Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Tapahtuipa tänään merkillinen asia.Olin ajelemassa ja yhtäkkiä kytkin rupesi tuntumaan niinkuin olisi ilmaa....Jatkoin ajoa ja katselin kytkinnestesäiliön pintaa,joka uhkaavasti putosi ja kytkin tuntui irrottavan entistä hunommin.MIKSI?Mihin neste hukkuu?

  2. #2
    Eipä sillä stoppielitkulla montaa pakotietä ole. Kun sun linkkarillas on vasta ajettu toi ilmoittamasi alle 30000 :ta, en oikeen jaksa uskoa työsylinterin tilkkeenkään ihan vielä pettäneen. Siinä nesteputkistossa on pari liitosta, joista eka on heti siellä mihin se työsylkyltä lähtevä letku loppuu, ja alkaapi se musta metalliputki. Ihan tarkkaan en nyt muista minne se teräsputken ja pääsylkyn välissä olevan liitos on jemmattu. Taitaapi tulla näkösälle, kun nostaa bensatankin ylös.
    Tsekkaa myös sen banjoliittimen kireys sieltä pääsylinteriltä jostain sen muovisen paisuntasäiliön alta, eli notta oiskos siellä kosteeta havaittavissa. Samoin tietty jostain syystä sen löystyneen ilmausnipan liitoksesta vois karata, vaan pitäsihän tonkin nestevavanan kuikuilemalla ainakin fikkarin avustuksella näkyä. Jos mikään näistä em.kohdista ei oo syyllinen eli vuoda, niin sit ei oo jäljellä ku se pääsylkun tivari.

    Niinkuin jo oon tainnut jossain yhteydessä ( vai olikohan se nysäreissä..) kertoillakin, se kaikki tiekura ja kettinkinsalva ketjuista pääsee sinne työsylinterin suojaamattomalle männälle siellä eturataskotelon sisällä. Sitä hiomatahnaa hinkkaantuu sitten aikanaan väkisinkin sen kytkinsylkyn männäntiivisteen ohi, ja siks se kytkinneste on usein huomattavasti tummempaa kun etusjarrupurkin fluido siinä pikku tarkistussilmissä stongapurkkien kyljissä.

    Josko sieltä vuotaa, märkää tatinaa pitäis löytyä sen rataskotelon alta. Sen murheen remppaaminen ei ihan iso juttu kuiteskaan. Samalla voi putsata sen kotelon siitä mustasta kettinkimämmistä, joka kannattais muutenkin ainakin kerran vuoteen tehdä. Sit sille kytkinmännälle voi rakennella samassa suojuksenkin, eikä kytkinneste enää suttaannu sen jälkeen. Se rasva, jota sinne nesteeseen joutuu, ei oo ollenkaan hyväksi !
    Noi jarrunesteitä kestävät kumilaadut ei ns.normaaleita öljyjä eikä rasvoja juur siedä, vaan ne turvottaa ja pehmentää tivarit puoltoistakertaa suuremmiksi kun mitä alkuunsa oli !

    btw, onks sulla Ago jo toi bussen korjuuromppu ?... jos ei ilmoita mulle. Mulla on nyt jo Viimeinkin Toimiva polttoasema/softa kotikoneella, joten semmoisen voin kyllä veloituksetta leipoa jos tarviit.
    Ja jos joku muukin busisti vielä on moista vailla ( hassinen & knit niitä tais tehdä muutaman jo kesällä, ku mie en joutanna enkä pystynnä lupauksistani huolimatta...) niin antakee kuulua !!

    jokkebus@, kaikkien busistien äiti.......



    jokkebus@

    Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisi...
  3. #3
    Eipä oo romppua ei ei....
    Taitaa neste olla alkuperäistä ja niinkuin sanoit mustaa tököttii seassa....
    Lisäsin nestettä ja rupes toimiin,mutta talven aikana aion vaihtaa kaikki nesteet,myös jarrunesteet.
    Vuotovikaa ei näy missään ja liittimet ok!
  4. #4
    älä huoli, mää burnautan sulle semmosen tuossa kuopiossa !! Osoittees pitänee viel kutinsa..?

    jokkebus@
    jokkebus@

    Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisi...
  5. #5
    Yhteystiedot ok! Tänkjuu
  6. #6
    Kiitos Jokkebusa - ratkaisit juuri sen arvoituksen, joka on pitänyt minua piinassa pari kuukautta. Nimittäin pyöräni kävi merkkikorjaamolla huollossa ja huoltomies kehoitti vaihtamaan talven aikana kytkinnesteen. Sen väri oli nimittäin lasin läpi katsottuna aivan mustaa.

    Mitään syytä hän ei väriin kertonut - ei siis tiennyt. Vaihdoin sen nesteen sitten itse pari päivää huollon jälkeen - ja totisesti se oli mustaa. Tuonne takaraivoon jäi kuitenkin raksuttamaan kysymys miten ihmeessä kytkinneste voi muuttua tuon väriseksi. Nyt voin kuitenkin nukkua jälleen 8 tunnin yöunia...

    Tv. tek
  7. #7
    Juukeli. Mulla kytkin on toiminut ok mutta litkun väri on niin viimeisen päälle sameaa mustaa että kahvassa olevan nestesäiliön tarkastusikkunasta ei näy edes sitä metallista taustaa niin kuin jarrunestesäiliössä.

    Itse en ole vielä purkanut tuota mutta kun ketjut *ja rattaat kerran menee uusiksi heti keväällä niin pitäneen purkaa tuokin kohta. En tiedä miltä juuri tuossa vehkeessä näyttää tuo kopan sisäpuoli mutta kertokeehan josko ja mitenkä ootte suojan tehnyt männälle jos ootte tehnyt... *
  8. #8
    Itse tein sen suojan about 3 mm vahvasta kumilevystä leikkaamaalla. Eli siitä kytkinsylinteristä saa tarkemman mitan ton pyöreen kumiprikan ulkohalkaisijasta, sitten kun ratasposken purkaa vekes.
    Kokoluokka on about 40mm. Siihen keskelle sitten läpipaskalla vaikka 10 mm reikä. Siitä mahtuu se kytkinsylinterin männän liikkeen välittävä 6mm halkaisijainen puikko läpi. Se sisäreikä kandee tehdä senks takii vähän isommaks, että toi männän liike toimii tehokkaasti ilmapumppunakin, ja pullauttaa sen suojan veke paikoiltaan jos ei pääse huohottaan pihalle jostain reiästä...
    Rasvanpoistoaineella hinkataan ( tinnerikin käy ) se viistetty kohta siitä sylinterin suusta puhtaaksi, ja liimataan kumipyörylä jollain elastisella moottorin tiivistemassalla ( hylomar tai vastaava ) just siihen viisteeseen kiinni. Sitä suojaa ei saa sitte, törkätä liian syvälle jotta mäntä pääsee iskunsa esteettä tekeen. Anna liimauksen kans kuivua kunnolla ennen posken lopullista kasausta.
    Toi kumi on siitä hyvä matsku suojavärkiksi, että jos se joskus sattuu irtoomaankin, se ei luultavasti saa aikaan vaurioita siihen kytkintappiin, eikä murjo mitään muutakaan joutuessaan todennäköisesti ketjun hinkkaamaksi aikanaan. Siellä kopassa kun ei turhia tiloja ole millekään ylimääräiselle..

    Juu, ja tottakait toi kytkinsylinteri ja se mäntä on putsailtu ennen ton suojan liimausta. Muuten sitä mustaa mömmöä jää tahriin sitä uutta jarrunestettä, ja se silmä on mustana jo viikon päästä viimeistään... Eikä oo huaono sipaista sinne sylinterin ja männän väliin sellaista jarruosiin tarkoitettua vaseliinia eineen kasausvaiheessa, ja ah miten onkaan taas höyhehnenkevyt puristella kytkinpaaki...

    jokkebus@
    jokkebus@

    Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisi...
  9.  
  10. #9
    Kiitos jokke,sä oot guru....