Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 153:sta
  1. #61
    Itse aloittelin eilen vanneprojektia. Tarkoitus olisi maalata vain vanteiden sivut. Aloitin homman hiomalla vanteen sivut, niin että sain vannehopean pois (kirkas pinta näkyvillä). Kysymys kuuluukin, että voiko vanne mennä piloille jos niitä ei heti maalaa? Entä pyörällä ajo, voiko epäpuhtaudet pilata kirkkaan alumiinipinnan?



    250cc 2t & HD FXDB
    ex. HD XL1200C
    ex. XV cafe project '81
    ex. KTM 350 EXC-F '12
    ex. ZX-10R ´13
    ex. WR250R '12
    ex. ZX-10R '07
    ex. FZ6-S '04
  2. #62
    Kyllä sillä voi ajaa, kunhan vahaat tai käsittelet sinoililla sen puhtaan alumiinipinnan.
    Mä oon alottanu hiomaan jalkojen alumiinisia sivusuojia (kuvassa) ja meinaan hiomisen ja hinkkaamisen jälkeen käsitellä sinoililla ettei se kirkas pinta tummu.

    Ainiin vahaa reilusti niin näyttää hyvältä ja lähtee se lika helpommin
  3. #63
    Mutta eikös tuon tummuneen pinnan saa suht helposti uudelleen kirkkaaksi hinkaamalla ja hiomalla? Vai meneekö tuo hapettuminen/tummuminen syvällekin huokoiseen alumiiniin?
    250cc 2t & HD FXDB
    ex. HD XL1200C
    ex. XV cafe project '81
    ex. KTM 350 EXC-F '12
    ex. ZX-10R ´13
    ex. WR250R '12
    ex. ZX-10R '07
    ex. FZ6-S '04
  4. #64
    Mun käsittääkseni tummuneen/hapettuneen pinnan saa pienellä vaivalla taas uudenveroiseksi esim metal polish tahnalla
    Tässä ois säie tosta kiillotuksesta niin eiku vaan antoisia lukuhetkiä *
  5. #65
    Kiitoksia vastauksista.

    Tuon ketjun läpiluettua, täytyykin uudestaan miettiä, että maalaanko vai kiillotanko vanteiden sivut.

    Nythän ei puutu enää kuin puurtamista ja vielä kerran puurtamista
    250cc 2t & HD FXDB
    ex. HD XL1200C
    ex. XV cafe project '81
    ex. KTM 350 EXC-F '12
    ex. ZX-10R ´13
    ex. WR250R '12
    ex. ZX-10R '07
    ex. FZ6-S '04
  6. #66
    Kukahan taitaa Kuopiossa/Savossa tämän homman? Eli hiekkapuhallus ja kestävä jauhemaalaus samassa paikassa, mieluiten tietysti halballa. Kokemuksia esim. Maalaamo Repo Oy:stä?
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  7. #67
    No niin itse olen tässä talven pimeinä iltoina oman pyöräni purkanut osiksi ja maalautin rungon, swingin ja muutaman irto-osan puverilla.

    Soittelin muutamaan paikkaan ja itselleni oli oleelista se että oli firma joka pystyy tekemään koko homman alusta loppuun ja asiantuntemuksella. Vaihtoehtoja olisi ollut toki useita mutta päädyipä Helsinkiläiseen Elekoon

    a) täällä olleiden kokemusten pohjalta
    b) erinäisten keskustelujen pohjalta osoittautui asiansa osaavaksi.

    Ei ehkä halvin mutta hyvä tuli.

    Se mikä tässä threadissa ei ihan puhtaasti ole tullut esille on se että noita pulverivärejä montaa eri tyyppiä (Polyesteri, Polyuretaani, Epoksi, Epoksipolyesteri). Niiden ominaisuudet ovat erilaiset ja UV sekä kemikaalien kesto on erilainen ja tuosta voi löytyä se yhteys miksi toisilla onnistuu ja toisilla ei. Varsinkin tuo kemikaalien keston suhteen on ollut tässäkin threadissa eroavaisuutta. Myös pohjatöiden tekemisellä on iso osa lopputulokseen. Sekä Eleko että pari muuta firmaa ehdottomasti suosittelivat polyesteri maalausta MP alumiini rungolle. Elekolta tuli myös varsin yksityiskohtainen ja asiantunteva pohjatöiden listaus; hiekkapuhallus + pesevä rautafosfatointi (rasvanpoisto + pohjamaali).

    Itselleni tuli polyesteri pulveriväri mustana jossa 10% kiilto jotta maantielika ei jäisi ikuisesti hyvin kiinni (tässäkin Eleko antoi vinkin miksi ei puhdasta matta mustaa kannata käyttää).

    Itse tulppasin kaikki kierteet ja muut minne en halunnut hiekan menevän enkä myöskään maalin. Lähetin kamat Elekoon matkahuollolla (kun asustelen täällä Rautaruukin kupeessa) ja viikon päästä mulla oli jo takaisin kamat tallissa värjätynä Eleko siis teki hiekkapuhalluksen, pohjatyön (rasvanpoisto + pohjamaalaus) ja itse pulverimaalauksen.

    Liuotinta tuntuu kestävän sillä Nitro Mors:lla piti varsin pitkään liuotella runkonumeroa esille. Tuo oli ainokainen asia mikä maalauksessa oli ns. "sanottavaa" että unohtivat teipata runkonumeron ennen maalausta. Muuten tuntuu olevan varsin huippuluokan työtä. Tuonkin pikku fiban sai kuin saikin Nitro Mors:lla hoidettua joten sekään ei itse asiassa ole edes paha juttu.

    Omasta puolesta voin Elekolle kyllä hattua nostaa * - asiantuntevaa, tarkkaa, asiakaslähtöistä ja nopeaa työskentelyä.

    Kuvia harjoituksesta löytyy:

    tulppausta

    maalausta

    kasaamista

    Kyllä siitä taas Busa taitaa kaikesta huolimatta tulla.....
    --JaSa
    TFM
    Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
    BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
  8. #68
    yoda: Eli oliko homman nimi se, ettei sinun tarvinnut osia mitenkään erikseen putsailla ennen kuin lähetit tuonne. Omasta gikseristä sain vihdoin tapit irti ja vien samaan paikkaan maalattavaksi, mutta onko tarpeen putsata tappeja itse kotona, vai hoituuko kaikki tuolla kerralla? Eli riittääkö valmisteluiksi vain kierteiden tulppaus ja osien irroittelu toisistaan?
    K7 750 kisseri
  9. #69
    Lainaa (Sassu @ Tammi. 26 2008,16:50) kirjoitti
    yoda: Eli oliko homman nimi se, ettei sinun tarvinnut osia mitenkään erikseen putsailla ennen kuin lähetit tuonne. Omasta gikseristä sain vihdoin tapit irti ja vien samaan paikkaan maalattavaksi, mutta onko tarpeen putsata tappeja itse kotona, vai hoituuko kaikki tuolla kerralla? Eli riittääkö valmisteluiksi vain kierteiden tulppaus ja osien irroittelu toisistaan?
    Itse poistelin teipit ja semmoiset jotka ei hiekkapuhalluksessa ihan suosiolla lähde. Mitään pesuja en ruennut tekemään joten oli ketjurasvassa ja muussa kun osat lähettelin...

    Itse laitelin vain ruuvit reikiin ja taas nuo swingin- ja ohjauslaakeroinnit laippasin moottorisilikoonin kanssa. Siksi että pulverimaali uunitetaan 200 asteessa (10 min / materiaali milli) joten laakerirasva sulaa ja se voi pilata maalipinnan valuessaan uunissa siihen. Tuolla keinolla pysyi rasvat sisällä eikä hiekkapuhalluksessakaan mennyt hiekkaa laakerointiin.

    Juurikaan muuta en tehnyt noille osille. Onnistuivat muuten maalaaman ja uunittamaan jalkatappien kiinnikkeet vaikka niissä on kumipuslat paikallaan. Taitava firma....

    Irto-osiin laitelivat Elekossa silikooni tulpat paikkoihin mihin maali ei ole suotavaa mennä. Heillä on myös teippiä joka kestää uunitusta... Eli tuolla pystyvät tekemään varsin paljon. Kannataa toki itse kertoilla mitkä kohdat osista pitää suojata...
    --JaSa
    TFM
    Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
    BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
  10. #70
    Lainaa (yoda @ Tammi. 26 2008,16:38) kirjoitti
    No niin itse olen tässä talven pimeinä iltoina oman pyöräni purkanut osiksi ja maalautin rungon, swingin ja muutaman irto-osan puverilla.....
    Hienon näköstä jälkeä olivat tehneet, näin meinaan nuo osaset kun vein ketjusuojan sinne pulveeraukseen.
    04 Buell xb12s

  11. #71
    Kauriinmetsästäjä riisor:n avatar
    Liittyi Apr 2007
    Kytäjä
    MotOrg ry jäsen
    Tänään meni vanteet Elekoon, saapa nähdä minkä näköisinä tulevat takaisin..
    Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään

    >> PK-letkaohjeet <<

    Ducati SFV4S
  12. #72
    Kauriinmetsästäjä riisor:n avatar
    Liittyi Apr 2007
    Kytäjä
    MotOrg ry jäsen
    Hienot tuli! [kuvia]

    Tässä tulee vähän vanhan kertausta, mutta itse valmistelin vanteet seuraavanlaisesti:
    1) Jarrulevyt irti
    2) Renkaat ja venttiilit irti
    3) Laakerit irti (etufillari)
    4) Messinkiharjalla ruosteet irti takavanteen keskiöstä
    5) Liuotinpesu + normipesu
    6) Rasva-, piki- yms. tahrojen + rengasliiman (?) poisto asetonilla
    7) Prikat ja pultit jarrulevyjen kiinnitysreikiin

    Muun suojauksen jätinkin maalarille, kun ei itseltä oikein löytynyt välineitä. Ihan eivät tehneet suojausta ohjeitteni mukaan, mutta lopputulos on silti oikein hyvä. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa siis tehdä suojaukset itse.

    Laakereita ei kannata jättää paikoilleen kahdesta syystä:
    1) Useimmat laakerit/voiteluaineet tykkäävät huonoa kolmen vartin lämmittelystä ~200°C:ssa
    2) Suojauksen pettäessä laakereista valuva rasva pilaa maalauksen
    [Lisää keskustelua aiheesta]

    Asetolilla muuten lähtee lakatkin vanteista, mutta sehän ei juurikaan haittaa.. Tuleepahan puhdasta.

    Hiekkapuhallus kannattaa aina jättää maalausfirmalle, koska pohjatyöt vaikuttavat lopputulokseen todella paljon. Eli vaikka itse saisikin hiekkapuhallettua vanteet, niin mahdolliset puhalluksen jälkeiset tahrat saattavat pilata lopputuloksen, sillä hiottuun alumiiniin rasva imeytyy aika iloisesti. Tästä syystä useimmat maalausfirmat eivät myöskään anna maalaukselleen takuuta, mikäli pohjatyöt on tehty muualla.

    Elekon myyntijohtaja noissa asioissa valisti. Erittäin asiallinen heppu. Samaan osoitteeseen tulen varmasti viemään jatkossakin osia maalaukseen, jos tarvetta tulee.

    PS. Huomaa oikean väriset painot. Itse maalasin ja vein Järvisen Matille. Vähän kuittaili hifistelystä



    Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään

    >> PK-letkaohjeet <<

    Ducati SFV4S
  13. #73
    Minkä verran noiden vanteiden hiekkapuhallus+maalaus kustansi Elekolla? Itse kävin miettimään myös tuota paikkaa oman pyöräni vanteiden maalaajaksi, kun tekee kerran hyvää jälkeä.
    Ex.
    Ducati 1098 -07
    Ducati 749s -03
    Ducati Monster 750M -99
  14. #74
    Kauriinmetsästäjä riisor:n avatar
    Liittyi Apr 2007
    Kytäjä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (akuko @ Helmi. 14 2008,22:09) kirjoitti
    Minkä verran noiden vanteiden hiekkapuhallus+maalaus kustansi Elekolla? Itse kävin miettimään myös tuota paikkaa oman pyöräni vanteiden maalaajaksi, kun tekee kerran hyvää jälkeä.
    Riippuu tietysti vanteista, väristä, käsittelystä, asiakkaan pärstäkertoimesta jne. mutta normivanne kuulemma hiekkapuhallus+maalaus 35e/vane. Noissa mun vanteissa oli vähän enemmän työtä (enemmän pintoja) joten hinta oli 40e/vanne. Todellakin kohtuullinen hinta. Suojauksesta tulee tietysti jonkun verran lisähintaa.

    Ainakin mulle niillä oli tänään sellainen tarjous, että ei maksa mitään ellei ole työn laatuun tyytyväinen Joutui maksamaan

    Kannattaa sitten tosissaan panostaa siihen vanteiden putsaamiseen. Jos pinnassa on rasvaa niin se painuu hiekkapuhalluksessa sinne huokoisen alumiinin sisään, ja siellä on ja pysyy.
    Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään

    >> PK-letkaohjeet <<

    Ducati SFV4S
  15. #75
    Lainaa (Bluesman @ Joulu. 01 2004,13:06) kirjoitti
    ei tuo 200 astetta pitäs vielä tehdä mitään. Johan laakerinlämmittimetkin lämmittää laakerin kuumemmaksi asennusta varten.
    Laakerilämmittimellä ei todellakaan lämmitetä normaalia kartiorulla/kuula/lieriörulla yms. laakereita yli kahteensataan asteeseen. Jos puhutaan suojatusta laakerista joka kestovoideltu pätee seuraavat asiat. A) Jos laakerissa on muovisuojat (RSR) niin se lämmitetään yleisesti otten 90-100 asteiseks asennusta varten. B) Jos se on metallisuojattu (ZR) niin se voidaan lämmittää vähän kuumemmaksi mutta 110 astetta on aika normaali lämpötila.

    En oo tähän päivään mennessä nähny yhtäkään laakeria joka ois tarvinnu enemmän lämpöä kun 120 astetta ja oon "jokusen" laakerin vaihtanu työni puolesta.
    Laakerilämmittimellä saadaan kyllä kovempia lämpötiloja aikaseks mutta siitä ei ole mitään hyötyä. Eri asia on sit kaiken maailman holkit yms.

    Anteeks avautuminen mutta toi homma särähti pikkasen korvaan.

    Mutta sitten asiaan, auton vanteita oon maalauttanut pulverilla ja aina niihin on lakka tullu pintaan. Keston kanssa ei oo ikinä ollu ongelmia.
    Triumph Scrambler 900 -07 / Desert sled tracker projekti
    Ex. Triumph Street Triple R -12, Ktm Duke 690 -08, Triumph Speed Triple 1050 -05, Honda Cbr 600f / RR.
  16. #76
    Auton perus 5-puolavanteet käytin myös Elekolla.
    Valumia siellä täällä, mutta ei halvalla saa täydellistä.
  17. #77
    Missä olette vaihtaneet kumit takaisin vanteelle pulverimaalauksen jälkeen?

    Yleensä renkaanvaihtopisteet murjoo aina vanteet piloille. Pikkusen alkaa jo vituttaa, kun ei pyörää tai autoa kohta voi viiä enää mihinkään kun naarmutetaan huvikseen kaikki paikat.
  18. #78
    Lainaa (Bluesman @ Heinä. 30 2007,11:19) kirjoitti
    Lainaa (Dusky @ Heinä. 17 2007,22:25) kirjoitti
    Saako muovipintoja maalata pulverilla?
    Noup, vaatii sähköä johtavaa materiaalia... tosin, hiilikuituhan johtaa sähköä... Mutta sitä ei luetakkaan muoviksi.
    Yep... Tosin vaatii sähköäjohtavan muovin, joka on vähän harvinaisempaa, mutta kyllä tuota pulverimaalausta tehdään.
    BMW F800GS -11
  19. #79
    Lainaa (Bluesman @ Joulu. 01 2004,13:06) kirjoitti
    ei tuo 200 astetta pitäs vielä tehdä mitään. Johan laakerinlämmittimetkin lämmittää laakerin kuumemmaksi asennusta varten.
    kyl varmaan lämmittääkin jos haluaa pilata laakerit
    Laakeri lämmitetään max 110 asteeseen asennettaessa akselille.
    Mopon akselissa on liukusovite sisäkooliin joten en edes ymmärrä lämmittämisen tarvetta.
    Toki jos jollaa on menny asiat sekasin ja lämmittää laakerin asentaessaan sitä pesään niin voi voi ja lämmin leipä



    SUZUKI B-KING
  20. #80
    Liekkä Turussa tai sen lähiympäristössä asiansa osaavia pulverimaalaus paikkoja?
    "Tässähän tämä opetellessa."
  21. #81
    Täältä kans yks iso käsi Elekolle . Tänään kävin hakemassa vanteet, niin todella hyvän näköstä jälkeä!
    GSX-R 750 K5
  22. #82
    www.ppfactor.fi

    maalautin vivut ja jalkatapit +muuta, hyvää jälkeä saivat aikaan
    mattamusta valuosissa on todella lähellä K8 rungon väriä

    SUOSITTELEN



  23. #83
    Täältä yksi miinus Elekolle.

    Ekan maalipinnan alle oli jäänyt ketjurasvaa ja eräs sovittu kohta maalaamatta, joten uusiksi meni. Plussat asian hoitamisesta kuluitta.

    Ikävä kyllä ehtisin irroittamaan suojaukset ja kiireisen aikataulun vuoksi jätin sen heidän hoidettavakseen. Pultit oli laitettu vähän niin ja näin, maalia on paikoissa joihin sitä ei pitänyt mennä ja puuttuu sieltä missä sitä piti olla. Kaikki pitäisi aina vaan tehdä itse.

    Eniten kismittää, että hintaa kuitenkin otettiin annetun haarukan yläpäästä, tämä oli siis heillä kalliimman työn jälkeä. Hinta/laatusuhde siis kaikkea muuta kuin kehuttava.


    Eiköhän tostakin silti vielä pyörä tule, tarpeeksi kun käyttää aikaa ja black sprayta...
    '03 ZX6R
  24. #84
    Kertokaas viisaat .orgin miehet että voiko supermoto vanteet viedä kokonaisina (pinnojen ja keskiöiden) kanssa maalaamoon jos pelkkät kehät tulis uuteen väriin ?
    Ja mites toi pulveri pysyy vanteessa jos vaihtaa itse kumit rautojen kanssa ?
  25. #85
    Pitäisi kestää hyvin kolhuja ja kemikaaleja.

    Riippuu ilmeisesti vähän maalaristakin. Oma kun naarmuttuu ilmassa leijuvasta pölystä ja valuva jarruneste jättää jäljen...
    '03 ZX6R
  26. #86
    Olisiko kellään hyvää pulverimaalaria tiedossa, kun pitäs smoton runkoon saada hyvä pinta. Mahd. johonkin näytille tulossa, joten ei sais olla mitään rypyläistä ja valumia?

    Mites tuo Eleko? Tuleeko mitenkä nättiä pintaa ja onko saatavilla metallivärejä?

    -J



  27. #87
    Älä vaan (kirosana) sinne pistä, jos haluat hyvää jälkeä.

    Pinta ei kestä edes bensaa. Eikä sitä kyllä alun perinkään ollut kaikkialla, vaikka tehtiin ihan kahteen kertaan. Ja hintakin oli jotain aivan tolkutonta.

    Katotaan tuleeko oma runko ikinä kuntoon.
    '03 ZX6R
  28. #88
    Tänään tuli vanteet Elekolta haettua ja jälki oli kyllä kiitettävää tasoa!
    ZX12R vm.2004
    muzzy 1427cc yms.
  29. #89
    OK jälki oli minulla kanssa Elekolla käyneissä palikoissa. Itse on tullut aina pestyä rasvat ja suojattua kierteet varmuuden vuoksi etukäteen, vaikka periaatteessa tuollakin puhalluksen yhteydessä putsivat.

    Hinnat siellä kyllä on nousseet sitten viime talven. Ainakin tuollaisessa "miljoona pikkuosaa pahvilaatikossa" -tyyppisellä jobilla.
  30.  
  31. #90
    Paljonko se vanteiden pulverimaalaus maksaa?
    zx-9r -99
Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen