Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Eilen illallla olin kaverin kanssa ajelemassa pätkällä Sahalahti -> Kangasala. Peura päätti loikata tien yli vasemmalta oikealle. Ei siinä mitään isoa ohjelmanumeroa tarvinnut suorittaa, mutta oli se riittävän lähellä. PRKL ei housu pyykki ollu kaukana

    Varokaa niitä elukoita niistä kun ei koskaan tiedä



    Life is too short to drink cheap beer.
  2. #2
    Saman tyyppinen kokemus myös mulla, tosin sillon olin kyytiläisenä ja mun ratkaisu ongelmaan oli sulkea silmät ja pidättään hengitystä..

    Se oli tuolla jossain Nousiaisissa päin, vauhtia hiukan reilut 100km/h. Kaksi peuraa pomppas metsästä tielle ja samantien pellolle. Ne tosiaan oli siellä pellolla jo ennen kun ehti edes alottaa jarruttamista.. Läheltä liippas.. Jos oisin sillon itse ajanu, ois varmaan saanu mennä housupyykille samantien..
    Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa! Ja joskus se oivaltaminen on niin pienestä kiinni <3
  3. #3
    Kaksi peurakohtaamista on jo tälle keväälle ( kahtena edelliskesänä ei yhtään ). Toinen eläin hyppi vt8:lla Mynämäen pitkällä suoralla keskellä päivää, toinen ( tosi iso ) U:ki-Taivassalo välillä ennen Lokalahtea illalla klo 20 jälkeen. Kumpikikin seisoskeli keskellä tietä eli oli onneksi ajoissa havaittavissa...
    Yleensä Mynämäki-Yläne väli on pahinta peura-aluetta, mutta ovat ryökäleet lisääntyneet aika nopeasti. Peurojen tehokas harventaminen lyijyllä on kärsinyt oikukkaista syyskeleistä; metsästäjät ovat harmitelleet asiaa. Toivotan heille hyvää metsästysonnea tänä vuonna *
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  4. #4
    Meitä peura katteli jostain pikkutieltä tuossa Veikkolasta Epsooseen päin. Seurasi kivasti katseella. Taisi olla syömässä siinä.

    Ja torstaina sitten hirvi(ö) katteli ensin tien vasemmasa reunassa kun tultiin tietä pitki. Sitten karautti vinosti editsemme jollekin pikkutielle. Onneksi vauhti oli siinä vaiheessa jo pudotettu semmoiseksi kävelyvauhdiksi. Kemiön ja Paimion väliilä jossain.
  5. #5
    Onneksi olette kunnossa. VFR on huono työkalu peuran katkaisuun.
    "Tavara tykkää, että sitä käytetään."
    -Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
  6. #6
    Mulla on veli ajanut (onneksi autolla) kehä 2:lla peurakolarin aamuruuhkan aikaan, ei ollut tilaa väistää ja peura tuli Turun motarin liittymän kohdalla yllättäen pusikosta tielle. Oli siinä sitten hieman ihmettelemistä, varsinkin kun kauniin ilmalennon ja kuperkeikan jälkeen peura jatkoi matkaa.

    Polisiitutkinan mukaan vastapuoli siis pakeni onnettomuuspaikalta...
  7. #7
    Jos teillä on peuroista ongelmia niin miten ois jos vaihdetaan että saatte nämä hemmetin porot täältä lapista niin me voimme ottaa ne teidän peurat...?
    "Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
  8. #8
    Ne on tosi ikäviä, noi peurat. Urjala on kanssa tosi peurarikasta aluetta, joten, jos ajelette täälläpäin, olkaa tosi varovaisia. Itse täällä liki 30 vuotta asuneena olen jo oppinut, että paras keino välttää kolarit peurojen ja hirvien kanssa on, kun koko ajan ajattelee, että tuolta se p....kle kohta loikkaa.
    Viime kesänä oli aikaa katsella hirveetä, kun Forssaan mennessä elukka tuli metsästä pellolle ja lähestyi reipasta hölkkää tietä kohti. Huomasin sen kun olin kyytiläisenä ja siitä alkoi se hirvee kuskin takin kiskominen ja viittoilu. Takana tulleet autoilijatkin huomasivat tuulimyllyleikkini ja koko letka pysähtyi. Valtion eläin ylitti tien arvokkaan rauhallisesti.
    Arvatkaa, kellä oli hiki?
    On ihmisiä, joiden seurassa kesät ovat aina kuumempia, seikkailut suurempia ja tähdet lähempänä.
  9. #9
    Hirviä olen pari kertaa nähnyt tiellä ja se hiljentää, on senverran iso eläin. Joskus pohjoisessa olen joutunut porojen takia pysähtymään, ne ei onneksi poukkoile tielle, mutta niitä on hankala huomata kun ovat niin asfaltin värisiä.
    " Very good homma ja asia meininki " http://kummituskauppa.spreadshirt.fi/
  10. #10
    Oon miettiny enemmänkin ittekseni että mitä haittaa siitä vois olla ja kenelle jos tien reunat parturoitais n. 20 m matkalta. Varmaan vähenis eläin kolarit.
    "For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
    -Citigroup Global Markets, 2010
  11. #11
    Joo, ei mitkään hirvieläimet ole sen helpompia, mutta peura poukkaa monta metriä kerralla suoraan tielle kun ovat niin kevyitä ja ketteriä. Ja muutenkin liikkumisen luonne sellainen. Hirvi ja poro sentään usein lontii hitaasti tai seisoskelee tien poskessa. Mutta kuten sanottu, VAROVAINEN pitää olla vaikka olis mistä sorkallisesta kyse.
  12. #12
    Lainaa (HarriS @ Touko. 25 2004,11:57) kirjoitti
    Mutta kuten sanottu, VAROVAINEN pitää olla vaikka olis mistä sorkallisesta kyse.
    Joo, sorkka- ja sarvijäärät on vaarallisia. Kukaan ajanut tämmöttisen yli?
  13. #13
    Sieltähän sitä elikkoa lappaa, tien molemmin puolin, sen minkä ehtii. Voi kun kävisitte joskus kävelemässä tien varsia mehtän puolella. Etenkin vähän isompien ojien ja viemäreiden laidat ovat aivan tallottuja. Metsäpohjat ovat täynnä kuluneita polkuja ja myllättyjä sammalia. Mielestäni eläinkolareita sattuu jälkien määrään ja laatuun nähden yllättävän vähän. Tämä havainto on rauhoittanut menoani entisestään, etenkin kun hämärä laskeutuu...
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
  14. #14
    Yks suomalainen kaveri oli Virossa ajanut peurakolarin, oli sairaalassa samaan aikaan TYKS:ssä mun miehen kanssa, joka oli myös ajanut kolarin. Tällä kaverilla oli suurinpiirtein joka luu murtunut, roikkui jossain telineissä kainaloista, joissa sitä pyöriteltiin vuoroin puolelta toiselle. Ja ne oli Virossa syöttäneet sille sairaalassa vaan kaurapuuroa. Ei tekis mieli ainakaan Viroon lähtee mopolla kokeileen onneensa, sen verran surkeita ovat sairaalaolot! * Let´s be careful out there!
  15. #15
    Lainaa (Ladyrebel @ Touko. 25 2004,11:38) kirjoitti
    Ne on tosi ikäviä, noi peurat. Urjala on kanssa tosi peurarikasta aluetta, joten, jos ajelette täälläpäin, olkaa tosi varovaisia.
    Saman huomannut kun tässä pari vuotta on viikottain tullut siitä ohi mentyä, tämän kevään saldo on jo 6 peuraa nenän edestä tien yli.
    "Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
  16. #16
    ajoin viime kesänä peuran kanssa yhteen keskellä päivää Someron suunnalla...onneksi kotilolla.Vauhtia n.100km/H.Metsän reunasta josta peltoaukea alkoi elukka juoksi suoraan auton eteen.Siinä ei ehtinyt edes aamenta sanoa.Auton vasen etukulma osui peuraa ilm.suht keskelle,jonka jälkeen konepellin tuulilukko sanoi sopimuksen irti ja konepelti lävähti tuulilasiin,lasi tuli silmille ja auto lähti heittelehtimään kahden kaistan leveydeltä.Vähän kylmäsi josko sieltä tulee joku vastaan...sain pidettyä auton juuri ja juuri tiellä ja vielä jopa pysäytettyä tien oikeaan reunaan.Keulasta oli hävinnyt vas.umpio,vilkku oli painunut lokasuojan ja rungon väliin,peura oli pyörinyt pitkin kylkeä joten vas.etulokasuoja ja etuovikin olivat enemmän ja vähemmän kasassa.Katto meni konepellin vaikutuksesta etuosasta kiharalle ja tuulilasihan tuli syliin.Peuran sisuksia oli pitkin tietä ja autoa.Peura oli lentänyt vastakkaiseen ojaan kunnon ilmalennon.Takana tuli kolmen auton letka joille tuli myös ohjelmaa törmäyksen johdosta....jos mopolla olisin ollut,tuskin tätä kirjoittaisin.....että näin.
    It only takes willpower.
  17. #17
    Tuurilla laivatkin seilaavat. Läheltäpiti-tilanteet muistaa ilmeisen kauan. Viime elokuussa Jänkällä Jytisee-kokoontumisen paraatiajossa Saariselältä Inariin poro oli saada minut ja takapenkkiläisen. Sataa tihuutti, näkyvyys huono ja vauhtia 80 verran kun poro päätti kirmata eteen. Takana tulija kertoi jarruvalon vilahtaneen ja olleen varma osumasta, mutta ohi meni. Poron tielletuloa en nähnyt ollenkaan, mutta läheltä se meni; etsin perskarvoja vasemmasta peilistä rauhoitellessani pumpun jyskytystä. Jänkhän järjestäjille jos saisi tiedon, että paraatiajo olisi hieno kokemus n.60 vauhdilla. Saisi nauttia todella hienosta Saariselkä - Inari-tiestä. Takaisintulohan tullaan omaan tahtiin. Ja poroja siellä on aina.
    Laiska, mutta päättäväinen.
  18. #18
    Veljen muijan serkku (heh ) ajoi viime viikolla Tampereen Teiskossa kevarilla (Varadero125) kakspäällä about 60 km/h vauhdista hirvikolarin Kävi hirveä säkä. Mopo ja ajokamat paskaks ja takana istujalle lasta käteen Olisi voinut käydä paljon pahemminkin.
    Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.


    "Ei sun kannata
    ei kai kannata
    pitää päällä vilkkua
    jos oot jo ojassa"
  19. #19
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Nää porothan ne ovat yksiä perkeleitä, kun tulevat metsästä
    (yleensä 3-5 yksilön nipuissa) miljoonaa ja sitten alkavat
    löntystämään tiensuuntaisesti, eikä niillä sitten enää ole minnekään
    kiire. Äänitorvesta ne ei ole tietääkseenkään - lienevätkö kuuroja.
    Jos tarpeeksi metakoi, niin pysähtyvät kokonaan ja katsovat
    kummissan olevan näköisinä taakseen, että mikäköhän tuolle
    tuli, kun pitää noin jumalatonta meteliä. Sen verran menevät
    kuitenkin reippaasti, ettei niitä ehdi persuksillekaan potkimaan.

    Lampaat ovat toinen samanlainen sakki (Norjassa enimmäkseen).
    Niille kun huutaa, että kuka täällä on todella tyhmä, niin koko
    lauma vastaa, että .. määäää. Ne ei lähde kulumallakaan pois
    edestä, jos sille päälle sattuvat.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
  20. #20
    Ne on kaikki sorkkajalkaiset ikäviä jos pyörällä koettaa silpoa aika harvoin voittaa siinä taistelussa.
    Onhan noita tarinoita että poro olis ajettu poikki prätkällä eikä pyörälle ja kuskille ole käynyt kuinkaan mutta enpä tiedä...
    itse en ainakaan aio kokeilla.:-)
    Sunt pueri pueri, pueri puerilia tractant.
  21. #21
    Lainaa (MattiR @ Touko. 25 2004,16:02) kirjoitti
    Nää porothan ne ovat yksiä perkeleitä, kun tulevat metsästä
    (yleensä 3-5 yksilön nipuissa) miljoonaa ja sitten alkavat
    löntystämään tiensuuntaisesti, eikä niillä sitten enää ole minnekään
    kiire. Äänitorvesta ne ei ole tietääkseenkään - lienevätkö kuuroja.
    Jos tarpeeksi metakoi, niin pysähtyvät kokonaan ja katsovat
    kummissan olevan näköisinä taakseen, että mikäköhän tuolle
    tuli, kun pitää noin jumalatonta meteliä.
    Porohan on viisas eläin! Se osaa ajatella niin pitkälle että "jos minä en tässä tiellä pärjää tuon auton/moottoripyörän kanssa vauhdissa, niin miten minä sitten tuossa tien vieressä olevassa ryteikössä/lumihangessa tms pärjäisin?"

    Kyllä se vetää mielen vakavaksi kun hirvi juoksee aivan nokan edestä tien yli ja osuu vastaantulleeseen autoon. Tuon tapauksen jälkeen olen oppinut vihaamaan ko elukoita sydämeni pohjasta - ja joka kerta kun tienvieressä on hirvi tms sydän lyo miljoonaa pitkään...
  22. #22
    Poro on siitä hankala luupää, et jos se seisoo tienvieressä, kun ajat ohi, niin on aika varma, et se lähtee tien yli...Elukka on vielä värisokea, ettei edes tajua auton tai pyörän väriä.Lisäksi siellä missä on yksi poro, niitä on jossain kymmenen lisää.Muistakaa Se!
    Aina hidastakaa ja katsokaa minne se tohelo lähtee....
  23. #23
    Onneksi ei ole kokemusta peuroista, tai muista isommista elukoista. Mutta kyllä tuo jalkapallon kokoinen metsäkana lintu osasi säikäyttää, kun meinasi viedä peilin. Vauhtia oli pitkästi yli 100
    SUZUKI GSX 1400
  24. #24
    Juu Itä-Suomessaki saanu olla turvassa peuroilta. Hirviäkää ei oo vähäisten pyörälläajo-sessioiden aikana näkyny...mut osaa noi linnutki säväyttää. Varsinki ku sellane keskikokone varis pamahtaa kypärään satasen vauhdissa
  25.  
  26. #25
    Tänä aamuna todistettu, että Valkealassakin on ainakin yksi kappaletta nuoria naaraspeuroja. Näytti olevan säikky ja säntäsi takaisin metsään, kun näki autoja.