. Enää en oo kaasareita rassailllu enkä tankkia joutunu puhdistamaan.

    Ny on ruiskun jälkeen taas kaasari, …kele. Keväällä on taas oltava uskossa luja –vaan ei autuas.

    Toi akkujuttu on eri stoori. Osa kerhoista vaatii säilytyksessä aina irrottamaan akun. Näin ei mahd. eristevikojen teoreettiset oikosulut ole mahdollisia.

    Joka jutulle on perusteensa. Lukekaa se öljy/rikki/happo-juttu kumminkin huolellisesti.
    ... jotain piti muistaa
  27. #87
    Lainaa (anajavi @ Syys. 08 2003,09:52) kirjoitti
    Vaihdoin öljyt 500km sitten, vielä noin 500km tulossa mittariin. Kannattaako nuo öljyt vaihtaa, vaikka ajettu vasta tuhat kilometriä.
    Ei kannata vaihtaa.Happamat palamisjätteet yhdessä veden kanssa muodostavat happoja,öljyn yksi tehtävä on neutraloida happoja.Sulla on just vaidetut öljyt,joten vettä ei ole noilla ajoilla muodostunut.Toinen vaihtoehto on,että lasket öljyt puhtaaseen astiaan ja laitat halvat huuhteluöljyt tilalle(esim.jotkut tarjousöljyt autotarvikepuolelta),käytät pyörää tai ajat pikku lenkin ennen talviteloille laittoa.Kevväällä omat öljyt tilalle ja baanalle.Nuo "huuhteluöölit"voit käyttää vielä seuraavankin talven säilöntään.
  28. #88
    Kovalta hommalta tuntuu tuo talvisäilytys . Itse olen viimeiset 15 vuotta ollut niin, syntinen, että olen vain pessyt, vahannut, tankannut ja ajanut lämpimään talliin. Hienosti on jokainen pyöräni pelannut ja keväällä lähtenyt käyntiin kuin palmun alta. Öljyt olen vaihtanut silloin kun on normaali vaihdon aika.
  29. #89
    Viime syksynä olin niin syntinen, että ajoin vimeisen vakuutuspäivän iltana pyörän talliin ja otin akun pois. Talven aikana laitoin silloin tällöin akun lataukseen ja ehkä kolme tai neljä kertaa talven aikana käytin pyörän lämpimäksi. Keväällä tein huollon ja pesin pyörän ja ajoin tankkaamaan vanhoilla bensoilla. Pyörä lähti laakista käyntiin eikä ollut minkäänlaisia ongelmia.
  30.  
  31. #90
    mulla ihan sama juttu, keväällä sitten tuskaillaan, lähteekö käyntiin vai ei!

    Muutenkin, rupee pieneen tytön päähän koskemaan kun kuuntelee ohjeita:
    <span style='color:green'>tankki täyteen</span> - <span style='color:fuchsia'>ei missään nimessä, kaasarit täytyy olla tyhjät</span> - <span style='color:green'>ei kun täytenä pitää säilyttää</span>
    <span style='color:green'>käynnistele talven aikana</span> - <span style='color:fuchsia'>vaarallista</span>
    <span style='color:green'>pesu, vaha ja kiillotus</span> - <span style='color:fuchsia'>ei ku jätä vaha vaan pintaan, se suojaa</span> - <span style='color:green'>ei missään nimessä, se syö maalipintaa</span>

    Vittu, pitäkää tunkkinne! Vien Faaraon sitte huoltoon ku loppuu toimimasta! *
    Tietä käyden tien on vanki
    vapaa vain on umpihanki
Sivu: 3 / 9:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen