Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Tarkotus olisi lähteä syyskuun alussa Laatokka kiertämään..
    Onko kenelläkään aikaisemaa kokemusta ja hyviä neuvvoja kuuntelen mielellään ja kyselen mikäli on tietoa jollakin..
    Reissut mielessä........
  2. #2
    Pietaria en suosittele kelleen ees autolla kypärä päässä. Liikenne on aika hurjaa siellä... ja sitä on _paljon_...
    Kunnon huolto ennen reissua, sillä paikan päältä voi olla ankeaa yrittää etsiä kulutusosiakaan japanilaiseen härveliin. Onnea matkaan!
  3. #3
    Kunnon kartat ja mahdollisesti gps mukaan, koska opasteet ovat heikot. Jotkut "tiet" kartoilla ovat enemmän polkuja kuin teitä. Peruskorjausvälineet kannattaa varata mukaan. Eli renkaanpaikkausvälineet tai sisäkumi, ketjuliittimet ketjujen katkeamisen varalta jne.. Paikallista rahaa tietty (luottokortilla et tee korvessa mitään). Pikkupullo polttoainetta hätävaraksi (bensa-asemia ei ole joka nurkalla ). Ja seikkailumieltä! Paikalliset asukkaat ovat yleensä hyvin ystävällisiä, avuliaita ja vieraanvaraisia. Valemiliisejä (ja myös oikeita) kannattaa varoa.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  4. #4
    Tervettä järkeä ja nöyrää mieltä mukaan niin hommat hoituu. Ylimielisenä ja takki auki ei kannata lähteä kun sitä on nimittäin amissionia sielläkin, sano Lahtisen poika.
    Miliisien kanssa ei ole ollut ongelmia, jos ei riko sääntöjä ja jos rikkoo niin maksetaan niin kuin muuallakin. Ja jos menee ihan poskettomaksi rahastamiseksi eli yli 10€:n niin jos on aikaa käytettävissä kannattaa odottaa ja odottaa ja näyttää ettei ole kiirettä. Rahastaminen ei ole Venäjälläkään luvallista ja meidänkin tapauksessa pärjäsimme tällä tavalla hyvin. Liikenne on suomalaisin silmin ehkä vilkasta mutta mielestäni kuitenkin ylimainostettua vaikka ajettais Pietarissa tai Moskovassa. Molemmissa olen mopolla ajanut.
    Suurin ongelma mielestäni on mahdollinen vehkeiden särkyminen.
    Viime kesäinen reisumme Uralille meni liki ongelmitta ja enemmän Venäjällä kulkeneet ovat ihmetelleet miten hyvä tuuri meillä oli. Mielestäni kyse ei ole vain tuurista vaan asenteesta ja käyttäytymisestä kaikin puolin.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  5. #5
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  6. #6
    Meidän eduksi matkaan lähtee kaveri joka puhuu venäjää ja on laatokan 4 keraa kiertänyt( viimeksi keväällä) joten matkaan lähden lähinnä turistin osassa..

    mitä laukkuun pakkaan huolto osia siihen voisin ottaa neuvoa vastaan ..
    Reissut mielessä........
  7. #7
    Varaudu rengasrikkoihin ja erilaisten ruuvien löystymiseen ja varaa mukaan riittävästi työkaluja ja renkaanpaikkausvälineitä vaikka sisärengasta myöten. Lisäksi kaikenlaista tilapäiskorjausmateriaalia, rautalankaa, teippiä, nippusiteitä, sähköjohtoa, liittimiä, ajovalolamppuja ja sulakkeita. Mikään ei ole liikaa vaikka matkanne ei olekaan tuon pitempi.
    Pyörästäni meni neljä ajovalopoltinta ja kaksi sulaketta viime reisulla. Ajovalot olivat mallia tarviketuplavalot ja ilmeisesti riittämätön värinänvaimennus valaisimissa söi polttimoita.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  8. #8
    Tilasin huollon juuri ennen lähtöä juuri sitä varten että osat pysyy kiinni pyörässä kun tuppaa twinin kone ravistamaan... mp-power huollon reinikainen lupasi katsoaa pyörän läpi..
    Reissut mielessä........
  9. #9
    Moikka, mitähän se Reinikainen sanois jos se sais toisen TDM:n hoitoon ennen keikkaa? Meidän täytyy varmaan kattoo kimpassa ne työkalut mitä otetaan mukaan ettei turhaan samoja kamoja kahteen otteeseen ja sit joku tärkee härveli jää kummaltakin. Ari muuten soitti äsken ja lähtee messiin .
    "The world is full of Kings and Queens. Who blind your eyes, then steel your dreams. It´s Heaven and Hell!"
  10. #10
    Huomenna olisi lähtö edessä..
    Reissut mielessä........
  11. #11
    Mites reissu meni?

    Venäjällä liikkuessa täytyy huomioida muutama asia;
    Liikenne on sekavaa. Vauhtia on kaluston kuntoon nähden aivan liikaa. Turvavälit on tuntematon käsite. Ja vaarallisimmat tilanteet syntyy kun musta (lähes aina musta sekä tummennetuilla ikkunoilla) oleva bemari tai mersu tulee takaa ja painaa autoletkan ohi vastaantulevien kaistalla vaikka vastaan tulee autoja. Eli kannattaa kokoajan vahtia taustapeiliä ja ohituksiin ei riitä että vain vilkaisee peiliä. Bemarit tulee kovaa. Nimim. pari kertaa tosissaan säikähtänyt.
    Toisaalta kun kaikki on tottuneet ko. liikennekäyttäytymiseen niin pelisäännötkin on muotoutuneet selkeiksi. Sääntönä on esim. että vastaantuleva väistää jos ohittaja on musta uudehko auto. Miliisistäkin varoitellaan mukavasti. Ajovaloja ei polteta koska ne voi kulua. Jos kuitenkin vastaantuleva auto sytyttää valot ja heti perään sammuttaa ne niin kannattaa pudottaa nopeutta.
    Sakoista selviää rahalla. Tai tekeytymällä tyhmäksi ja puhumalla vain suomea (helppoa jos ei muuta kieltä osaakaan).

    Ruuhkaliikenteessä _pitää_ puikkelehtia autojen välistä jonon keulille. Toki kaikki autoilijat ei kovin innokkaasti tilaa anna mutta useat taas jopa opastavat paremmin vetäville kaistoille viittilöimällä. Ruuhkaliikenteessä seisovien kahden kuorma-auton välistä ajaessa kannattaa vilkaista jonon keulille josko jono no lähdössä liikkeelle. Kuorma-autokuskit ei välttämättä huomaa mopoa ja voivat liikkeellelähtiessä kiilata mopoilijan väliinsä. Ei tarvita kuin hipaisu tangonpäihin ja mopo onkin jo isojen pyörien alla muusina.

    Bensaahan saa Venäjältä siinä missä Suomestakin. Ei venäläiset autot pelkällä hapella kulje. Pienitankkisessa vehkeessä kannattaa olla kuitenkin muutama litra varabensaa. Hätätilassa voi marssia lähimpään taloon ja ostaa ladasta bensat. Kun maksaa vaikka euron litra niin venäläinen siihen hintaan käy vaikka varastamassa naapurinkin bensat. Eikun oikeesti ihmiset venäjällä on hyvinkin ystävällisiä ja saattavat nähdä paljonkin vaivaa auttaessaan ulkomaista turistia.

    Pyörä kannattaa lukita kunnolla. Kaarilukoilla kun kytkee kaksi pyörää yhteen ei niitä ainakaan työnnetä pois. Paras tapa on maksaa parkkipaikasta / tallista. Jos on kaupungissa niin maksullisia stajankoja on joka korttelissa.

    Teissä on reikiä. Riittävällä vauhdilla railoista ja kuopista yleensä lentää yli mutta joskus reikä tiessä on niin suuri että yli ajaessa voi seuraukset olla vakavat. Yleensä kuitenkin reiät voi kiertää vauhtia hidastamatta ja tämän vuoksi ajaminen venäjällä onkin mielenkiintoista eikä tylsään tiehen pääse turtumaan niinkuin suomessa. Haittapuolena on se ettei ehdi/uskalla rauhassa katsella sivuilla aukeavia maisemia. Toki venäjältä hyvääkin tietä löytyy. Esim. Syväriltä Pietariin on ihan huipputietä. Hieman karkeampaa asfalttia kuin Suomessa mutta onpahan pito sateella vähän parempi

    Porukassa ajaessa yleensä letka hajoaa. Autoja punkee väliin ja kaupungissa kaikki eivät ehdi ehkä samoista valoista. Keulakuskilla onkin vastuu että odottaa välillä perästätulijoita. Kannattaa myös sopia käytäntö millä perässätulija ilmoittaa että haluaa pitää tauon. Ei ole kiva ajella takaisinpäin kilometrejä katsomaan onko viimeisenä tullut prätkä kaatunut, kuski kusella, pyörä rikki vai onko miliisillä ollut asiaa.
  12. #12
    Asia tekstiä koko juttu..
    Olet näköjään ollut siellä itsekkin.
    Reissu meni todella mukavasti ja kuivana säilyttiin melkein perille saakka.
    Reitti jota ajoimme.. Torstaina hki- lpr 240 mm, eka yö . Perjantai lpr-imatra- Rajan ylitys svtokorski josta ajoimme oikotietä ( hiekka) käkisalmelle.
    sieltä Sortavalaan matkalla maisemia katsellen ja kuoppia väistellen.. matkajatkui aina aunukseen saakka jossa yövyimme päivän saldo 515 km. Lauantai lähtö aamulla suuntana Pietari matkaa noin 280 km matkalla pikku kyliä katsellen ja Pietaria kauhistellen.. onneksi ei paljon ruuhkaa Pietarissa niin päästiin hotelille noin klo 17 aikaan. Sunnuntai kotia kohti Viipurin kautta matkaa 400 km..
    Kokonais matka noin 1500 km..

    Mukavaa oli reissussa ja nyt arvostaa suomea ..
    Reissut mielessä........
  13. #13
    Lainaa (kccot @ Syys. 13 2004,18:09) kirjoitti
    Asia tekstiä koko juttu..
    Olet näköjään ollut siellä itsekkin.
    Siinä keväisessä "partiossa" Esan kanssa.
  14. #14
    suzuci:n kuvaus itämaiden liikenteestä oli todella hyvä.
    Minä vertaisin sitä liikennettä siten kuin olisi kiinalaisessa Kung-Fu elokuvassa ja kun tulee kotosuomeen tipahtaa keskelle Kauniita ja rohkeita.
  15.  
  16. #15
    Laatokan kierroksesta minulla ei ole muuta negatiivista sanottavaa, kuin että aika oli liian lyhyt. Pari päivää lisää niin olisi voinut tutustua Sortavalaan ja Petroskoihin paremmin.

    Ensi vuonna uudestaan. Jos vaikka Pietarin kautta Murmanskiin....

    T: Hanga
    "The world is full of Kings and Queens. Who blind your eyes, then steel your dreams. It´s Heaven and Hell!"